هدایت شده از کانال | علی محمدی هوشیار
واژهشناسی روایات مهدویت
✍علی محمدی هوشیار
بررسی روایت «تَمَامُ الْأَمْرِ بِقَائِمِ آلِ مُحَمَّدٍ(ص)».(الأمالي، ص325)
یکی از پرسشهای مطرح درباره این روایت، استفاده از واژه «تمام» به جای «کمال» است. برای درک بهتر این انتخاب، ابتدا باید تفاوت معنایی این دو واژه را بررسی کنیم:
واژه «تمام»:
این واژه در برابر «ناقص» به کار میرود و به معنای به پایان رسیدن یک فرایند یا تکمیل شدن چیزی است. نکته مهم این است که «تمام» به نقصهای موجود در یک ساختار اشاره دارد، اما این نقصها به معنای نفی کلیت آن ساختار نیست. بهعنوان مثال، اگر ساختمانی ساخته شود اما درب ورودی آن ناقص بماند، نمیتوان گفت که ساخت ساختمان تمام شده است. با این حال، این نقص به معنای نادرست بودن کل فرایند ساخت نیست و نیازی به تخریب یا بازسازی کامل ساختمان وجود ندارد.
واژه «کمال»:
این واژه بیشتر به شأن و جایگاه یک موجود اشاره دارد و لزوماً به پایان یافتن یا ناقص بودن یک فرایند ارتباطی ندارد. بهعنوان مثال، اگر میزی زیبا و کاربردی ساخته شود اما بهجای استفاده، در انبار نگهداری شود، میتوان گفت که این میز به کمال خود نرسیده است. کمال این میز در استفاده بهینه از آن است، نه صرفاً در تمام شدن ساخت آن.
تحلیل روایت:
با توجه به این تفاوتها، استفاده از واژه «تمام» در این روایت بسیار دقیق و معنادار است. عبارت «تمامُ الأمر» نشان میدهد که ساختار اجتماعی، فرهنگی و دینی پیش از ظهور امام قائم(عج) مشروع و قابل قبول است، اما همچنان دارای نقصهایی است که با ظهور ایشان برطرف میشود. به عبارت دیگر، ظهور امام زمان(عج) نقطه تکمیل و اتمام این ساختارهاست، نه نفی یا بازسازی کامل آنها.
بنابراین، انتخاب واژه «تمام» بهجای «کمال» در این روایت، بهخوبی نشاندهنده نقش امام قائم(عج) در رفع نقصها و تکمیل فرایندهای موجود است، در حالی که شأن و جایگاه این ساختارها پیش از ظهور نیز محفوظ میماند.
@ali_m_hoshyar
tafsir-(401-8-17).mp3
14.46M
فایل صوتی درس #تفسیر_روایی
🔷استاد: آیت الله سیفی مازندرانی حفظه الله
♦️با موضوع: #تفسیر_آیه_35_بقره
وَقُلۡنَا يَـٰٓـَٔادَمُ ٱسۡكُنۡ أَنتَ وَزَوۡجُكَ ٱلۡجَنَّةَ وَكُلَا مِنۡهَا رَغَدًا حَيۡثُ شِئۡتُمَا وَلَا تَقۡرَبَا هَٰذِهِ ٱلشَّجَرَةَ فَتَكُونَا مِنَ ٱلظَّـٰلِمِينَ #نصوص_مقام
📅تاریخ: #17_08_1401
5.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❌گزارش میدانی حجتالاسلام وافی از ۱۱۷ هزار نفر از شیعیان اخراج شده سوریه
مردم و مسئولین باید کاری کنند
وضعیت اصلا خوب نیست...
هدایت شده از دفتر آیت الله تبریزیان
🔸🔹🔸
🍞 طعام سفره های اهل بیتی علیها السلام
👈زیر باجه (خورشت میوه ای)
🔆 امام باقر علیه السلام میفرمایند:
من از میان غذاهای رنگارنگ، زیر باجه و زبیبه (شبیه فسنجان) را دوست دارم
🔘نکته: اگر امام معصوم چیزی را دوست بدارد و بپسندد، به این معنی است که ارزش بالایی دارد و برای سلامتی بسیار خوب است.
🔆 امام صادق علیه السلام می فرماید:
دوست داشتم غذاهای رنگارنگ حرام شود.
