eitaa logo
خانه امام
6.6هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
1هزار ویدیو
1هزار فایل
خانه امامان محله در «خانه امام» با هم به تعالی مسجد می اندیشیم. ✅ جهت ارتباط با ادمین کانال، به آیدی زیر پیام دهید. 🆔 @Sarbazvelayat74
مشاهده در ایتا
دانلود
خانه ی پشتیبانی محتوایی امامان مساجد و محلات کشور "مرکز توانمندسازی یارا" https://eitaa.com/joinchat/3738894447C8f37fe211f
📌 در این کانال برآنیم تا مبتنی بر مسائل امامان سطح کشور، محتواهای ، و را در قالب های: و ... آماده نموده و در اختیار همسنگرِ در میدان قرار دهیم. https://eitaa.com/joinchat/3738894447C8f37fe211f
💌 مواسات اصطلاحی ناظر به سبک زندگی اسلامی و از مهم‌ترین وظایف اخلاقی و عاطفی انسان و به معنای همراهی کردن و کمک کردن به برادر مؤمن در همه‌ی امور است. 💰به لحاظ لغوی و در زبان عربی، این واژه «مؤاسات» است و معنای آن ناظر به وضعیتی است که آدمی، بخشی از مال خویش را در اختیار نیازمندی قرار دهد و او را در استفاده از مال خود، مساوی با خود و شریک قرار دهد (ابن‌منظور، لسان العرب، ج ۱/ ذیل واژه‌ی «آسی»). ✅ در تحلیلی از کاربرد مواسات در احادیث اهل بیت (علیهم السلام) اینچنین به دست می‌آید که کمک کردن به دیگران، سه مرتبه و درجه دارد: 1️⃣ کمک کردن به نیازمندان از اضافه بر نیاز خود؛ این نوع از کمک کردن، با توجّه به چگونگى آن به «انفاق»، «اهدا»، «صدقه» و «سخا» و امثال آن نامبردار است. 2️⃣ ناظر به وضعی که وُسع ما کفاف نیازهای‌مان را می‌دهد؛ وقتی از حدّ کفاف و از آنچه به اندازه‌ی نیازمان به افراد نیازمند کمک می‌کنیم، با آنها در مشکلاتشان شریک شده‌ایم؛ به این بخشش و همدلی و غمخواری «مواسات» گفته می‌شود. 3️⃣ واگذار کردن همه‌ی آنچه خودمان به آن نیازمندیم و بدان محتاجیم؛ این بالاترین مرتبه‌ی کمک کردن به دیگران و از بالاترین ارزش‌هاى اخلاقى است که به آن «ایثار» می‌گویند. (ری‌شهری، حکمت‌نامه‌ی پیامبر اعظم (صلّی الله علیه و آله و سلّم)، ۱۳۸۶ :۵۸-۶۳) https://eitaa.com/joinchat/3738894447C8f37fe211f
📌 اهمیت مواسات 1️⃣ مواسات به‌مثابه‌ نظام‌سازی 🔸 از مهم‌ترین وجوه کاربرد مساوات در این نظام‌ اندیشه، نقش آن در تحقق اهداف عالی و اصلی نظام اسلامی است. همواره «رستگاری و سعادت انسان» و «تحقق عدالت و اقامه‌ی قسط» از زمره‌ی مهم‌ترین آرمانها و اهداف نظام اسلامی هستند. 🎤 «عدالت، شعار اصلى و هدف بزرگ انقلاب اسلامى و نظام جمهورى اسلامى بوده و هست.» (در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری، ۸۴/۵/۱۲) 🎤 «نظام مقدس جمهوری اسلامی هدف اصلی خود را ایجاد جامعه‌ی عادلانه قرار داده است.» (در دیدار مردم شهرستان رفسنجان، ۱۳۸۴/۲/۱۸) 🎤 «قطعاً عدل هدف است، منتها این هدف میانی است؛ هدف نهایی عبارت است از رستگاری انسان.» (بیانات در نخستین نشست اندیشه‌های راهبردی، ۱۳۸۹/۹/۱۰) 🔸 بر همین اساس است که مواسات، از تکالیف دشوار و مهمّ مؤمنین معرفی و شناخته شده است؛ چراکه سهم بزرگی در تحقق اهداف عالی نظام اسلامی، از جمله در تحقق عدالت و رفع فقر در جامعه دارد. 