eitaa logo
بیداری طلاب
60.1هزار دنبال‌کننده
8.4هزار عکس
3.7هزار ویدیو
86 فایل
🔳 قال عیسی ع: کونوا نقّاد الکلام 🔳 پایگاه خبری مستقل حوزه های علمیه 🔻خبر حوزه🔻 قدیم 🔳 اخبار حوزه بدون سانسور 🔳 راه ارتباطی 🆔 @hhh111 🖥دیدن سوابق تبلیغ و سفارش 👇 http://eitaa.com/joinchat/2893545491Ceb56fbfddd
مشاهده در ایتا
دانلود
بیداری طلاب
♨️♨️♨️تقدیرجامعه‌ مدرسین از بیانات اخیر مراجع معظم تقلید ⭕️متن پیام تقدیر و تشکر جامعه‌ی مدرسین حوز
🔴 اختصاصی شارح 🔴 🔴 چهل سال گذشت!! مافات مضی!! ♦️شورای عالی حوزه و چهل سالی که گذشت! بعد از انقلاب 57 و مجاهدتهای پیرخمین و یاران باوفایش، کشور از چنگال رژیم سفاک و ضددین پهلوی خارج شد و در نتیجه حکومت اسلام مستقر و ولی فقیه حاکم شد. ♦️ در این برهه حوزه علمیه قم وارد یک مرحله حساس از حیات خود و از فرصتی استثنایی بهره مند شد که در طول تاریخ تاسیس حوزه، بلکه در طول تاریخ اسلام، بی بدیل بود. ♦️از آنجا که نظام جمهوری اسلامی ایران نوعی حکومت دینی را تجربه می‌کرد و بالطبع اصل مترقی ولکن خاک خورده ولایت فقیه در طول دوران غیبت مهجور بود،حوزه علمیه به مرجع فکری و منبع نرم افزاریِ حاکمیت و کشور مبدل گشت. ♦️ از این رو وظایف خطیری مثل حفظ و گسترش تشیع و وحدت اسلام، تربیت مبلغ دینی، تولید نرم افزار برای حکومت داری، ارتقاء سطح دینداری جامعه و رساندن صدای شیعه به جهان، متوجه آن شد. ♦️از نظر مردم و افکار عمومی، حوزه مادر انقلاب و پشتوانه فکری-علمی انقلاب بوده و هست، از این رو ریل‌گذاری و سیاستگذاری حوزه باید منطبق با این انتظار و مأموریت می‌بود. از این نکته نباید غافل شد که عملا شورای عالی حوزه، وظیفه سیاستگذاری حوزه های علمیه را عهده دار است، بنابراین ضروریست بعد از گذشت چهل سال از انقلاب اسلامی، این شورا درباره عملکرد و بهره‌وری خود توضیح و روشنگری نماید تا افکار عمومی بتواند ارزیابی درستی از این عملکرد و درستی راه رفته شده، داشته باشد. در بررسی‌های میدانی، بعضی از عناصر اصلی حاکمیت، همانند رهبری یا مسئولین قوه قضائیه، این عملکردها را برآورنده خواسته ها حکومت نمی دانند، چه از نظر تولید نرم افزار برای اداره دینی جامعه در عرصه های مختلف، چه از نظر تربیت مجتهد و روحانیت آگاه و شجاع برای اداره ارگانهای حاکمیتی مثل قوه قضائیه. حتی کار به جایی رسید که رهبری نسبت به انقلابی ماندن حوزه صریح تذکر داد. ♦️از دیگر نظر، طلاب و اساتید که دور رکن دیگر حوزه علمیه در کنار رکن مرجعیت به شمار می روند، از عملکرد شورای عالی اظهار نارضایتی می کنند، از اینرو می‌توان نارضایتی‌هایی در عرصه های : هدایت تحصیلی، روش های آموزشی، مهارتهای فرهنگی و تبلیغی، معیشت و رفاه را برشمرد. ناراضیان یکی از راهکارهای گره گشا را جوانسازی شورای عالی حوزه می دانند تا زمینه برای درک مقتضیات زمان، چابکی و شجاعت در تصمیم گیری ها مهیا شود. ♦️حضور مجتهدان جوان در این شوراء، می تواند به رشد و ارتقاء سطح آموزشی حوزه، درک نیازهای حاکمیت از حوزه، و در یک کلام «تحول مطلوب حوزه»، را میسر سازد. ♦️راهکاری دیگر این است که ارتباط شورای عالی حوزه با بدنه حوزه بیشتر شود و به درخواست‌ها و نیازها پاسخ داده شود، یا اینکه اعضای شورای عالی با نظر اساتید وطلاب حوزه انتخاب شوند. ♦️تاییدات مراجع معظم تقلید از شورای عالی حوزه هم برای طلاب و هم برای این شورا بسیار مغتنم است اما کار وقتی تمام است که همه ی ارکان حوزه(مرجعیت ،اساتید، طلاب و فضلا) از این نهاد عالی احساس رضایت نمایند. مهدی جعفری نیا @khabarehowzeh
