eitaa logo
اندیشه در کرمانشاه
40 دنبال‌کننده
63 عکس
11 ویدیو
18 فایل
محفلی برای اشتراک محتواهای برگزیده حوزه علوم انسانی که در کرمانشاه تولید می شود
مشاهده در ایتا
دانلود
1_58581536.m4a
18.54M
🎧بشنوید 🔸گفتاری از حجت الاسلام - از اساتید کرمانشاهی در حوزه و دانشگاه
📝سرمقاله 66نشریه با عنوان« ایران و مسائل و مشکلاتش» سخن تازه ای نداشت و مدتهاست استاد احساس می کند حرفهایش تکراری شده است وبرای همین بارها تصمیم به خداحافظی گرفته است. اما این سرمقاله وقتی با اندکی تأخیر توسط برخی رسانه ها بازنشر شد، مورد توجه قرار گرفت و بازتاب زیادی داشت. 🔸جمله اصلی این یادداشت که به مذاق خوانندگان بسیار خوش آمد این بود که«ایران پر از مشکل است اما مسئله ندارد». او می گوید مشکل اخلاقی ما مسئله نداشتن است. «مسئله نداشتن یعنی از خود غافل بودن و به وظیفه نیندیشیدن و شانه از زیر بار مسئولیت خالی کردن و تقصیر پدید آمدن مشکل ها و رفع نشدنشان را به گردن چرخ و فلک و این پیش آمد و آن حرف و صفت انداختن است». 🔸این جمله حال کسانی که از وضع موجود ناراضی هستند ولی نمی خواهند یک معترض عوام باشند را تقویت کرد. ولی اگر به همین مقدار در تفسیر اندیشه داوری بسنده کنیم جفاست. لب سخن این است که کاش به جای سیاسی دیدن امور، اندکی به شرایط امکان و تحقق امور می اندیشیدیم. او مانند همیشه می گوید: مشکل بزرگ و اصلی، مشکل چشم انداز تاریخی و روابط و مناسبات و نظم است. کارشناسان معمولاً امور را تخصصی می بینند و می پندارند که با تصمیم های موضعی می توان مشکل های کلی و ساختاری را رفع کرد. 🔸نکته مهم این است که در این یادداشت او از یک سخن خوب که به میان آمده است می گوید و آن سخن تمدن نوین اسلامی است. داوری برخلاف برخی غرب گرایان مقابل نظریه تمدن اسلامی موضع نمی گیرد و آن را محال نمی داند بلکه برای آن راه حل اجمالی ارائه می کند:«برای ساختن این تمدن قاعدتاً باید دین و مدرنیته را با هم جمع کرد و با اندیشیدن به طرح آینده لااقل به یاد تجدد آورد که دارد با افق های باز خداحافظی می کند ولی توجه داشته باشیم که بنای نظام الهی و قدسی جز با رسوخ در توحید و آزادی از تعلقات دنیای جدید و کسب ملکات فاضله و مکارم اخلاق، در عین آشنایی نزدیک با جهان جدید و آزادی از آن (که نمی دانیم چگونه ممکن است) متصوّر نمی شود». 🔸دکتر داوری گرچه همچنان معتقد است برای رفتن در راه تجدد باید از عقل جدید راهنمایی خواست اما دوباره دیدگاه خود درباره انتظار را مطرح می کند: «زندگی کردن میان دو جهان مشکل بزرگ ما و معمای تاریخ معاصر است ولی متأسفانه ما هم کمتر صبر داریم و نمی دانیم و نمی خواهیم بدانیم که راه تاریخ را باید با درد تفکر و جسارت در عمل گشود و پیمود». این صبر و درد تفکر و جسارت در عمل همان صدایی است که این روزها برخی از طرفداران روشنفکری نمی خواهند از داوری شنیده شود. هر چند خود داوری هم بیش از این نمی داند و نمی تواند این صدا را بلند کند. @kermanshah_andishe
