eitaa logo
خانه طلاب جوان
8هزار دنبال‌کننده
4.6هزار عکس
1.4هزار ویدیو
304 فایل
﷽ 🌀کانال رسمی «خانه طلاب جوان» پویشی برای ترسیم #طلبه_عصر_انقلاب 💎صاحب امتیاز: ☑️ نشریه خط: @KHAT_NASHRIYE ☑️ نشریه عهد: @NASHRIYEAHD ☑️ رادیو روایت: @RADIOREVAYAT ☑️ سیر صراط: @SEIR_SERAT 👨🏻‍💻 ادمین: @admin_kht 🌐 سایت: www.khanetolab.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
اگر ما عمامه‌ای‌ها درست نقش خود را بشناسیم و بتوانیم آن را ایفا کنیم، دنیا را آباد خواهیم کرد. ماها گاهی کوتاهی می‌کنیم؛ سراغ همان راه‌هایی می‌رویم که اهل دنیا رفته‌اند؛ آنگاه کار ما خراب می‌شود. یک تاجر، یک زمیندار، یک زمین‌خوار، یک مقاطعه‌کار، چه عمامه سرش باشد، چه شاپو سرش باشد، چه کراوات ببندد، چه تسبیح دست بگیرد؛ بالاخره حقیقت او که فرق نمی‌کند. اما اگر عمامه سرمان گذاشتیم و دنبال همان کارهایی بودیم که پاپیون‌ زن‌ها و کراوات زن‌ها و بقیه‌ی اهل دنیا دنبال آن هستند، ما هم مثل آن‌ها هستیم. لباس که تغییر اساسی ایجاد نمی‌کند؛ باید دید دل، جایگاهِ چیست. «دِه بُود آن، نه دِل، که اندر وی گاو و خر بینی و ضیاع و عقار». دلی که به دنبال تجملات و زخارف دنیاست، دیگر دل نیست؛ دکان زرگری است؛ هرچند شاعر میگوید دِه است. ۱۳۸۳/۱۰/۲۳ خامنه ای و روحانیون @khanetolab
📌با دو قطره اشک فکر می کنیم جای ما در بهشت است 🔷گاهی با حرف زدن با خدا ، با دو قطره اشکی که از چشمان ما جاری می شود می خواهیم به ما بهشت را بدهند و اسرافیل و عزراییل و مکاییل و جبرئیل چهارگوشه زندگی ما را بگیرند یکی بچه ام را بزرگ کندیکی نازم را بکشد و یکی هم ...اینجاست که متوقع می شویم 🔶یکی از گرفتارهایی که در چنین سلوکی بعد از ریاضت ها شکل می گیرد، اغترار و طلبکاری است؛ یعنی انسان از خدا متوقع و طلبکار می شود و خدا را بدهکار می داند. متوقع و منتظر است. و اینجاست که اگر دری هم به رویدری هم به رویش باز کنند، جز اینکه دور شود چیزی دیگری برایش نخواهد بود 🌿 📚اخبات صفحه ۴۹ و ۵۰ @khanetolab
🔴ایمان،استحکام،مقاومت🔴 💠 ابوطالب این ایمان، این استقامت(ایمان واستقامت پیامبر اکرم(ص)) را وقتی که دید، منقلب شد و گفت: «یابن اخی اذهب و قل ما احببت»؛ برو هرکاری که میخواهی بکن؛ هدفت را دنبال کن. «واللَّه لا اسلّمنّک بشی‌ء»؛ سوگند به خدا من تو را با هیچ چیز عوض نمیکنم. این ایستادگی، ایستادگی می‌آفریند. این استقامت از پیغمبر، ریشه‌ی استقامت را در ابوطالب مستحکم میکند. این پایبندی به هدف، نترسیدن از دشمن، طمع نورزیدن در آنچه که در دست دشمن است، دل نبستن به امتیازی که دشمن میخواهد بدهد در مقابل متوقف کردن این راه، ایستادگی می‌آفریند، آرامش به وجود می‌آورد. 💠 لذا سی، چهل نفر بیشتر نبودند. همین سی، چهل نفر در مقابل آن همه مشکلات، آن همه دشواریها ایستادند و روز به روز زیاد شدند. روز به روز در مکه میدیدند که با عمار چه میکنند، با بلال چه معامله‌ای میشود، سمیه و یاسر چه جور زیر شکنجه قرار میگیرند و شهید میشوند؛ اینها را میدیدند، در عین حال ایمان می‌آوردند. پیشرفت حق اینجوری است. صرفاً در حالت آسایش، در حالت امن و امان پرچم حق را بلند کردن و پای آن سینه زدن، حق پیش نمیرود. حق آن وقتی پیش میرود که صاحب حق، پیرو حق، در راه پیشرفت حق از خود استقامت و استحکام نشان بدهد. 💠 آیه‌ی قرآن میفرماید: (محمّد رسول اللَّه و الّذین معه اشدّاء علی الکفّار رحماء بینهم). اشداء بر کفار معنایش این نیست که با کفار دائم در حال جنگند. اشداء، شدت، یعنی استحکام، استواری، خورده نشدن. 💠 یک فلزی زنگ میزند، خورده میشود، پوک میشود، از بین میرود؛ یک فلز هم قرنهای متمادی که بگذرد، دچار خوردگی و زنگ‌زدگی و پوسیدگی و پوکی نمیشود. اشداء یعنی این. شدت یعنی استحکام. 💠 استحکام یک وقت در میدان جنگ است، یک جور بروز میکند؛ یک وقت در میدان گفتگوی با دشمن است، یک جور بروز میکند. شما ببینید پیغمبر در جنگهای خود...سر تا پای نقشه‌ی پیغمبر استحکام است. 🎙بیانات مقام معظم رهبری ۱۳۸۷/۰۵/۰۹ حضرت ابوطالب @khanetolab
🔴 موانع انقلابی بودن حوزه‌ها 🔘 گفت‌وگو با حجت‌الاسلام والمسلمین سپهری مسئول دفتر دبیرخانه دائمی حوزه انقلابی ◾️اسفند 94 رهبر معظم انقلاب، نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم را به محضر پذیرفتند، دیداری گرم و صمیمانه و پر از مهر و محبت بود و حقیر هم خداوند متعال توفیق داده بود یکی از مهمانان آن جلسه بودم. در آن جلسه رهبر معظم انقلاب از کلیدواژه‌ای با عنوان «حوزه انقلابی» رونمایی کردند. ◾️ بعدها رهبر معظم انقلاب همین بحث را ادامه دادند و در جمع خبرگان رهبری، خبرگان انقلابی، را مطرح فرمودند. این اهتمام و عنایت ویژه رهبر معظم انقلاب به بحث حوزه انقلابی باعث شد که مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم که مخاطب اصلی و فی‌المجلس بیانات آقا بودند، دبیرخانه‌ای را در مرکز و مهد مبارزات انقلاب اسلامی؛ یعنی مدرسه مبارکه فیضیه افتتاح کند. ◾️ از فعالیت‌هایی که تا به حال انجام گرفته الحمدلله سلسله نشست‌هایی بوده که در مدارس تحت پوشش مرکز مدیریت