📖 #کتاب_بندگی | سوره مبارکه یوسف
🎙 #حجت_الاسلام_مصلحی
🗒 مباحث جلسه ۲۲ :
🔖 (صفحه ۱)
☘️ بعد از تعریف خواب توسط آن دو زندانی، فضا برای کار تربیتی آماده بود.
☘️ استفاده از فضای تربیتی پیش آمده و اعلام غذا برای کشاندن و حرکت دادن فکر از کفر و شرک به سمت ایمان و توحید.
☘️ مخصوصاً برای کسی که در حال شرک و نزدیک به مرگ بود.
☘️ قبل از این قضایا «محسن» بود و حالا که فضا آماده هست شروع میکند به تبلیغ کردن.
🕊 این خبری که به شما میدهم با تمرین و کهانت (ارتباط با اجنه) و نگاه به ستارهها نیست بلکه پروردگارم به من یاد داده.
🕊 همین طوری هم این چیزها به من یاد داده نشده، بلکه من با یک عده مشرک بودم و مشرکان را کنار گذاشتم.
🌸 وقتی از یوسف خواستند که خواب را برایشان تعبیر کند، یوسف خودش را توصیف کرد به این که علمی بیشتر از علم علما دارد و اخبار به غیب میدهد.
🌸 به آنها به طور کامل میگوید غذایی که در زندان برایشان میآورند چیست تا وقتی که زندانیان غذا را دیدند و فهمیدندکه یوسف راست میگوید سایر حرفهای یوسف را نیز باور کنند.
🌸 خبر دادن از مشخصات غذا قرینه بر این است که «تَأْوِيلِ الْأَحَادِيث» بیش از تَأْوِيلِ رؤیا بود. «احادیث» یعنی حادثهها. هم خواب و هم چیزهایی غیر از خواب را میتوانست ببیند.
🌼 وقتی دیدند که غذا همانی بود که یوسف گفت، یوسف این را مقدمه کرد تا بتواند خداشناسی راه بیاندازد نه دکان. و از اولش هم گفت این علم را خداوند به من یاد داده.
🌼 و همچنین از فرصت استفاده کرد تا شرک و بت پرستی را نزد اینها قبیح کند.
🌼 گفت همه شما مشرک و بتپرست بودید ببینید که چه چیزی گیرتان آمده و من هم بندگی خدا کردم ببینید چه چیزه گیرم آمده. ببینید پروردگار من را!
🌼 از ابتدا تا انتهای این سوره ببینید مکرر روی چه اسمی از اسماء الهی دست میگذارد: «پروردگار».
🌳 اینجا یوسف برای اولین بار در مصر خودش را معرفی کرد که پدرانم چه کسانی هستند.
🕋 «مَا كَانَ لَنَا أَن نُّشْرِكَ بِاللَّهِ مِن شَيْءٍ / ذَٰلِكَ مِن فَضْلِ اللَّهِ عَلَيْنَا وَعَلَى النَّاسِ» اشاره به مخلَص بودن ابراهیم و اسحاق و یعقوب و یوسف دارد.
🕋 به خاطر فضلی که (علمهای خاص و رسیدن به مرحله یقین) از طرف خداوند بر ما بوده، ما اصلاً اهل شرک ورزیدن به خداوند نیستیم.
🕋 هم فضل از طرف خدا بر ماست که از ابتدا ما را اینگونه آفریده و هم فضل بر سایر مردم است تا الگو داشته باشند برای حرکت در مسیر بندگی.
🕋 اما اکثر مردم این نعمت و فضل خداوند را سپاس گذاری نمیکنند.
🥇 فایده یاد پدران که خاندان نبوت هستند این است که بدانند یوسف انسان با اصالتی است. گویا آوازه پدرانش به مصر رسیده که با آنها خود را معرفی میکند.
🖇 ادامه دارد...
┄┄┄┄┄•❁🌸❁•┄┄┄┄┄
🆔 @ketabebandegi
🆔 @tarighebandegi
📖 #کتاب_بندگی | سوره مبارکه یوسف
🎙 #حجت_الاسلام_مصلحی
📜 ادامه مباحث جلسه ۲۲ :
🔖 (صفحه ۲)
❤️ صحبت با آن دو همراه در زندان با بیان عاطفی آغاز شده: «يَا صَاحِبَيِ».
