قبل از شروع این کتاب ارزشمند،پیشگفتار زیبا وپرمعنای این کتاب رو با هم بخونیم.
مخصوصاًعزیزانی که اولین بارهست که با این کتاب آشنا میشن،حتماًمطالعه بفرمایید.👇
#ولایتوانسانسازی
پیشگفتار
بسم الله الرحمن الرحیم
جامعه، مهمترین و تأثیرگذارترین گذرگاه رشد انسان است. هر قدر محیط وقوانین یک جامعه،بیشتر منطبق بر فطرت آدمی باشد،بههمان میزان شکوفایی استعدادهای بیپایان انسانهانیز فزونی مییابد.
از این نظر که انسانهاناگزیر از زندگی جمعی و اجتماعی هستند،بایدفضای
زندگی جمعی انسانها را جوری ساخت و مدیریت کرد که بتوانند در این محیط،پلههای تکامل انسانی راطی کنند.
دین بهعنوان یگانه مرجع بینقص در راهنمایی بشر تمام لوازم،شرایط و ابزار
ساخت یک جامعۀ الهی را بیان کرده و این قوانین را در قالب «کتاب» به انبیا
داده تابیایندو جامعهای درخور شأن انسان بسازند.
بعداز انبیا،اولیای الهی نیز متکفل همین وظیفۀخطیرندو مأمور به دستگیری
از انسانهادر قالب ایجادیک نظام و جامعۀاسلامی.
بر اساس قاعدۀ امامت، خداوند متعال، در عصر ِ غیبت حضرتحجةبنالحسنالمهدی عجل الله تعالی فرجهالشریف،انسانها را بیراهنما و رهبر رها نکرد، بلکهولایت خود رابه فقهای عظیمالشأن اسلام اعطاکرده تاایشان خط انبیاو امامانمعصوم را ادامه دهند.
در عصر غیبت، وظیفۀولیفقیه، بیکموکاست، همانوظیفۀانبیاو اولیا،یعنی ایجاد کارخانۀانسانسازی است.
کتابی که پیش روی شماخوانندگان عزیز است، به موضوعاتی پرداخته است که به عناوین آن در چندسطربالا اشاره شد.محتوای کتاب،بهتمامی از بیانات
ارزشمندرهبر انقلاب اسلامی،حضرت آیتالله العظمی خامنهای است.سعی
ما در این کتاب، بر دقت در گزینش و چینش بیانات معظم له،براساس نگاه
کلان ایشان به موضوع«ولایت و انسانسازی»بوده است.
در پایان از تلاشها و کمکهای برادر محترم و فاضل ارجمند، جناب
حجةالاسلاموالمسلمین پناهی،برای بهثمررساندن این اثر ،تشکر میکنم.
وَآخِرُدَعوانااَنِ الحَمدُلِلّهِ رَبِّ العَالَمینَ
اسماعیل فخریان
۱۴مهر۱۳۹۹
@ketabkhane_koochakeman
دوستانِ جان،فراموش نشه که بنده اینجا خلاصه ای از کتاب رو تقدیم حضورتون خواهم کرد،توصیه میکنم که این کتاب بسیار ارزشمند وکم حجم رو تهیه ومطالعه بفرمایید.
🔻بنده اینجا آدرس بیانات معظم له رو نیاوردم.
#ولایتوانسانسازی
✍ ۱.ماهیت دین
✅دین برای ادارۀ زندگی مردم آمده است.
✅دین در حقیقت شکل دادن وجهتدادن و قالببخشیدن به همۀ تلاشهای انسانی است.
✅دین به کمک خردانسانی میشتابدتاانسان بتواند
این فعالیتها راطوری تنظیم کند تا سعادت او را در دنیا و
آخرت تأمین کند.
✅دین خدا یعنی برنامۀ سعادت بشر در دنیا و آخرت.
✅دین خداهمچنانی که به معنویت نظر دارد،به زندگی دنیایی انسان هم نظرداردوبرای خوشبختی انسان برنامه دارد.
