eitaa logo
قیام امام زمان ( عج) نزدیک است ✌️
211 دنبال‌کننده
11.8هزار عکس
10.3هزار ویدیو
72 فایل
السلام علیک ایها القائم سلام بر تو ای مولایی که تمام حق های بر زمین مانده قیام تو را انتظار میکشد... و دلهای غمدیده به امید قیام تو می تپد صحیفه مهدیه زیارت بقیة الله ارواحنا فدا در سختی‌ها #الهم عجل لولیک الفرج ارتباط با ادمین @hemati7975
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از زمانی
💔 ‏به یادت، زمستان را شروع می‌کنیم۰۰۰ با آمدن دی ماه، صدای آمدنت را می‌شنویم‌ برای سومین سال از دست دادنت۰۰۰ سه سالیست که با شروع زمستان، درست در طولانی‌ترین شب سال، فقط خنده تلخی بر لب داریم۰
هدایت شده از زمانی
از عشق تو رهبرا نمردن ظلم است در گوشه ‌خانه‌ جان‌ سپردن‌ ظلم ‌است مـن مـــقلـــد "فاطــــمه زهـــرایــم" در راه ‌تو یک ‌سیلی ‌نخوردن‌ ظلم‌ است 🌹
هدایت شده از زمانی
🔴 پیراهن ضد آتشِ امام مهدی ⭕️ حضرت مهدی عجل الله فرجه، امام قائم به قیام با شمشیر است! یعنی کسی که قرار است هدف و رسالت تمام فرستادگان خدا که همان برپائی حکومت صالحان است را برقرار نماید؛ خداوند چنان حجتش را به انواع عنایات خاصّ خود مجهز نموده که حتی اگر دشمن بخواهد علیه امام از سلاح آتش زا استفاده کند، لباس ایشان ضد حریق و گرماست! همان لباسی که جبرئیل علیه‌السلام آن را از آسمان برای ابراهیم علیه‌السلام آورد، تا از آتش نمرود رهایی یابد؛ این لباس هم اکنون در اختیار امام مهدی عجل الله فرجه است؛ و اگر چنین نبود: یعنی اگر قرار نبود دشمن علیه حضرت از اسلحه آتش زا استفاده کند شاید ضرورتی برای پوشیدن آن لباس وجود نمی‌داشت؛ هر چند نباید دیگر حکمت ها و جنبه اعجاز آن را فراموش کرد 🌕 امام سجاد علیه‌السلام فرمودند: وقتی‌که ابراهیم(ع) در آتش افکنده شد، جبرئیل(ع) لباسی از جنس نقره برایش آورده و بر او پوشانید که آتش از او دور شد و اطراف ابراهیم گل‌های نرگس رویید. و ما اهل بیت آن را به ارث برده‌ایم؛ همراه قائم ما علیه‌السلام است، آنگاه که ظهور کند 📗المحاسن ج۲، ص۳۸۰ 📗قصص الأنبياء، ج۱، ص۱۰۶ 🌹
هدایت شده از یا زینب
یا اباصالح ( عج ) هیچ کس را به اندازه ے شما اذیت نکرده ایم ، بیش از یازده قرن منتظر ماندے تا ما بفهمیم : 🍁بے همگان به سر شود بے تو به سر نمے شود🍁 تا بفهمیم بے تو هیچیم و کارے نمیتوانیم بکنیم، تا باور کنیم تا تو نباشے همیشه گرفتار رنج و فساد و ظلم هستیم خ ✨منتظر ماندے تا براے آمدنت کارے کنیم ، ✨منتظر ماندے تا لیاقت پیداکنیم و دردمندانه و دلسوزانه فرمودے: « اگر شیعیان ما که خداوند بر انجام طاعت، موفقشان بدارد در وفا کردن به عهد ما همدل بودند،ملاقات ما از آن ها به تاخیر نمے افتاد و سعادت دیدار همراه با معرفت ما به سوے آن ها مے شتافت پس ما را از آن ها پوشیده نمے دارد مگر همان چیز هایے که از آن ها به ما مے رسد و ما دوست نداریم و از آن ها انتظار نداریم. » ✋دستمان را بگیر و ما را امام زمانی کن!! در خوابے سنگین هستیم، بیدارمان فرما!! 🌹
هدایت شده از یا زینب
✨🌹✨ 💚 دیریست دچار غم تو هستم سامان منے،بے ‌سر و سامان تو هستم اے در وادے غیبت صفت مانده بہ ڪنعان تو هستم اے حجت حق،جان جهان،لیلے عالم درمانده و پریشان تو هستم بردار دمے پرده ز آن چهره ے زیبا مشتاق نظر بر رخ رخشان تو هستم بیمار توام اے تو طبیب همہ عالم باز آے،ڪہ محتاج بہ درمان تو هستم تو بارش رحمانے،پایان زمانے خشڪیده زمین،تشنہ باران تو هستم گویند تو بهاران جهان است من منتظر فصل تو هستم 🌹
هدایت شده از زمانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آدم ها آدمند مے آیند مے روند قاسم سلیمانے میرود:) قاسم سلیمانے دیگرے مے آید.. 🕊🍃🌹
قیام امام زمان ( عج) نزدیک است ✌️
