eitaa logo
کتابچی📚
1.5هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
398 ویدیو
9 فایل
🔺قدم، قدم کتابخوان حرفه‌ای شو🔺 @Ketabchi313_Admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هر🌼صبح🌼یک آیه از اَعوذُ بِاللّهِ مِنَ الشّیطانِ الرَّجیم بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ ﺑﻪ ﻧﺎم ﺧﺪﺍ ﻛﻪ ﺭﺣﻤﺘﺶ ﺑﻲ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻣﻬﺮﺑﺎﻧﻲ ﺍﺵ ﻫﻤﻴﺸﮕﻲ. 🌺🌼🌺🌼🌺🌼🌺🌼🌺 النور وَلَا يَأْتَلِ أُولُو الْفَضْلِ مِنكُمْ وَالسَّعَةِ أَن يُؤْتُوا أُولِي الْقُرْبَىٰ وَالْمَسَاكِينَ وَالْمُهَاجِرِينَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَلْيَعْفُوا وَلْيَصْفَحُوا أَلَا تُحِبُّونَ أَن يَغْفِرَ اللَّهُ لَكُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ ﻭ ﺍﺯ ﻣﻴﺎﻥ ﺷﻤﺎ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺩﺍﺭﻧﺪﮔﺎﻥ ﺛﺮﻭﺕ ﻭ ﮔﺸﺎﻳﺶ ﻣﺎﻟﻲ ﻫﺴﺘﻨﺪ ، ﻧﺒﺎﻳﺪ ﺳﻮﮔﻨﺪ ﻳﺎﺩ ﻛﻨﻨﺪ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺍﻧﻔﺎﻕ ﻣﺎﻝ ﺑﻪ ﺧﻮﻳﺸﺎﻭﻧﺪﺍﻥ ﻭ ﺗﻬﻲ ﺩﺳﺘﺎﻥ ﻭ ﻣﻬﺎﺟﺮﺍﻥِ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺧﺪﺍ ﺩﺭﻳﻎ ﻭﺭﺯﻧﺪ ، ﻭ ﺑﺎﻳﺪ [ ﺑﺪﻱ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺑﺮﺍﻱ ﺷﻤﺎ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﺗﻮﺍﻧﮕﺮ ﺳﺒﺐ ﺧﻮﺩﺩﺍﺭﻱ ﺍﺯ ﺍﻧﻔﺎﻕ ﺷﺪﻩ ] ﻋﻔﻮ ﻛﻨﻨﺪ ﻭ ﺍﺯ ﻣﺠﺎﺯﺍﺕ ﺩﺭﮔﺬﺭﻧﺪ ; ﺁﻳﺎ ﺩﻭﺳﺖ ﻧﻤﻰ ﺩﺍﺭﻳﺪ ﺧﺪﺍ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﻴﺎﻣﺮﺯﺩ ؟ [ ﺍﮔﺮ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺭﻳﺪ ، ﭘﺲ ﺷﻤﺎ ﻫﻢ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﻣﻮﺭﺩ ﻋﻔﻮ ﻭ ﮔﺬﺷﺖ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﻫﻴﺪ ] ; ﻭ ﺧﺪﺍ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺁﻣﺮﺯﻧﺪﻩ ﻭ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ ﺍﺳﺖ .(٢٢) 🌺🌼🌺🌼🌺🌼🌺🌼🌺 💛سوره مبارکه 🌷 🌱 🌱 🍃🌸🌸🌼🌼🌼🌸🌸🍃 🆔 @ketabchi313
: 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 ﺟﻤﻌﻰ ﺍﺯ ﻣﻔﺴﺮﺍﻥ ﺑﺮﺍﻯ ﺩﻭﻣﻴﻦ ﺁﻳﻪ ﻣﻮﺭﺩ ﺑﺤﺚ ﺷﺎﻥ ﻧﺰﻭﻟﻰ ﻧﻘﻞ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﻛﻪ ﭘﻴﻮﻧﺪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺁﻳﺎﺕ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺭﻭﺷﻦ ﻣﻰ ﺳﺎﺯﺩ ﻭ ﺁﻥ ﺍﻳﻨﻜﻪ:" ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﺩﺭ ﺑﺎﺭﻩ ﮔﺮﻭﻫﻰ ﺍﺯ ﺻﺤﺎﺑﻪ ﻧﺎﺯﻝ ﺷﺪ ﻛﻪ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ" ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﺍﻓﻚ" ﺳﻮﮔﻨﺪ ﻳﺎﺩ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻫﻴﭽﻴﻚ ﺍﺯ ﻛﺴﺎﻧﻰ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻣﺎﺟﺮﺍ ﺩﺭﮔﻴﺮ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺗﻬﻤﺖ ﺑﺰﺭﮒ ﺩﺍﻣﻦ ﺯﺩﻧﺪ ﻛﻤﻚ ﻣﺎﻟﻰ ﻧﻜﻨﻨﺪ، ﻭ ﺩﺭ ﻫﻴﭻ ﻣﻮﺭﺩﻯ ﺑﺎ ﺁﻧﻬﺎ ﻣﻮﺍﺳﺎﺕ ﻧﻨﻤﺎﻳﻨﺪ، ﺁﻳﻪ ﻓﻮﻕ ﻧﺎﺯﻝ ﺷﺪ ﻭ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺷﺪﺕ ﻋﻤﻞ ﻭ ﺧﺸﻮﻧﺖ ﺑﺎﺯ ﺩﺍﺷﺖ ﻭ ﺩﺳﺘﻮﺭ ﻋﻔﻮ ﻭ ﮔﺬﺷﺖ ﺩﺍﺩ". ﺍﻳﻦ ﺷﺎﻥ ﻧﺰﻭﻝ ﺭﺍ" ﻗﺮﻃﺒﻰ" ﺩﺭ ﺗﻔﺴﻴﺮﺵ ﺍﺯ" ﺍﺑﻦ ﻋﺒﺎﺱ" ﻭ" ﺿﺤﺎﻙ"، ﻭ ﻣﺮﺣﻮم" ﻃﺒﺮﺳﻰ" ﺍﺯ" ﺍﺑﻦ ﻋﺒﺎﺱ" ﻭ ﻏﻴﺮ ﺍﻭ، ﺫﻳﻞ ﺁﻳﺎﺕ ﻣﻮﺭﺩ ﺑﺤﺚ ﻧﻘﻞ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﻭ ﺟﻨﺒﻪ ﻋﻤﻮﻣﻰ ﺩﺍﺭﺩ. ﻭﻟﻰ ﮔﺮﻭﻫﻰ ﺍﺯ ﻣﻔﺴﺮﺍﻥ ﺍﻫﻞ ﺗﺴﻨﻦ ﺍﺻﺮﺍﺭ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺧﺼﻮﺹ" ﺍﺑﻮ ﺑﻜﺮ" ﻧﺎﺯﻝ ﺷﺪﻩ ﻛﻪ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﺍﻓﻚ، ﻛﻤﻚ ﻣﺎﻟﻰ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ" ﻣﺴﻄﺢ ﺑﻦ ﺍﺛﺎﺛﻪ" ﻛﻪ" ﭘﺴﺮ ﺧﺎﻟﻪ" ﻳﺎ" ﭘﺴﺮ ﺧﻮﺍﻫﺮ" ﺍﻭ ﺑﻮﺩ ﻭ ﺑﻪ ﻣﺴﺎﻟﻪ ﺍﻓﻚ ﺩﺍﻣﻦ ﻣﻰ ﺯﺩ ﻗﻄﻊ ﻛﺮﺩﻩ، ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻰ ﻛﻪ ﺗﻤﺎم ﺿﻤﻴﺮﻫﺎﻳﻰ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺁﻳﻪ ﺑﻪ ﻛﺎﺭ ﺭﻓﺘﻪ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﺟﻤﻊ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﻰ ﺩﻫﺪ ﻛﻪ ﮔﺮﻭﻫﻰ ﺍﺯ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﻣﺎﺟﺮﺍ ﺗﺼﻤﻴﻢ ﺑﻪ ﻗﻄﻊ ﻛﻤﻜﻬﺎﻯ ﺧﻮﺩ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﻣﺠﺮﻣﺎﻥ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﻭ ﺁﻳﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﻛﺎﺭ ﻧﻬﻰ ﻛﺮﺩ. ﻭﻟﻰ ﺑﻪ ﻫﺮ ﺣﺎﻝ ﻣﻰ ﺩﺍﻧﻴﻢ ﺁﻳﺎﺕ ﻗﺮﺁﻥ ﺍﺧﺘﺼﺎﺹ ﺑﻪ ﺷﺎﻥ ﻧﺰﻭﻝ ﻧﺪﺍﺭﺩ، ﺑﻠﻜﻪ ﻫﻤﻪ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﺭﺍ ﺗﺎ ﺩﺍﻣﻨﻪ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﺷﺎﻣﻞ ﻣﻰ ﮔﺮﺩﺩ، ﻳﻌﻨﻰ ﺗﻮﺻﻴﻪ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ ﻛﻪ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﮔﻮﻧﻪ ﻣﻮﺍﺭﺩ ﮔﺮﻓﺘﺎﺭ ﺍﺣﺴﺎﺳﺎﺕ ﺗﻨﺪ ﻭ ﺩﺍﻍ ﻧﺸﻮﻧﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﻟﻐﺰﺷﻬﺎ ﻭ ﺍﺷﺘﺒﺎﻫﺎﺕ ﮔﻨﻬﻜﺎﺭﺍﻥ ﺗﺼﻤﻴﻤﺎﺕ ﺧﺸﻦ ﻧﮕﻴﺮﻧﺪ. ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺷﺎﻥ ﻧﺰﻭﻝ ﺑﻪ ﺗﻔﺴﻴﺮ ﺁﻳﻪ ﺑﺎﺯ ﻣﻰ ﮔﺮﺩﻳﻢ: ﻗﺮﺁﻥ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﺪ:" ﺁﻧﻬﺎ ﻛﻪ ﺩﺍﺭﺍﻯ ﺑﺮﺗﺮﻯ ﻣﺎﻟﻰ ﻭ ﻭﺳﻌﺖ ﺯﻧﺪﮔﻰ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻧﺒﺎﻳﺪ ﺳﻮﮔﻨﺪ ﻳﺎﺩ ﻛﻨﻨﺪ (ﻳﺎ ﺗﺼﻤﻴﻢ ﺑﮕﻴﺮﻧﺪ) ﻛﻪ ﺍﻧﻔﺎﻕ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻧﺰﺩﻳﻜﺎﻥ ﻭ ﻣﺴﺘﻤﻨﺪﺍﻥ ﻭ ﻣﻬﺎﺟﺮﺍﻥ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺧﺪﺍ ﻗﻄﻊ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ" (ﻭَ ﻟﺎ ﻳَﺄْﺗَﻞِ ﺃُﻭﻟُﻮﺍ ﺍﻟْﻔَﻀْﻞِ ﻣِﻨْﻜُﻢْ ﻭَ ﺍﻟﺴَّﻌَﺔِ ﺃَﻥْ ﻳُﺆْﺗُﻮﺍ ﺃُﻭﻟِﻰ ﺍﻟْﻘُﺮْﺑﻰ ﻭَ ﺍﻟْﻤَﺴﺎﻛِﻴﻦَ ﻭَ ﺍﻟْﻤُﻬﺎﺟِﺮِﻳﻦَ ﻓِﻰ ﺳَﺒِﻴﻞِ ﺍﻟﻠَّﻪِ). ﺍﻳﻦ ﺗﻌﺒﻴﺮ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﻰ ﺩﻫﺪ ﻛﻪ ﺟﻤﻌﻰ ﺍﺯ ﻛﺴﺎﻧﻰ ﻛﻪ ﺁﻟﻮﺩﻩ ﺍﻓﻚ ﺷﺪﻧﺪ ﺍﺯ ﻣﻬﺎﺟﺮﺍﻥ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺧﺪﺍ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﻛﻪ ﻓﺮﻳﺐ ﻣﻨﺎﻓﻘﺎﻥ ﺭﺍ ﺧﻮﺭﺩﻧﺪ، ﻭ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺳﺎﺑﻘﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺍﺟﺎﺯﻩ ﻧﺪﺍﺩ ﻛﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺍﺳﻠﺎﻣﻰ ﻃﺮﺩ ﻛﻨﻨﺪ ﻭ ﺗﺼﻤﻴﻤﻬﺎﻳﻰ ﻛﻪ ﺑﻴﺶ ﺍﺯ ﺣﺪ ﺍﺳﺘﺤﻘﺎﻕ ﺑﺎﺷﺪ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﮕﻴﺮﻧﺪ. ﺿﻤﻨﺎ ﺟﻤﻠﻪ" ﻟﺎ ﻳَﺄْﺗَﻞِ" ﺍﺯ ﻣﺎﺩﻩ" ﺍﻟﻴﺔ" (ﺑﺮ ﻭﺯﻥ ﻋﻄﻴﻪ) ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻰ ﺳﻮﮔﻨﺪ ﻳﺎﺩ ﻛﺮﺩﻥ ﻭ ﻳﺎ ﺍﺯ ﻣﺎﺩﻩ" ﺍﻟﻮ" (ﺑﺮ ﻭﺯﻥ ﺩﻟﻮ) ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻰ ﻛﻮﺗﺎﻫﻰ ﻛﺮﺩﻥ ﻭ ﺗﺮﻙ ﻧﻤﻮﺩﻥ ﺍﺳﺖ، ﺑﻨﺎ ﺑﺮ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﻃﺒﻖ ﻣﻌﻨﻰ ﺍﻭﻝ ﻧﻬﻰ ﺍﺯ ﺳﻮﮔﻨﺪ ﺩﺭ ﻗﻄﻊ ﺍﻳﻦ ﮔﻮﻧﻪ ﻛﻤﻜﻬﺎ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ . ﻭ ﺑﻨﺎ ﺑﺮ ﻣﻌﻨﻰ ﺩﻭم ﻧﻬﻰ ﺍﺯ ﻛﻮﺗﺎﻫﻰ ﻭ ﺗﺮﻙ ﺍﻳﻦ ﻋﻤﻞ ﻣﻰ ﻧﻤﺎﻳﺪ. ﺳﭙﺲ ﺑﺮﺍﻯ ﺗﺸﻮﻳﻖ ﻭ ﺗﺮﻏﻴﺐ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﺑﻪ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﺍﻳﻦ ﮔﻮﻧﻪ ﻛﺎﺭﻫﺎﻯ ﺧﻴﺮ ﺍﺿﺎﻓﻪ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ" ﺑﺎﻳﺪ ﻋﻔﻮ ﻛﻨﻨﺪ ﻭ ﮔﺬﺷﺖ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪ" (ﻭَ ﻟْﻴَﻌْﻔُﻮﺍ ﻭَ ﻟْﻴَﺼْﻔَﺤُﻮﺍ). " ﺁﻳﺎ ﺩﻭﺳﺖ ﻧﻤﻰ ﺩﺍﺭﻳﺪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﻴﺎﻣﺮﺯﺩ" (ﺃَ ﻟﺎ ﺗُﺤِﺒُّﻮﻥَ ﺃَﻥْ ﻳَﻐْﻔِﺮَ ﺍﻟﻠَّﻪُ ﻟَﻜُﻢْ). ﭘﺲ ﻫﻤﺎﻧﮕﻮﻧﻪ ﻛﻪ ﺷﻤﺎ ﺍﻧﺘﻈﺎﺭ ﻋﻔﻮ ﺍﻟﻬﻰ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﻟﻐﺰﺷﻬﺎ ﺩﺍﺭﻳﺪ ﺑﺎﻳﺪ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﻋﻔﻮ ﻭ ﺑﺨﺸﺶ ﺭﺍ ﻓﺮﺍﻣﻮﺵ ﻧﻜﻨﻴﺪ. " ﻭ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻏﻔﻮﺭ ﻭ ﺭﺣﻴﻢ ﺍﺳﺖ" (ﻭَ ﺍﻟﻠَّﻪُ ﻏَﻔُﻮﺭٌ ﺭَﺣِﻴﻢٌ). ﻋﺠﺐ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺍﺯ ﻳﻚ ﺳﻮ ﺑﺎ ﺁﻥ ﻫﻤﻪ ﺁﻳﺎﺕ ﻛﻮﺑﻨﺪﻩ،" ﺍﺻﺤﺎﺏ ﺍﻓﻚ" ﺭﺍ ﺷﺪﻳﺪﺍ ﻣﺤﻜﻮم ﻣﻰ ﻛﻨﺪ، ﺍﻣﺎ ﺑﺮﺍﻯ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺍﻓﺮﺍﻃﻰ ﺍﺯ ﺣﺪ ﺗﺠﺎﻭﺯ ﻧﻜﻨﻨﺪ ﺑﺎ ﺳﻪ ﺟﻤﻠﻪ ﻛﻪ ﻫﺮ ﻳﻚ ﺍﺯ ﺩﻳﮕﺮﻯ ﮔﻴﺮﺍﺗﺮ ﻭ ﺟﺬﺍﺑﺘﺮ ﺍﺳﺖ ﺍﺣﺴﺎﺳﺎﺗﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﻛﻨﺘﺮﻝ ﻣﻰ ﻧﻤﺎﻳﺪ: ﻧﺨﺴﺖ ﺍﻣﺮ ﺑﻪ ﻋﻔﻮ ﻭ ﮔﺬﺷﺖ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ. ﺳﭙﺲ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﺪ ﺁﻳﺎ ﺩﻭﺳﺖ ﻧﺪﺍﺭﻳﺪ ﺧﺪﺍ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﺒﺨﺸﺪ؟ ﭘﺲ ﺷﻤﺎ ﻫﻢ ﺑﺒﺨﺸﻴﺪ. ﻭ ﺳﺮ ﺍﻧﺠﺎم ﺩﻭ ﺻﻔﺖ ﺍﺯ ﺻﻔﺎﺕ ﺧﺪﺍ ﻛﻪ" ﻏﻔﻮﺭ" ﻭ" ﺭﺣﻴﻢ" ﺍﺳﺖ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﺗﺎﻛﻴﺪ ﺫﻛﺮ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺑﻪ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺷﻤﺎ ﻧﻤﻰ ﺗﻮﺍﻧﻴﺪ ﺩﺍﻏﺘﺮ ﺍﺯ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﺑﺎﺷﻴﺪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻛﻪ ﺻﺎﺣﺐ ﺍﺻﻠﻰ ﺍﻳﻦ ﺣﻜﻢ ﺍﺳﺖ ﻏﻔﻮﺭ ﻭ ﺭﺣﻴﻢ ﺍﺳﺖ، ﺍﻭ ﺩﺳﺘﻮﺭ ﻣﻰ ﺩﻫﺪ ﻛﻤﻜﻬﺎ ﺭﺍ ﻗﻄﻊ ﻧﻜﻨﻴﺪ، ﺩﻳﮕﺮ ﺷﻤﺎ ﭼﻪ ﻣﻰ ﮔﻮﺋﻴﺪ؟! ﺑﺪﻭﻥ ﺷﻚ ﻫﻤﻪ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻧﻰ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻣﺎﺟﺮﺍﻯ ﺍﻓﻚ ﺩﺭﮔﻴﺮ ﺷﺪﻧﺪ ﺑﺎ ﺗﻮﻃﺌﻪ ﻗﺒﻠﻰ ﻧﺒﻮﺩ، ﺑﻌﻀﻰ ﺍﺯ ﻣﻨﺎﻓﻘﻴﻦ ﻣﺴﻠﻤﺎﻥ ﻧﻤﺎ ﭘﺎﻳﻪ ﮔﺬﺍﺭ ﺑﻮﺩﻧﺪ، ﻭ ﮔﺮﻭﻫﻰ ﻣﺴﻠﻤﺎﻥ ﻓﺮﻳﺐ ﺧﻮﺭﺩﻩ ﺩﻧﺒﺎﻟﻪ ﺭﻭ، ﺑﺪﻭﻥ ﺷﻚ ﻫﻤﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﻣﻘﺼﺮ ﻭ ﮔﻨﺎﻫﻜﺎﺭ ﺑﻮﺩﻧﺪ، ﺍﻣﺎ ﻣﻴﺎﻥ ﺍﻳﻦ ﺩﻭ ﮔﺮﻭﻩ ﻓﺮﻕ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺑﻮﺩ، ﻭ ﻧﻤﻰ ﺑﺎﻳﺴﺖ ﺑﺎ ﻫﻤﻪ ﻳﻜﺴﺎﻥ ﻣﻌﺎﻣﻠﻪ ﻛﻨﻨﺪ. ﺑﻪ ﻫﺮ ﺣﺎﻝ ﺁﻳﺎﺕ ﻓﻮﻕ ﺩﺭﺱ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺑﺰﺭﮔﻰ ﺍﺳﺖ ﺑﺮﺍﻯ ﺍﻣﺮﻭﺯ ﻭ ﻓﺮﺩﺍﻯ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﻭ ﻫﻤﻪ ﺁﻳﻨﺪﮔﺎﻥ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻫﻨﮕﺎم ﺁﻟﻮﺩﮔﻰ ﺑﻌﻀﻰ ﺍﺯ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺑﻪ ﮔﻨﺎﻩ ﻭ ﻟﻐﺰﺷﻰ، ﻧﺒﺎﻳﺪ ﺩﺭ ﻛﻴﻔﺮ ﺍﺯ ﺣﺪ ﺍﻋﺘﺪﺍﻝ ﺗﺠﺎﻭﺯ ﻛﺮﺩ، ﻧﺒﺎﻳﺪ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺍﺳﻠﺎﻣﻰ ﻃﺮﺩ ﻧﻤﻮﺩ، ﻭ ﻧﺒﺎﻳﺪ ﺩﺭﻫﺎﻯ ﻛﻤﻜﻬﺎﻯ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺭﻭﻯ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﺴﺖ ﺗﺎ ﻳﻜﺒﺎﺭﻩ ﺩﺭ ﺩﺍﻣﻦ ﺩﺷﻤﻨﺎﻥ ﺳﻘﻮﻁ ﻛﻨﻨﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺻﻒ ﺁﻧﻬﺎ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﻴﺮﻧﺪ. ﺁﻳﺎﺕ ﻓﻮﻕ ﺩﺭ ﺣﻘﻴﻘﺖ ﺗﺮﺳﻴﻤﻰ ﺍﺯ ﺗﻌﺎﺩﻝ" ﺟﺎﺫﺑﻪ" ﻭ" ﺩﺍﻓﻌﻪ" ﺍﺳﻠﺎﻣﻰ ﺍﺳﺖ 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 ذیل آیه۲۲ @ketabchi313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هر🌼صبح🌼یک آیه از اَعوذُ بِاللّهِ مِنَ الشّیطانِ الرَّجیم بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ ﺑﻪ ﻧﺎم ﺧﺪﺍ ﻛﻪ ﺭﺣﻤﺘﺶ ﺑﻲ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻣﻬﺮﺑﺎﻧﻲ ﺍﺵ ﻫﻤﻴﺸﮕﻲ. 🌺🌼🌺🌼🌺🌼🌺🌼🌺 النور إِنَّ الَّذِينَ يَرْمُونَ الْمُحْصَنَاتِ الْغَافِلَاتِ الْمُؤْمِنَاتِ لُعِنُوا فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ ﺑﻲ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺯﻧﺎﻥ ﻋﻔﻴﻔﻪ ﭘﺎﻛﺪﺍﻣﻦ ﺑﺎﺍﻳﻤﺎﻥ ﺭﺍ [ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺷﺪﺕ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺍﺯ ﺑﻲ ﻋﻔﺘﻲ ﻭ ﮔﻨﺎﻩ ﺑﻲ ﺧﺒﺮﻧﺪ ] ﻣﺘﻬﻢ ﺑﻪ ﺯﻧﺎ ﻛﻨﻨﺪ ، ﺩﺭ ﺩﻧﻴﺎ ﻭ ﺁﺧﺮﺕ ﻟﻌﻨﺖ ﻣﻰ ﺷﻮﻧﺪ ، ﻭ ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻧﺎﻥ ﻋﺬﺍﺑﻲ ﺑﺮﺯﮒ ﺍﺳﺖ .(٢٣) 🌺🌼🌺🌼🌺🌼🌺🌼🌺 💛سوره مبارکه 🌷 🌱 🌱 🍃🌸🌸🌼🌼🌼🌸🌸🍃 🆔 @ketabchi313
