eitaa logo
کتاب خون|نظری
168 دنبال‌کننده
74 عکس
11 ویدیو
0 فایل
پراکنده نویسی های محمدعلی نظری نتیجه اقتصاد و فلسفه خواندنم: منطق‎دانی از نوع ارسطویی‌اش را برای بنای زندگی انسانی واجب عینی می‌دانم. خودم: @MaNazari
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
الحمدلله ایران عزیز ما همیشه سایه عالمان بالای سرش بوده و عموم مردم ایران از مرتبه زندگی انسانی سقوط نکرده‌اند. باید قدر این نعمت را به درستی دانست تا بشود آن را پروراند. پ.ن یک: وضعیت مردم مسلمان ترکیه در عدم آگاهی به یک پرسش ساده فقهی که اینجا کودکان 7 ساله بلدند واقعا رقت‌انگیز است. پ.ن دو: پوشش به هر نحوی که باشد نماد و عیان خاص یک سبک زندگی است که در باطن سبک زندگی آدمی به هر نحوی که باشد اثر می‌‌گذارد. @Ketabekhoon65
سامی ابوزهری، یکی از مقامات ارشد حماس پس از شهادت اسماعیل هنیه: ما در حال جنگ علنی برای آزادی قدس هستیم و آماده پرداخت هزینه های مختلف هستیم. ای جانم به فدای این آمادگی. @Ketabekhoon65
سخنرانی شب سوم.mp3
21.32M
🔴 از سوم امام حسین به مدت سه شب میهمان بودم. موضوع سخنرانی روایت زمانه امام سجاد بود که نام آن را گذاشته بودم «شیعیان؛ روایت پس از طوفان». ما شیعیان پس از عاشورا هستیم یعنی بدون وساطت و روایت اصحاب و ائمه بعد از عاشورا هیچ روایتی از قبل عاشورا را قابل اعتماد نمی دانیم. پس بنای آنچه را شیعیان بعد عاشورا می نامیم امام سجاد(ع) با همه جزئیاتش بنا گذاشت! 🟢 من هنوز تا اینکه بتوانم مثل روایت آن سه ماه این دوره را هم یک دست بیان کنم راه زیادی باید طی کنم، اما امیدوارم یک روزی بتوانم روزگار پرجزئیات و باعظمت امامت امام سجاد(ع) را نیز برایتان روایت کنم. این سه جلسه را به عنوان یک کار مقدماتی که شاید سالها بعد به نتیجه برسد در گوشه ذهنتان نگهدارید. ✅ درک سیاسی من از به قبل و بعد خواندن حدیث سوم باب صبر کتاب اصول کافی تقسیم می شود! چنانچه روایت فاطمیه را با فهمی که از این حدیث پیدا کردم روایت کردم، سی و چهار سال امامت امام سجاد(ع) را هم چنین بخوانید. 🔆 امامان ما واقعا بودند و تا همیشه تاریخ، رهبری آنها بر شیعیان، سند افتخار عملی و تحقق آن سیاست دیگری است که اهل دنیا آن را غیر ممکن می پنداشتند. 🆔 @social_theory
این فرمایش حضرت امام جواد علیه السلام مقید به مسائل شخصی یا اجتماعی نیست. درباره هر چیزی که اطلاعی به ما رسید یا قرار است تصمیمی بگیریم بهتر است خوددار باشیم و اندکی دندان روی جگر بگذاریم تا زمان مناسب آشکار سازی آن فراهم شود، چه یک تصمیم شخصی باشد مثل انتخاب شغل یا شروع یک کار یا یک معامله، چه تصمیم ملی باشد مثل انتقام و خونخواهی! اگر هم اطلاعی به ما نرسیده است باید صبر پیشه کنیم! گمانه زنی‌های بی‌مبنا و اتهام زدن‌های بی‌دلیل ممکن است عقوبت شرعی داشته باشد. چه خوب است تقوای الهی را رعایت کنیم و ذهن جامعه و اطرافیان‌مان را بیهوده آلوده نکنیم. در اینگونه موارد بهترین کار تمرین صبر است. طبق روایات صبر ثمره و رأس ایمان است. فرصت را برای رشد ایمان از دست ندهیم. اگر هم به طرف خودمان اعتماد نداریم کلا رها کنیم و برویم پی کارمان چون بدون اعتماد هیچ رابطه‌ای فایده‌ای ندارد. اصلاح امور از دل عجله و بی‌اعتمادی به دست نمی‌آید. این سخن حضرت ابی عبدالله امام جعفر صادق علیه السلام هم تقدیم شما: اُمِرَ النّاسُ بخَصلَتَينِ فَضَيَّعُوهُما فَصارُوا مِنهُما على غيرِ شيءٍ : الصَّبرُ و الكِتمانُ . مردم به دو خصلت مأمور شدند، اما آنها را تباه كردند و از اين رو همه چيز را از دست دادند: و . ( الكافي : ۲/۲۲۲/۲ ) @Ketabekhoon65