🔴 سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) رسما تایید کرده است که واکسن ها باعث لخته شدن خون می شوند. 🔻هاجتوینز، مفسر سیاسی محافظه کار: - خوب، آیا FDA بالاخره اعتراف کرد که واکسن‌های کووید از Phizer باعث لخته شدن خون می‌شوند؟ آنهم بعد از 2 سال ! 🔻الون ماسک: زمانی که فائوچی قدرت خود را از دست بدهد، چیزهای زیادی آشکار خواهد شد. 👈 بار دیگر، "تئوری توطئه" به یک واقعیت غم انگیز تبدیل شده است ... ـــــــــــــــــــــــ پایگاه خبری صابرین نیوز↙️ 🆘@sabreenS1_official
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥کارشناس آمریکایی: امروز اگر سر کار یا هر جای دیگه ای بروید، بی خانمان ها را زیر هر پل و کنار هر خیابانی می بینید که نشسته اند اما ما در همین حال ۳ میلیارد دلار به اوکراین می فرستیم! 🔹در حالیکه با همین سه میلیارد دلار میشود به وضعیت بی خانمان ها در لس آنجلس و نیویورک پایان داد. ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹فیلم مراسم تحویل دادن مریم قجر عضدانلو(مریم رجوی)، از طرف شوهرش مهدی ابریشمچی به مسعود رجوی، بعنوان هدیه‌ی سازمانی 🔹رئیس جمهوری که آمریکا برای ایران انتخاب کرده است وقتی زن مهدی ابریشمچی بود از مسعود رجوی حامله شد و با اطلاع ابریشمچی بچه را کورتاژ کرد! 🔹مدتی بعد در ۲۶خرداد۶۴ از مهدی ابریشمچی طلاق گرفت و ۳روز بعد در حالیکه از نظر شرعی هنوز در عده ابریشمچی بود به عقد مسعود رجوی در آمد. این هدیه‌ای بود از طرف ابریشمچی به مسعود رجوی! حال این زن فاحشه را امریکایی‌ها به عنوان رئیس جمهور مردم شریف ایران انتخاب کرده است! 🔹یعنی پلشت‌تر و فرومایه‌تر از این موجودات در کره‌ی خاکی وجود ندارد.😳😡😡😡
☄🌙 🌙 بی‌حیایی ؛ مدنیست! دود ؛ تفریح‌نیست! زندگی‌باسگ ؛ کلاس‌نیست! رابطہ‌بانامحرم‌ ؛ روشنفکری‌نیست! ودرکل؛ بی‌فرهنگی ؛ فرهنگ‌نیست! وخوردن‌ِحق‌دیگران ؛ زرنگی‌نیست! 🍃☘
☄🌙 🌙 مناظره‌ای در بحث امامت، که حضرت امام جعفرالصادق علیه السلام را شاد نمود شیخ صدوق رحمه الله روایت کرده: يونس بن يعقوب گويد: گروهى از اصحاب ما مثل حمران بن اعين و مؤمن الطّاق و هشام بن سالم و گروهى ديگر از اصحاب مثل هشام بن حكم - كه جوان بود - نزد امام صادق عليه السّلام بودند. امام صادق عليه السّلام فرمودند: اى هشام! گفت: لبّيك يابن رسول اللّه! فرمودند: آيا نمى‌گوئى كه با عمرو بن عبيد چه كردى و چگونه از وى پرسش نمودى‌؟ هشام گفت: فداى شما گردم اى فرزند رسول خدا! من شما را بزرگ مى‌دانم و از شما خجالت مى‌كشم و در مقابل شما زبانم حركت نمى‌كند. امام صادق عليه السّلام فرمود: چون شما را به كارى فرمان دادم آن را بجاى آوريد. هشام گفت: خبر "عمرو بن عبيد" و جلوس او در مسجد بصره بمن رسيد و بر من گران آمد. رفتم و به بصره وارد شدم و روز جمعه بمسجد در آمدم و ناگاه خود را در يك حلقۀ بزرگ و در مقابل عمرو بن عبيد ديدم كه إزارى سياه و پشمين بسته بود و ردايى بر دوش داشت و مردم از او پرسش مى‌كردند. مردم را شكافتم و مردم نيز بمن راه دادند و در آخرين صف و نزديك وى بر دو زانو نشستم و گفتم: اى عالِم! من مردى غريبم، آيا اجازه مى‌دهى كه مسأله‌اى از تو بپرسم‌؟ گفت آرى. گفتم آيا چشم دارى‌؟ گفت: اى پسر جان! اين چه سؤالى است، چيزى را كه مى‌بينى چگونه از آن پرسش مى‌كنى‌؟ گفتم: سؤال من از اين قبيل است، گفت: بپرس گرچه سؤالت احمقانه باشد. گفتم: پاسخ مرا در اين مسائل بده، گفت: بپرس، گفتم: آيا چشم دارى‌؟! گفت: آرى، گفتم: با آن چه مى‌بينى‌؟ گفت: الوان و اشخاص را، گفتم: آيا بينى دارى؟! گفت: آرى، گفتم با آن چه مى‌كنى‌؟ گفت: بو را با آن استشمام مى‌كنم. گفتم آيا زبان دارى‌؟ گفت: آرى، گفتم با آن چه مى‌كنى‌؟ گفت با آن سخن مى‌گويم، گفتم: آيا گوش دارى‌؟ گفت: آرى، گفتم با آن چه مى‌كنى‌؟ گفت: با آن صداها را مى‌شنوم، گفتم آيا دو دست دارى‌؟ گفت: آرى، گفتم: با آنها چه مى‌كنى‌؟ گفت: با آنها اشياء را مى‌گيرم و نرمى و زبرى را با آنها تشخيص مى‌دهم، گفتم: آيا دو پا دارى‌؟ گفت: آرى، گفتم با آنها چه مى‌كنى‌؟ گفت: بواسطۀ آنها از جايى بجاى ديگر مى‌روم، گفتم آيا دهان دارى‌؟ گفت: آرى، گفتم با آن چه مى‌كنى‌؟ گفت: غذاهاى مختلف را مى‌چشم، گفتم آيا قلب دارى‌؟ گفت: آرى، گفتم با آن چه مى‌كنى‌؟ گفت: با آن دريافت اين اعضاء را تميز مى‌دهم، گفتم آيا اين اعضا بى‌نياز از قلب نيستند؟ گفت: خير، گفتم: چرا چنين است در حالى كه آنها صحيح و سالمند؟ گفت: پسر جان! اين اعضا چون در چيزى كه بو كرده‌اند يا ديده‌اند يا چشيده‌اند شكّ‌ كنند، آن را به قلب ارجاع مى‌دهند و بواسطۀ آن يقين مى‌آورد و شكّ‌ را باطل مى‌سازد، گفتم آيا خداى تعالى قلب را براى زايل كردن شكّ‌ اعضا قرار داده است‌؟ گفت: آرى، گفتم آيا بايد قلب باشد و الاّ اعضا يقين حاصل نكنند؟ گفت: آرى، گفتم اى ابا مروان! خداوند اعضاى تن تو را بدون امام رها نكرده است تا صحيح را صحيح شمارد و شكّ‌ را برطرف نمايد، امّا همۀ اين خلايق را در حيرت و شكّ‌ و اختلاف رها كرده است و امامى براى آنها قرار نداده است تا شكّ‌ و حيرتشان را زايل سازد، و براى اعضاى تو امامى قرار داده است كه شكّ‌ و حيرتت را برطرف سازد⁉️ او ساكت شد و چيزى بمن نگفت، سپس بمن روی كرد و گفت: آيا تو هشامى‌؟ گفتم: خير، گويد: گفت آيا با او مجالست داشته‌اى‌؟ گفتم: خير، گفت: اهل كجايى‌؟ گفتم: اهل كوفه، گفت: پس تو همان هشامى؛ سپس مرا نزد خود برد و در جاى خود نشانيد و ديگر سخن نگفت تا من برخاستم. امام صادق عليه السّلام خنديد و بعد از آن فرمودند: اى هشام! اين استدلال را چه كسى بتو آموخته است‌؟ هشام گفت: اى فرزند رسول خدا! بر زبانم جارى شد. فرمودند: اى هشام! بخدا سوگند اين در صُحف ابراهيم و موسى علیه السلام نوشته شده است. ☘🍃
☄🌙 🌙 ✅بعد از مرگ ✍حضرت اکرم (صلی الله علیه وآله) فرمود : هفت چیز برای بنده بعد از مرگ در جریان است : ❶ دانشی که بیاموزد که دیگران از آن بهره مند شوند؛ ❷ به جریان اندازد تا همه مردم به خصوص طبقه کشاورزان و باغداران و دیگر اصناف از آن استفاده نمایند؛ ❸ را حفر کند که دیگران از آن آب بهره برداری کنند؛ ❹ درخت خرما ( و سایر درختان ) بنشاند که از میوه ها و سایۀ آن بهره مند گردند؛ ❺ بنا کند ( که با اقامۀ نماز در آن و رفع مشکلات جامعه و نیز با برگزاری جلسات مذهبی جهت تعالی معارف اسلام از آن به کار گیرند )؛ ❻ ( و متون و کتب دینی دیگری ) را به ارث گذارد؛ ❼ از او بماند که برای او طلب مغفرت نماید . 📔‍ نهج الفصاحة ، ص 366 . 🌸☘
رضایی: *⚘﷽⚘ 📜 🌹خطبه عقد این شهید به صورت تلفنی توسط رهبر معظم انقلاب خوانده شده است. همسر شهید با اشاره به آن روز خاطره انگیز می‌گوید: نوید سر سفره عقد، قرآن را که دستش گرفت، نیت کرد و قرآن را باز کرد تا هر صفحه‌ای که آمد باهم بخوانیم؛ آیه اول صفحه را که دید، لبخند زد و با آرامش نگاهم کرد، چشمانش از شوق برق می‌زد، آیه 23 سوره احزاب دلش را آرام کرده بود. 🌹«مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا»: «برخی از آن مؤمنان، بزرگ مردانی هستند که به عهد و پیمانی که با خدا بستند کاملا وفا کردند، پس برخی پیمان خویش گزاردند (و بر آن عهد ایستادگی کردند تا به راه خدا شهید شدند مانند عبیده و حمزه و جعفر) و برخی به انتظار (فیض شهادت) مقاومت کرده و هیچ عهد خود را تغییر ندادند.» •|خاطره‌ای‌از‌شهید💔نوید صفری🕊|• اللهم ارزقناه توفیق الشهادة
