تاریخ و تفکر و نسبت ما با آن.mp3
50.94M
#گعده
گفت و گو با محوریت
متن اخیر #دکتر_داوری_اردکانی
🗓شنبه ۲۴ آذرماه ۱۴۰۳
📍خانه طلاب
با حضور آقایان ، مرکزی / متقی / جزینی / شیخ انصاری / فیاض / ویسی
@khanehtolab
خانه طلاب(بنیان ها)
#گعده گفت و گو با محوریت متن اخیر #دکتر_داوری_اردکانی 🗓شنبه ۲۴ آذرماه ۱۴۰۳ 📍خانه طلاب با حضور آقای
یکی از کتابهایی که در من بسیار اثر گذاشته و از آن درس ها آموخته ام اخلاق نيكوماك ارسطوست
درس بزرگ ارسطو در این کتاب این است که علم به فضیلت و فضائل اخلاقي كافي نیست بلکه باید راه کسب فضیلت و رسیدن به آن را شناخت این درس استاد اکنون در اخلاق و سیاست تقریبا فراموش شده و در بسیاری از کشورها امکان های رسیدن به صلاح کشور و آسایش مردم منظور نظر نیست و جای آنها را سوداها و رویاها گرفته است. چنانکه مثلا حاکمان وظیفه خود را اصلاح امور و سامان بخشیدن به وضع کشور و فراهم کردن آسایش مردم نمی دانند و ناتوانیها و شکست ها و پریشانی ها و درماندگی ها را تقصیر دشمنان میدانند و مگر ندیده و نشنیده ایم که کسانی می گویند اگر دموکراسی نیست مسئولش مدافعان فلان فلسفه اند
حکومت هم می گوید که همه ابتلاها و مشکلها از وجود و دخالت این یا آن کشور ناشی می شود و تا آنها هستند روی صلاح را نمی توان دید پس باید آنها را نابود کرد. ولی صلاح و اصلاحی که به قیمت نابودی کشورها حاصل شود تعلیق به محال است. در چنین شرایطی، مجالي براي خرد عملی و توجه به زندگی مردم و نظم امور کشور نمی ماند و کشور به حال خود رها میشود و مردم بی پناه مي مانند و گاهی ممکن است تعادل امور چندان بر هم خورد که اینده کشور به خطر افتد. ظاهرا این سخن بوي بدبيني مي دهد
دوستانم گاهی می گویند تو پیوسته از شکست ميگويي يك بار هم چیزی از امید بگو. امید و نومیدی در اختیار ما نیست امید با خرد و درک امکانها پدید می آید و اکنون این خرد و درک حتی در اروپا و آمریکا کمتر وجود دارد و همه مردم جهان کم و بیش با سودا و آرزو زندگی میکنند. اگر سخنگویان اروپای قرون شانزدهم تا بیستم از امید می گفتند امکانهایی را در افق آینده میدیدند. اکنون آن افق پوشیده شده است و هیچ فیلسوف و صاحب نظری را نمی شناسیم که از امید به آینده بگوید. پس دیگر از جهان توسعه نیافته چه توقعی میتوانیم داشته باشیم؟ جهان توسعه نیافته اوهام را با خرد و آرزو را با امید اشتباه کرده و نمی داند که راه رویا و آرزو به دیار آزادی و آبادي نمي رسد. اکنون تنها راهی که وجود دارد راه ناهموار توسعه است. اگر کسانی می گویند ما راهی را که در دهه های اخیر پیموده ایم و آن را راه فتح و پیروزی می دانیم بر راه غربي توسعه ترجیح می دهیم با آنها بحث و چون و چرا نباید کرد، بلکه باید پرسید که در طی دهها سال اخیر کشور به کدام مقصد صلاح و سلامت رسیده و به چه توفیق هایی در دفع فساد و اصلاح اخلاق و بهبود زندگی مردم و سامانبخشی به امور کشور نائل شده است اي كاش كسی فهرستی از این پيروزي هاي بزرگ ترتيب مي داد، ولي ظاهرا اندیشیدن به گذشته دشوار است. اگر می توانستیم اندکی به این پرسش ها بیاندیشیم پي مي بردیم که تا چه حد بیهوده کاري هاي خود را گران ارزيابي کرده ایم و شاید در صدد بر مي آمدیم که از راه حرف و شعار برگردیم و قدم در راه صلاح و اصلاح بگذاریم.