🎤 «علاج فقر به شکل اصولی در هر جامعه‌ای، از راه استقرار عدالت اجتماعی و نظام عادلانه در محیط جامعه است، تا کسانی که اهل دست‌اندازی به حقوق دیگرانند، نتوانند ثروتی را که حقّ همگان است، به سود خود مصادره کنند. این یک وظیفه دولتی و حکومتی است؛ اما مردم هم به نوبه خود وظیفه سنگینی بر دوش دارند. اجرای برنامه‌های اجتماعی فقط در بلندمدّت و میان‌مدّت و بتدریج امکان‌پذیر است اما نمیشود منتظر ماند تا برنامه‌های اجتماعی به ثمر برسد و شاهد محرومیت محرومان و فقر گرسنگان در جامعه بود. این وظیفه خودِ مردم و همه کسانی است که میتوانند در این راه تلاش کنند. همه باید خود را موظّف به مواسات بدانند. مواسات یعنی هیچ خانواده‌ای از خانواده‌های مسلمان و هم‌میهن و محروم را با دردها و محرومیتها و مشکلات خود تنها نگذاشتن؛ به سراغ آنها رفتن و دست کمکرسانی به سوی آنها دراز کردن. امروز این یک وظیفه جهانی برای همه انسانهایی است که دارای وجدان و اخلاق و عاطفه انسانی هستند؛ اما برای مسلمانان، علاوه بر این‌که یک وظیفه اخلاقی و عاطفی است، یک وظیفه دینی است.» (خطبه‌های نماز عید فطر، ۱۳۸۱/۹/۱۵) https://eitaa.com/joinchat/3738894447C8f37fe211f
📌 اهمیت مواسات 2️⃣ مواسات به‌مثابه امر اخلاقی و هویتی 🔸در نظام فکری رهبر انقلاب، نسبتی وثیق و بنیادی میان اخلاق و هویّت جامعه وجود دارد. ازنظر ایشان: 🎤 «هویت‌ حقیقی جامعه، هویت‌ اخلاقی‌ آنها است؛ یعنی درواقع سازه‌ی اصلی برای یک اجتماع، شاکله‌ی اخلاقی‌ آن جامعه است و همه‌چیز بر محور آن شکل میگیرد.» (در دیدار رئیس و مدیران سازمان صدا و سیما، ۱۱/ ۰۹/ ۱۳۸۳) 🔸 مواسات، به‌مثابه امر اخلاقی، محور مهمّ دیگری است که در نظام‌واره‌ی فکری رهبر انقلاب مورد توجه است: 🎤 «روایتی از حضرت أبی عبدالله علیه‌السّلام است؛ و روایت دیگری هم هست که آن روایت دوم بیشتر مورد توجه من بود؛ اما هر دو روایت را می‌خوانم. روایت اول از حضرت أبی جعفر علیه‌السلام است؛ حضرت باقر سلام‌الله علیه فرمود: «ثلاث مِن أشدّ ما عمل العباد»؛ سه‌چیز هست که جزو تکالیف بسیار مهم و دشوار مؤمنین است؛ کارهای سخت. یکی «انصاف المؤمن من نفسه»؛ این‌که انسان در قبال دیگران انصاف به خرج بدهد. یعنی آن‌جائی که امر دائر می‌شود بین این‌که حق را به‌خاطر خود زیر پا بگذارد یا خود را به‌خاطر حق زیر پا بگذارد، این دومی را انجام بدهد. آن‌جائی که حق به طرفِ مقابل هست و شما حق ندارید، منصفانه حق را به او بدهید. خودتان را اگر چنانچه موجب کوچک شدن و زیر پاگذاشتن است، زیر پا بگذارید. این کار سختی است اما کار مهمی است. امام باقر می‌گوید این جزو مهم‌ترین کارهاست؛ البته سخت است و هیچ کار خوب و بزرگی بدون سختی که امکان ندارد. دوم «و مواساة المرء اخاه»؛ مواسات ورزیدن با برادر مؤمن. مواسات با مساوات فرق دارد؛ برابری نیست. مواسات یعنی همراهی کردن و کمک کردن به برادر مؤمن در همه امور. انسان وظیفه بداند؛ کمک فکری، کمک مالی، کمک جسمانی، کمک آبروئی. این مواسات است. سوم «و ذکرالله علی کل حال»؛ در همه حال ذاکر خدای متعال باشد. ذکر این است. آن‌وقت حضرت باقر در همین روایت، «ذکر الله علی کل حال» را معنا کرده‌اند: «و هو أن یذکر الله عزّوجل عند المعصیة یهمّ بها»؛ وقتی که می‌رود به سمت معصیت، ذکر خدا او را مانع بشود. ذکر؛ یاد کند خدا را و این معصیت را انجام ندهد؛ انواع معاصی را؛ خلاف واقع گفتن، دروغ گفتن، غیبت کردن، حق را پوشاندن، بی‌انصافی کردن، اهانت کردن، مال مردم را، مال بیت‌المال را، مال ضعفا را تصرف کردن یا درباره آن‌ها بی‌اهتمامی به خرج‌دادن. این‌ها گناهان گوناگون است. در همه این‌ها انسان توجه کند به خدا؛ ذکر خدا مانع بشود از این‌که انسان به سمت این گناه برود.» (دیدار با مسؤولان و کارگزاران نظام‌؛ ۱۳۸۶/۰۶/۳۱) https://eitaa.com/joinchat/3738894447C8f37fe211f