31.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌐 افول سلطه امپراطور ی امریکا  توسط خداوند ،برای تحقق وعده دوم سرکوب  بنی اسراییل در بیت المقدس ،بلحاظ فساد دوم انها با اشغال فلسطین تحولات انتخاباتی و هرج ومرج امریکا پیش درامد   نابودی اسراییل ،حسب سوره اسراء فقط دلم برای افرا د روشنفکر ضد انقلاب می سوزد که حرف این استاد را با یک جواب شاذ،بنظر خودشان ،به محاق می برند 😂
هدایت شده از بیسیمچی مدیا 🎬
اینا همون تروریست‌هایی ان که توی ایذه چند روز پیش توسط نیروهای امنیتی به هلاکت رسیدن ببینید چطوری ازشون اسطوره میسازن سردار ، شهید و ... :) @BisimchiMedia
هدایت شده از ✨فانوس شب✨
☑️شهید مهدی زین الدین: هرکس درشب جمعه شهدا را یاد کند، شهدا هم او را نزد اباعبدالله یاد می کنند. 💠شادی روح شهدا صلوات الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ. وَعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وَالْعَنْ أعْداءَهُم أجْمَعِینَ
تمام برکات در قبض است : عزیزمن ! هرگاه دلت به التهاب آمد بدان که جانت چیزی را طلب می کند همچنانکه وقتی بچه به التهاب در می آید و گریه می کند معلوم است که چیزی را می خواهد و تا آن چیز را به دست نیاورد آرام نمی شود بسیاری از افراد این گونه مواقع که دلشان می گیرد سعی می کنند به هر طریق ممکنی خود را از غم و اندوهی که نصیبشان شده برهانند مثل اینکه وقتی به قبض افتادند و احساس کردند که غمی بر دلشان سنگینی می کند تصمیم می گیرند که برای رهایی از آن به پارک یا به خانه دوست و فامیلی بروند و با دیدن باغ و دوستان و خویشاوندان آن ناراحتی را فراموش کنند ، در حالیکه این طریق اصلا طریق صحیح و درستی نیست ، اگرچه ممکن است با رفتن به یک باغ و پارک و یا رفتن به خانه دوست و آشنایی آن درد به نوعی تسکین یابد ، امامطمئن باشیدکه هرگز از این طریق دلتان آرام نخواهد شد دراین حال ، دل زمانی آرام می گیرد که به ملکوت عالم اتصال یابد و بدان که تمام برکات نیز در قبض است نه در بسط تا به قبض نیفتادید چیزی از ملکوت عالم نمی گیرید اینکه آقا میفرمایند :کسی که درد نداردانسان نیست ، بدان جهت است که بی درد قبض ندارد و هرکه قبض ندارد ، عایده و مائده ای هم برایش نیست تا انسان بوده باشد. پس اولا وجود درد و فراهم آمدن قبض در نهاد آدمی لازم است و ثانیا اینکه بتوان از این درد و قبض ایجاد شده نهایت استفاده را کرده و خود را به ملکوت عالم اتصال داد نه این که با کارهای ناشایست و پیش پا افتاده ای ، نفس را از نیاز و احتیاج ذاتی خود به حقائق عالم ، غافل ساخته و او را به امور مادون انصراف دهیم که احساس راحتی کندو خیال کند از غم در آمده است. استاد صمدی آملی 🌴گوهر معرفت 🌴
قبض و بسط در سلوک الی الله اقسام قبض سلوکی : قبض به دو بخش خواسته و ناخواسته تقسیم می گردد . قبض ناخواسته قبض الهی است که اراده ی مستقیم سالک در آن نقشی ندارد و خدای رحمان بر عبد سالک کویش وارد می سازد که از حرارت عشق و شعله ی شوق، در میان راه نسوزد. سالک عاشق باید این قبض را قدر بداند و بر صدر بنشاند، اما قبض خواسته:، قبضی است که اراده ی سالک در آن نقش دارد؛ یعنی سالک به دست خود قبض را که بوی هجران می دهد و حال نشاط را می رباید، برای خود به ارمغان آورده است. قبض خواسته خود بر دو قسم معلوم السبب و مجهول السبب تقسیم می شود. قبض خواسته معلوم السبب آن است که سالک با جستجو در عملکردِ گذشته و حال خود، علت آن را در می یابد. این علّت عمدتاً ترک ادبی از آداب سلوک است. قبض خواسته ی مجهول السبب، قبضی است که سالک هرچه دقّت می کند علت آن را نمی یابد، و شاید خوب می داند که چوب خورده است، اما نمی داند از کجا چوب خورده است. از دیدگاهی دیگر قبض های خواسته به سه قسم تقسیم می شود؛ زیرا یا سببش اختیاری است، مانند گناه کردن و یا غیراختیاری است، مانند