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ⬅️محمد قوچانی برای مظلومیت!!! #سیدجوادطباطبایی اشک ریخته و فغان کرده که حتی یک دفترچه #بیمه در این کشور ندارد و برای مداوا به خارج از کشور رفته است!!! #طباطبایی هم مانند #سروش #روشنفکر تندزبانی است که علاوه بر اینکه به همه می تازد و هیچ متفکر و غیرمتفکری از گزند زبان و قلمش در امان نیست، تمام منتقدانش را مورد نوازش قرار می دهد و همه از نظر او دچار نقص فهم هستند!!! اما نکته مهمتر این است که این آقا چگونه امکان هزینه در کلینیک های #ینگه_دنیا به قول خودش (در صفحه اینستاگرامش نوشته در حال مداوا در ینگه دنیا) را دارد اما نمی تواند در #بیمارستان های ایران مداوا شود؟!! 🔸راستی باید برای جواد طباطبایی اشک ریخت که می تواند بدون بیمه #خدمات_درمانی برود آن سر دنیا هزینه های گزاف درمانی آمریکا را بدهد یا برای هزاران #کودک و جوان و بزرگسالی که با سیاست های #توسعه ای مدیران مورد حمایت جناب #قوچانی و حزب متبوعش در طول 30 سال گذشته امکان مداوا نداشته و ندارند؟!! #یادداشت دکتر #علیرضا_شایق #فرهنگی @kermanshah_andishe
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂 🌼تا امید هست عذاب نمی آید. عذاب وقتی می رسد که امید به ایمان مرده باشد 🌼«لَنْ يُؤْمِنَ مِنْ قَوْمِكَ إِلَّا مَنْ قَدْ آمَنَ» #تفسیر_المیزان #سوره_هود @kermanshah_andishe
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂 🔸در قصه های قرآن دنبال جزئیات نباشید 🔸قرآن کتاب هدایت است نه کتاب قصه. #تفسیر_المیزان #سوره_هود @kermanshah_andishe
🔴 شماره ۳۴ نشریه منتشر شد. ✅این شماره را با مصاحبه ها و یادداشت های متفاوت بخوانید. @kermanshah_andishe
1_60791363.pdf
6.24M
✅ در شماره ۳۴ بخوانید: 🔶 رائفی پور در گفت و گو با اتفاق کرمانشاه: استراتژی آمریکا نابودی هویت ایران است 🔷 ازنوح کشتیبان تا تخریب تدبیر ها 🔶 حجت الاسلام حبیبی در گفت و گو با اتفاق کرمانشاه: روحانیت پای کار محرومیت زدایی در کرمانشاه 🔷 ترامپ در تقابل با خط قرمز ایرانی ها 🔶 درباره سیل بیشتر بیاندیشیم 🔷 گزارش تصویری عملکرد گروه های جهادی کرمانشاه در سیل 🔶 تولید داخلی دغدغه ای در مقیاس جهانی 🔷 کرمانشاه، تهاجم فرهنگی و دیگر هیچ 🔶 تشریح اقدامات گروه جهادی خشت های مهربانی در سیل لرستان @kermanshah_andishe
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃 🔸در تفسیر سوره قدر اثر مرحوم یک تغییرمعنا در کلمه تقدیر رخ داده و تقدیر به معنای نقشه و طرح و برنامه ریزی انسانی به کار رفته است(ص9). در حالی که در بیان قرآن تقدیر معنای الهی دارد نه بشری. تقدیر به معنای برنامه ای است که خدا برای ما دارد نه ما برای خود. البته منظور صفایی حائری از این برنامه ریزی مستقل از خدا نیست بلکه به این معنی است که ما از امکانات و سرمایه های شب قدر بهره برداری می کنیم. صفایی می گوید: اشتباه ما این است که در شب قدر کاری نکرده ایم و برنامه ای نریخته ایم (ص10). این کار و برنامه در کجای سوره قدر است؟ در نگرش توحیدی تقدیر مقابل تدبیر قرار دارد. گفته اند «العبد يدبر و اللّه يقدر». این جمله اشاره به تقابل تقدیر و تدبیر در کلام مولا دارد که فرمود: «يَغْلِبُ الْمِقْدَارُ عَلَى التَّقْدِيرِ حَتَّى تَكُونَ الْآفَةُ فِي التَّدْبِير» (نهج البلاغه، حکمت459) و« تَذِلُّ الْأُمُورُ لِلْمَقَادِيرِ حَتَّى يَكُونَ الْحَتْفُ فِي التَّدْبِير» (حکمت16). البته تقدیر برای نفی هر گونه تدبیر نیست که فرمود: َ «لَا عَقْلَ كَالتَّدْبِير» (حکمت113). بلکه باید تدبیر با تقدیر هماهنگ باشد. ولی نباید برای بیان این هماهنگی تقدیر را به معنای تدبیر معرفی کرد. کاری که عین صاد در تفسیرش انجام داده است! شب قدر شب تقدیر است نه شب تدبیر. در شب باید قرآن خواند و ذکر گفت و به سوی خدا انقطاع پیدا کرد تا برای کار و تلاش روز آمادگی پیدا کرد: «إِنَّ ناشِئَةَ اللَّيْلِ هِيَ أَشَدُّ وَطْئاً وَ أَقْوَمُ قيلاً ، إِنَّ لَكَ فِي النَّهارِ سَبْحاً طَويلاً » (مزمل6و7). اما جابجایی تقدیر وتدبیر در کلام عین صاد سبب شده است که جایگاه شب و روز به هم بریزد. 