eitaa logo
محمد شهبازیان.مدرس و پژوهشگرمهدویت.
6.2هزار دنبال‌کننده
618 عکس
455 ویدیو
80 فایل
@khaketeshneh-محمد شهبازیان
مشاهده در ایتا
دانلود
📣📣توجه. توجه📣📣 👨🏻‍🎓داوطلبان گرامی ثبت نام سطح 4 مهدویت👨🏻‍🎓 🔶اگر مشغول به پایان نامه سطح3 هستید؛ می توانید ثبت نام نمایید.🔸 📑📑📑📑📑📑📑 ولی تا پایان تابستان ۱۴۰۲ فرصت دارید که از آن دفاع کرده و مدرک خود را تحویل دهید. 🗒🗒🗒🗒🗒🗒🗒 🎋واحد تحصیلات تکمیلی مرکز تخصصی مهدویت🕌
✅ کارگاه مهارت افزایی پژوهش 🔴برگزارکننده: دانشگاه قرآن و حدیث 1⃣ درختواره پژوهش؛ شیوه مقاله و پایان نامه نویسی ✔️ با ارائه دکتر عبدالهادی مسعودی 🕤 ساعت ۹:۳۰ تا ۱۱:۳۰ 2⃣ مقاله مردود؛ بسامد اشکالات برجسته در مقالات پذیرفته نشده ✔️ با ارائه دکتر احمد غلامعلی 🕛 ساعت ۱۲ تا ۱۳:۳۰ 📆زمان: جمعه ۹ دی ماه ۱۴۰۱ 👈پیوند حضور مجازی: http://vc1.qhu.ac.ir/neshasteelmee ┏━━━🔸🔷🔸━━━┓ @pejooheshyar ┗━━━🔸🔷🔸━━━┛ پژوهشیار نشریات علمی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📩 رهبر انقلاب در دیدار خانواده آیت‌الله مصباح یزدی: بزرگداشت جناب آقای مصباح یکی از واجبات کارهای حوزه و روحانیّت و ماها و همه است و بزرگداشت ایشان به معنای زنده نگه داشتن جهت‌گیری ایشان و راه ایشان است. 🔹️ مرحوم آقای مصباح (رضوان ‌الله ‌علیه) یک خصوصیّات منحصربه‌‌فردی داشتند که من در مجموعه‌ی فضلای برجسته‌ی قم که از قدیم می‌شناختیم، و حالا هم بحمدالله برکات بعضی‌شان ادامه دارد، نگاه میکنم، جامع این خصوصیّات را کسی مثل مرحوم آقای مصباح مشاهده نمیکنم؛ علم فراوان، فکر خوب و نوآور، بیان رسا و واضح، انگیزه‌ی تمام‌نشدنی و بی‌نظیر، خلقیّات و رفتارهای شایسته و برجسته، سلوک و معرفت و توجّه معنوی و مانند اینها؛ مجموع اینها را واقعاً انسان نمیتواند پیدا کند. اینها در آقای مصباح جمع بود. ۱۴۰۱/۱۰/۰۵ 🔍 متن کامل بیانات👇 https://khl.ink/f/51609
سه کتاب جهت اطلاع 👇👇👇
در کتاب "پژوهشی در هنجار پذیری حجاب دختران" نویسنده محترم مجموعه تحقیقات میدانی خود را در اختیار قرار داده و این پژوهش مبتنی بر مصاحبه های علمی با دختران جوان است. @khaketeshneh محمد شهبازیان
در این کتاب به بحث از آرایش های نوپدید و احکام فقهی آن پرداخته شده . @khaketeshneh محمد شهبازیان
در کتاب "رسانه و فریب کاری"تکنیک هایی بیان شده است که در اغتشاشات اخیر شاهدش بودیم . @khaketeshneh محمد شهبازیان
جزوه ای دیگر جهت اطلاع پژوهشگران در بحث حجاب 👇
مشروعیت الزام حکومتی به حجاب.pdf
1.34M
❇️ مشروعیت الزام حکومتی به مراعات حجاب شرعی 📝 پژوهشی مستدل و فقهی ❓آیا الزام به مراعات حجاب از وظایف حکومت اسلامی است؟ چه دلایلی بر این الزام وجود دارد؟ ❓آیا سیره پیامبر در صدر اسلام به الزام بر حجاب بود؟ ❓آیا اجرای قانون حجاب، مشروط به رضایت عمومی مردم است؟ ❓از نگاه دین حجاب مسئله‌ای شخصی است یا اجتماعی؟ ✅ و سؤالات دیگر که پاسخ آنها را در این پژوهش فقهی می‌یابید. 📌 کانال نخبگانی «تنبیه الأمة»👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/3310420148Ca673c3add8
مردان خدا سخن واحدی دارند : شرط شهادت، شهید شدن و شهید بودن است. آیا برای تبیین دین و جبهه حق شهید شده ایم ؟ آن هایی که انقلابی اند و انقلاب اسلامی ایران و آرمان های خمینی را انتخاب کرده اند باید بدانند که زخم زبان های دشمنان و جاهلان همان ترکش هایی است که در جبهه حق علیه باطل، انقلاب را هدف قرار داده است . باید امید به آینده ، اعتقاد به ضرورت تحول در سیستم مدیریتی انقلابیون گذشته اما خسته و رسوا نمودن نفوذی های چمبره زده بر غنائم انقلاب را دستور کار خود قرار دهیم. آیا حاضریم تیرهای پرتاب شده به سمت انقلاب خمینی را مانند شهیدان به جان بخریم؟ محمد شهبازیان https://eitaa.com/khaketeshneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 شهید حاج قاسم سلیمانی: با همه ارتباط خوب و مثبت برقرار کنید حتی با کسانی که ظاهرشان با شما متفاوت است. 🔹 اگر هدف داری نترس! برو و اثر بگذار
جانِ جهان 🔸 سلسله نشست‌های مهدوی 📝موضوع: حکمرانی فقیهانه در دوران غیبت با حضور 🔹حجت الاسلام محمد شهبازیان پژوهشگر و استاد مهدویت 🗓سه‌شنبه، 13 دی ⏰ساعت 14:30 📌 قم، خیابان شهیدان فاطمی، کوچه28، پلاک6 📹پخش زنده از کانال ایتای کتاب جمکران @ketabeJamkaran
🔹 به بهانه شهادت سردار دلها❤️ ✍ محمد رضا حدادپور جهرمی رفقا! پیشنهاد میکنم به جای مطالعه کتابهای خاطرات افراد مختلف، اصلِ متن سخنرانی های سردار دلها را مطالعه کنید. شخصیتی که در ذهن شما بر اساس کلام سردار سلیمانی نقش میبندد، متفاوت خواهد بود با شخصیتی که از آن شهید عزیز در خاطرات دیگران می‌خوانید! صراحت کلام و عمق نگاه را در متن سخنرانی های شهید سلیمانی بیشتر از متن دیگران درباره ایشان می‌بینید و لذت میبرید. به این متن که برشی از سخنرانی سردار دلهاست دقت کنید و لذت ببرید: 👇🌷 «یک عده نادان، شعار «جمهوری ایرانی» در برابر «جمهوری اسلامی» سر دادند! خاک بر سرتان! یا گفتند «به جای شعار مرگ بر آمریکا، برویم جلو سفارت روسیه شعار مرگ بر روسیه(نه مرگ بر شوروی) سر بدهیم.» آن هم آمریکای امروزی. دستاوردهای آمریکا در عراق، افغانستان و پاکستان جلو چشم ماست. چند وقت قبل آقای «محمود عثمان» نماینده سنی کرد عراقی پیش من آمد. نماینده مجلس و شخصیت بارز سیاسی عراقی هست. تعریف می کرد که یک بار به منطقه حضراء (منطقه تحت حفاظت آمریکا در عراق) رفتم. رفتم داخل، کارت نمایندگی ام را نشان دادم. گفتند باید بازرسی شوید. گفتم خب بازرسی کنید. گفتند الان نمی توانیم؛ باید یک سگ شما را بازرسی کند! که آن سگ هم الان خواب است! گفتم خب سگ را بیدارش کنید. گفتند الان نمی شود، این سگ را باید یک افسر آمریکایی بیدار کند! اینها قصه نیست، مربوط به دوره قاجار هم نیست. مربوط به همین دوره کنونی ماست. در همین کشور عراق، همسایه خودمان است. عراقی که بر اثر جنگ آمریکا تا کنون یک میلیون آدم کشته شده است. این هم از افغانستان و پاکستان. شعار «مرگ بر آمریکا» نه! شعار «مرگ بر روسیه»؟! این شعار هوشمندانه است؟ اسم این حرکت را چیزی جز مزدوری می توان گذاشت؟ اعتقاد بنده این است و این اعتقاد هم در تجربه برای ما ثابت شد که بخش اعظم آن چیزی که در ایران جنبه ملی گرایی و ناسیونالیستی دارد، دروغ است. ملی گرایی را برای مقابله با اسلام گرایی علم کرده اند، نه ملی گرایی به معنای حب وطن که کسی درد داشته باشد و بیاید برای کشورش کاری انجام بدهد؛ وگرنه ما در صحنه های جنگ باید ملی گراها را جلوتر از هر عنصر دیگری می دیدیم. در دوره هشت ساله جنگ و تجاوز خارجی دشمن تاریخی به ایران، ما باید ملی گرا ها، نهضت آزادی و جبهه ملی را می دیدیم ولی هیچ اثری ندیدیم، هیچ کجا بسیجی از آن ها ندیدیم، هیچ کجا ندیدیم اینها بخواهند ثبت نام کنند، بخواهند نیروها را جمع کنند، تشکیل گردان و گروهان بدهند و به جبهه اعزام بکنند. هیچوقت این اتفاق نیفتاد. ملی گرایی دروغین برای مقابله با مذهب و اسلام بود.» منبع: کتاب «برادر قاسم»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مادر ۴ شهید نکاتی از کانال استاد مصطفی صادقی کاشانی به جهت گرامی‌داشت همسر امیرالمؤمنین و مادر چهار شهید کربلا، روزی از سال را به ایشان اختصاص داده و در تقویم درج کرده‌اند. جناب ام‌البنین مادر حضرت ابوالفضل العباس و جعفر و عبدالله و عثمان برادران سیدالشهدا و شهدای کربلاست. اگر اطلاعات زیادی از این مادر نداریم اما حاصل تربیت او در وفاداری فرزندانش به امام زمان و ایستادگی برابر ذلت‌پذیری به ظهور رسید. تعبیر «بنفسی انت» نیز مدال افتخاری برای فرزند این مادر است. هم‌قبیله بودن ام‌البنین با شمر فرمانده ارشد سپاه یزید می‌توانست این چهار برادر را از تحریم خارج کند؛ اما آنان آرمان‌های دینی خود را ترجیح دادند و تسلیم جوّ حاکم نشدند. ابوالفرج اصفهانی (د 356) به نقل از امام صادق(ع) می‌نویسد: ام البنین به بقیع می‌رفت و چنان بر فرزندانش می‌گریست و مرثیه‌ای سوزناک می‌گفت که مردم مدینه را به دور خود جمع می کرد. حتی مروان [که از دشمنان اهل‌البیت بود] می‌آمد و می‌گریست. برای اطلاع بیشتر به مقاله دانشنامه‌ای ام‌البنین نوشته استاد مرحوم دکتر سامانی (در متن شماره 22 مستبین) مراجعه شود. در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
این کار کوتاه و زیبا را ببینید
41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 موشن گرافیک "ارمغان حضور" 🔸 تولید شده در رویداد رسانه‌ای جهت ✅ 🆔 @jahat_event
جان جهان 15 - حجت الاسلام شهبازیان.mp3
10.71M
ا❁﷽❁ا 🎧بشنوید: صوت جلسات جان جهان جلسه اول 📝موضوع: حکمرانی فقیهانه در دوران غیبت 🎙حجت الاسلام محمد شهبازیان @ketabejamkaran