📌 اهمیت مواسات 3️⃣ مواسات به‌مثابه درس تاریخی 🔸 در منظومه‌ی فکری رهبر انقلاب، همواره فصل مهمی از مباحث ایشان درباره‌ی «درس‌ها و عبرت‌های تاریخی» متمرکز است و در میان درس‌ها و عبرتهای تاریخی، تحلیل قیام عاشورا و محورهای مهم و درس‌آموز آن برای امروز و آینده‌ی انقلاب اسلامی، نکته‌ای مهم و حیاتی است. در این مباحث، مواسات، یکی از درس‌های قیام عاشورا است. 🎤 «بحث درسهای عاشورا است که یک بحث زنده و جاودانه و همیشگی است و مخصوص زمان معیّنی نیست. درس عاشورا، درس فداکاری و دینداری و شجاعت و مواسات و درس قیام لله و درس محبّت و عشق است.» (خطبه‌‌های نمازجمعه، ۱۳۷۷/۲/۱۸) https://eitaa.com/joinchat/3738894447C8f37fe211f
📌 اهمیت مواسات 4️⃣ مواسات به‌مثابه سبک زندگی 🔸 تحقق ارزش‌ها و آرمانهای اسلامی در ساحت زندگی واقعی و روزمره و توجه به الگوهای واقعی در متن زندگی، محور مهمّ دیگری در نظام اندیشه‌ی رهبر انقلاب است؛ این محور، همواره با مباحث نظام‌سازی و شرایط حاکم بر نظام مردم‌سالاری اسلامی پیوند خورده است. 🎤 «اسلام به ملتها استقلال و آزادی میدهد؛ هم آزادی در محیط زندگی خودشان - آزادی از قدرتهای دیکتاتور و مستبد، آزادی از خرافات و جهالتها، آزادی از تعصّبهای جاهلانه و کج فکری‌ها - و هم آزادی از کمند قدرت اقتصادی و فشار سیاسی استکبار. اسلام به ملتها رفاه و پیشرفت اقتصادی همراه با عدالت اجتماعی هم میدهد. آن پیشرفت اقتصادی که فاصله بین طبقات مردم را زیاد کند، مورد نظر اسلام نیست. آن نسخه اقتصادی که امروز کشورهای غربی برای مردم دنیا می‌پیچند و ارائه میدهند که طبقاتی را مرفّه میکند و رونق اقتصادی را بالا میبرد و به قیمت ضعیف شدن و فقیر شدن و زیر فشار قرار گرفتن طبقاتی از جامعه تمام میشود؛ این را اسلام نمی‌پسندد. رفاه اقتصادی همراه با عدالت، همراه با روح مواسات و همراه با روح برادری، باز در سایه اسلام به‌دست می‌آید.» (در مراسم سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی(ره)، ۱۳۷۸/۳/۱۲) https://eitaa.com/joinchat/3738894447C8f37fe211f
📌 اهمیت مواسات 5️⃣ مواسات به‌مثابه سبک زندگی مهدوی 🔸 تحقق مواسات، هم به‌مثابه نظام‌سازی و هم به‌مثابه امر اخلاقی و هویتی و ناظر به سبک زندگی اسلامی، اوج و نهایتی دارد که آن اوج، در دوره‌ی ظهور امام زمان (علیه السلام) محقق خواهد شد. 🎤 «حکومت‌ الهی‌ حضرت‌ بقیةالله‌ (ارواحنا فداه‌) حکومتی‌ است‌ که‌ در آن‌ مقررات‌ حاکم‌ بر مردم‌، خواست‌ آمریکا و دیگر قدرتهای‌ زورگوی‌ شرق‌ و غرب‌ نیست‌، بلکه‌ حکومت‌ عدالت‌، مواسات‌ و مساوات‌ و حکومت‌ معنویت‌ و فضیلت‌ است‌.» (در سالروز میلاد امام زمان (عج)، ۱۳۷۳/۱۰/۲۷) 🎤 «عدّه‌ای هستند که در این شرایط و در این اوضاع حقیقتاً زندگی‌شان بسختی قابل گذران است و نمیتوانند زندگی معمولیِ عادیِ خودشان را اداره کنند؛ مردمی که دستشان باز است و توانایی دارند بایستی در این زمینه فعّالیّت وسیعی را شروع کنند. در صلوات شریف «شَجَرَةُ النُّبُوَّة» میخوانیم: وَ ارزُقنی مُواساةَ مَن قَتَّرتَ‌ عَلَیهِ مِن رِزقِکَ بِمَا وَسَّعتَ عَلَیَّ مِن فَضلِکَ ... وَ اَحیَیتَنی‌ تَحتَ‌ ظِلِّک؛ یعنی این یکی از کارهای لازمی است که بایستی انجام بگیرد؛ بخصوص که ماه رمضان در پیش است. ماه رمضان، ماه انفاق است، ماه ایثار است، ماه کمک به مستمندان است؛ چه خوب است که یک رزمایش گسترده‌ای در کشور به وجود بیاید برای مواسات و همدلی و کمک مؤمنانه به نیازمندان و فقرا که این اگر اتّفاق بیفتد، خاطره‌ی خوشی را از امسال، در ذهنها خواهد گذاشت. ما برای اینکه ارادتمان به امام زمان ثابت بشود، بایستی صحنه‌ها و