#دکتر_داوری_اردکانی
@khanehtolab
جلسه پنجم_انسان و باز انسان.mp3
46.6M
انسان و باز انسان
جلسه پنجم
با حضور #استاد_طاهرزاده
24 آذرماه 1403
نکات 22تا 24 کتاب انسان و باز انسان
@khanehtolab
هدایت شده از اشارت
سالروز عملیات #کربلای_۴
۳ تا ۵ دی ماه ۱۳۶۵
آقای نجات بخش؛
به نظر بنده در جمع بین «دین» و «مدرنیته» می توان به دفاع مقدس و انقلاب اسلامی فکر کرد. ما یک مقطعی داریم تا انتهای فتح خرمشهر که به نظر بنده با مسامحه، می توان آن را جمع بین دین و مدرنیته دانست. ولی یک فهمی مثل شهید صیاد شیرازی را در نظر بگیرید، عقلی که شهید صیاد شیرازی دارد، عقل خاصی است. من می گویم حتی با شهید خرازی ها هم متفاوت است، یک چیزی در شهید صیاد هست که خیلی عجیب است. آدمی است که تمام تخصص های جهان را در موضوع نظامی طی کرده و بعد از آن طرف هم از بسیجی ها بسیجی تر است. اگر بخواهیم حساب کنیم یک جاهایی حرف هایی می زند که شاید آن بسیجی هایی که در میدان کارزار هستند تا این حدّ به آن موضوع که هرکس باید در جنگ و جبهه به آن نظر کند، به آن عمق نگاه نمی کنند، حوادثی که ایشان در آن حاضر بودند مثل فتح المبین، شاید مؤثرترین شخصیتی که آن را رقم می زند، تصمیماتی است که شهید صیاد سرِ بزنگاه می گیرد. احساس می کنم شاید خیلی از بسیجی ها را اگر می گفتی من تو را این طور به میدان می فرستم، می گفت برو کمی فکر کن و بعداً مرا به چنین صحنه های خطرناکی که ظاهراً پیروزی در آن نیست بفرست. تا فتح خرمشهر که خیلی هم عجیب است و با فتح هم روبه رو شدیم، فتح به معنای حتی گرفتن زمین. ولی این که می گویم «جمع دین و مدرنیته» این در یک نسبتی در فتح خرمشهر اتفاق افتاده است. بعد از فتح خرمشهر بسیاری از عملیات ها به کربلا نام گذاری می شود، و تا رسیدیم به مقطعی که حاج قاسم یا شهید حججی، نه به عنوان شخص آن ها، بلکه به عنوان جمع هرچه بیشتر بین دین و مدرنیته، پیش آمد و خبر از اتفاقاتی می دهد که ما اوایل انقلاب داشتیم. در #کربلای_۴ حاج حسین خرازی می داند از نظر نظامی شب عملیات نباید جلو برود، این جا است که به یک معنا گم و گور می شویم! متوجه نمی شویم این رفتن حاج حسین خرازی و فرمان صادرکردن در آن شب، با این که تا حدودی می دانند عملیات فاش شده، چیزی که هست به هر حال این ها یک چیزی می دانستند که دارد اتفاق دیگری غیر از پیروزی می افتد، خیلی ها هم شهادت شان را در آن جا می دانستند. این جا یک حالتی است که شما می دانید انگار چه می شود، چیز دیگری در شرکت کردن در کربلای ۴ داری می بینی، مثل آن است که یک عملیات طراحی شده برای شکست خوردن! یکی از دوستان رزمنده تعبیری آن جا داشت، آن وقتی که آقای محسن رضایی درباره ی کربلای ۴ گفته بودند بروید بگویید که یک باره کربلای امام حسین(ع) هم لو رفته بود! این جا هم همین بود. مگر خود اباعبدالله(ع) خبر ندادند فردا همه شهید می شوند، پس چرا عملیات کردند. این حس در کربلای ۴ هم بود که ما داریم کار خاصی می کنیم، کاری که ماورای این پیروزی ها و شکست ها می باشد. به نظر بنده فهم این موضوع در این جا بسیار دشوار است. فهم این که می بینی این طرف شکست است و کاری هم نمی شود کرد. منتها من می گویم همه ی اینها را در یک دستگاه کلّی تر می توان نگاه کرد و آن این که یک اتفاقی افتاده است و آن اتفاق را هم نباید کنار بگذاریم. از آن جهت که خرازیِ کربلای ۴ با خرازیِ فتح خرمشهر متفاوت است، به معنای آن که شرایط و فضا متفاوت می باشد. همتی که آنجا بود اینجا نیست. یک چیزی غایب شده و انگار رفته است.