🗓 به مناسبت ۱۷ دی ۴۶/ درگذشت پهلوان 📷سال ۱۳۳۶/ مرحوم تختی در حال دریافت یک جلد قرآن به عنوان هدیه از آیت‌الله طالقانی در مسجد هدایت ✍️ارتباطات با روحانیت به ویژه روحانیت مبارز شاخصه مهمی برای فهم رویکرد دینی و سیاسی وی به شمار می‌رود. ارادت زیادی به و آیت‌الله سید رضا زنجانی داشت و درد دل‌هایش بیشتر پیش این دو نفر بود و در واقع آن‌ها سنگ صبور او بودند. (حماسه جهان پهلوان، ص۱۱۲) فضای و رویکرد اجتماعی آیت‌الله طالقانی هم طوری بود که اشخاصی چون تختی را به خود جذب می‌کرد. 📃 منبع ۵۸۱ ساواک پس از مرگ تختی علت حضور فعال آیت‌الله طالقانی و خانواده ایشان در مراسم ترحیم تختی را سرکشی هفته‌ای یک‌بار غلامرضا تختی به منزل آیت‌الله و احیاناً دادن کمک‌های مالی در حد مقدورات به خانواده طالقانی می‌دانست. به نظر می‌رسید مراجعات تختی به منزل آیت‌الله طالقانی و اعطای کمک‌های احتمالی در ایام زندان بودن ایشان صورت می‌گرفته است. آل‌حسینی (از بچه محل‌های تختی) نیز درباره رابطه وی با شهید حجت‌الاسلام مجتبی نقل می‌کند که در زمان زندانی بودن شهید نواب صفوی پس از ، همواره به همراه تختی به دیدار شهید نواب صفوی در زندان قصر می‌رفته‌اند. شهید نواب صفوی بچه محل تختی بود. 🌐 منبع: پایگاه اطلاع رسانی مرکز بررسی اسناد تاریخی 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🔵 رمزگشایی از اهداف آیت‌الله شیخ عبدالکریم حائری در تأسیس حوزه قم ✔️ گزارشی کوتاه از محمدصادق_ابوالحسنی 🔹به گزارش روابط عمومی پژوهشکده تاریخ معاصر، به مناسبت یکصدمین سالگرد بازتأسیس حوزه علمیه قم، نشستی با عنوان «زمینه‌ها و بسترهای سیاسی و فرهنگی حوزه علمیه قم» ۱۳ دی‌ماه در پژوهشکده تاریخ معاصر و دبیرخانه همایش صدمین سالگرد تأسیس حوزه علمیه قم برگزار شد، حجت‌الاسلام محمدصادق ابوالحسنی در این نشست طی سخنانی اظهار داشت: تأسيس حوزه علميه قم در حوالی سال 1300 خورشیدی / 1340 قمری، به اهتمام حضرت آيه اللّه‏ حاج شيخ عبدالكريم حائرى يزدى (ره)، و با همدلى و همكارى فقيهان وارسته‌اى چون ميرزا محمد ارباب و ميرزا ابوالقاسم قمى و...، از جمله حركت‌هاى مهم و تاريخ‌سازى است كه منشأ و مصدر وقوع جريانات بسيار مهمى گردید و جریان روحانیّت را در مرحله جدیدی از نقش‌آفرینی تاریخی قرار داد که تا کنون نیز ادامه دارد و امسال پیشینۀ آن به صد سالگی خود می‌رسد. 🔹وی افزود: در مقام نظریه شناسی، چهار رویکرد در مورد اهداف آیت الله شیخ عبدالکریم حائری در تأسیس حوزه قم علمیه قم وجود دارد: 1⃣ نظریه نخست؛ ادعای رضایت و تمجید دربست مؤسس حوزه از اقدامات رضاخان است. این نظریه عمدتا از سوی مطبوعات وابسته به رژیم پهلوی و مسئولین حکومت رضاخان مثل علی اصغر حکمت مطرح می‌شد تا موسس حوزه و نخبگان ایران را کاملاً با رضاخان همسو نشان دهند. تلگراف تند رژیم پهلوی به حاج شیخ و نیز اظهارات نزدیکان حاج شیخ مثل آیت الله اراکی مبنی بر دق مرگ شدن ایشان از دین ستیزی شاه، خط بطلانی بر این ادعاست. 