بسم الله الرحمن الرحیم 🔰 به مناسبت روز یکم. کدام خبرنگار با خبرتر از جناب محمد بن عبدالله صل الله علیه و آله و سلم و چه خبری مهم‌تر از آشنایی با اسم او (( الرحمن الرحیم )) و چیزی که قرار است او به بگوید؟ دوم. حالا بیش از هر دورانی خبر برای انسان مسائله شده است و در بی‌نهایت اخبار دو جهت است که آدمی دائما دنبال آن می‌گردد: کدام خبر راست است و کدامش ارزشمندتر؟ به بیان دیگر: در این عالم چه رخ داده است و در بین این همه رخداد کدام با من مرتبط‌تر است؟ سوم. در این بی‌کران ما خودمان نمی‌توانیم مستقیم از واقع با خبر شویم پس به جای خبر خبرگزاری‌ها و خبررسان‌ها را انتخاب می‌کنیم و این مهم است که چرا و چگونه خبرگزاری یا خبررسانی را انتخاب می‌کنیم. از اینجا روابط اجتماعی شکل می‌گیرد و جامعه‌ای ساخته می‌شود. چهارم. آجر خبر کلمه و ملاتش جمله و چارچوبش معنی است. کسی که می‌خواهد در مقام خبرنگار بنشیند باید قواعد کار با کلمه و جمله و معنی را بداند تا به انصاف و عدالت آنچه را رخداده است به راستی روایت کند و بیش از او کسی که دنبال خبر است باید آنها را بداند تا ارزش اخبار را به درستی تشخیص بدهد. اینجا روابط انسانی شکل می‌گیرد چرا که انسان را حیوان سخنگو تعریف کرده‌اند و آدمی که ارزش سخن را نداند در آدمیتش خلل است. پنجم. کارت خبرنگاری نداریم اما در این عالم کیست که خبری را برای دیگری نقل نکرده باشد؟ همه ما به انحاء مختلف خبرنگاریم حتی نوزادان. رابیندرانات تاگور نوزادان را حاوی این خبر مهم می‌داند: هر کودکی با این پیام به دنیا می‌آید که خداوند هنوز از بشر ناامید نشده است. ششم. دوست دارم روز خبرنگار امسال را متفاوت از بقیه به ابوالفضل محمد بن حسین بیهقی دوران غزنویان تبریک بگویم که به‌ غیر روایت وقایع دورانش با انتخاب کلمات و جملات زیبا یک متن فاخر برای زبان فارسی نیز به یادگار گذاشته است. هفتم. سوم صفر و به روایتی سالروز میلاد حضرت باقرالعلوم محمد بن علی بن الحسین علیهم السلام سومین امام حاضر و ناظر در کربلا حسین است. امام خمینی حضرت را در وصیتنامه‌اش به عنوان بالاترین شخصیت تاریخ معرفی کرده است. @Ketabekhoon65
📌 جایگاه عقل در معرفت دینی به مناسبت اول شهریور روز بزرگداشت حکیم نامدار ابوعلی سینا  ✅ «شريفترين انسان و عزيز ترين انبيا و خاتم رسولان صلى الله عليه و آله و سلم چنين گفت با مركز حكمت و فلك حقيقت و خزينه عقل امير المؤمنين عليه السلام كه يا على: اذا رأيت الناس يتقربون الى خالقهم بانواع البر تقرب اليه بانواع العقل تسبقهم و اين چنين خطاب جز ما چون او بزرگى راست نيامدى كه او در ميان خلق آن چنان بود كه معقول در ميان محسوس گفت يا على چون مردمان در كثرت عبادت رنج برند تو در ادراك معقول رنج بر تا بر همه سبقت‌گيرى لاجرم چون بديده بصيرت عقلى مدرك اسرار گشت همه حقايق را دريافت و ديدن يك حكم دارد كه گفت لو كشف الغطا ما ازددت يقينا هيچ دوست آدمى را زيادت از درك معقول نيست بهشتى كه بحقيقت آراسته باشد بانواع نعم و زنجبيل و سلسبيل ادراك معقول است دوزخ با عقاب و اغلال متابعت اشغال جسمانى است كه مردم در جحيم هوى افتد و دربند خيال بماند» ✍ این سینا، معراج نامه / ص ۱۵ •┈┈••✾••┈┈• @Ketabekhoon65
