#شروع_داستان
چند بند اول داستان باید چنان نیرویی داشته باشد که بتواند خواننده را از افکار و خیالات عادی جدا کند و به میان افکار و احساسات داستان بکشد. هرگاه چند بند اول داستان نتواند توجه او را جلب کند، ممکن است دیگر زحمت خواندن داستان را به خود ندهد و کتاب را به گوشهای پرت کند.
📌 کتاببان
حامی کتاب باشید:
https://eitaa.com/ketabbaan
کاش رمزی برای بازگو کردن داشتم. رمزی یا کلمه سحرآمیزی که مرا به پشت میز نشستن وادار میکرد تا بتوانم مانند خلبان، هواپیمای خلاقیت را از روی زمین به پرواز درآورم. اما چیزی برای گفتن ندارم. تنها چیزی که میدانم این است که همه باید این راه را بروند و هرکس به طریق خود.
همه ما میدانیم که آغاز به نوشتن و ادامه دادن گاه مانند کشیدن دندان زجر آور است. حتی از قلم نویسندگانی که کارشان روان و سلیس به نظر میآید، جملات و کلمات به راحتی سرازیر نمیشود.
برای من و بسیاری از نویسندههای دیگر بهترین کار نوشتن یک طرح مقدماتی مزخرف است. این نوشته و پیشنویس، یک نوشته خام است. زمانی است که میگذارید همه چیز فوران کرده، سرریز شود، بگذارید که پاره کودکانه وجودتان هر آنچه را میخواهد بر روی کاغذ بیاورد. شاید بتوانید چیزی فوقالعاده در آن شش صفحه عجیب و غریبی که شاید آنقدرها با منطق آدمبزرگها مطابقت ندارد، بیابید. شاید در خط آخر، آخرین پاراگرف چیزی بیابید که مسیر را نشانتان بدهد. اما بدانید تنها راه رسیدن به این نقطه با نوشتن اولین طرح مقدماتی مزخرف، امکانپذیر خواهد بود.
📚عنوان کتاب: #پرنده_به_پرنده
✍️نویسنده: # آن_لموت
🖋مترجم: #مهدی_نصراللهزاده
📇ناشر: #بیدگل
☘️تعداد صفحه: ۳۰۸
📌 کتاببان
حامی کتاب باشید:
https://eitaa.com/ketabbaan
#تعلیق_در_داستان
#آلفرد_هیچکاک زمانی پاسخ جامعی به این سؤال داد که «چه تفاوتی میان #تعلیق و #تنش ناگهانی در #داستان وجود دارد؟"
فرض کنید در یک هتل چند نفر نشستهاند. آنها سرگرم هستند، پوکر بازی میکنند، چای مینوشند و گرم صحبتاند. ناگهان صدای انفجاری میآید و یک میز کوچک متلاشی میشود و افرادی کشته میشوند. این اتفاق ناگهانی و غیرمنتظره رخ داده است و بیننده شوکه میشود. چنین احساسی زنده اما کوتاهمدت است.
اما اگر نشان دهید که بمبی زیر میز وجود دارد و بیننده برخلاف #شخصیتهای_داستان از این ماجرا خبر دارد، او نگران منفجر شدن بمب خواهد بود و اینکه آیا قهرمانان میمیرند یا قادر به جلوگیری از مرگشان هستند؟ آیا متوجه وجود بمب میشوند یا نه؟ چنین تنشی مؤثرتر است و باعث ترس و هیجان عمیقتری میشود و ببینده یا خواننده برای دانستن ماجرا کنجکاو است.
پس برای تقویت داستانتان، باید چیزهایی برای مخاطب فاش کنید تا او را با خود همراه و همدل کنید.
📚 عنوان کتاب: #طرح_و_ساختار_رمان
✍️نویسنده: #جیمز_اسکات_بل
🖋مترجم: #محسن_سلیمانی
📇ناشر: #سوره_مهر
📌 کتاببان
حامی کتاب باشید:
https://eitaa.com/ketabbaan
نکته اصلی برای تمرین نوشتن، نگارش با زمان تعیینشده است. شاید زمانی که برای خود تعیین میکنید، ۱۰ یا ۲۰ دقیقه یا یکساعت باشد. این به خودتان بستگی دارد. شاید نخست بخواهید از ده دقیقه شروع کنید و پس از یک هفته بر آن بیفزایید.
📚 عنوان کتاب: #تا_میتوانی_بنویس
✍️ نویسنده: #ناتالی_گلدبرگ
🖋مترجم: #گیتی_خوشدل
📇ناشر: #پیکان
☘️تعداد صفحه: ۱۸۴
📌 کتاببان
حامی کتاب باشید:
https://eitaa.com/ketabbaan
کل راز این است که در ترس، عجله، هیجان و بیحوصلگیها و خستگی لحظهای بنویسید، ضبط همه چیز بدون فکر کردن، بدون نگرانی در مورد سبک و بدون انتظار برای زمان و مکان مناسب. من هميشه اين کار را کردم. اولین تکهکاغذی را که به دستم رسیده برداشتم و پشت میز نشستم، نوشتم، نوشتم و نوشتم. هنگامی که تحتتأثیر لحظهای مینویسید، میتوانید هر تپش و ضربان قلب زندگی را منتقل کنید.