جلوه‌هایی از جامعه‌ی مهدوی را خودمان به وجود بیاوریم که عرض کردیم، جامعه‌ی مهدوی، جامعه‌ی قسط و عدل است و جامعه‌ی عزّت است، جامعه‌ی علم است، جامعه‌ی مواسات و برادری است؛ اینها را بایستی ما در زندگی خودمان تحقّق ببخشیم، به قدر امکان خودمان؛ این ما را نزدیک میکند. (۱۳۹۹/۱/۲۱) 🔸 در فرآیند ایجاد یک گفتمان در جامعه و در بسیاری موارد، حرکت اولیه از سوی نخبگان آغاز میشود، اما این حرکت اولیه، از یکسو با وقایع و زمینه‌ها و حوادث مقارن و پیش از خود، متباین نیست و با آنها نسبتی دارد و از سوی دیگر، نقش مردم و پذیرش و همراهی آنها، نقشی اساسی و کلیدی است. https://eitaa.com/joinchat/3738894447C8f37fe211f
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنرانی مرحوم استاد محمدتقی فلسفی با عنوان "امام صادق علیه السّلام و گره گشایی از دوستان" 🎤 یکی از اصحاب امام صادق علیه السّلام به نام "یونس بن عمّار" به بیماری بَرَص مبتلا شد. عدّه ای به او طعنه زدند و گفتند: "اگر خیری در وجود تو بود، خدا تو را به این بیماری گرفتار نمی کرد." لذا با ناراحتی، نزد حضرت آمد و ماجرا را تعریف کرد. امام صادق علیه السّلام به وی فرمود: "به این سخنان، اعتنا نکن! مومن آل فرعون، چهار انگشت دستش به هم چسبیده بود. ولی چون دارای ایمان و اراده ای قوی بود، این عیب، باعث نشد که منفعل و منزوی شود و از مردم کناره گیری کند." امام صادق علیه السّلام علاوه بر اینکه فکر و ذهن یونس بن عمّار را از اندوه نجات داد، برای درمان او دستوری داد که باعث رفع برص از او گردید. https://eitaa.com/joinchat/3738894447C8f37fe211f
تواصی در کلام رهبری.pdf
476K
تواصی؛ زنجیره حفظ مردم مقابل دشمن 📌 یکی از دستورات اسلام برای حفظ و تقویت افراد در جبهه حق و جلوگیری از لغزش جامعه «تواصی» است، تواصی یعنی همدیگر را توصیه و سفارش کردن. این موضوع برگرفته از آیه‎ی 2 و3 سوره‎ی عصر است: "همه‎ی انسان‎ها در خسران و زیان هستند مگر کسانی که ایمان آورده و عمل صالح انجام داده‎اند و یکدیگر را به حق و صبر توصیه می‎کنند." اما سؤال این است که معنای توصیه به حق و صبر چیست و چگونه حاصل می‎شود؟ با توجه به بیانات رهبر معظم انقلاب، در فایل بالا به پاسخ این سوال بررسی می‎گردد ⬆️ https://eitaa.com/joinchat/3738894447C8f37fe211f
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 سخنرانی آیت الله حسین مظاهری با موضوع "خدمات و فعالیت‌های امام علی (ع)" 🎤 کار (ع) شبیه معجزه می‌باشد. امام علی (ع) طی ۶۳ سال عمر شریفشان هم در کار فرهنگی، کار تولیدی و کار توزیعی و هم در کار خدماتی عالی‌ترین نمره‌ها را کسب کرده‌اند. در این مجال در خصوص کار تولیدی امیر المؤمنین (ع) مطالبی عرض می‌شود. ایشان در مدت ۱۳ سال مراقبت کامل از رسول اکرم (ص) و اسلام عزیز داشتند؛‌ که اگر ایشان و حضرت خدیجه (س) و جناب ابی‌طالب نبودند، پیامبر اکرم (ص) نمی‌توانستند اسلام را از مکه نجات دهند. زمانی هم که رسول اکرم (ص) مدینه تشریف بردند و حکومت تشکیل دادند، امیر المؤمنین (ع) ۸۴ جنگ را پشت سر گذاشتند. در مدت ۲۵ سالی که ایشان خانه‌ نشین شدند، وارد کار تولیدی شدند و در این مدت ۲۶ مزرعه را آباد کردند. https://eitaa.com/joinchat/3738894447C8f37fe211f
💌 وَارْزُقْنِی مُواساةَ مَنْ قَتَّرْتَ عَلَیْهِ مِنْ رِزْقِکَ، بِما وَسَّعْتَ عَلَیَّ مِنْ فَضْلِکَ...در این فراز از خداوند یاری می‌خواهیم تا با کسانی که دچار تنگی روزی هستند مواسات کنیم. 📌 اما رزق چیست و مواسات در رزق چه معنایی دارد؟ رزق در لغت به معنی بخشش مستمر و متداوم است، اعم از مادّی یا معنوی؛ بنابراین، هرگونه بهره‌ای را که خداوند نصیب بندگان می‌کند، از مواد غذایی، مسکن، پوشاک، علم، عقل، فهم، ایمان و اخلاص، به همه این‌ها «رزق» گفته می‌شود که از فضل الهی شامل حال بعضی ها‌می شود. وقتی که معنای رزق در این حد گسترده باشد پس مواسات به معنی همراهی کردن و کمک کردن به برادر مؤمن در همه امور است از کمک فکری تا کمک مالی و یاری جسمانی و آبرویی. اگر هر مؤمنی مواسات را وظیفه خود بداند هیچ خانواده‌ای از خانواده‌های مسلمان و هم‌میهن و محروم را با دردها و محرومیت‌ها و مشکلات خود تنها نمی‌گذارد و دست یاری خود را از آن‌ها دریغ نمی‌کند. اگرچه رزق معنای عامی دارد اما جنبۀ مادی آن بسیار اهمیت دارد و در آموزه‌های دینی وظایف مالی نقش برجسته‌ای در طی مراتب معنوی دارد. در آیات قرآن کریم به طور مکرر امر به اقامه نماز به همراه پرداخت زکات آمده است و در احکام برخی از اعمال شرعی مانند روزه و حج کفاره مالی مطرح شده است. https://eitaa.com/joinchat/3738894447C8f37fe211f
🤝 جایگاه فرهنگ کار جمعی در سبک زندگی اسلامی یکی از ابعاد پیشرفت با مفهوم اسلامی عبارت است از سبک زندگی کردن، رفتار اجتماعی، شیوه‌ی زیستن - اینها عبارةٌ اخرای یکدیگر است - این یک بُعد مهم است... باید آسیب‌شناسی کنیم؛ یعنی توجه به آسیبهائی که در این زمینه وجود دارد و جستجو از علل این آسیبها. البته ما اینجا نمیخواهیم مسئله را تمام‌شده فرض کنیم؛ فهرستی مطرح میکنیم: چرا فرهنگ کار جمعی در جامعه‌ی ما ضعیف است؟ این یک آسیب است. با اینکه کار جمعی را غربی‌ها به اسم خودشان ثبت کرده‌اند، اما اسلام خیلی قبل از اینها گفته است: «تعاونوا علی البرّ و التّقوی»،(مائده:2) یا: «و اعتصموا بحبل اللّه جمیعا». یعنی حتّی اعتصام به حبل‌اللّه هم باید دسته‌جمعی باشد؛ «و لا تفرّقوا»(آل عمران: 103)... اینها بخشهای گوناگونی از مسائل سبک زندگی است، و ده‌ها مسئله از این قبیل وجود دارد؛ که بعضی از اینهائی که من گفتم، مهمتر است. این یک فهرستی است از آن چیزهائی که متن تمدن را تشکیل میدهد. قضاوت درباره‌ی یک تمدن، مبتنی بر اینهاست. ۱۳۹۱/۰۷/۲۳ بیانات در دیدار جوانان استان خراسان شمالی https://eitaa.com/joinchat/3738894447C8f37fe211f
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 سخنرانی از آیت الله سید محمود طالقانی با موضوع «مسلمانان همه عضو یک پیکر هستند» 🎤 قال رسول الله صلى الله علیه و سلم: «مَثَلُ المُؤمِنِینَ فِی تَوَادِّهِم وَتَعَاطُفِهِم وَتَرَاحُمِهِم مَثَلُ الجَسَدِ إذَا اشْتَکَی مِنْهُ شَیءٌ تَدَاعَی لَهُ سَائِرُ الجَسَدِ بِالسَّهَرِ وَالْحُمَّی» مثل مؤمنان در پیوند، دوستی، محبت و رحمت به هم [و اهمیت دادن به سرنوشت یکدیگر] مثل یک پیکر زنده است که اگر جزئی از آن به درد آید سایر اجزای پیکر با بیداری و رنج با آن همدردی می‌کنند. هر عضوی از بدن انسان وقتی به درد آمد و به وسیله اعصاب شکایت خودش را به مرکز فرماندهی و اعضاء دیگر رسانید، همان عضو رأس می شود و همه اندیشه و چشم و گوش متوجه آن عضو آسیب دیده می شود تا آن را نجات بدهند. چرا؟ برای آنکه اگر آن نجات پیدا نکرد، همه اعضا فلج می شوند. مسلمانان دنیا باید این را بفهمند که همه عضو یک پیکر هستند. و گمان نکنند که با بی تفاوتی و بدون توجه به دردهای مسلمانان دیگر می توانند خود را حفظ و نجات دهند. https://eitaa.com/joinchat/3738894447C8f37fe211f