🟢فقاهت اجتماعی به نسخه ولایت فقیه در ایران یا اخوت ایمانی در عراق؟ 📝حسین مهدیزاده 1️⃣از 2️⃣ برادرم زیارت اربعین را از طریق جاده حیدریه نمیرود بلکه از میرود و فقط هم با می رود. من هیچ وقت قبول نمی کردم که از این مسیرها بروم چرا که واقعا از زحمتی که برای برادران عراقی ایجاد می شود خجالت می کشم. می گفتم که همین چادرها و موکبهای جاده ای را می رویم و بیشتر از این زحمت برای این برادران با کرامت درست نمی کنیم. حتی عوض همه ایرانی هایی که می روند خانه های مردم و متوقعانه از آنها تقاضا حمام و غذا و جای خواب و استراحت می کردند خجالت می کشیدم و البته هنوز هم خجالت می کشم! در این سفر هم فقط جمله های عذرخواهی از زبانم هیچ وقت نیفتاد. تا اینکه سال قبل به بخاطر همراهی با برادرم از رفتم. اربعین خودش یک جهان دیگر در جهان حاضر است و طریق روستایی یک جهان دیگر، درون جهان اربعین! برادرم در این سالها رفقای عجیبی پیدا کرده بود و من را برد تا به همه شان سر بزنیم! آدمهای عجیبی که هر کدام یک قصه خوانی برای دنیای قصه خوانها بودند! از روز دوم مدام یک گمانه علمی در ذهنم بازی می کرد که واقعا یک سال دندان روی جگر گذاشتم که آن را منتشر نکردم تا اینکه در این روزها جوابی برای آن پیدا کردم و حالا آن را منتشر می کنم. من وقتی بحث نظریه اجتماعی اسلام را با عنوان می گویم، همیشه به طبع مرحوم آیت الله شاه آبادی از دو عمودی و افقی در این را بطه میگویم. یکی خیط و خط عمودی که استیلاء نیست، بلکه ولایت است و دیگری خیط و خط افقی که به جای تضاد سوداگرانه در بازار، اخوت و برادری و یاریگری مشفقانه است. آنچه سال قبل ذهنم را درگیر کرده بود این بود که فقاهت در ایران به محوریت نظریه ولایت فقیه مرحوم امام (ره) ناموس جامعه پردازی شیعه را صیانت از قرار داد و متاسفانه در جامعه ایران زیر تاخ و تاز در خطر نانودی واقعی قرار گرفته. در مقابل فقهای عراق خط عمودی ولایت را به حکومت مدرن کرده اند و به مشارکت حزبی و لابی گری اکتفا کرده اند و تلاش خود را بر حفظ خط افقی اخوت اجتماعی از طریق اربعین و زیارت و روابط عشیره ای قرار دادند. حالا سوال این است که کدام یک موفق تر بوده اند؟!! سال قبل، وقتی در طریق راه می رفتیم مدام با خودم می گفتم که واقعا ایده عراقی ها موفق تر نبوده؟! 📌پیوند به قسمت دوم https://eitaa.com/social_theory/2806 🆔 @social_theory
🟢فقاهت اجتماعی به نسخه ولایت فقیه در ایران یا اخوت ایمانی در عراق؟ 📝حسین مهدیزاده 2️⃣ از 2️⃣ اما به مرور وقتی به کربلا رسیدیم و منزل سید محمد رفتیم و برادرم از ریزش نسل جوان این خانواده در این سالها تعریف کرد و بعد در مسیر بازگشت وقتی داخل بغداد محله های جدید را دیدیم و یا مال هایی که در کربلا ساخته شده بود و با افتخار نوشته شده بود که موقوفه عتبیه حسینیه و عباسیه است، فهمیدم که نسخه عراقی اربعین و زیارت و عشیره هم در مقابل جامعه پردازی سوداگرانه لیبرال_آمریکایی نقطه ضعف های شدیدی دارد که در برخی از آنها ما ایرانی ها جوابهای بهتری داریم تا عراقی ها و در برخی موارد هم درد مشترک داشتیم! خانواده هایی را دیدم که مجاهدین طریق اربعین در زمان صدام بودند اما امروز فرزند جوان آنها که در بغداد مهندس