eitaa logo
{ قاری شو • خلیل سواری }
962 دنبال‌کننده
143 عکس
45 ویدیو
9 فایل
✔محتویات کانال: 🔹مطالب آموزشی و تلاوتهای اصیل 🌸اغلب مطالب کانال برگرفته از کتب استاد عزیزم حاج غلامرضا شاه میوه اصفهانی «مهارتهای تنغیمی و القاء معانی و. » ♥️نشر لینک کانال = اجر و ثواب♥️ 😘خانه قرآن و عترت ریاض الفرقان سوالی دارید❓👇 @khalilsavari279
مشاهده در ایتا
دانلود
3⃣جلسه سوم (قاری شو ♥️) 🎙مهارت اول(بخش نخست) : 🔶یادگیری اجناس و مقامات ▪️توضیح : همانطور که امروز بسیاری از قراء کشور می دانند در تلاوت قرآن کریم از تعداد زیادی از مقامات و اجناس موسیقی عرب استفاده شده و می شود.و فراگیری این اجناس و مقامات عربی در ابتداء ، امری مفید و مطلوب است . به ویژه این که تسلط بر شیوه علمی موجب می شود تا دست قاری در ابداع الحان و بکارگیری مهارتهایی که در ادامه با آن آشنا خواهید شد بازتر شود. 🎼مبحث اصلی این جلسه👇 🔶به طور کلی تمامی فرازهای لحنی(ردیف) موجود در تلاوت های قاریان مشهور مصری از ابتداء تا انتها خارج از یکی از حالات زیر نیست:👇 ۱.مقام اصلی ۲.مقام فرعی ۳.مقام مرکب ۴.ثلاثی،جنس یا عقد یک مقام ۵.ترکیب دو یا چند جنس در کنار هم(تلوین) ۶.ترکیب دو یا چند مقام فرعی از یک یا چند مقام ۷.ترکیب یک مقام فرعی یا یک مقام مرکب ۸.استفاده از یک یا دو مقام همراه با تغییر نت پایه در این بخش ما تلاش می نماییم تا ضمن تعریف هر یک از موارد فوق با ارائه نمونه های صوتی گوش شما را با درجات و فواصل در هر مقام آشنا نماییم. 🌸ادامه مبحث در جلسه آینده...🌸 🎗🎗🎗🎗🎗🎗🎗🎗🎗🎗🎗🎗 📱لینک کانال قاری شو♥️👇 👨‍🏫&مدرس : خلیل سواری& 🟥نشر دهید🟥 https://eitaa.com/khalilQarishoo114
درس چهارم👇توضیح مفصل موارد هشتگانه 👂حتما فایل های صوتی را گوش دهید
4⃣جلسه چهارم (قاری شو ♥️) ادامه مبحث جلسه قبلی و ورود به توضیح هر کدامیک از موارد هشتگانه👇 ۱.مقام اصلی: مقامات اصلی ، مقاماتی هستند که بنابر یکی از دلایل ذیل دارای اهمیت ویژه ای در آموزش موسیقی مقامی عرب هستند. 🎗الف«کثرت استعمال و پر کاربرد بودن این مقامات» 🎗ب«به دلیل سیطره ای که بر سایر مقامات دارند مانند راست و بیات» ®مقامات اصلی در عبارت صُنع بسحرک صبا ، نهاوند ، عجم ، بیات سیکا ، حجاز ، راست ، کرد ®مقامات اصلی کم کاربرد نوا اثر ، اثر کرد ، صبا زمزم ، مستعار ®نکات مهم: 1.تمامی مقامات اصلی و مرکب بر شالوده اجناس و عقود استوار است ، چونکه هر مقامی از دو جنس اصلی و فرعی تشکیل شده است. 2.برخی از این مقامات اصلی دارای دو حالت صعودی و نزولی متفاوت هستند ، یعنی سیر صعودی مقام با سیر نزولی آن متفاوت است(البته تفاوت آنها تنها در جنس دوم یا فرعی می باشد و در جنس اول یا اصلی هیچ اختلافی در سیر صعودی و نزولی موجود نیست.) 3.