: 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 ﺁﻳﺎﺕ ﺍﻓﻚ ﻭ ﻣﺠﺎﺯﺍﺕ ﺷﺪﻳﺪ ﺗﻬﻤﺖ ﺯﻧﻨﺪﮔﺎﻥ ﺑﻪ ﻧﻮﺍﻣﻴﺲ ﻣﺮﺩم ﻧﻴﺮﻭﻯ ﻋﻈﻴﻢ ﺩﺍﻓﻌﻪ ﺭﺍ ﺗﺸﻜﻴﻞ ﻣﻰ ﺩﻫﺪ، ﻭ ﺁﻳﻪ ﻣﻮﺭﺩ ﺑﺤﺚ ﻛﻪ ﺳﺨﻦ ﺍﺯ ﻋﻔﻮ ﻭ ﮔﺬﺷﺖ ﻭ ﻏﻔﻮﺭ ﻭ ﺭﺣﻴﻢ ﺑﻮﺩﻥ ﺧﺪﺍ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﺪ ﺑﻴﺎﻧﮕﺮ ﺟﺎﺫﺑﻪ ﺍﺳﺖ!. ﺳﭙﺲ ﺑﺎﺭ ﺩﻳﮕﺮ ﺑﻪ ﻣﺴﺎﻟﻪ" ﻗﺬﻑ" ﻭ ﻣﺘﻬﻢ ﺳﺎﺧﺘﻦ ﺯﻧﺎﻥ ﭘﺎﻛﺪﺍﻣﻦ ﺑﺎ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺑﻪ ﺍﺗﻬﺎم ﻧﺎﻣﻮﺳﻰ ﺑﺎﺯﮔﺸﺘﻪ، ﻭ ﺑﻄﻮﺭ ﻣﺆﻛﺪ ﻭ ﻗﺎﻃﻊ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﺪ:" ﻛﺴﺎﻧﻰ ﻛﻪ ﺯﻧﺎﻥ ﭘﺎﻛﺪﺍﻣﻦ ﻭ ﺑﻴﺨﺒﺮ ﺍﺯ ﻫﺮ ﮔﻮﻧﻪ ﺁﻟﻮﺩﮔﻰ ﻭ ﻣﺆﻣﻦ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻧﺴﺒﺘﻬﺎﻯ ﻧﺎﺭﻭﺍ ﻣﺘﻬﻢ ﻣﻰ ﺳﺎﺯﻧﺪ ﺩﺭ ﺩﻧﻴﺎ ﻭ ﺁﺧﺮﺕ ﺍﺯ ﺭﺣﻤﺖ ﺍﻟﻬﻰ ﺩﻭﺭﻧﺪ ﻭ ﻋﺬﺍﺏ ﻋﻈﻴﻤﻰ ﺩﺭ ﺍﻧﺘﻈﺎﺭ ﺁﻧﻬﺎ ﺍﺳﺖ" (ﺇِﻥَّ ﺍﻟَّﺬِﻳﻦَ ﻳَﺮْﻣُﻮﻥَ ﺍﻟْﻤُﺤْﺼَﻨﺎﺕِ ﺍﻟْﻐﺎﻓِﻠﺎﺕِ ﺍﻟْﻤُﺆْﻣِﻨﺎﺕِ ﻟُﻌِﻨُﻮﺍ ﻓِﻰ ﺍﻟﺪُّﻧْﻴﺎ ﻭَ ﺍﻟْﺁﺧِﺮَﺓِ ﻭَ ﻟَﻬُﻢْ ﻋَﺬﺍﺏٌ ﻋَﻈِﻴﻢٌ). ﺩﺭ ﻭﺍﻗﻊ ﺳﻪ ﺻﻔﺖ ﺑﺮﺍﻯ ﺍﻳﻦ ﺯﻧﺎﻥ ﺫﻛﺮ ﺷﺪﻩ ﻛﻪ ﻫﺮ ﻛﺪﺍم ﺩﻟﻴﻠﻰ ﺍﺳﺖ ﺑﺮ ﺍﻫﻤﻴﺖ ﻇﻠﻤﻰ ﻛﻪ ﺑﺮ ﺁﻧﻬﺎ ﺍﺯ ﻃﺮﻳﻖ ﺗﻬﻤﺖ ﻭﺍﺭﺩ ﻣﻰ ﮔﺮﺩﺩ: " ﻣﺤﺼﻨﺎﺕ" (ﺯﻧﺎﻥ ﭘﺎﻛﺪﺍﻣﻦ)" ﻏﺎﻓﻠﺎﺕ" (ﺩﻭﺭ ﺍﺯ ﻫﺮ ﮔﻮﻧﻪ ﺁﻟﻮﺩﮔﻰ) ﻭ" ﻣﺆﻣﻨﺎﺕ" (ﺯﻧﺎﻥ ﺑﺎ ﺍﻳﻤﺎﻥ) ﻭ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺗﺮﺗﻴﺐ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﻰ ﺩﻫﺪ ﻛﻪ ﺗﺎ ﭼﻪ ﺣﺪ ﻧﺴﺒﺖ ﻧﺎﺭﻭﺍ ﺩﺍﺩﻥ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺍﻓﺮﺍﺩ، ﻇﺎﻟﻤﺎﻧﻪ ﻭ ﻧﺎﺟﻮﺍﻧﻤﺮﺩﺍﻧﻪ ﻭ ﺩﺭﺧﻮﺭ ﻋﺬﺍﺏ ﻋﻈﻴﻢ ﺍﺳﺖ . ﺿﻤﻨﺎ ﺗﻌﺒﻴﺮ ﺑﻪ" ﻏﺎﻓﻠﺎﺕ" ﺗﻌﺒﻴﺮ ﺟﺎﻟﺒﻰ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻧﻬﺎﻳﺖ ﭘﺎﻛﻰ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻫﺮ ﮔﻮﻧﻪ ﺍﻧﺤﺮﺍﻑ ﻭ ﺑﻰ ﻋﻔﺘﻰ ﻣﺸﺨﺺ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ، ﻳﻌﻨﻰ ﺁﻧﻬﺎ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺁﻟﻮﺩﮔﻴﻬﺎﻯ ﺟﻨﺴﻰ ﺁﻥ ﻗﺪﺭ ﺑﻰ ﺍﻋﺘﻨﺎ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﮔﻮﻳﻰ ﺍﺻﻠﺎ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺧﺒﺮ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ، ﺯﻳﺮﺍ ﻣﻮﺿﻊ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﮔﻨﺎﻩ ﮔﺎﻩ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺗﻰ ﺩﺭ ﻣﻰ ﺁﻳﺪ ﻛﻪ ﺍﺻﻠﺎ ﺗﺼﻮﺭ ﮔﻨﺎﻩ ﺍﺯ ﻓﻜﺮ ﻭ ﻣﻐﺰ ﺍﻭ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﻣﻰ ﺭﻭﺩ ﮔﻮﻳﻰ ﺍﺻﻠﺎ ﭼﻨﻴﻦ ﻋﻤﻠﻰ ﺩﺭ ﺧﺎﺭﺝ ﻭﺟﻮﺩ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﻭ ﺍﻳﻦ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﻋﺎﻟﻰ ﺗﻘﻮﺍ ﺍﺳﺖ. ﺍﻳﻦ ﺍﺣﺘﻤﺎﻝ ﻧﻴﺰ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ ﻛﻪ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺍﺯ" ﻏﺎﻓﻠﺎﺕ" ﺯﻧﺎﻧﻰ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﺯ ﻧﺴﺒﺘﻬﺎﻯ ﻧﺎﺭﻭﺍﻳﻰ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺩﺍﺩﻩ ﺷﺪﻩ ﺑﻰ ﺍﻃﻠﺎﻋﻨﺪ، ﻭ ﺑﻪ ﻫﻤﻴﻦ ﺩﻟﻴﻞ ﺍﺯ ﺧﻮﺩ ﺩﻓﺎﻉ ﻧﻤﻰ ﻛﻨﻨﺪ، ﻭ ﺩﺭ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﺁﻳﻪ ﻣﻮﺭﺩ ﺑﺤﺚ ﻣﻄﻠﺐ ﺗﺎﺯﻩ ﺍﻯ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺍﻳﻦ ﮔﻮﻧﻪ ﺍﺗﻬﺎﻣﺎﺕ ﻣﻄﺮﺡ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ ﭼﺮﺍ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺁﻳﺎﺕ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺳﺨﻦ ﺍﺯ ﺗﻬﻤﺖ ﺯﻧﻨﺪﮔﺎﻧﻰ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﻣﻰ ﺷﺪﻧﺪ ﻭ ﻣﻮﺭﺩ ﻣﺠﺎﺯﺍﺕ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﻰ ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ، ﺍﻣﺎ ﺩﺭ ﺍﻳﻨﺠﺎ ﺳﺨﻦ ﺍﺯ ﺷﺎﻳﻌﻪ ﺳﺎﺯﺍﻧﻰ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻣﺠﺎﺯﺍﺕ ﻭ ﺣﺪ ﺷﺮﻋﻰ ﭘﻨﻬﺎﻥ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺍﻧﺪ، ﻗﺮﺁﻥ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﺪ: ﺍﻳﻨﻬﺎ ﺗﺼﻮﺭ ﻧﻜﻨﻨﺪ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺍﻳﻦ ﻋﻤﻞ ﻣﻰ ﺗﻮﺍﻧﻨﺪ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻯ ﻫﻤﻴﺸﻪ ﺍﺯ ﻛﻴﻔﺮ ﺍﻟﻬﻰ ﺩﻭﺭ ﺩﺍﺭﻧﺪ، ﺧﺪﺍ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺩﻧﻴﺎ ﺍﺯ ﺭﺣﻤﺖ ﺧﻮﻳﺶ ﺩﻭﺭ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺁﺧﺮﺕ ﻋﺬﺍﺑﻰ ﻋﻈﻴﻢ ﺩﺍﺭﻧﺪ. ﮔﺮ ﭼﻪ ﺁﻳﻪ ﻓﻮﻕ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﺍﻓﻚ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﻭ ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﻰ ﺭﺳﺪ ﻛﻪ ﻧﺰﻭﻝ ﺁﻥ ﺑﻰ ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﺑﺎ ﺍﻳﻦ ﻣﺎﺟﺮﺍ ﻧﺒﻮﺩﻩ، ﻭﻟﻰ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺗﻤﺎم ﺁﻳﺎﺗﻰ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻣﻮﺍﺭﺩ ﺧﺎﺻﻰ ﻧﺎﺯﻝ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ ﻭ ﻣﻔﻬﻮم ﺁﻥ ﻛﻠﻰ ﺍﺳﺖ ﺍﺧﺘﺼﺎﺹ ﺑﻪ ﻣﻮﺭﺩ ﻣﻌﻴﻨﻰ ﻧﺪﺍﺭﺩ. ﻋﺠﺐ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺑﻌﻀﻰ ﺍﺯ ﻣﻔﺴﺮﺍﻥ ﻣﺎﻧﻨﺪ" ﻓﺨﺮ ﺭﺍﺯﻯ" ﺩﺭ" ﺗﻔﺴﻴﺮ ﻛﺒﻴﺮ" ﻭ ﺑﻌﻀﻰ ﺩﻳﮕﺮ ﺍﺻﺮﺍﺭ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻛﻪ ﻣﻔﻬﻮم ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﺭﺍ ﻣﺤﺪﻭﺩ ﺑﻪ ﺗﻬﻤﺖ ﺯﺩﻥ ﺑﻪ ﺯﻧﺎﻥ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺹ ﺑﺪﺍﻧﻨﺪ ﻭ ﺍﻳﻦ ﮔﻨﺎﻩ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺳﺮ ﺣﺪ ﻛﻔﺮ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﻰ ﺩﻫﻨﺪ ﻭ ﻛﻠﻤﻪ ﻟﻌﻦ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺁﻳﻪ ﻭﺍﺭﺩ ﺷﺪﻩ ﺩﻟﻴﻞ ﺑﺮ ﺁﻥ ﺑﺸﻤﺮﻧﺪ. ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻰ ﻛﻪ ﺗﻬﻤﺖ ﺯﺩﻥ ﻫﺮ ﭼﻨﺪ ﮔﻨﺎﻩ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺑﺰﺭﮔﻰ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﺍﮔﺮ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﻫﻤﺴﺮﺍﻥ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺹ ﺑﺎﺷﺪ ﮔﻨﺎﻩ ﺑﺰﺭﮔﺘﺮ ﻭ ﻋﻈﻴﻤﺘﺮﻯ ﻣﺤﺴﻮﺏ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ ﻭﻟﻰ ﺑﻪ ﺗﻨﻬﺎﻳﻰ ﻣﻮﺟﺐ ﻛﻔﺮ ﻧﻴﺴﺖ، ﻭ ﻟﺬﺍ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺹ ﺩﺭ ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﺍﻓﻚ ﺑﺎ ﺍﻳﻦ ﮔﻮﻧﻪ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﻣﻌﺎﻣﻠﻪ" ﻣﺮﺗﺪ" ﻧﻨﻤﻮﺩ ﺑﻠﻜﻪ ﺩﺭ ﺁﻳﺎﺕ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻛﻪ ﺷﺮﺡ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺧﻮﺍﻧﺪﻳﻢ ﺗﻮﺻﻴﻪ ﺑﻪ ﻋﺪم ﺧﺸﻮﻧﺖ ﺑﻴﺶ ﺍﺯ ﺣﺪ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺁﻧﺎﻥ ﻓﺮﻣﻮﺩ ﻛﻪ ﺑﺎ ﻛﻔﺮ ﺳﺎﺯﮔﺎﺭ ﻧﻴﺴﺖ. ﻭ ﺍﻣﺎ" ﻟﻌﻦ" ﺩﻭﺭﻯ ﺍﺯ ﺭﺣﻤﺖ ﺧﺪﺍ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﻛﺎﻓﺮ ﻭ ﻣﺮﺗﻜﺒﻴﻦ ﮔﻨﺎﻫﺎﻥ ﻛﺒﻴﺮﻩ ﺻﺎﺩﻕ ﺍﺳﺖ، ﻟﺬﺍ ﺩﺭ ﻫﻤﻴﻦ ﺁﻳﺎﺗﻰ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺑﺎﺭﻩ ﺣﺪ ﻗﺬﻑ ﮔﺬﺷﺖ (ﺩﺭ ﺍﺣﻜﺎم ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﻟﻌﺎﻥ) ﺩﻭ ﺑﺎﺭ ﻛﻠﻤﻪ ﻟﻌﻦ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺩﺭﻭﻏﮕﻮﻳﺎﻥ ﺑﻪ ﻛﺎﺭ ﺭﻓﺘﻪ ﺍﺳﺖ. ﺩﺭ ﺭﻭﺍﻳﺎﺕ ﺍﺳﻠﺎﻣﻰ ﻧﻴﺰ ﻛﺮﺍﺭﺍ ﻛﻠﻤﻪ" ﻟﻌﻦ" ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺑﻌﻀﻰ ﺍﺯ ﻣﺮﺗﻜﺒﻴﻦ ﮔﻨﺎﻫﺎﻥ ﻛﺒﻴﺮﻩ ﺑﻪ ﻛﺎﺭ ﺭﻓﺘﻪ ﺍﺳﺖ، ﺣﺪﻳﺚ ﻟﻌﻦ ﺍﻟﻠَّﻪ ﻓﻰ ﺍﻟﺨﻤﺮ ﻋﺸﺮ ﻃﻮﺍﺋﻒ ... " ﺧﺪﺍ ﺩﻩ ﮔﺮﻭﻩ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺷﺮﺍﺏ ﻟﻌﻨﺖ ﻛﺮﺩﻩ ..." ﻣﻌﺮﻭﻑ ﺍﺳﺖ. 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 ذیل آیه ۲۳ @ketabchi313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هر🌼صبح🌼یک آیه از اَعوذُ بِاللّهِ مِنَ الشّیطانِ الرَّجیم بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ ﺑﻪ ﻧﺎم ﺧﺪﺍ ﻛﻪ ﺭﺣﻤﺘﺶ ﺑﻲ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻣﻬﺮﺑﺎﻧﻲ ﺍﺵ ﻫﻤﻴﺸﮕﻲ. 🌺🌼🌺🌼🌺🌼🌺🌼🌺 النور يَوْمَ تَشْهَدُ عَلَيْهِمْ أَلْسِنَتُهُمْ وَأَيْدِيهِمْ وَأَرْجُلُهُم بِمَا كَانُوا يَعْمَلُونَ [ ﺩﺭ ] ﺭﻭﺯﻱ ﻛﻪ ﺯﺑﺎﻥ ﻫﺎ ﻭ ﺩﺳﺖ ﻫﺎ ﻭ ﭘﺎﻫﺎﻳﺸﺎﻥ ﺑﺮ ﺿﺪ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﻪ ﮔﻨﺎﻫﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺍﻧﺠﺎم ﻣﻰ ﺩﺍﺩﻧﺪ ، ﺷﻬﺎﺩﺕ ﺩﻫﻨﺪ .(٢٤) 🌺🌼🌺🌼🌺🌼🌺🌼🌺 💛سوره مبارکه 🌷 🌱 🌱 🍃🌸🌸🌼🌼🌼🌸🌸🍃 🆔 @ketabchi313
