ما ادراك درستی از قدرِ #کلمه و ذهن و رسانه نداریم حتی فرهنگ را هم درست و حسابی نمیشناسیم.
عادت کردهایم به در تاریکی تیر انداختن!
باید هویّت خودمان را احیاء کنیم و این جز با #عقلانیت درست نخواهد شد.
نگاهمان به دیگری باشد هویّت ما را نیز مصادره میکند.
درباره این مطلب بیشتر باید گفتگو کنیم.
📚کتاب خون|نظری📖
https://eitaa.com/joinchat/4120183075Ce66669bf1c
تبصره
همه در معرض خطریم!
فرقی بین هیچ دسته و گروهی از ما مدعیان انقلابی نیست. باید ید واحده شویم و امر جهاد را اقامه کنیم تا از گردنه عبور کنیم. ما مشکل شناختی داریم و چارهای جز وقوف بر #عقلانیت خودمان نداریم.
دعواهای لفظی بر سر اهداف مانع بزرگی است. باید بر خطر شرک مراقبت کرد.
✅ ویراستی
📚کتاب خون|نظری📖
https://eitaa.com/joinchat/4120183075Ce66669bf1c
ولی شما نمیدانید آن آدمهای خیالی چه زندگی از ما سوزاندند!
فقدان #عقلانیت درد را میکشد.
📚کتاب خون|نظری📖
ادعا کردن که هزینه ای ندارد
در شهر بی کلانتر قورباغه هم آوازه خوان است!
📚کتاب خون|نظری📖
@ketabekhoon65
اگر مراقب نباشید کسانی که محتوای شعار آزادی شان عیان شده است مدعی اخلاق میشوند
مراقب باشیم
📚کتاب خون|نظری📖
@ketabekhoon65
تازه بعضیاشون که به بقیه فحش کمونیستی میدن خودشون قبلاً چپ بودند!
کی گفته زمین گرده؟ ما که هر چی جلو میریم تمام نمیشه!
فقدان #عقلانیت درد را میکشد.
📚کتاب خون|نظری📖
@ketabekhoon65
این هم از اثرات باور داشتن به اثر نام گذاری است که عرض کرده بودم
#جمود_فکری
اشکال اساسی خواندن این چرند و پرند ها زائل شدن #عقلانیت است
📚کتاب خون|نظری📖
@ketabekhoon65
«نفت در برابر غذا»
بعد از اشغال کویت توسط عراق، شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه ۹۸۶ را تصویب کرد که عراق صدام را تحت فشار قرار دهند و عملا این کشور را به سمت خلع سلاح پیش ببرند. از جنگ کویت در ۱۹۹۵ تا اشغال عراق توسط آمریکا در ۲۰۰۳ این تحریمها ادامه داشت. نام این تحریم برنامه «نفت در برابر غذا» بود. این تحریم چند اثر داشت اولا عراق را در وضعیت انزوای بین المللی قرار میداد، ثانیا عراق را به مرور ضعیف و ضعیف تر میکرد.
اما از سوی دیگر این طرح، آثار رسانه ای و نمادینی هم داشت، اولا چهره ای خیرخواهانه و صلح طلب برای آمریکا و جامعه جهانی درست میکرد اینکه تحریم ها در تقابل با مردم نیست بلکه در تقابل با جنگ طلبی دولتها است. و ثانیا احساس ذلت و انزوا را به داخل عراق مخابره مینمود.
حالا اتفاق جالبی در دوران «پسا روحانی» در ایران رخ داده که توجه به ابعاد آن میتواند برای اندیشه ورزان درباره رفتارهای سیاسی قدرتها و همینطور جریانهای سیاسی داخل ایران مفید باشد.
آمریکا در آزاد کردن پولهای بلوکه شده ایران، تلاش میکند همین ماجرای «نفت در برابر غذا» را پیاده کند یعنی به نحوی طراحی کند که غذا و دارو با پولهای بلوکه شده بتواند تهیه شود. ایران نیز در تعامل با کشورهای مختلف مثل آنچه در گفتگو با کشورهای آفریقایی مثلا رخ داد، بنا گذاشته به جای گرفتن دلار در برابر نفت، کالا تحویل بگیرد.