🔹🔹تلاشهایی که انسانها میکنند، بعضی مربوط به مسائل شخصیآنهاست که بخش کوچکتری از فعالیتهای انسانی را شامل میشود،امابخش بزرگتر فعالیتهای انسانی، فعالیتهایی است که در صحنۀ جامعهبا تلاش جمعی صورت میگیرد که به آن «سیاست»میگویند.
✅ سیاست یعنی نگاه به حرکت عمومی جامعه که کدام طرف داریم میرویم؛ معنای واقعی سیاست این است.
سیاست یعنی اداره درست جامعه و
✅
این جزو دین است.
@ketabkhane_koochakeman
#ولایتوانسانسازی
🌱اسلام، دنیا را هم جزو آخرت میداند.
این عالم،مزرعۀآن عالم است.مزرعه
یعنی چه؟مگر میشود محصول را از غیر مزرعه چید؟این، نهایت وحدت و
هماهنگی و یکیبودن رامیرساند.
🔹دین مقدس اسلام، دنیا و آخرت مردم را و زندگی مادی و معنوی انسان را
از راه برنامههای هماهنگ، به سعادت و صلاح میرساند. چنین نیست که
اسلام فقط آخرت مردم را آباد کند و کاری به کار دنیای مردم نداشته باشد.
❌ازجملۀتهمتهای بسیار ناجوانمردانهای که دشمنان اسلام و دشمنان دین براین آیین مقدس وارد کردهاند، یکی این است که گفتهاند دین اسلام فقط به امور اخلاقی و معنوی میپردازد و به دنیای مردم کاری ندارد. به مردممسلمان تفهیم میکنند که باید فقط به فکر اخلاق خود و به فکر آخرت خودباشند؛مسائل جهانی،مسائل سیاسی،مسائلی که مربوط به ارتباطات عظیمبینالمللی است،به آنها ارتباطی ندارد‼️
🔹در نماز بههمان اندازه که انسان باید بهسوی خدا برود، باید بههمان اندازه کین و کید دشمنان خداراهم بفهمدو در مقابل آنان جبهه بگیرد.مسلمان اگر میخواهد مسلمان کاملی باشد، به اموردنیاهم بایدبپردازد،سیاست هم بایدبفهمد،در سیاست هم بایدمداخله کند.
✅ اسلام میگوید دین و سیاست
یکی است؛مهمترین بخش
فقه ما، بخش سیاسات است.
@ketabkhane_koochakeman
#ولایتوانسانسازی
امروز در بسیاری از جوامع اسلامی و در معارفدنیای مهاجم مستکبر مستعمر غربی، ترویج میشود که اسلام از سیاستجداست‼️
سیاست را از اسلام گرفتند، درحالیکه نبی مکرم اسلام در آغازهجرت، در اولی که توانست خود را از دشواریهای مکه نجات دهد، اولین کاری که انجام دادتشکیل حکومت اسلامی بود.
ورود در عرصۀ سیاسی عظیم بشری آن روز، سیاست است.(اَلَّذینَ جَعلنا القُرآنَ عِضینَ)بعضی قرآن را تکه پاره میکنند،(یُومِنُ بِبَعضوَیَکفُرُبِبَعض)بهعبادت قرآن ایمان میآورند؛امابه سیاست قرآن ایمان نمیآورند‼️
✅ تشکیل یک جامعۀ همراهِ با عدالت و قسط، یک کار سیاسی است؛این،هدف انبیاست.
✅ دین و دولت به یکدیگر آمیخته است؛نه مثل دو چیزی که به هم وصل شده باشند. دین و دولت یکچیز است.
یک سنگر از سنگرهای دشمن، جدایی دین ازسیاست است.
✅ اصل تولد اسلام در اول، با رویکردسیاسی بود.
🔻سکولاریسم به معنای بیدینی نیست،به معنای این است که دین در غیر عمل شخصی، هیچ بُروز و ظهوری نداشته
باشد.
🔺آن دین وایمانی که دشمنانبا آن مخالفاندو با آن میجنگند، آن دین و ایمانی است که به ایجادنظام اسلامی میانجامد و اسلام راقدرتمند میکند.
