eitaa logo
دروس خارج حضرت استاد ربانی گلپایگانی
1.4هزار دنبال‌کننده
195 عکس
54 ویدیو
511 فایل
ارتباط با کانال از طریق @h_mojtabazadeh آرشیو صوت ها از طریق سایت مدرسه فقاهت http://eshia.ir/Aqaed/Archive/
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ با موضوع مهدویت : جریان انحرافی احمد بصری 👈🏻 قسمت چهارم: | بررسی ادعای مهدویت احمد بصری 🔺 ادعای مهدویت؟ 🔹 نکته مهمی که درباره احمد اسماعیل وجود دارد و در پیگیری سیر ادعای او بسیار مؤثر می‏باشد، این است که او تلاش می‏کند تا القابی که مخصوص امام زمان(عج) است را نیز درباره خود به کار ببرد. او ادعا کرده است لقب مهدی درباره یمانی نیز مطرح شده است و برای اثبات آن به روایت حذیفه از قول رسول خدا(ص) استناد کرده و می‏نویسد: «توجه کنید که لفظ مهدی برای سید یمانی(ع) نیز در روایات به کار رفته است (ادله جامع دعوت یمانی، ص 54.) و منظور، روایتی است که شیخ طوسی از حذیفه نقل می‏کند. حذیفه می‏گوید: «از رسول(ص) شنیدم که از مهدی سلام الله علیه یاد کرد و فرمود: با او بین رکن و مقام بیعت می‏شود نام او احمد و عبدالله و مهدی است» (شیخ طوسی، الغیبة، ص 454) آن‌چه باعث شده تا احمد اسماعیل بگوید این روایت درباره یمانی است، این است که در روایت وصیت، همین نام‏های سه‎گانه برای اولین وصی امام عصر(عج) ذکر شده است (شیخ طوسی، الغیبة، ص 151)، و از طرفی، به زعم احمد اسماعیل، اولین وصی امام عصر(عج) همان سید یمانی است. 🔍 ادامه👇👇
🔹 یکی دانستن اولین وصی امام عصر(عج) که در روایت وصیت ذکر شده است با مهدی مذکور در روایت حذیفه درست نیست، زیرا در روایت حذیفه در باره مهدی‎ای سخن گفته شده است که با او بین رکن و مقام بیعت می‏شود و کسی که با او در آن‏جا بیعت خواهد شد، امام مهدی(ع) است نه یمانی. 🔹 روایت دیگری که احمد بصری بر اثبات مهدویت خود به آن استدلال کرده، روایتی از امیرالمؤمین(ع) است. متن روایت مطابق برخی نقل‎ها چنین است: «ولکنی فکرت فی مولد یکون من ظهر الحادی عشر من ولدی هو المهدی یملأ الارض عدلا و قسطا کما ملئت جورا و ظلما»: درباره مولودی که از پشت یازدهمین فرزند من است فکر می‏کردم، او مهدی موعود است که زمین را آکنده از عدل و داد خواهد کرد، همان گونه که جور و ظلم آن را فراگرفته است. 🔹 احمد اسماعیل گفته است: یازدهمین فرزند امیرالمؤمنین، امام مهدی است و آن که از پشت اوست، همان مهدی اول از مهدی‏های دوازدهگان است و او وصّی و فرستاده امام مهدی(عج) است (الجواب المنیر عبر الأثیر، ص 58). 🔹 این روایت، در دو نسخه کافی به دو صورت نقل شده است؛ در یکی عبارت «من ظهر الحادی عشر من ولدی» آمده که همین نسخه مورد استناد احمد بصری است و در نسخه دیگر عبارت «من ظهری، الحادی عشر من ولدی» (اصول کافی، ص 273، باب فی الغیبة، روایت 7.) آمده که معنای آن این است: مولودی از پشت من، که یازدهمین فرزند من است که مصداق آن مهدی موعود(عج) است در کمال الدین (ج1، ص 289)، الغیبة نعمانی (ص 69) کفایة الاثر (ص 29)، اعلام الوری (ج2، ص 228) و بحار الانوار (ج 51، ص 118)، نیز به صورت «من ظهری، الحادی عشر من ولدی» آمده است که مصداق آن همان حضرت ولی عصر(عج) می‎باشد. در کتاب «الاختصاص» (ص 210) منسوب به شیخ مفید، کتاب الغیبة شیخ طوسی (ص 165) و دلائل الامامة منسوب به طبری شیعی عبارت «من ظهر الحادی عشر من ولدی» ذکر شده است. 🔹 علامه مجلسی، در شرح روایت به هر دو عبارت اشاره کرده و گفته است: در اکثر نسخه‎ها «من ظهر الحادی عشر» آمده است و کلمه «من ولدی» صفت برای کلمه «مولود» است (مولودی از فرزندان من که از پشت امام یازدهم است) و چه بسا کلمه «ظهر» با تنوین خوانده شده و به معنای وراء ‏باشد، یعنی مولودی که پس از گذشت زمانی طولانی به دنیا خواهد آمد. و کلمه «الحادی عشر» مبتدا و کلمه «المهدی» خبر آن است (مولودی که پس از گذشت زمانی (در آینده) به دنیا خواهد آمد، یازدهمین فرزند من، یعنی مهدی موعود است). و در کمال الدین و غیر آن و برخی از نسخه‏های کتاب کافی عبارت «ظهری» است و در این صورت تطبیق آن بر امام عصر(عج) تکلّفی ندارد (مرآة العقول، ج4، ص 43). 🔹 با توجه به احتمالات یاد شده، چگونه می‏توان روایت را به طور قطعی بر مهدی اول از مهدی‏های دوازده‎گانه که در برخی روایات ذکر شده است، منطبق کرد؟ علاوه بر این، اوصافی که در این روایت بیان شده، همان اوصافی است که در روایات دیگر برای مهدی موعود(عج) بیان شده است که عبارتند از: أ) زمین را آن‎گونه که ظلم و جور پر کرده است، آکنده از عدل و داد خواهد کرد. ب) دارای غیبت است. ج) مردم در غیبت او دچار حیرت می‎شوند. بنابراین، بر فرض این‎که عبارت «ظهر الحادی عشر» بر عبارت «ظهری الحادی عشر» ترجیح داده شود، نیز با توجه به قرائن یاد شده، مقصود، مهدی موعود(عج) است، چنان که علامه مجلسی روایت را همین‎‏گونه شرح کرده است. ـــــــــــــــــــــــــــ 📙 برگرفته از کتاب مهدویت، استاد ربانی گلپایگانی، •┈┈••✾••┈┈• 🌐@kharejkalam
📜 ــــــــــــــــــــــــــــ 💠 این قسمت: سکولاریسم؛ زیبا یا خطرناک ــــــــــــــــــــــــــــ - خبرداری آقا صادق امشب بچه ها رو برای شام دعوت کرده؟ البته فقط شام هم نیست جلسه بحث و گفتگوی. 👨‍🎓 آره، به من هم گفته، البته یه کم کار دارم حالا ببینم چی میشه. - اینو نگو، حتما باید بیایی، آخه سهیل هم میاد و کسی جز تو حریفش تو بحث کردن نیست. 🔹 جلسه برقرار شد و بعد از صرف شام، مثل همیشه سهیل بحث رو با تیکه ای به بچه های مذهبی شروع کرد و گفت: - دیدید بالاخره زن ها تونستند با انقلابشون و برداشتن روسری، یکی از سنگرهای شما رو فتح کنند. البته این سنگر اول بود و این پیشروی تا فتح همه سنگرها ادامه داره. دیگه دوران عوض شده و شما مذهبی ها باید بشینید عقب و دین و اعتقادات رو به همون کارهای فردی و مسجد اختصاص بدید و امور اجتماع و سیاست رو به دست کسایی که معتقد به سکولاریسم اند بدید. از وقتی شما دین رو تو سیاست و اداره حکومت دخالت دارید وضع ما همین شده که می بینید. مگر ما چه چیزمون از این چشم آبی های اروپایی و غربی کمتره؟ خب ما هم دلمون می خواد پیشرفته و متمدن باشیم. اونها از وقتی دین رو کنار گذاشتند اینقدر پیشرفت کردند، ما هم باید همون راه رو بریم. البته این رو هم بگم که خود این کشورهای غربی هم بدشون نمیاد که کشورهای جهان سوم بالا بیاند و رشد کنند. حالا ببینید بعد که ما موفق شدیم و مشکلات اقتصادی رو برطرف کردیم و یک کشور متمدن ساختیم، اون موقع است شما می فهمید و رو سیاهی به ذغال می مونه. 👇👇👇 ادامه ...