بود، حاضر نبود حتی برای کمک به موکب اجدادی اش حتی شب و روز اربعین خودش را به طریق برساند و این خیلی برای عشایر عراقی سنگین بود. اضافه کنید روشنفکری عربی که یک پای ثابت زندگی دویست ساله جوانان عرب است و مثل خوره ایمان جوانهای تحصیل کرده و نخبه را می خورد! امنیت و بودن اربعین روی زمین هم که محصول عراقی های طرفدار ولایت فقیه و یا حداقل با حمایت جدی آنها حاصل شده است و الا داعش اربعین را به خاطره ها ملحق می کرد و حتی خیلی بدتر از اینها... حالا پس کدام یک از این دو گروه از فقها مسیر درست برای ساخت دینی و دینی کردن زندگی را انتخاب کرده اند؟! ⚠️می خواهم جواب این سوال راهبردی، بلکه بنیادین را امسال بنویسم که ایران چهارم را نوشته ام و دیگر ذهنم از شعوب و قبایل فراتر رفته و از ایران و عراق کردن خلاص شده. البته می دانم که همین جواب هم به مرور باید تکمیل شود و نسخه های جدیدتری برای آن نوشت. 🔆 زندگی متمدن بشر از شروع شده و پایتخت سرزمین های میانه از زمان آدم ابوالبشر تا امروز و تا همیشه همین نقطه ای بوده و هست و خواهد بود که امروز به آن کوفه تا کربلا می گویند. حالا اگر امروز، همان لحظات تحول تاریخ و ظهور ولایت عظما باشد، ساکنین کوفه و اطراف آن در حال آماده شدن برای میزبانی متفاوت ترین حکومت تاریخ هستند و ما نه تنها نباید به آنها حسادت کنیم و یا با کمی از این مساله یاد کنیم بلکه باید بدانیم که این ماموریت تاریخی این منطقه است و همه ما نیز باید به آن دل بدهیم. در همین حال، هم ظاهرا مثل همیشه تاریخ در است. پس این دو سرزمین از دو مسیر ظاهرا مجزا، برنامه رشد خودشان را ادامه داده اند ولی دستشان را از دست هم خارج نکرده اند. می بنید که عراقی ها با فرهنگ اربعین به ما ایرانی ها کمک می کنند تا ما خط اخوت را گم نکنیم و ما مجاهدین ما ایرانی ها هم در خطرات از آنها و مجاهدین شان حمایت می کنیم. 🟡 حالا وقت این است که مشاهده گر خوبی باشیم و نقش بقیه مردم سرزمین های میانه را هم پیدا کنیم و برای آنها هم احترام قائل شویم و این چهل تکه از هم گسیخته شده را این بار به عنوان یک و به تبعیت از اخلاق نبی مکرم(ص) و امیرالمومنین (ع) و اهلبیت شان(ع) که به قول قرآن «انک علی خلق عظیم» بودند گزارش کنیم و خودخواه نباشیم و دنبال برتری ها خودمان نباشیم و یا مثل بردگان تحقیر شده دنبال آقایی دیگران نباشیم بلکه مثل برادرهایی که قرار است همدگیر را پیدا کنند و به هم تکیه کنند و احساس برتری بر هم نداشته باشند، برادرهایمان را پیدا کنیم بدانیم که بدون آنها و یک یک ما را نابود خواهد کرد و کس دیگری است که البته هنوز پشت پرده غیبت است! جامعه ای که هزار و چند صد سال با رویایش زندگی کرده ایم، جامعه است که هیچ کس در آن خود را نمی بیند و برای خود چیزی جمع نمی کند و دنبال برتری بر دیگری نیست و تواضع و محبت و یاریگری در راه خدا خصلت بزرگ آن است. ما به سوی عاطفی ترین جامعه ای که بشر می تواند به سوی آن حرکت کند، در حال حرکت هستیم! «چشم ها را باید شست، جور دیگر باید دید!» 🆔 @social_theory
کتاب خون|نظری
🟢فقاهت اجتماعی به نسخه ولایت فقیه در ایران یا اخوت ایمانی در عراق؟ 📝حسین مهدیزاده 1️⃣از 2️⃣ برادر
بسم الله الرحمن الرحیم به عنوان کسی که سعی می‌کند به توجه کند حکم می‌کنم خواندن این یادداشت بر هر کسی که پا در سفر اربعین گذاشته است. @Ketabekhoon65