eitaa logo
دروس خارج حضرت استاد ربانی گلپایگانی
1.4هزار دنبال‌کننده
196 عکس
54 ویدیو
511 فایل
ارتباط با کانال از طریق @h_mojtabazadeh آرشیو صوت ها از طریق سایت مدرسه فقاهت http://eshia.ir/Aqaed/Archive/
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹 1. الولاية في طرق حديث الغدير، تأليف ابوجعفر محمد بن جرير طبري (متوفاي 310 ق). وي در اين كتاب، حديث غدير را از بيش از هفتاد طريق روايت كرده است. انگيزه او از تأليف اين كتاب، آن بوده است كه ابن ابي‏داود را بدهد، زیرا وی گفته است‏که علي(ع) در حجة الوداع در يمن بود، پس حديث غدير اساسي ندارد(تذكرة الحفاظ، ج 2، ص 713، رقم 728). ذهبي در تذكرة الحفاظ، ياقوت حموي در معجم الادباء (ج 18، ص 80)، ابن‏كثير در البدايه و النهايه (ج 11، ص 167، حوادث سال 310 ق)، ابن‏حجر در تهذيب التهذيب (ج 7، ص 297)، شيخ طوسي در الفهرست (ص 50، رقم 640)، سيد بن طاووس در الاقبال (ص 453) از كتاب طبري دربارة طرق حديث غدير نام برده‌اند. 🔹 2. الولاية، تأليف حافظ ابوالعباس احمد بن محمد بن سعيد همداني معروف به «ابن‏عقده» (متوفاي332 ق). وي حديث غدير را از يكصد و پنج طريق روايت كرده است. ابن‏حجر در تهذيب التهذيب (ج 7، ص 297) پس از ذكر حديث غدير گفته است: «ابوالعباس بن عقده، اين حديث را صحيح دانسته و به گردآوري طرق نقل آن اقدام كرده و آن را از هفتاد صحابي يا بيش‌تر روايت كرده است.» وي در فتح الباري (ج 7، ص 74) نيز گفته است: «حديث من كنت مولاه فعلي مولاه» را ترمذي و نسايي روايت كرده‌اند، و آن طرق بسياري دارد كه ابن‏عقده در كتاب خاصي گرد آورده و بسياري از سندهاي آنها صحيح يا حسن است.» شمس‏الدين مناوي شافعي در فيض الغدير (ج 6، ص 218) حديث غدير را نقل كرده و سخنان ابن‏حجر را در فتح الباري دربارة آن بازگو كرده است. حافظ گنجي شافعي نيز در كفاية الطالب (ص 61، باب 1) و نجاشي در كتاب رجال خود (ص 94، رقم 232) كتاب ابن‏عقده را نام برده‌اند. سيد بن طاووس در الاقبال (ص 453) گفته است: «كتاب ابوالعباس درباره طرق حديث غدير نزد من موجود است، و او حديث غدير را از يكصد و پنج طريق روايت كرده است». 🔹 3. من روي حديث غدير خم تأليف ابوبكر محمد بن عمر تميمي، معروف به جعابي (متوفاي 355 ق). نجاشي در رجال خود (ص 394، رقم 1055) از آن نام برده است. سروي در مناقب آل ابي‏طالب (ج 3، ص 34) گفته است: «ابوبكر جعابي حديث غدير را از يكصد و بيست طريق روايت كرده است.» 🔹 4. طرق حديث الغدير، نوشته ابوطالب انباري واسطي (متوفاي 356 ق). نجاشي در رجال خود (ص 232، رقم 617) از آن ياد كرده است. 🔹 5. من روي حديث غدير خم، نوشته ابوالمفضل محمد بن عبدالله شيباني (متوفاي 372 ق). نجاشي در رجال (ص 396، رقم 1059) نام برده است. 🔹 6. نوشته‌اي از حافظ علي بن عمر دارقطني (متوفاي 358.