: 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 در اینﺁﻳﻪ ﭼﮕﻮﻧﮕﻰ ﺣﺎﻝ ﺍﻳﻦ ﮔﺮﻭﻩ ﺗﻬﻤﺖ ﺯﻧﻨﺪﮔﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺩﺍﺩﮔﺎﻩ ﺑﺰﺭﮒ ﺧﺪﺍ ﻣﺸﺨﺺ ﻛﺮﺩﻩ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﺪ:" ﺁﻧﻬﺎ ﻋﺬﺍﺏ ﻋﻈﻴﻤﻰ ﺩﺍﺭﻧﺪ، ﺩﺭ ﺁﻥ ﺭﻭﺯ ﻛﻪ ﺯﺑﺎﻧﻬﺎﻯ ﺁﻧﻬﺎ ﻭ ﺩﺳﺘﻬﺎ ﻭ ﭘﺎﻫﺎﻳﺸﺎﻥ ﺑﺮ ﺿﺪ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﻪ ﺍﻋﻤﺎﻟﻰ ﻛﻪ ﻣﺮﺗﻜﺐ ﺷﺪﻧﺪ ﮔﻮﺍﻫﻰ ﻣﻰ ﺩﻫﻨﺪ" (ﻳَﻮْمَ ﺗَﺸْﻬَﺪُ ﻋَﻠَﻴْﻬِﻢْ ﺃَﻟْﺴِﻨَﺘُﻬُﻢْ ﻭَ ﺃَﻳْﺪِﻳﻬِﻢْ ﻭَ ﺃَﺭْﺟُﻠُﻬُﻢْ ﺑِﻤﺎ ﻛﺎﻧُﻮﺍ ﻳَﻌْﻤَﻠُﻮﻥَ). ﺯﺑﺎﻥ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﻰ ﺁﻧﻜﻪ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﻣﺎﻳﻞ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﺑﻪ ﮔﺮﺩﺵ ﺩﺭ ﻣﻰ ﺁﻳﺪ ﻭ ﺣﻘﺎﺋﻖ ﺭﺍ ﺑﺎﺯﮔﻮ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ ﺍﻳﻦ ﻣﺠﺮﻣﺎﻥ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﻣﺸﺎﻫﺪﻩ ﺩﻟﺎﺋﻞ ﻭ ﺷﻮﺍﻫﺪ ﻗﻄﻌﻰ ﺟﺮم ﺑﺮ ﺧﻠﺎﻑ ﻣﻴﻞ ﺑﺎﻃﻨﻰ ﺧﻮﺩ ﺻﺮﻳﺤﺎ ﺍﻗﺮﺍﺭ ﺑﻪ ﮔﻨﺎﻩ ﻛﺮﺩﻩ ﻭ ﻫﻤﻪ ﭼﻴﺰ ﺭﺍ ﻓﺎﺵ ﻣﻰ ﺳﺎﺯﻧﺪ ﭼﺮﺍ ﻛﻪ ﺟﺎﻳﻰ ﺑﺮﺍﻯ ﺍﻧﻜﺎﺭ ﻧﻤﻰ ﺑﻴﻨﻨﺪ. ﺩﺳﺖ ﻭ ﭘﺎﻯ ﺁﻧﻬﺎ ﻧﻴﺰ ﺑﻪ ﺳﺨﻦ ﺩﺭ ﻣﻰ ﺁﻳﺪ ﻭ ﺣﺘﻰ ﻃﺒﻖ ﺁﻳﺎﺕ ﻗﺮﺁﻥ ﭘﻮﺳﺖ ﺗﻦ ﺁﻧﻬﺎ ﺳﺨﻦ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﺪ، ﮔﻮﻳﻰ ﻧﻮﺍﺭﻫﺎﻯ ﺿﺒﻂ ﺻﻮﺗﻰ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﻫﻤﻪ ﺻﺪﺍﻫﺎﻯ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ ﺿﺒﻂ ﻛﺮﺩﻩ ﻭ ﺁﺛﺎﺭ ﮔﻨﺎﻫﺎﻥ ﺩﺭ ﻃﻮﻝ ﻋﻤﺮ ﺩﺭ ﺁﻧﻬﺎ ﻧﻘﺶ ﺑﺴﺘﻪ ﺍﺳﺖ، ﺁﺭﻯ ﺩﺭ ﺁﻧﺠﺎ ﻛﻪ ﻳﻮم ﺍﻟﺒﺮﻭﺯ ﻭ ﺭﻭﺯ ﺁﺷﻜﺎﺭ ﺷﺪﻥ ﻫﻤﻪ ﭘﻨﻬﺎﻧﻴﻬﺎ ﺍﺳﺖ ﻇﺎﻫﺮ ﻣﻰ ﺷﻮﻧﺪ. ﻭ ﺍﮔﺮ ﻣﻰ ﺑﻴﻨﻴﻢ ﺩﺭ ﺑﻌﻀﻰ ﺁﻳﺎﺕ ﻗﺮﺁﻥ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺑﻪ ﺭﻭﺯ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﻣﻰ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ:" ﺍﻣﺮﻭﺯ ﻣﺎ ﺑﺮ ﺯﺑﺎﻥ ﺁﻧﻬﺎ ﻣﻬﺮ ﻣﻰ ﺯﻧﻴﻢ ﻭ ﺩﺳﺖ ﻭ ﭘﺎﻳﺸﺎﻥ ﺑﺎ ﻣﺎ ﺳﺨﻦ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﺪ" (ﺍﻟْﻴَﻮْمَ ﻧَﺨْﺘِﻢُ ﻋَﻠﻰ ﺃَﻓْﻮﺍﻫِﻬِﻢْ ﻭَ ﺗُﻜَﻠِّﻤُﻨﺎ ﺃَﻳْﺪِﻳﻬِﻢْ ﻭَ ﺗَﺸْﻬَﺪُ ﺃَﺭْﺟُﻠُﻬُﻢْ ﺑِﻤﺎ ﻛﺎﻧُﻮﺍ ﻳَﻜْﺴِﺒُﻮﻥَ) (ﺳﻮﺭﻩ ﻳﺲ- ﺁﻳﻪ 65) ﻣﻨﺎﻓﺎﺗﻰ ﺑﺎ ﺁﻳﻪ ﻣﻮﺭﺩ ﺑﺤﺚ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﭼﺮﺍ ﻛﻪ ﻣﻤﻜﻦ ﺍﺳﺖ ﺩﺭ ﺁﻏﺎﺯ ﺯﺑﺎﻧﻬﺎ ﺍﺯ ﻛﺎﺭ ﺑﻴﻔﺘﺪ ﻭ ﺳﺎﻳﺮ ﺍﻋﻀﺎ ﺷﻬﺎﺩﺕ ﺩﻫﻨﺪ، ﻭ ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﺷﻬﺎﺩﺕ ﺩﺳﺖ ﻭ ﭘﺎ ﺣﻘﺎﺋﻖ ﺭﺍ ﺑﺮﻣﻠﺎ ﻛﺮﺩ ﺯﺑﺎﻥ ﺑﻪ ﺣﺮﻛﺖ ﺩﺭ ﺁﻳﺪ ﻭ ﮔﻔﺘﻨﻰ ﻫﺎ ﺭﺍ ﺑﮕﻮﻳﺪ ﻭ ﺑﻪ ﮔﻨﺎﻫﺎﻥ ﺍﻋﺘﺮﺍﻑ ﻛﻨﺪ. 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 ذیل آیه24 @ketabchi313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا