🔰مروری بر نکات مهم جلسه 17 #جان_جهان با حضور حجت الاسلام #محمد_شهبازیان
📝 موضوع: حکمرانی فقیهانه در دوران غیبت (جلسه سوم)
💠 کلیت جلسه : استدلالهای عقلی و قرآنی در اثبات حکمرانی فقیه در دوران غیبت معصوم
♻️در بحث حاکمیت در دوران غیبت چند بحث مطرح است:
1️⃣آیا حاکمیت در دین لازم است یا خیر؟ گفتیم اصل آن را پذیرفتیم.
2️⃣اگر کسی بپذیرد دین، دارای حاکمیت است. بحث میشود آیا میتوان بین دوران حضور امام و دوران غیبت تفکیک کرد؟ (یعنی مثلا بگوییم در دوران حضور معصوم دین اجازه اعمال حاکمیت دارد اما در دوران غیبت کسی نباید حکمرانی کند فارغ از اینکه تشکیل حکومت به وسیله مجتهد جامع الشرایط باشد یا فردی دیندار، انقلابی و دغدغهمند) گفتیم در دوران غیبت هم لزوم حاکمیت برای دینداران وجود دارد.
3️⃣این حاکمیت باید فقیه باشد.
4️⃣بحثهای جزئی در بحث فقیه و حاکمیتش: مثلا ولایت مطلقه یا مقید، ولایت بر مردم یا وکالت از آنها، و غیره که بحثهای ثانوی است.
❓راههای شناخت سخن دین در بحث حکومتداری چیست؟
✅قرآن؛
✅عترت(إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثَّقَلَیْنِ کِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی أَهْلَ بَیْتِی ما إِنْ تَمَسَّکْتُمْ بهما لَنْ تَضلُّوا أبَداً)؛
✅عقل بدیهی.
❌نه مانند قرآنبسندگانیم که بگوییم فقط قرآن ولاغیر
❌نه مانند اخباری افراطی هستیم که بگوییم فقط عترت، قرآن برای ما قابل فهم نیست. مگر اینکه روایتی ذیل آن بیاید.
🔰قرآن فینفسه برای ما حجت است.
👈روایات، تبیین بیشتری دارند از بعضی از آیاتی که ممکن است مجمل یا مبهم باشند، یا مصادیق بیشتری را ذکر میکنند.
✌️خدا دو حجت را برای مردم قرار داده است. حجت باطنی: عقل؛ حجت ظاهری: قرآن و عترت.
🌐در شریعت بین عقل و علم تفاوت است. عقل بدیهی نه به معنای علم بشری و نه عرف جامعه.
🧪علم قابل تجربه است و ممکن است بعد از گذشت چند سال اشتباهاتش ثابت شود.
📝مثال واضح و بارز عقل بدیهی میشود ریاضیات.
🧠استدلال عقلی اثبات حاکمیت فقیه در دوران غیبت:
💎الاهم فالاهم، الاقرب فالاقرب: در زمانی که نیاز به متخصص هست اما دسترسی به او وجود ندارد تکلیف، ساقط نمیشود و باید به نزدیکترین فرد به متخصص رجوع کرد.
🔑در زمانی که امام معصوم هست حکومت و حاکمیت برای اوست، اما در زمانی که امام معصوم غایب است، نمیشود جامعه را بدون حاکم رها کرد، زیرا دستورات اسلام باید اجرا شوند. پس طبق این استدلال عقلی باید به نزدیکترین فرد به امام رجوع کرد.
👨👩👦👦قطعا برخی احکام اسلام، اجتماعی است.
📌در احکام اجتماعی اسلام نمیتوان بهصورت فردی ورود پیدا کرد. بلکه باید حاکمیت برای اجرای آن وجود داشته باشد.
👈به طبع حاکمیت، کسی باید باشد که دستورالعملهای دین را استخراج کند و بر اجرای آن نظارت کند و به جامعه بگوید چگونه رفتار صحیح دینی داشته باشند، این فرد غیر از اینکه فقیه باشد مصداق دیگری ندارد.
💡حاکمیت متعلق به دین است و فردی که متخصص دین است باید این کار را انجام دهد.
ادامه دارد...
🕋آیات قرآن در اثبات ولایت و حاکمیت فقیه در دوران غیبت:
در قرآن آیاتی داریم که آنها را میگویند سنتهای الهی.
✳️اهمیت سنتها: تحویل و تبدیل برای سنتهای خدا وجود ندارد. قاعده قطعیه خدا برای همیشه تاریخ است. مسیر واحد است.
💠از سنتهایی که خدا در قرآن گفته سنت احترام به عدل، ظلمستیزی و مقابله با ظلم است.
🔅ولَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَىٰ آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَيْهِمْ بَرَكَاتٍ مِنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ وَلَٰكِنْ كَذَّبُوا فَأَخَذْنَاهُمْ بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ. (اعراف، 96)
💠این سنت، سنتی است که اگر به وجود بیاید برکات بعدی نیز پشت سر آن میآید.
🔅منْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا.
🔅ما كَانَ لِأَهْلِ الْمَدِينَةِ وَمَنْ حَوْلَهُمْ مِنَ الْأَعْرَابِ أَنْ يَتَخَلَّفُوا عَنْ رَسُولِ اللَّهِ وَلَا يَرْغَبُوا بِأَنْفُسِهِمْ عَنْ نَفْسِهِ ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمْ لَا يُصِيبُهُمْ ظَمَأٌ وَلَا نَصَبٌ وَلَا مَخْمَصَةٌ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَلَا يَطَئُونَ مَوْطِئًا يَغِيظُ الْكُفَّارَ وَلَا يَنَالُونَ مِنْ عَدُوٍّ نَيْلًا إِلَّا كُتِبَ لَهُمْ بِهِ عَمَلٌ صَالِحٌ إِنَّ اللَّهَ لَا يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ.
❌سزاوار نیست برای مسلمانان از رسول خدا سرپیچی کنند. (نباید دور دین خدا را خالی کرد، نباید رسول خدا را تنها گذاشت)
🔰منظور از رسول خدا، فقط شخص پیامبراکرم نیست بلکه مراد حقیقت دین است. و میفرماید چه رسول بین شما باشد چه نباشد مهم دین رسول خداست. نکند به اعراف جاهلیت برگردید. (أَفَإِنْ ماتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلی أَعْقابِکُمْ)
امروز اگر ما تلاش میکنیم چون صحبت از دین رسول خداست.
❇️دیندار باید توأمان ایمانش با عمل صالح باشد.
🔅قاعده قرآن برای انسان حقیقی و تراز: هر کسی در خسران است. مگر کسی که ایمانش با عمل صالح همراه باشد. (عصر، 2-3)
💯دیندار اگر بخواهد عمل کند جز با تشکیل حکومت دینی نمیتواند به عمل صالح اقدام کند.
@ketabejamkaran
حدیث خوانی جلسه ششم -12-8-99.mp3
19.33M
#حدیث_خوانی 🏴به مناسبت شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها
🔹بحث از روایت های جعلی در نسب امام مهدی علیه السلام
👈حرکتی از جانب معاویه ، اموی ها و عباسی ها در تقابل با روایت اجماعی «المهدی من ولد فاطمه»
🔴قسمت اول
@khaketeshneh
محمد شهبازیان
جلسه هفتم حدیث خوانی ادامه بحث نسب.mp3
34.91M
#حدیث_خوانی 🏴به مناسبت شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها
🔹بحث از روایت های جعلی در نسب امام مهدی علیه السلام
👈حرکتی از جانب معاویه ، اموی ها و عباسی ها در تقابل با روایت اجماعی «المهدی من ولد فاطمه»
🔴قسمت دوم
@khaketeshneh
محمد شهبازیان
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم و رحمة الله
به لطف و فضل الهی و در سایه عنایات حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه)
مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم، برای نیمسال دوم سال تحصیلی جاری درسطح4 مهدویت در دو رویکرد "قرآن و حدیث" و "کلام" (هر کدام که به حد نصاب لازم رسید) پذیرش می نماید.
لطفا پیام های بعدی را دنبال کرده و به مشتاقان اطلاع رسانی فرمایید و آنها را به کانال ما ارجاع دهید.
مرکز تخصصی مهدویت
واحد تحصیلات تکمیلی
در حال حاضر ثبت نام صرفا از طریق سایت سنجش و پذیرش حوزه، با آدرس:
www.paziresh.ismc.ir
امکان پذیر است.
ان شاءالله اطلاعات تکمیلی و مواد و تاریخ آزمون، تاریخ مصاحبه و... متعافبا از طریق همین سایت اطلاع رسانی خواهد شد
📣📣توجه. توجه📣📣
👨🏻🎓داوطلبان گرامی ثبت نام سطح 4 مهدویت👨🏻🎓
🔶اگر مشغول به پایان نامه سطح3 هستید؛ می توانید ثبت نام نمایید.🔸
📑📑📑📑📑📑📑
ولی تا پایان تابستان ۱۴۰۲ فرصت دارید که از آن دفاع کرده و مدرک خود را تحویل دهید.
🗒🗒🗒🗒🗒🗒🗒
🎋واحد تحصیلات تکمیلی مرکز تخصصی مهدویت🕌
#کارگاه_آموزشی
✅ کارگاه مهارت افزایی پژوهش
🔴برگزارکننده: دانشگاه قرآن و حدیث
1⃣ درختواره پژوهش؛ شیوه مقاله و پایان نامه نویسی
✔️ با ارائه دکتر عبدالهادی مسعودی
🕤 ساعت ۹:۳۰ تا ۱۱:۳۰
2⃣ مقاله مردود؛ بسامد اشکالات برجسته در مقالات پذیرفته نشده
✔️ با ارائه دکتر احمد غلامعلی
🕛 ساعت ۱۲ تا ۱۳:۳۰
📆زمان: جمعه ۹ دی ماه ۱۴۰۱
👈پیوند حضور مجازی:
http://vc1.qhu.ac.ir/neshasteelmee
#مجله #حدیث #مقالات
┏━━━🔸🔷🔸━━━┓
@pejooheshyar
┗━━━🔸🔷🔸━━━┛
پژوهشیار نشریات علمی
📩 رهبر انقلاب در دیدار خانواده آیتالله مصباح یزدی: بزرگداشت جناب آقای مصباح یکی از واجبات کارهای حوزه و روحانیّت و ماها و همه است و بزرگداشت ایشان به معنای زنده نگه داشتن جهتگیری ایشان و راه ایشان است.
🔹️ مرحوم آقای مصباح (رضوان الله علیه) یک خصوصیّات منحصربهفردی داشتند که من در مجموعهی فضلای برجستهی قم که از قدیم میشناختیم، و حالا هم بحمدالله برکات بعضیشان ادامه دارد، نگاه میکنم، جامع این خصوصیّات را کسی مثل مرحوم آقای مصباح مشاهده نمیکنم؛ علم فراوان، فکر خوب و نوآور، بیان رسا و واضح، انگیزهی تمامنشدنی و بینظیر، خلقیّات و رفتارهای شایسته و برجسته، سلوک و معرفت و توجّه معنوی و مانند اینها؛ مجموع اینها را واقعاً انسان نمیتواند پیدا کند. اینها در آقای مصباح جمع بود. ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
🔍 متن کامل بیانات👇
https://khl.ink/f/51609
در کتاب "پژوهشی در هنجار پذیری حجاب دختران" نویسنده محترم مجموعه تحقیقات میدانی خود را در اختیار قرار داده و این پژوهش مبتنی بر مصاحبه های علمی با دختران جوان است.
@khaketeshneh
محمد شهبازیان
در این کتاب به بحث از آرایش های نوپدید و احکام فقهی آن پرداخته شده .
@khaketeshneh
محمد شهبازیان
در کتاب "رسانه و فریب کاری"تکنیک هایی بیان شده است که در اغتشاشات اخیر شاهدش بودیم .
@khaketeshneh
محمد شهبازیان
مشروعیت الزام حکومتی به حجاب.pdf
1.34M
❇️ مشروعیت الزام حکومتی به مراعات حجاب شرعی
📝 پژوهشی مستدل و فقهی
❓آیا الزام به مراعات حجاب از وظایف حکومت اسلامی است؟ چه دلایلی بر این الزام وجود دارد؟
❓آیا سیره پیامبر در صدر اسلام به الزام بر حجاب بود؟
❓آیا اجرای قانون حجاب، مشروط به رضایت عمومی مردم است؟
❓از نگاه دین حجاب مسئلهای شخصی است یا اجتماعی؟
✅ و سؤالات دیگر که پاسخ آنها را در این پژوهش فقهی مییابید.
📌 کانال نخبگانی «تنبیه الأمة»👇🏻
https://eitaa.com/joinchat/3310420148Ca673c3add8
#شهید_سلیمانی
مردان خدا سخن واحدی دارند :
شرط شهادت، شهید شدن و شهید بودن است.
آیا برای تبیین دین و جبهه حق شهید شده ایم ؟
آن هایی که انقلابی اند و انقلاب اسلامی ایران و آرمان های خمینی را انتخاب کرده اند باید بدانند که زخم زبان های دشمنان و جاهلان همان ترکش هایی است که در جبهه حق علیه باطل، انقلاب را هدف قرار داده است .
باید امید به آینده ، اعتقاد به ضرورت تحول در سیستم مدیریتی انقلابیون گذشته اما خسته و رسوا نمودن نفوذی های چمبره زده بر غنائم انقلاب را دستور کار خود قرار دهیم.