ق) كه طرق روايت حديث غدير را در آن جمع كرده است. گنجي شافعي در كفاية الطالب (ص 60، باب 1) اين مطلب را آورده است. 🔹 7. بيان حديث الغدير، نگارش شيخ محسن نيشابوري شيخ منتجب‏الدين در الفهرست (ص 156، رقم 360) آن را معرفي كرده است. 🔹 8. الدراية في حديث الولاية، تأليف ابوسعيد مسعود بن ناصر سجستاني (متوفاي 477 ق). مؤلف در 17 جزء، طرق حديث غدير را در آن گزارش كرده و آن را از يكصد و بيست صحابي روايت كرده است. ابن شهر آشوب در المناقب (ج 1، ص 529) و سيد بن طاووس در الاقبال (ص 457) آن را نام برده‌اند. ابن‏حاتم شامي در الدر النظيم (ج 1، ص 105، باب 2) از آن روايت كرده و عمادالدين طبري در بشارة المصطفي (ص 211) از آن نقل كرده است. 🔹 9. عدّة البصير في حجج يوم الغدير، تأليف ابوالفتح كراجكي (متوفاي 449 ق). علامه نوري در مستدرك الوسائل (ج 3، ص 498) گفته است: «اين كتاب ارزشمند در اثبات امامت اميرالمؤمنين(ع) در روز غدير و در 200 ورقه نگارش يافته است.» کراجکی، آن را براي عالم جليل القدر ابي‏الكتائب عمار نوشته است. كراجكي رساله‌اي نيز با عنوان «دليل النص بخبر الغدير» دارد كه متن آن را در كنز الفوائد (ج 2، ص 84 – 98)آورده است. 🔹 10. حديث الغدير، نوشته شيخ منصور آبي رازي (از دانشمندان قرن پنجم)، نويسندة كتاب ادبي و مهم نثر الدرر. وي راويان حديث غدير را بر اساس حروف الفبا نقل كرده است. ابن شهر آشوب در كتاب المناقب (ج 3، ص 25) و معالم العلماء (ص 67، شماره 457) كتاب وي را نام برده است. 🔹 11. دعاء الهداة الي اداء حق الموالاة، تأليف ابوالقاسم عبيدالله بن حسكاني حنفي نويسندة كتاب مهم شواهد التنزيل. وي در شواهد التنزيل (ج 1، ص 90، حديث 246) گفته است: «من طرق حديث غدير را در كتاب دعاء الهداة- كه در بيست جزء است- جمع آوري كرده‌ام.» 🔹 12. طرق حديث الولاية، تأليف شمس‏الدين محمد بن احمد ذهبي (متوفاي 748 ق). وي در تذكره الحفاظ (ج 3، ص 1042، رقم 962) نوشته است: «حديث من كنت مولاه، طرق پسنديده‌اي دارد و من در اين باره تأليف مستقلي دارم.» 🔍 ادامه👇👇 ...
🔹 13. اسني المطالب في مناقب علي بن ابي‏طالب، تأليف شمس‏الدين محمد جزري دمشقي شافعي (متوفاي 833.ق). وي در اين كتاب كه براي اثبات تواتر حديث غدير نوشته است، حديث غدير را از هشتاد طريق روايت كرده و منكر آن را به جهالت و عصبيت نسبت داده است. اين كتاب در سال 1324 در مكه مكرمه و در سال 1402 با تحقيق شيخ محمد هادي اميني در تهران چاپ شده است. 🔹 14. دو جلد از كتاب عبقات الانوار در 1080 صفحه، تأليف سيد ميرحامد حسين هندي (متوفاي 1306 هـ.ق) به بحث دربارة سند و دلالت حديث غدير اختصاص يافته است. سيد علي ميلاني، عبقات الانوار را به عربي ترجمه کرده، و نام نفحات الازهار في خلاصة عبقات الانوار را برای آن برگزیده، و در 20 جلد چاپ کرده است كه چهار جلد آن (6 – 9) به حديث غدير اختصاص دارد. 