eitaa logo
نکات ناب در مورد خمسه طیبه
198 دنبال‌کننده
243 عکس
291 ویدیو
77 فایل
در این گروه فقط مطالب در موضوع اهل بیت و نکات مربوط به آن است ارتباط با ادمین👇 @valiyeasr12
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺🌺🌺🌺آن‌گاه که کارها گره می‌خورد...🌺🌺🌺 🆔دعائی که حضرت آیت الله شبیری زنجانی حفظه الله آن را از آیت الله سید حسن شیرازی – فرزند آیت الله میرزا علی آقا شیرازی و نوه میرزای شیرازی و ابوالزوجه آیت الله سیستانی– از آیت الله سید عباس لاری نقل کرد: آیت الله سید مرتضی کشمیری رحمة الله علیه برای رفع گرفتاری ها این دعا را سفارش می کرد: یا مَنْ إذَا تَضَایقَتِ الأُمورُ فَتَحَ لَها باباً لَمْ تَذْهَبْ إلَیهِ الأَوهامُ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ و آلِ مُحمَّدٍ وَ افْتَحْ لِأُموری المُتَضایقه باباً لَمْ یذْهَب إِلیهِ وَهْمٌ یا أَرْحَمَ الرَّاحِمینَ؛ ای آن که هنگام تنگی و دشواری کارها درهایی را می گشایی که در خیال و تصور هیچ کس نمی گنجد، بر محمّد و خاندان او درود فرست و بر تنگناها و امور دشوار (زندگی) من دری بگشای که خیال و تصور هیچ کس بدان نرسد. این دعا از ادعیه حضرت حجت صلوات الله علیه است و در کتاب قصص الأنبیاء راوندی (ص 360) نیز نقل شده است. البته در نقل راوندی به جای «صلّ»، «فصلّ» است؛ ولی آن طور که از مرحوم کشمیری نقل شده، «صلّ» است.1 [و نیز در نسخه راوندی به جای «فتح لها»، «فتح لنا» آمده است.] پی نوشت: 1. ر.ک: جرعه ای از دریا، سید موسی شبیری زنجانی، قم، مؤسسه کتاب شناسی شیعه، 1389ش، ج 1، ص 517. @khamse5
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شفای دختر بچه فلج ایرانی در حرم مطهر امامین عسکریین (علیهم السلام) در شب جمعه۱۴۰۲/۰۲/۲۱ @khamse5
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺عید مباهله مبارکباد 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 روزى مأمون به حضرت رضا عليه‏ السلام گفت: بزرگ ترين فضيلت امیرالمؤمنین علیه السلام كه قرآن بر آن دلالت دارد، چيست؟ حضرت رضا عليه ‏السلام به او فرمود: «فضیلتی که در مباهله است.زیرا خداوند عزّوجلّ می فرماید: «فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَكُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ». پيامبر خدا صلى ‏الله ‏عليه ‏و‏آله، حسن و حسين عليهما‏السلام را فرا خواند. پس اين دو، پسران او حساب شدند، و فاطمه عليهاالسلام را نيز فرا خواند. که آن حضرت مصداق زنان مذکورِ او در آیه حساب شد. سپس امیرالمؤمنین عليه ‏السلام را فرا خواند. پس به حكم خدا، امیرالمؤمنین عليه ‏السلام، نفسِ پيامبر صلى ‏الله ‏عليه ‏و‏آله است. از طرفى مى ‏دانيم كه هيچ يك از مخلوقات خداوند سبحان، بزرگوارتر و برتر از پيامبر خدا صلى ‏الله ‏عليه ‏و‏آله نيست. پس لازم است كه به حكم خدا هيچ كس برتر از نفس پيامبر خدا صلى ‏الله ‏عليه ‏و‏آله نباشد». 📚بحار الانوار ج 35 ص 257 @khamse5
