پیام دکتر #حسن_روحانی رییس جمهور به مناسبت فرارسیدن #روز_خبرنگار
بسم الله الرحمن الرحیم
🔹ما در روز خبرنگار قرار داریم، اما تقارن تاریخی این هفته با سالگرد امضا شدن #فرمان_مشروطه (۱۴ مرداد ۱۲۸۵) معنایی خاص به این هفته میبخشد.
🔹 #مطبوعات که #خبرنگاران قوامبخش آنها هستند، رکنی از #مردمسالاری و مشروط کننده قدرت سیاسیاند.
🔹تصور دنیایی که در آن مطبوعات و خبرنگار به کفایت آزاد و قدرتمند نباشند و قدرت سیاسی مشروط و مقید به قانون باشد، ممکن نیست. اگر درمان دردهای ایران نیز در همان یک کلمه، قانون، نهفته باشد، تحقق حاکمیت این یک کلمه نیز در دنیایی فارغ از #مطبوعات_آزاد و مستقل ناممکن است.
🔹دولتهای یازدهم و دوازدهم کوشیدهاند تا حد ممکن و در حیطه #اختیارات_دولت، پاسدار #آزادی_مطبوعات و قوام و دوام آنان باشند. ایده آزادی مطبوعات و قوام و ثبات یافتن آن را از مسیر تأکید بر ضرورت حذف #نظارتهای_غیر_حرفه_ای برمطبوعات دنبال کردیم، اما هنوز بستر مساعدی برای پذیرش کامل چنین ایدهای فراهم نشده است.
🔹دنیای امروز و به تبع آن مطبوعات بر اثر فناوریهای جدید به نحوی تغییر کرده اند که نظامهای پیشین #نظارت، #مجوزدهی و تنظیمگری در زمینه مطبوعات ناکارآمد شده اند.
🔹در دنیایی که هر شهروند میتواند تولیدکننده محتوا در تیراژ زیاد در #فضای_مجازی باشد، تشریفات غیرضرور برای اخذ مجوز نشریاتی که چند هزار تیراژ بیشتر ندارند، غیر قابل قبول است.
🔹دولتهای یازدهم و دوازدهم طرفدار باز گذاشتن دسترسی به فضای مجازی و استفاده شهروندان از این فضا بوده است.
🔹 ما بر این باوریم که استفادههای نامناسب از این فضا بخش بسیار محدودی از آن را تشکیل میدهد و نمیتوانیم برای جلوگیری از فعالیتهای نامناسب بسیار اندک، جلوی فعالیت اکثریت قاطع مردم در این فضا را بگیریم.
🔹 نباید تصور شود که فضای مجازی رقیبی برای مطبوعات است. همان گونه که #اینترنت نتوانست #کتاب را از میان بردارد و کتاب حتی در شکل کاغذی آن کماکان برآورنده نیازهای جامعه امروز است، مطبوعات نیز به شرط داشتن محتوای مناسب قادرند #بنیان_اطلاعرسانی باشند و کماکان اصالت با محتوای تولیدشده در رسانههای رسمی است.
🔹فراهم شدن فضای مساعد برای رسانهها اعم از تضمین #آزادی_بیان و تثبیت شرایط اقتصادی منجر به ثبات مالی #مؤسسات_مطبوعاتی اصلیترین دستآوردی است که دولت در عرصه مطبوعات دنبال میکند.
🔹بدیهی است مطبوعات نیز به دنبال بقیه بخشهای اقتصادی دشواریهایی را تجربه میکنند و همین امر بر زندگی خبرنگاران و سایر گروههای مرتبط با روزنامه نگاری می گذارد.
🔹علیرغم همه این مشکلات که بخشی از کلیت نظام اقتصادی و اجتماعی کشور است، مفتخریم به اینکه به صورت نظاممند تلاش کردیم پاسدار #آزادی_گردش_اطلاعات و حمایت از #رسانه_آزاد باشیم.