مکدرکردن نفس امام علیه السلام و یا هم اختیاری و هم غیراختیاری است، مانند برخورد با انسان پلید. قبض در تقسیمی دیگر به دو قسم شدید و ضعیف تقسیم می شود. البته این تقسیم در مورد بسط هم جاری است. اقسامی که در این تقسیمات گفته شد، قابل تداخل اند. بازشناسی قبض ناخواسته از قبض خواسته ی مجهول السبب کار آسانی نیست. «=قبض غالباً پس از بسط دست می دهد، به علت اسائه ی ادبی که سالک در حال بسط انجام می دهد». این عبارت با اختصارش بر همه اقسام سه گانه دلالت دارد؛ زیرا در برابر اکثر، قلیلی است که به دلیل اسائه ی ادب نیست و اسائه ی ادب را هم، گاه سالک می فهمد و گاه نمی فهمد. در این عبارت دو نکته وجود دارد. اول آنکه اکثر قبض ها، قبض های خواسته است و دوم اینکه منشأ قبض خواسته، سوء ادبی است که از سالک در زمان بسط سر می زند، اما این نکته قابل استفاده نیست که این سوء ادب به خاطر بودن در حال بسط است. البته ممکن است که حال بسط، خود علّت از دست دادن یکی از آداب گردد. واردات گاه آن قدر سنگین است که سالک را از جای می جنباند و سالک از جای جنبیده، شاید ادبی را مغفول بگذارد و قهراً به قبض گرفتار آید، ولی این مطلب، کلی نیست. یعنی این گونه نیست که همیشه و یا حتی در اکثر موارد، حال بسط منشأ سوء ادب گردد. به هر حال، این سوء ادب، می تواند امری باشد که از سالک در درجه ای که در آن قرار دارد مورد انتظار و توقع نبوده است. قهراً مصادیقش قابل تعیین دقیق نیست، اما ما در اینجا به برخی از اهمّ مصادیق اشارتی می کنیم، ولی پیش از شروع، این نکته را باید تذکر دهیم که اکنون درصدد ارائه ی اسباب اختیاری قبض خواسته ایم. ادامه دارد... 🌴 گوهر معرفت 🌴
اسباب اختیاری قبض خواسته : 1. صدور گناه کبیره سالک باید تلاش کند که هیچ گونه گناه کبیره ای از او سر نزند. به ویژه گناهان کبیره ای که حقّ الناس هم در آن پایمال می شود، مانند: تهمت، غیبت، رشوه خواری و ... . . اصولاً گناه دل را می میراند و جان را افسرده می سازد. سالک ادعای عشق محبوب را دارد و محبت با مخالفت محبوب نمی سازد. سرّ اینکه اولین گام در سلوک پس از یقظه، توبه است، این است که سالک ِ آلوده پاک شود تا لیاقت سفر به عالم پاک را پیدا کند. حتی دیده شده که اساتید عرفان به برخی شاگردان در آغاز هر اربعین دستور غسل توبه و توبه داده اند. استاد فقه و عرفان، بزرگ عارفان قرن اخیر شیعه مرحوم آیة الله حاج ملاحسینقلی می فرماید: «و آنچه این ضعیف از عقل و نقل استفاده نموده ام، این است که اهمّ اشیاء از برای طالب قرب، جدّ و سعی تمام در ترک معصیت است، تا این خدمت را انجام ندهی، نه ذکرت و نه فکرت به حال قلبت فایده ای نخواهد بخشید، زیرا پیشکش و خدمت کردن سلطان با کسی که با سلطان در مقام عصیان و انکار است، بی فایده خواهد بود». در خبر است که در اوائل پیروزی انقلاب اسلامی ایران گروهی که ادّعای سلوک و عشق داشتند، به طور قاچاق ارز از کشور جمهوری اسلامی ایران خارج می کردند و وقتی با نهیب مرحوم استاد حضرت علامه ی تهرانی روبه رو شدند، گفته بودند: ما اهل عشقیم، عشق قانون نمی شناسد مرحوم استاد بسیار ناراحت شدند و فرمودند: «در دنیای دیگر که با سر به دوزخ افتادید، آن وقت می فهمید قانون عشق کجا ظاهر می شود.» و بعد فرمودند: «قوانین کشور اسلام لازم الاجراست و همه باید در این زمینه ها از ولیّ فقیه تبعیت کنند و نه هیچ کس دیگر حتّی مرجع تقلید خاصّ خود.» باری، معصیت الهی سدّ سلوک است. البته سالک به خصوص سالک نوپا معصوم نیست، ولی باید بنایش بر اجتناب کامل از معاصی باشد، به خصوص معصیت های کبیره. فقها اصرار بر گناهان صغیره را هم معصیت کبیره دانسته اند. 