حوزه علمیه قم برگزار کردیم. در این سلسله نشست‌ها اساتید بزگوار سخنرانی کردند، بسته فرهنگی و کتب مربوط به حوزه انقلابی توزیع شده و پرسش و پاسخ انجام شده که طلاب از بیانات اساتید انقلابی بهره جستند. ◾️ دبیرخانه یک کار بنیادی، وزین و ماندگار را به‌حول و قوه الهی در نظر دارد در سطح حوزه انجام بدهد و آن بحث طرح مبلغان و راویان انقلاب است. طلاب ما الان نسل دوم، سوم و چهارم انقلاب هستند که نه‌تنها زمان شاه و زمان جنگ تحمیلی را ندیدند، که زمان امام را هم درک نکردند، ولذا از نظر بنیه علمی در مسایل حوزه انقلابی و در بحث انقلاب، باید روی این‌ها کار شود ▪️ موانع انقلابی بودن حوزه‌ها: 1. کج‌فهمی از دین؛ حوزه‌ای که در آن، از مبانی دین کج‌فهمی باشد این حوزه، حوزه‌ای است که از انقلابی‌گری به دور است. 2. نگاه سکولاری به دین باعث می‌شود که حوزه را از انقلابی‌گری به دور کند. 3. بی‌اهتمامی به امور مسلمین، بی‌دغدغه‌ بودن و یا به تعبیری حس عافیت‌طلبگی؛ طلبه‌ای که عافیت‌طلب باشد، طلبه انقلابی نیست و حوزه‌ عافیت‌طلب، حوزه‌ انقلابی نیست. 4. اشرافی‌گری، بزرگ‌ترین مانع در راه انقلابی‌گری در بین حوزویان و طلاب است. 5. جمود، ایستاگرایی، عدم تحول مناسب با مقتضیات زمان از جمله موانعی است که حوزه را از مسیر انقلابی‌گری دور می‌کند و البته ایجاد شکاف و اختلاف دربین حوزویان. 6. تعابیری مثل روحانی حکومتی و غیرحکومتی که عده‌ای درست می‌کنند و از این دو تعبیر یک شکافی بین حوزویان ایجاد می‌شود، این هم باعث می‌شود که حوزه از مسیر انقلابی بودن دور بماند. انقلابی @khanetolab
🔰پیامبر(ص) قبل از بعثت هم اخلاق خوب داشتند، اما چرا کسی با ایشان دشمنی نمی‌کرد؟ 🔹 اگر به اخلاق پیامبر(ص) بپردازیم ولی دربارۀ سیاست‌ورزی و سیرۀ سیاسی ایشان تأمل نکنیم، کار نابه‌جایی است؛ پیامبر(ص) قبل از هم خوب داشتند، اما چرا کسی با ایشان دشمنی نمی‌کرد؟ چرا قبل از بعثت کسی با ایشان جنگ نکرد؟ پس دعوا سرِ اخلاق پیامبر(ص) نبود، بلکه بعد از بعثت، چون سیاست‌ورزی پیامبر(ص) در عرصۀ جامعه شروع شد، دشمنی با ایشان هم شروع شد. میلاد رسول خدا(ص)- ۹۵/۹/۲۷ 🌺 بعثت رسول خدا(ص) مبارک🌺 @khanetolab
بعثت پیامبر اکرم(ص)،روشنگر مسیر 💠 قبل از ظهور دین اسلام در جزیرة العرب موحدانی بودند که اعتقاد به یگانگی خدا داشتند و «لا اله الا الله» می گفتند.بعد از بعثت پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) همین شعار توحید را با عبارت «قولوا لا اله الا الله تفلحوا» عرضه کردند. وقتی این شعار طرح شد همه ی مشرکان احساس خطر کردند و تمام تلاش خود را برای منصرف ساختن پیامبر(صلی الله علیه و آله) از ادامه ی حرکت خود به کار گرفتند. سوال این است که این «لا اله الا الله» که پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) عرضه کردند با آن «لا اله الا الله» که موحدان پیش از اسلام به آن معتقد بودند چه فرق شدیدی داشت که این قدر موضع گیری شدید پدید آورد؟ 💠 عمده ی تفاوت در این است که «لا اله الا الله» رسول الله نه تنها در زندگی فردی بلکه در روابط اجتماعی هم جاری شد. حنفای پیش از اسلام انسان های خوبی بودند که کاری به کار کسی نداشتند و دیگران هم کار به آن ها نداشتند. در زندگی فردی خود خداپرست بودند. اما قواره ی جامعه ی جاهلی پیش از اسلام توحیدی نبود. لا اله الا الله پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم شعار توحید بود در سطح زندگی فردی و اجتماعی و اجازه ی شرک اجتماعی و عبودیت طواغیت را نمی داد. 💠 حرکت امام خمینی (رحمة الله علیه) در عصر ما نیز نوعی بعثت بود که مشابه حرکت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم تلاش می کرد نظامات اجتماعی را بر اساس باورهای دینی و احکام الهی شکل دهد و توحید را از زندگی محدود فردی به ساحت کلان اجتماع و روابط آن بکشاند. 💠 این مطلب بیانگر افق های طلبگی است و راه را برای ما روشن میکند. بیانگر این است که طلبه کسی است که تلاش میکند قواره جامعه را اسلامی کند. طلبه ای که درصدد است جامعه ای بسازد که یکارچه نفی طاغوت میکنند و یکپارچه حول محور الله در حرکتند. طلبگی رسول الله اسلامی @khanetolab
🗞 نشریه منتشر شد 🖊 ویژه مهمترین محور بیانات رهبری در اول فروردین 97 خانه طلاب جوان @KhaneTolab
نشریه عهد، شماره 56.pdf
6.67M
🗞 نشریه # مشتمل بر: 💠 ظرفیت ها و استعدادهای گسترده کشور 💠 کارامدی نظام 💠 مانع ذهنی و عینی پیش پای کالای ایرانی 💠 چگونگی تاسیس حوزه علمیه بشاگرد @khanetolab