@ketabenaab
#گردش_مالی ۶۰۰ میلیارد تومانی #فروشVPN / چهکسی سود میبرد؟
حبیبی، عضو انجمن صنفی کسبوکارهای اینترنتی:
🔹اگر ۴۰ میلیون عضو #تلگرام داشته باشیم، گفته میشود که پنج میلیون آنها از VPN پولی استفاده میکنند.
🔹اگر قیمت متوسط هر ماه اشتراک فیلترشکن را فقط ۱۰هزار تومان در نظر بگیریم، میزان فروش VPN برابر با ۵۰ میلیارد تومان در ماه و ۶۰۰ میلیارد تومان در سال است.
🔹یک #وبسایت_فروشVPN نوشته: وبسایتهای فروش VPN توانستهاند بدون پیششرط دریافت نماد #اعتماد_الکترونیکی به #درگاههای_پرداخت _بانکی متصل شوند.
@ketabenaab
حضور #تلفن_همراه در #ایران به ربع قرن رسید
▪روز شنبه ۱۹مرداد ۱۳۹۸، سیم کارت در کشور ۲۵ساله می شود.
▪۱۹مرداد ۱۳۷۳، با واگذاری ۴ سیمکارت به کارکنان نهاد ریاست جمهوری، عرضه سیم کارت تلفن همراه در ایران توسط همراه اول رسماً آغاز شد.
لینک خبر👇👇👇
http://mci.ir/-F6H83T
@ketabenaab
🔸رئیس ستاد ازدواج دانشجویی کل کشور: طلاق عاطفی گوی سبقت را از طلاق ثبتی ربوده است
▫️بیش از ۹۳ درصد ازدواجهای دانشجویی موفق بودهاند/ ایسنا
@ketabenaab
سال روز شهادت #باقرالعلوم حضرت #امام_محمدباقر علیه السلام برهمه شیفتگان اهل بیت علیهم السلام تسلیت باد.
@ketabenaab
#آبروریزی از مردم، سبب قطع #ولایت_الهی
آیتالله #حسین_مظاهری در شرح چهل حدیث اخلاقی
کسی که #افشاگری و آبروریزی کند و اسرار و #عیوب_مردم را فاش سازد، حتی اگر مرتکب #تهمت و #افترا هم نشود، بلکه #غیبت کند، یعنی #عیوب_واقعی را به جهت آبروریزی نقل کند، پروردگار عالم دست عنایت خودش را از روی او برمیدارد... حال اگر این گناه بزرگ، با تهمت و #شایعه نیز همراه گردد، عواقب آن سختتر خواهد بود.
غیبت، تهمت، #عیبجویی، افشای اسرار و مخصوصاً شایعه، مصیبتهای بزرگی هستند که جامعه را نابود میسازند و فرهنگ اجتماع را تغییر میدهند.. متأسفانه گناهان آبرویی و اعمال زشتی که منجر به آبروریزی از دیگران میشود، نظیر غیبت، تهمت و شایعه پراکنی، فراوان شده و کمتر کسی به اثرات اجتماعی آن توجه دارد.
انتقاد و انتقاد پذیری، دو صفت سازندهای است که در جامعۀ ما مفقود و نایاب یا دست کم، کمیاب است. قرآن کریم میفرماید: «فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ الَّذِینَ یسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ». انتقاد و انتقادپذیری، از اسلام است اما افشاگری از اسلام نیست، بلکه انسان را از زیر پرچم خدا خارج و ولایت خدا را برای او قطع میکند.