🗿 آن دو نفر بت پرست بودند و بتها هم متعدد.
آیا اربابها و بتهای متعدد که هر کدام هم چیزی از تو میخواهند بهتر هستند یا «اللَّهُ الْوَاحِدُ الْقَهَّارُ»؟
🗿 وجه به کار بردن «الله» هم این است که بتپرستها، الله را در خلقت قبول دارند اما تدبیر را به بتها نسبت میدهند.
🗿 و در برابر تفکر غلط مدبر دانستن بتها صفت «قهار» را میآورد به معنای اینکه بر همه چیز غلبه میکند.
💡 استدلال کوتاه حضرت یوسف:
💡 خدا وقتی چند تا شد، یا این است که همه یک تصمیم میگیرند که در این صورت همان بگویی او یکیست که بهتر است! یا اینکه تصمیمهای متفاوت میگیرند و تفرق دارند که در این صورت گیر میکند که خواسته کدام را انجام دهد و کدام را از خود راضی کند.
💡 آیا این خداوندان متعدد بهتر است یا اینکه یک خدا باشد و با یک اراده که در همه حال و همه جا و همه وقت انسان به دنبال راضی کردن او باشد؟
🍁 بتها صرفاً اسمها و اعتبارهایی هستند که خودتان درست کردید. در حالی که خدا واقعیست و خلق و تدبیر میکند.
🍁 چون «الله» را به عنوان خالق قبول داشتند و بتها را صرفاً مدبر میدانستند. پرستش بت را مایه قرب به «الله» میدانند پس در استدلال از «الله» استفاده میکند که «الله» نسبت به این بتها برای شما سلطان و دلیلی نفرستاده.
🍁 همان که خلق کرده باید بگوید که در تدبیر به چه کسی مراجعه کن.
👑 حضرت یوسف طبق زبان مخاطبانش با آنها صحبت میکرده و عبارت «رَبَّهُ» را درباره پادشاهشان به کار میبرد، چرا که معتقد بودند فرمانروایانشان یک خدایی و الوهیتی دارند.
👑 این عقاید را صاحبان حکومت درست کرده بودند تا با آن جلوی اعتراضات مردم را بگیرند. یعنی همانند اعتقاد به جبر که حاکمان غاصب در برخی دورههای اسلام درست کردند.
🇮🇷 چقدر فرق است بین حکومت چهل ساله بعد از انقلاب و آن طواغیت گذشته که یا مثل فرعون خودشان را خدا معرفی میکردند یا میگفتند این چیزی که میبینی زور خداست و تو باید چَشم بگویی تا با این حربهها جلوی اعتراضات اجتماعی را بگیرند.
🍄 راحتترین راه جلوگیری هم این است که فکر افراد را به سمتی ببری که بگوید من حق ندارم اعتراض کنم.
👌 حضرت یوسف با صراحت میگوید آنچه که درباره آن از من پرسیدید حتمی است و اتفاق میافتد.
🖇 ادامه دارد...
┄┄┄┄┄•❁🌸❁•┄┄┄┄┄
🆔 @ketabebandegi
🆔 @tarighebandegi
📖 #کتاب_بندگی | سوره مبارکه یوسف
🎙 #حجت_الاسلام_مصلحی
📜 ادامه مباحث جلسه ۲۲ :
🔖 (صفحه ۳)
📖 در جمله «وَقَالَ لِلَّذِي ظَنَّ أَنَّهُ نَاج» ضمیر فاعلی «ظَنَّ»، هم میتواند به «الذی» برگردد و هم میتواند به ضمیرِ در «قال» برگردد. از همین رو دو ترجمه دارد:
📖 ۱. یوسف به شخصی که آن شخص ظن و گمان داشت که نجات مییابد، گفت.
📖 ۲. یوسف به کسی که نسبت به نجات او علم داشت، گفت.
