کتابخانهمدافعانحریمولایت
#قدّیس 🔷کشیش گفت:" علی در دوران خلافت ۵ساله اش، زندگی پرتلاطمی داشت. به نظر مناو برای حفظ قدرت و
#قدّیس
✍..حکومت از نظر علی داشتن یک قدرت نیست؛ حتی قدرتی که بتواند با آن دین خدا را گسترش دهد.
▫️حکومت از نظر علی گرفتن دادِ توده از گروه ستمگر و تجاوزکار است.
▫️حکومت با دوستی و رفاقت و خویشی و نزدیکی، پا برجا نمی شود و علی از این منطقدر فهم خلافت تعجب می کند و
سخنی کوتاه، رسا و عمیق می گوید که گویی جرقه ی عقل و ندای روح بلند اوست که می گوید:" شگفتا! آیا خلافت و حکومت به رفاقت و قرابت بستگی دارد؟"
▫️حکومت از نظر علی به زور و با غلبه ی مادی هم بستگی ندارد که توده های مردم را با شمشیر و آتش و گرفتن مال و نان و ریختن خون و به زندان افکندن و شکنجه، مطیع و فرمانبردار کنند و
از سویی ، حکومت در نظر علی ، غلبه ی معنوی هم نبود که توده ها از بیم یا امید؛ از ترس یا آرزویی به امر حاکم گردن نهند.
🔷🔹🔷
حکومت از نظر وی آن بود که وجدان فردی و اجتماعی و انسانی را مورد توجه قرار دهد و به رعایت خیر و صلاح متوجه سازد.
سپس جامعه و مردم را ناظر اعمال خود بداند که کارها را ببینند و داوری کنند و بهنفع یا به ضرر کارهای او راءی دهند و اعمال او را تصویب یا رد کنند.
🔹🔷🔹
حکومت از نظر علی آن نبود که حاکم وقتی بر مسند قدرت نشست و استقرار یافت ، استبداد راءی و خودکامگی را پیشه کند.
به تعبیر علی ، مردم حق دارند از حاکم بخواهند که:" هیچ رازی را از آنها پنهان نکند و هیچ کاری را بدون اطلاع و رضایت مردم انجام ندهد؛ مگر آنکه پنهان داشتن آن کار و آن راز تا مدتی ، بالذات ، به مصلحت همگان باشد."
🔷🔹🔷
علی در شیوه ی حکومت داری، معتقد بود که بر حاکم واجب و لازم است که از همه ی آرا و افکار استقبال کند.
به نظرات مخالفان احترام بگذارد، با آنها بنشیند و به سخنانشان گوش دهد.
✨او می گوید:" هرکس که به همه ی آرا توجه کند ، موارد اشتباه را در می یابد."
↘️
پس توجه به افکار و نظرات توده ی مردم؛ ضرورتی است که حاکم در امر حکومتش از آن بهره مند می شود.
من در طول تاریخ و در عصر حاضر ، هیچ حاکمی را ندیدم که مبنای حکومتش را مثل علی به خواست مردم قرار داده باشد.
به عقیده ی من ، علی پایه گذار جمهوریت واقعی بود.
✨علی می گوید:" دلهای مردم گنجینه های حاکم است ؛ هرگونه عدل یا ظلمی را که در آنها بگذارد ، همان را باز خواهد یافت."
↗️
به همین دلیل بود که علی رغبتی به حکومت داری نداشت و وقتی هم به حکومت رسید، تنها حاکمی بود که از مردمش می خواهد و به آنها هشدار می دهد که از هیئت حاکمه ی خود حساب پس بگیرند و به کارهای آنها نظارت کنند.
او حاکمان را خدمتگزاران مردم می داند و خطاب به مردم می گوید:" آیا به خشم نمی آیید و انتقام نمی گیرید که ابلهان به شما حکومت کنند ؟
پس همگی به ذلت و خواری خواهید افتاد و به نابودی محکوم خواهید شد."