در بین گستره وسیع الحان قرآنی به جا مانده از قاریان بزرگ مصری چیزی حدود 15٪ از آن ها به شکل یک مقام اصلی کامل به اجراء در آمده و نزدیک 85٪ آن ها موارد هفتگانه ای است که در ادامه به آن ها آشنا خواهید شد. 🧩🧩🧩🧩🧩🧩🧩🧩🧩🧩🧩🧩 ۲.مقام فرعی مقام فرعی عبارت است از برجسته شدن یکی از درجات مقام اصلی ، مانند درجه چهارم بیات(sol) که به بیات نوا معروف است یا درجه هشتم راست که به کردان شهرت دارد. ®نکته مهم مطلب بالا به این معنا نیست که سایر درجات مقام در یک مقام فرعی اجراء نمی شود زیرا اساسا با اجراء یک نت ، هیچ نغمه ای یا ملودی پدید نخواهد آمد ، بلکه در روند اجراء مقام ، صدای یکی از نت ها بر دیگر اصوات غلبه پیدا می کند که به آن «نت شاهد» گفته می شود. https://eitaa.com/khalilQarishoo114 ادامه در نوشته بعدی👇
ادامه مبحث جلسه چهارم👆 ۳.مقام مرکب: مقامات مرکب ، مقاماتی هستند که از ترکیب اجناس مقامات اصلی پدید آمده و بر اساس جنس اول آن مقام ، مشخص خواهد شد که آن مقام مرکب جزو خانواده کدام مقام اصلی قرار دارد. ®مثال اگر جنس اول یک مقام مرکب «حجاز» و جنس دوم آن «عجم» باشد ، چنین مقامی با نام «زنکران یا زنکوله» به دلیل وجود جنس حجاز در ۴ درجه ابتدایی یا پایین آن جزو خانواده یا فصیله حجاز قرار خواهد داشت. ®نکته مهم تعداد مقامات مرکب ، ۳۰ مقام می باشد ، که البته برخی از آن ها در تلاوت قرآن بسیار مورد استفاده قرار گرفته و برخی هم به ندرت اجراء شده است. 🧩🧩🧩🧩🧩🧩🧩🧩🧩🧩🧩🧩 ۴.ثلاثی ، جنس و عقد 🟨ثلاثی هر گاه سه نت ابتدایی یک مقام مورد استفاده قرار گیرد به آن «ثلاثی یا تریکورد» گفته می شود. 🎗مانند /ثلاثی سیکاه یا ثلاثی مشترک بیات و صبا/ البته اجراء سه درجه ابتدایی از یک مقام ، تنها در مقام سیکاه است که برای شکل گیری ماهیت سیکاه کفایت می کند ، اما در سایر مقامات نیاز به چهار و یا پنج درجه کاملا وجود دارد. 🟨جنس هر گاه ۴ درجه ابتدایی یک مقام خوانده شود را «دانگ ، جنس یا تتراکورد» گفته میشود. 🟨عقد هرگاه ۵ درجه خوانده شود به آن «عقد یا پنتاکورد» گفته میشود. ®نکته مهم مقاماتی داریم ثلاثی یا تریکورد مانند «سه گاه ، مستعار» مقاماتی داریم تتراکورد ، جنس یا رباعی مانند«بیات،رست،عجم،صبا،حجاز،نهاوند، کرد،صبا زمزم» مقاماتی داریم پنتاکورد، خماسی یا عقد مانند«نوا اثر ، اثر کورد». 🧩🧩🧩🧩🧩🧩🧩🧩🧩🧩🧩🧩 ۵.ترکیب دو یا چند جنس در کنار هم: منظور از چنین مواردی در تلاوت ، مواردی است که این اجناس در یک دانگ یا تتراکورد یا حداکثر یک پنتاکورد در کنار هم قرار میگیرند ، و اختلاف دو جنس در حدی نیست که بتوان آن را یک مقام مرکب محسوب کرد ، به اجراء این گونه ردیف ها «تلوین یا مرکب خوانی» گفته می شود. https://eitaa.com/khalilQarishoo114 ادامه در نوشته بعدی👇