♨️علی ابراهیمی در تحلیل فرمایشات آیت الله العظمی مکارم شیرازی در مورد تخریب شورای عالی حوزه https://eitaa.com/khabarehowzeh/3164 در کانال رسالت حوزه انقلابی نوشت 🔻🔻🔻 حضرت آیت الله مکارم شیرازی در درس اخلاق خود بیان کرده اند که :«شنیده شد در برخی جلسات برخی افراد کم اطلاع به شورای عالی حوزه اهانتی کردند باید توجه داشته باشید شورای عالی حوزه منتخب مراجع و رهبری است و لذا اگر کسی به آنها اهانتی کند به مراجع و رهبری توهین کرده است؛ امام راحل فرموده است: کسانی که به مراجع اهانت کند از ولایت خدا خارج شدند.» اما با کمال ادب خدمت شما مرجع عالیقدر باید عرض کنم که بحث نقد در جامعه اسلامی برای پیشرفت اشخاص می باشد انتقاد اگر دلسوزانه و منصفانه باشد، كمك هم میکند و حتی موجب شناسايي نقاط قوت و ضعف است نه اینکه ما بگوییم چون شورای عالی حوزه را مراجع و رهبری انتخاب کرده اندپس آنها را نباید نقد کرد و اگر کسی انتقاد کرد شما بگویید اگر کسی به آنها اهانتی کند به مراجع و رهبری توهین کرده است. تا آنجایی که ما خبر داریم رهبر معظم انقلاب در مورد نقد به زیر مجموعه رهبری مثل صدا وسیما می فرمایند:« این را هم شما خیال نکنید که حالا بنده چون رئیس صدا و سیما را انتخاب میکنم، همه‌ى برنامه‌هاى صدا و سیما را مى‌آورند، دانه دانه بنده نگاه کنم، امضاء کنم. نخیر، از خیلى از برنامه‌هاى صدا و سیما بنده راضى هم نیستم....» البته ما نقد را از اهانت جدا میدانیم چرا که اهانت و تخریب هدفی غیر از اصلاح در آن وجود دارد از طرفی هم نباید نقدهاي خيرخواهانه طلاب را نادیده گرفت و آنها را تخریب تلقی کرد. وقتی کسی به حیثیت و آبروی شخصی لطمه بزند و اعتبارش را زیر سوال ببرد و کار با مطلبی که ارائه داده است نداشته باشد این مصداق اهانت است اما نقد چهارچوب خود را دارد و به بایدها و نبایدها می پردازد. به هر حال ما باید بپذیریم که انتقاد یکی از ابزارهای رشد و تقویت است البته زمانیکه همراه با ادله مثبت ، انصاف و منطقی باشد و اگر نپذیریم خود را در معرض سوال قرار داده ایم.  @khabarehowzeh ♨️رسانه مستقل خبر حوزه
عید مبعث رسول اکرم صلی الله علیه و آله را محضر عاشقان حقیقی آن حضرت تبریک عرض می نماییم. هدیه ما به شما:🌹شاخه گل هدیه شما به ما:😊لبخند زیباتون https://eitaa.com/tajziyevatarkib
♨️جریانات شورای عالی حوزه ♨️طبق پیگیری های انجام شده صحبتهای بعضی طلاب در روز 6 اسفند در با پخش مستقیم در اینستاگرام و پخش فیلم آن در کانال باعث واکنش اعضای شد ⛔️سر خط صحبتهای تریبون آزاد 🔻🔻 1⃣ درخواست باز شدن فضا برای استعدادهای تدریسی، بدون پارتی بازی 2⃣ لزوم شناخت نخبگان حوزوی و معرفی در صدا و سیما برای بازسازی وجهه طلاب و سهم خواهی برای نخبگان در مراکز راهبردی 3⃣درخواست برای باز کردن فضای انتقاد از مرکز مدیریت و شورای عالی 4⃣ درخواست رای گیری از طلاب برای انتخاب اعضای شورای عالی حوزه 5⃣ درخواست جوانگرایی در اعضای شورای عالی و انتخاب افرادی با سنین بین 40 تا 50 سال 6⃣انتقاد از بی توجهی به فرمایشات رهبر انقلاب ♨️این انتقادات که با ناراحتی بیان شده باعث ناراحتی و احساس خطر اعضای شورای عالی شده و در تجمع حمایت از در 12 اسفند قسمت مهمی از صحبتها را به دفاع از اعضا و عملکرد شورای عالی حوزه اختصاص می دهد 🔻 ⭕️شهادت می دهم دغدغه ی اعضای شورای عالی تحقق آرمان های رهبری است و ما نیز همچون شما طلاب جوان انقلابی همان هیجان و شور را برای تحقق این آرمان ها داریم ⭕️دغدغه ی اول ما رفع مشکلات معیشتی از طلبه هاست و تلاشی که از سمت ما صورت می گیرد رایزنی بین مراجع و رهبری است و البته همه مراجع دغدغه معیشتی طلاب را دارند ⭕️رشد و ارتقاء علمی و معنوی طلاب جوان یک آرمان است و تحقیقاً خود را خادم می داند و فرمایشات شما طلاب را روی چشم خود قرار می دهد ⭕️توجه کنید ما همگی عضو یک مجموعه هستیم مبادا کسانی بخواهند میان ما و شما شکافی ایجاد کنند! ♨️در واکنش به این اتفاقات کانال در همان روز مطلبی به قلم رضا حسینی با عنوان جناب آیت الله خاتمی! کمیته های قبلی چه شد؟! منتشر می کند که یک سوال اصلی دارد 🔻 ⭕️سوال اصلی از حضرت آیت الله خاتمی این است که رهبر معظم انقلاب به شورای عالی راجع به اصلاح حوزه بیش از پنجاه مورد دستور مستقیم داده‌اند! از سال ۱۳۷۶ تابحال بیش از ۸ جلسه رسمی با این شورای محترم داشته‌اند(از تعداد جلسات خصوصی خبری نیست). چه کمیته ای برای این دستورات مستقیم تشکیل شد؟ نتیجه این دستورات که مستقیما شورای عالی را خطاب قرار می‌داد چه شد؟ ⭕️دستوراتی نظیر: ۱- کیفیت تحصیل بودجه برای حوزه ۲- اصلاح نظام آموزشی ۳- تغییر کتب درسی ۴- ترسیم وضع مطلوب حوزه ۵- پرداختن به علوم انسانی و.... شورای عالی چه اقدامات اساسی در این باره انجام داده است؟ ‼️جای بسی تعجب است که: دستورات مستقیم رهبر اجرا نمی‌شود، و دستوری که ربط مستقیمی به شورای عالی ندارد، برایش کمیته تشکیل می‌شود. سید بزرگوار اگر امام انقلاب امیدش به ساختارهای کند و کم تحرک بود، مخاطب نامه را جوانان قرار نمی‌داد! ⭕️جوانان خودشان کمیته‌های زیادی قبل از این بیانیه تشکیل داده بودند، اما شورای عالی در این ۲۰ سال چه اقداماتی برای دستورات امام جامعه انجام داده است؟! 💢همزمان با همه این اتفاقات اعضای شورای عالی خدمت مراجع می رسند و قضایا را همراه با تحلیل خود ارائه می کنند که باعث موضع گیری آیات عظام مکارم شیرازی و نوری همدانی در روز 15 اسفند می شود ♨️آیت‌الله ‌العظمی مکارم شیرازی ✅در بعضی از جلسات، برخی از افراد کم‌اطلاع یا بی‌اطلاع به اهانت کردند؛ توجه داشته باشید شورای عالی حوزه منتخب مراجع و رهبری است؛ امام راحل فرمودند: کسانی که به مراجع اهانت کنند، از ولایت خدا خارج می شوند و داخل ولایت شیطان می شوند؛ کسانی که این سخنان را می گویند باید مراقب باشند ✅این روزها صحبتهای زیادی ازجوانگرایی است، معنای جوانگرایی را خیلی‌ها نمیدانند؛ جوانگرایی به این معنا نیست که پست کلیدی را به جوان بی‌تجربه یا کم‌تجربه بدهیم؛ منظور این است که اول مدیریتهای کوچکتر را به جوانان داده تا تجربه پیدا کنند و در ادامه برای مدیریتهای بالاتر آماده شوند ✅ جوانان در منطق اسلام از اهمیت بالایی برخوردارند؛ اما نباید جوانگرایی را بد تفسیر کنیم ♨️ آیت ‌الله ‌العظمی نوری همدانی ✅شورای‌عالی‌حوزه را تأیید و حمایت می‌کنیم ✅شورای عالی حوزه متشکل از عده ای از فقهاست که بعد از عمری تدریس، فقاهت، تألیف و درس و بحث در سمت تصمیم گیری حوزه قرار دارند ✅این فقها هم‌گام با انقلاب بودند و زحمات بسیاری برای حوزه و انقلاب کشیدند و امروز با اخلاص و تجربه برای مدیریت و سیاسگذاری در حوزههای علمیه گام برداشته‌اند. ✅شورای عالی حوزه را از نظر اخلاص، سابقه و فقاهت و جنبه های مثبت تأیید و حمایت میکنیم، باید از زحمات اعضای این شورا تقدیر کنیم ♨️در ادامه واکنشهای شورای عالی امروز حجت الاسلام و المسلیمن غروی گفت: ⭕️ جامعه مدرسین و هم شورای عالی نسبت به مواضع رهبر معظم انقلاب حساس بوده و بی تفاوت نیستند. @khabarehowzeh
♨️کانال رسالت حوزه انقلابی نوشت 🔻🔻🔻 ♨️ «شورای عالی حوزه در راستای سکولار شدن است» 💢 شورای عالی حوزه، شورایی متشکل از شماری از مدرّسان و بزرگان حوزه علمیه قم که سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی کلان در بخش‌های مختلف آموزشی، اخلاقی، تبلیغی و اجتماعی حوزه علمیه قم و سایر حوزه‌های وابسته به آن را بر عهده دارد. نامزدهای عضویت در این شورا، که دست کم باید هفت نفر باشند، از سوی جامعه مدرسین به رهبر انقلاب و مراجع تقلید معرفی می‌شوند و پس از تایید، به عضویت شورا در می‌آیند. 🔸 اما به صراحت باید گفت شورای عالی حوزه در راستای اهداف خود و منویات رهبری درحوزه علمیه به شدت منفعل است. شورای عالی حوزه فقط با قول و قرارهای واهی و اغراق آمیز دنبال وجهه درست کردن در بین طلاب هستند. چرا شورای عالی حوزه هیچ وقت به سوالات طلاب پاسخ ندادند. سوالاتی همانند اینکه: چرا شورای عالی حوزه جلوی تغییر و تحول را می گیرد؟! چرا کوچکترین انتقاد را قبول نمی کند؟ چرا در شورای عالی جوان گرایی نمی شود؟ (به طوریکه سن اعضای شورای عالی حوزه‌های علمیه حدودا بین ۶۰ تا ۸۰ سال است).چه کسی شورای عالی حوزه را به عضویت جامعه مدرسین در آورده؟