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺به مناسبت روز مباهله مناظره‌ی جالب آلوسی و مرحوم کاشف‌الغطاء🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 گویند در سفری که «شیخ محمود شکری آلوسی» از بزرگترین دانشمندان اهل‌سنت و صاحب تفسیر «روح المعانی» به نجف‌اشرف رفته بود، به درس «کاشف الغطاء» حاضر گشت و لابلای تدریس وی، سخنش را برید و گفت ای شیخ! گیرم که پذیرفتیم خدا ما را به پیروی علی علیه السلام امر فرموده است؛ ولی دیده نشده که از پیروی غیر او نهی کرده باشد و دلیل شما بر آنکه پیروی او مقتضی ترک پیروی غیر اوست، چیست؟! 🔶کاشف الغطا بی‌درنگ فرمود: ما نهی از پیروی غیر علی علیه السلام را از این آیه فهمیده‌ایم: «مَا کَان لاهِل المدینه و مَن حَولَهم مِن الاعراب اَن یَتَخَلفُوا عَن رسول الله و لایَرغبوا بانفسهم عَن نَفسِه...» «مردم مدینه و پیرامونش را نرسد که از -فرمان- پیامبر صلی الله علیه وآله سر باز زنند و جان خود را عزیزتر ازجان او بدانند ... توبه/ ۱۲۰ 🔶ایشان چنین ادامه داد: جزء اصول و مسلمات زبان عربی است که هرگاه برای چیزی، اسم ظاهر بکار ببرند و برای بار دوم بخواهند از همان کس یاد کنند، با ضمیر از او یاد می‌کنند، نه با اسم یا صفت؛ اما در این آیه، خدای متعال «رسول الله» را ذکر کرده و سپس چنین فرموده «و لا یرغبوا بانفسهم عن نفسه» حال آنکه اگر مقصود خدای متعال فقط شخص رسول الله صلی الله علیه وآله بود، می‌بایست می‌فرمود «لایرغبوا بانفسهم عنه» پس چراگفت «عن نفسه»؟!!! 🔶آلوسی در پاسخ حیران شد و با خود گفت: اگر بگویم که قاعده‌ی مزبور نادرست است، باید بیشتر قواعد نحو و بالتبع، بخش اعظم تفسیر خود را نیز باطل اعلام نمایم؛ زیرا این تفسیر بر اساس همین قواعد مسلم عربی استوار است. و اگر صحت آن قاعده را بپذیرم، واجب بود که می‌فرمود «عنه». لذا از شیخ خواهش کرد که عبارت «عن نفسه» را تشریح کند. 🔶شیخ فرمود: «عن نفسه» یعنی علی بن ابیطالب علیه السلام؛ لذا در این آیه نهی فرموده است از آنکه مسلمانی خود را بر علی علیه السلام مقدم بدارد. آلوسی پرسید این معنی را از کجا استنباط کردید؟! فرمود: از تعبیر «انفسنا و انفسکم» در آیه‌ی شریفه‌ی مباهله، آنجا که رسول الله و علی و زهرا و حسنین علیهم السلام برای مباهله رفته بودند؛ زهرا سلام الله علیها را نساء، و حسنین علیهما السلام را ابناء، و علی علیه السلام را نفس خود قرار داده است. @khamse5
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 تار و پود قرآن از امیرالمؤمنین علی علیه السلام سخن میگوید🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 ♦️روزی معاویه «لعنة‌الله‌علیه» وارد مکه شد، گروهی بر معاویه وارد شدند و گفتند : آیا می دانی که ابن عباس تفسیر قرآن می کند؟ ♦️معاویه گفت: خب ابن عباس پسر عمه ی پیغمبر بوده، او از هاشمیان است! اگر او نکند که تفسیر کند؟! ♦️گفتند: آیات را به نفع علی بن ابیطالب تفسیر می کند و ما از این قضیه شاکی هستیم! ♦️معاویه گفت: خودم رسما وارد مجلس می شوم و جمع شان را بر هم می زنم. ♦️ معاویه وارد مجلس تفسیر ابن عباس می شود، ابن عباس با چنان کیفیتی تفسیر آیات می کرد که معاویه هیچ جای اعتراضی برخود ندید! بعد از مجلس معاویه رو به ابن عباس کرد و گفت: ♦️ابن عباس تو تفسیر آیات می کنی یا فضائل علی بن ابیطالب را بازگو می کنی؟! 🌺ابن عباس گفت : معاویه به من بگو کجای قرآن است که فضائل علی بن ابیطالب نیست؟ از خودت هم سوال می کنم جواب می دهی؟ "انَّما اَنتَ مُنذِرُ و َلِکُلِ قَومِ هاد" این آیه برای کیست معاویه؟ معاویه گفت : رسول خدا فرمود ؛ منذر این امت منم و هادی وجود علی بن ابیطالب است! ولی ابن عباس حتما باید این آیه را بخوانی؟! 🌺ابن عباس گفت : "اِنَّما یُریدُ اللهُ لِیُذهِبَ عَنکُمُ الرِّجسَ اَهلَ البَیتِ وَ یُطَهِّرَکُم تَطهیرا" بگو این آیه برای کیست معاویه؟ معاویه گفت : این هم قصه ی طهارت و عصمت علی بن ابیطالب و اهل بیتش است، درست! ولی حتما باید این را بخوانی؟ 🌺ابن عباس گفت : "اِنَّما وَلیُّکُمُ اللهُ وَ رَسولُه وَالَّذینَ یُقیمونَ الصَّلوهَ وَ یُوتونَ الزَّکوةَ وَ هُم رکِعون" معاویه این آیه برای کیست؟ معاویه گفت : زمانی که علی بن ابیطالب انگشتر در راه خدا داد این آیه بر حق علی نازل شد، قبول دارم! ولی حتما این را باید بخوانی؟ 🌺ابن عباس گفت : "عَمَّ یَتَساءَلون عَنِ النَّبَاِ العَظیم" معاویه بگو این آیه در حق کیست؟ معاویه گفت : رسول خدا فرمود ؛ خبر عظیم علی بن ابیطالب است که هم مردم ازش می پرسند و هم من از علی خواهم پرسید، ولی ابن عباس حتما باید این را بخوانی؟ ابن عباس گفت : "وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللهِ جَمیعا وَ لا تَفَرَّقوا" بگو ببینم این آیه برای کیست؟ معاویه گفت : پیغمبر فرمود ؛ حبل الله علی بن ابیطالب است دست به دامن علی بزنید و جای دیگر نروید که گمراه میشوید. ولی باید همین را تفسیر کنی؟ 🌺ابن عباس گفت : "کَفی بِاللهِ شَهیدا بَینی وَ بَینَکُم" این آیه برای چیست معاویه؟ معاویه گفت : این قصه قصه ی علم علی بن ابیطالب است که خدا همه ی علم جاری رو در سیره ی او تعریف میکند، ولی لازم است حتما این را بخوانی؟ 🌺ابن عباس گفت : "قُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا و َأَبْنَاءَکُمْ و َنِسَاءَنَا و َنِسَاءَکُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَکُمْ" بگو به من که این آیه برای کیست؟ معاویه گفت : این هم ماجرای مباهله با اهل نجران است که خدا در این آیه علی بن ابیطالب را نفس پیغمبر میخواند، ولی برای مردم حتما باید همین را بخوانی؟ 🌺ابن عباس گفت : "ساَلَ سائِلٌ بِعَذابِ واقِع" این آیه برای چیست معاویه؟ معاویه گفت : روز غدیر شخصی نزد رسول خدا آمد و گفت این سخنان از خودت بود یا از خدا؟ پیغمبر فرمود امر رسالت بود ، شخص رو به پیغمبر کرد و گفت ؛ به خدا بگو بر من عذاب وارد کند که تحمل ولایت علی را ندارم و خداوند جلوی همگان دشمن علی را هلاک کرد، ابن عباس قبول دارم ! آیا باید فقط همین آیه را بخوانی؟ 🌺ابن عباس گفت : "یا اَیُّهَا الرَّسولُ بَلِّغ ما اُنزِلَ اِلَیک" این آیه دیگر برای چیست معاویه؟ معاویه گفت : این هم ماجرای ابلاغ ولایت علی بن ابیطالب است قبول دارم! ولی این را حتما باید بازگو کنی؟ 🌺ابن عباس گفت : "اَلیومَ اَکمَلتُ لَکُم دینَکُم" معاویه به من بگو این دگر برای کیست؟ معاویه گفت : این آیه هم اکمال دیانت در پرتوی ولایت علی بن ابیطالب است ولی آیه ای دیگر بخوان نه این را ! 