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 تفسیر سوره مائده؛ آیه 2 استاد قرائتی https://eitaa.com/joinchat/3738894447C8f37fe211f
یاری رسانی در تعاملات همسایگی.pdf
428K
🏠🏠 سبک زندگی دینی "یاری رسانی در تعاملات همسایگی" نویسنده: علی ملکوتی نیا 🔸 آنچه در این نوشته میخوانیم: اخلاق همسایگی - مفهوم همسایگی - جایگاه همسایه در ادیان - مفهوم یاری رسانی - همسایه در اسلام - یاری رسانی به همسایه - تعاون بر نیکوکاری - حقوق همسایه https://eitaa.com/joinchat/3738894447C8f37fe211f
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 سخنرانی آیت الله حسین مظاهری با موضوع "اسلام دین برادری" 🎤 یکی از فضائل فراموش شده اتحاد و برادری است در حالی که روی این فضلیت قرآن کریم و روایات خیلی تأکید کرده است. (ص) روی قضیه اتحاد و برادری سفارش زیادی داشتند. پیامبر اکرم (ص) زمانی که وارد مدینه شدند تشکیل حکومت دادند و اولین قدم ساخت مسجد بود. ایشان برای نماز جماعت که خودش شعار اتحاد است خیلی ثواب قائل شدند؛ به گونه‌ای که گفتند اگر ده نفر یک نماز جماعت تشکیل دهند ثوابش را احدی نمی‌تواند بنویسد مگر خداوند تبارک و تعالی. این ثواب‌ها را می‌دهند تا مسلمانان با هم برادر باشند و پیمان دوستی داشته باشند. توهین و آبرو بردن از مسلمان در حکم مبارزه با خداوند بیان شده است. وقتی بسیاری از گناهان را بررسی می‌کنید ملاحظه می‌کنید که عنصر اتحاد و برادری از سویی و جلوگیری از تفرقه، تشتت و اختلاف از طرف دیگر مشاهده می‌شود. https://eitaa.com/joinchat/3738894447C8f37fe211f
اخوت و برادری در اسلام.pdf
296.5K
👥 اخوت و برادری در اسلام: 1-اخوت و برادری در قرآن 2- حقوق برادری 3- ویژگی برادران واقعی 4- ویژگی بدترین برادران https://eitaa.com/joinchat/3738894447C8f37fe211f
🌹 امام على عليه السلام: كُلُّ نَجْدةٍتَحتاجُ إلى العقلِ وكُلُّ مَعونةٍ تَحتاجُ إلى التَّجارِبِ. هر شجاعتى نيازمند خرد است و هر كمكى محتاج تجربه. بحار الأنوار ،ج ۷۵،ص۷،ح۵۹ 🏘🕌 امامت یک محله؛ از شبکه‌سازی تا کمک به کسب روزی حلال (بخش اول) حجت الاسلام والمسلین هادی خسروی، روحانی جوان، فعال، جهادی و یکی از امام محله‌های برتر استان از نگاه اداره‌کل تبلیغات اسلامی است که با تشکیل کارگروه‌های مختلف اقدام به شبکه‌سازی در راستای رفع محرومیت منطقه زیرپوشش تبلیغی خود کرده است. 🔸 این «امام محله» با تشکیل ۱۲ کارگروه آقایان و ۱۲ کارگروه بانوان در «منطقه پشت بیمارستان اسدآباد»، جمعیتی بالغ بر ۶۰ نفر از معتمدین محله را گرد هم آورده تا با همکاری آنها از معضلات و آسیب‌های اجتماعی چون اعتیاد، طلاق، فروش مواد مخدر و بیکاری بکاهد. او معتقد است «امام محله» پیشواست تا افراد را گرد هم آورد و با کمک آنها مشارکت در برنامه‌های فرهنگی، اجتماعی و دینی را تقویت کند، کار شبکه‌ای جزو کارویژه‌های این روحانی است تا اگر روزی به هر دلیلی خود در این منطقه نبود دیگران کار را پیش ببرند و برنامه تعطیل نشود 📝 در ادامه بخشی از نظرات ایشان در خصوص رویکردهای امامت پایگاه اجتماعی و راهکارهای بکارگرفته شده توسط ایشان را می‌خوانیم: 🔹 جایگاه امام امام؛ رهبر و پیشواست، یعنی کسی که مدیریت محله و روستا را برعهده دارد و هدایت و رهبری مردم و اتحاد و هماهنگی بین آنها برای رفع مشکلات را انجام می‌دهد، پس می‌تواند نقش بسیار پررنگی در جامعه داشته باشد. 🔹 آشنایی با جغرافیایی فرهنگی یکی از دلایل حضورم در این منطقه این بود که خودم اهل آنجا هستم. دِینی به گردنم بود که باید برای رفع آسیب‌های اجتماعی آن منطقه تلاش می‌کردم، محله‌ای بودم که متاسفانه پایلوت تمام آسیب‌های اجتماعی در شهرستان بود. سعی کردم در این منطقه اتحاد بین نیروهای ارزشی را ایجاد کنم تا به کمک آنها مشکلات را در حد توان رفع کنیم. https://eitaa.com/joinchat/3738894447C8f37fe211f