🔍 ریشه قبول این معنای دوم پذیرفتن معنای «علم و یقین» برای عبارت «ظَنَّ أَنَّ» است تا با آیه قبل که حضرت یوسف از روی علم و با محکمی تعبیر خواب را برای آنها گفت سازگار باشد.
⁉️ «اُذْكُرْنِي عِندَ رَبِّكَ»، قدر مسلم این بخش از آیه این هست که: «یوسف به او گفت که مرا نزد پروردگارت (پادشاهت) یاد کن».
⁉️ بحث و سوال در این است که این حرف حضرت یوسف بد بود یا نه و یا ترک اولی بود یا نه.
😈 «فَأَنسَاهُ الشَّيْطَانُ ذِكْرَ رَبِّهِ»: شیطان او را به فراموشی انداخت».
😈 اختلاف است که منظور از «او» کیست:
😈 ۱. شیطان یوسف را به فراموشی انداخت و یوسف یاد اللّٰه تبارک و تعالی را فراموش کرد.
😈 ۲. شیطان، ساقی را به فراموشی انداخت تا فراموش کند که به اربابش بگوید.
😈 برای درست کردن این معنای دوم باید یک «لام» یا «عند» در تقدیر بگیرند، چرا که قرار نبود که ساقی فرمانروایش را یاد کند بلکه قرار بود نزد پادشاه از یوسف یاد کند.
⛓ نتیجه این فراموشی هم ماندگاری در زندان بود برای یوسف به مدت چند سال.
🎙 فرمایشات علامه طباطبایی درباره این آیه:
💭 ضمایر در این آیه (قال، ظن و لبس) همه به یوسف برمیگردد.
💭 با این که یوسف به نجات آن شخص علم داشت تعبیر به «ظن» چرا آمده؟ شاید به این جهت که لغت ظن برای اعتقاد هم استعمال میشود.
💭 یعنی اعتقادی که شخص دارد را ظن میگویند؛ خواه این اعتقاد از روی یقین باشد و خواه از روی ظن باشد.
🔍 احتمال هم دارد که ضمیر ظن به «الذی» برگردد و اگر سیاق آیه یاری کند اشکالی ندارد.
🖇 ادامه دارد...
┄┄┄┄┄•❁🌸❁•┄┄┄┄┄
🆔 @ketabebandegi
🆔 @tarighebandegi
📖 #کتاب_بندگی | سوره مبارکه یوسف
🎙 #حجت_الاسلام_مصلحی
📜 ادامه مباحث جلسه ۲۲ :
🔖 (صفحه ۴)
📙 «فَأَنسَاهُ الشَّيْطَانُ ذِكْرَ رَبِّهِ» ضمیر مفعولی در «أَنسَاهُ» و ضمیر در «رَبِّهِ» به ساقی برمیگردد. و یک «لام» یا «عند» در تقدیر است و با سازمان کلام عربی هم سازگار است.
📙 اما نسبت دادن این ضمائر به یوسف چنانچه برخی مفسرین گفتهاند و همچنین با توجه به روایاتی نیز که در این زمینه داریم مخالفت نص قرآن است.
📙 خداوند در قرآن تصریح کرده که یوسف از «مخلَصین» است و همچنین تصریح کرده که شیطان در مخلَصین نمیتواند نفوذ کند.
🗣 اما مسلّم است که یوسف درباره واسطهگری، با ساقی حرف زد و توضیح این کار هم این است که: اخلاص برای خدا به این معنا نیست که به اسباب توجه نکند و موجب نمیشود از آنها استفاده نکند.
🗣 اخلاص فقط به این معناست که تکیه و اعتماد به اسباب نداشته باشد نه که از اسباب استفاده نکند.
🗣 در آیه هم شاهدی بر اینکه تکیهگاه قلب یوسف به سبب بوده باشد نیست، بلکه قول خداوند در آیه ۴۵ (ادَّكَرَ بَعْدَ أُمَّةٍ) شاهد بر این است که ساقی فراموش کرده نه یوسف.