❌کسانی که با چهرۀ طرفداری از دین،
چنین عنوان میکنند که "دین نباید به امور سیاسی بپردازد"، خبر ندارند که
این شگرد جدید تبلیغات استکباری و استعماری، علیه حاکمیت اسلام وحیات مجدداسلام است.❌
@ketabkhane_koochakeman
#ولایتوانسانسازی
♦️حکام وسلاطین مستبد،اولین پیشروان فکر انحرافی "جدایی دین ازسیاست" محسوب میشوند. قبل از استعمارگران و قبل از دشمنان خارجیو قبل از طراحان سیاسی صهیونیسم و دیگران، کسانی که بر این کشور و بردیگر کشورهای اسلامی،سالهامستبدانه حکومت کردند،مروج و منادی این فکر بودند که"دین از سیاست جداست".
این معنا،در نوشتههای عهدناصری،بهطور واضح وجوددارد.
♦️مراکز قدرت استکباری از اینکه ملتهای مسلمان، تشکیل حکومت دهند؛ از اینکه ایمان درقالب یک نظام و یک دولت ویک حکومت تجسم پیدا کند،واهمه دارند.
✅ آنچه میتواندقدرتها را مهار وتهدید
کندو در برابر ظلم و فساد مقاومت نمایدو ریشه آنرابرکند،یا آن را متزلزل سازد،قدرت الهی و اسلامی است؛ قدرت سیاسیای است که در اختیار احکاماسلامی باشد.
@ketabkhane_koochakeman
#ولایتوانسانسازی
✍۲.هدف دین،تحقق حیات طیبه
دینبهمعنای آن برنامهای،آن مسلکی،آن مکتبی،آیینیکه بهوسیلۀ پیامآوری از طرفخدای متعال رسیده،برای بشریت حقایقی را روشن کرد.
⁉️حیات طیبه یعنی چه؟یعنی زندگی شیرین و پرفایده و مطلوب،حیاتپاکیزه؛هم در دنیا و هم در آخرت. این حیات طیبه است.
📖 "یا ایُّهاالّذین آمنوا اِستجیبوا لِلّه و لِلرَّسول اِذا دَعالم لِما یُحییکم"،"خدا وپیامبر،شما را به زندگی ومایه حیات طیب وپاکیزه دعوت میکنند."
🔻هدف بالاتر از مادیات است؛ اما مادیات را هم اسلام تأمینمیکند،برای عموم مردم تأمین میکند؛یعنی در جامعۀاسلامی، همۀانسانهاباید از رفاه، آسایش، امنیت و زندگی کافی برای آسایش خیال برخوردار باشند،که نه در تمدن مادی غرب چنین چیزی وجود دارد و هرگز وجود نخواهدداشتو نه در تمدن و نظام سوسیالیستی و کمونیستی.
نمونه هم صدر اسلام است و برای رسیدن به آن، احکام الهی و
اسلامی کافی است.
🔺اگرجامعه اسلامی،ایمان اسلامی را همراه با عمل به مقررات و قوانین الهی تعقیب بکند، همانچیزی اتفاق خواهدافتاد که بشریت در طول تاریخ به دنبال آن بوده است.
✅ پس حیات طیبه معنایش این نیست که کسانی فقط نماز بخوانند،عبادت کنند و اصلاً به فکر زندگی و مادیات نباشند؛ نه،حیات طیبه، یعنیدنیا و آخرت را با هم داشتن. حیات طیبه، یعنی ماده و معنا را با هم داشتن،حیات طیبه، یعنی آن ملتی که تلاش میکند، سازندگی میکند،صنعت وبازرگانی و کشاورزی را به اوج میرساند،قدرت علمی و تکنیکی پیدامیکند،پیشرفتهای گوناگون در همه جهت به دست میآورد؛اما در همۀاین حالات،دل او هم باخداست و روزبهروز هم با خدا آشناتر میشود. این، هدف نظاماسلامی است.👌
@ketabkhane_koochakeman
#ولایتوانسانسازی
✍۳.بعثت انبیا،نقطه شروع حیات طیبه
فرستادن پیامبران برای هدایت بشر در قرآن تعبیر به "بَعَثَ"شده است.