مشروح در #پایگاه_اطلاع_رسانی_کتاب_ناب 👇
http://yon.ir/o4wIr
@ketabenaab
طی 2 سال گذشته 23 عنوان #کتاب جدید درباره #امام_محمد_باقر علیه السلام منتشر شده
#کتابشناسی آثار منتشرشده با محوریت آن حضرت در 2 سال گذشته
کتابهای بسیاری درباره فضایل و کرامتهای امام محمدباقر (ع) منتشر شده است. همزمان با فرارسیدن سالروز شهادت پنجمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت، اطلاعات کتابشناسی آثاری را که در دو سال اخیر (1397-98) پیرامون ایشان منتشر شده است، در اختیار علاقهمندان قرار میدهیم
بر اساس گزارش اطلاعات کتابشناسی موسسه خانه کتاب، 29 عنوان کتاب درباره حضرت امام محمدباقر (ع) در دو سال اخیر (1397-98) به چاپ رسیده است که 23 عنوان آن چاپ نخست بوده و 6 عنوان نیز اقبال تجدید چاپ را پیدا کردهاند.
طبق این گزارش 6 عنوان از این آثار، در سال جاری (1398) به چاپ رسیدهاند و 23 عنوان نیز مربوط به سال گذشته (1397) بوده است.
در زیر اطلاعات کتابشناسی آثار منتشر شده در دو سال اخیر درباره حضرت باقرالعلوم (ع) در اختیار علاقمندان و محققان قرار میگیرد.
مشروح در #پایگاه_اطلاع_رسانی_کتاب_ناب 👇
http://yon.ir/CqziP
@ketabenaab
#فاطمه و #علی #محبوبترین_نام انتخابی برای فرزندان در شهر کریمه اهل بیت (ع)
🔹مدیرکل #ثبتاحوال استان #قم با بیان اینکه #آمار_تولد در قم ۱۵ درصد کاهش پیدا کرده است،گفت:
در چهارماهه نخست امسال اسامی فاطمه، زهرا، زینب و حلما بیشترین اسامی منتخب برای فرزندان دختر و علی، امیرعلی، محمدحسین بیشترین اسامی منتخب برای پسران بوده است.
@ketabenaab
پیام #رهبرانقلاب_اسلامی به #کنگره_عظیم_حج
بسمالله الرّحمنالرّحیم
والحمدلله ربّ العالمین و صلّی الله علی رسوله الکریم الامین، محمّد خاتم النّبیّین، و علی آله المطهّرین سیّما بقیّة الله فی الارضین، و علی اصحابه المنتجبین و من تبعهم باحسان الی یوم الدّین.
🔸 موسم #حج در هر سال، میعاد رحمت پروردگار بر امّت اسلامی است. فراخوان قرآنیِ «وَ اَذِّن فِي النّاسِ بِالحَج»، دعوت همگان در طول تاریخ بر سر این سفرهی رحمت است تا هم دل و جان خداجوی و هم نگاه و اندیشهی خردورز آنان از برکات آن بهرهمند گردد و هر سال درسها و آموختههای حج، به وسیلهی جماعاتی از مردم به سراسر جهان اسلام برسد.
🔹 در حج، اکسیر ذکر و عبودیّت که عنصر اصلی در تربیت و پیشرفت و اعتلای فرد و جامعه است، در کنار اجتماع و اتّحاد که نماد امّت واحده است، و همراه با حرکت بر گرد مرکز واحد و در مسیری با هدف مشترک که رمز تلاش و تحرّک امّت بر پایهی توحید است، و با یکسانی آحاد حجگزار و نبود تمایز که نشانهی برداشتن تبعیضها و همگانی کردن فرصتها است، مجموعهای از پایههای اصلی جامعهی اسلامی را در نمایی کوچک نشان میدهد. هر یک از احرام و طواف و سعی و وقوف و رمی و حرکت و سکون در اعمال حج، یک اشارهی نمادین به بخشی از بدنهی تصویری است که اسلام از اجتماع مطلوب خود ارائه کرده است.