🎙 تفسیر نمونه:
ضمایر را به یوسف برمیگرداند و میفرماید: یوسف ترک اولی کرد نه مخالفت با دستور. و عصمت انبیاء در برابر گناه است.
❓ سوال از علامه:
❓ جمله «فَلَبِثَ فِي السِّجْنِ بِضْعَ سِنِينَ» که با حرف «فاء» ماندن در زندان را متفرع بر فراموشی از طرف شیطان میکند برای چه آمده؟
❓ ربط اینکه یوسف از اسباب ظاهری استفاده کرده و صرفا یک تقاضایی داشته و خواسته که کنار اخلاص و توکل بر خداوند وظیفه ظاهریاش را انجام دهد، با اینکه شیطان مانع آن سبب شده و به فراموشی انداخته و در نتیجه هم چندین سال در زندان مانده چه طور توجیه میشود؟
❓ جمله «فَلَبِثَ فِي السِّجْنِ بِضْعَ سِنِينَ» چرا با این پررنگی در اینجا آمده که علت در زندان ماندن یوسف به مدت چند سال این است که شیطان یک نفر را به فراموشی انداخت؟
❇️ چند جواب میشود بیان کرد:
🔴 ۱. فرمایش علامه غلط است. یوسف فراموش کرده. عصمت انبیاء فقط در حد جلوگیری از معصیت و نافرمانی است و اینجا معصیت نبوده.
🔴 اینجا حیطهای بوده که انبیاء هم باید در آن رشد کنند و در اینجا یوسف اشتباه کرد و رشد نکرد و بیشتر هم در زندان ماند. (چنانچه تفسیر نمونه توضیح میدهد.)
⏳ ۲. جواب علامه به این سوال این باشد که:
⏳ در نظام مقدرات الهی نقشه خداوند این بود که یوسف چند سال دیگر در اینجا بماند و مصلحت او ماندن در زندان بود (مثلاً فرصتی داشته باشد برای تربیت نیرو)
⏳ و چون یوسف از بندگان مخلص خداوند بود و خودش نقشه نمیکشید و اختیارش را به دست خداوند داده بود، شیطان فکر میکرد که به یوسف ضرر میزند ولی در نقشه خداوند بازی میکرد
😈 خداوند به او اجازه داد که ساقی را به فراموشی بیاندازد. (اما این توضیح ظاهر آیه نیست.)
😈 فراموشی انداختن توسط شیطان هم جزء نقشه خداوند بوده؛ مثل توضیحات جنگ بدر که شیطان در نقشه خداوند بازی کرد.
📈 ۳. بررسی کنیم که «مخلَصون» چطور هستند و آیا آنها هم مراتب دارند یا نه؟.
┄┄┄┄┄•❁🌸❁•┄┄┄┄┄
🆔 @ketabebandegi
🆔 @tarighebandegi
سوره یوسف ۲۳ [کیفیت کم].mp3
11.9M
📕 تفسیر سوره مبارکه یوسف
🎧 جلسه ۲۳
🏷 آیه ۴۳ الی ۴۹
📅 ۱۳۹۸/۰۲/۲۸
🖌 امکان نفوذ شیطان به انبیا در وادی غیر معصیت
🖌 خواب فرمانروای مصر و یادآوری ساقی، برنامه الهی
#کتاب_بندگی
#تفسیر_سوره_یوسف
┄┅┅ ✨❀🌸❀✨ ┅┅┄
🆔 @ketabebandegi
🆔 @tarighebandegi
📖 #کتاب_بندگی | سوره مبارکه یوسف
🎙 #حجت_الاسلام_مصلحی
🗒 مباحث جلسه ۲۳ :
🔖 (صفحه ۱)
🧐 مرحوم علامه طباطبایی ذیل آیه ۶۳ سوره کهف در داستان حضرت موسی و جوانی که همراه ایشان است در قرار ملاقاتی که با «عَبْداً مِنْ عِبادِنا» دارند میفرمایند: منافاتی ندارد آن جوان که همراه حضرت موسی است یوشع بن نون نبیّ باشد و شیطان ایشان را به فراموشی انداخته باشد.