🌺 ابن عباس از جا بلند شد و گفت: معاویه به من بگو کجای قرآن را بخوانم که فضل علی بن ابیطالب نباشد؟! کجا را بخوانم که از علی بیان نشده باشد؟! معاویه گفت : اصلا ابن عباس بخوان "اِذا زُلزِلَتِ الارض زلزالها ابن عباس: این آیه هم فضل علی بن ابیطالب است! معاویه گفت : علی در این آیه دگر چه می کند ابن عباس؟! 🌺ابن عباس گفت : نشنیدی بعد از رسول خدا یک سال نگذشته بود که زلزله ای بر مدینه آمد که همه ی مردم از شدت وحشت از خانه به در شده بودند و علی در میانشان حاضر شد و خواند این آیه را و پایش را بر زمین کوبید و فرمود: زمین ! ابوتراب بر تو امر می کند آرام گیر! معاویه که از غضب بر خود می پیچید گفت:ابن عباس راحت بگو تا قرآن باشد، علی هم خواهد بود... 📚بحار الانوار ج ۴۴ ص ۱۲۵ اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج🎋 @khamse5
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
◾️ آجَرَكَ يا بَقيَّةَ اللّه من، دو ماهی به دلم حسين، فرمانفرماست در مُصَلّای دلم مجلس ِ روضه، برپاست هست در مجلس ِ دل، بلندگو از اخلاص پاکیِ باطن مجلس، ز همین رو پیداست کفشداریّ ِ دلم هست به دستِ اخلاق چای‌ْریزِ جلسه، اَدَب، سِرِشک و تقواست خادم ِ مجلس دل، بر درِ دل هست ايمان که حُسینیّه حسابش ز يزيديّه جداست پیشْ‌منبر بُوَد آوای " بِنَفْسي اَنتَ... " منبرِ مجلس ِ دل‌، کارِ خیال و نجواست روضه‌خوان، عاطفه و زمزمه و احساس است سینه‌ زنهای دلم نم نم ِ اندوه و بُکاست شبِ اوّل، دلم آواره ی مُسلم باشد همدم ِ او به لبم: "حسین‌جان! کوفه میا" ست قافله می‌رسد از راه، " اَعوذُ بِاللّه... " شب دوّم به دلم حُزن و غم ِ کرب‌وبلاست شب سوّم دلِ من، کُنج خرابه باشد پیش چشمانِ دلم یک‌سر و یک‌طشتِ‌طلاست شبِ بعد است دلم مجلس ِ حُرّ و توبه... به لبِ مجلسم " اَستَغْفِرُ اللّه "، نواست شب پنجم به دلم درد و غم ِ گودال است ششمین شب به لبم روضه‌ی قاسم، اَحلاست‌ شب هفتم به دلم روضه‌ی ششماهه بُوَد با تلظّیّ ِ علی، نَمْ نَم ِ اشکم دریاست هشتمین شب، دلِ من، مثلِ علیّ اكبر... قِطعه قِطعه شود از غُصّه و اِرباً ارباست نهمین شب بُوَد آوای دلم " یا عبّاس! " روضه‌ی دستِ قَلَمْ گشته و مَشکِ سقّاست در حسینیّه‌ی دل در شب آخر، غوغاست از شب اوّل روضه، دلِ من، عاشوراست دل بسوزد ز غم حضرت زینب به وداعـ... شب آخر به دلم ناله‌ی " مَهلاً مَهلا... "ست می‌رسد کار به آنجا که سرِ هجده تن... از عزيزانِ عزيزانِ خدا بر نی‌هاست آخرِ مجلس دل، سفره‌ی اطعام بپاست بعدِ روضه، به فَرَج، نوبت اِکثار دعاست بهترینْ جای فَرَج‌خواهی و مهدی‌خواهی... بعدِ گرییدنِ چشم از عطش ِ خون خداست یک خروجیست خروجیّ ِ دو ماه از روضه: " دل به دنبال وليّ ِ عصر گردد رو راست " داشت هفتاد و دوتن، حسین، جان برکف‌ویار مهدیِ فاطمه امّا به خدا که تنهاست... " عَجَّلَ اللّهُ تَعالیَ فَرَجَ مَهدینا " گوش‌کُن گوش‌کُن این حاجتِ قلبِ زهراست! جمعه ۷ مرداد ۱۴۰۱ 🆔 @khamse5
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فدای لبای پر از خون و خاکت😭😭😭😭وچاک چاکت نبودی, حرامی، به من گفت ای خارجی زاده ساکت😭😭😭😭 @khamse5