👈جمع بین دو روایت
🔘نکته: هضم غذاهای رنگارنگ (یا در ساخت آن از چندین ترکیب استفاده شده است یا تنوع در تعداد غذاها در یک وعده) سخت است و فشار زیادی ابتدا به معده و در هضم دومی به کبد وارد میکند.
اما امام باقر علیه السلام این غذا و غذای زبیبه (شبیه فسنجان) را استثناء قرار دادند
♨️ دستور پخت
ترکیبات آن را روایات این طور بیان میکنند :
روغن کنجد _ میوه خشک _ زیره _ زعفران (و کمی پیاز و البته فلفل سیاه و کمی نمک دریا و کمی رب آلو یا رب انار می توان مصرف کرد)
و در روایتی دیگر سرکه (کمی سرکه طبیعی انگور) و میوه خشک که با زعفران و چیزهای شیرین (مثل کمی شکر نیشکر) بیان شده است.
📌 اگر به این ترکیب مقدار کمی گوشت گوسفندی (سردست و یا گردن و نهایت گوشت کبوتر) بهتر است.
⭕️ که به نسبت پخت ترکیبات را زودتر یا دیرتر میتوان اضافه کرد.
🔘نکات
🔘۱: معصوم مصرف این غذا را با روغن کنجد بیان فرمودند، شاید به این معنی باشد که بهتر است این غذا با روغن های دیگر (مثل روغن زیتون یا شَحم یا زردگاوی) پخت نشود.
🔘۲: اگر سرکه اضافه شد، بهتر است در ظرف سنگی یا شیشه ای پخته شود، چون سرکه با ظرف فلزی سریع واکنش نشان می دهد.
🔘۳: منظور از زیره در روایات زیره کرمانی (همان زیره سیاه) است، بهتر است زیره آسیاب شود.
🔘۴ : براساس روایات این غذا بهترین غذا در موقع مصرف قرص خون، مرکب مفاصل، مرکب یک و موقع مصرف شافیه دوازده ماه که با آب مرزنجوش برای انواع فلجی مصرف میشود، بیان شده است و در واقع زمانی که انسان باید از مصرف برخی چیزها پرهیز کند (از خرما، سرکه، ماهی و سبزیجات) زیرباجه بهترین غذاست.
این غذا کمک به جذب بهتر و اثرگذاری بیشتر این داروها می کند.
البته در مواقع دیگر هم مصرف آن هم مشکلی ندارد.
🔘۵: معنی پرهیز در روایات به این معناست که کمتر مصرف شود و نه اینکه اصلاً مصرف نشود.
🔘۶: طبق روایات مصرف آب (کل مایعات) بعد از میوه خوب نیست و سم تولید میکند، اما طبق این روایت و روایات دیگر، میوه ای که در آب بپزد، مشکلی ندارد.
🔘۷: بهتر این است که میوه خشک باشد.
شاهد این مطلب
🔆 پیامبر صلی الله علیه وآله میفرمایند : میوه خشک (منظور بیشتر آلو و انجیر است) ضررش از بین رفته است و فایده اش مانده است.
👈خواص این غذا
احتمالاً این غذا با توجه به ترکیبات و خواص آنها، برای مشکلات کبدی و معده و قلب و مفاصل خوب باشد.
( هرچند نیازمند تجربه است)
✍️ منابع :مجلدات دراسه فی الطب الرسول المصطفی صلی الله علیه وآله تالیف آیت الله تبریزیان
🔸🔹🔸
هدایت شده از جلسه نهج البلاغه مصباح الهدی تبریز
26.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 جلسه هفتگی نهج البلاغه مصباح الهدی تبریز
📌 سه شنبه ۱۱ دی ماه
📌 شرح سوره مبارکه بقره
📌 استاد حجتالاسلام میثم عالم علیائی
📌 قسمت دوم
لینک جلسه نهج البلاغه مصباح الهدی تبریز
https://eitaa.com/nahjolbalagetb
HadiseTandorosti-07_1.mp3
5.88M
🔊#فایل_صوتی #حدیث_تندرستی قسمت هفتم
#برنامه_زنده
✍🏼 در این برنامه استاد ضیایی به ادامه بحث پیرامون فواید انگور و فرآورده های طبیعی آن می پردازند
HadiseTandorosti-08_1.mp3
7.39M
🔊#فایل_صوتی #حدیث_تندرستی قسمت هشتم
#برنامه_زنده
✍🏼 در این برنامه استاد ضیایی به ادامه بحث پیرامون فواید انگور و فرآورده های طبیعی آن می پردازند