... 👨‍🎓 آقا سهیل! میشه یه سوال از شما بپرسم؟ - سهیل: آره، اصلا ما اومدیم سوالات مردم رو جواب بدیم. 👨‍🎓 ما الان چندمین کشور جهان سوم ایم که غربی ها خیلی دلشون می خواهد ما رو متمدن و سکولار کنند؟ آیا اولین کشور هستیم؟ - سهیل: نه، اولین که نیستیم چون غربی ها خیلی ساله دارن برای متمدن شدن کشورهای دنیا کار می کنند. 👨‍🎓 پس کار برای قضاوت راحت تر شد، چون میتونیم نتیجه کار و دستپخت این غربی ها رو تو این کشورها، و صداقت شون را ببنیم. چند تا کشوری که غربی ها خیلی محبت کردن طرح دین زدایی و سکولاریسم رو تو اونجا اجرا کردن و شبیه ما مسلمان هستند، همین کشور مصر و ترکیه وتونس است. خوبه ببینیم الان وضعیت استقلال این کشورها و میزان وابستگی اونها به همین کشورهای غربی چقدره؟ اقتصاد و علم و فن آوری این کشورها در چه حالیه؟ مهمتر اینکه فرهنگ غربی چه سوغاتی برای مردم این کشورها و خانواده های اونها به همراه آورده؟ 🔹 حمید یه کم مکث کرد و بعد گفت: آقا سهیل می خواهی شما بگی یا من بگم؟ سهیل که به نظرم همین اول کار یکم کم آورده بود و می خواست مهماتش رو جمع کنه تا یه ضربه کاری بزنه گفت: حالا شما نظرت رو بده منم میگم. 👨‍🎓 حمید ادامه داد: یه نگاه به وضعیت بد این کشورها تو شاخصه هایی که گفتم نشون میده کشورهای غربی نه تنها در حرف هاشون صداقت نداشتن، بلکه به دنبال فریب و سلطه استعماری بودن. شگرد اونها هم این بوده که ابتدا این فکر رو تو مردم این کشورها القا می کردند که باید برای رسیدن به پیشرفت از دینتون دست بردارید و بعد سکولاریزه کردن کشور رو تو دستور کار گرفته و یه فرد سکولار رو تو اون جوامع سر کار می آورند و این طوری به اهداف استعماری و چپاول اون کشورها می پرداختند. - سهیل: اصلا معلومه شما چرا اینقدر به این کشورهای غربی بدبینی؟ چپاول یعنی چی، استعمار یعنی چی؟ کجا یه نیروی نظامی اونها تو این کشورها حضور داره؟ اتفاقا برعکس مردم این کشورها خودشون دارن کشورشون رو اداره می کنند. همینه که میگم این فکرهای پوسیده و قدیمی رو باید کنار زد و درهای کشور رو به سوی دنیا باز کرد. 👨‍🎓 آقا سهیل! شما چیزی به نام استعمار نو شنیدی؟ بابا، الان که خیلی کم یه کشور رو به صورت نظامی اشغال می کنند، بلکه بیشتر از راه فکر و اندیشه وارد شده و افکار اون کشور رو اشغال می کنند و بعد اونها رو به بردگی فکری در میارن. اون موقع است که به راحتی و توسط خود همون مردم، ثروتها و منافع طبیعی و انسانی آنها را به غارت می برند. - سهیل: آخه چرا شما واضحات رو انکار می کنی؟ مگر غربی ها از وقتی دین رو شستن و کنار گذاشتن اینقدر رشد نکردند؟ 👨‍🎓 چرا این حرف تا حدودی درسته، اما میدونی اشکال کار کجاست؟ اینه که میان دین مسیحیت و اسلام خیلی فرقه. دین مسیحیتی که تحریف شده و ضد علم و دانشمندان بود کجا، و دین جامع اسلام با این همه تاکید به کسب علم و دانش کجا! اتفاقا همان طور که خود غربی ها هم اذعان کردند، نقطه شروع پیشرفت اونها در علم و فن آوری، آشنایی با آموزه ها اسلامی بوده که توسط ترجمه متون دانشمندان اسلامی به اونها رسیده. ببین آقا سهیل، اگر یکم دقت کنی می فهمی که چرا اونها سعی می کنند اخلاق و حجاب و بقیه آموزه های دینی رو از ما بگیرند. آیا برای اینکه ما ترقی کنیم؟ زهی خیال باطل، نه! اونها می دونند که عمل به همین آموزه ها باعث رشد ما شده و همین ها جلوی اهداف سلطه جویانه اونها را گرفته، به همین خاطر هر جوری شده می خواهند اینها رو از ما بگیرن. 🔹 بحث که به اینجا رسید، سهیل که دیگه مهماتش تو این بحث تموم شده بود، دست پیش گرفت که پس نیفته، برای همین سریع بحث رو عوض کرد و یه حرف دیگه رو شروع کرد. 👈🏻 این داستان ادامه دارد ... ـــــــــــــــــــــــــــ 📙 بازسازی و برگرفته از «نقد مبانی سکولاریسم»، استاد ربانی گلپایگانی، ص198 – 201 و مقاله کارنامه سیاه سکولاریسم، عبدالعزیر سلیمی، ندای اسلام، سال ششم، ش 24 •┈┈••✾••┈┈• 🌐@kharejkalam
⭕️ با موضوع مهدویت : جریان انحرافی احمد بصری 👈🏻 قسمت پنجم: | روش‎های احمد بصری در اثبات ادعاهای خود (1) 🔹 احمد بصری، برای اثبات ادعاهای بی‎اساس خود از روش‎های نادرست و مغالطه آمیزی استفاده می‎کند که به نقل و نقد آنها می‎پردازیم: (در این بحث از کتاب «ره افسانه» نگارش محمد شهبازی، بسیار بهره گرفته شده است) 🔺 1. استفاده از روایات غیر معتبر و جعلی 🔹 احمد بصری و برخی از هواداران او برای اثبات ادعای بی‏اساس خود به روایاتی جعلی و فاقد اعتبار استدلال کرده‎اند؛ روایاتی که در منابع روایی متقدم از آن‏ها خبری نیست، بلکه از برخی کتاب‏های متأخر یا معاصر نقل شده است، بدون این‏که اعتبار آن‏ها ثابت شود. در این‏جا دو نمونه را بازگو می‎کنیم. 🔍 ادامه👇👇