(خودشان). چرا بعضی از اعضای مجمع نمایندگان طلاب می گویند: «شورای عالی تا امروزه توجهی به نظرات مجمع نمایندگان نداشته است و بخش اعظمی از طرح و برنامه های ارائه شده به شورا به بایگانی سپرده می شود.» ؟ چرا شورای عالی برای آینده شغلی و معیشت طلاب طرح و برنامه ای ارائه نمی کنند؟ 🔸 به قول کانال فقاهت وقتی جامعه مدرسین (که از شکوهش کاسته شده است و برای ارتقاء حوزه تلاشی نمی کند و میدان را برای خالی گذاشته است) در برابر اقدامات ضد تحولی شورای عالی سکوت می کند, چه طور می تواند خود را علمدار تحول و پیگیر مطالبات رهبری بخواند؟! وقتی شورای عالی به مهمترین نهاد رسمی طلاب (مجمع نمایندگان طلاب) بی توجهی می کند یعنی راه برای گفتگو، شنیدن طرح و نظرات بسته است. 🔸 شورای عالی حوزه انسدادی بزرگ برای طلاب رقم زده و اجازه هیچ اظهار نظری را به هیچ طلبه ای نمی دهند. طلاب عزیز می بایست راه دیگری را برای تغییر انتخاب کنند. طلاب بدانند معمولا جامعه مدرسین و شورای عالی حوزه، نتوانستند به موقع و به صورت صحیح تدبیر کنند و دست برتر را در همه زمینه های مورد نیاز برای حوزه تراز انقلابی داشته باشند چرا که اکثراً بعد از موضع گرفتن رهبری، دست به کار می شوند و به صورت عجله ای کاری انجام می دهند که بعداً اعلام کنند مافلان کار را انجام داده ایم درحالیکه هیچ دردی از طلاب را دوا نمی کند. 🔸 به جامعه مدرسین پیشنهاد می شود در راستای گام دوم انقلاب به جوان گرایی روی بیاورند و شورای عالی حوزه را به دست نخبگان حوزوی و طلاب مستعد انقلابی و جوان بسپارند چرا که رفتار شورای عالی در روند سکولار شدن حوزه علمیه مشهود است و جامعه مدرسین به هرحال باید تحول عظیمی در شورای عالی انجام دهد که اگر این کار انجام نشود حوزه علمیه در خطر انحراف قرار خواهد گرفت. 🔻🔻🔻 ♨️رسانه مستقل خبر حوزه http://eitaa.com/joinchat/1876819984C877fd4ab65
حلول ماه شعبان مبارک @khabarehowzeh
♨️مجمع علمای مسلمان لبنان: قرار دادن نام رهبر معظم ایران در فهرست تحریم‌ها، اهانت به تمام مسلمین است ♨️مجمع علمای مسلمان لبنان در بیانیه خود آورده است: «اقدام دونالد ترامپ در قرار دادن نام «آیت‌الله خامنه‌ای» در فهرست تحریم‌ها، اهانت به تمام مسلمین جهان محسوب می‌شود و نشانه حماقت ترامپ است که نمی‌داند چگونه با ایران که نمی‌توان آن را خوار و ذلیل کرد، رفتار کند». 🔻🔻🔻 ♨️مجتبی ذوالنوری نماینده قم و رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس خبر داد: در اولین جلسه کمیسیون قطعا در خصوص قرار گرفتن نهاد رهبری و وظریف در لیست تحریم های آمریکا، جلسه ای برگزار خواهد کرد. 🔻🔻🔻 ♨️رسانه مستقل خبر حوزه http://eitaa.com/joinchat/1876819984C877fd4ab65
🔻کانال مطالعات حوزوی در نقد حجت الاسلام مسائلی نوشت ♨️نقطه مقابل تشیع انگلیسی را هم جدی بگیرید 🔻 نقدی بر یادداشت مهدی مسائلی ⚠️ همان‌گونه که تشیع انگلیسی با فراموش کردن ابعاد اجتماعی و سیاسی اسلام و خلاصه کردن آن در اقامه عزاء بر اهل بیت (ع)، راه را بر بسط ولایت ائمه اطهار در ابعاد گوناگون زندگی انسان مسدود کرده‌اند، جریانی به ظاهر انقلابی نیز -که تحت تأثیر افکار روشنفکری‌دینی قرار گرفته‌اند- با اظهار مخالفت نسبت به مظاهر هویت شیعی و تفسیر منفعلانه و نادرست از وحدت اسلامی، به تهی‌کردن اسلام از هویت شیعی دامن می‌زنند. ⚠️ مایه تأسف است که از دل حوزه‌های علمیه، جریانی سر بر آورد که صداوسیما و رسانه‌های رسمی را به دلیل قطع برنامه‌های شاد خود در ایام وفیات ائمه اطهار (ع) مورد مؤاخذه قرار دهد. عجیبتر آن‌که برای اثبات مدعای خود به روایاتی که بر مطلوبیت تنها سه روز عزاداری بر میت دلالت می‌کنند تمسک می‌کنند و نمی‌دانند که نه اهل‌بیت (ع) مردگانی (!) هم‌عرض سایر اموات‌اند و نه اقامه عزا بر آن‌ها صرفاً عنوان عزاداری صدق میکند بلکه سوگواری بر آن‌ها، احیای امر آنان و تعظیم شعائر الهی به شمار می‌رود. ⚠️ افزون بر این در میراث روایی ما نیز در مواردی (مانند توصیه امام باقر بر اقامه مجلس برای ایشان در منی به مدت ده سال) بر اقامه عزاء بر سائر