eitaa logo
فرهنگ کتابخوانی
121 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
545 ویدیو
89 فایل
نشر و گسترش #فرهنگ_کتابخوانی و #ارزشهای_اسلامی
مشاهده در ایتا
دانلود
🛑بر اساس سخن امیر المومنین حضرت علي علیه السلام در خطبه ۱۹۳ نهج البلاغه، « » چگونه به و نفس می پردازند؟ 🌻امام علی علیه‌السلام در ارتباط با « و » از سوي شخص «» می فرماید: 🌺«هر گاه نفس در انجام وظايفى كه از آن ناخشنود است سركشى كند، او نيز از آنچه نفس دوست دارد محرومش مى سازد». در واقع سالكان الى الله با نفس خويش شرط مى كنند كه از هر گناهی بپرهيزند، و در شبانگاه به اعمال روزانه خود می پردازند و با مشاهده هرگونه آلودگی، نفس خویش را با محروم کردن از خواسته هایش مجازات می کنند تا رام گردد و در مسير اطاعت خداوند قرار گيرد. 🍀🌺🍀🌸🍀 https://eitaa.com/ketabkhani1
📚گزیده ای از کتاب ؛ اثر آیت الله قسمت هفتم 🛑 ادامه پی جویی: 🖋مسائل دینی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و بررسی و تحقیق پیرامون این موضوعات و پژوهش های دیگر ارجحیت دارد. یادآوری می کنیم که بعضی از روانکاوان معتقدند که اساساً خداپرستی خواست مستقل است و منشا آن را «حس دینی» می نامند و آن را در کنار حس کنجکاوی, حس نیکی و حس زیبایی، بعد چهارمی برای روح انسانی به حساب می اورد. آنها با استفاده از شواهد تاریخی و دیرینه شناسی ، خاطرنشان می‌کنند که به خداپرستی همواره به نوعی در میان انسان ها وجود داشته و همین همگانی و همیشگی بودن، نشانه فطری بودن آن است . البته معنای عمومیت گرایش فطری این نیست که همیشه در همه افراد، زنده و بیدار باشدو انسان را آگاهانه به سوی مطلوب خودش را برانگیزاند، بلکه ممکن است تحت تاثیر عوامل محیطی و تربیت‌های ناصحیح، به صورت خفته و غیر فعال در آید یا از مسیر صحیح خودش منحرف گردد، چنانکه در مورد سایر غرایز هم ، چینی خفتن ها و سرکوفتگی ها و انحرافات، کمابیش یافت می شود. طبق این نظر، پی جویی دارای انگیزه فطری مستقلی است و به اثبات لزوم آن از راه دلیل و برهان نیاز ندارد. این بیان را میتوان با شواهدی از آیات و روایات مربوط به فطری بودن دین کمابیش تایید کرد، ولی نظر به اینکه تاثیر این میل فطری، آگاهانه نیست ، ممکن است کسی در مقام بحث و احتجاج، منکر وجود چنین گرایشی در خودش شود . 🍀🌺🍀🌸🍀 https://eitaa.com/ketabkhani1
📚گزیده ای از کتاب ؛ اثر آیت الله قسمت هشتم 🛑 اهمیت پی جویی دین : 🖋همانطور که اشاره شد میل فطری به شناخت حقایق از یک سو و علاقه دستیابی به منفعت و مصلحت ایمنی از زیان و خطر از سوی دیگر ، انگیزه نبرومندی برای اندیشیدن و تحصیل دانش ها و بینش های اکتسابی است .بنابراین، هنگامی که شخصی مطلع شود که در طول تاریخ، سلسله ای از انسان های برجسته ادعا کرده اند که ما از سوی آفریننده جهان برای هدایت بشر به سوی سعادت دو جهان، برانگیخته شده ایم و در راه رساندن این پیام خویش و راهنمایی بشر ،از هیچ کوشش و تلاشی دریغ نورزیده اند و هرگونه سختی و رنجی را تحمل کرده اند و حتی جان خودشان را نیز در این راه هدف فدا کرده اند، چنین شخصی با همان انگیره یاد شده، درصد تحقیق پیرامون دین بر می آید تا ببیند آیا ادعای پیامبران، درست و