ادامه دارد...
🎚۱۷۰
#کپی_و_ارسال_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
@ketabkhanehmodafean
💠پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله
🔸كسي كه برای برآوردن حاجت شخص بيماري کوشش کند -خواه آن حاجت برآورده شود یا نه- همه گناهانش آمرزيده ميشود، همانند روزي كه از مادر متولد شده است
📚🌹
@ketabkhanehmodafean
کتاب صوتی
#داستانهایی_از_زندگانی_امیرکبیر
اثر استاد #محمودحکیمی
در 7 قسمت تهیه شده در رادیو تهران
با صدای #بهروز_رضوی
📗#معرفی_کتاب📗
استاد در کتاب "داستان هایی از زندگانی امیرکبیر" این داستان ها را طی سالها پژوهش و جستجو بر اساس منابع مستند و قابل استناد گردآوری کرده
که تا به حال بیش از ۵۰ بار تجدید چاپ شده است.
کتاب متن به هم پیوسته و سنگین تاریخی ندارد بلکه مجموعه داستانهای مستقل و کوچکی است که برای خواننده غیر حرفه ای نیز جالب است.
در پیشگفتار کتاب آمده است :
داستانهایی که در کتاب در مورد این بزرگ مرد تاریخ ایران آمده است تنها گوشه ای از زندگی آن مرد بزرگ را نشان میدهد ،
او چون انسان بود زندگی اش خالی از ضعف نبود ،
پس از شهادتش کوشش های فراوانی شد تا شخصیتش تخریب شود
او را به دزدی ، خیانت و بیگانه پرستی متهم کردند
اما حتی در زمانی که در همه شهر ها و قریه ها و مسجد ها تبلیغات دروغین ناصری ادامه داشت
و بر سر در هر امامزاده ای سخن از عدالت ناصری بود ، مردم شریف و سپاسگذاری در خانه سر در گوش هم از عصر غرورآفرین صدارت امیر کبیر سخن میگفتند.
#سالروزشهادتامیرکبیر_بیستمدیماه
🎧📒
@ketabkhanehmodafean
کتابخانهمدافعانحریمولایت
#قدّیس ✍..حکومت از نظر علی داشتن یک قدرت نیست؛ حتی قدرتی که بتواند با آن دین خدا را گسترش دهد. ▫️
#قدّیس
🔷کشیش همانطور که فنجان قهوه در دستش بود پرسید:" اگر داشتن حکومت دینی به معنای بقای دین نیست، پس چرا حاکمان دینی پس از علی اصرار به استقرار حکومت دینی داشتند و حکومت را لازمه ی دین می دانستند؟
مثل بنی امیه و بنی عباس که مدعی بودند نابودی حکومتشان مساوی نابودی دین است؟".
💡
جرج پاسخ داد:" کافی است افکار آنها را در برابر افکار و سخنان علی قرار بدهی، خواهی دید که بنی امیه و بنی عباس دروغ میگویند.
آنها حکومت را برای دنیای خودشان می خواستند و به دین تمسک می جستند.
دین بهانه ای بود تا حکومت کنند.
دین را در خدمت قدرت خود می خواستند، نه حکومت را در خدمت دین.
اگر لازمه ی بقای دین حکمت بود، پس باید همه ی پیامبران الهی الزاما" دارای حکومت می بودند .
و از ادیانی که حکومتی نداشتند، نباید نشانی باقی می ماند.
▫️حکومت از نظر علی ؛ ابزار و وسیله بود نه اصل دین، وسیله ای در خدمت دین و برای خدمت به مردم.
اگر شرایط برای ایجاد حکومت نباشد؛ دین هرگز نیست و نابود نمی گردد."