📖"لقد من الله علی المومنین اذ بعث فیهم رسولا"( آل عمران،۱۶۴).
📖"هو الذی بعث فی الامیین رسولا"( جمعه،۲).
📖" ولقد بعثنا فی کل امه رسولا"( نحل،۳۶).
⁉️جهت و سمت و سوی این برانگیختگی چیست؟
📖" ولقد بعثنا فی کل امت رسولا ان عبدالله واجتنبوا الطاغوت"( نحل،۳۶).
✅ اولاً عبودیت خدا یعنی،چهارچوب حیات را در خدمت اوامرو نواحی الهی قرار دادن.
✅ ثانیاً اجتناب از طاغوت.
👈 بعثت چیزی علاوه بر تعلیم است؛در بعثت تعلیم،تهذیب،تزکیه، اتیان کتاب و حکمت هم هست و چیزی اضافه بر آن وجود دارد که همان برانگیختن است. پیامبر برانگیخته میشود تا سرمایهای را که به او داده شده است به کار اندازد و به وسیله آن بشریت را به سرمنزلی که باید برساند،برساند؛یعنی حرکت را شروع میکند؛معنای بعثت این است.
🔹 بعثت انبیا برای ایجاد یک جامعه فاضله است. برای ایجاد یک تمدن است این تمدن همه چیز دارد هم علم هم اخلاق هم سبک زندگی و هم جنگ.
👌بعثت پیامبر اکرم برترین
،جامعترین،کاملترین و ماندگارترین بعثتهاست؛یعنی این بعثت امروز هم هست،امروز هم پیغمبر اکرم در حال بعثت است.
🔻اصلاً نباید دعوت پیامبر را با دعوتی که فلاسفه و حکما و معلمین و مصلحین جوامع انجام میدادند اشتباه کرد و یکی گرفت؛ نوع دعوت پیغمبر و هدف او با آنها تفاوت داشت؛ از اولی که رسول خدا مبعوث شد خط مشی آن حضرت عبارت از این بود که:
👈 جامعهای به وجود بیاورد و در آن جامعه امکان هدایت انسانها را برایشان فراهم کند هدف رسول اکرم این نبود که حالا ذهن مردم را روشن کند تا یک روزی به فکر بیفتند که یک دنیای خوبی و جامعه خوبی را برای خودشان درست کنند، نه! او میخواست مردم را به حرکت مطلوبی که آنها را به آن چنان دنیایی میرساند وادار کند؛ به هیچ وجه پیغمبر به نشستن و گفتن و نصیحت کردن و نوشتن و موعظه کردن اکتفا نمیکرد، از ساعت اول که وحی الهی بر پیغمبر نازل شد اولین چیزی به ذهن آن حضرت رسید توحید بود، یعنی اعتقاد به وحدانیت پروردگار؛
تکلیف او این بود که جامعه بشری را نه فقط مردم مکه را از جهالت و گمراهی که در آن هستند نجات بدهد.
نجات بشر از دیدگاه پیغمبر اینجور نبود که برود یکی یکی با مردم حرف بزند و یک دانه یک دانه آدم درست کند،خط مشی پیغمبر از اول عبارت بود از اینکه یک جامعهای به وجود بیاورد که در آن جامعه مردم را موحد بپروراند،با ارزشهای اسلامی رشد بدهد و به تعالی مورد نظر اسلام برساند.🌱
🔴 پس وقتی میگوییم پیغمبر میخواست یک جامعه الهی و توحیدی به سبک خودش به وجود بیاورد اولین معنایش این است که میخواست قدرت را در آن جامعه در دست بگیرد و همین نکته بود که دشمنها را متوجه پیغمبر کرد.