🤔 انبیاء به هنگام معصیت و نافرمانی از تصرفات شیطان مصون هستند و معصیت و نافرمانی نمیکنند. اما دلیلی نداریم، جایی که منجر به معیصیت و نافرمانی نخواهد شد شیطان نتواند ایشان را اذیت کند.
👿 حتی در داستان حضرت ایّوب، خداوند متعال میفرماید: «وَ اذْكُرْ عَبْدَنا أَيُّوبَ إِذْ نادى رَبَّهُ أَنِّي مَسَّنِيَ الشَّيْطانُ بِنُصْبٍ وَ عَذابٍ». شیطان ایشان را گرفتار کرده بود.
👿 لذا با صراحت بیان میکنند دلیل نداریم در جایی که پای معصیت و نافرمانی در پیش نباشد شیطان نتواند انبیاء را اذیت کند.
👑 وقتی دوره تربیت یوسف با هفت سال زندان اضافی تمام شد، خداوند متعال به فرمانروای مصر خوابی نشان داد که کمکم نشانههای رهایی یوسف از زندان آشکار شد.
💡 در داستانهای قرآنی جایی که نام افراد موضوعیت نداشته باشد خداوند حکیم اضافهکاری نمیکند و نام آنها را بیان نمیکند.
💡 مثلا در داستان سراسر توحیدی حضرت یوسف بیان نام برادران یوسف یا نام فرمانروای مصر چه تأثیری دارد؟!
🏷 پرداختن به نام افراد در تفاسیر (جایی که بیان نام افراد موضوعیت ندارد) امتیازی برای تفسیر نیست چون خداوند متعال میتوانست اسم بیاورد ولی نیاورد.
🖇 ادامه دارد...
┄┄┄┄┄•❁🌸❁•┄┄┄┄┄
🆔 @ketabebandegi
🆔 @tarighebandegi
📖 #کتاب_بندگی | سوره مبارکه یوسف
🎙 #حجت_الاسلام_مصلحی
📜 ادامه مباحث جلسه ۲۳ :
🔖 (صفحه ۲)
☠️ همیشه در طول تاریخ بشر افرادی که به دنبال اهداف و قدرتهای خاصی بودهاند، با اجنّه ارتباط میگرفتند تا بتوانند از چیزهایی که مردم از آن آگاهی ندارند خبر دهند. امروزه هم این افراد هستند. قرآن کریم صراحتاً به این موضوع اشاره میکند.
👺 فرمانروای مصر به کاهنان دربار خود گفت: اگر میتوانید خواب مرا تعبیر کنید. آنها با تمام تکبّر گفتند این خواب، یک خواب، باطل، پریشان و بیمعنایی است و ما تعبیر خواب پریشان را نمیدانیم.
😴 چون برنامه خداوند متعال این بود که یوسف فعلاً باید در زندان باشد، تازه بعد از چند سال ساقی فرمانروا یادش آمد یک یوسفی در زندان هست که آشنا به تعبیر خواب است.
⏰ برای اینکه فرمانروا حرف او را قبول کند و به او اطمینان کند، گفت: اگر به من فرصت دهید شما را از تعبیر آن آگاه میکنم.
⏰ برای اینکه نظر مقام بالاتر از خود را جلب کند از این مهارت کلامی استفاده کرد. نگفت کسی را میشناسم که تعبیر خواب بلد است. از کتاب خداوند متعال میشود این مهارتها را هم آموخت.
💬 ساقی فرمانروا در اثر همنشینی با نبیّ خدا موحّد شده بود. وقتی دوباره با یوسف در زندان روبهرو شد گفت، شاید به سوی مردم برگردم و شاید مردم حرف مرا قبول کنند.
📈 دیگر مثل مادیگراها فکر نمیکرد که خودش همه کاره است و همه چیز در تحت مدیریت خودش است. فهمیده بود همه چیز تحت مدیریت کسی دیگر است.
📈 اگر اینگونه باشد، در «ایّها الصّدیق» که میگوید خیلی حرفها خوابیده است. من در این هفت سال رشد کردم و تو واقعاً راست گفتی که بتپرستی کار بیهودهای است و خدای واحد مقتدر بهتر از خدایان متعدد است.