... 🔺 روایت رسول خدا(ص) در مورد پادشاه عربستان! ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔹 از مسند احمد ابن حنبل از رسول اکرم(ص) روایت شده که فرمود: «یحکم الحجاز رجل اسمه اسم حیوان، اذا رأیته حسبت فی عینه الحَوَل من البعید و اذا اقتربت منه لا تری فی عینه شیئا، یخلفه له أخ اسمه عبد الله، ویل لشیعتنا منه –أعادها ثلاثاً- بشرونی بموته أبشرکم بظهور الحجة (مأئان و خمسون علامة حتی ظهور الإمام المهدی، ص137): بر حجاز (عربستان) مردی که اسمش، اسم حیوان است، حکومت می‏کند [فهد= یوزپلنگ]. اگر از دور به او نگاه کنی، در چشمش انحراف می‎بینی؛ ولی اگر به او نزدیک شوی، در چشمش مشکلی نمی‏‎بینی. جانشین یا خلیفه‎اش برادرش خواهد بود که اسمش عبدالله است. وای بر شیعه ما از دست او (پس این جمله را سه بار تکرار کرد). بشارت مرگش را به من بدهید، تا شما را به ظهور حجت، بشارت دهم. در این روایت از مرگ پادشاه عربستان، به عنوان یکی از نشانه‏های ظهور امام زمان(ع) خبر داده شده است که احمد بصری آن را بر ملک فهد منطبق کرده است، زیرا فهد به معنای «یوزپلنگ» است (دابّة الارض و طالع المشرق، ص 34) به اعتقاد آنان، بر اساس این روایت، ما در عصر ظهور قرار داریم، پس قطعاً بایستی امام مهدی(عج) یا وصی و رسول ایشان و یا امر ایشان ظهور کرده باشند (وصی و رسول الامام المهدی(عج) فی التوراة و الانجیل و القرآن، ص 25 (با تعلیقه شیخ صادق محمدی) – این جزوه پاسخ به سؤالات یک زن مسیحی از احمد بصری او می‏باشد). 🔺 نقد ✅ 1. در منابع تبلیغاتی طرفداران احمد، اولین منبع نقل این روایت، کتاب «مأتان و خمسون علامة حتی ظهور الامام المهدی(عج)» اثر محمد علی طباطبایی حسنی می‎باشد. با مراجعه به کتاب مسند احمد بن حنبل و سایر متون روایی شیعه و سنی، روشن می‎شود که این روایت، وجود خارجی ندارد و تا کنون کسی آن را ذکر نکرده است. جالب اینکه نویسنده کتاب «250 علامت» نیز این روایت را در هیچ منبع حدیثی ندیده است و در استناد آن به مسند احمد و رسول خدا(ص) چنین می‎گوید: هذا الخبر نقله إلیَّ أحد الفضلاء المطلعین (مأتان و خمسون علامة حتی ظهور الامام المهدی، ص 137)؛ این خبر را یکی از فضلای مطلع! برای من نقل کرده است. نویسنده کتاب «250 علامت»، اعتقاد دارد که نیازی به بررسی و جدا کردن روایات معتبر از غیر معتبر در مباحث مهدوی وجود ندارد (همان، ص 10) و با همین نگاه، به سخنانی عجیب منسوب به اهل بیت(ع) اشاره می‏کند و در پایان کتابش با توجه به خوابی که مادرش دیده است، خود را از یاران امام زمان می‎داند و معتقد است که در حیات او ظهور اتفاق خواهد افتاد (همان، ص 202). ✅ 2. علایم ظهور از حیث نزدیکی و دوری به زمان ظهورو نیز از حیث حتمی و غیر حتمی (بدا پذیری و بدا ناپذیری) دو گونه‎اند. صرف نظر از عدم اعتبار روایت مزبور، دلالت آن نیز در گرو این است که از علایم حتمی و نزدیک زمان ظهور باشد و اثبات آن دلیل معتبر می‏خواهد. 🔍 ادامه👇👇
... 🔺 روایت خلع حاکم مصر ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔹 عن علی(ع)... صاحب مصر علامة العلامات و آیته عجب، لها أمارات، قلبه حسن و رأسه محمد و یغیر اسم الجد، إن خرج من الحکم، فاعلم ان المهدی سیطرق أبوابکم، فقبل أن یقرعها طیروا الیه فی قباب السحاب (الطائرات) أو ائتوه زحفاً و حبواً علی الثلج (المفاجأه، ص 412)؛ امام علی(ع) فرمود: صاحب مصر علامت علامت‏ها است و نشانه او آن است که دارای امارت (حکومت) است. قلب او، حسن است و سر او محمد و نام جدش را تغییر می‏دهد. اگر از فرمانروایی بیرون رفت، بدانید که مهدی درهای شما را خواهد کوبید. پس قبل از آن‏که درهایتان را بکوبد، به سوی او –ولو بر روی ابرها- پرواز کنید یا سینه خیز بر روی برف (یخ) بشتابید. هواداران احمد بصری گفته‏اند: مراد از پادشاه مصر، «محمد حسنی سید المبارک» می‎باشد که ابتدای نام او محمد، و وسط آن حسن است، و با حذف نام جد خود یعنی «سید» به صورت «محمد حسنی مبارک» خوانده شده و اکنون از حکومت خلع گردیده است؛ در نتیجه، مهدی باید درب خانه شما را زده باشد که آن هم احمد بصری است! (ادله جامع یمانی، ص 11). 🔺 نقد ✅ اولاً: سایت‏های رسمی احمد و منابع تبلیغاتی او، آدرس این سخن را کتاب «ماذا قال علی(ع) عن آخر الزمان» تألیف سید علی عاشور، دانسته‎‏اند؛ در حالی که اولین منبع این سخن را باید کتاب «المفاجأة بشراک یا قدس» تألیف محمد عیسی داود ذکر کرد. نقطه اشتراک این دو کتاب، این است که هیچ یک از منابع معتبر و مصادر اولیه نقل حدیث نیستند و با توجه به این‎که این افراد خود نیز از معاصران بوده و امیرالمؤمنین(ع) را درک نکرده‎اند، باید از منبعی معتبر آدرس دهند که چنین اتفاقی نیز رخ نداده است. ✅ ثانیاً: گویی مراد نویسنده کتاب المفاجأة، از عبارت «إن خرج من الحکم» سقوط و خلع نیست؛ بلکه اعتقاد دارد که صاحب مصر و محمد حسنی مبارک برای زمینه سازی ظهور، خروج و قیام کرده و از زمینه سازان ظهور مهدی(عج) است. وی، در قسمتی از کتاب خود، یکی از زمینه‏سازان ظهور را به نقل از جفر علی(ع) چنین معرفی می‎کند: مصر سند المهدی، ... و الذی فلق الحبّة و برء النسمة أنه للممهد للمهدی و هو عالی القد، أحمر الخد، ملیح الصورة، یغیر اسم الجد... (المفاجأة بشراک یا قدس، ص 373): مصر پشتوانه‎ای برای مهدی است. قسم به خدایی که دانه را شکافت و انسان را آفرید، این سرزمین برای زمینه‎ساز ظهور مهدی است. او بلند بالا، سرخ رو و ملیح است. اسم جدش را تغییر می‏دهد. در جایی دیگر، گفته است: و الملک رجل یکنی المنصور، أبیض الوجه، مشربا بحمرة، أزهر الجبین، کبیر السن، لکنه قوی الجسد، و حاد الذکاء، یقال له «صاحب مصر»... و هو یسبق خروج فتی من الجزیرة العرب یسمی المهدی... (همان، ص 379): ملکی می‎آید که منصور و پیروز است، صورتش سفید مایل به سرخی است، پیشانی نورانی دارد، سنش بالا، اما دارای جسمی قوی است، و هوش بالایی دارد. او را صاحب و حاکم مصر می‎دانند و قبل از خروج جوانی از جزیرة العرب که مهدی نامیده می‎شود، خروج خواهد کرد. ✅ ثالثاً: اشکال دلالی وارد بر استدلال قبل، بر این استدلال نیز وارد است. عبارت «سیطرق ابوابکم» نیز بیان‎‏گر وقوع ظهور در آینده است نه در زمان حال. ـــــــــــــــــــــــــــ 📙 برگرفته از کتاب مهدویت، استاد ربانی گلپایگانی، •┈┈••✾••┈┈• 🌐@kharejkalam