اهل‌بیت (به غیر از امام حسین) اشاره شده است. (نویسنده مورد نقد در یکی از یادداشت‌های خود با اشاره به این حدیث می‌گوید که در این روایت تعبیر ندب به کار رفته که صرفا به معنای ذکر فضائل است و نه گریه، این در حالی است که با مراجعه به صحاح یا العین، به مقرون بودن ندب با گریه اشاره شده است. ضمن اینکه اختصاص ندب به زنان در حدیث مذکور، به روشنی بر همراهی آن با گریه تأکید میکند) ⚠️البته ما نیز با افزودن پیاپی دهه‌های عزاداری و خروج از مشی متعارف شیعه در طی قرون متوالی و یا عاشورایی شدن مجالس عزاداری برای سایر ائمه موافق نیستیم، اما این بدان معنا نیست که در برابر تجویز شادی در ایام وفیات ائمه اطهار علیهم السلام و زدودن مظاهر هویت با بهانه‌های گوناگون سکوت کنیم. ⚠️اتهام انقلاب اسلامی به فقدان هویت شیعی، مسأله‌ای است که هر از گاهی توسط تشیع لندنی –و به استناد مثل همین سخنان- اتفاق می‌افتد. به هر حال باید هوشیار بود و اجازه نداد که عده‌ای در قامت انقلاب با به تحریف کشاندن هویت شیعی جامعه، موجبات بدنام کردن انقلاب اسلامی را فراهم آورند و بهانه‌ای به دست تشیع لندنی برای حمله به انقلاب اسلامی بدهند. اینها درحالی است که فقهای بزرگ انقلابی همانند مرحوم آیت‌الله هاشمی شاهرودی موضعی کاملا روشن در این باره گرفته‌اند. ایشان در پاسخ به پرسشی می‌فرمایند: «برگزاری مجالس عزاداری اهل بیت (علیهم السلام) در هر زمانی که باشد و به هر مناسبتی که باشد از اعظم شعائر اسلامی محسوب می شود و اشکال ندارد.» (سایت معظم له) ⚠️در پایان مناسب دیدیم، که به عنوان حسن ختام، دیدگاه آیت الله میرزا جواد تبریزی را نیز در این‌باره نقل نماییم: شیعه در زمان ائمه اطهار (علیهم السلام) در حالت تقیه می زیست. ولی در هر صورت مظاهر عزاء را تا جایی که برایشان امکان داشت، اقامه می کردند. عدم وجود شعائر در آن زمان مثل زمان ما، فقط به خاطر عدم امکان بوده است و این دلیل نمی شود که عزاداری در زمان ما مشروعیت ندارد. پس به طور کلی تمام شعائر داخل در شعائر الله است و اظهار حزن بر مصایبی که بر امام حسین (علیه السلام) و اهلش و اصحابش یا سایر ائمه (علیهم السلام) رسیده است، دلالت بر مشروعیت عزاداری و استحباب عزاداری می کند. (تبریزی، الأنوار الإلهیة - رسالة فی لبس السواد، ص: 151) @khabarehowzeh ♨️رسانه مستقل خبر حوزه
♨️حجت الاسلام حسین زاده در کانال سخن شیعه نوشت 🔻🔻🔻 ⛔️تقلیل سطح انتظارات از حوزه انقلابی! در حاشیه اظهارات اخیر استاد فاضل لنکرانی ⚠️این نوع برداشت از هرکسی ناامیدکننده است و از شخصیتی چون استاد فاضل،ناامیدکننده تر! 🚨چرا دایره شمول انقلابی بودن را برای هرکس که بخواهید باز میکنید؟ به صورتی که خطر انقلاب زدایی از درون حوزه یک توهم توطئه به حساب آید؟! ♨️حوزه انقلابی یکی از کلمات کلیدی است که هر کس هر طور که میخواهد آن را تعریف کرده و دایره شمول آن را قبض و بسط میکند! امروز هرکس به نحوی آن را تعریف میکند بعضی را انقلابی مینامد عده دیگر را غیر انقلابی. ⚠️اما مگر امامین انقلاب کم در اینباره صحبت کردند؟ آیا برای کسی که بیانات ایشان را شنیده باشد ابهامی باقی می ماند؟ پس چرا از بعضی آقایون برداشت هایی از حوزه انقلابی شنیده میشود که معلوم نیست از کدام یک از بیانات رهبری فهم شده است؟ ⭕️استاد فاضل لنکرانی اخیرا در مصاحبه ای گفته اند:«من هر چه فکر میکنم منظور این آقایانی که میگویند حوزه سکولار است را نمیفهمم! در ادامه اضافه کردند بعضی خیلی انقلابی اند بعضی در انقلابی بودن یکخورده متوسط اند اما ما در حوزه ضد انقلاب نداریم...همینجا عرض بکنم من به هیچ وجه این فرمایش بعضی بزرگان جامعه مدرسین را قبول ندارم که امروز دو فکر در حوزه داریم!... حوزه ما و اساتید ما که بیش از ۱۰۰۰ نفر هستند همگی انقلابی اند! امروز در حوزه کسی را نداریم که نظام اسلامی و رهبری را قبول نداشته باشد واقعا بخواهد منکر شود! امروز نباید بگوییم در حوزه ما دوفکر وجود دارد!» ⚠️این نوع برداشت از هرکسی ناامیدکننداست و از شخصیتی چون استاد فاضل، ناامیدکننده تر! اولا باید گفت شما به چه دلیلی هر آن کس که ضد انقلاب نیست را انقلابی انگاشتید؟