eitaa logo
کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن
7.6هزار دنبال‌کننده
446 عکس
14 ویدیو
31 فایل
☑️ کانال «کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن»🔻 @ketabetarhekoli ✅ این کانال وابسته به مجموعۀ «تبیین منظومۀ فکری رهبری» می‌باشد.🔻 @t_manzome_f_r 📩 مدیر @tabyin_manzome
مشاهده در ایتا
دانلود
1_494430302(1).pdf
194.3K
💠 فایل pdf جلسه اول ایمان1 " کسانی خود را بنده خدا می‌دانند اما بنده فرمان خدا نیستند ..! " 🔺دین نمی‌گوید نیروهایت را متوقف بگذار! دین می‌گوید سرعت بگیر هرچه بیشتر، مسابقه بده هرچه زیادتر، اما به سوی چه؟ به سوی چیزی که شایسته توست، نه به سوی یک وجب آب و گل، نه به سوی فلان مبلغ ناچیز، نه به سوی زندگی مادی دنیا که هرچه باشد برای تو کوچک و کم است، ای انسان بزرگ! به سوی چیزی که با عظمت تو، با مقام تو سازگار باشد که انسان، عالی‌ترین موجودات این جهان است. بزرگ‌ترین عظمت‌های وجود، بعد از پروردگار، در همین کالبد کوچک و محدود است. ای انسان بزرگ! سرعت بگیر، مسابقه بده اما به سوی چه؟ "اِلی مَغفِرَةٍ مِنْ رَبِّکُم وَ جَنَّة" سرعتت به سوی مغفرت پروردگار باشد، به سوی آن بهشت برین الهی باشد، که همه آسمان‌ها در مقابل او کوچکند، همه‌ی زمین در برابر او اندک است... ادامه در pdf🔻 [ کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی درقرآن کریم] ◤ ※∵ [※] ∴ ※ ◢ @ketabetarhekoli @t_manzome_f_r
1_494777181.pdf
195.5K
💠 فایل pdf جلسه دوم ایمان2 " دو بال نیرومند برای پرواز انسان در تلاش‌های زندگی، یکی صبر است یکی توکل..! " 🔺اگر مومن هستید این سه کار را انجام بدهید. اولاً تقوای خدا پیشه کنید. " فَاتَّقـوا الله" پس از خدا پروا بدارید. "وَ اَصلِحوا ذاتَ بَینِکُم" میان خود را اصلاح کنید. بر سر چیزهای جزئی به جان هم نیافتید. بهانه برای به جان یکدیگر افتادن نجویید. خاصیت یک عده مردمی که جنگشان می‌آید با دوستان نه با دشمنان! همین است که به دنبال بهانه‌های کوچک برای جنگیدن و دعوا کردن و ایجاد اختلاف می‌گردند! نصیحت خدا و رسول به این‌گونه مردم این است که به جای این‌که برای جنگیدن با دوستان بهانه بجویید؛ برای جنگیدن با دشمنان بهانه‌ها را پنهان نکنید! اگر اهل جنگی با دشمن بجنگ با برادر چرا؟! با دوست چرا؟! " توصیه‌ی سوم یک مطلبی است که کلی است و شامل همه‌ی کارهای نیک و اجتناب از همه‌ی کارهای بد می‌شود. "وَ اَطیعوا اللهَ وَ رَسولَهُ" و اطاعت کنید، فرمان ببرید خدا را و پیامبرش را، " إِن کُنتُم مومِنین" اگر شما مومنید. ادامه در pdf🔻 [ کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی درقرآن کریم] ◤ ※∵ [※] ∴ ※ ◢ @ketabetarhekoli @t_manzome_f_r
1_494777447.pdf
124.1K
💠 فایل pdf جلسه سوم ایمان از روی آگاهی "اگر بخواهیم ایمان، ایمان آگاهانه باشد، باید دائماً آگاهی بدهیم به آن کسانی که می‌خواهیم مومن باشند.!" 🔺ایمان ارزشمند ایمان آگاهانه است. ایمان توأم با درک و شعور است. ایمانی است که از روی بصیرت، با چشم باز، بدون ترس از اشکال به‌وجود آمده باشد. آن ایمانی که فلان مرد مسلمان دارد برای نگه داشتنش باید بگوییم روزنامه نخواند، فلان کتاب را نخواند، توی کوچه بازار راه نرود، با فلان‌کس حرف نزند، سرما و گرما نخورد، آفتاب و مهتاب نبیند، تا بماند؛ این ایمان متاسفانه نخواهد ماند؛ ایمانی لازم است که آن‌چنان آگاهانه انتخاب شده باشد که در سخت‌ترین شرایط هم آن ایمان از او گرفته نشود. « اِلّا مَن اُکرِهَ وَ قَلبُهُ مُطمَئِنٌ بِاَلایمان». ادامه در pdf🔻 [ کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی درقرآن کریم] ◤ ※∵ [※] ∴ ※ ◢ @ketabetarhekoli @t_manzome_f_r