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلام ای امام زمانم ؛ ای پدر مهربانم ؛ ای عزیز جانم🌺🌺 نظری کن در محضرتان و در کنارتان با مهربانی و به دور از گناه سپری کنم. اللهم عجل لولیک الفرج.... @valiyeasr313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مراسم لطم زنی و نوحه سرایی به صورت دسته جمعی، دختران کوچک اردبیلی برای بی بی دوعالم سیده رقیه خاتون علیها سلام😭😭 @khamse5
🕊 دقیقا همان چیزی است که شماها میخواهید.ببینید به سیره اباعبدالله نزدیک هستید یا یزید!!!!! 🔸یزید اهل و است. ناب ایتالیایی میخورد و ادکلن‌های میزند. لباس‌های می‌پوشد و خوشتیپ است. چشم‌آبی خارجی دارد. مشاوران کروات‌بسته رومی دارد و حیوان‌خانگی دارد است 🔹یزید اهل و شاعری است و دل‌خسته. است و به مردم‌اش آزادی‌های فردی و جمعی می‌دهد ها و های بزرگ برای جوان‌ها ساخته به عقاید همه اقشار احترام میگذارد 🔸میخواهی و سینه‌سوخته با پیشانی پینه‌بسته در مدینه و بصره باش یا جوانی آتئیست و اهل و در دمشق. همه را در دایره خود نگه‌ می‌دارد 🔹 میگوید کسی را طرد نکنید. دوقطبی درست نکنید. برای بت‌پرست‌های شام، بزرگ و طلایی از شرق‌ آسیا وارد میکند و برای مسلمان‌های دوآتیشه، های متنوع و مختلف می‌سازد 🔸 وفادار به آرمان عیسی به خود، موسی به دین خود. دین را قاطی سیاست‌ نمیکند از و و به یک اندازه در دربار خود استفاده می‌کند معتقد به دولت فراگیر و پلورالیسم دینی است 🔷 برای ها ارزش و احترام قائل است و هوای‌شان را دارد. به سفارش یک‌ سلبریتی،  مهم‌ترین زندانی سیاسی خود را آزاد میکند. تمام صفاتی که در جهان امروز به‌عنوان «ارزش» شناخته می‌شوند را دارد. 🔸 هرازگاهی نگاهی به ارزش‌هایتان بیندازید. رسانه در بلندمدت صفاتی را که قبلا تف و می‌کردید به‌عنوان ارزش و نقطه‌قوت به‌ خوردتان می‌دهد. @khamse5
🌺🌺🌺بلبلی برگ گلی خوشرنگ در منقار داشت🌺🌺🌺 گویند روزی ناصر الدین شاه تمام ادیبان را جمع کرد و گفت : تمام اشعارحافظ را خوانده و فهمیده‌ام اما معنای این بیت را نفهمیده‌ام که درغزلی گفته است : 🍃بلبلی برگ گلی خوش رنگ در منقار داشت 🥀و اندر آن برگ و نوا خوش ناله‌های زار داشت اگر این بلبل خوش بوده، پس چرا ناله‌های زار داشته؟! شعرا و ادبای فراوانی آمدند و هرکس از ظن خود توضیحاتی داد، اما پاسخ هیچیک شاه را راضی نکرد. بنابراین نامه‌ای برای شاعر بزرگ معاصر خود، وصال شیرازی نوشت و معنای دقیق این غزل حافظ را جویا شد. نامه زمانی بدست وصال رسید که او عزادار فرزندش بود. وصال، نامه ناصرالدین شاه را در نیمه شب مطالعه میکند و برای کشف معنای حقیقی این ابیات، رجوعی به اعداد ابجدی حروف الفبا که روح حروف و کلماتست میکند وغزلی برهمان وزن و قافیه میسراید و در میابد که عدد ابجدی بلبلی برگ گلی، با ابجد حروفِ حضرات علی، حسن، حسین علیهم السلام مطابقت دارد، چرا که بلبلی به ابجد میشود 74، برگ 222، گلی 60، جمع اینها: 356 همچنین: علی هم به ابجد110، حسن117، حسین128، جمع 356 به عبارتی حافظ خواسته به استعاره در آن زمانیکه شیعه درخفا بوده این حقیقت را بیان کند. لذا وصال شیرازی که عزادار فرزند خود نیز بوده است پاسخ پادشاه را بزبان شعر به اینصورت بیان میکند : 🍃صاحبا درحالتی کین بنده را غم یار داشت. 