🏘🕌 امامت یک محله؛ از شبکه‌سازی تا کمک به کسب روزی حلال (بخش دوم) 🔹 اقدام به شبکه سازی مردم مرا می‌شناختند و ارتباط زیادی با آنها داشتم، ۸۵ درصدشان را کاملا می‌شناختم، با مشکلات و آسیب‌های آنجا هم آشنا بودم. اولین کاری که انجام دادم «شبکه‌سازی اجتماعی» بود؛ یعنی برنامه‌ریزی برای کار تشکیلاتی زیبا که مورد استقبال اهالی هم قرار گرفت. به نظرم تنها راه برون‌رفت مشکلات در سطح کشور شبکه‌سازی است. وقتی وارد منطقه شدم مسجدی تازه‌ساز در آنجا وجود داشت که خیلی فعال نبود و جمعیت چندانی نداشت، اکثر طلبه‌هایی هم که قبلا وارد آنجا شده بودند تنها برنامه اقامه نماز و سخنرانی داشتند؛ باید برنامه‌ریزی می‌کردیم تا مسجد به پایگاهی برای رفع مشکلات و انجام فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی تبدیل شود، این شد که کار شبکه‌سازی را انجام دادیم که حضور نیروهای ارزشی در کنار هم را ممکن می‌ساخت. 🔹 شناسایی از طریق کارگروه آمار و اطلاعات نیروهای ارزشی اما پراکنده‌ را گرد هم آوردیم، کار شبکه‌سازی با توجه به شناختی که از سطح محله داشتم یک ماهی طول کشید، اولین کار تشکیل «کارگروه آمار و اطلاعات» بود و در قالب آن با کمک افرادی که شناخت کاملی از محله داشتند کار شناسایی افراد موثر را پیش بردیم. کارگروه‌های مختلفی را تشکیل دادیم، اولین کارگروه «آمار و اطلاعات» بود که رصد جمعیت، مشکلات و گرفتاری‌ها را انجام می‌داد، کارگروه‌های بعدی هم شامل «تربیت و آموزش»،«مقابله با اعتیاد»، «قرآن و عترت»، «شهدا و امور ایثارگران»، «خانواده»، «آموزش اشتغال و مهارت‌های شغلی»، «رسانه و تولید محتوا»، «جهادی و خیرین»، «مراسمات» و «ورزشی و تفریحات سالم» بود، بعد از فرمان تاریخی مقام معظم رهبری نیز در سال ۹۷ کارگروه «گام دوم انقلاب» را تشکیل دادیم. 🔹 رصد طیف های اجتماعی شروع کردیم به رصد جمعیتی و تعداد افراد شاغل و بیکار، کشاورزان، زنان، کودکان، دانش‌آموزان، خانواده‌ها و افراد زیر پوشش نهادهای حمایتی را شناسایی کردیم، معتمدگیری از محلات و شناسایی تعداد جمعیت جوان، پیر، زیر ۶۰ سال و بالای ۶۰ سال و... هم انجام شد. تقریباً ۷ هزار نفری تحت پوشش بودند. 🔹 شناخت آسیب ها، فرصت ها و تهدیدها در حوزه شبکه‌سازی یکی از برنامه‌های اجرایی شناخت آسیب‌های منطقه و فرصت‌ها و تهدیدها بود، اولین آسیب، محرومیت از خدمات عمومی بود، یعنی نهادهای حمایتی و دولتی در حوزه خدماتی ضعیف عمل کرده بودند. ما در منطقه حاشیه‌ شهر بودیم و کار خدماتی به انزوا رفته بود. ادامه دارد... https://eitaa.com/joinchat/3738894447C8f37fe211f
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 سخنرانی آیت الله حسین مظاهری با عنوان "اخلاق پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله" 🎤 یکی از تعالیم اخلاقی اسلام، قانون مواسات است. مواسات یعنی تنها به فکر خود و خانواده ی خود نباشیم و غمخوار دیگران نیز باشیم و برای رفع حوائج سایر مردم، در حدّ توان بکوشیم. قرآن کریم نسبت به بی تفاوتی در قبال نیازمندان، هشدار جدّی داده است. آیه ی ۳۴ سوره ی توبه، در این باره می فرماید: "و کسانى که طلا و نقره را ذخیره می ‏سازند و در راه خدا انفاق نمی کنند، به