دارای دلایل منطق کافی است یا نه ،... هنگامی که اطلاع یابد که دعوت ایشان مشتمل بر بشارت به سعادت و نعمت ابدی و انذار لز شقاوت پ عذاب جاودانی بوده است ؛ یعنی پذیرفتن دعوت ایشان مستوجب منافع احتمالی بی نهایت و مخالفت با ایشان مستوجب احتمالی بی نهایت است . ممکن است کسانی در اثر تنبلی و راحت طلبی نخواهد زحمت تحقیق و بررسی را به خود بدهندیا به این علت که پذیرفتن دین، محدودیت هایی پیش می آورد و ایشان را از برخی کارها دلخواهشان باز می می دارد از پی جویی دین ،سرباز بزنند. چنین کسانی باید به عاقبت و خیم این تنبلی و خودکامگی، تن در دهند و سرانجام، عذاب ابدی و شقاوت جاودانی را بپذیرند .و ضع چنین افرادی به مراتب، بدتر کودک بیمار نادانی است که از ترس داروی تلخ ،از رفتن نزد پزشک خودداری می‌کند و مرگ حتمی را به جان می‌خرد ؛ زیرا کودک مذکور ، رشد عقلی کافی برای تشخیص سود و زیان ندارد و زیان مخالفت با دستورات پزشک هم بیش از محرومیت از بهره های چندروزه زندگی دنیا نیست، ولی انسان بالغ و آگاه توان اندیشیدن درباره سود و زیان و سنجیدن لذت های زودگذر را با عذاب ابدی دارد. به همین دلیل قرآن کریم در سوره اعراف آیه ۱۷۹ می فرماید : 🌺 انان مانندچهار پایان، بلکه گمراه ترند ، آنان غافلانند🌺 و درجای دیگر خداوند در سوره انفال آیه ۲۲ می فرماید: 🌼همانا بدترین جنبندگان نزد خدا کر و لال هایی هستند که حقایق را درک نمی کنند.🌼 🍀🌺🍀🌸🍀 https://eitaa.com/ketabkhani1
📚گزیده ای از کتاب ؛ اثر 🖋تو مسئول اتفاقاتی هستی که در زندگی ات می‌افتد. همانطور که خودت میدانی، این رفتار توست که تو را به این روز درآورده است: می‌بینی که در راستای بهترین تمایلات و علاقه هایت نیست و چیزی نیست که می‌خواهی؛ پس لعنتی تغییر کن.
🛑چرا از صفات خداوند، تنها « » از اصول اعتقادی شیعیان قرار گرفته است، در صورتی که در بسیاری از آیات قرآن، احادیث و ادعیه بر صفات دیگری مثل «رحمانیّت» تاکید بیشتری شده است؟! 🖋در طول تاریخ، مساله « الهی» به عنوان یکی از صفات فعل خداوند، مورد نزاع بین اشاعره و عدلیه بوده است. اشاعره با عدم اعتقاد به حسن و قبح ذاتی افعال، منشاء عادلانه بودن هر فعلی را صدور از جانب خداوند می دانند و در مقابل، عدلیه معتقدند که با توجه به حسن و قبح ذاتی افعال، فعل الهی باید منطبق با پدیده هایی باشند که حسن ذاتی دارند. این نزاع مهمِّ کلامی ـ تاریخی در کنار حوادث سیاسی اجتماعی که «عدل الهی» در آنها نقش ویژه ای داشت و نیز ارتباط و تاثیر مساله «عدل الهی» در حوزه آفرینش و قانون گذاری و در حوزه جزا و سایر مسائل دینی و علاوه بر آن بازگشت بسیاری از صفات الهی چون «»، «» و «علم الهی» به «عدل» موجب گزینش آن به عنوان یکی از «اصول اعتقادی» گردیده است. 🍀🌺🍀🌸🍀 https://eitaa.com/ketabkhani1