📜 ــــــــــــــــــــــــــــ 💠 این قسمت: «دلت پاک باشه»، یه جمله سکولاریستی ــــــــــــــــــــــــــــ 👨‍🎓 سلام مسعود، چقدر کم پیدا شدی؟ یه وقت ها، جلسه هیات و قرآن خوانی هم می آمدی اما چند وقت دیگه نمی آیی. 🧔 وقت نمی کنم، گرفتار کار تو شرکت شدم. اصلا تو چرا اینقدر تو این برنامه ها شرکت میکنی. 👨‍🎓 حالا نیامدنت مشکل نیست اما از وقتی رفتی تو شرکت، انگار یه خورده حرفهات تغییر کرده؛ درست میگم یا نه؟ 🧔 راست شو بخواهی آره. یک نفر تو شرکت ما کار می کنه که خیلی آدم خوب و مردم داری است. تو کارش اصلا کلک و حقه نیست و خیلی دستش پاکه، اما نماز و روزه نمیگیره و به اینها اعتقادی نداره، وقتی هم بهش میگی، میگه اون چه مهمه انسانیت است و مهم اینه که دل آدم پاک باشه. الان به نظرت این آدم بهتره یا اون مسئولی که میگن روی در اتاقش نوشته بود بدون وضو وارد نشوید و بعد هم همیشه چفیه می انداخت و نمازش نیم ساعت طول می کشید، اما یک دفعه معلوم شد چند هزار میلیارد پول بی زبون رو اختلاس کرده و رفت کانادا. راست شو رو بخواهی من هم فکر می کنم، مهم انسانیت است، حالا طرف نماز خوند یا نخوند، انسانیت هم به مردم داری و دل پاکه، و به سجاده و تسبیح و مهر نیست. 👇👇👇 ادامه ... ...
👨‍🎓 ببین من سه تا نکته برات میگم رویش فکر کن، بعد هر چی خواستی بگو. 🔹 نکته اول اینکه ما باید مسائل مختلف رو از هم جدا کنیم و برای همه اون ها یک حکم یکسان ندهیم. مثلا یه دانش آموزی که نمره ریاضیش 20، نمره علومش هم 20، اما نمره املائش خیلی کم باشه، نباید بگیم همه نمراتش عالیه، بلکه باید بگیم نمره دو تا درس اولش خیلی خوب و عالیه، اما نمره درس سومش بد است. خب در مورد اون آقایی هم که گفتی مردم دار و اهل خلاف نیست، تو این کارها، خیلی عالیه و نمره اش 20، اما در این که نماز نمیخونه نمره اش صفر است. اینها رو باید از هم جدا کرد. علاوه بر اینکه نماز رو هم نباید دست کم گرفت. کسی که حاضر نباشه در برابر این همه نعمت هایی که خالق هستی به اون داده سر به سجده بذاره و شکر کنه چیز کمی نیست. از اون طرف درباره اون آقایی که میگی هم نماز میخونه و هم اختلاس میکنه هم همین طور است. یعنی اگر نمازش ریائی نبوده باشد از این جهت نمره اش 20، اما از این جهت که اختلاس کرده خیلی نمره اش پایین و باید بشدت مجازت بشه. ▫️جالبه که تو یه روایتی دیدم امیرالمؤمنین (ع)، با اینکه فرعون سمبل طاغوت و جایش ته جهنم است، اما حضرت این تفکیک رو انجام داده و فرموده فرعون با اینکه خیلی بد بود اما سه تا خصلت خوب داشت: به دیگران طعام می داد، غیور بود و ملاقات افراد با او راحت بود. 🔹 نکته دوم اینکه اخلاق تنها یک مقوله این جهانی نیست، بلکه به آخرت و زندگی پس از این جهان هم مربوط میشه. ما که معتقد به دنیا و آخرت هستیم، نباید در قضاوت ها تنها جنبه دنیایی را در نظر بگیریم. این یه فکر اشتباه سکولاریستی و یک برنامه استعماری است که دشمن در غرب می خواهد به ما القا کند و همون نقطه حساسی که اون ها برای سکولار سازی جوامع اسلامی در پیش گرفته اند. ببین آقا مسعود! در اخلاق سودگرایانه سکولار، چیزی غیر از آثار و فواید دنیوی اعمال مطرح نیست. این اخلاق ریشه در اومانیسم و لیبرالیسم داره که در آنها، خدا، آخرت، زندگی بعد از مرگ و مثل اینها در تبیین اخلاق و سیاست مطرح نیست. میدونی اندیشه درست چیه؟ اینه که در عین عقیده و اهمیت دادن به زندگی اخروی و بهشت و جهنم و رضا یا غضب الهی، به فواید و ضررهای دنیوی اعمال خوب و بد هم توجه بشه. مثلا دین اسلام در مورد روزه هم به عامل تقوا افزایی اون اشاره کرده و هم روزه را باعث صحت و تندرستی بدن میدونه (لعلکم تتقون: بقره، 182، صومو تصحوا: روایت نبوی). 🔹 نکته آخر هم اینکه این مقایسه ای که کردی درست نیست و آنچه گفتی کلیت نداره. مگر همه کسانی که نماز نمی خوانند مردم دار و خوش اخلاق هستند و از اون طرف تمام کسانی که نماز می خوانند، اختلاس گر و شیاد هستند؟! 🧔 حرفات درسته و چیزی برای گفتن ندارم. بازهم روی حرفات بیشتر فکر می کنم. ـــــــــــــــــــــــــــ 📙 بازسازی و برگرفته از «نقد مبانی سکولاریسم»، استاد ربانی گلپایگانی، ص134–136 •┈┈••✾••┈┈• 🌐@kharejkalam
⭕️ با موضوع مهدویت : جریان انحرافی احمد بصری 👈🏻 قسمت ششم: | روش‎های احمد بصری در اثبات ادعاهای خود (2) 🖋 2. تقطیع روایات: تقطیع و برش زدن روایات، از نمونه شگردهای مدعیان دروغین است که با این عمل، راهی برای اثبات ادعای خود جست‏وجو می‎کنند. احمد بصری نیز برای اثبات ادعای خود، از این شیوه استفاده کرده است که سه نمونه را بازگو می‎کنیم: 🔺 احمد از بصره ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔹 أن الصادق(ع) سمی أصحاب القائم(ع) لأبی بصیر فیما بعد فقال(ع)... «و من البصرة أحمد» (بشارة الاسلام، ص 219. نویسنده این کتاب در سال 1336هّ. ق فوت کرده است.)؛ امام صادق(ع) در معرفی یاران حضرت مهدی(عج) فرمودند: ... «از بصره، احمد است». هواداران احمد بصری، با استناد به روایت فوق گفته‏ اند: اهل بیت (ع) به نام احمد تصریح کرده‎اند و این از مصادیق بیان امامت یک امام از سوی امام قبل از خود است. 🔍 ادامه👇👇 ...