📆8 اردیبهشت، سالگرد عروج حاج عبدالله والی 🔺«به داد برسید؛ باید برای شیعیان بشاگرد کاری کرد.» این جملات را حضرت ، وقتی که از احوال بشاگردیان مطلع شده بودند، فرمودند. دیگر جای فکر و مقایسه نمانده بود. اگر فقط همین را می‌شنید که امام از وضع بشاگرد ناراحت شده اند، حاضر بود هرچه دارد بدهد تا حزن امامش را به لبخندی آرام کند. حاجی عاشق و مرید امام است. او تصویر معصومین را در صورت امام می بیند و با جان و دل پذیرفته است که باید با سربازی امام، سرباز حضرت بقية الله(عج) باشد. حالا دیگر کی و کجا و چگونه اش فرقی نمی کند، در جبهه بجنگد، یا به درد جنگ زدگان برسد. حال که معشوق خواسته است که به داد بشاگرد برسد، بشاگرد معرکه عشق بازی حاج عبدالله است تا به امید لبخند رضایت امام، خود را به آب و آتش بزند. سخن امام، او را به بشاگرد می برد و بعد از آن هم با تمام مشکلات و موانع، آنجا نگه می دارد. 🔸 حاج عبدالله والی: با صحبتی که حضرت امام فرموده بودند و گرفتاری شیعیان بشاگرد که ما دیده بودیم، بر خودمان احساس تکلیف کردیم که برای این شیعیان خالص و مخلص بیاییم یک حرکتی بکنیم و این دِین که حضرت امام بر گردن ما گذاشته، ان شاءالله ادا کنیم. بعد از آن هم همین عوامل باعث ماندن ما در منطقه شد. حاج آقای عسگر اولادی این صحبت ها را از قول امام به ما می رساندند که در مورد بشاگرد فرموده بودند: «ان شاءالله یاران خوبی برای امام زمان(عج) از بشاگرد خواهیم داشت» و دعای حضرت امام بود که فرموده بودند: «هرکس قلماً و رقماً و قدماً برای بشاگرد کمک کند، ما دعا می کنیم.» هر وقت هم حاج آقای عسگراولادی و حاج آقای نیری می رفتند خدمت حضرت امام، حضرت امام می پرسیدند: از بشاگرد چه خبر؟ خیلی علاقه داشتند به مردم این منطقه، طوری که ما هر چه وجوهات خدمت حاج آقای عسگر اولادی می دادیم که به خدمت حضرت امام ببرند، حضرت امام یک چیزی هم می گذاشتند روش و به خود ما برمی گرداندند و زیر آن هم می نوشتند، «موفق باشید.» واقعاً طوری بود که هر موقع ما حس می کردیم خسته شدیم، به یک طریقی نفَس قدسی حضرت امام به ما می رسید و یا در خواب، ایشون رو زیارت می کردیم و یا به طریقی بالاخره احساس می کردیم که نمی تونیم بشاگرد را رها کنیم و باید بمونیم. 📷 https://t.me/sahba_media/142 @khanetolab
💢دوره معرفتی اسلام ناب آموزش منظومه معارف انقلاب اسلامی ویژه طلاب مدارس علمیه قم و تهران 🗓 15 روز - تیر و مرداد 97 کسب اطلاعات بیشتر : ایتا: eitaa.com/eslamnab_tollab سروش: sapp.ir/eslamnab_tollab
🎤 گفتگو با حجت الاسلام و المسلمین مهدوی، مدیر حوزه علمیه بشاگرد (قسمت اول) ❓چه شد که تصیمیم به تاسیس حوزه علمیه بشاگرد گرفتید؟ 🔶 سال ۶۵ بود با یکی از رفقا با زحمت زیادی به بشاگرد آمدیم. حقیقتش وقتی هم رسیدیم گفتیم این اولین و آخرین باری است که میآییم. منتهی بعد دیدیم که لازم است اینجا فعالیت کنیم. از همه لحاظ آخوند ندیده بودند. در حالی که شیعه بودند، از آداب واحکام هیچ بلد نبودند. 🔶 مرحوم یک بار با یک حالی گفت اگر یک شب یکی از مردم، شب را گرسنه بخوابند یا مشکلی داشته باشند روز قیامت جلوی من را می گیرند. خب مسائل شرعی هم جزء نیازهای منطقه بود. تابستان و در هوای واقعا گرم منطقه، یک آقایی سر ظهر درب خانه ما را زد. من دیدم این بنده خدا بسیار خسته است. گفت من دو روزه است که دارم پیاده میآیم و دنبال آخوند می گردم. از منطقه گافر بود. خوب ما چه کنیم؟ مردم به آخوند نیاز دارند. یک سال ما این جا برنامه ای در مسجد داشتیم. جوانی - ۲۵ سالش بود - خیلی گریه می کرد، آمد دست و عبای ما را بوسید، اهل منطقه ای به اسم حسین آباد بود که از خمینی شهر خیلی دور است. می گفت ما نان نداریم بخوریم، آب کمبود داریم، برق نداریم، همه را تحمل می کنیم اما این که آخوند نداریم، منبر نداریم، اینها را نمی توانیم تحمل کنیم. مردم منطقه نسبت به روحانیت و امام حسین (ع) و اهل بیت ارادت و محبت خاصی دارند. اینها ما را ماندگار کرد. 🔶 به هر حال برخی از رفقا را دیدیم و گفتیم شاید این تبلیغ وظیفه باشد. ایام تبلیغی را به بشاگرد می آمدیم. اوایل ۲۰ طلبه و بعد که مراجعه های مردم بیشتر می شد ۳۰ تا ۶۰ مبلغ از قم و اصفهان و مشهد و رفقایی که می شناختیم دعوت می کردیم. 🔶 ما طلبه داشتیم که ۱۳ بار مالاریا گرفت. اینجا بخاطر وضعیت منطقه مشکلات زیادی داشت تا این که دو نفر از رفقایی که تبلیغ می آمدند- حاج اقای مؤمنی و آقای اسماعیلی - تصمیم گرفتند روحانی مستقر بشوند. به لطف حضرت ولیعصر جرقه ای به ذهن ما زد که حالا که این دو نفر هستند بهتر است عده ای را تربیت کنند. گفتیم فرصت خوبی است و به مرحوم حاج عبدلله والی پیشنهاد کردیم و خود مرحوم حاج عبدا لله هم استقبال کرد. 🗞 نشریه متن کامل را در ذیل بخوانید 👇 http://www.khanetolab.ir/content/9642 خانه طلاب جوان ایتا: https://eitaa.com/khanetolab سروش: https://sapp.ir/khanetolab تلگرام: https://t.me/khanetolab