🔸تبادل دانستهها و داشتهها میان مردم کشورها و مناطق دور از هم، و تعمیم آگاهیها و تجربهها، و خبرگیری از وضع و حال یکدیگر، و زدودن بدفهمیها و نزدیک کردن دلها و انباشتن توانها برای مقابله با دشمنان مشترک، دستاورد حیاتی و بسی بزرگ حج است که با صدها گردهمایی مرسوم و معمول نمیتوان آن را به دست آورد.
🔹آئین #برائت که به معنی بیزاری از همهی بیرحمیها و ستمها و زشتیها و فسادهای طواغیت هر زمان و ایستادگی در برابر زورگویی و باجگیری مستکبران دورانها است، یکی از برکات بزرگ حج و فرصتی برای ملّتهای مظلوم مسلمان است.
🔸امروز برائت از جبههی شرک و کفر مستکبران و در رأس آن آمریکا، به معنی برائت از مظلومکشی و جنگافروزی است؛ به معنی محکوم کردن کانونهای تروریسم از قبیل #داعش و #بلکواتر آمریکایی است؛ به معنی نهیب امّت اسلامی بر سر رژیم کودککش صهیونیست و پشتیبانان و کمککنندگان آن است؛ به معنی محکومیّت جنگافروزیهای آمریکا و دستیارانش در منطقهی حسّاس غرب آسیا و شمال آفریقا است که رنج و مرارت ملّتها را به نهایت رسانده و هر روزه مصیبتهای سنگینی بر آنان وارد کرده است؛ به معنی بیزاری از نژادپرستی و تبعیض بر اساس جغرافیا و نژاد و رنگ پوست است؛ به معنی بیزاری از رفتار استکباری و خباثتآمیز قدرتهای متجاوز و فتنهانگیز دربرابر رفتار شرافتمندانه و نجیبانه و عادلانهای است که اسلام، همه را به آن دعوت میکند.
🔹اینها اندکی از برکات #حجّ_ابراهیمی است که اسلام ناب، ما را به آن فراخوانده است؛ و این، نماد مجسّمِ بخش مهمّی از آرمانهای جامعهی اسلامی است که هر سال به وسیلهی آحاد مردم مسلمان، به کارگردانی حج، نمایشی عظیم و پُرمضمون پدید میآورد و با زبانی گویا، همه را به تلاش برای ایجاد چنین جامعهای فرا میخواند.
🔸نخبگان جهان اسلام که جمعی از آنان از کشورهای مختلف هماکنون در مراسم حج حضور دارند، وظیفهای سنگین و خطیر بر دوش میکشند. این درسها باید به همّت و ابتکار آنان به مجموعهی ملّتها و افکار عمومی منتقل شود و دادوستد معنوی اندیشهها و انگیزهها و تجربهها و آگاهیها بهدست آنها تحقّق یابد.
امروز یکی از مهمترین مسائل جهان اسلام، مسئلهی فلسطین است که در رأس همهی مسائل سیاسی مسلمانان با هر مذهب و نژاد و زبان قرار دارد.
🔹بزرگترین ظلم قرنهای اخیر در #فلسطین اتّفاق افتاده است. در این ماجرای دردآور، همه چیزِ یک ملّت ــ سرزمینش، خانه و مزرعه و داراییهایش، حرمت و هویّتش ــ مصادره شده است. این ملّت به توفیق الهی شکست را نپذیرفته و از پا ننشسته و امروز از دیروز پُرشورتر و شجاعانهتر در میدان است؛ ولی نتیجهی کار نیازمند کمک همهی مسلمانان است.
🔸ترفند معاملهی قرن که به وسیلهی آمریکای ظالم و همراهان خائنش زمینهسازی میشود، جنایتی در حقّ جامعهی بشری و نه فقط ملّت فلسطین است. ما همگان را به حضور فعّال برای شکست این کید و مکر دشمن فرا میخوانیم و به حول و قوّهی الهی آن را و همهی ترفندهای دیگر جبههی استکبار را در برابر همّت و ایمان جبههی مقاومت، محکوم به شکست میدانیم.