🧐 بالاخره جای تأمّل دارد که چرا با فرمانروا محکم حرف میزند ولی با نبیّ خدا با «لعّل» و شاید حرف میزند!
🧐 نه به بازگشت خودش اطمینان دارد و نه اینکه مردم حرف او را قبول کنند.
📚 یوسف در همان زندان در پاسخ به آن ساقی که برای دانستن تعبیر خواب پادشاه آمده بود، همه کارهایی که باید برای خشکسالی میکردند را گفت و علمش را نگه نداشت تا با آن نان بخورد. نگفت اول مرا آزاد کنید تا علمم را در اختیار شما بگذارم. این بار «اذْكُرْني عِنْدَ رَبِّكَ» هم نگفت.
📖 در ادبیات بحث میشود که امر کردن و دستور دادن، علاوه بر مشخص کردن وظیفه، با نفس مخاطب هم کار دارد و خطاب با امر، نفس او را تحت فشار قرار میدهد.
📖 وقتی مخاطب کسی است که نیاز نیست نفس او تحت فشارِ دستور قرار گیرد، استفاده از امر و دستور هم نیاز نیست و میتوان با فعل مضارع همان معنا را القاء کرد.
🌾 بخاطر همین یوسف به ساقی فرمانروا که نفسش رام شده بود گفت «تَزْرَعُونَ» یعنی: میکارید. در حالی که فضای بحث جایی است که باید امر میکرد و میگفت بکارید.
┄┄┄┄┄•❁🌸❁•┄┄┄┄┄
🆔 @ketabebandegi
🆔 @tarighebandegi
سوره یوسف ۲۴ [کیفیت کم].mp3
13.16M
📕 تفسیر سوره مبارکه یوسف
🎧 جلسه ۲۴
🏷 آیه ۴۲
📅 ۱۳۹۸/۰۲/۲۸
🖌 نیاز عباد مخلَص به تربیت الهی در راه رسیدن به شدت وابستگی به خدای متعال
🖌 الهی لاَ تَکِلنِی اِلی نَفسِی طَرفَةَ عَینٍ اَبَداً
🖌 حبیب خدا محتاج داروی شفابخش «وَ تَبَتَّلْ إِلَيْهِ تَبْتيلاً»
#کتاب_بندگی
#تفسیر_سوره_یوسف
┄┅┅ ✨❀🌸❀✨ ┅┅┄
🆔 @ketabebandegi
🆔 @tarighebandegi
📖 #کتاب_بندگی | سوره مبارکه یوسف
🎙 #حجت_الاسلام_مصلحی
🗒 مباحث جلسه ۲۴ :
🔖 (صفحه ۱)
❗️ ممکن است گفته شود ظهور آیه در این است که حضرت یوسف از باب وظیفه با سبب کار کردهاند و به ساقی فرمانروا گفتهاند سفارش مرا به فرمانروا بکن ولی شیطان مانع به ثمر رسیدن این سبب شده است و ساقیِ فرمانروا را به فراموشی انداخته است.
❓ سوالی که پیش میآید، هدف از بیان این نکته در سوره ولایت اللّٰه و سورهای که نمایش بنده پروری خداوند متعال است چیست؟
💡 از مجموع سیاق سوره و توجه به این نکته که عدم نفوذ شیطان و حیطه عصمت انبیاء در معصیت و نافرمانی است، ظهور آیه این است که حضرت یوسف یاد پروردگارش را فراموش کرد.
💡 همانگونه که در داستان حضرت یونس یک محاسبه اشتباه (فَظَنَّ أَنْ لَنْ نَقْدِرَ عَلَيْهِ) موجب شد ایشان گرفتار عذاب سخت الهی شوند.
💡 حضرت یوسف هم چون روی غیر خداوند متعال حساب باز کرد و دچار خطای محاسباتی شد، گرفتار عذاب الهی شد.