1_494779133.pdf
126.5K
💠 فایل pdf جلسه چهارم ایمان زاینده و همراه با تعهدات عملی "آن کسانی مشمول لطف خدا هستند که در راه خدا طبق ایمان، متعهدانه حرکت کنند، تلاش کنند..!" 🔺ایمان زاینده، ایمانی که مثل سرچشمه‌ای فیّاض عمل می‌زاید؛ ایمانی است همراه با تعهد، ایمانی که باری بر دوش مومن می‌گذارد. ایمانی که همراهش عمل هست. آن کسانی که فرض می‌کردند که ایمان یک چیزی است مال منطقه قلب آدمی، وَلو انسان به لوازم و تعهدات ایمان پایبند نباشد می‌تواند در حوزه مومنین باشد؛ آن کسانی که خیال می‌کردند با مومن بودنِ فقط، یعنی با باور داشتنِ فقط، بدون عمل، بدون تلاش، بدون مجاهدت، نویدهای خدا در مورد مومنین نصیب انسان می‌گردد؛ آن‌هایی که گمان می‌کردند بهشت را به یک امر قلبی می‌دهند و بدون عمل، حکومت روی زمین را به یک امر قلبی می‌دهند نه به عمل، آن‌کسانی که تصور می‌کنند بطور خلاصه، که اگر عمل را حذف کنیم ایمان چیزی ازش باقی می‌ماند؛ این‌ها بایستی به آیات در قرآن با دقت بیاندیشند. ادامه در pdf🔻 [ کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی درقرآن کریم] ◤ ※∵ [※] ∴ ※ ◢ @ketabetarhekoli @t_manzome_f_r
1_494779497.pdf
130K
💠 فایل pdf جلسه پنجم ایمان و پایبندی به تعهدات "آن کسی که مومن است و می‌خواهد مومن بماند و از ثمرات مومن بودن بهره ببرد؛ در مقابل همه‌ی احکام خدا باید احساس تعهد کند..!" 🔺قرآن در مقام توبیخ با بنی‌اسرائیل می‌فرماید "اَفَتومِنونَ بِبَعضِ الکِتاب وَ تَکفُرونَ بِبَعض" به بعضی از دین ایمان دارید، به آن جاهای بی‌دردسرِ راحتش مومنید و متعهد، به بعضی دیگر از دین بی‌ایمانید، بی‌عقیده‌اید؟! مگر می‌شود این‌جور چیزی؟! مگر می‌توان تفکیک قائل شد میان دو سخن و دو فرمان که هر دو از یک مبدأ و یک نقطه سرچشمه گرفته است؟! وعده‌هایی هم که برای ایمان و مومنین داده شده مال آن ایمان است نه مال این ایمان. اگر گفتند مومنین پیروزند آن‌چنان مومنینی را گفتند و پیروزند قطعاً. اگر گفتند دست خدا همراه مومنان است یعنی همراه آن‌چنان مومنانی است. اگر گفتند طبیعت با مومن همکاری و همراهی می‌کند با آن‌جور مومنی گفتند نه با مثل من و شما! ادامه در pdf🔻 [ کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی درقرآن کریم] ◤ ※∵ [※] ∴ ※ ◢ @ketabetarhekoli @t_manzome_f_r
1_495265845.pdf
133.3K
💠 فایل pdf جلسه ششم نویدهای۱ "انسانی که عادت به داد و ستد کرده است، با مبادله زندگی را گذرانیده است؛ دوست می‌دارد ببیند مبادله او با خدا به چه صورت است؟.." 🔺به چه چیـزهایی محتاج است انسـان؟ ۱- محتاج است به این‌که هدف و سرمنزل سعادت را بشناسد، بداند به کجا می‌خواهد برسد، بداند برای چه هدفی می‌خواهد تلاش بکند، نقطه اتمام و پایان راه را از آغاز ببیند و راه آن را بداند، علاوه بر این‌که هدف را می‌داند و می‌شناسد و می‌فهمد؛ بداند نیز که به‌سوی این هدف از کدام راه باید رفت تا رسید و زودتر رسید و تحقیقاً رسید. ۲- و این‌که پرده‌های جهل و غرور و پندار و هر آن چیزی که گوهرِ بینش و خِرَد او را در حجابی ظلمانی می‌پیچد و نیروی دیدن و فهمیدن را از او می‌گیرد، زایل گردد. ۳- و این‌که در راه طولانی‌اش بسوی سعادت، در این راهی که دارد طی می‌کند به طرف آن‌ سرمنزل و پایان راه، از دغدغه‌ها و وسوسه‌های درونی، دقت کنید، که توان‌فرسا‌تر از عامل‌های بازدارنده برونی است؛ بِرَهَد. ادامه در pdf🔻 [ کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی درقرآن کریم] ◤ ※∵ [※] ∴ ※ ◢ @ketabetarhekoli @t_manzome_f_r