@ketabkhane_koochakeman
#ولایتوانسانسازی
✍۴. تشکیل حکومت الهی،مقدمه جامعه سازی و انسان سازی
🌱وحی الهی حقایقی را برای بشریت روشن کرد که اگر آحاد بشر و جوامع گوناگون بشری به این حقایق ایمان بیاورند و عملاً ملتزم بشوند،حیات طیبه به اینها خواهد رسید.🌱
👈یک بخش این حقایق،منظومه معرفتی اسلام است،یعنی نظر اسلام درباره هستی انسان و نقش انسان در عالم، درباره ذات اقدس پروردگار،درباره صفات و اسمای الهی،درباره مسیر انسان در دنیا و پس از مرگ و...
👈 بخش دیگر،منظومه ارزشی اسلام است؛رزشهایی که اسلام آنها را تثبیت کرده است،آحاد مردم و جوامع مردمی موظفند خودشان را به این ارزشها نزدیک کنند و به سمت آنها پیش بروندوسعادتشان در این است؛
مثل: خلقیات فردی که انسان دارای صبر،حلم و گذشت باشدتا مفاهیم عمومی زندگیساز مثل آزادی،عدالت اجتماعی،کرامت انسانی، سبک زندگی.
✅ این مفاهیم در زمان پیامبر عمل شد.
بعد از اینها احکام است یعنی بایدها و نبایدها،چه فردی و چه اجتماعی،همه این تکالیفی که خدای متعال برای فرد مُسلِم قرار داده است نشئت گرفته ازهمان مفاهیم اصلی و معرفتی است و کمک کننده به صعود در این راه است.
🔻حال اگر بخواهیم این معارف وارزشها و احکام که وسیله پیشرفت و حرکت است تحقق پیدا کند احتیاج به قدرت سیاسی دارد اگر قدرت سیاسی نباشد قلدرها زیر بار نمیروند، تنبلها انجام نمیدهند و آن مقصود نبوتها حاصل نمیشود.
🔺پس تحقق اسلام ناب جز با حاکمیت اسلام و تشکیل نظام اسلامی امکانپذیر نیست لذا قرآن میفرماید:" ما ارسلنا من رسول الا لیطاع باذن الله"(نساء،۶۴). این مربوط به همه پیامبران است.
✅ آن عاملی که در اسلام ضامن اجرای احکام،حکومت اسلامی و حاکمیت احکام قرآن است مسئله "حکومت اسلامی" است. قیام به قسط،قیام به عدل و حاکمیت الهی هدف بزرگ ادیان است.
تمام زجر و مصیبت ائمه ما به خاطر این بود که دنبال حاکمیت الهی بودند.(داعیه امامت داشتند.)
🔴 مهمترین چیزی که در زندگی ائمه به طور شایسته مورد توجه قرار نگرفته عنصر مبارزه حاد سیاسی است.
🔴 زندگی ائمه را ما به عنوان درس و اسوه باید فرا بگیریم نه فقط به عنوان خاطرههای شکوهمند و ارزنده و این بدون توجه به روش و منش سیاسی این بزرگواران ممکن نیست.
🔴 زندگی این بزرگواران علی رغم تفاوت ظاهری که بعضی حتی احساس تناقض کردند میان برخی از بخشهای این زندگی، در مجموع یک حرکت مستمر و طولانیست که از سال یازدهم هجرت شروع میشود و ۲۵۰ سال ادامه پیدا میکند و به سال ۲۶۰ که سال شروع غیبت صغراست خاتمه پیدا میکند؛ این بزرگواران یک واحدند یک شخصیتند.(انسان۲۵۰ساله)
✅ مبارزه سیاسی، مبارزهای با یک هدف سیاسی است که آن هدف تشکیل حکومت اسلامی و به تعبیر ما حکومت 🌱علوی🌱 است.
♦️البته تشکیل حکومت هدف نیست؛بلکه برای تحقق آرمانهاست اگر حکومت تشکیل شد ولی در جهت تحقق آرمانها پیش نرفت حکومت منحرف است، این یک قاعده کلی است، یک معیار است؛... معیار این است که عدالت اجتماعی و نظم متکی بر قانون به وجود آید و مقررات الهی همه جا مستقر شود؛مرحله بعد آن است که مردمی که در این نظام به آسودگی وبی دغدغه و با برخورداری از عدل زندگی میکنند برای تَخَلُّق به اخلاق حسنه فرصت و شوق پیدا کنند؛بعد از تشکیل حکومت این هدف است.