🌴🌴 2. ارتکاب گناه صغیره سالک باید از گناهان صغیره هم اجتناب کند . اگرچه نفس اجتناب از گناهان کبیره خود باعث تکفیر و جبران گناهان صغیره است، اما بسیار فرق است بین گناهی که انجام نشود و گناهیکه به فضل و لطف الهی پوشیده شود. خداوند متعال وعده داده است که اجتناب کنندگان از گناهان کبیره را مورد تفضّل خود قرار دهد و گناهان صغیره شان را ببخشد. اما سالک باید طریق «عصمت اختیاری» را بپیماید. او باید در اندیشه ترک أولی باشد تا معصیت از او سر نزند. 3. عدم رعایت حقوق سالک حقوق فراوانی بر گردن دارد که باید از عهده ی همه ی آن ها برآید. کوتاهی در ادای حق دیگران موجب قبض می شود و حتی گاه انسان را از سلوک ساقط می کند. مرحوم استاد طهرانی ره می فرمود: سالک واصل و عارف کامل مرحوم آیت الله حاج سیدجمال الدین گلپایگانی برای سالک سه امر را ضروری می دانستند: 1. ترک معصیت. 2. نماز شب و شب زنده داری. 3. رعایت حقوق. سپس استاد اضافه فرمودند: «خود مرحوم سیدجمال عجیب بود. همسری داشتند جسم، زبان دار، اهل امر و نهی و خلاصه به گونه ای بود که ساختن با این زن برای ایشان سخت، ولی کمال آور بود. آن گاه، مرحوم سیدجمال برای اینکه به خلوت های شبانه ی خود در دو مسجد سهله و کوفه برسد، بسیار مواظب بود حقّی از حقوق این خانم از دست نرود. برای او شیرینی می خرید، با او ملاطفت می کرد تا بتواند او را راضی کند و به خلوت سلوکی خویش بپردازد. انصاف اینکه مرحوم سیدجمال در رعایت حقوق دیگران عجیب بود.» نه تنها دیگر مسلمانان و مؤمنین بلکه همه ی انسان ها، حتی حیوانات، درختان و جمادات بر گردن انسان حقوقی دارند. استاد می فرمودند: «سالکی در نجف نیمه شب برای تهّجد برخواسته بود و چون احساس ضعف می کرد، تصمیم گرفت قدری عسل بخورد، ناگهان دید بخاطر باز بودن درب شیشه ی عسل، مقداری مورچه روی آن جمع شده و او برای دفع آن ها رویشان آب ریخت و همه را نابود کرد. بعداً در حال خواب یا مکاشفه مورد عتاب قرار گرفت که چرا تعدادی مورچه را کشتی؟ مگر راه دیگری برای دفع آن ها وجود نداشت.» آری، درختان بر گردن ما حق دارند، حیوانات حقوقی دارند، قرآن در منزل حقی دارد، مسجد محل ما حقی دارد، عالِم حقی دارد تا چه رسد به خویشاوندان و پدر و مادر. 🌴گوهر معرفت 🌴
اسباب اختیاری قبض خواسته : 1. صدور گناه کبیره سالک باید تلاش کند که هیچ گونه گناه کبیره ای از او سر نزند. به ویژه گناهان کبیره ای که حقّ الناس هم در آن پایمال می شود، مانند: تهمت، غیبت، رشوه خواری و ... . . اصولاً گناه دل را می میراند و جان را افسرده می سازد. سالک ادعای عشق محبوب را دارد و محبت با مخالفت محبوب نمی سازد. سرّ اینکه اولین گام در سلوک پس از یقظه، توبه است، این است که سالک ِ آلوده پاک شود تا لیاقت سفر به عالم پاک را پیدا کند. حتی دیده شده که اساتید عرفان به برخی شاگردان در آغاز هر اربعین دستور غسل توبه و توبه داده اند. استاد فقه و عرفان، بزرگ عارفان قرن اخیر شیعه مرحوم آیة الله حاج ملاحسینقلی می فرماید: «و آنچه این ضعیف از عقل و نقل استفاده نموده ام، این است که اهمّ اشیاء از برای طالب قرب، جدّ و سعی تمام در ترک معصیت است، تا این خدمت را انجام ندهی، نه ذکرت و نه فکرت به حال قلبت فایده ای نخواهد بخشید، زیرا پیشکش و خدمت کردن سلطان با کسی که با سلطان در مقام عصیان و انکار است، بی فایده خواهد بود». در خبر است که در اوائل پیروزی انقلاب اسلامی ایران گروهی که ادّعای سلوک و عشق داشتند، به طور قاچاق ارز از کشور جمهوری اسلامی ایران خارج می کردند و وقتی با نهیب مرحوم استاد حضرت علامه ی تهرانی روبه رو شدند، گفته بودند: ما اهل عشقیم، عشق قانون نمی شناسد مرحوم استاد بسیار ناراحت شدند و فرمودند: «در دنیای دیگر که با سر به دوزخ افتادید، آن وقت می فهمید قانون عشق کجا ظاهر می شود.» و بعد فرمودند: «قوانین کشور اسلام لازم الاجراست و همه باید در این زمینه ها از ولیّ فقیه تبعیت کنند و نه هیچ کس دیگر حتّی مرجع تقلید خاصّ خود.» باری، معصیت الهی سدّ سلوک است. البته سالک به خصوص سالک نوپا معصوم نیست، ولی باید بنایش بر اجتناب کامل از معاصی باشد، به خصوص معصیت های کبیره. فقها اصرار بر گناهان صغیره را هم معصیت کبیره دانسته اند. 