1_495266721.pdf
121.3K
💠 فایل pdf جلسه هفتم نویدهای۲ "یکی از چیزهایی که راه‌رو راه هدف و مقصود اگر داشته باشد بهتر می‌تواند حرکت کند و بیشتر احتمال رسیدنش هست، اگر نداشته باشد کندتر حرکت می‌کند و احتمال نرسیدنش هم زیاد است؛ این است که کار خودش را ثمربخش ببینید... " 🔺اطمینان یعنی چه؟ یعنی طمأنینه روح انسـان، آرامش دل انسـان، دل آرام باشد. یعنی چه آرام باشد؟ نه این‌که بی‌تحرک باشد، نه این‌که پیش نرود و پیشـرفت نداشته باشد، یعنی جاذبه‌های گوناگون او را به این سـو و آن سـو نکشاند، اسباب زحمت او نشود، عشـق‌ها و مهـرها و هواها و هـوس‌ها هر کدامی در او حکومت نکند؛ بلکه بر اثر سنگینی بار ایمان، آرام و مطمئن اما با سـرعت هر چه تمام‌تر به سوی مقصـود انسانیت، مقصود خلقـت حرکت کند. این است معنای اطمینان. ادامه در pdf🔻 [ کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی درقرآن کریم] ◤ ※∵ [※] ∴ ※ ◢ @ketabetarhekoli @t_manzome_f_r
1_495267268.pdf
132.9K
💠 فایل pdf جلسه هشتم توحید در جهان‌بینی اسلام "توحید یعنی جهان دارای یک آفریننده و سازنده و به تعبیری دارای یک روح پاک و لطیف است." 🔺اسلام معتقد است که همه این مجموعه‌ای که نامش جهان است؛ از بالا تا پایین، از موجودات ناچیز و حقیر، تا موجودات بزرگ و چشمگیر، از پست‌ترین جاندار یا بی‌جان تا شریف‌ترین و پرقدرت‌ترین موجودات جاندار و دارای خِرَد یعنی انسان، همه و همه، همه جای این عالم، بنده، برده، آفریده و وابسته به یک قدرت بسـیار عظیم است. ماورای این ظاهـری که من و شما می‌بینیم، ماورای آنچه که عینک تیـزبین دانش تجربی می‌تواند به آن برسد، ماورای همه پدیده‌های قابل حس و قابل لمس، یک حقیقتی هست از همه حقیقت‌ها برتر، والاتر، شریف‌تر، عزیزتر و همه این پدیده‌های عالم ساخته و پرداخته و درست شده دست قدرت اوست. به آن قدرت بالاتر نامی می‌دهیم، اسمش خداست. اسمش الله است. ادامه در pdf🔻 [ کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی درقرآن کریم] ◤ ※∵ [※] ∴ ※ ◢ @ketabetarhekoli @t_manzome_f_r
1_495267900.pdf
195.9K
💠 فایل pdf جلسه نهم توحید در ایدئولوژی اسلام "همه چیز برای انسان وسیله هستند، از برای این که انسان بتواند رضای خدا را به دست بیاورد." 🔺توحید اسلامی، الهامی است در زمینه حکومت، در زمینه روابط اجتماعی، در زمینه سیر جامعه، در زمینه هدف‌های جامعه، در زمینه تکالیف مردم، در زمینه مسئولیت‌هایی که انسان‌ها در مقابل خدا، در مقابل یکدیگر، در مقابل یک جامعه، و در مقابل پدیده‌های دیگر عالم دارا هستند؛ توحید این است. توحید اسلامی همان "الفی" است که بعدش " ب" می‌آید و " پ" می‌آید و "ت" می‌آید؛ تا "ی" می‌آید. این جور نیست که بگویی خدا یک است و دو نیست و تمام بشود قضیه! خدا یک است و دو نیست؛ معنایش این است که در تمام منطقه وجود خودت شخصاً و جامعه‌ات عموماً جز خدا کسی حق فرمانروایی ندارد. خدا یک است و دو نیست معنایش این است که تمام آنچه در اختیار داری، از ثروت تو و همه انسان‌های دیگر، مال خداست. شما‌ عاریت‌داران ودیعه‌دارانی بیش نیستید. ادامه در pdf🔻 [ کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی درقرآن کریم] ◤ ※∵ [※] ∴ ※ ◢ @ketabetarhekoli @t_manzome_f_r