🎤 گفتگو با حجت الاسلام و المسلمین مهدوی، مدیر حوزه علمیه بشاگرد (قسمت دوم) ❓وضعیت حوزه علمیه بشاگرد از ابتدا تا امروز 🔶 ابتدا با ۶ نفر طلبه در زیر پله ای که انبار فرهنگی [کمیته] امداد بود کار آغاز شد. سال بعد ۱۲ نفر در همین آبدارخانه مسجد خمینی شهر تخت زدند و مستقر شدند. از حوزه علمیه بندرعباس که مدیرش یکی از رفقای ما بود خواهش کردیم که طلبه های بشاگرد به عنوان یکی از کلا سهای بندر تلقی شود و ایشان هم قبول کرد و ما شدیم یک شعبه از حوزه بندر. تا این که خیرین و خود مرحوم حاج عبدا لله بنا شد که برای ما یک حوزه علمیه بزنند. حاج عبدلله به نقل از امام جمله ای گفتند که خیلی مایه پشت گرمی ما شد، آن هم این بود که این منطقه بشاگرد سربازان خوبی برای امام زمان (عج) خواهد داشت. 🔶 در رودان که یک حوزه علمیه قوی هست از پارسال یک مرکز تخصصی کلام ایجاد شده که مسئول تخصصی آن از طلبه های بشاگرد است. الان طلبه های ما در بعضی از حوزه ها کفایه درس می دهند. الان ما حدود ۲۰۰ طلبه داریم. تعدادی از آنها را برای تحصیل در سطوح عالی به قم فرستادیم. طلبه ها هم بومی هستند. حوزه خواهران هم تاسیس شده است. ما دیگر مبلغ از بیرون دعوت نمی کنیم. یک برنامه ای داریم که طلاب از پایه ۳ مبلغ هستند. یکی از برنامه های الزامی ما، برنامه تمرین منبر است. طبق برنامه بیان مساله و حدیث توسط همه طلاب هست. 🔶 طلبه ها در دهه فجر به مدارس و روستاها می روند و برنامه های مناسب با فضای ۲۲ بهمن دارند. برنامه دیگر اینکه اینجا اصلاً غدیر را نمی شناختند. عید قربان و فطر را می شناختند اما غدیر را نه. الحمدلله برنامه ای تدارک شد و در ایام غدیر همه طلاب درگیر مساله غدیر هستند. در ایام فاطمیه هم طلبه ها پخش می شوند. روز شهادت به روستای بزرگتر می روند. اوایل بانی داشتیم اما الان خیلی مردمی شده و مردم نوبت می گیرند که این مراسم در روستایشان برگزار شود. تابستانها که امکان جمع کردن دانش آموزها هست خود طلبه ها کار جهادی می کنند که اینها با بررسی و نیاز سنجی، این برنامه ها را در توان خودشان دارند. 🔶 از ابتدای تاسیس حوزه (حدود سال ۱۳۸۰) اینجا تعطیلی تابستان نداشته است. یک سری برنامه درسی که عقب مانده و تمام نکردند و نیز مباحثی که جزء درسها نیست اما لازم هست؛ برنامه های تابستان را شکل می داد. مثلاً ما سال گذشته بحث شبهات اهل تسنن یا بحث مهدویت را در مشهد انجام دادیم. 🗞 نشریه متن کامل را در ذیل بخوانید 👇 http://www.khanetolab.ir/content/9642 خانه طلاب جوان سروش: https://sapp.ir/khanetolab ایتا: https://eitaa.com/khanetolab
📃 مفهوم انتظار در کلام امام(ره) 🔶 «ما همه انتظار فرج داريم، و بايد در اين انتظار خدمت بكنيم. انتظار فرج، انتظار قدرت اسلام است، و ما بايد كوشش كنيم تا قدرت اسلام در عالم تحقق پيدا بكند، و مقدمات ظهور ان شاء اللَّه تهيه بشود.» 🔶 «ملتها بايد غفلت نكنند از اينكه هميشه بايد مقابل ظلم باشند. در بعض روايات، كه من حالا نمىدانم صحت و سُقْمَش را، هست كه يكى از چيزهاى مستحب اين است كه مؤمنين در حال انتظار، اسلحه هم داشته باشند؛ اسلحه مهيا . نه اينكه اسلحه را بگذارند كنار، و بنشينند منتظر. اسلحه داشته باشند براى اينكه با ظلم مقابله كنند، با جور مقابله كنند. تكليف است، از شُعَب نهى از منكر است، به همه ما تكليف است، كه بايد مقابله كنيم با اين دستگاههاى ظالم، خصوصاً دستگاههايى كه با اساس مخالفند.» خانه طلاب جوان سروش: https://sapp.ir/khanetolab ایتا: https://eitaa.com/khanetolab
📃 همه را به ديوار میزديم ... امام خمینی(ره): 🔶 اين عيد سعيد(میلاد امام زمان(عج)) ان شاء اللَّه، بر همه مسلمين جهان، مستضعفان عالم و خصوصاً ملت ما، مبارك باد. آنچه كه امروز میخواهم به عرضتان برسانم برداشتهايى كه از انتظار فرج شده است. 🔶 بعضيها انتظار فرج را به اين میدانند كه در مسجد، در حسينيه، در منزل بنشينند و دعا كنند و فرج امام زمان- سلام اللَّه عليه- را از خدا بخواهند. اينها مردم صالحى هستند كه يك همچو اعتقادى دارند. اينها به تكاليف شرعى خودشان هم عمل میكردند و نهى از منكر هم مىكردند و امر به معروف هم مىكردند، لكن همين، ديگر غير از اين كارى ازشان نمی آمد و فكر اين مهم كه يك كارى بكنند، نبودند. 🔶 يك دسته ديگرى بودند كه انتظار فرج را مىگفتند اين است كه ما كار نداشته باشيم به اينكه در جهان چه میگذرد، بر ملتها چه مىگذرد، بر ملت ما چه میگذرد؛ ما تكليفهاى خودمان را عمل میكنيم، براى جلوگيرى از اين امور هم خود حضرت بيايند ان شاء اللَّه، درست میكنند؛ ديگر ما تكليفى نداريم.تكليف ما همين است كه دعا كنيم ايشان بيايند. اينها هم يك دستهاى، مردمى بودند كه صالح بودند. 🔶 يك دسته اى میگفتند كه خوب، بايد عالم پر [از] معصيت بشود تا حضرت بيايد؛ ما بايد نهى از منكر نكنيم، امر به معروف هم نكنيم تا مردم هر كارى میخواهند بكنند؛ گناهها زياد بشود كه فرج نزديك بشود. 🔶 يك دسته اى از اين بالاتر بودند، مىگفتند: بايد دامنزد به گناهها، دعوت كرد مردم را به گناه تا دنيا پر از جور و ظلم بشود و حضرت- سلام اللَّه عليه- تشريف بياورند. اين هم يك دستهاى بودند كه البته در بين اين دسته، منحرفهايى هم بودند، اشخاص ساده لوح هم بودند، منحرفهايى هم بودند كه براى مقاصدى به اين دامن میزنند. 🔶 يك دسته ديگرى بودند كه میگفتند كه هر حكومتى اگر در زمان غيبت محقق بشود، اين حكومت باطل است و بر خلاف اسلام است. آنها مغرور بودند. آنهايى كه بازيگر نبودند، مغرور بودند به بعض رواياتى كه وارد شده است بر اين امر كه هر عَلَمى بلند بشود قبل از ظهور حضرت، آن علم، علم باطل است. آنها خيال كرده بودند كه نه، هر حكومتى باشد، در صورتى كه آن روايات [اشاره دارد] كه هر كس علم بلند كند با علم مهدى، به عنوان «مهدويت» بلند كند، [باطل است.] 🔶 حضرت صاحب كه تشريف می آورند براى چى مىآيند؟ براى اينكه گسترش بدهند عدالت را، براى اينكه حكومت را تقويت كنند، براى اينكه فساد را از بين ببرند... آنكه میگويد حكومت نباشد، معنايش اين است كه هرج و مرج بشود؛ همه هم را بكُشند؛ همه به هم ظلم بكنند براى اينكه حضرت بيايد. حضرت بيايد چه كند؟ براى اينكه رفع كند اين را. اين بايد خيلى آدم نفهمى باشد!...اما مسأله اين است كه دست سياست در كار بوده؛ همان طورى كه تزريق كرده بودند به ملتها، به مسلمين، به ديگر اقشار جمعيتهاى دنيا كه سياست كار شماها نيست؛ برويد سراغ كار خودتان و آن چيزى كه مربوط به سياست است، بدهيد به دست امپراتورها. 🔶 اينها نمی فهمند چى دارند مىگويند... حكومت نبودن، يعنى اينكه همه مردم به جان هم بريزند، بكشند هم را، بزنند هم را، از بين ببرند، بر خلاف نص آيات الهى رفتار بكنند. ما اگر فرض میكرديم دويست تا روايت هم در اين باب داشتند، همه را به ديوار میزديم؛ براى اينكه خلاف آيات قرآن است. اگر هر روايتى بيايد كه نهى از منكر را بگويد نبايد كرد، اين را بايد به ديوار زد. اين گونه روايت قابل عمل نيست. 🔶 ضرورت اسلام و قرآن [است،] تكليف ما كرده است كه بايد برويم همه كار را بكنيم. اما نمىتوانيم بكنيم؛ چون نمىتوانيم بكنيم، بايد او بيايد تا بكند. اما ما بايد فراهم كنيم كار را. فراهم كردن اسباب اين است كه كار را نزديك بكنيم، كار را همچو بكنيم كه مهيا بشود عالم براى آمدن حضرت سلام الله علیه. خانه طلاب جوان سروش: https://sapp.ir/khanetolab @khanetolab
مردم سکوت حوزه را حمل بر رضایت میکنند ... 🔶 در روز میلاد امام زمان(عج) یکی از رفقا بعد از تبریک عید با اعتراض گفت «برای حوزه مهترین چیز فقط این است که کسی مخالف اعتقادات اسلام و روحانیون چیزی نگوید،فقط در این مورد صدای حوزه بلند میشود، به وضعیت معیشت مردم کاری ندارد ...» به سراغ سایت های خبری رفتم ، «کارخانه ای با 80 کارگر، تعطیل شد» در جای دیگر نوشته بود 300 واحد صنفی در سال گذشته تعطیل شده و 1500 نفر در آستانه بیکاری هستند و ... 🔶 این بی تفاوتی حوزه و سکوت ترییبون های حوزه نسبت به اوضاع اقتصادی مردم ، باعث میشود مردم نسبت به حوزه بدبین شوند و این سکوت را حمل بر رضایت آنان از وضع موجود کنند. 🔶 حجة الاسلام عابدینی در جریان اعتراض مردم در دی ماه سال گذشته: «وظیفه جریان انقلابی در این برهه انتقاد بدون ناامید سازی. یعنی انتقاد ما نباید کینه توزانه باشد و نه تسلیم این جو بشویم که انتقادی ناامید سازی است. اگر ما بتوانیم از سوی روحانیت راهی را نشان بدهیم که که بشود به وسیله آن، انتقاد سازنده صورت بگیرد و به دولت کمک کند ، حالا چه دولت آن انتقاد را برتابد و چه برنتابد.» 🔶 آیت الله شب زنده دار به نقل ازمقام معظم رهبری نسبت به اعتراض مردم در شهر ها در جلسه ای که در دی ماه سال گذشته خدمت ایشان رسیده بودند، فرمودند: «هر کس هرکاری از دستش می آید برای نصرت اسلام و نظام ، حرام است که سکوت کند و واکنشی نداشته باشد.» خیلی با قوت فرمودند حرام است. 🔶 سخنی از امام(ره) : «وضع حکومت اسلام یک همچو وضعی است. اداره اش برای رفاه مردم است. نظامش برای رفاه مردم است. رئیس جمهورش برای رفاه مردم است. نخست وزیرش برای رفاه مردم است ...» خانه طلاب جوان سروش: https://sapp.ir/khanetolab @khanetolab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌕 کلیپ جهادی 💎گروه محبین الائمه(ع) 🎬گاهی احتیاج به یک هوای تازه داریم 🔆اردوی جهادی رنگ و بو و طعم زندگی عصر ظهور و اربعین 🔴نسبت به شهادت حال خوبی دارم @khanetolab
📢 نرم افزار بروزرسانی شد 🔖 دوهفته نامه علمی فرهنگی عهد با همت خانه طلاب جوان قم در سطح حوزه علمیه قم و برخی از مدارس استان‌های کشور منتشر می‌شود. 🗞 نشریه عهد پویشی است برای ترسیم سیمای طلبه عصر انقلاب اسلامی 📲 در همین راستا نرم افزار نشریه عهد (شماره ۱ تا ۵۶) برای استفاده تمامی طلاب عزیز میهن اسلامی آماده گردیده است. 🌐 لینک نشریه عهد در نرم افزار 👇 http://cafebazaar.ir/app/?id=ahd.khaneh.tolab&ref=share ➖➖➖➖➖ @KhaneTolab
جواب سرمایه های از دست رفته را چه میدهیم ... ✍ در سال ۱۳۹۲ یعنی همان وقتی که مسئولین در پی انجام مذاکرات بر سر توافق هسته ای بودند رهبر معظم انقلاب فرمودند: «من فکر نمیکنم [از] این مذاکرات آن نتیجه‌ای را که ملّت ایران انتظار دارد، به‌دست بیاید، لکن ای است و پشتوانه‌ی تجربی ملّت ایران را افزایش خواهد داد و تقویت خواهد کرد؛ ایرادی ندارد امّا لازم است ملّت بیدار باشد.» تجربه را تجربه کردن خطاست ... ✍ در سال ۱۳۹۷ یعنی ۵ سال بعد و بعد از تلف شدن بسیاری از سرمایه ها برای انجام مذاکرات، رئیس جمهور محترم، در شبی که آمریکا از برجام خارج شد فرمودند: «امشب شاهد یک مهم تاریخی بودیم، امشب به همان سخنی رسیدیم که از چهل سال پیش آن را تکرار می‌کردیم و آن اینکه ایران کشوری است که به تعهدات خود پایبندی دارد و آمریکا کشوری بوده که هیچگاه به تعهدات خود پایبند نبوده است.» این اظهارات به این معنی است که چیز هایی که گفته شد را امشب تجربه کردیم. در حالی که قبلا بارها تجربه شده بود و برای تجربه دوباره باید متحمل هزینه شد. : ✍ رهبر معظم در سال ۱۳۹۲ در جریان مذاکرات فرمودند:«یک تجربه‌ای در اختیار ملّت ایران است - که حالا من مختصراً عرض خواهم کرد - این تجربه ظرفیّت فکری ملّت ما را بالا خواهد برد؛ مثل ‌ای که در سال ۸۲ و ۸۳ در زمینه‌ی تعلیق غنیسازی انجام گرفت، که آن‌وقت تعلیق غنیسازی را در مذاکرات با همین اروپاییها، جمهوری اسلامی برای یک مدّتی پذیرفت. خب ما دو سال عقب افتادیم، لکن به نفع ما تمام شد. چرا؟ چون فهمیدیم که با تعلیق غنیسازی، امید همکاری از طرف شرکای غربی مطلقاً وجود ندارد.» وظیفه ما چست؟ ✍ امام خمینی(ره) فرمودند حوزه علمیه یعنی طلبه ها وظیفه دارند که بین مردم روشنگری کنند. مردم برای انتخاب مسئولین تصمیم میگیرند و ما وظیفه داریم که آنها را بیدار کنیم تا انتخابی درست صورت گیرد. اگر کاهلی کردیم باید جواب سرمایه های از دست رفته را بدهیم. «مرگ بر آمریکا» شعاری است که روز به روز ایمانمان به آن بیشتر میشود اما باید یک بیداری بین مردم صورت گیرد تا افرادی انتخاب شوند که به این شعار ایمان بیشتری دارند نه در حالی که وضعیت اقتصادی نامناسب است، به دنبال کسب تجربه باشند. نشان میدهد باید به سرمایه های داخلی خود رو بیاوریم و به سمت خود کفایی پیش برویم. این نشان میدهد وظیفه ما تبیین و روشنگری دیگری است تا مردم در تصمیمات آتی خود فردی را انتخاب کنند که ایمان بیشتری به سرمایه های داخلی دارد. خانه طلاب جوان @khanetolab
امام خمینی(ره): اگر در حوزه ها به وظايف خود عمل نكنيد... حوزه و تهذیب نفس در کلام روح خدا: 📣 « اين اصطلاحات خشك اگر بدون تقوى و تهذيب نفس باشد، هر چه بيشتر در ذهن انباشته گردد، كبر و نخوت در دايره نفس بيشتر توسعه میيابد. و عالم تيره بختى كه باد نخوت بر او چيره شده نمیتواند خود و جامعه را اصلاح نمايد - تا فرصت از دست نرفته، تا دشمن بر همه شئون دينى و علمى شما دست نيافته، فكرى كنيد؛ بيدار شويد؛ به پا خيزيد. در مرحله اول، در مقام تهذيب و تزكيه نفس و اصلاح خود برآييد.» تا پايان عمر در مقدمه نمانيد ... 📣 «اين اصطلاحات اگر براى غير خدا باشد، وزر و وبال است. ...اين اصطلاحات خشك اگر بدون تقوى و تهذيب نفس باشد، هر چه بيشتر در ذهن انباشته گردد، كبر و نخوت در دايره نفس بيشتر توسعه می يابد. و عالم تيره بختى كه باد نخوت بر او چيره شده نمیتواند خود و جامعه را اصلاح نمايد، و جز زيان براى اسلام و مسلمين نتيجه اى به بار نمی آورد؛ و پس از سالها تحصيل علوم و صرف وجوه شرعى، برخوردارى از حقوق و مزاياى اسلامى، سدّ راه پيشرفت اسلام و مسلمين میگردد و ملتها را گمراه و منحرف میسازد؛ و ثمره اين درسها و بحثها و بودن در حوزه ها اين مىشود كه نگذارد اسلام معرفى گردد، حقيقت قرآن به دنيا عرضه شود؛ بلكه وجود او ممكن است مانع معرفت جامعه نسبت به اسلام و روحانيت گردد. ...تحصيل اين علوم در واقع مقدمه تهذيب نفس و تحصيل فضايل، آداب و معارف الهيه، میباشد؛ تا پايان عمر در نمانيد كه نتيجه را رها سازيد. شما به منظور هدفى عالى و مقدس، كه عبارت از خداشناسى و تهذيب نفس میباشد، اين علوم را فرا میگيريد، و بايد درصدد به دست آوردن ثمره و نتيجه كار خود باشيد؛ براى رسيدن به مقصود اصلى و اساسى خود جديّت كنيد.» اگر در حوزه ها به وظايف خود عمل نكنيد... 📣 «شما وظايف سنگينى داريد. اگر در حوزه ها به وظايف خود عمل نكنيد و درصدد تهذيب خود نباشيد و فقط دنبال فراگرفتن چند اصطلاح بوده، مسائل اصولى و فقهى را درست كنيد، در آتيه خداى نخواسته براى اسلام و جامعه اسلامى مضرّ خواهيد بود؛ ممكن است العياذ باللّه، موجب انحراف و گمراهى مردم شويد. اگر به سبب اعمال و كردار و رفتار نارواى شما يك نفر گمراه شده از اسلام برگردد، مرتكب اعظم كبائر میباشيد؛ و مشكل است توبه شما قبول گردد. » وقتى عمامه كمى بزرگ شد و ريش بلند گرديد... 📣 «خيلى از چيزهاست كه انسان را بيچاره كرده، از تهذيب و تحصيل باز میدارد. يكى از آنها، براى بعضى، همين ريش و عمامه است! وقتى عمامه كمى بزرگ شد و ريش بلند گرديد، اگر مهذب نباشد، از تحصيل باز میماند؛ مقيد میگردد؛ مشكل است بتواند نفس اماره را زير پا گذارد و پاى درس كسى حاضر شود. ...خدا نكند پيش از كسب ملكات فاضله و تقويت قواى روحانى، ريش انسان كمى سفيد و عمامه بزرگ گردد، كه از استفاده هاى علمى و معنوى و از تمام بركات باز میماند. تا ريش سفيد نشده كارى كنيد؛ تا مورد توجه مردم قرار نگرفته ايد، فكرى به حال خود نماييد. خدا نكند انسان پيش از آنكه خود را بسازد، جامعه به او روى آورد و در ميان مردم نفوذ و شخصيتى پيدا كند كه خود را میبازد؛ خود را گم میكند. قبل از آنكه عنان اختيار از كف شما ربوده شود، خود را بسازيد و اصلاح كنيد.» خانه طلاب جوان @khanetolab
دوره معرفتی #اسلام_ناب آشنایی با #منظومه_معارف_انقلاب_اسلامی (مکتب امام خمینی و منظومه فکری رهبری) 26 تیر الی 10 مرداد ماه اردوگاه آبعلی تهران؛ مهلت ثبت نام طلاب: تا 15 خرداد ماه ثبت نام در: EslameNaab.ir جهت کسب اطلاعات بیشتر به کانال @eslamnab_tollab مراجعه کرده، و یا با شناسه @islamenab_admin ارتباط برقرار نمایید.