🛑 خداوند در سوره مبارکه انفال آیه ۲۵ می فرمايد: 🌺 «و بترسيد از ای كه چون آيد، تنها مخصوص ستمكاران شما نباشد [بلکه همه را فرا خواهد گرفت]»؛🌺 آيا اين قضيه با خداوند در تضاد نيست؟! 🖋خدا هرگز عموم را به خاطر عمل گروهى نمى کند، مگر آنکه منکرات در میان آنها آشکار شود و آنها در عین توانائى سکوت کنند و این عذاب نتیجه پدید آمدن بی عدالتی و ظلمی است که در صورت عمل نیک سیرتان به وظیفه شان در امر به معروف و نهی از منکر، هیچ گاه دامن گیر این جامعه نمی گشت؛ در صورتی که خوبان در برابر عمل بدان سکوت کنند، مثل موريانه ريشه‌ را می خورد؛ زیرا عدم افراد ناصالح نابودی اجتماع را در پی دارد. در نتیجه نمی توان گفت چون وظیفه خود را در حیطه زندگی شخصی و فردی انجام داده ام از آثار شوم وظیفه ناشناسی هاى دیگران در امان خواهم ماند. چون در اجتماع، چيزی به عنوان «ضرر فردی» وجود ندارد و هر زيان فردی، امكان اين را دارد كه به صورت يك زيان اجتماعی در آيد. 🔰به همين دليل، منطق و عقل حکم می کند در پاك نگه داشتن محيط اجتماعی خود از هر گونه تلاش و كوششي خودداری نکنیم. 🍀🌺🍀🌸🍀 https://eitaa.com/ketabkhani1
🍀سلام وشب بخیر 🍀 ✨جواب در قرآن شماره ۷ 🌺«پاسخ سؤال صفحۀ هفتم قرآن کریم» ✅ پاسخ آن گزینه ۱ است 🌺یقین به دیدار پروردگار و بازگشت به او🌺 ✅👈 تدبر کننده عزیز لعیا قاسمی ✅👈 تدبر کننده عزیز میلاد شوری ✅👈تدبر کننده عزیز محمد حسین اکبری ✅👈 تدبر کننده عزیز زهرا اکبری ✅👈تدبر کننده عزیز امیر محمد ملکی ✅👈تدبر کننده عزیز فرشته انجم شعاع ✅👈تدبر کننده عزیز مکیه انجم شعاع ✅👈تدبر کننده عزیز علی کرمی ✅👈 تدبر کننده عزیز احسان حری ✅👈تدبر کننده عزیز شهلا حسنی 🍀🌺🍀🌺🍀 https://eitaa.com/ketabkhani1
🌺🍀🌺🍀 امام جوادعلیه‌السلام‌فرمودند: سه چیز است که ؛ هر کس آن را مراعات کند، پشیمان نگردد: ۱- اجتناب از عجله ۲- مشورت کردن ۳- و توکل بر خدا در هنگام تصمیم گیرے.
🦋🌳🦋🌳 ⚜ از تو حرکت! 📿 هرکس خدا را یاد کند، ولی برای رسیدن و لقای او از دیگران سبقت نگیرد و در حسنات پیش‌دستی نکند، خودش را مسخره کرده است. 📿 تصور می‌کنید که مثلا خدا باید بدون عزم و جزم و بدون زحمت، شما را از امیال نفسانی منصرف کند، آخر یک قدمی هم من باید بردارم آقا جون! 📿 کسی هم که اصرار به معاصی دارد و توبه و جبران نمی‌کند، از آن طرف هم از خدا درخواست عفو می‌کند خودش را مسخره کرده است. 📚 آیت الله حق شناس، مواعظ، ص۷۷
🌸معلم كيميای جسم و جان است 🍃مــعلم رهنمای گمرهان است 🌸شده حك بر فراز قله ی عشق 🍃معلم وارث پيغمبران است 🌸روز معلم بر همه معلمان عزیز مبــارک 🎁
🌹 در قرآن شماره۸: «سؤال از صفحۀ هشتم قرآن کریم» ❇️ : بنی اسرائیل با ناشکری و دیگر کارهای بدشان مانند گوساله پرستی به .... ظلم(بدی) نمودند. الف- موسی ب- خداوند ج- خودشان د- دیگران . 🌼تدبر کنندگان عزیز ، لطفا گزینه مورد نظر خودتان به همراه نام و نام خانوادگی را حداکثر تا ساعت ۲۰ به پی وی بنده ارسال نمائید .👇👇 @Ya_Shfaatolhossin 🍃🌺🍃🍃🌺🍃🌺🍃
🛑وجود «الگوی عملی» در زندگی انسان چه نقشی دارد؟ 🖋مسأله ، بيش از آنكه جنبه علمى داشته باشد داراى جنبه عملى است. مربّى در صورتى در كار خود موفق مى شود كه علاوه بر آموزش هاى لازم بتواند عملا كاملى براى تعليمات خود باشد و با و و خود، تمام مسائل تربيتى را نشان دهد و اين تنها زمانی ممكن است كه پيامبرانى از جنس بشر به صورت الگوها و اسوه هايى برگزيده شوند و صفات و برنامه هاى يك انسان كامل را در عمل نشان دهند تا انسان ها به آنها تأسّى جويند و قدم در جاى پای آنها نهند و اين مسير پر پيچ و خم را به رهبرى آنها بپيمايند. 🍀🌺🍀🌸🍀 https://eitaa.com/ketabkhani1