1_495268730.pdf
189.8K
💠 فایل pdf جلسه دهم عبادت و اطاعت انحصاری خدا "بنا بر اصل توحید انسان‌ها حق ندارند هیچ کس و هیچ چیز جز خدا را عبودیت و اطاعت کنند." 🔺تعهـدی که توحیـد به یک جامعـه موحد می‌دهد شامل مهمترین، کلی‌ترین، بزرگترین، اولی‌ترین، اساسی‌ترین، مسائل یک جامعه است، مثل چی؟ مثل حکومت، مثل اقتصاد، مثل روابط بین‌الملل، مثل روابط افراد با یکدیگر که این‌ها مهم‌ترین حقوق اساسی است از برای اداره و زندگی یک جامعه. ما معتقدیم که تعهد توحید و مسئولیتی که بار دوش موحد می‌شود، مسـئولیتی است در حد تکالیـف اساسـی و حقـوق اساسی یک جامعه. در یک کلمه قیافه و اندام جامعه توحیدی با قیافه و اندام جامعه غیرتوحیدی متفاوت است. این جور نیست که اگر در یک جامعه توحیدی یک قانونی اجرا می‌شود آن قانون یا ده تا مثل آن قانون در یک جامعه غیرتوحیدی اجرا شد، آن هم توحیدی است؛ نه. قواره جامعه توحیدی، شکل قرار گرفتن اجزای این جامعه، اندام عمومی اجتماعی که بر اساس توحید و یکتاپرستی و یکتاگرایی است، با غیر این چنین جامعه‌ای به کلی متفاوت است. ادامه در pdf🔻 [ کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی درقرآن کریم] ◤ ※∵ [※] ∴ ※ ◢ @ketabetarhekoli @t_manzome_f_r
1_495293631.pdf
185.3K
💠 فایل pdf جلسه یازدهم روح توحید نفی عبودیت غیرخدا "اطاعت از کسی بصورت مستقل و بی‌قید و شرط عبادت او هست." 🔺اطاعت از کسی بصورت مستقل و بی‌قید و شرط عبادت او هست. اگر کسی را، یک انسانی یا یک جامعه انسانی بی‌قید و شرط اطاعت کند، فرمان او را در زندگی خود، در جسم و جان خود، در عمل خود مُتبع بشمارد، او را عبادت کرده. از کجا این حرف را می‌زنیم؟ با استناد به آیات قرآن این سخن را می‌گوییم. این قرآن است که برای ما اطاعت را به عبادت معنا می‌کند. ادامه در pdf🔻 [ کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی درقرآن کریم] ◤ ※∵ [※] ∴ ※ ◢ @ketabetarhekoli @t_manzome_f_r
1_495538113.pdf
122.6K
💠 فایل pdf جلسه دوازدهم توحید و نفی طبقات اجتماعی "هیچ‌کس در آفرینش، از مزیّتی که منشأ برخورداری‌های حقـوقی باشد؛ بهـره‌مند نیست!" 🔺به تاریخ که برمی‌گردیم، می‌بینیم، اختلاف طبقـاتی از جمله دردهای مـزمن تاریخ است؛ در همه اجتمـاعات! نه فقط اجتماعات عقـب‌مانده قبائلی! نه فقط اجتماعات سـرزمین‌های دور از تمـدن! بلکه در آن کشـورها و سـرزمین‌هایی که مادر تمدن بشـری و گاهـواره تمـدن بشری هستند، در همان جاها اتفاقاً اختلاف طبقـاتی با زشـت‌ترین چهره‌ای، و کریه‌ترین صـورتی، خودش را به ما از لابلای اوراق تاریـخ نشان می‌دهد! واقعاً ستم بزرگ تاریخ و لکه ننگ بزرگ تاریخ بشـر از جمله همین است، اختـلاف طبقـاتی! یعنی چه اختلاف طبقاتی؟ یعنی این‌که انسان‌هایی که در این جامعـه زندگی می‌کنند؛ این‌ها همه مثل هم نیستند! یک عده محکومند به این‌که محـرومیت بکشند، رنـج ببرند، خدمـت گروه‌های دیگر را بکنند، و باید از این محـرومیت و رنـج، گِلِه‌ای هم نداشته باشند! یک عده هم بایستی برخوردار باشند، بهـره‌مند باشند، لذت و عیـش زندگی مال آن‌ها باشد، از همه مزایا آن‌ها بتوانند استفاده بکنند و اشکالی هم نداشته باشد! ادامه در pdf🔻 [ کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی درقرآن کریم] ◤ ※∵ [※] ∴ ※ ◢ @ketabetarhekoli @t_manzome_f_r