🔴مشکل بزرگ مراجع این بود که قدرت خودشان را نمی دانستند🔴 💠 نقشِ ایشان[امام خمینی] در برانگیختن اول ماجرا، که علما همه برانگیخته شدند یک نقش فوق العاده حیاتی بود. ⭕️ لازم است اینجا اشاره کنم به نقش ایشان در . مراجع قم اولا که این وجود دارد، ثانیا فکر نمی کردند که می شود کرد و است حرکت. امام دو کار را بر عهده گرفت؛ اولا این معنا که این یک است واقعا. واقعا کار مشکلی بود تفهیم این معنا به آن آقایان بزرگی که فقیه و عالم و بزرگوار بودند، اما از هیچ اطلاعی نداشتند و شمّ سیاسی نداشتند و شاید بعضی شان خیلی هم علاقه مند نبودند که به این مسائل وارد بشوند. ثانیا به اینها می فهماند که دارند. این بود که قدرت خودشان را نمی دانستند. شاید من بتوانم بگویم که مرحوم قدرت خودش را کشف نکرده بود، نمی دانست که اگر یک اشاره بکند، مردم چه خواهند کرد. حُسن بزرگ امام و یکی از هنرهای بزرگ امام، است. 📕عبد صالح خدا/نشر صهبا/ص۴۸ به نقل از کانال حوزه و تمدن سازی🔰🔰🔰🔰 https://eitaa.com/howzah114
دیپلماسی خالی از پشتوانه معرفتی ✍ متاسفانه برخی معتقدند که اندیشه های عرفانی را نمیتوان در صحنه عمل پیاده کرد و یا اگر هم این اعتقاد را نداشته باشند در فکر پیاده کردن این اندیشه ها نیستند. در این نگاه روابط دیپلماسی کشور اسلامی با کشور های دیگر تفاوت نمیکند و کسانی که این دیدگاه را دارند به اسم «واقع بینی» از پشتوانه های معرفتی خود دست میکشند و این امر یک دید سکولار به پشتوانه های عمیق معرفتی است. اما بنابر اندیشه امام خمینی(ره) چیزی که دقیقا حوزه متکفل آن باید باشد، پیاده کردن همین معارف عمیق است. 📣 در همین خصوص در مصاحبه ای استاد معظم حجةالاسلام و المسلمین یزدان پناه فرمودند: «به نظرم مهم‌ترین کاری که حضرت امام کرد این بود که آنچه در ساحت تحقیق عرفان و حکمت یافت عملاً در کار ایشان به بروزهای اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و تمدنی تبدیل شد... مثلاً اینکه حضرت امام آمریکا را خیلی کوچک دید. علی‌رغم این‌همه جلال و جبروت ظاهری که چشم خیلی‌ها را پرکرده، باور ایشان این است که آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند. همان بیان امیرالمؤمنین که عظم الخالق فی انفسهم و صغر ما دونه فی اعینهم. اندیشه این است که خدا وقتی بزرگ می‌شود جای برای دیگری نیست. چنین خدایی که ایشان مطرح می‌کند، قدرت مطلقه دارد یا ندارد؟ با وجود قدرت مطلقه تمام این قدرت‌های بین‌المللی، امثال این‌ها استکبار جهانی با آن دم‌ودستگاهش می‌شود قدرت پوشالی. نوع نگاه ایشان به استکبار جهانی و ابرقدرت‌ها یک نگاه تحقیرآمیز است که کاملاً مبتنی بر مبانی معرفتی ایشان است لذا کلامی که ایشان مثلاً در مورد آمریکا می‌گویند این‌طور نیست که کاری به آن اندیشه‌های بنیادین نداشته باشد. از سوی دیگر در مقابل پیروزی‌هایی که پیدا می‌شود، حضرت امام چکار می‌کرد. می‌رفت از آن پایگاه شروع می‌کرد که نباید غرور شما را بگیرد. «برادران محترم، نور چشمان عزیز مبادا آفت‌های پیروزی که در رأس آن‌ها غرور است، خدای ناخواسته شمارا به دام بی اندازد، از صاحب اصلی نصر که خداوند قادر است اغفالتان نماید که این حیله‌ای است شیطانی » می‌بینید که این اندیشه عرفانی حاضر است لذا به نظرم جفا می‌کنند بعضی‌ها که میگویند حضرت امام اصلاً چیزی به اسم عرفان نظری در عمل اجتماعی‌اش حاضر نیست.» 📣 سخن امام(ره) در خصوص سیر الی الله معصومین: امام خمینی(ره) در همین فضا سیر الی الله را هم معنا می‌کنند: «سیر الی الله لازم نیست انسان گوشه‌ای بنشیند بگوید من سیر الی الله می‌کنم. سیر الی الله همان‌طوری که سیره انبیا و خصوصاً پیامبر اسلام و کسانی که مربوط به او بودند درعین‌حالی که در جنگ وارد می‌شدند، کشته می‌شدند، کشته می‌دادند، حکومت داشتند، همه‌چیز داشتند، همه‌اش سیر الی الله بود. جنگش می‌شود سیر الی الله، حکومتش می‌شود، آن‌طور نبود که آن روزی که حضرت امیر مشغول جنگ بودند، سیر الی الله نباشد، آن روزی که مشغول نماز است، باشد، خیر هر دو سیر الی الله است، لهذا پیامبر فرمود ضربه علی یوم خندق افضل من عباده ثقلین این برای این است که سیر الی الله است » 📣 توصیه استاد یزدان پناه به طلاب: «طلبه‌هایی که می‌خواهند کار حضرت امام را امتداد دهند به نظرم هم عرفان نظری بخوانند، هم فلسفه، آن‌ها که قرار است کارهای جدی‌تر کنند عرفان و فلسفه و فقه و اصول باید کنار هم چیده شود. حقیقت مطلب این است که بعضی بحث‌های تمدنی هم بعد فقهی دارند و هم بعد معرفتی.» 🗞 مصاحبه از نشریه متن کامل مصاحبه با استاد یزدان پناه👇 http://www.khanetolab.ir/content/9643 @khanetolab
رفیق مایه دار من بودم و شهریه طلبگی. قصد ازدواج داشتم ولی پدرم به خاطر شرایط مالی مخالف بود. گفتم: نگران نباش باباجون یه رفیق صمیمی مایه دار دارم گفته حالا که طلبه شدی اصلا غصه پول نخور. فکرشم نکن. خودم کمکت می کنم. خوشحال شد و پرسید: کدوم دوستت؟ گفتم: خدا! گفت: شوخیت گرفته؟ گفتم: نه! یعنی شما خدا رو به اندازه یه رفیق صمیمی مایه دار هم قبول ندارین؟ رسول خدا(ص) فرمودند: «من طلب العلم تکفلّ الله له رزقه؛ هر کس دنبال طلب علم برود، خدا رزق او را به عهده میگیرد.» خانه طلاب جوان @khanetolab