آیا هر کس گفت من نظام و رهبری را قبول دارم انقلابی است؟ شما چرا تعریف حوزه انقلابی و سطح انتظارات از آن را از بیانات رهبری برداشت نمیکنید؟ 🚨چرا دایره شمول انقلابی بودن را برای هرکس که بخواهید باز میکنید؟ به صورتی که خطر انقلاب زدایی از درون حوزه یک توهم توطئه به حساب آید؟ رهبر معظم انقلاب انتظار خود را از حوزه علمیه چنین تعیین میکنند:«پشتيبانى به معناى حقيقى كلمه! يعنى حوزه ى علميه خوراك فكرى اين نظام را بدهد؛ آن را توجيه دينى بكند؛ تربيت و انسانسازىِ لازم را براى ادارهى اين نظامِ باعظمت بكند.» ⚠️سوال بنده این است یک فرد اول باید فکر کند بعد حرکت نماید یااول حرکت کند بعد فکر نماید؟ قطعا فکر قبل از عمل و حرکت است .به طریق اولی جامعه نیز باید اول فکر کند و بعد حرکت نماید. این خوراک فکری وظیفه حوزه است اما افتخار حوزه این است که حرکت های انجام شده جامعه را حد بزند.یعنی همیشه یک قدم عقبتر از جامعه! آیا امام منتظر شد انقلاب انجام شود بعد حد اسلامی را تعیین کند یا اینکه پشوانه علمی آن را پیشاپیش تبیین نمود و خود وارد مرحله عمل شد؟ ⚠️حرکت انقلابی یعنی مشخص کردن مراحل پنجگانه انقلاب تا تمدن نوین اسلامی در دهه هفتاد توسط رهبری وحرکت انقلابی حوزه یعنی پشتوانه فکری و نیروسازی برای این پنج مرحله انقلاب. ⚠️رهبر معظم میفرمایند:«حوزه هاى علميه و علماى دين نمیتوانند نسبت به دستگاه و امور كشور و آنچه كه میگذرد، بیتفاوت باشند و بگويند حالا ديگر خودشان مىدانند؛ ما چه كار كنيم؛ نه له و نه عليهشان چيزى نمىگوييم مثلًا اگر خيلى لطف كنند، بگويند چيزى عليهشان هم نمىگوييم! چنين چيزى نمىشود؛» ⚠️آیا رویکرد بسیاری از اساتید حوزه غیر از این است؟ آیا آنها در طول این چهل سال برای انقلاب هزینه داده اند؟نشست اساتید با آنهمه ظرفیت چه کمکی به نظام اسلامی کرده است؟چه باری را از روی دوش نظام برداشته است؟ ⭕️رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیرشان فرمودند: طلبه‌ی ما، استاد ما، فاضل ما، عالِم ما، مرجع ما اگر چنانچه معتقد به این تحوّل عظیمی که اسمش انقلاب است، بود، به درد این کشور خواهد خورد. اگر معتقد به این نبود، به درد کشور نمیخورد، به درد جمهوری اسلامی نمیخورد؛ باید معتقد باشد. اینکه بنده میگویم حوزه‌ی انقلابی، معنایش این نیست که حالا حتماً در مثلاً فلان‌ جا شعار [بدهد]؛ حالا یک وقت لازم هم باشد، شعار هم باید داد؛ بنده هم گاهی که لازم است، شعار میدهم لکن مهم این است که عمیقاً از بن دندان معتقد باشد. 🚨آیا با سطح انتظارات رهبری از حوزه میتوان حوزه فعلی را انقلابی نامید؟ آیابهتر نیست بجای تقلیل انتظارات از حوزه انقلابی،تلاش خود را برای رسیدن به آن جایگاه بیشتر نماییم؟ @khabarehowzeh ♨️رسانه مستقل خبر حوزه
کانال روزنه به فردا به نقد صحبتهای آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی پرداخت که گفته معتقدم ما امروز در حوزه نداریم! 🔻🔻🔻 نظرات بدیع جناب آقای در نفی پدیده ‌ ⭕️جناب آقای فاضل در گفتگو با شماره نوروزی عصر اندیشه(ش۱۹) به نفی پدیده پرداخته و چنین می گوید: من هرچه فکر می کنم منظور این آقایانی که می گویند حوزه سکولار است را می فهمم. اولا سکولار یعنی و و ثانیا از لوازم دیگر آن٬ است. ⚠️هیچکدام از این دو شاخصه در حوزه نیست. حوزه ما سراسر دغدغه دین است. چه آن کسانی که در انقلاب یک خورده متوسط اند این دغدغه را دارند و من معتقدم ما امروز در حوزه نداریم! ⚠️همین جا عرض کنم من به هیچ وجه این فرمایش بعضی از بزرگان را قبول ندارم که امروز دو فکر در حوزه داریم که یکی از آنها به بهانه ٬ مسئله جدایی دین از سیاست را دنبال می کند. ⚠️حوزه ما و اساتید ما که بیش از ۱۰۰۰ نفر هستند٬ انقلابی اند. بله انقلابی بودن هم به فرموده رهبری مراتبی دارد؛ یکی با حدت و شدت و زیاد و دیگری هم کمی نرم تر. همه نباید به یک نحو باشند و افراد با هم تفاوت دارند. ⚠️امروز در حوزه کسی را نداریم که و را قبول نداشته باشد و واقعا بخواهد منکر شود٬ اگر هم باشند اقلیتی غیرقابل اعتنا هستند. ⚠️امروز در حوزه ما دو فکر وجود دارد که من وقتی این حرف را شنیدم بسیار ناراحت شدم٬ این حرف به حوزه است. ⭕️حاشیه_روزنه ۱) ترجمه سکولاریسم به نفی دین٬ نخستین مغالطه این کلمات است. معلوم است که ٬ ظواهر و ضروریات را نفی نمی کنند٬ اما بعد اجتماعی و سیاسی دین را چرا. ۲) نفی سکولاریسم٬ ناشی از عدم درک افق نگاه عمیق امام و رهبری است که بارها نسبت به نفوذ و بسط تئوری شیطانی در حوزه مقدسه هشدار داده اند. @khabarehowzeh ♨️رسانه مستقل خبر حوزه
♨️سلمان رئوفی از مدرسین حوزه قم در کانالش نسبت به شرکت حجت الاسلام و المسلمین اعرافی در نشست آزاداندیشی موسسه فهیم ابراز نگرانی کرد و نوشت 🔻🔻🔻 باسمه تعالی حضرت آیت الله اعرافی ظاهرا قبول کرده اید در نشستی در موسسه فهیم شرکت کنید توهینها و تهمتهای مدیر این موسسه به آیت الله مصباح حفظه الله در کانال شخصی شان هیچوقت از یاد طلاب انقلابی نمی رود همینطور دعوت به ارائه نظریه پردازان سکولار بدون نقد و بررسی اصولا این موسسه جلوی چشم شما، شورای عالی حوزه و جامعه مدرسین، بسیجیان حوزه و همه علنا مروج و شخصیت بخش به روحانیون سکولار و سکولاریسم شده و هیچ حرکت قانونی و فرهنگی موثری هم با این موسسه مروج سکولاریسم نشده و این از کارهای اشتباهی است که هیچ دلیل مشخص و موجهی برای آن نزد طلاب انقلابی و فضای انقلابی حوزه نیست شبی که سروش به قم آمد، بدون صحبت، همان شب، بسیجیان حوزه او را بیرون کردند حالا علنا سروشهای معمم در حوزه نظریه پردازی می کنند و همه بزرگان ساکتند و بسیجیان حوزه سکوت مرگبار دارند و طلاب انقلابی جز خون دل خوردن کاری ازشان بر نمی آید و البته به وقتش اساس سکولاریسم را در حوزه می سوزانند لذا عجیب نیست که رهبر انقلاب از آینده انقلابی قم بیمناکند حالا که افراد و مراکزی که باید با اینطور موسسات برخورد کنند ساکتند اقلا حضرتعالی با حضور خود در این موسسه مهر تایید بر کارها و نظریات غیر اسلامی ترویجی در این مکان نزنید و طلاب انقلابی را به خود بدبین نکنید شما چه احتیاجی دارید با کسانی که قیام علمای مشروطه را خلاف اسلام و علیه علمای اسلام و به نفع روشنفکران خائن تفسیر می کنند و کسانی که به راحتی دروغ به امام حسین علیه السلام می بندند بنشینید و در مورد آینده فقه با بی سوادان و کم سوادان فقهی نظریه پردازی کنید علاوه احتمال بدهید در این نشست خود را غالب بر شما جلوه دهند و تا ابد بر فضل علمی خود بر شما فخر بفروشند یا از شما تقریراتی بر نظریات سست خود بگیرند و الی یوم القیامه بگویند آقای اعرافی هم با ما در فلان مطالب هم نظر است به هر حال شرکت شما در نشست موسسه ای که علیه علمای انقلابی و فضای انقلابی و اسلامی حوزه کار می کند دور از حزم و برای عموم طلاب هضم پذیر نیست ان شاالله دفتر تبلیغات اسلامی قم به نشستی برای این موضوع خوب فقهی قیام کند و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین سلمان رئوفی @khabarehowzeh
♨️سلمان رئوفی به حواشی نامه اش به حجت الاسلام و المسلمین اعرافی پاسخ داد و نوشت 🔻🔻🔻 باسمه تعالی از وقتی خدمت آیت الله اعرافی نامه نوشتم عده ای تذکر دادند که باید فضای بحث آزاد در حوزه باشد لذا باید عرض کنم ۱ فضای آزاد در حوزه آنقدر فراهم است که موسسه کذایی فهیم حدود ۳۰۰ نشست برگزار کرده، علاوه از موثقین شنیده ام در مدارس معروف سطح عالی بعضی اساتید بزرگان انقلاب را مسخره می کنند پس فضای آزادی هست که در دل ام القرای اسلام برای کفر و نفاق زیر نظر سروشهای معمم کرسی نظریه پردازی برقرار است و چند نادان معمم جرات تمسخر بزرگان انقلاب را دارند ۲ ادله بحث و فضای آزاد نظر را، اجتهادی ببینید برخوردهای بسیار کوبنده مختلف ائمه با منحرفین را که نادرا در حد دستور به ترور بوده ببینید، چرا با این بحث مهم فقهی برخورد سطحی، غرب زده یا روزنامه ای می شود، اینطور نیست که ائمه فقط با بحث، با نظرات مخالف و مخالفین برخورد کرده باشند و صد البته نباید زمان قدرت نداشتن ائمه را با زمان قدرت داشتن حضرات مقایسه کنیم، امام صادق ع اگر قدرت داشتند اجازه می دادند ضروریات اسلام مثل حج در خانه خدا مورد تمسخر قرار بگیرد؟ حاشا و کلا، پر واضح است سیره رسول خدا و امیرالمومنین با بقیه ائمه علیهم السلام متفاوت است و این نیست مگر اینکه قدرت سیاسی و اجتماعی مسئولیت دیگری می آورد علاوه اگر این آزادی شرعیست چرا امام زمان تمام این آزادی ها را با جهاد سلب می کند تا حکومت الله بلکه تشیع، جهانی شود غرض نظریه پردازی آزادِ مسائل خلاف اسلام خصوصا در ادله و همچنین در کلام فقیه عظیم الشانی چون امام راحل مشروط به شرایط خاصی است لذا با این ادله ی کثیرِ معارض، آزادی مطلق برای بحث و نظریه پردازی مخدوش و آزادی نظریه پردازی هر کسی و هر جایی در هر زمانی مطلق نیست، بلکه مشروط است و البته قائل به خفه کردن مخالفین نیستیم ۳ کدام عقل و شرعی حکم می کند موسسه ای سالها نظریه پردازی خلاف اسلام کند و نظریات خلاف شرعش را تثبیت کرده و نشر دهد و ملای منحرف تربیت کند و مومنین عموما و مسئولین خصوصا با اینکه قدرت و شرایط بر جلوگیری دارند کاری نکنند و بعد که چندین معمم منحرف در ام القرای اسلام و بالنده ترین حوزه تشیع رشد کردند تازه مقابله کنیم اگر این تفکر رسول الله بود چرا در مدینه و عربستان کفر را ریشه کن نمود و چرا باید اسلام دین بلامنازع مطلق جهانی شود اساسا قدرت در اسلام در خدمت تقویت اسلام و تضعیف کفر و نفاق است و معنی ندارد به نظریات غلط خلاف اسلام زمینه رشد و نظریه پردازی داده شود آن هم در ام القرای اسلام و شهر مقدش قم حقا رهبر انقلاب از روی اطلاع، نسبت به کارهای خاص برای از بین بردن فضای انقلابی و اسلامی قم نگران هستند، موسسات دیگری مثل اخلاق پژوهان جوان یکی دیگر از این موسسات و سایت مباحثات یکی دیگر از نمونه هاست واقعا خوف این هست که با این تسامحات صدمات جبران ناپذیری به حوزه علمیه قم وارد شود ۴ شما ببینید امثال این افراد با یک رای متزلزل سیاسی چطور دور بر می دارند که با تمسخر آیت الله مصباح و موسسه شان درخواست حذف بودجه موسسه را دارند، آزادی اینها جز خسارت چیزی نیست والله اینها اگر قدرت پیدا کنند به کمتر از حذف چنین موسسات خدومی که بانی مخلص آن و موسسه مورد تجلیل رهبر انقلاب قرار گرفت راضی نیستند، آن وقت جلوی چشم وزارت اطلاعات، اطلاعات سپاه، شورای عالی حوزه، مدیر حوزه، جامعه مدرسین و بسیجیان حوزه فعالیت می کنند و جز تخریب مبانی اسلام ناب کار دیگری ندارند حقا آزادی اینها خلاف مصالح اسلام است و سکوت انقلابیون حوزوی در برابر اینها چیزی جز، صدمه به خود و انقلاب، در زمانی نزدیک یا دور نیست همین موسساتند که برای دولتهای خائن نظریه پردازی می کنند و به منحرفین معمم جایگاه می بخشند و علمای خادم به اسلام را تضعیف می کنند ۵ بنده به آیت الله اعرافی ارادت داشته و دارم و ایشان را یکی از سرمایه های مهم نظام در حوزه می دانم و عمده دلیل هم بر عدم حضور ایشان در آنجا با تحلیل بنده ایجاد شکاف در بدنه طلاب انقلابی حامی ایشان است که سد محکم در برابر موانع و موتور محرکه، کارهای ایشان در انجام اهداف بلند حوزوی شان هستند ایجاد شکاف در این بدنه به هیچ وجه توسط ایشان درست نیست و ایشان بهتر می دانند که بعضی از شاگردان امام خمینی به واسطه ابراز همین روشنفکری ها نتوانستند در حوزه موثر باشند حالا این نوع کارها و نظرات غلط باشد یا درست ۶ بعضی احتمالا سفارشی نویسان گفتند ایشان تحت فشار نظرشان را عوض نکنند حقا این توهین به ایشان است، شان ایشان و خودشان بالاتر از این است که تحت فشار یک نوشته تصمیم بگیرند نکته را در احتیاط ممدوح ایشان ببینید و لاغیر و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالین سلمان رئوفی @khabarehowzeh