1_495594925.pdf
120.1K
💠 فایل pdf جلسه سیزدهم تاثیرات روانی توحید "طمع‌ها برمی‌گردد به ترس! و ترس‌ها ریشه بدبختی‌ها در زندگی انسان‌هاست!" 🔺از جمله تاثیرات توحید در روان یک موحّد، این است که ریشه ترس را در او می‌خشکاند. کسی که موحّد بود؛ کسی که اعتقاد به قدرت پروردگار داشت؛ ترس در او از بین می‌رود. و بنده وقتی نگاه می‌کنم، تأمل می‌کنم، محاسبه می‌کنم، می‌بینم ترس است، بیم و هراس است که دنیا را و آخرت را از دارندگانش سلب می‌کند! ترس از فقـر موجب می‌شود انسان انفاق نکند! ترس از مبتلا شدن و دچار شدن به ناراحتی‌ها موجب می‌شود که انسان تن به جنایت‌ها و فاجعه‌ها و ذلت‌ها و خواری‌ها بدهد! ترس از این‌که نتواند انسان دو روز دیگر بیشتر توی این عالَم زندگی کند و چه زندگی‌ای! چگونه زندگی‌ای! ادامه در pdf 🔻 [ کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی درقرآن کریم] ◤ ※∵ [※] ∴ ※ ◢ @ketabetarhekoli @t_manzome_f_r
1_495591724.pdf
192K
💠 فایل pdf جلسه چهاردهم فلسفه نبوت "آنی که خیال می‌کند دین با عقل منافات دارد؛ یا دین را نمی‌شناسد یا عقل ندارد!" 🔺دین که می‌آید، برای کوبیدن عقل نمی‌آید! برای نسخ کردن عقل و بیرون راندن عقل از زندگی نمی‌آید! دین می‌آید برای چی پس؟ برای هدایت عقل، برای دست‌گیری عقل. عقل هست اما وقتی هوس در کنارش باشد؛ نمی‌تواند درست قضاوت کند. عقل هست ولی وقتی طمع پهلو به پهلویش باشد؛ نمی‌تواند درست ببیند. وقتی غرض در کنارش است، نمی‌تواند درست بفهمد. دین می‌آید هوس‌ها را، هواها را، طمع‌ها را، ترس‌ها را، غرض‌ها را از عقل می‌گیرد، عقل سالمِ کامل را تقویت می‌کند، تایید می‌کند تا او خوب بفهمد. ادامه در pdf🔻 [ کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی درقرآن کریم] ◤ ※∵ [※] ∴ ※ ◢ @ketabetarhekoli @t_manzome_f_r
1_495591811.pdf
186.1K
💠 فایل pdf جلسه پانزدهم بعثت در نبوت "پیغمبر اول آتش به جان خودش زده شد، اول دل خودش متحول و منقلب شد، اول شور قیامت در باطن خودش به‌وجود آمد که توانست دنیا را به شور قیامت بکشاند." 🔺در پیغمبری یک تحول و دگرگونی هست. باید بگویم دو تحول و دگرگونی، اول در وجود خود پیغمبر، بعثت، رستاخیز، انقلاب، تحول، اول در درون و ذات خود پیغمبر در باطن خود نبی، به‌وجود می‌آید. اول او عوض می‌شود، اول او از حال رکود و رخوت خارج می‌شود، بعد از آنی که در روح او، در باطن او، قیامتی برپا شد؛ بعد از آنی که رستاخیزی در درون ذات نبی و روان او به‌وجود آمد؛ بعد از آنی که همه مایه‌های بسیار سـرشار ودیعه نهاده از طرف خدا در نبی بیدار شد؛ مثل سرچشمه‌ای که در هر لحظه‌ای میلیاردها جریان آب از او استخراج می‌شود و می‌ریزد؛ که تا قبل از این لحظه همه این آب‌ها در باطن او مخفی و پنهان بود؛ بعد از آنی که خلاصه خود نبی مسلمان شد؛ وقتی که خود او تحت تاثیر تحول وحی الهی قرار گرفت؛ بعد همین سرچشمه، همین تحول، همین شور، همین انقلاب، همین رستاخیز از این چشمه فیّاض جوشان که روح نبی و باطن نبی است؛ می‌ریزد به اجتماع. منتقل می‌شود به متن جامعه بشری. بعد از آنی که در او تحول به‌وجود آمد؛ در جامعه تحول به‌وجود می‌آید. بعد از آنی که در باطن او رستاخیز عظیمی به پا شد؛ رستاخیز عظیم‌تری در متن جامعه به‌وجود می‌آید. ادامه در pdf🔻 [ کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی درقرآن کریم] ◤ ※∵ [※] ∴ ※ ◢ @ketabetarhekoli @t_manzome_f_r