🔺قال الله العزیز: اَم يُريدونَ كَيدًا فَالَّذينَ كَـفَروا هُمُ المَكيدون. صدق الله العلیّ العظیم. توفیق و رحمت و عافیت و قبولی طاعات را برای همهی حجّاج محترم از خداوند مسئلت میکنم.
#سیّدعلی_خامنهای
۱۴مردادماه۱۳۹۷ مصادف با ۳ذیالحجّه۱۴۴۰
@ketabenaab
#کاهش ٩ درصدی #ازدواج طی دو سال اخیر
رئیس #سازمان_امور_اجتماعی کشور:
▫️طی دو سال اخیر هرساله حدود ٩ درصد از میزان ازدواجهای کشور کاسته شده است، افزایش حدود ١٠٠٠ ازدواج در هر استان این کاهش شدید را جبران میکند.
▫️طی دو دهه و تا سال ٩۵ رشد میزان طلاق در کشور را داشتیم اما طی ٢ تا ٣ سال اخیر به دلیل مداخلات مثبت از شتاب #طلاق درکشور کاسته شده است./ایسنا
@ketabenaab
درباره آیتالله #محمدآصف_محسنی و #معجم_الاحادیث_المعتبره
#محمدعلی_مهدویراد
این کتاب گزینش احادیث معتبره از میراث کهن ماست. حوزه کاری ایشان به لحاظ منابع کتابهای بحارالانوار، کافی، کتب اربعه بود. این اثر محصول ۱۰ سال کار فقیهی است که پشتوانۀ پنجاه سال مطالعات و تحقیقات فقهی، رجالی و عقیدتی دارد، عالمی که پرکار و ذات الاطرافی است
مشروح در #پایگاه_اطلاع_رسانی_کتاب_ناب 👇
http://yon.ir/Zf7GI
@ketabenaab
روند معرفی #مراجع در #جامعه_مدرسین
عضو جامعه مدرسین با تشریح روند انتخاب مراجع، سیره سلف صالح در زمینه مرجعیت را یادآور شد و تأکید کرد که بزرگان همواره از مسؤولیت سنگین مرجعیت گریزان بودند
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم است که در گفت وگوی تفصیلی با گروه سیاسی خبرگزای رسا، به بیان نظرات خود درباره جایگاه جامعه مدرسین، علت تأکیدات امام و رهبری برای تقویت جایگاه این نهاد عالی حوزوی، چرایی هجمه ها و تخریب و تلاش عده ای برای تضعیف جامعه مدرسین، روند انتخاب مراجع در این نهاد حوزوی و تلاش برخی برای مطرح کردن خارج از قواعد در بحث مرجعیت پرداخته است.
آیت الله #محسن_فقیهی، جامعه مدرسین را بالاترین جایگاه حوزوی بعد از رهبر معظم انقلاب و مراجع تقلید می داند و می گوید جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در انجام وظایف خود فعال است هرچند که بسیاری از فعالیت های خود را برای رعایت مصالح رسانه ای نمی کند.
ارزش حوزه به این است که در آن آزادی وجود دارد و شاهد اختناق نیستیم، هرکس می تواند نظرات خود را بیان کند و این موضوع سبب تکامل می شود، یعنی جلوی کسی گرفته نمی شود و هرکس می تواند نظر خود را اعلام کند و ممکن است برخی صحبت ها صحیح باشد و انتقاد درستی صورت گیرد.
🔹اشکالی ندارد که افراد نظرات خود را بیان کنند اما مردم، حوزه و طلاب تشخیص می دهند چه انتقاداتی سازنده و برای تکامل حوزه است و چه انتقاداتی جنبه تخریبی دارد، مردم و طلاب می دانند که چه کسانی وقتی انتقاد می کنند در پی تخریب هستند نه این که به دنبال اصلاح امور باشند.