‼️تبیین «حکومت» در فقه حکومتی بخشی از سخنان در یکی از جلسات «فقه حکومتی»: 📣 در مبانی فلسفه فقهی هنگامیکه از «فقه حکومتی» بحث می کنیم، هم می بایست موضوع محوری فقه - که احکام و فرمان الهی است - را مورد دقت قرار داد و هم «حکومت» را تحلیل کنیم. اینکه «حکومت» چیست؟ در تنقیح مبانی فقه حکومتی نقش بسزایی دارد. اول باید مشخص کرد که «حکومت» چیست تا بگوییم «فقه» آن چیست. 📣 در توصیف حکومت، تلقی ها و رویکردهای مختلفی وجود دارد؛ آیا حکومت یک ساختار اعتباری و قرارداد اجتماعی است که مسئولیت آن اجرای قانون است؟ طبق این دیدگاه مأموریت کلان حکومت، از قبیل ایجاد نظم و امنیت اجتماعی و جلوگیری از هرج و مرج است. سپس برای این مأموریت ها، یک سلسله قوانین متناسب طراحی می کند. بنابراین حکومت، یک ساختار اعتباری قدرت است.در یک برهه تاریخی، حکومت، بسیط و ساده بود و نیازی به ایجاد نظام های پیچیده نداشت و با یک سلسله قوانین ساده به ایجاد نظم و رفاه عمومی می پرداخت. اما به تدریج ساختار حکومت ها پیچیده تر شد و مأموریت آنها نیز توسعه یافت و به «ساختارهای واقعی اجتماعی» همچون نظام اقتصادی، نظام سیاسی و فرهنگی مبدل گشت. در یک تلقی کامل تر، حکومت فراتر از ساختارهای اجتماعی است، بلکه «جریان ولایت و سرپرستی» است. در اینصورت حکومت، بستر جریان اراده ها است؛ یعنی اراده های اجتماعی در حیات جامعه جاری می شود. طبق نگاه سوم، حکومت، تابعی از ولایت تکوینی ائمه معصومین (ع) است. 📣 در حوزه اختیار و اراده انسان که حوزه تکلیف است انسان مجبور به پذیرش الوهیت نیست. اینجاست که دو ولایت پیدا می شود: اگر اراده انسان، تسلیم ولایت الهی شد؛ «اللَّهُ وَلِی الَّذینَ آمَنُوا یخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ» و اگر اعراض کند «وَ الَّذینَ کفَرُوا أَوْلِیاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُمات »(بقره/257) ولایت خداوند از طریق ولایت اولیای معصوم در عالم جاری می شود؛ در حیات اجتماعی و حتی حیات باطنی، ولایت امام طریق جریان ولایت الله است. حضرات معصومین (ع) دارای ولایت تکوینی می باشند و مظاهر اسماء الهی هستند و این اسماء حسنای خدای متعال در عالم جریان پیدا می کند و عالم از این طریق اداره می شود. حضرات معصومین (ع) از همین طریق در عالم تصرف می کنند و همین تصرف، مبداء تکامل و اصلاح عالم خواهد بود. یعنی تکامل عالم با جریان اراده خلفای الهی واقع می شود و اراده آنها محور تکامل عالم است. دیگر موجودات عالم نیز به میزانی که به آنها تولی پیدا کنند، تکامل خواهند یافت. امتداد این ولایت تکوینی در جامعه، به نظام ولایت اجتماعی می انجامد؛ یعنی در مقیاس جامعه نیز اراده ها هماهنگ شده و موجب انسجام «روحی، ذهنی و رفتاری» افراد جامعه می شود. جامعه اگر متولی به معصوم(ع) گردد، متناسب با سطح تولی، اراده او در روح و ذهن و رفتار جمعیِ جامعه جاری می شود و امام(ع) از این طریق جامعه را سرپرستی می کند. 🌐برگرفته از پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سید محمدمهدی میرباقری خانه طلاب جوان @khanetolab
📜 درس خواندن استعماري 🎙گفت و گو با آيت الله محي الدين حائري شيرازي پيرامون زيّ طلبگي 🗒 یکی از ریشه‌های اصلی این مسئله (رفتار های خلاف زی طلبگی) به بحث استعمار بازمی‌گردد. استعمار ما را زنجیر کرده است به زنجیرهایی که با چشم دیده نمی‌شود.ما درس خواندن استعماری و درس خواندن غیر استعماری داریم. 🗒 طلبه با عمامه موتورسیکلت سوار می‌شود و کلاه ایمنی ندارد. مردم اعتراض می‌کنند که چرا موتورسیکلت او را متوقف نمی‌کنید؟ عمامه که کلاه ایمنی نیست. شما موتورسیکلت من که با آن نان می‌خورم را متوقف کردید اما موتورسیکلت طلبه را توقیف نکردید! ببینید این‌گونه است که مردم ما به این انقلاب بدبین می‌شوند. 🗒 شما برگردید روی این مسئله کار کنید که لایه‌های اکراه به انحراف را در مردم ما ببینید. این اکراه‌ها ریشه استعماری دارد. شما فکر می‌کنید مردم با اختیار دارند این کارها را می‌کنند؟ نه! اکراه‌های نامرئی در کار است. مگر قرآن به ما نگفته است که ساحرها اول آمدند گفتند اگر ما پیروز شویم اجرتی هم در کار هست؟ آدم مختار این‌گونه حرف می‌زند. چطور شد وقتی به سجده افتادند و تهدید به مرگ شدند، این‌ها گفتند که ما طمع داریم که خدا ما را بیامرزد و این سحری بود که تو ما را به آن مجبور می‌کردی. حالا می‌فهمند که مجبور بودند. چطور از کاری که با اختیار انجام دادند به اکراه و اجبار تعبیر می‌کنند؟ به اکراه‌های غیبی توجه کنید. امام زمان علیه‌السلام که قیام می‌کند، آیا برای اینکه مردم را مجبور به اسلام کند، قیام می‌کند؟ امام عصر (عج) با این کار می خواهد فضای لااکراهی به وجود بیاید. 🗒 شما فکر می‌کنید اگر طلبه محل درآمد دیگری داشته باشد، حسن است یا عیب؟ می‌دانید طلبه‌های امام صادق (ع) همه‌شان شغل داشتند. هیچ‌کدام شغلشان طلبگی نبوده است. محل درآمدشان از تعلیم و تربیت جدا بوده است و همه‌شان قربة الی الله درس می‌خواندند و تدریس می‌کردند و کار می‌کردند و محل زندگی‌شان یا از کاسبی بوده است یا از تجارت بوده است یا مثلاً زراعت بوده یا صنعت. الآن شما یکی از مشکلاتتان همین است. اگر پول زیادی به شما بدهند، طلبه دولتی می‌شوید و اگر ندهند که اسلامتان متلاشی می‌شود. چکار باید کنیم؟ 🗒 همیشه در مسائل دنبال سیستم بگردید. این سیستم‌ها عاشق بار نمی‌آورد. شما می‌گویید حضور غیاب اجباری است. طلبه از ترس حضوروغیاب سر کلاس می‌رود یا با عشق می‌رود؟ نتیجه این سیستم هم می‌شود مدرک‌گرایی. بیایید روی سیستم‌ها فکر کنید. با سیستم‌های استعماری مقابله کنید. ما یک مورد داریم، و یک سیستم. سیستم یعنی جریان. غیر سیستم یعنی مورد. به مورد سر خودتان را گرم نکنید. فرض کنیم که مورد را اصلاح کردید. اما سیستم همچنان خراب است. برخورد با طلبه‌ای که ماشین گران‌قیمت سوار می‌شود برخورد با مورد است. 🗞نشریه عهد، شماره 52 متن کامل را در ذیل بخوانید 👇 http://www.khanetolab.ir/content/9639 خانه طلاب جوان @khanetolab