🔹کشیش گفت:" پس به همین دلیل بود که علی به فکر حفظ حکومت به هر قیمتی نبود. او می توانست برای رسیدن به عدل و قسط مورد نظرش، کمی از چاشنی استبداد استفاده کند؛
کاری که انقلابیون در انقلاب کبیر فرانسه انجام دادند."
👈جرج انگشت اشاره اش را به طرف کشیش گرفت و گفت:" به نکته ی بسیار زیبایی اشاره کردید پدر.
من درباره ی انقلاب فرانسه، مبانی حقوق بشری آن در مقایسه با دیدگاه های علی درباره ی حقوق بشر ، در کتابم مفصل سخن گفته ام.
🔵
می توان مقایسه ای داشت از حکومتی که علی به وسیله ی مردم به خلافت رسید ، با انقلاب بزرگ فرانسه که با تدوین اعلامیه ی حقوق بشر و قانون اساسی اش ، بعدها الگوی بسیاری از انقلاب ها و آزادیخواهی ها شد.
حتما خوانده ای که علی با رسیدن به حکومت ، هرگز مخالفانش را قلع و قمع نکرد. با اینکه می دانست برخی از مخالفانش در مدینه و مکه علیه او مشغول توطئه اند، هرگز مامورانش را به سراغ آنها نفرستاد و هسته های توطئه را نابود نکرد.
⚪️
همیشه می گفت من قصاص قبل از جنایت نمی کنم.
👆علی این شیوه ی حکومت داری و بردباری را از محمد آموخت؛ محمد نیز بعد از اینکه مکه را فتح کرد ،به هیچ یک از دشمنانش آسیب نرساندو آنها را از دم تیغ نگذراند.
کسی چون ابوسفیان رهبر بت پرستان و مخالفان که بارها با او جنگیده و بهترین یارانش را کشته بود، در گستره ی بخشش و عفو محمد قرار گرفت،
اما در انقلاب کبیر فرانسه که می گویند بزرگترین انقلاب بشردوستانه و دمکراتیک در جهان است، چه گذشت؟
🔰
"لیلیان براگدون" در کتاب خود می نویسد:" پس از محو سلطنت و استقرار جمهوریت، شاه و ملکه، خواهرشاه و بسیاری از وزرا و بستگان خانواده ی سلطنتی ، به جرم خیانت ، محکوم و با گیوتین سر بریده شدند.
متعاقبا" هزاران تن از مظنونین یا هواداران سلطنت به قتل رسیدند."
ادامه دارد...
🎚۱۷۱
#کپی_و_ارسال_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
@ketabkhanehmodafean
💌 #روزهای_انتظار
توی دوران غیبت
🍁 یه گروه بی خیال یا حتی
منکِر ظهورند و
یه گروه ظاهری یا واقعی،
🌿 به اومدن منجی، معتقدند...
اما این میون،
⚡️ اونایی که ظاهری معتقدند،
همراه اونایی که بیخیال یا
منکرند، یه جورایی
تلاش میکنن
توی مسیر منتظرای واقعی
🌙 مانع و چالش ایجاد کنن...
مثلا با ناامید کردن منتظرها، 🍃
با خبرهای دروغین که
درمورد ظهور
شبهه ایجاد میکنه،..
🍂 یا حتی معرفی افرادی
دروغین، بعنوان نایب منجی...
برای همین،
توی این دوران، از
وظایف اصلی منتظران حقیقی
#دشمن_شناسی و شناختِ
فرقههای انحرافیه...
چیزی که
بهش
#بصیرت گفته میشه؛..