🔺 نقد ✅ منبع اصلی این روایت، کتاب دلائل الامامة ابن جریر طبری است. البته در انتساب این کتاب به «محمد بن جریر طبری» تردید وجود دارد (فصلنامه علوم حدیث، سال دهم، شماره 37 و 38، ص 223)؛ اما قدمت آن، به قرن پنجم هجری می‏رسد و از منابع متقدم به حساب می‎آید (ر.ک: الذریعة، ج8، ص 242). منابع متأخر نیز این روایت را از دلائل الامامة نقل کرده‎اند، با مراجعه به متن اصلی روایت، درمی‎یابیم که متن کامل، به دست احمد بصری تقطیع شده و عبارت کامل روایت چنین است: «وَ من البصرة، عبد الرحمن بن الاعطف بن سعد، و احمد بن مُلیح، و حمّاد بن جابر» (دلائل الامامة، ص 575.). به تصریح روایت، فردی که با نام احمد از بصره می‎باشد، احمد، فرزند ملیح است، نه فرزند اسماعیل و این روایت، نه تنها تصریحی بر نام احمد بن اسماعیل بصری ندارد؛ بلکه دلیلی برای رد ادعای او می‎باشد. 🔺 اولین یار مهدی(ع) از بصره ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔹 عن علی(ع)...الا و انّ اوّلهم من البصرة (بشارة الإسلام، ص 221): امیرالمؤمین(ع) در خطبه‎ای فرمودند: اولین یاران مهدی، از بصره‎اند. به اعتقاد هواداران احمد بصری، در این روایت، تصریح شده است که اولین یاران مهدی(عج) از بصره می‎باشند. و احمد بن اسماعیل نیز متولد شهر بصره است. لذا این روایت به او اشاره نموده است. 🔺 نقد ✅ در این روایت نام احمد بصری ذکر نشده است و ادعای او را ثابت نمی‌کند؛ اما نکته مهم‎تر اینکه این روایت نمونه‎ای دیگر از تقطیعات صورت گرفته به دست احمد می‎باشد، زیرا ادامه آن را که ادعای او را باطل می‏کند، ذکر نکرده است. این روایت قبل از «بشارة الإسلام» در کتاب «الزام الناصب» نقل شده است (الزام الناصب در سال 1324ق و بشارة الاسلام در سال 1332 نگارش یافته است). این کتاب، روایت را با عنوان «خطبة البیان» از امیرالمؤمنین(ع) نقل می‎کند (ر.ک: تأملی نو در نشانه‎های ظهور، ج1، ص 28) . هر دو منبع، نام افرادی را که به عنوان یار مهدی(عج) در بصره ذکر شده، علی و محارب آورده‎اند. الا وان اولهم من البصرة و آخرهم من الأبدال، فأما الذین من البصرة فعلی و محارب (بشارة الاسلام، ص 211). 🔺 پیش‎گویی سطیح کاهن ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔹 فقال سطیح: ... فعندها یظهر ابن المهدی (بشارة الاسلام، ص 187): سَطیح کاهن می‏گوید: در «آخر الزمان، فرزند مهدی ظهور خواهد کرد». به گمان پیروان یمانی دروغین، با توجه به این‏‎که احمد، فرزند حضرت مهدی(عج) است، این سخن به ظهور او اشاره دارد. 🔺 نقد ✅ به فرض این‎که این خبر، درست نقل شده باشد، بر ادعای احمد دلالت نمی‎کند؛ چرا که تصریحی به نام او نشده است. اما نکته مهم‎تر، تقطیع خبر دیگری است که نشان از راهزنی علمی این گروه دارد. کهن‎ترین منبعی که قسمتی از عبارت‎های این خبر را ذکر کرده، کتاب «الملاحم» ابن المنادی( 336ق)، از محدثین اهل سنت است (ص 51). در میان عالمان شیعی نیز اولین منبع نقل این خبر، کتاب «مشارق انوار الیقین» (ص200) اثر حافظ رجب برسی (813ق) است و تمام منابع متأخر دیگر مانند بحارالانوار از این کتاب نقل کرده‎اند. با رجوع به کتاب مشارق انوار الیقین و مصدر نقل بشارة الاسلام که کتاب بحار الانوار است، متوجه می‎شویم که در بشارة الاسلام، اشتباه چاپی رخ داده و عبارتی از قلم افتاده است و متن صحیح خبر چنین است: فعندها یظهر ابن النبی المهدی (همان؛ بحارالانوار، ج51، ص 163): در آخرالزمان، فرزند رسول خدا(ص)، یعنی حضرت مهدی(عج) ظهور خواهد کرد. این، همان اعتقاد همه مسمانان جهان است که روزی حضرت مهدی(عج) که از نسل رسول خدا(ص) می‎باشد، ظهور خواهد کرد. یکی از افراد این گروه (مانند عبدالرزاق الدیراوی) در این باره گفته است: اشتباه از صاحب کتاب بشارة الاسلام است و به انصار و احمد بصری ارتباطی ندارد. باید پرسید: این فرد، چگونه امامی معصوم و دارای علم غیب است که نمی‎تواند اصل کلام را تشخیص دهد؟ آیا امامی که نتواند غلط ویراستاری یک نویسنده از روایات اجدادش را بفهمد صلاحیت امامت دارد؟ یا بار دیگر جعفر کذاب دیگری ظهور کرده است؟ ـــــــــــــــــــــــــــ 📙 برگرفته از کتاب مهدویت، استاد ربانی گلپایگانی، •┈┈••✾••┈┈• 🌐@kharejkalam
📜 ــــــــــــــــــــــــــــ 💠 این قسمت: سکولاریسم و مساله حجاب ــــــــــــــــــــــــــــ 🔹 یوسف، جوانی تیز هوش و با استعداد است که برای ادامه تحصیل به ترکیه رفته و بعد از چند سال توانسته دکترای خودش را بگیرد. او اکنون به ایران برگشته و به سراغ دوستان سابق خود می رود. در یکی از این دیدارها حمید را می بیند و به گفتگو با او می نشیند. 🧔 سلام حمید، ماشاءالله مثل همیشه سرحال و غبراق و مشغول فعالیت، بابا! یه کم هم استراحت کن. 🧔🏻 سلام آقا دکتر، چطوری، چطور شده به فقرا سر زدی؟ 🧔 هیچی گفتم بیام با هم یه کم گپ بزنیم. 🧔🏻 خیلی کار خوبی کردی. 🧔 میگم حمید این جریان زن زندگی هم عجب داستانی شده ها. راستی خیلی دلم می خواست عقیده ام رو تو این زمینه برایت بگم ببینم نظر تو چیه؟ 🧔🏻 ما ششدانگ در خدمتم. 🧔 به نظر من مساله حجاب اینقدرها هم اهمیت نداره و نباید تو کشور درباره اون اینطور سختگیری بشه. ببین همین کشور ترکیه که من چند سال توش درس خوندم با اینکه خیلی از مردمش مسلمان اند، اما قسمتی از زن ها حجاب ندارند، با این حال آدم هایی داره که با ایمان و معتقدند. اون ها برخی ارزش های اخلاقی مثل صداقت، مردم داردی، وفاداری به خانواده، امانت داری و مثل این ها رو قبول دارند، اما مساله حجاب برای اونها مطرح نیست و اصلا چندان اهمیتی نداره. 👇👇👇 ادامه ... ...