🤔 ممکن است جواب داده شود چون حضرت یونس بعداً از کار خود پشیمان شده و معذرت خواهی کردند (فَنادى فِي الظُّلُماتِ أَنْ لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمينَ)، اشتباه بودن کار ایشان معلوم میشود
🤔 ولی اگر حضرت یوسف یاد پروردگار را فراموش کرده و کار ایشان اشتباه بوده است چرا بعداً ابراز پشیمانی و معذرت خواهی نکردهاند؟ پس کار ایشان اشتباه نبوده است.
🔍 سوال میشود چرا یوسف در آیه ۵۳ اشاره با امّاره بالسوء بودن نفس و مغفرت پروردگار میکند؟
🔍 چرا بعد از اینکه از زندان آزاد میشود میگوید اگر رحمت پروردگار نباشد، نفس قطعاً همواره انسان را به کارهای ناپسند وامیدارد؟
🔍 اعتراف میکند: وَ ما أُبَرِّئُ نَفْسي إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلاَّ ما رَحِمَ رَبِّي إِنَّ رَبِّي غَفُورٌ رَحيمٌ.
🖇 ادامه دارد...
┄┄┄┄┄•❁🌸❁•┄┄┄┄┄
🆔 @ketabebandegi
🆔 @tarighebandegi
📖 #کتاب_بندگی | سوره مبارکه یوسف
🎙 #حجت_الاسلام_مصلحی
📜 ادامه مباحث جلسه ۲۴ :
🔖 (صفحه ۲)
⁉️ چرا برهان ربّ مانع این محاسبه اشتباه نشد؟
😊 باید ببینیم مخلَصین همه چیز تمام هستند یا اینکه تا جایی رشد کردهاند ولی کلاس هدایت آنها ادامه دارد؟
😊 وقتی با مردم هستند صافِ صاف و مخلَص هستند ولی میان خودشان و پروردگارشان چیزهایی دارند که باید کلاس ببینند.
🤲 ابراهیمِ خلیل است ولی باید برای درست حرف زدن و درخواست کردن کلاس ببیند.
🤲 وقتی هنگام درخواست امامت برای همه فرزندانش با «لا يَنالُ عَهْدِي الظَّالِمينَ» روبرو میشود رشد کرده و در جای دیگر سخنش را اصلاح میکند.
🤲 «وَ إِذْ قالَ إِبْراهيمُ: رَبِّ اجْعَلْ هذا بَلَداً آمِناً وَ ارْزُقْ أَهْلَهُ مِنَ الثَّمَراتِ، مَنْ آمَنَ مِنْهُمْ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ». دیگر برای همه طلب رزق و روزی نمیکند فقط برای کسانی که به خداوند متعال و آن روز آخر باور دارند درخواست کرد.
🌸 داودِ نبی است ولی چون در قضاوت عجله کرده است باید کلاس ببیند.
🌸 مریمِ مقدس است، «کُلَّما دَخَلَ عَلَيْها زَكَرِيَّا الْمِحْرابَ وَجَدَ عِنْدَها رِزْقاً. قالَ: يا مَرْيَمُ أَنَّى لَكِ هذا؟ قالَتْ: هُوَ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ» ولی برای شکستن بت آبرو باید کلاس ببیند.
🌼 یوسفِ صدیق است. «إِنَّهُ مِنْ عِبادِنَا الْمُخْلَصينَ» است ولی میگوید: پروردگارا وَ إِلَّا تَصْرِفْ عَنِّي كَيْدَهُنَّ أَصْبُ إِلَيْهِنَّ وَ أَكُنْ مِنَ الْجاهِلينَ؛ اگر دستم را نگیری کار جاهلانه میکنم!
🌺 نبیِّ مکرّمِ اسلام و حبیبُ اللّٰه هستند ولی بارها این جمله را تکرار میکنند خدایا لَا تَکِلنِی اِلیَ نَفسِی طَرفَةَ عَینٍ اَبَداً. حتی برای لحظه کوتاهی به حال خودم وامگذار!
📖 اینها هدایتهای قرآن است و جای دیگر پیدا نمیشود.
🖇 ادامه دارد...
┄┄┄┄┄•❁🌸❁•┄┄┄┄┄
🆔 @ketabebandegi
🆔 @tarighebandegi