🌴🌴 2. ارتکاب گناه صغیره سالک باید از گناهان صغیره هم اجتناب کند . اگرچه نفس اجتناب از گناهان کبیره خود باعث تکفیر و جبران گناهان صغیره است، اما بسیار فرق است بین گناهی که انجام نشود و گناهیکه به فضل و لطف الهی پوشیده شود. خداوند متعال وعده داده است که اجتناب کنندگان از گناهان کبیره را مورد تفضّل خود قرار دهد و گناهان صغیره شان را ببخشد. اما سالک باید طریق «عصمت اختیاری» را بپیماید. او باید در اندیشه ترک أولی باشد تا معصیت از او سر نزند. 3. عدم رعایت حقوق سالک حقوق فراوانی بر گردن دارد که باید از عهده ی همه ی آن ها برآید. کوتاهی در ادای حق دیگران موجب قبض می شود و حتی گاه انسان را از سلوک ساقط می کند. مرحوم استاد طهرانی ره می فرمود: سالک واصل و عارف کامل مرحوم آیت الله حاج سیدجمال الدین گلپایگانی برای سالک سه امر را ضروری می دانستند: 1. ترک معصیت. 2. نماز شب و شب زنده داری. 3. رعایت حقوق. سپس استاد اضافه فرمودند: «خود مرحوم سیدجمال عجیب بود. همسری داشتند جسم، زبان دار، اهل امر و نهی و خلاصه به گونه ای بود که ساختن با این زن برای ایشان سخت، ولی کمال آور بود. آن گاه، مرحوم سیدجمال برای اینکه به خلوت های شبانه ی خود در دو مسجد سهله و کوفه برسد، بسیار مواظب بود حقّی از حقوق این خانم از دست نرود. برای او شیرینی می خرید، با او ملاطفت می کرد تا بتواند او را راضی کند و به خلوت سلوکی خویش بپردازد. انصاف اینکه مرحوم سیدجمال در رعایت حقوق دیگران عجیب بود.» نه تنها دیگر مسلمانان و مؤمنین بلکه همه ی انسان ها، حتی حیوانات، درختان و جمادات بر گردن انسان حقوقی دارند. استاد می فرمودند: «سالکی در نجف نیمه شب برای تهّجد برخواسته بود و چون احساس ضعف می کرد، تصمیم گرفت قدری عسل بخورد، ناگهان دید بخاطر باز بودن درب شیشه ی عسل، مقداری مورچه روی آن جمع شده و او برای دفع آن ها رویشان آب ریخت و همه را نابود کرد. بعداً در حال خواب یا مکاشفه مورد عتاب قرار گرفت که چرا تعدادی مورچه را کشتی؟ مگر راه دیگری برای دفع آن ها وجود نداشت.» آری، درختان بر گردن ما حق دارند، حیوانات حقوقی دارند، قرآن در منزل حقی دارد، مسجد محل ما حقی دارد، عالِم حقی دارد تا چه رسد به خویشاوندان و پدر و مادر. 🌴گوهر معرفت 🌴
تمام برکات در قبض است : عزیزمن ! هرگاه دلت به التهاب آمد بدان که جانت چیزی را طلب می کند همچنانکه وقتی بچه به التهاب در می آید و گریه می کند معلوم است که چیزی را می خواهد و تا آن چیز را به دست نیاورد آرام نمی شود بسیاری از افراد این گونه مواقع که دلشان می گیرد سعی می کنند به هر طریق ممکنی خود را از غم و اندوهی که نصیبشان شده برهانند مثل اینکه وقتی به قبض افتادند و احساس کردند که غمی بر دلشان سنگینی می کند تصمیم می گیرند که برای رهایی از آن به پارک یا به خانه دوست و فامیلی بروند و با دیدن باغ و دوستان و خویشاوندان آن ناراحتی را فراموش کنند ، در حالیکه این طریق اصلا طریق صحیح و درستی نیست ، اگرچه ممکن است با رفتن به یک باغ و پارک و یا رفتن به خانه دوست و آشنایی آن درد به نوعی تسکین یابد ، امامطمئن باشیدکه هرگز از این طریق دلتان آرام نخواهد شد دراین حال ، دل زمانی آرام می گیرد که به ملکوت عالم اتصال یابد و بدان که تمام برکات نیز در قبض است نه در بسط تا به قبض نیفتادید چیزی از ملکوت عالم نمی گیرید اینکه