🧔🏻 قبل از اینکه جوابت رو بدم میشه این سوال من رو جواب بدهی: ❓وضعیت جوانهای اونجا از نظر اخلاقی چجوره؟ وضعیت خانواده ها چطوره؟ آیا این مقدار صفا و صمیمیت و احترامی که بین خانواده های ایرانی هست، اونجا هم هست؟ 🧔 خب همه جا جوان خوب و بد داره، اما اگر نسبت به ایران بسنجم، وضع جوان های اونجا تعریف چندانی نداره. از جهت خانواده هم دروغ چرا بگم، این صفا و صمیمیتی که تو خانواده های ایرانی هست هیچ جا نیست. 🧔🏻 منم همین رو می خواستم بدونم. ببین در مورد اون چه سه نکته رو در نظر بگیر: ✅ اول: اگر دقت کنی اصلا در ایران در مورد حجاب سختگیری نیست و اون حد شرعی که در دین گفته یعنی «وجه و کفین» به کسی اجبار نمیشه. بیخودی هی میگن: حجاب اجباری، حجاب اجباری! چرا، پوشش اجباری هست که اون هم تو همه دنیا حدودی از اون پذیرفته شده. سختگیری هم اگر هست نسبت به کسانی است که واقعا پوشش نامناسبی دارند و اگر جلوی اونها گرفته نشه ناهنجاری های رو گسترش میدن و آتیشی بپا می کنند که اول و بیشتر دامن خود خانم ها رو میگیره. ✅ دوم: اون چه درباره وضعیت خانواده و جوانها تو ترکیه نسبت به ایران گفتی، نشون میده که همین مقدار حجابی که در ایران هست لااقل تونسته کار خودش رو انجام بده و جلوی آسیب های زیادی رو بگیره. پس نباید گفت حجاب چیز مهمی نیست، اتفاقا خیلی هم مهمه. ✅ سوم: حجاب یک مقوله دو سویه است: یک سویه اون که عقل هم اون رو درک میکنه مربوط به زندگی دنیا است و یک سوی اون که دستور الهی است مربوط به آخرت هم میشه. بنابراین بر فرض که بگیم حجاب اثری تو زندگی دنیا نداره (که داره)، با این حال از جهت اخروی هم دارای آثار و تبعات مهمی از قبیل پاداش و عقاب است. پس نباید این مسائل را تنها دنیوی و این جهانی نگاه کرد. 🧔 میشه راجع به دنیوی و این جهانی قکر کردن بیشتر توضیح بدی. آخه یه عده از مسلمون های ترکیه عقیده دارند اگر کسی کار خلافی انجام بده تو همین دنیا عقوبت میشه و اگر کار خوبی انجام بده تو همین دنیا پاداشش رو میگیره، و دیگه سخنی از آخرت نیست. یه سریالی هم چند وقت قبل تلویزیون ایران نشون داد به اسم «کلید اسرار» که ساخت ترکیه بود. یادته که! تو اون سریال هم با اینکه برای زن ها حجابی مطرح نبود اما نشون می داد که کارهای انسان چه آثار خوب و بدی میتونه برای اون ها تو همین دنیا داشته باشه. 🧔🏻 این ها نتیجه همون طرح سکولارسازی ترکیه است که توسط کشورهای غربی پیاده شده، یعنی همان کاری که در کشور ما در زمان رژیم قبل انجام می شد. مگر نبود که در روزنامه ها سعی می کردند افراد بی حجاب رو دارای عفت معرفی کنند و بگویند چادر در عفت چندان تاثیری نداره و یا در سینماها و یا اشعار افرادی مثل ایرج میرزا، افراد محجبه رو افرادی فاسد معرفی کنند؟ در ترکیه هم این طرح متاسفانه پیاده شده و این همان نگاه دنیوی و این جهانی است که به دنبال نفی دین است و سعی داره ارتباط دنیا و آخرت را قطع کند. اینها مفاهیمی مثل: حلال و حرام و راست و دروغ و وفای به عهد و امانت داری و ... را ذکر می کنند (یعنی همان هایی که در قرآن و روایات بیان شده) اما تنها با نگاه دنیوی و این جهانی به آنها بپردازند. متاسفانه اخلاق سکولار با طرح کردن فواید و لذات افعال و کشف رابطه آنها به نحو عقلی و تجربی، تلاش میکنه اخلاق را خالی از اندیشه خدا کنه. 🧔 خب مگر در اسلام هم مساله عقوبت دنبوی مطرح نیست؟ 🧔🏻 چرا! در اسلام هم این عقیده هست که برخی در دنیا و قبل از مرگ نتیجه اعمال خودشون را می بینند، اما این تنها بخشی از عقوبت الهی است و قسمت عمده آن که مربوط به آخرت است باقی است، علاوه بر اینکه این عقوبت های دنیوی شرایطی داره که شامل همه گناهان و همه افراد نمیشه. 🧔 خدا خیرت بده حمید، کار تو درسته. واقعا این سکولاریسم اندیشه عجیبی هست و ریشه اون رو تو خیلی جاها میشه دید. ـــــــــــــــــــــــــــ 📙 بازسازی و برگرفته از «نقد مبانی سکولاریسم»، استاد ربانی گلپایگانی، ص134–136 و مقاله «خرافه ای‌به نام سکولاریسم ...»، خبرگزاری دانشجو •┈┈••✾••┈┈• 🌐@kharejkalam