خوب جالب بودن ماجرا کجا است؟
اول اینکه تحریمهای ایران قابل مقایسه با تحریمهای عراق نیست. ایران یک تحریم ۳۶۰ درجه ای را بیش از ده پانزده سال تجربه کرده است. ایران حتی در اوج بیماری کرونا که همه دنیا گرفتار بودند و در داخل روزانه صدها نفر به کام مرگ میرفتند، به لحاظ دارو و غذا تحریم بود حالا اگر فرض کنیم _چون واقعیت این هم نیست اما فرض کنیم_ که بعد از ده پانزده سال آمریکا و کشورهای غربی به این نتیجه رسیدند که تحریم همه جانبه ایران را تخفیف بدهند در غذا و دارو، معنای این اتفاق چیست؟ آیا شکست سیاست انزوا و تحریم ایران است یا موفقیت این سیاست؟ چه کسی یک گام به عقب برداشته؟ ایران یا دشمن؟
دوم اینکه اگر ایران و بسیاری از کشورهای دنیا هر آنچه که میخواهند را با هم معامله کنند، بدون پول، بدون دلار، آیا این انزوای ایران است یا انزوای دلار؟
سوم اینکه اگر ایران هر آنچه میخواهد از صنایع و سلاح و هر چه که فکرش را بکنید با کشورهای مختلف دنیا داد و ستد کند و اسلحه بفروشد و صادر کند یا هواپیما وارد کند و در پیمانهای چند ضلعی قدرتهای نوظهور جهانی حضور جدی پیدا کند و به رسمیت شناخته شود و کشورهای همسایه که همیشه مدد کننده ابرقدرتها بودند مقابلش کرنش کنند، حالا در چنین شرایطی اینکه بتواند مقابل پول خود که دشمن دزدیده از او ، مایحتاجی که میخواهد از دشمن بگیرد، این الان باز شدن دست ایران است در دنیا و خروج او از انزوا است یا منزوی شدن ایران؟ این نمایشگر عزت ایران است یا تحقیر او؟ نمایشگر شکست او است یا پیروزی او؟ اساسا دست ایران باز تر شده در دنیا یا بسته تر شده؟
خوب است تحلیل جمهوری خواهان را بشنوید، _با مواضع آنها کاری ندارم ، فقط تحلیلشان را بشنوید_ آنها معتقدند این بازی دموکراتها برای ادا اطوار درآوردن و ژست گرفتن است و الا ایران که دستش در خرید و فروش اسلحه و صنایع با قدرتهای دیگر باز است دادن پول به هر صورتی به او ، دست او را بازتر میکند، چون او که باید این اقلام را تهیه میکرد، حالا اینگونه تهیه میکند و پولش را جابجا میکند.
پس قصه چیست؟
همه چیز یک ژست رسانه ای است برای قدرتی که در مقابل توان روز افزون بین المللی ایران مستاصل شده. آنچه در حال تحقق است شکست و بی آبرویی قدرتها در تحریم ایران است.
این برای جریان غربگرای ایران خیلی بدتر است چرا؟اینها دولتی را حمایت میکردند که در اوج بیماری و مرگ و میر ایرانی ها بعد از مذاکرات مفصل و التماسی در نهایت حتی نتوانست به اندازه صدام حسین هم از آمریکا راه نفس بگیرد، الان که اصلا تحریم ها بی خاصیت شده، پولها به شکلهای مختلف در حال بازگشت است و ایران در حال خروج از انزوا است، حالا این جریان رفتار خنده داری را شروع کرده، سبک نق زنی و خدشه های بچه گانه که جواب نمیدهد، شاید با کلمه «نفت مقابل غذا» بتوانند آن حس انزوا و تحقیر عراق صدام را روی موفقیت های بین المللی ایران بار کند. غافل از اینکه این سبک تحلیلها و روایتها بیشتر نشان دهنده استیصال و بی آبرویی این جریان است. دهه نود شاید یکی از پر درد ترین دهه های انقلاب بود اما لااقل فایده اش این بود که جریان غربگرا در عمل رسوا شد و این تجربه کم ارزشی برای مردم نخواهد بود
همشهری
@ali_mahdiyan
#راست_درست
📚کتاب خون|نظری📖
@ketabekhoon65
به تصویر دخترک مستأصل دقت کنید!
بیچاره تصویرِ تصویرش در آینه برایش حتی از تصویر خودش مهمتر است و همین تصویرِ تصویر او را از #اصل خودش غافل کرده است و به این بدبختی و فلاکت رسانده است!