🔹 15. فيض القدير في حديث الغدير، تأليف شيخ عباس قمي (متوفاي 1359 ق). كتاب وي در واقع، تلخيص دو جلد كتاب عبقات الانوار در حديث غدير است. 🔹 16. الغدير في الاسلام، تأليف شيخ محمدرضا نجفي (متوفاي 1386 ق). كتاب وي در سال 1362 در نجف اشرف به طبع رسيده است. 🔹 17. اهداء الحقير في معني حديث الغدير، تأليف سيد مرتضي خسروشاهي تبريزي (متوفاي 1372 ق). كتاب وي بار نخست در عراق و بار دوم در سال 1398 در قم چاپ شده است. 🔹 18. الغدير في الكتاب و السنة و الادب، تأليف علامه عبدالحسين اميني (1390 ق) كه بار نخست در 11 جلد، و بار دوم از سوی مركز الغدير للدراسات الاسلاميه در 14 جلد چاپ شده است كه دو جلد اخير به فهرست‌هاي گوناگون اختصاص يافته و يك جلد نيز قبل از يازده جلد به بحث دربارة شخصيت علامه اميني و اهميت كتاب الغدير و اظهار نظرهاي متفكران از مذاهب مختلف در اين باره اختصاص يافته است. 🔹 19. الغدير في التراث الاسلامي، تأليف سيد عبدالعزيز طباطبايي (متوفاي 1416 ق) كه كتاب‌هايي را كه از قرن دوم تا قرن پانزدهم هجري به زبان‌هاي فارسي، عربي و اردو درباره حديث غدير نگارش يافته، معرفي كرده است. 🔹 20. غدير در آيينه كتاب، تأليف محمد انصاري (معاصر) كه در آن 414 اثر نگارش يافته دربارة غدير به زبان‌هاي مختلف معرفي شده است. ـــــــــــــــــــــــــــ 📙 برگرفته از کتاب براهین و نصوص امامت، استاد ربانی گلپایگانی، •┈┈••✾••┈┈• 🌐@kharejkalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌ جذب کردن جوانان به هر طریقی درسته؟! رهبری ضمن بیان یک خاطره‌ی جالب از یک کاباره!!! به این سوال پاسخ میدن. «اگر قراره جوانها رو به عیش و عشرت بکشونیم، پس چرا اسم خودمونو بذاریم اسلامی؟! دیگه اسلامی نیست!»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥سخنان اندیشمند مسیحي -کریس هیور- در مورد امام حسین علیه ‌السلام ▪️"امام حسین الگوئي کامل براي تمام انسانیت و نمونه بارز تسلیم در برابر خداوند است؛ ما باید با یادآوري آنچه در "کربلا" گذشته است، کراماتِ اخلاقي حسین را در وجود خودمان بروز دهیم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❣️امام حسين عليه السلام اَعْجَزُ النّاسِ مَنْ عَجَزَ عَنِ الدُّعاءِ، وَاَبْخَلُ النّاسِ مَنْ بَخِلَ بالسَّلامِ. ناتوان ترين مردم كسى است كه از دعا عاجز باشد و بخيل ترين مردم كسى است كه درسلام بُخل ورزد. بحارالانوار،ج۹۳،ص۲۹ 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 سخنان جالب شیخ عدنان، مفتی اهل سنت عربستانی درباره ی امام حسین (علیه السلام) و شگفتی مجری در برنامه تلویزیونی! 🔹هرکس در عزای حسین غمگین نشود، فاسق، منافق و حتی کافر است.