⭕️ با موضوع مهدویت : جریان انحرافی احمد بصری 👈🏻 قسمت هفتم: | روش‎های احمد بصری در اثبات ادعاهای خود (3) 🔺 3. تحریف 🔹 احمد و یارانش، برای اثبات ادعای خود، به تغییر معنا در روایات روی آورده، اخباری را که به آن‎ها ارتباط ندارد و در مورد حضرت مهدی(ع) نقل شده است، به خود نسبت می‏دهند، به گونه‏ای که گویی دیگر احساس نیازی به آمدن حضرت مهدی(عج) وجود ندارد و تمام آن کارهایی که ایشان قرار است در زمان ظهور انجام دهند، این فرد دروغ‎گو به خود نسبت می‎دهد. 🔺 نام مخفی و نام آشکار 🔹 در روایتی از امیرالمؤمنین(ع) درباره اوصاف مهدی موعود(عج) آمده است: «یخرج رجل من ولدی فی آخر الزمان، أبیض اللون مشرب بالحمرة، مبدح البطن، عریض الفخذین، عظیم مشاش المنکبین، بظهره شامتان، شامة علی لون جلده و شامة علی شبه شامة النبی(ص)، له اسمان اسم یخفی و اسم یعلن، فأما الذی یخفی فاحمد و أما الذی یعلن فمحمد» (کمال الدین، ج2، ص653.): از فرزندان من در آخر الزمان فرزندی ظهور کند که رنگش سفید متمایل به سرخی، سینه‏اش فراخ، ران‏هایش ستبر، شانه‏هایش قوی است و در پشتش دو خال است، یکی به رنگ پوستش و دیگری مشابه خال پیامبر(ص) و دو نام دارد، یکی نهان و دیگری آشکار. نام نهان، احمد و نام آشکار، محمد است. هواداران احمد بصری گفته‎اند: مراد از عبارت «اسم» در این‎جا «شخصیت» می‏باشد و نمی‎توان آن را بر معنای حقیقی اسم یعنی «نام افراد» حمل کرد؛ از این رو مدعی هستند که در روایت، به شخصیت مخفی و گمنام احمد در برابر شخصیت آشکار و شناخته شده حضرت مهدی(عج) اشاره شده است (ر.ک: المتشابهات، ج1-4، ص 229). 🔍 ادامه👇👇
... 🔺 نقد ✅ این افراد در تعیین مصداق برای صفات ذکر شده در ابتدای روایت، تصریح می‏کنند که این صفات، اختصاص به امام مهدی(عج) دارد و امیرالمؤمنین(ع) در مقام بیان خصوصیات جسمانی حضرت مهدی(عج) بوده است؛ اما ادامه روایت را بدون دلیل، اشاره به دو فرد می‏دانند (یمانی موعود حجت الله، ص 58). در هر حال، اشتباه این گروه در استدلال به روایت مزبور آشکار است، زیرا امیرالمؤمنین(ع) همه این خصوصیات و از جمله نام آشکار و مخفی را برای یک فرد ذکر کرده‎اند، نه دو نفر؛ عبارت‏های مفرد موجود در روایت مانند «یخرج رجل»، «له»، «رایته» و «یده»، نشان این ادعایند. به یقین امیرالمؤمنین(ع) دو اسم را برای یک فرد بیان کرده‎اند و مرادشان در این روایت، حضرت مهدی(عج) است. مراد از اسم مخفی نیز این است که عموماً مردم، حضرت مهدی(عج) را با نام «محمد» می‎شناسند و کمتر از نام «احمد» استفاده می‎کنند. 🔺 مهدی(عج) هم کنیه با عمویش 🔹 عیسی خشاب گفته است: «قُلت للحسین بن علی(ع) «أنت صاحب هذا الامر؟» قال: «لا، و لکن صاحب الامر الطرید الشرید، الموتور بابیه، المکنی بعمه، یضع سیفه علی عاتقه ثمانیة أشهر» (الامامة و التبصرة، ص 115): به امام حسین(ع) گفتم: «آیاشما صاحب الامر هستید؟» فرمود: «نه؛ اما صاحب الامر، طرید و شرید و خونخواه پدرش و دارای کنیه عمویش می‏باشد. او شمشیرش را هشت ماه روی دوش خود می‏نهد». هوادان احمد بصری، مدعی‎اند که مراد از صاحب الامر در این روایت، حضرت مهدی(عج) نیست؛ بلکه شخص احمد می‎باشد، زیرا کنیه امام مهدی(عج)، ابوالقاسم بوده و ایشان نمی‏تواند کنیه‏ای مطابق با اسم عمویش، عباس بن علی بن ابی طالب (ابوالعباس) (ع) داشته باشد؛ لذا روایت، اشاره به فردی دارد که کنیه‎اش «ابوالعباس» بوده و آن فرد، احمد است (الجواب المنیر، ج1-3، ص192). 🔺 نقد ✅ در روایات آمده است که حضرت ولی عصر(عج) دو کنیه دارد، یکی ابوالقاسم و دیگری ابوجعفر (کمال الدین، ج2،ص 475) . بنابراین، احتمال دارد مراد از عموی صاحب الامر در این روایت، جعفر کذاب باشد و کنیه ابوجعفر منسوب به او است. ـــــــــــــــــــــــــــ 📙 برگرفته از کتاب مهدویت، استاد ربانی گلپایگانی، •┈┈••✾••┈┈• 🌐@kharejkalam
⭕️ با موضوع مهدویت : جریان انحرافی احمد بصری ـــــــــــــــــــــــــــ 👈🏻 قسمت هشتم: | روش‎های احمد بصری در اثبات ادعاهای خود (4) 🔺 4. استخاره 🔹 احمد بصری، معتقد است که می‏توان از طریق استخاره با قرآن، به امامت یک امام پی‏برد و حقانیت او را ثابت کرد. در این‏باره به سه روایت استدلال کرده است (ادله جامع یمانی، ص 52) : 🔺 روایت اول 🔹 جاء رجل إلی أمیر المؤمنین(ع) فقال له: «یا أمیر المؤمنین نبئنا بمهدیکم» ... ثم رجع إلی صفة المهدی(عج) فقال: «أوسعکم کهفا و أکثرکم علماً و أوصلکم رحما. اللهم فاجعل بعثه خروجاً من الغمة و اجمع به شمل الأمّة، فإن خار الله لک فاعزم و لا تنثن عنه إن وفقت له و لا تجوزن عنه إن هدیت إلیه هاه -و أوما بیده إلی صدره- شوقاً إلی رؤیته» (غیبت نعمانی، ص 214) : مردی نزد امیرالمؤمنین(ع) آمد و عرض کرد: «ای امیرمؤمنان! ما را از مهدی خودتان (مهدی موعود که از اهل بیت نبوی است)، آگاه کنید...» سپس آن حضرت به توصیف مهدی(ع) پرداخته، فرمود: «ساحت و درگاهش، از همه شما وسیع‌تر و دانش او از همه شما فزون‏تر است. خویشان و نزدیکان را بیش از همه شما سرکشی می‏کند. پروردگارا! بر انگیخته شدن او را مایه در آمدن از دلتنگی و اندوه قرار ده و به واسطه او پراکندگی امّت را جمع ساز. اگر خداوند برای تو خیر خواست، عزم خود استوار کن و اگر در راه رسیدن به خدمت او توفیق یافتی، از او به دیگری باز مگرد و هرگاه به سویش راه یافتی، از او در مگذر». پس از این [سخن] آه برآورد- و در این حال با دست خویش به سینه خود اشاره کرد- و فرمود: «به دیدن او مشتاقم!» 🔍 ادامه👇👇 ...