#والت_ویتمن
#دنیای_نویسندگی
📌 کتاببان
حامی کتاب باشید:
https://eitaa.com/ketabbaan
اگر کسی لذت #داستانخوانی را بچشد، ممکن است بعدها بهطور جدی به #نوشتن هم فکر کند و حتی نویسنده خوبی شود. #داستان ما را با سرعت به این طرف میبرد که بهصورت عمیق بیندیشیم و نوشتن میتواند ما را در یک موقعیت تازه قرار دهد.
#دنیای_نویسندگی
📌 کتاببان
حامی کتاب باشید:
https://eitaa.com/ketabbaan
چطور داستان زندگی خودمان را بنویسیم؟
#گوستاو_فلوبر زمانی گفته بود: «من همواره مراقب بودم تا شخصیت خود را به داستانهایم راه ندهم. اما وقتی به آثارم نگاه میکنم میبینم از خودم بسیار گفتهام.»
#هانس_کریستین_آندرسن هم شخصیتهای قصههایش را از میان افراد پیرامونش انتخاب میکرد. زمانی از او پرسیده شد آیا قصد نوشتن زندگینامهاش را دارد؟ و او جواب داد: «قبلا آن را نوشتهام. کتاب جوجه اردک زشت وصف حال خودم است.»
#نوشتن از حوادث زندگیمان و افرادی که میشناسیم، به این خاطر که با جزییات آن به خوبی آشناییم باعث میشود تا بهتر بنویسیم. اما لازم نیست عیناً از ماجراهایی که برایمان رخ داده، بنویسیم؛ بلکه تمرکزتان را بگذارید بر درسهایی که آموختهاید یا رویدادهایی که شاهد آن بودهاید. به لحظاتی فکر کنید که آسیبپذیر بودید و دچار ناکامیها و رنجها شدید. سپس تلاش کنید آن تجربه و مفهوم تازه را در قالب یک ایده و با ساختاری تخیلی، برای مخاطبانتان بیان کنید.
#دنیای_نویسندگی
📌 کتاببان
حامی کتاب باشید:
https://eitaa.com/ketabbaan
اهمیت واقعی #مطالعه این است که در فرایند #نویسندگی، نوعی سهولت و شناخت ایجاد میکند. مطالعهٔ دائم شما را به فضایی میکشاند که با اشتیاق و بدون خودآگاهی مینویسید. ضمنا دانش شما را توسعه میدهد که چه کاری باید انجام بدهید و از انجام چه کاری پرهیز کنید. چه چیزی مبتذل و چه چیزی خوب است. چه چیزی مؤثر و چه چیزی روی صفحه کاغذ بیمورد است. هر چه بیشتر بخوانید، ضعف نگارشتان کمتر خواهد شد.
#استیون_کینگ
#دنیای_نویسندگی
📌 کتاببان
حامی کتاب باشید:
https://eitaa.com/ketabbaan
منظومه #وِیس_و_رامین اولین و بزرگترین #داستان #عاشقانه فارسی میباشد که بهقلم #فخرالدین_اسعد_گرگانی شاعر قرن پنجم به رشته نظم درآمده است. این داستان مربوط به دوره اشکانیان بوده که در کتابهای پهلوی نوشته شده بوده؛ بنابراین فخرالدین اسعد این داستان را از روی متن پهلوی سروده است. منظومه ویس و رامین دارای ۷۹۰۵ بیت و در بهر هزج مسدس سروده شده است. در این داستان میتوان بسیاری از آداب و رسوم دوران اشکانیان را ملاحظه کرد. مانند گذر از آتش، پرستیدن آتش، اشاره به آتشکدههای معروف و… که نشان از دین #زرتشتی است. منظومه ویس و رامین از نظر #تکنیکهای_داستانی و #فن_داستاننویسی بسیار مورد توجه قرار گرفته است.
#ادبیات_کهن
📌 کتاببان
حامی کتاب باشید:
https://eitaa.com/ketabbaan
#کتابها برای باور کردن نوشته نشدهاند،
بلکه نوشته شدهاند تا در معرض پرسشگری قرار گیرند.
#امبرتو_اکو
#دنیای_نویسندگی
📌 کتاببان
حامی کتاب باشید:
https://eitaa.com/ketabbaan
معادلهی ناخدا و ماهی و دریا معادلهی سادهی شکار و شکارچی نیست. ناخدا بزرگ است و ماهی کوچک؛ ناخدا کوچک است و دریا بسیار بزرگ. این شکار استتار در جای امن و شلیک با تفنگ پنهان و رفتن و برداشتن شکار مرده نیست. ناخدا برای شکار ماهی باید برود به قلب سرزمین او.
#دربارهی_کشتن
#برش_کتاب
📌 کتاببان
حامی کتاب باشید:
https://eitaa.com/ketabbaan