1_495591834.pdf
181.2K
💠 فایل pdf جلسه شانزدهم رستاخیز اجتماعی نبوت "وقتی که نبی وارد اجتماع می‌شود؛ با این ایده وارد می‌شود که آن جامعه طبقاتی را دگرگون کند، ویران کند، در هم بریزد و یک جامعه توحیدیِ بی‌طبقه‌ی بی‌تبعیضِ بی‌ظلم تحت حکومت پروردگار عالَم به‌وجود بیاورد." 🔺علت این‌که زد و خورد و درگیری در انقلاب‌های انبیا پیش می‌آید که خدا در قرآن می‌گوید «وَ کَأَیِّن مِن نَبِیٍّ قاتَلَ مَعَهُ رِبّیّـونَ کَثیـرٌ» ای بسا پیامبرانی که خداپرستان بسیاری در رکاب آن‌ها جنگیدند یا جهاد در اسلام تشریع می‌شود؛ علت این است که آن طبقه مرفّه، آن طبقه‌ای که لبه تیز انقلاب به طرف اوست و امتیازات از او گرفته می‌شود؛ او حاضر نیست به این انقلاب! در تمام جامعه‌هایی که پیغمبری ظهور کرده؛ با این داعیه ظهور کرده. یعنی آمده تا جامعه را از شکلی غلط، از شکلی ناموزون، از شکلی توأم با ظلم و جور و ستم تبدیل کند به شکلی موزون، به شکلی زیبا، به شکلی عادلانه! ادامه در pdf 🔻 [ کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی درقرآن کریم] ◤ ※∵ [※] ∴ ※ ◢ @ketabetarhekoli @t_manzome_f_r
1_495591859.pdf
119.6K
💠 فایل pdf جلسه هفدهم هدف‌های نبوت "انبیا می‌آیند تا انسان‌ها را از بدی‌ها، از پستی‌ها، از جهالت‌ها، از رذیلت‌های اخلاقی، از پوشیده ماندن استعدادهای درونی خلاص کنند، نجات بدهند آن‌ها را، انسان کامل و متعالی بسازند." 🔺انبیا می‌گویند دانه‌ دانه نمی‌شود قالـب گرفت. کارخـانه باید درست کرد! انبیا می‌گویند اگر بخواهیم ما یکی یکی آدم‌ها را درست کنیم؛ شب می‌شود و عمـر می‌گذرد! جامعه لازم است. نظامی لازم است. «إِذا جاءَ نَصرُ اللهِ وَ الفَتح وَ رَأَیتَ النّاسَ یَدخُلونَ فی دین اللهِ أَفواجاً» در محیط جاهلی مکه، پیغمبر وقتی می‌خواهد آدم درست بکند؛ مجبور است یکی یکی درست بکند. برای خاطر این‌که از برای ایجاد آن‌چنان نظامی، یک عده خواص لازم هستند. یک عده سنگ زاویه و زیربنا لازم هستند. این‌ها قبلاً دانه دانه درست می‌شوند. این منافات ندارد با نقشه کلی انبیا. ادامه در pdf🔻 [ کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی درقرآن کریم] ◤ ※∵ [※] ∴ ※ ◢ @ketabetarhekoli @t_manzome_f_r
1_495685770.pdf
117.9K
💠 فایل pdf جلسه هجدهم نخستین نغمه‌های دعوت "طاغوت آنی است که شاخ به شاخ، مقابل خدا و فرمان خدا می‌ایستد، هر که هست. گاهی این طاغوت خودِ تویی؛ گاهی طاغوت همان هوس روز و شب توست.." 🔺ایمان دینی اگر کوکورانه و ناآگاه باشد، فایده ندارد. دین می‌خواهد هر کسـی که به او می‌گرود؛ هر کسی که وارد منطقه و محیط او می‌شود، از اول بداند که به کجا می‌رود و دنبال چه کاری می‌رود. آن عرب بیابانی بی‌اطلاع از همه‌جا هم، وقتی می‌آید پیش پیغمبر مسلمان می‌شود؛ از آن ساعت اول می‌داند چه می‌خواهد. دنبال مجهول مطلق نیست. می‌فهمد چه می‌خواهد. برای همین است که آن‌جور تحمل می‌کند و صبر می‌کند. برای همین است که تابِ آن همه رنج و شکنجه و سختی را می‌آورد. چون می‌داند چه کار می‌کند و همیشه در مبارزات و مصادمات و ستیزه‌ها، در تمام طول تاریخ و همه جای عالَم، اگر آن شخصی که اقدام می‌کند آگاه نباشد؛ اگر نداند که چه می‌خواهد، اگر نداند دارد دنبال چه مقصـودی و چه معشـوقی می‌دود؛ در آن لحظات اول خسته خواهد شد و این خیلی امر طبیعی است. ادامه در pdf🔻 [ کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی درقرآن کریم] ◤ ※∵ [※] ∴ ※ ◢ @ketabetarhekoli @t_manzome_f_r