آقای دکتر داوری هم می گوید امیدهایی داشتیم ولی دیدیم انگار نمی شود، آیا حال که آن امیدها محقق نشده به معنای پایان قضیه است یا در کربلای ۴ می شود شهید شد ولی یک چیزی را نگه داشت؟ آن چیزی که بسیار سخت است در این زمانه در رابطه با آن حرف بزنیم که چه چیزی را داریم نگه می داریم و این سؤال جدّی من است که چه چیزی را دارید نگه می دارید؟ در تاریخِ بعد از انقلاب، شواهد زیادی داریم که کربلای ۴ چه چیزی را حفظ کرد؟ البته باید در این رابطه بحث شود ولی نه آن روز به خوبی می شد درباره آن چیز که حفظ شد صحبت کرد و نه امروز. این که می گویید ما نسبت به آقای داوری در جای دیگری هستیم، من می گویم آنجا جایی است که در عین شکست می خواهیم جلو برویم تا آن چه امثال صیاد شیرازی می فهمیدند، به ظهور آید.
قسمتی از کتاب
انقلاب اسلامی و طلوع جهانی میان دو جهان / ص ۹۹
#حضور_ایمانی #۱۷۵_شهید_غواص
@esharat
فاطمهی زهرا سلام الله علیها
به کسی محبّت پیدا می کندکه همان خصوصیّات
حضرت رادر زندگی الگو قرار بدهد
#رهبر_انقلاب
گفت و گو با محوریت
بیانات رهبر انقلاب در دیدار با مداحان
با حضور #استاد_طاهرزاده
چهارشنبه 5 دی ماه 1403
ساعت 14:30
جامعه المهدی
خانه طلاب
@khanehtolab
May 11
خانه طلاب(بنیان ها)
فاطمهی زهرا سلام الله علیها به کسی محبّت پیدا می کندکه همان خصوصیّات حضرت رادر زندگی الگو قرار
ما و بیانات رهبر انقلاب با مداحان.MP3
56.73M
گفت و گو با محوریت
بیانات رهبر انقلاب در دیدار با مداحان
با حضور آقایان
#استاد_طاهرزاده
متقی
موسویان
جزینی
شیخ انصاری
قاسمی
دهقان
چهارشنبه 5 دی ماه 1403
ساعت 14:30
جامعه المهدی
خانه طلاب
@khanehtolab
جلسه ششم_انسان و باز انسان.mp3
42.03M
انسان و باز انسان
جلسه ششم
با حضور #استاد_طاهرزاده
9 دی ماه 1403
نکات 25تا 29 کتاب انسان و باز انسان
@khanehtolab
جلسه هفتم_انسان و باز انسان.mp3
38.59M
انسان و باز انسان
جلسه هفتم
با حضور #استاد_طاهرزاده
30 دی ماه 1403
نکات 30 تا 32 کتاب انسان و باز انسان
⭕️عذرخواهی بابت کیفیت پایین صوت ،
لطفا با هندزفری گوش بدهید.
@khanehtolab