آقا میفرمایند :کسی که درد نداردانسان نیست ، بدان جهت است که بی درد قبض ندارد و هرکه قبض ندارد ، عایده و مائده ای هم برایش نیست تا انسان بوده باشد. پس اولا وجود درد و فراهم آمدن قبض در نهاد آدمی لازم است و ثانیا اینکه بتوان از این درد و قبض ایجاد شده نهایت استفاده را کرده و خود را به ملکوت عالم اتصال داد نه این که با کارهای ناشایست و پیش پا افتاده ای ، نفس را از نیاز و احتیاج ذاتی خود به حقائق عالم ، غافل ساخته و او را به امور مادون انصراف دهیم که احساس راحتی کندو خیال کند از غم در آمده است. استاد صمدی آملی 🌴گوهر معرفت 🌴
قبض و بسط در سلوک الی الله اقسام قبض سلوکی : قبض به دو بخش خواسته و ناخواسته تقسیم می گردد . قبض ناخواسته قبض الهی است که اراده ی مستقیم سالک در آن نقشی ندارد و خدای رحمان بر عبد سالک کویش وارد می سازد که از حرارت عشق و شعله ی شوق، در میان راه نسوزد. سالک عاشق باید این قبض را قدر بداند و بر صدر بنشاند، اما قبض خواسته:، قبضی است که اراده ی سالک در آن نقش دارد؛ یعنی سالک به دست خود قبض را که بوی هجران می دهد و حال نشاط را می رباید، برای خود به ارمغان آورده است. قبض خواسته خود بر دو قسم معلوم السبب و مجهول السبب تقسیم می شود. قبض خواسته معلوم السبب آن است که سالک با جستجو در عملکردِ گذشته و حال خود، علت آن را در می یابد. این علّت عمدتاً ترک ادبی از آداب سلوک است. قبض خواسته ی مجهول السبب، قبضی است که سالک هرچه دقّت می کند علت آن را نمی یابد، و شاید خوب می داند که چوب خورده است، اما نمی داند از کجا چوب خورده است. از دیدگاهی دیگر قبض های خواسته به سه قسم تقسیم می شود؛ زیرا یا سببش اختیاری است، مانند گناه کردن و یا غیراختیاری است، مانند مکدرکردن نفس امام علیه السلام و یا هم اختیاری و هم غیراختیاری است، مانند برخورد با انسان پلید. قبض در تقسیمی دیگر به دو قسم شدید و ضعیف تقسیم می شود. البته این تقسیم در مورد بسط هم جاری است. اقسامی که در این تقسیمات گفته شد، قابل تداخل اند. بازشناسی قبض ناخواسته از قبض خواسته ی مجهول السبب کار آسانی نیست. «=قبض غالباً پس از بسط دست می دهد، به علت اسائه ی ادبی که سالک در حال بسط انجام می دهد». این عبارت با اختصارش بر همه اقسام سه گانه دلالت دارد؛ زیرا در برابر اکثر، قلیلی است که به دلیل اسائه ی ادب نیست و اسائه ی ادب را هم، گاه سالک می فهمد و گاه نمی فهمد. در این عبارت دو نکته وجود دارد. اول آنکه اکثر قبض ها، قبض های خواسته است و دوم اینکه منشأ قبض خواسته، سوء ادبی است که از سالک در زمان بسط سر می زند، اما این نکته قابل استفاده نیست که این سوء ادب به خاطر بودن در حال بسط است. البته ممکن است که حال بسط، خود علّت از دست دادن یکی از آداب گردد. واردات گاه آن قدر سنگین است که سالک را از جای می جنباند و سالک از جای جنبیده، شاید ادبی را مغفول بگذارد و قهراً به قبض گرفتار آید، ولی این مطلب، کلی نیست. یعنی این گونه نیست که همیشه و یا حتی در اکثر موارد، حال بسط منشأ سوء ادب گردد. به هر حال، این سوء ادب، می تواند امری باشد که از سالک در درجه ای که در آن قرار دارد مورد انتظار و توقع نبوده است. قهراً مصادیقش قابل تعیین دقیق نیست، اما ما در اینجا به برخی از اهمّ مصادیق اشارتی می کنیم، ولی پیش از شروع، این نکته را باید تذکر دهیم که اکنون درصدد ارائه ی اسباب اختیاری قبض خواسته ایم. ادامه دارد... 🌴 گوهر معرفت 🌴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از زمانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💔دلتنگت هستیم سردار.... تمام آرزویم این شده است که کاش میشد.. دنیا را از قاب چشم های تو دید.. همان چشم هایی که غیر از خدا را ندید ...