ادامه مبحث جلسه چهارم(۲)👆 ۶.ترکیب دو یا چند مقام فرعی از یک یا چند مقام: این حالت شامل مواردی می شود که قاری از مقام فرعی مثلاً «بیات حسینی» شروع و در ادامه آن را به «بیات عجمی» تبدیل می نماید یعنی از درجه ۵ بیات ، نغمه را آغاز اما در ادامه به درجه ۶ بیات منتقل و آن درجه را به عنوان نت شاهد مورد استفاده قرار دهد.(در یک فراز) حالت بعدی ممکن است از یک مقام فرعی در یک مقام به مقام فرعی دیگری در مقام دیگر منتقل شود ، «مانند انتقال از درجه ۵ بیات به درجه ۵ نهاوند که به نوا معروف است.» 🧩🧩🧩🧩🧩🧩🧩🧩🧩🧩🧩🧩 ۷.ترکیب یک مقام فرعی با یک مقام مرکب: چنین حالتی را می توان در استفاده همزمان از درجه ۶ بیات و انتقال آن به مقام شوری که از مقامات مرکب بیات است ملاحظه نمود.اساتیدی که از این حالت بعضاً استفاده میکنند«استاد مصطفی اسماعیل ، استاد منشاوی ، استاد البهتیمی» 🧩🧩🧩🧩🧩🧩🧩🧩🧩🧩🧩🧩 ۸.استفاده از یک یا دو مقام همراه با تغییر نت پایه: در این حالت قاری در یک فراز لحنی یا در دو فراز لحنی ، درجه ای از یک مقام مانند بیات را به بیات یا راست تبدیل می نماید.به این کار «مدولاسیون» گفته می شود. ®نکته مهم این نوع حالت موجب افزایش ارتفاع صوت قاری و ارائه دادن اصل تلاوت خواهد شد. 🧩🧩🧩🧩🧩🧩🧩🧩🧩🧩🧩🧩 با توجه به اینکه تا اینجا با کلی حالات لحنی آشنا شدیم .در جلسه پنجم موارد ذیل را به شکل عملی کار میکنیم👇 ۱.آموزش فواصل(تشکیل دهنده مقامات) به شکل عملی ۲.آموزش اجناس مقامات به شکل عملی ۳.آموزش مقامات اصلی و مرکب به شکل عملی ۴.آموزش مقامات فرعی به شکل عملی 🎗🎗🎗🎗🎗🎗🎗🎗🎗🎗🎗🎗 📱لینک کانال قاری شو♥️👇 👨‍🏫&مدرس : خلیل سواری& 🟥نشر دهید🟥 https://eitaa.com/khalilQarishoo114
🌐لیست دسترسی سریع به مطالب آموزشی👇 💠درس اول 🪧آشنایی با مهارتهای تنغیمی https://eitaa.com/khalilQarishoo114/140 💠درس دوم 🪧اسباب،لوازم و پیش نیازها https://eitaa.com/khalilQarishoo114/146 💠درس سوم 🪧موارد هشتگانه https://eitaa.com/khalilQarishoo114/151 💠درس چهارم(بخش یکم) 🪧مقامات اصلی 🪧مقامات فرعی https://eitaa.com/khalilQarishoo114/154 https://eitaa.com/khalilQarishoo114/155 💠درس چهارم (بخش دوم) 🪧مقامات مرکب 🪧ثلاثی،جنس،عقد 🪧ترکیب دو یا چند جنس در کنار هم» https://eitaa.com/khalilQarishoo114/157 https://eitaa.com/khalilQarishoo114/158 https://eitaa.com/khalilQarishoo114/159 💠درس چهارم(بخش سوم) 🪧ترکیب دو یا چند مقام فرعی از یک یا چند مقام 🪧ترکیب یک مقام فرعی با یک مقام مرکب 🪧استفاده از یک یا دو مقام همراه با تغییر نت پایه» https://eitaa.com/khalilQarishoo114/161 https://eitaa.com/khalilQarishoo114/162 https://eitaa.com/khalilQarishoo114/163 💎مبحث مهم و کاربردی«۱» 🪧عوامل مؤثر در شکل گیری صوت انسان(غیر ارادی ، ارادی) https://eitaa.com/khalilQarishoo114/170 💎حتما گوش داده بشه«فایل صوتی» 🪧شناخت ، قبل از شروع https://eitaa.com/khalilQarishoo114/176 💎اصطلاحات لحنی «۱» 🪧نت،تونیک،تری،تترا،پنتا کورد،دیوان https://eitaa.com/khalilQarishoo114/179 💠درس پنجم(بخش اول) 🪧فاصله یا فواصل«اساس شکل گیری اجناس و مقامات» https://eitaa.com/khalilQarishoo114/183 💠درس پنجم(بخش دوم) 🪧آموزش اجناس یازده گانه https://eitaa.com/khalilQarishoo114/207 🟥جواب ، سؤالات یکی از اعضای محترم https://eitaa.com/khalilQarishoo114/238 💎توضیح ارتباط بین دو جنس در تشکیل یک مقام ارتباط : ۱.منفضل ↔️ ۲.متصل 🔁 ۳.تداخل 🔀 https://eitaa.com/khalilQarishoo114/250 💠درس پنجم«بخش سوم»👇 🎼آموزش مقامات اصلی رست،نهاوند،بیات،حجاز،صبا،عجم،کرد،سه گاه ، نوا اثر ، اثر کرد ، صبا زمزم 😊بسیار جذاب https://eitaa.com/khalilQarishoo114/262 💎پنج اصل تقلید صحیح استماع،بازخوانی،مقایسه،تکرار،ارائه https://eitaa.com/khalilQarishoo114/353 💎مراحل تقلید تخصیص،تطبیق،تکمیل https://eitaa.com/khalilQarishoo114/364 💎فن انتقال از مقامی به مقام دیگر جهت جلوگیری از ایجاد خروج و یا ناکوکی https://eitaa.com/khalilQarishoo114/367 💎ما یحتاج یک قاری«صلوات» صوتی ها را حتما گوش بدید https://eitaa.com/khalilQarishoo114 💎اهمیت تقلید در قرائت ترتیل https://eitaa.com/khalilQarishoo114/419 💎چکار کنم از شر صدای تو دماغی خلاص بشم؟؟؟ https://eitaa.com/khalilQarishoo114/420 💎مراحل پیشرفت و رسیدن به پختگی قبل از بلوغ تا بعد از بلوغ https://eitaa.com/khalilQarishoo114/422 💠درس ششم«مقامات مرکب» https://eitaa.com/khalilQarishoo114/485 💎درس هفتم«مقامات فرعی» https://eitaa.com/khalilQarishoo114/658 🟥مهارت دوم «انتخاب نغمه شروع تلاوت» https://eitaa.com/khalilQarishoo114/724 🟨مهارت سوم «انتخاب درجه صوتی شروع تلاوت» https://eitaa.com/khalilQarishoo114/820 ⬜️مهارت چهارم «انتخاب شیوه اوجگیری مناسب» https://eitaa.com/khalilQarishoo114/852 🟨یادگیری ۴ نوع خرووووجی صدا https://eitaa.com/khalilQarishoo114/930 🟨مهارت پنجم«انتخاب سرعت تلاوت» https://eitaa.com/khalilQarishoo114/944 🟥مهارت ششم«اجراء فواصل» https://eitaa.com/khalilQarishoo114/986 💎مهارت هفتم: انتقال مقام و جنس https://eitaa.com/khalilQarishoo114/1015 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 📱لینک کانال قاری شو♥️👇 👨‍🏫&مدرس : خلیل سواری& 🟥نشر دهید🟥 https://eitaa.com/khalilQarishoo114
موضوع جلسه:مهارتهای صدا سازی(۱)⬇️ 💠عوامل مؤثر در شکل گیری صوت انسان 🌐۱.عوامل غیر ارادی«ذاتی» 🌐۲.عوامل ارادی«اکتسابی» 📱لینک کانال قاری شو♥️👇 👨‍🏫&مدرس : خلیل سواری& 🟥نشر دهید🟥 https://eitaa.com/khalilQarishoo114 فایل های صوتی را حتما گوش دهید👇