1_495685993.pdf
121.7K
💠 فایل pdf جلسه نوزدهم گروه‌های معارض "طاغوت بالاترین مقام‌های یک نظام جاهلی‌ است." 🔺اگر پیغمبری در یک جامعه‌ی جاهلی بیاید، حرف خودش را هم بزند، هدف خودش را هم بگوید و بگوید که می‌خواهد چگونه جامعه‌ای و دنیایی بسازد؛ بگوید می‌خواهد نظام اجتماعی را چگونه ترتیب دهد؛ اگر این حرف را پیغمبر بزند؛ چه کسانی با او در این اجتماع جاهلی مبارزه خواهند کرد؟ اولین کسانی که با پیغمبر مبارزه بکنند آن کسانی هستند که از اختلاف طبقاتی زنده‌اند. دیگر ازکسانی که مخالف خواهند بود با دعوت این نبی و با اقامه‌ی چنین جامعه و نظامی، آن ثروت‌اندوزان‌اند، آن مال جمع‌کنان‌اند. یک گروه حکام مستبداند که با این دعوت نبوی و رسـالت الهـی مبارزه خواهند کرد. ادامه در pdf🔻 [ کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی درقرآن کریم] ◤ ※∵ [※] ∴ ※ ◢ @ketabetarhekoli @t_manzome_f_r
1_495686487.pdf
118.8K
💠 فایل pdf جلسه بیستم فرجام نبوت۱ "یک سلسله فعالیت و تلاش و جهاد، حاصل زندگی پیغمبران خداست." 🔺صبر یعنی چه؟ یعنی مقاومت، از میدان در نرفتن، کار را در لحظه حساس و خطرناک رها نکردن. ما صبر را هم بد معنا می‌کنیم! ما خیال کردیم صبر به این است که حالا بنشینیم، ببینیم چگونه خواهد شد! بنده می‌گویم به شما چگونه خواهد شد؛ نمی‌خواهد بنشینید ببینید. اگر بدون فعالیت، بدون تلاش، بدون تپش نشستی، عاقبت بدبختی است، ذلت است، خواری است، بی¬دینی است و بی¬دنیایی است. « خَسِرَ الدُّنیا و الاخِرَة ذلِکَ هُوَ الخَسرانُ المُبین» اما اگر با صبر پیش رفتی، عاقبت هم دین است و هم دنیاست. ادامه در pdf🔻 [ کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی درقرآن کریم] ◤ ※∵ [※] ∴ ※ ◢ @ketabetarhekoli @t_manzome_f_r
1_495687273.pdf
211K
💠 فایل pdf جلسه بیست و یکم فرجام نبوت۲ "گمان نکنیم چون حرف ما حق است پس لازم نیست تلاش کنیم در راهش!" 🔺همه جا موفقیت‌هایی که مردان و رهبران و بزرگان الهی کسب کردند؛ در گرو ایمان و صبر بوده است و همه جا آنجایی که رهبران بزرگ الهی و داعیان حق و حقیقت شکست خورده‌اند؛ بر اثر نداشتن مایه کافی از ایمان یا از صبر بوده است. بدون برو و برگرد. اقتضای فتح و پیشرفت در دعوت انبیاء هست. چون انبیاء بر طبق حق سخن می‌گویند. بر طبق حق حرکت می‌کنند و حق پیروز است. حق بر طبق فطرت و سرشت جهان است، پس موفق و پیروز است. انبیاء هم بر طبق سرشت جهان دارند حرف می‌زنند. ادامه در pdf🔻 [ کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی درقرآن کریم] ◤ ※∵ [※] ∴ ※ ◢ @ketabetarhekoli @t_manzome_f_r
1_495689980.pdf
180.6K
💠 فایل pdf جلسه بیست و دوم تعهد ایمان به نبوت "مسئولیتی که انسان معتقد به نبوتِ نبی بر دوش می‌گیرد عبارت است از دنباله‌گیری از راه نبی و قبول مسئولیتِ به منزل رساندن بارِ نبی." 