گوشی و پوشش فریبایی دارد اما نشانههای فریب خوردن در حالت خود دخترک هویدا است.
این ناسازگاری نشانه یک فریب خوردن آشکار است. آنقدر مست از توهم خودش است که دارد ثمره کار خودش را لمس میکند اما نمیتواند باور کند. کاریکلماتور گریهآوری است.
فقدان #عقلانیت درد را میکشد.
@ketabekhoon65
#دروغ هایی که ما باور کردیم و هر روز با آن فریبی جدید می خوریم و این فریب کاری را به اسم تجدد دوست داریم.
اسامی واجد معنی است و مصداق مشخص دارد.
ما درباره معنای اسامی صحبت نکرده ایم که اینقدر بی پروا دروغ پردازان دستشان را رو می کنند!
فقدان #عقلانیت درد را میکشد.
#کلمه
@ketabekhoon65
هدایت شده از نهالستان حکمت
#خردورزی
#قسمت_چهارم
ناگهان چقدر زود دیر میشود👆
•---✾ نهالستان حکمت | نهضت تربیت ماندگار
سایت | ایتا | بله
#درباره_خودم 5
اساتید خاص و موثر مثبت هم کم نبود! استاد خندان صاحب کتاب منطق کاربردی و مدیر گروه معارف اسلامی. عجب استقراری در دانشگاه داشت. از کار علمی فاصله نمی گرفت! نمی دانم کار را به کجا رسانده است اما حقیقتا دوستش داشتم و خیلی دوست داشتم به او نزدیک شوم اما سرگرمی های دانشگاه بسیار بود.
مهمترین و موثرترین درسی که با ایشان داشتم منطق بود! تحت عنوان تفکر نقاد که جزو دروس اختیاری بود. جزو معدود درس هایی که نمره کامل را دریافت کردم. ترم بعد هم به عنوان کمک یار استاد در درس همراه ایشان بودم. شاید علاقه ام به منطق از همانجا آغاز شد! نمی دانم.
دکتر سپهری و استاد سوزنچی دو بزرگواری بودند که کتاب های شهید مطهری را نزد ایشان آموختم!
هر دو دانش اموخته حکمت متعالیه بودند.
دکتر سپهری نخستین کسی بود که اصالت وجود را برای من معنی کرد و هم خیلی زود دریافتم و آن را ثبت ضبط کردم! هنوز نمی دانم چون خوب توضیح داد زود گرفتم یا چون خیل زود گرفتم احساس علقه به ایشان می کنم.
اساتید ادبیات عرب که اعجوبه هایی بودن غیرقابل ذکر ولی من دوستشان داشتم مخصوصا استاد لاجوردی
اما اساتید اقتصاد طیف گسترده ای را شامل می شد. از دکتر پیغامی که الان عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی است تا کسانی که کاملا وابسته به نظام فکری اقتصاد بازار آزاد بودند و هستند و از قضا از نزدیکان بزرگان هم هستند.
در این میانه اساتید عملگرا هم کم نبودند که با مبانی نظری کاری نداشتند دنبال کارامدی بودند.
اینها نمی خواهند اما در عمل راه همان وابستگان فکری را می روند چون اقتضائات عمل دشوار است مجبورند به سیاست های طرف مقابل تن بدهند. در عمل هم دیدیم که همین شد.
من ابتدا در ماجرای آمار و احتمال با علم اقتصاد به مشکل برخوردم. خصوصا که فلسفه علم هم می خواندم و مشکلات نظری که در آنجا بحث می شد سر کلاس درس می خورد تو صورتم!
ای بابا! اینها که خلاف عقل و شرع و همه چیز است پس چرا از این روش ها استفاده می کنیم؟
جواب ساده بود و یک خطی! راه دیگری نداریم! همان روز ها با اصطلاح جواز اکل میته آشنا شدم. ظاهرا چاره ای نیست اما مگر می شود نباشد این طوری کل دین روی هواست پس چرا ما آمده ایم اینجا؟ همان دانشگاه تهران کافی نبود؟
کم کم با سیاست های تاسیس دانشگاه در عمل اشنا شدم. خب ظاهرا الان به نتیجه رسیده!
#درباره_خودم 5
@Ketabekhoon65
#درباره_خودم 6
ارزیابی من به صورت شفاف و روشن این است:
تحولات تاریخی تدریجی است. برای دوران گذار نهایتا این الگو کفایت می کند به هیچ وجه وضع مطلوب نیست. امیدوارم بنای وضع مطلوب در این دوره گذاشته شود!