♨️صدای خوش در بین امامان و پیامبران علیهم السلام👇 📝امام صادق علیه السّلام فرمودند: 🪧كانَ عَليُّ بنُ الحُسَينِ عليهماالسلام أحسَنَ النّاسِ صَوتا بِالقُرآنِ . .و كانَ أبوجَعفَرٍ عليه السلام أحَسَنَ النّاسِ صَوتا؛ 🏷على بن حسين «امام سجاد»عليهما السلام خوش صداترينِ مردم در قرائت قرآن بود و امام باقر (عليه السلام) نيز خوش صداترينِ مردم بود. 📚ميزان الحكمه، ح 16513. 🗣لازم به ذکر است خوش صدا ترین شخص در بین پیامبران حضرت داود نبی علیه السلام می باشد.حضرت داود (ع) بسیار خوش صوت بود، به طوری که وقتی صدایش به مناجات بلند می‎شد، پرندگان به سوی او می‎آمدند و حیوانات وحشی گردن می‎کشیدند تا صدای دلنشین او را بشنوند.🗣 روحی با خداوند متعال شخصیت قرآنی دین «تحقیقی» ؛پنج عدد؛ دین «تقلیدی» ؛ده عدد؛ اسلامی من فضل ربی نکته مهم◀️ «لِیَبْلُوَنِی» 🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼 📱لینک کانال قاری شو♥️👇 👨‍🏫&مدرس : خلیل سواری& 🟥نشر دهید🟥 https://eitaa.com/khalilQarishoo114
{ قاری شو • خلیل سواری }
✋سلام علیکم 🙏عزیزان این فایل صوتی را حتما گوش دهید. 😯هرکه گوش نده ، مسیرش سخت میشه😱 💢چونکه مطالب که در فایل صوتی گفته شده بسیار مهم می باشد.💢 لذا گوش بدید👂 نکته مهم:❌وقتی که «یک» به «نیم» در جنس بیات تبدیل شد ... میشه جنس صبا در فایل صوتی به اشتباه گفتم تبدیل شد به جنس بیات ، در واقع تبدیل شد به جنس صبا#❌ ، قبل از شروع موسیقی اجناس های تغییر دهنده فواصل جزئی و تلاش من تعلم القرآن و علمه علم در نشر آن است. 🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼 کانال قاری شو♥️👇 https://eitaa.com/khalilQarishoo114
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
{ قاری شو • خلیل سواری }
اصطلاحات لحنی👇 🤯داشتن اطّلاعات کافی در مورد هر چیزی/جایی قطعاً باعث پیشرفت در آن می شود. به طور مثال همان طور که ما برای استفاده از یک قطعه یا محصول جدید دفترچه ی راهنمای آن را مطالعه می کنیم، لازم است دفترچه ی راهنمای معنوی چیزی هایی که در اطراف خود با آنها درگیر هستیم را نیز مطالعه نماییم. همچنین این مقاله می تواند به بالارفتن سطح اطّلاعات بسیاری از افراد که به صورت غیر اصولی و تجربی با این گونه اصطلاحات آشنا شده اند نیز تا حدّ زیادی کمک کند.🤯 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇 🎼نت : الفبای موسیقی یا علائمی برای نوشتن و خواندن یک متن موسیقی است.الفبای موسیقی به شرح ذیل می‌باشد هفت نام دارد که به هر نام آن نت یا درجه گفته میشود.