حکومت اسلامی با اینکه خود هدف بزرگی محسوب میشود ولی خود آن یک مقدمه برای تعالی و رشد انسان است که در تزکیه آدمی نهفته است؛هم زندگی در این عالم محتاج تزکیه است و هم درجات اخروی و معنوی متوقف بر تزکیه است.
✅ فلاح انسان،یعنی دست یافتن انسان به مقصد اعلا، وابسته به تزکیه است.
📖" قد افلح من تزکی و ذکرسم ربه فصلی"،" بی تردید کسی که خود را از زشتیهای باطن و ظاهر پاک کند رستگار میشود و نام پروردگارش را یاد کرد سپس نماز خواند"(اعلی، آیات ۱۴ و ۱۵)
@ketabkhane_koochakeman
#ولایتوانسانسازی
✍۵.چند مسئله پیرامون حکومت و ولایت از نهج البلاغه
🔹مسئله اول: مفهوم حکومت
در زبان عربی برای حاکم این تعبیرات وجود داشته و دارد: سلطان، مَلِک.
کلمه سلطان در بطن خود متضمن مفهوم سلطه در حاکم است.
ملک، ملوکیت،مالکیت متضمن مفهوم تملک مردم یا سرنوشت مردم است.
در نهج البلاغه به عنوان ملک یا سلطان هرگز از حاکم جامعه اسلامی سخنی گفته نشده .
✅ این تعبیرات در نهج البلاغه هست:امام،پیشوا،رهبر.
مفهوم رهبر با مفهوم راهنما فرق دارد رهبر آن کسی است که اگر جمعیتی را به دنبال خود میکشاند خود پیش قراول و طلایهدار این حرکت است.
تعبیر دیگر تعبیر والی است، والی از کلمه ولایت است و با مشتقات دیگر والی که از وِلایت یا وَلایت گرفته میشود.
✅ ولایت در لغت به معنای پیوند و به هم جوشیدگی دو چیز است.
والی امت و والی رعیت آن کسی است که امور مردم را به عهده دارد و با آنها پیوسته است؛ این بعد خاصی از مفهوم حکومت را از نظر نهج البلاغه و امیرالمومنین روشن میکند.
✅ ولی امر یعنی متصدی این کار یعنی اداره امور کشور؛ هیچ امتیازی در کلمه متصدی این کار خوابیده نیست و حکومت بنابراین تعبیر در نهج البلاغه هیچ نشانهای از سلطهگری نداردو هیچ بهانهای برای امتیاز طلبی ندارد.❌
*از آن طرف مردم در تعبیر نهج البلاغه رعیت هستند:
✅ رعیت یعنی آن کسانی، آن جمعی که رعایت آنان و مراقبت آنان و حفاظت و حراست آنان بر دوش ولی امر است یعنی انسان با انسانیتش باید مراعات بشود این مفهوم رعیت و تعبیری از مردم در نهج البلاغه است.
اسلام حکومت را با تعبیر ولایت بیان میکند شخصی را که در راس حکومت قرار دارد به عنوان والی،ولی و مولا یعنی اشتقاقات کلمه ولایت معرفی میکند؛ یعنی آن کسی که در راس قدرت قرار دارد وبا آن کسانی که قدرت حکومت بر آنها در اختیار اوست ارتباط و اتصال و پیوستگی جدایی ناپذیری از هم دارند.
✅ ولایت یعنی حکومت.
در اسلام افراد جامعه و افراد انسان در حساب سیاسی اسلام به حساب میآیند در واقع همه چیز مردمند.
✅ حقیقت ولایت الهی این است: ارتباط با مردم.
لذا امیرالمومنین علیه السلام که مظهر ولایت اسلام و مصداق کامل ولی است، در هیچ برههای از این حالت ارتباط و اتصال و انسجام با مردم خالی نبوده است.
@ketabkhane_koochakeman