🥀یادم آمد کز سؤالی آن جناب اظهار داشت 🍃درخصوص شعر حافظ گرچه پرسیدی زمن 🥀بلبلی برگ گلی خوشرنگ در منقار داشت 🍃فکرها بسیارکردم هیچ مفهومم نشد 🥀چونکه شعرش درمیان، راز نهان بسیار داشت 🍃نیمه شب غواص گشتم درحروف ابجدی 🥀تا ببینم این صدف چندين گهر در بار داشت 🍃بلبلی برگ گلی شد سیصد و پنجاه و شش 🥀باعلی و باحسین و باحسن معیار داشت 🍃بلبلی باشد علی کزحسرت زین برگ و گل 🥀دائما آه و فغان و ناله بسیار داشت 🍃برگ گل سبز است دارد آن نشانی ازحسن 🥀چونکه در وقت شهادت سبزی رخسار داشت 🍃رنگ گل سرخ است دارد او نشانی از حسین 🥀چونکه هنگام شهادت عارضی گلنار داشت 🍃روز عاشورا حسین بن علی در کربلا 🥀اصغر زار و ضعیف خویش در منقار داشت 🍃🥀السلام علیک یا اباعبدالله الحسین یا قتیل العبرات @khamse5
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺حضرت علی اصغر(سلام الله علیه )؛ شهید تیر سقیفه🌺🌺🌺🌺 "تیری را که عمرسعد ، صبح عاشورا به سوی اردوی حسینی رها می کند و تیری را که حرمله بر گلوی حضرت علی اصغر (سلام الله علیه ) می زند ، تیری ست که در سقیفه رها شد و بر قلب پیامبر نشست ؟ و آیا آن تیر ، بر حنجره اصغر نشست یا بر جگر دین فرود آمد ؟ "حرمله نبود که تیرانداخت ، بلکه کسی که زمینه ساز آن بود ، تیری از سوی سقیفه آمد که کمان آن به دست عمربن خطاب ابوبکر بود بود و تیر او نه بر گلوی کودک ، بلکه بر دل دین و قلب پیامبر نشست" حضرت علی اصغر(سلام الله علیه )؛ شهید تیر سقیفه بی شک ریشه‏ هاى جریان خونین کربلا به ویژه شهادت طفل شش ماهه امام سیدالشهداء حسین سلام الله علیه را باید در «سقیفه‏» پى‏جویى کرد این جاست که عمق این کلام امام صادق سلام الله عليه که میفرمایند «قتل الحسین یوم السقیفه» امام حسین سیدالشهداء سلام الله علیه در همان روز سقیفه به شهادت رسید» بیشتر آشکار مى ‏شود. مرحوم محقق اصفهانى در دو بیت بسیار جامع و پر معنى به همین نکته اشاره کرده،مى‏ گوید: و ما رماه إذ رماه حرمله     و إنما رماه من مهد له‏ سهم أتى من جانب السقیفه        و قوسه على یدى خلیفه «آن هنگام که حرمله تیر مى‏انداخت (و حلقوم حضرت على‏ اصغر سلام الله علیه را نشانه مى‏ گرفت) این حرمله نبود که تیر مى ‏انداخت،بلکه این تیر را کسى رها کرده است که چنین بسترى را براى حرمله آماده ساخته بود! این تیرى است که از سوى سقیفه رها شده و کمانش دردستان خلیفه بود»عمر بن خطاب ابوبکر بود اَللَّهُمَّ عَجِّلْ لِوَلیِکَ ألْـفَـرَج @khamse5
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ای جان😍این است،حکومت اباعبدالله علیه السلام بر قلوب،وخارج از تمام مرزها!!! 🔹نماز جماعت در شهر سیدنی مرکز استرالیا، که بعد از مراسم عزاداری امام حسین(ع)، نماز جماعت با حضور باشکوه و گسترده مردم متدین برپا شده است. 🔹درود بر عاشقان سیدالشهدا در سراسر عالم @khamse5
25.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
رشته تسبیح من شد پاره پاره هر طرف یک دونه از تسبیح من افتاد اربا اربا شد تن شه زاده من داد بیداد ای داد بیداد😭😭😭 @khamse5