🔸مقاله افشاگری های امام سجاد (علیه السلام) در قیام کربلا 🔹 قسمت اول | استاد 📚مجله نور علم، دوره چهارم، شماره 40 🔸آنچه در این مقاله می خوانید: قیام خونین و حماسه جاویدان کربلا در تاریخ قیام های بشری و حماسه های دینی و انقلابی، بی نظیر است. این مطلب به پایه ای از وضوح است که نیازی به استدلال و اقامه حجت ندارد. آنچه مهم است بررسی عوامل امتیاز و جهات بی مانندی آن است. آیا این امتیار مربوط به رهبری قیام است یا معلول آرمان های آن؟ و یا اینکه کمیت و کیفیت آفرینندگان و برپاکنندگان قیام و یا شیوه و روش آن، ملاک برتری می باشد؟ این مطلبی است که در خور تامل است، ولی نکته ای که در این مقاله به آن پرداخته می شود این است که کتاب قیام کربلا دارای دو فصل است: فصل شهادت و فصل اسارت. به عبارت دیگر، شهادت و اسارت دو اهرم بسیار نیرومند نهضت مقدس کربلا را تشکیل می دهند .... 📥دریافت مقاله 👇 @kharejkalam
🔸مقاله افشاگری های امام سجاد (علیه السلام) در قیام کربلا 🔹 قسمت دوم | استاد 📚مجله نور علم، دوره چهارم، شماره 46 🔸آنچه در این مقاله می خوانید: کاروان آزادگان اسیر در قیام بزرگ کربلا، رسالت خطیر پاسداری از آرمان های قیام و رساندن پیام شهیدان به آزادی خواهان و مبارزه با تبلیغات دروغین و تحریفات امویان تبکار را بر دوش داشتند. آنان با گزارش صحیح وقایع کربلا، وجدان های خفته را بیدار نموده و پرده ریا و تزویر را از چهره کریه دودمان بنی امیه و هواخواهان آنان برداشتند و ندای مظلومیت خاندان رسالت و شیفتگان آنان را به گوش حق طلبان رساندند و .... 📥دریافت کامل مقاله 👇 @kharejkalam
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔳 باز نشر: درآمدی بر علم کلام (برای فراگیری علم کلام چه مراحلی را باید پیمود و چه علومی را باید فراگرفت) 🔸 حضرت استاد 🔳 موضوع: در آمدی بر علم کلام ▫️ روش مطالعه در مباحث علم کلام ▫️ مرحله اول: متن محوری ▫️ منابع متن محوری 🔳 جلسه سوم @kharejkalam 🌾 اللّهُمَّ صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم 🌾
003_kalam014.rtf
140.9K
🔳 متن و تقریر مباحث «درآمدی بر علم کلام» 🔸 جلسه سوم @kharejkalam
🟡 ❓آیا می دانید تفاوت نگاه شیعه به امامت با اهل سنت از زمین تا آسمان است؟ 🔻مذاهب اسلامی بالاتفاق معتقدند که وظيفه امام و هدف از وجود امام، اجرای احکام اسلامی مانند حفظ کيان امت اسلامی، دفاع از مرزهای آن، مقابله با شورش گرايان و اختلال گرايان نظم اجتماعی و امر قضاوت است. شيعه اماميه اين وظيفه را تنها يکی از اغراض امامت می داند و برای ايشان اغراض مهم ديگری نيز قائل است که برخی از آنها از این قرار است: ▪️ حفظ اصل احکام و معارف دينی. امام از آنجا که بعد از پيامبر عهده دار اين مسئوليت است، بايد بتواند خلا معرفتی که از نبود نبی بوجود می آيد را پر کند و به عنوان شاخصی در مباحث معرفتی ايفای نقش کند. ▪️ هدايت باطنی و نفوذ شخص امام در دلها. امام علاوه بر هدايت ظاهری، هادی مردم به لحاظ باطن نيز هست. اين شأن در روايات به صورت برجسته ای بيان شده است. ▪️ هدايت تکوينی. اين شأن مربوط به عالم تکوين و حوزه هست و نيست ها است. وجود نظام هستی به واسطه امام است به گونه ای که اگر آن وجود نورانی نباشد هم در سلسله علل فاعلی و هم علل غايی، نظام عالم مختل خواهد شد. اين مسئوليت ها و شئون مهمی که در تفکر شيعه اثنی عشريه مطرح است باعث شده آنان نگاه بلندی به امامت داشته باشند و اين نگاه با آنچه در ميان اهل سنت رايج است از زمين تا آسمان متفاوت است. اينکه ما با آنها در مساله امامت هم سخن می شويم در واقع بيان کف امامت است. 🔰 برگرفته از درس خارج امامت، استاد علی ربانی گلپایگانی، 25 /6/ 94 @kharejkalam