🔺تعهد رسالت، ساختن یک دنیایی به شکلی‌ست که اسلام گفته است این تعهد رسالت است. رسول که می‌آید، می‌آید تا جهانی را با قواره‌ای که اسلام پیشنهاد می‌کند بسازد. پیغمبر برای این مبعوث می‌شود تا شکل زندگی و نظام زندگی انسان‌ها را به صورتی که خدا می‌گوید درست کند. اگر شما در زمان خودتان دیدید که بشریت با شکل خدا فرموده زندگی نمی‌کند، دیدید که انسانیت از داشتن یک جامعه الهی محروم است، دیدید که مکتب‌های گوناگون دارند بشریت را به این سو و آن سو می‌کشند و اسلام برای گوشه مغز و گوشه دل انسان‌ها باقی مانده و بس؛ وظیفه شما و تعهد شما بر اساس شهادتی که به رسالت پیغمبر می‌دهید این است که بکوشید تا دنیا را به شکل اسلام فرموده در بیاورید، این مسئولیت و تعهد نبوت است. ادامه در pdf🔻 [ کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی درقرآن کریم] ◤ ※∵ [※] ∴ ※ ◢ @ketabetarhekoli @t_manzome_f_r
1_495690427.pdf
132.5K
💠 فایل pdf جلسه بیست و سوم ولایت "مسئله ولایت در حقیقت تتمّه و ذیل و خاتمه بحث نبوت است." 🔺در اصطلاح اولی قرآنی ولایت یعنی به هم پیوستگی و هم جبهگی و اتصال شدید یک عده انسانی که دارای یک فکر واحد و جویای یک هدف واحدند. هرچه بیشتر این جبهه باید به هم دیگر افرادش متصل باشند و از جبهه‌های دیگر و قطب‌های دیگر و قسمت‌های دیگر خودشان را جدا و کنار بگیرند. چرا ؟ برای این که از بین نروند، هضم نشوند. ادامه در pdf🔻 [ کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی درقرآن کریم] ◤ ※∵ [※] ∴ ※ ◢ @ketabetarhekoli @t_manzome_f_r
1_495691114.pdf
199.9K
💠 فایل pdf جلسه بیست و چهارم پیوندهای امت اسلامی "امام یعنی آن حاکم و پیشوایی که از طرف پروردگار در جامعه معین می‌شود." 🔺در زمینه ارتباطات داخلی امت اسلام آن وقتی دارای ولایت به معنای قرآنی است که کمال همبستگی و اتصال و ارتباط و اتحاد صفوف و فشردگی هرچه بیشتر آحاد و جناح‌های گوناگون را در خودش تامین کند. هیچ گونه تفرّق و اختلافی در سرتاسر امت عظیم اسلامی نباشد. در زمینه روابط خارجی امت اسلامی باید سعی کند روابط خود را جوری تنظیم کند با دنیای غیرمسلمان و غیر این امت که یک ذره تحت فرمان آن‌ها قرار نگیرد. یک ذره تحت تأثیر افکار آن‌ها قرار نگیرد. یک مختصر سیاست مستقلش تحت تأثیر سیاست‌های آن‌ها از استقلال نیافتد. هم‌جبهه‌گی و پیوستگی ملت مسلمان با آن‌ها به کلی ممنوع است. در صورتی که این پیوستگی موجب شود که امت مسلمان تحت تأثیر قرار بگیرد. ادامه در pdf🔻 [ کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی درقرآن کریم] ◤ ※∵ [※] ∴ ※ ◢ @ketabetarhekoli @t_manzome_f_r
1_495691446.pdf
129.8K
💠 فایل pdf جلسه بیست و پنجم بهشت ولایت "تمام تلاش ائمه برای این بوده است که ولایت را زنده کنند، جامعه اسلامی را احیا کنند، این نهالی را که به نام انسان در این مزرع، در این باغستان، در این نهالستان غرس شده، با آب گوارای جان‌بخش حیات‌آفرین ولایت، زنده و سرسـبز و بالنده کنند." 🔺ولایت در یک انسان به معنای وابستگی فکری و عملی هرچه بیشتر و روز افزون‌تر با ولیّ است. ولیّ را پیدا کن، ولیّ خدا را بشناس. آن کسی که او ولیّ حقانی جامعه اسلامی ست، او را مشخص کن، بعد از آنی که مشخص کردی، شخصاً از لحاظ فکر، از لحاظ عمل، از لحاظ روحیات، از لحاظ راه و رسم و روش خودت را به او متصل کن، مرتبط کن، دنبالش راه بیافت، حرکت بکن، تلاش تو تلاش او، جهاد تو جهاد او، دوستی تو دوستی او، دشمنی تو دشمنی او، جبهه‌بندی‌های تو جبهه‌بندی‌های او باشد؛ تو دارای ولایتی، تو دارای ولایتی! ادامه در pdf🔻 [ کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی درقرآن کریم] ◤ ※∵ [※] ∴ ※ ◢ @ketabetarhekoli @t_manzome_f_r