بگذریم.
دو اتفاق مهم سیاسی تاریخی هم در طول دوره دانشگاه ما افتاد:
اول سال 84 و خانه نشینی هاشمی رفسنجانی پس از انقلاب و حادثه تاریخی فتنه 88!
شما فرض کن با برخی مبانی دنیای مدرن اشنا شدی! مباحث فلسفه علم را هم خواندی و تازه کم کم داری با انقلاب اسلامی آشنا می شوی و شکست بانیان مدرنیزاسیون بعد از انقلاب را در سال 88 مشاهده می کنی!
قبل از انتخابات 88 تصور کودکانه ام این بود: اخرین میخ بر تابوت مدرنیته در ایران زده می شود!
اما عشق آسان نمود اول ولی افتاد مشکل ها!
از جریانات داخلی منصرف شدم به جریانات خارجی بعد از ماجرای 88 اندکی با قدرت های خارجی که از ان تعبیر شد به نظام سلطه آشنا شدم.
ما تقریبا از سال 88 با قدرت های جهانی مواجه شدیم جایی که آنها رسما و علنا علیه جمهوری اسلامی موضع گرفتند و شاید دقیقترش انجا که خطبه های نماز جمعه 29 خرداد تهران را به صورت زنده پخش کردند! آن روز با تعدادی از دوستانم در اطراف سمنان در حال گردش بودیم اما زنده خطبه ها را از رادیو گوش می دادم!
کشور 8 ماه در حال جنگ داخلی بود، البته فقط تهران و برخی شهرهای بزرگش آن هم در روز های مشخصی!
آن روزها جزو ارادتمندان حاج آقای پناهیان بودم. در دانشگاه تهران بحثی داشتند پیرامون گرایش به طاغوت! بحثی قرآنی و بسیار جذاب. نگرش مرا به غرب از ان چیزی که غرب شناسی ها در بسیج معرفی می کردند ارتقاء داد. نه اینکه لزوما حرف آنها غلط باشد مشخص شد برایم که حرفشان تمام نیست و نیاز به نگاه عمیق تری است. غرب فقط کفر نبود مهمتر از آن طاغوت بود. اما من نه ابعاد کفر آن را کامل می دانستم و با طاغوتی بودن نظام سلطه هم تازه آشنا شده بودم.
#درباره_خودم 6
@Ketabekhoon65
معنیٰ و مقصودی که از واژهها و #کلمات اراده میشود لزوما چیزی نیست که برای آن وضع شدهاند.
باید مراقب فریبکاران باشیم.
#عقلانیت
#کلمه
@Ketabekhoon65
هدایت شده از نهالستان حکمت
🔐 رمز سعادت دنیا و آخرت
روح، ابدی است و شکل روح همیشه باقی میماند.
ساختن شکل روحی کودک، بهترین کار برای ساختن دنیا و آخرت کودک است.
همان طور که قرآن در آیه ۶ سوره قصص میفرماید:
«إِنَّكَ لَا تَهْدِي مَنْ أَحْبَبْتَ وَلَٰكِنَّ اللَّهَ يَهْدِي مَن يَشَاءُ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ» [ﻗﻄﻌﺎً ﺗﻮ ﻧﻤﻰﺗﻮﺍنی ﻫﺮ ﻛﻪ ﺭﺍ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺭی ﻫﺪﺍﻳﺖ کنی، ﺑﻠﻜﻪ ﺧﺪﺍ ﻫﺮ ﻛﻪ ﺭﺍ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻣﻰﻛﻨﺪ ﻭ ﺍﻭ ﺑﻪ ﻫﺪﺍﻳﺖﭘﺬﻳﺮﺍﻥ ﺩﺍﻧﺎﺗﺮ ﺍﺳﺖ]،
سعادت انسان فقط با خداوند است و تضمینی برای هدایت نیست. اما احتمال موفقیت با این راهکار، بسیار بالاتر از رویکردهای تربیتی دیگر است.
✍حجةالاسلام و المسلمین زینلی
🔖 سلسله یادداشتهای #خردورزی را در این کانال دنبال کنید.
•---✾ نهالستان حکمت | نهضت تربیت ماندگار👇🏻
سایت | ایتا | بله