🔸ممکن است برخی این نقد را اشکال تراشی لغوی تلقی کنند و بگویند این معنا مفیدتر است چون به تدبیر جایگاهی توحیدی می بخشد. اما واقعیت این است که اولاً ذهن سیال مفسر در اینجا مفاهیم و تقسیم بندی های زیادی پس از این گام لرزان تولید کرده است که همگی می توانند مصداق این حدیث باشند که «من فسّر القرآن برأیه فأصاب فقد أخطأ»: کسی که تفسیر به رأی کند و درست بگوید بازهم خطا کرده است! ثانیاً خدا در سوره قدر از تدبیر بنده سخن نگفته است چون بنده اول باید بندگی اش را درک کند و تا به انقطاع الی الله نرسد برنامه ریزی او نوعی انانیت در خود دارد. *** ⬅️پانوشت: 🔸ممکن است گفته شود پس تدبیر ما چگونه باید باشد؟ پاسخ به این پرسش داده شده است: ☑️ اولاً نباید عجول بود و تمام پاسخ را لازم نیست در سوره قدر جست و جو کنیم بلکه سوره یوسف بسیار سخن از نقشه و برنامه ریزی دارد (رجوع کنید به مقاله نظریه کشاورزی فرهنگی از اینجانب) ☑️ثانیاً برای تبیین نظریه «تدبیر در تقدیر» باید گفت امثال که خودآگاهی بهتری نسبت به خودبنیادی مدرن دارند و در نقد و تحلیل آینده نگری سخن گفته اند، گام محکم تری را آغاز کرده اند؛ سخنرانی دکتر داوری در روز جهانی آینده به نوعی علیه علم آینده نگری بود. چون معتقد بود آینده عدم است پس آینده نگری را نمی توان علم دانست و آموزش داده نمی شود. پس از نظر او آینده چطور دیده و ساخته می شود؟ او می گوید علم آینده عین عمل است و عزم و همت آینده با یک طرح اجمالی را مقدم بر برنامه ریزی و گردآوری اطلاعات می داند. برنامه هم بیان و اظهار عزم و تصمیمی است که یک کشور برای فردای خود اتخاذ می کند. 🔸اگر بخواهیم این تحلیل را با تحلیل عین صاد مقایسه کنیم باید بگوییم درک این طرح اجمالی (نه تفصیلی) در شب قدر رخ می دهد.
اندیشه در کرمانشاه
✅ در شماره ۳۴ #اتفاق_کرمانشاه بخوانید: 🔶 رائفی پور در گفت و گو با اتفاق کرمانشاه: استراتژی آمریکا ن
📝صفحه اندیشه نشریه #اتفاق_کرمانشاه 🔸درباره سیل بیشتر بیاندیشیم 🔸معرفی کتاب شطرنج با ماشین قیامت 🔸نقد کتاب نخل و نارنج @kermanshah_andishe
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂 برای توسل صحیح باید مرز بین شرک و استشفاع را درک کنیم #تفسیر_المیزان #سوره_هود @kermandhah_andishe
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂 🔸چه بلاغت عجیب و معجزه آسایی: 🔹ای زمین آبت را فرو ببر و ای آسمان بس کن 🔹«وَ قِيلَ يا أَرْضُ ابْلَعِي ماءَكِ وَ يا سَماءُ أَقْلِعِي» #تفسیر_المیزان #سوره_هود @kermanshah_andishe
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 📚فینال لیگ کتابخوانی دانش آموزی؛ 🔸در یک رقابت مفید و با نشاط یک رمان اندیشه محور درباره زنان و دختران توسط دختران دانش آموز معرفی و نقد می شود ↩️ورود برای عموم آزاد است 🔹شنبه ۱۴ اردیبهشت ساعت ۹:۳۰ صبح، تالار انتظار @kermanshahandishe