2⃣ نظریه دوم: نظریه سیاست گریزی شخصیتی حاج شیخ و انزوای سیاسی ایشان (رویکرد انفعالی مؤسس حوزه) است. این ایده را آقای دکتر عبدالهادی حائری در کتاب تشیّع و مشروطیّت در ایران مطرح می‌کند. عجیب اینکه ایشان از یک سو مدعی شده که سیاست گریزی حاج شیخ در اصل ریشه در نوع شخصیت ایشان دارد و از سوی دیگر حاج شیخ را به ریاست طلبی متهم می‌کند و حتی گزارش‌ افرادی را منعکس می‌کند که طبق آن، حاج شیخ با آمدن مراجع تبعید شده نجف به قم، مخالف بود و حضور آن بزرگان را مزاحم ریاست خود می‌پنداشت! این ادعا چنان دور از واقعیت است که محقق فقید و مطلع استاد عبدالحسین حائری، این حرف (آیت الله حائری، روحاً فردی غیر سیاسی بوده) را به شدت رد می‌کرد و می‌پرسید: برادرم عبدالهادی از کجا و با کدام علم روانشناسیِ خود توانسته است، روحیّات جد ما را چنین تشخیص دهد؟! قضاوت برادرم عبدالهادی بر پایه گزارش‌های غیر معتبر است. ضمنا حاج شیخ متواضعانه‌ترین رفتار را با مراجع عظام تبعیدی نجف در قم داشته است. 3⃣ نظریه سوم، ادعای رویکرد ضد سیاسی حاج شیخ است که بر این اساس، ایشان عامداً به نیت تفکیک حوزه از سیاست، حوزه علمیه قم را تاسیس کرد. (رویکرد فعال اما سلبی) این ایده را آقای دکتر مصطفی محقق داماد در نشست صد سالگی حوزه، در سال 1400 مطرح کرد و به نوعی حرکت سیاسی و تصدی‌گری امام خمینی را مخالف هدف آیت الله حاج شیخ عبدالکریم حائری از تاسیس حوزه قم معرفی کرد. جالب اینکه خود ایشان در سال ۸۳ در مصاحبه با مجله حوزه میگوید، یکی از اثار مهم تاسیس حوزه توسط حاج شیخ پیدایش انقلاب اسلامی است که توسط شاگرد برجسته حاج شیخ، یعنی امام خمینی صورت گرفته است و در ادامه گلایه می‌کند که چرا چنین آثار و پیامدهای مهمی درست گزارش نشده و در قالب کتاب، منتشر نگردیده است! ایشان در آن مصاحبه تصریح می‌کند که فکر تاسیس حوزه مرکزی در ایران، از قبلها مورد نظر حاج شیخ بوده و در واکنش به برخی اقدامات فکری – اجتماعی – سیاسی روز صورت پذیرفته است. از جمله انقلاب کمونیستی در روسیه، رواج غربزدگی پس از مشروطه و..؛ پس عدم ورود حاج شیخ به سیاست به جهت فقدان نیروی کارآمد و متدین بوده و چون روحانیت نمی‌توانسته قدرت را در دست گیرد، لذا حاج شیخ به تربیت نیرو می‌پردازد. 4⃣ نظریه چهارم، قول مختار ما است. طبق این نظریه آیت الله شیخ عبدالکریم حائری، صاحب بینش سیاسی عمیق بوده و می‌توان ایشان را یک نوع کنشگر سیاسی خاموش با سیاست تدبیر و سکوت دانست که با بردباری و دوراندیشی، حوزه قم را تاسیس کرد ولی چون شرایط روز را برای ورود مستقیم به عرصه سیاسی فراهم نمی‌دید، تمام هم و غم خود را روی تاسیس و حفظ حوزه گذاشت و با این کار مهمترین کانون برای ایفای نقش اجتماعی و فرهنگی و سیاسی را پایه گذاری کرد. (رویکرد فعال و ایجابی نه عافیت طلب). راهبرد پنج‌گانه موسس حوزه عبارت بود از: ۱.حفظ باقیماندۀ قوای روحانیت ۲. ایمن ماندن از تعرّضات وحشیانۀ دشمنِ مسلّط ۳. تقویت بنیۀ شدیداً تحلیل رفتۀ حوزه ۴. گذراندن دوران ضعف و نقاهت حوزه‌ها ۵. تجدید قوا برای روز موعود. ابوالحسنی در پایان به تفصیل اسناد و مدارک تاریخی این نظریه و اظهارات تاریخ‌نگاران و بزرگان حوزه در تایید این نگاه را بیان کرد.
در راستای بحث حکمرانی فقیهانه👆