مجازاتی دردناک بشارت ده!" برای مومنان حقیقی رابطه با خدا و رابطه با مردم، اهمیّت بسیاری دارد. سوره ی "ماعون" هشدار می دهد افرادی که به وظایف خود در قبال خدا و مردم، به درستی عمل نمی کنند، دیندار نیستند. (صلّی الله علیه و آله) آنقدر به نماز و عبادت می ایستاد که پاهای مبارکش ورم می کرد. همچنین از اموال حضرت خدیجه (سلام الله علیها) که اختیارش را به آن حضرت واگذار کرده بود، برای کمک به محرومان و برقراری مواسات، نهایت استفاده را بُرد. ما نیز باید سیره ی آن حضرت را الگوی عملی خویش قرار دهیم تا به سعادت و رستگاری برسیم. https://eitaa.com/joinchat/3738894447C8f37fe211f
(از کتاب مرگ و فرصت ها؛ نوشته استاد انصاریان) 🔸 علیه السلام و اهتمام به امور مسلمین 📝 بعضى از شما به مكه رفته‌ايد. مى‌دانيد كه: وقتى در مسجد شجره محرم مى‌شويد، گرچه مستحب باشد، ولى اتمام عمل بعد از محرم شدن واجب است. در احرام نمى‌توانيد بگوييد: من پشيمان شدم، لباس احرام را درآورم و لباس‌هايم را بپوشم، عمره كه واجب نيست. بله، تا عمره نرفتيد واجب نيست، ولى وقتى محرم‌ شديد، ديگر نمى‌توانيد اعمال را انجام ندهيد، بله بايد عمره را بجا بياوريد. اگر انجام نداده به ايران بياييد، كل زن‌هاى دنيا بر شما حرام هستند. بعد از محرم شدن اولين كارى كه شروع مى‌شود، طواف كعبه است، كه هفت دور است. شما تا دور سوم اگر خسته و پشيمان شدى، مى‌توانى طواف را قطع كنى و بيرون بيايى. اما اگر وارد طواف چهارم شدى، ديگر نمى‌توانى آن را قطع كنى، بايد تا دور هفتم تمامش كنى و حق بيرون آمدن از مطاف را ندارى، چون حرام است. روزه اعتكاف مستحب است اما اگر دو روز معتكف بودى روز سوّم بر شما واجب مى‌شود. شخصى كه محرم نبود، در كنار حضرت مجتبى عليه السلام شروع به طواف كرد، گفت: يابن رسول اللّه! من بدهكارم، مال مردم‌خور نيستم، اما ندارم كه بدهم، واقعاً قصد جدى دارم كه پول طلب‌كار را بدهم. او گريبانم را گرفته و مى‌گويد: طلبم را بده! من به او گفتم: به اين كعبه قسم ندارم، ولى طلب تو را مى‌دهم، مى‌گويد: اگر ندارى، بايد كسى ضامن شود كه اگر پول را ندادى، او پول مرا بدهد. من هيچ كس را در مكه غير از شما نمى‌شناسم. امام عليه السلام فرمود: طلبكار كجاست؟ گفت: بيرون از مسجد الحرام است. حضرت با حال احرام از طواف بيرون آمد، به طلبكار گفت: اگر اين طلب تو را نداد، من ضامن هستم. قبول كرد. حضرت برگشت و بقيه طواف را انجام داد. در سعى بين صفا و مروه، كسى به حضرت عرض كرد: آقا! در طواف واجب، آن هم دور پنجم و ششم، چرا بيرون رفتيد؟- بعضى‌ها از امام و خدا جلوتر مى‌افتند- حضرت عليه السلام فرمودند: كارى مهم‌تر از طواف به وجود آمد؛ و آن هم نجات يك گرفتار بود. «1» زنى كه بچه‌اش به دنيا آمده و شيرخوار است، اگر روزه بگيرد، شير بچه كم مى‌شود و بچه‌اى كه شير كم بخورد، قواى بدنيش ضعيف مى‌شود، لذا پروردگار به اين زن دستور مى‌دهد كه روزه نگير؛ زيرا روزه بر تو حرام است، چون اين روزه به‌ بچه ضرر مى‌زند و اين جان مهم‌تر از روزه من است. اگر روزه ميسر نشد و شير دادن تا سال ديگر طول كشيد، به شوهرش بگويد: براى هر روز بايد كفاره بدهى. مثلًا اين زن بگويد: خير من مى‌خواهم روزه بگيرم اينجا او نافرمانى خدا را كرده است. https://eitaa.com/joinchat/3738894447C8f37fe211f
استادانصاریان-اهتمام به امور مسلمین.pdf
221.1K
استاد شیخ حسین انصاریان 📖 کتاب مرگ و فرصت ها داستان رها کردن طواف توسط امام برای ادای دین مومن https://eitaa.com/joinchat/3738894447C8f37fe211f