آره، یه منتظر، باید بصیر و
آگاه باشه و ساده پی هر حرفی نره . . .🌸🍃
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
#یامهدی_ادرکنا
دوستان خود را دعوت ڪنید ⇩⇩⇩
📚
@ketabkhanehmodafean
مهمان شام 18-2-96.pdf
2.91M
📗 کتاب
#مهمان_شام
❤️بر اساس خاطرات و زندگینامه شهید سرافراز اسلام مدافع حرم سید میلاد مصطفوی
✅ کاری بسیار ارزشمند از گروه فرهنگی شهید ابراهیم هادی
🌷📚
@ketabkhanehmodafean
کتابخانهمدافعانحریمولایت
#قدّیس 🔷کشیش همانطور که فنجان قهوه در دستش بود پرسید:" اگر داشتن حکومت دینی به معنای بقای دین نیس
#قدّیس
✍چارلز دیکنز در داستان دو شهر ماجرای موحش انقلاب فرانسه را به بهترین نحو تشریح کرده و نشان داده است که چگونه خشم دیوانه وار، چشم انقلابیون را کور کرده بود و همه ی مخالفان را سر می بریدند.
انقلابی که برای آزادی و حفظ حقوق بشر و نجات از استبداد به وجود آمده بود، خود تبدیل به یک دیکتاتوری وحشت آور شد.
🛡
در انقلاب روسیه نیز چنین اتفاقی رخ داد؛ حکومت کارگری در دفاع از طبقات محروم جامعه؛ به سر کار آمد و بعد خودش تبدیل به یک قدرت عظیم علیه همان طبقه ی کارگر شد.
🏳
برخی انقلاب های بزرگ همیشه پس از پیروزی ، ماهیت اصلی خود را از دست می دهند و طبقه ی جدید حاکم، به بهانه
ی حفظ انقلاب، مرتکب همان فجایعی می شوند که طبقه ی حاکم قبلی به دلیل آن فجایع، منهدم شده است؛ ↪️
اما در حکومت علی چنین اتفاقی نمی افتد. علی مخالفان را قلع و قمع نمی کند و تکیه ی شدید او بر رضایت و نظر مردم است؛ آن هم نه راءی و نظرات دوستداران و اطرافیان خود.
⬇️
علی در جنگ صفین، تن به خواست مخالفانش داد. با اینکه می دانست شکست خواهد خورد، اما حاضر نشد اصول و قانون اساسی حکومتش را زیر پا بگذارد."
🔷کشیش گفت:" در عجبم جرج ، از علی و می اندیشم که اگر "رافائیل" یکی از زنان روستایی و کشاورز ایتالیایی را نمونه و سمبلی برای کشیدن تابلوی مادر مسیح قرار داد تا بدین وسیله هرگونه مفهوم و معنای پاکی و نیک دلی انسان را در آن ظاهر سازد؛
یا اگر تولستوی و ولتر و گوته در پدیده های فکری و اجتماعی خود، از روح هنری رافائیل الهام گرفتند،
اما علی ۱۴۰۰سال پیش ، از آنان پیشی گرفته و با آن که در دورانی زندگی می کرد که بربریت و برده داری و کوته فکری و تنگ نظری، حتی در پیشرفته ترین کشورهای آن عصر بیداد می کرد، می گوید:"
✨به خدا سوگند ، داد ستم دیدگان را از ستمکاران بستانم و دماغ ظالم را با اینکه او را خوش نیاید، به خاک بمالم.✨"
یا آنجا که می گوید:"
✨هیچ بینوایی گرسنه نماند مگر جمعیت ثروتمندی از حق او بهره مند شدند.✨"
و یا :"
✨هیچ نعمت فراوانی را ندیدم، مگر آنکه در کنارش حق ضایع شده باشد.✨"
💠
جرج سرش را در تایید سخنان کشیش تکان داد و گفت:" پدر ایوانف! اگر ما تا فردا صبح هم بنشینیم و همینطور از فضایل علی بگوییم؛ باز سخنانمان پایانی نخواهد داشت.
حالا اگر موافقی، در ساحل دریا قدمی بزنیم و بحث خود را ادامه بدهیم."
🔸کشیش از جا برخاست و گفت:" موافقم جرج، برویم."
ادامه دارد...
🎚۱۷۲
#کپی_و_ارسال_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
@ketabkhanehmodafean