آیا حاضریم تیرهای پرتاب شده به سمت انقلاب خمینی را مانند شهیدان به جان بخریم؟ محمد شهبازیان https://eitaa.com/khaketeshneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 شهید حاج قاسم سلیمانی: با همه ارتباط خوب و مثبت برقرار کنید حتی با کسانی که ظاهرشان با شما متفاوت است.
🔹 اگر هدف داری نترس! برو و اثر بگذار
جانِ جهان
🔸 سلسله نشستهای مهدوی
📝موضوع: حکمرانی فقیهانه در دوران غیبت
با حضور
🔹حجت الاسلام محمد شهبازیان پژوهشگر و استاد مهدویت
🗓سهشنبه، 13 دی
⏰ساعت 14:30
📌 قم، خیابان شهیدان فاطمی، کوچه28، پلاک6
📹پخش زنده از کانال ایتای کتاب جمکران
#جان_جهان #نشست_مهدوی #کتاب_جمکران
@ketabeJamkaran
🔹 به بهانه شهادت سردار دلها❤️
✍ محمد رضا حدادپور جهرمی
رفقا! پیشنهاد میکنم به جای مطالعه کتابهای خاطرات افراد مختلف، اصلِ متن سخنرانی های سردار دلها را مطالعه کنید.
شخصیتی که در ذهن شما بر اساس کلام سردار سلیمانی نقش میبندد، متفاوت خواهد بود با شخصیتی که از آن شهید عزیز در خاطرات دیگران میخوانید!
صراحت کلام و عمق نگاه را در متن سخنرانی های شهید سلیمانی بیشتر از متن دیگران درباره ایشان میبینید و لذت میبرید.
به این متن که برشی از سخنرانی سردار دلهاست دقت کنید و لذت ببرید: 👇🌷
«یک عده نادان، شعار «جمهوری ایرانی» در برابر «جمهوری اسلامی» سر دادند! خاک بر سرتان! یا گفتند «به جای شعار مرگ بر آمریکا، برویم جلو سفارت روسیه شعار مرگ بر روسیه(نه مرگ بر شوروی) سر بدهیم.»
آن هم آمریکای امروزی. دستاوردهای آمریکا در عراق، افغانستان و پاکستان جلو چشم ماست. چند وقت قبل آقای «محمود عثمان» نماینده سنی کرد عراقی پیش من آمد. نماینده مجلس و شخصیت بارز سیاسی عراقی هست. تعریف می کرد که یک بار به منطقه حضراء (منطقه تحت حفاظت آمریکا در عراق) رفتم. رفتم داخل، کارت نمایندگی ام را نشان دادم. گفتند باید بازرسی شوید. گفتم خب بازرسی کنید. گفتند الان نمی توانیم؛ باید یک سگ شما را بازرسی کند! که آن سگ هم الان خواب است! گفتم خب سگ را بیدارش کنید. گفتند الان نمی شود، این سگ را باید یک افسر آمریکایی بیدار کند!
اینها قصه نیست، مربوط به دوره قاجار هم نیست. مربوط به همین دوره کنونی ماست. در همین کشور عراق، همسایه خودمان است. عراقی که بر اثر جنگ آمریکا تا کنون یک میلیون آدم کشته شده است. این هم از افغانستان و پاکستان. شعار «مرگ بر آمریکا» نه! شعار «مرگ بر روسیه»؟! این شعار هوشمندانه است؟ اسم این حرکت را چیزی جز مزدوری می توان گذاشت؟
اعتقاد بنده این است و این اعتقاد هم در تجربه برای ما ثابت شد که بخش اعظم آن چیزی که در ایران جنبه ملی گرایی و ناسیونالیستی دارد، دروغ است. ملی گرایی را برای مقابله با اسلام گرایی علم کرده اند، نه ملی گرایی به معنای حب وطن که کسی درد داشته باشد و بیاید برای کشورش کاری انجام بدهد؛ وگرنه ما در صحنه های جنگ باید ملی گراها را جلوتر از هر عنصر دیگری می دیدیم. در دوره هشت ساله جنگ و تجاوز خارجی دشمن تاریخی به ایران، ما باید ملی گرا ها، نهضت آزادی و جبهه ملی را می دیدیم ولی هیچ اثری ندیدیم، هیچ کجا بسیجی از آن ها ندیدیم، هیچ کجا ندیدیم اینها بخواهند ثبت نام کنند، بخواهند نیروها را جمع کنند، تشکیل گردان و گروهان بدهند و به جبهه اعزام بکنند.
هیچوقت این اتفاق نیفتاد. ملی گرایی دروغین برای مقابله با مذهب و اسلام بود.»
منبع: کتاب «برادر قاسم»