که بین همین درجات فواصلی یا اعدادی گذاشته میشود که مقامات را تشکیل می دهند. Do , Re , mi , fa , sol , La , si 🎗🎗🎗🎗🎗🎗🎗🎗🎗🎗🎗🎗 🎼تونیک : به نت آغازین یک گام موسیقی اطلاق می شود. 🧩🧩🧩🧩🧩🧩🧩🧩🧩🧩🧩🧩 🎼تری کورد : به توالی سه نت در یک گام موسیقی گویند. 🧩🧩🧩🧩🧩🧩🧩🧩🧩🧩🧩🧩 🎼تتراکورد : به توالی چهار نت در یک گام موسیقی گویند. 🧩🧩🧩🧩🧩🧩🧩🧩🧩🧩🧩🧩 🎼پنتاکورد : به توالی پنج نت در یک گام موسیقی گویند. 🧩🧩🧩🧩🧩🧩🧩🧩🧩🧩🧩🧩 🎼عقد : در موسیقی عرب گاه به معنای جنس یا تتراکورد و گاه به معنای پنتاکورد بکار می رود. 🧩🧩🧩🧩🧩🧩🧩🧩🧩🧩🧩🧩 🎼غَمّاز المقام : در موسیقی عرب به نت پنچم غماز می گویند. 🧩🧩🧩🧩🧩🧩🧩🧩🧩🧩🧩🧩 🎼دیوان اساسی : اکتاو اصلی که مصدر مقامات اصلی موسیقی عرب است خوانده می شود.(گام مازور یا عجم بعنوان دیوان اساسی شناخته شده است و تمامی مقامات برگرفته از دیوان اساسی می‌باشد.با تغییر دادن فواصل بین هر دو درجه مقامات تشکیل داده شده اند.) 🟨🟨🟨🟨🟨🟨🟨🟨🟨🟨🟨🟨 📱لینک کانال قاری شو♥️👇 👨‍🏫&مدرس : خلیل سواری& 🟥نشر دهید🟥 https://eitaa.com/khalilQarishoo114
🧩درس پنجم«بخش اول»👇
5⃣(درس پنجم«بخش اول») 🌈موضوع: «فاصله یا فواصل» 🧩نکته مهم:فاصله اساس شکل گیری اجناس و مقامات می باشد. 🟥مثال:فرض کنید بین دو نت «do» و «re» یک فاصله 100 عددی موجود بوده و ما این عدد 100 را معادل «یک پرده» در موسیقی تصور کنیم . حال اگر بخواهیم بین دو نت «نیم پرده» فاصله ایجاد کنیم ، بدیهی است این فاصله به عدد 50 تقلیل می یابد . حال اگر بخواهیم آن را به «سه چهارم پرده» میشه 75 و یا «یک و نیم پرده» تغییر دهیم عدد 150 خواهیم داشت. 🌸و این مثال بالا برای اینکه ذهن عزیزان به بحث نزدیک بشه آوردیم.🌸 🧠مسئله اساسی اینجاست که این اعداد تنها روی کاغذ است ، ولی خواننده حرفه ای که گوش ورزیده ای دارد بدون نیاز به دانستن این اعداد و ارقام ، با گوش خود فاصله های مورد نیاز از جمله «یک پرده ، نیم پرده ، سه چهارم پرده ، یک و نیم پرده و...» را به راحتی تشخیص داده و با حنجره خود اجرا می نماید. 👂این امر مهم تنها و تنها با تمرین و استمرار در شنیدن به دست می آید.هر چند افراد مبتدی در بدو امر تشخیص و تمیز برخی از این فواصل مانند سه چهارم و نیم پرده قدری مشکل است اما به مرور این مشکل برطرف خواهد شد.به جز افرادی که اساسا گوش ضعیفی را دارند و در دریافت اصوات استعدادی ندارند. ♦️نکته مهم۱: هر مقام از «هشت نت یا یک اکتاو» تشکیل می شود ، و جمع فواصل آن عدد ۶ می باشد. 🟨نکته مهم۲:با همین فواصل پایین ، اجناس و مقامات تشکیل شده است. 🎹فاصله ۶ پرده ای یا یک به هشت «اکتاو» 🎹فاصله ۳/۵ پرده یا یک به پنج 🎹فاصله ۱/۵ پرده 🎹فاصله ۱ پرده 🎹فاصله سه چهارم پرده 🎹فاصله نیم پرده 🎗🎗🎗🎗🎗🎗🎗🎗🎗🎗 کانال قاری شو♥️ https://eitaa.com/khalilQarishoo114 👇اکنون در فایل های صوتی پایین به برخی از فواصل مهم و پرکاربرد در موسیقی گوش می دهیم.👇