🔺 نقد ✅ عبارت «خارالله لک»، نه تنها اشاره‏ای به استفاده از استخاره برای اثبات امامت ندارد؛ بلکه عنوانی عمومی و به معنای عنایت خداوند بر فرد و همراهی با حضرت مهدی(عج) است. لغت شناسان می‎گویند: خار الله لک: ای أعطاک الله ما هو خیر لک؛ (النهایة، ج2، ص 91؛ لسان العرب، ج5، ص 187؛ مجمع البحرین، ج3، ص 296). مراد از «خار الله لک» یعنی خداوند به تو خیر عطا کند. مراد امیرالمؤمنین(ع) نیز از عبارت، این بوده که وقتی خداوند به تو خیر یاری حضرت مهدی(عج) را عنایت کرد، تو نیز از این عنایت استقبال نما و به مهدی(عج) بپیوند. در تأیید مطلب فوق می‏توان به استفاده این عبارت توسط یاران امام حسین(ع) در مقام دعا برای آن حضرت و نیز توسط همسر زهیر برای او اشاره کرد (بحار الانوار، ج 44، ص 372 – 373). 🔺 روایت دوم 🔹 در فرازی از وصیت امام علی(ع) به امام حسن مجتبی(ع) آمده است: «وَ أَخْلِصْ فِي الْمَسْأَلَةِ لِرَبِّكَ، فَإِنَّ بِيَدِهِ الْعَطَاءَ وَ الْحِرْمَانَ، و أَكْثِرِ الاِسْتِخَارَةَ» (نهج البلاغة، نامه 31): در سوال از پروردگارت مخلص باش، زیرا عطا و حرمان به دست او است و بسیار طلب خیر کن. در جزوه‎‏ای منسوب به احمد بصری (بشارتی برای تمام اهل زمین، ص 28) عبارت: «و اکثر الاستخارة»، به «و استخاره زیاد بگیر» ترجمه شده و گفته شده می‎توان حقانیت ادعای احمد بصری را از طریق استخاره تشخیص داد، و به آن استدلال کرد. 🔺 نقد ✅ این استدلال بی‎پایه است، زیرا معنای عبارت مزبور، چنان‎که سیاق کلام امام بر آن دلالت می‎کند، طلب خیر کردن بسیار از خداوند است، زیرا مفاد عبارت قبل از آن این است که چون عطا و حرمان به دست خداوند است، در خواستن چیزی از خداوند، باید اخلاص داشت، یعنی به دخالت هیچ سبب دیگری، مگر به اذن خداوند، اعتنا و اعتماد نکرد، سپس فرمود از خداوند بسیار خیر درخواست کن. حاصل دو جمله مزبور این است که از خداوند بسیار درخواست خیر کن، و د ردرخواست خود مخلص باش. روشن است که مطلب مزبور که مقتضای جهان‎بینی توحیدی است، ربطی به استخاره مصطلح ندارد. 🔺 روایت سوم 🔹 روی علی بن معاذ قال: قلت: لصفوان بن یحیی بأی شئ قطعت علی علیّ؟ قال: «صلیت و دعوت الله و استخرت علیه و قطعت علیه» (ریاض الابرار، ج1، ص217-218): علی بن معاذ گوید: به صفوان بن یحیی گفتم: «چگونه به امامت امام رضا(ع) اعتقاد یافتی؟ در پاسخ گفت: «نماز خواندم و دعا کردم و استخاره نموده و به امامت ایشان به یقین رسیدم». 🔺 نقد ✅ اولاً: این سخن از صفوان بن یحیی است و عمل او برای ما حجت نیست، آن‎چه برای ما حجت است، قول، فعل و تقریر معصوم است، و قرینه‎ای وجود ندارد که سخن یا عمل صفوان مورد تأیید امام معصوم قرار گرفته است. ✅ ثانیاً: شیخ طوسی بر خلاف ادعای احمد بصری، پس از نقل این خبر، آن را حیله‎ای از طرف واقفیه و علی بن احمد علوی دانسته است که خواسته‎اند حقانیت امامت امام رضا(ع) را بدین وسیله بی اعتبار کنند. در واقع این نویسنده واقفی، قصد داشته است با ذکر این مطلب، سستی و بی‏پایگی ادله شیعیان امام رضا(ع) را مطرح کند و به زعم خود، نقصی بر حقانیت شیعیان رضوی وارد نماید؛ لذا شیخ در پاسخ و نقد او می‎گوید: این روایت جز بر ناروایی تقلید دلالتی ندارد. و اگر این عمل از سوی صفوان انجام شده، بر غیر او حجت نیست؛ به علاوه چنین نسبتی به صفوان ین یحیی با توجه به علم و زهد و دیانت او، سازگار نیست، چگونه پسندیده است که در مسأله‏ای علمی، با مخالفان خود از طریق استخاره استدلال کند؟ (الغیبة، شیخ طوسی، ص 54) ✅ ثالثاً: چه بسا مراد صفوان بن یحیی، معنای عام و غالبی استخاره، یعنی طلب خیر از خداوند و راه‏گشایی برای او بوده است. 🔹 در مجموع باید گفت: اکثر روایات استخاره بیان‎گر این مطلب است که انسان در انجام کارهای خیر، به خواندن نماز یا دعا و یا بدون آن، از خداوند طلب خیر کند و با اعتقاد راسخ به این‏که خداوند خیر انسان را می‎خواهد و بر انجام آن تواناست، آن کار را انجام دهد. در این صورت از خیر و برکت الهی بهره‎مند خواهد شد، البته، برخی از روایات نیز بیان‎گر استخاره با قرآن یا با تسبیح، با آداب مخصوص است (ر.ک: رسائل الشیعة، ج 5، ص 204 -221). ولی از این روایات، به دست نمی‎آید که می‏توان برای تشخیص امام معصوم(ع) یا فرستاده مخصوص او، از استخاره با قرآن یا تسبیح استفاده کرد. در باب امامت و امور مربوط به آن باید از دلایل عقلی و نقلی بهره‏گرفت. و در خصوص سید یمانی، قبل از هر چیز باید به نشانه‎هایی که در روایات معتبر درباره او آمده است، رجوع کرد، که البته، هیچ یک از آن‎ها بر احمد بصری منطبق نیست، یا انطباقش مشکوک است. ـــــــــــــــــــــــــــ 📙 برگرفته از کتاب مهدویت، استاد ربانی گلپایگانی، •┈┈••✾••┈┈• 🌐@kharejkalam
ریشه ها و نشانه های سکولاریسم1.pdf
362.7K
🔸مقاله ریشه ها و نشانه های سکولاریسم 1 | استاد 📚فصلنامه علمی پژوهشی کلام اسلامی، سال 76، شماره 21 🔸چکیده از مباحث جدیدى که در حوزه‏ى جامعه شناسى و دین شناسى مطرح گردیده است، مسئله سکولاریزم است. از سوى غربیان بحثهاى فراوانى در ارتباط با سکولاریزم ارایه گردید و چندى است که در جامعه ما نیز توجه محققان را به خود جلب نموده است. با توجه به مقالات متعددى که در این باره نگارش یافته، هنوز ابهاماتى پیرامون آن به چشم مى‏خورد. این امر، نگارنده را بر آن داشت تا ضمن ارج نهادن به تلاشهاى انجام گرفته از سوى صاحبان قلم، بحث و تحقیقى را پیرامون سکولاریزم عرضه کند بدین منظور که در راه تبیین بیشتر آن گامى برداشته و به رشد فرهنگ علمى دینى جامعه اسلامى، خدمتى هر چند ناچیز نموده باشد. @kharejkalam
ریشه ها و نشانه های سکولاریسم2.pdf
521.4K
🔸مقاله ریشه ها و نشانه های سکولاریسم 2 | استاد 📚فصلنامه علمی پژوهشی کلام اسلامی، سال 76، شماره 22 @kharejkalam
🔺قابل توجه دوستان و همراهان گرامی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸درس های حضرت استاد ربانی گلپایگانی با عناوین زیر از روز شنبه 9 اردیبهشت برقرار می باشد: ▪️1. درس خارج کلام با موضوع نقد مسیر پیامبری ، شنبه، یکشنبه و دوشنبه ها ▪️2. درس خارج امامت با موضوع المراجعات، سه شنبه و چهارشنبه ها 🔸زمان و مکان: مدرسه فیضیه، مدرس زیر کتابخانه، ساعت 10 تا 11 صبح @kharejkalam
🔺🔺🔺 اصلاحیه: ـــــــــــــــــــــ به مناسب سالروز جانگداز تخریب ائمه بقیع (علیهم السلام) درس روز شنبه تعطیل است و از روز یکشنبه انشاءالله آغاز می شود.
▪️ 8 شوال سالروز تخریب بارگاه مقدس ائمه بقیع (علیهم السلام) بر همه دوستداران و شیعیان تسلیت باد. @kharejkalam