عکس العمل امام سیدالشهداء (سلام الله علیه ) بعد از شهادت طفل شیرخوار و نتیجه ای بسیار دلخراش😭😭😭😭😭 ✅چهار روایت در مورد شهادت طفل رضیع هست!👇 1⃣ابی‌مخنف(متوفی۱۵۷ق) : 《فَأَعطَاهُ إِلَى أُختِهِ وَ قَالَ: خُذِيهِ إِلَيكِ!》 امام حسین(سلام الله علیه ) طفل را به خواهرش سپرد و گفت:آن را بگیر!(۱) 2⃣شیخ مفید(متوفی۴۱۳ق) : 《ثُمَّ حَمَلَهُ حَتَّى وَضَعَهُ مَعَ قَتْلَى أَهْلِهِ》 سپس امام حسین(سلام الله ) او را بُرد و کنار کشتگان قرار داد.(۲) 3⃣شیخ طبرسی(متوفی۵۴۸ق) : 《حَفَرَ لِلصَبِیِّ بِجَفنِ سَيفِهِ وَ رَمَلَّهُ بِدَمِهِ وَ دَفَنَهُ》 امام (سلام الله علیه ) با قبضه ی شمشیرش گودالی کند و آن طفل را در حالی که به خون خود آغشته شده بود، در آن دفن کرد.(۳) 4⃣سید بن طاووس(متوفی۶۶۴ق) : 《فَذَبَحَهُ فَقَالَ لِزِينَبَ(سلام الله علیها ) : خُذِيهِ!》 حرمله تیر را به گلوی او زد و گلویش بریده شد و امام(سلام الله علیه ) به زینب(سلام الله علیها ) فرمود : این را بگیر!(۴) ♻️نتیجه : از آنجایی که در منابع دسته اول تا قرن چهارم وپنجم تفاوت‌های زیادی در نقل مطالب است و حتی در مورد نام، سن، و نام مادر و قاتل که در اینجا ذکر نکردیم و طریقه شهادت، و عکس‌العمل امام سیدالشهداء (سلام الله علیه ) بعد از شهادت طفل متفاوت است. و از طرفی در بعضی منابع مانند دلائل الامامة، محمد بن جریر طبری شیعی (متوفی قرن ۴هجری) تعداد پسران سیدالشهداء(سلام الله علیه ) را در کربلا چهار نفر ذکر کرده‌اند و علی اصغر(سلام الله علیه ) را که کودک است غیر از عبدالله رضیع می‌دانند و نیز تفاوتی که در نام کودک در زیارات وارد شده است. شاید بتوان به ظن غالب گفت، حضرت علی اصغر(سلام الله ) غیر از عبدالله(سلام الله علیه ) شیرخوار است و این دو کودک امام سیدالشهداء(سلام الله علیه ) هر دو در کربلا به درجه رفیع شهادت نازل آمده‌اند. 📚منابع : ۱)مقتل الحسین(سلام الله علیه ) ابی مخنف، ص۱۷۳ ۲)الإرشاد شیخ مفید، ج۲، ص۱۰۸ ۳)الاحتجاج شیخ طبرسی، ج۲، ص۳۰۱ ۴)اللهوف ابن طاووس، ص۶۹ للّهُمَّ الْعَنْ اَوَّلَ ظالِمٍ ظَلَمَ حَقَّ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ ، وَآخِرَ تابِعٍ لَهُ عَلى ذلِكَ" اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَعَجِّلْ الفَرَجِهم اَللَّهُمَّ عَجِّلْ لِوَلیِکَ ألْـفَـرَج اَللَّهُمَّ الْعَنْ الجُبْتَ وَ الطَّاغُوتَ @khamse5
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺🌺🌺شعر ایرج میرزا،که علامه طباطبائی آرزو کرد،کاش این شعر را به من دهد،در عوض المیزان را به او میدهم!!🌺🌺🌺 رسمَست هرکه داغ ِ جوان دید، دوستان رأفت برند حالت ِ آن داغ دیده را یک دوست زیر بازوی ِ او گیرد از وفا وان یک ز چهره پاک کند اشکِ دیده را آن دیگری بر او بِفشانَد گُلاب و شَهد تا تقویت کند دلِ مِحنِت چَشیده را یک جمع دَعوَتَش به گُل و بوستان کنند تا بر کنندش از دل خارِ خَلیده را جمعِ دگر برای تسلّایِ او دهند شرح ِ سیاه کاریِ چرخِ خمیده را القصّه هر کَسی به طریقی ز روی ِ مِهر تسکین دهد مصیبتِ بر وی رَسیده را آیا که داد تسلیتِ خاطرِ حسین؟ چون دید نعشِ اکبرِ در خون تپیده را آیا که غمگساری و اَندُه بَری نمود لیلایِ داغ دیدهٔ زَحمت کَشیده را بعد از پسر دلِ پدر آماجِ تیر شد آتش زدند لانهٔ مرغِ پریده را   @khamse5
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کربلا غوغاست امروز... 🔹️عزاداری پرشور دسته موکب الاحزان در شارع الرشید کربلا @khamse5