🔹افراد خاصی که به دلایلی ضربه خوردند و نتوانستند در انقلاب آنگونه که دلخواهشان بوده به جایگاهی برسند، ممکن است مخالفت هایی داشته باشند، البته هرکس آزاد است نظر خود را بگوید و از نکات و انتقادات مثبت استفاده می کنیم، هرکسی که انتقاد سازنده ای داشته باشد استفاده می کنیم چرا که جامعه مدرسین برخورد حذفی ندارد.
🔹در جامعه مدرسین کمیسیونی هست و کسی که صلاحیت مرجعیت دارد در آن کمیسیون مطرح و درباره آن بحث و گفت وگو می شود، این کمیسیون نظر می دهد که آیا فلان شخص صلاحیت برای مرجعیت دارد یا خیر. البته می دانید که مرجعیت غیر از اجتهاد است، یعنی شرایط اجتهاد یک چیز است و شرایط مرجعیت کمی متفاوت است و شرایط بیشتری دارد، مرجعیت امر مهمی است که در امور مسلمانان و شیعیان دخالت می کند از این رو جامعه مدرسین به دقت این موضوع را بررسی می کند.
🔹بر اساس قانون #وزارت_ارشاد موظف است که اگر کسی قصد #چاپ_رساله خود را دارد ابتدا باید آن را به جامعه مدرسین ارائه دهد تا بعد از اجازه جامعه مدرسین چاپ شود، این کمیسیون در جامعه مدرسین فعال است و اگر کسی #رساله و کتاب های خود را به جامعه مدرسین عرضه کند و شرایط لازم مرجعیت و اجتهاد را دارا باشد، بعد از تأیید جامعه مدرسین می تواند رساله را چاپ کند و مشکلی ندارد.
🔹اما اگر جامعه مدرسین تشخیص دهد که فردی صلاحیت ندارد به صورت مخفیانه به افراد اعلام می کند که ما صلاح نمی دانیم رساله شما چاپ شود و به ارشاد برای چاپ اجازه نمی دهند. اخیرا گاهی برخی به صورت غیر رسمی این کار را انجام می دهند و در فضای مجازی رساله خود را پخش می کند، این موضوع شاید به ارشاد هم مربوط نباشد چون اجازه چاپ رساله را نداده اما افرادی آن را در فضای مجازی پخش کرده اند.
🔹بزرگان ما همواره از قبول مسؤولیت خطیر مرجعیت برحذر بودند، همه معتقد به علم و تقوای مرحوم آیت الله العظمی اراکی معتقد بودند اما ایشان تا اواخر عمر خود رساله ندادند و از رساله دادن و مرجعیت فرار می کردند. مرحوم امام حاضر نمی شد که رساله خود را چاپ کند، بسیاری از مراجع رساله های خود را چاپ کرده بودند اما حضرت امام حاضر نبودند رساله چاپ کنند، رهبر معظم انقلاب نیز حاضر نبودند که رهبری را قبول کنند اما این مسؤولیت سنگین را به ایشان تحمیل کردند.
🔹به صورت طبیعی وقتی کسی خارج از ضوابط تعیین شده قانونی یا قواعد مورد انتظار مردم مانند پیروی از سیره سلف صالح، اقدام کند باید منتظر عواقب آن باشد و ممکن است برخوردهایی صورت گیرد. ممکن است کسی بگوید نظری دارد اما نباید از ضوابط قانونی و سیره بزرگان خارج شود چرا که اقدام خارج از قواعد کار درستی نیست، حوزه آزادی هایی هم دارد و نمی شود آزادی ها را منتفی دانست اما اگر کسی کاری را انجام می دهد باید منطبق بر ضوابط و قواعد باشد، البته آزادی های موجود در حوزه باید در چارچوب ضوابط باشد نه آزادی مطلق.
مشروح در #پایگاه_اطلاع_رسانی_کتاب_ناب 👇
http://yon.ir/YbN9A
@ketabenaab