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
وقتی عالم اهل سنت در بغداد درباره شهادت امام حسین علیه السلام سخنرانی می‌کند و بخشی از سخنان سیدالشهدا را در روز عاشورا به زبان می آورد یکی از پامنبری ها، اعتراض می‌کند، در پاسخ او سخنران اهل سنت چند بار يزيد را لعنت می‌کند. فیلم را ببینید... __________________________
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔳 باز نشر: درآمدی بر علم کلام (برای فراگیری علم کلام چه مراحلی را باید پیمود و چه علومی را باید فراگرفت) 🔸 حضرت استاد 🔳 موضوع: در آمدی بر علم کلام ▫️ روش مطالعه متن محوری ▫️ آثار شیخ مفید (ره) ▫️ شریف مرتضی (ره) ▫️ شیخ الطایفه (ره) ▫️ قرن پنج و شش ▫️ ابن میثم بحرانی (ره) ▫️ علامه حلی (ره) 🔳 جلسه چهارم @kharejkalam 🌾 اللّهُمَّ صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم 🌾
004_kalam019.rtf
130.6K
🔳 متن و تقریر مباحث «درآمدی بر علم کلام» 🔸 جلسه چهارم @kharejkalam
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔳 باز نشر: درآمدی بر علم کلام (برای فراگیری علم کلام چه مراحلی را باید پیمود و چه علومی را باید فراگرفت) 🔸 حضرت استاد 🔳 موضوع: در آمدی بر علم کلام ▫️ مرحله دوم :روش مسئله محوری ▫️ اولویت بندی مسائل خداشناسی ▫️ برهان امکان و وجوب ▫️ برهان صدیقین ▫️ مسأله صفات الهی ▫️ موضوع عدل ▫️ مسأله نبوت ▫️ مسأله امامت ▫️ مساله معاد ▫️ کلام و منابع جدید 🔳 جلسه پنجم @kharejkalam 🌾 اللّهُمَّ صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم 🌾
005_kalam024.docx
49.4K
🔳 متن و تقریر مباحث «درآمدی بر علم کلام» 🔸 جلسه پنجم @kharejkalam
با موضوع شیعه شناسی | منشا اصطلاح شیعه ⁉️ اشکال: ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ▪️شما شیعیان یک فرقه جدید هستید که بعد از زمان پیامبر اکرم (ص) به وجود آمده اید. برخی زمان ایجاد شما را بعد از سقیفه و برخی هنگام قتل عثمان و برخی بعد از شهادت امام حسین (ع) و برخی متاثر از عبدالله ابن سباء می دانند؟ 🔍 ادامه را بخوانید👇 ...
🔹 جواب: ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ▪️این سخن کاملا نادرست است. اصطلاح شيعه به عنوان عدّه‏اى از مسلمانان كه پيروى اميرالمؤمنين عليه‏السلام را برگزيده و او را بر ديگر صحابه پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله برتر دانسته و به او اظهار محبّت و ارادت نموده‏اند تاريخى كهن دارد و به عصر رسالت باز مى‏گردد. مطابق احاديثى كه محدّثان سنّى و شيعى از پيامبر اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله نقل كرده‏اند آن حضرت هواداران و پيروان على عليه‏السلام را به اين نام ناميده است. در ادامه به این چند نمونه دقت کنید: ▪️1. جلال الدين سيوطى از جابر بن عبداللّه‏ انصارى و عبداللّه‏ بن عباس روايت كرده است كه پيامبر اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله در تفسير آيه‏ى «ان الذين آمنوا و عملوا الصالحات اولئك هم خير البريّة»(بيّنه / 7) به على عليه‏السلام اشاره كرد و فرمود: او و شيعيانش در روز قيامت رستگار خواهند بود: «والذى نفسى بيده انّ هذا و شيعته هم الفائزون يوم القيامة»؛( الدرّ المنثور: 8/538، دار احياء التراث العربي). ▪️2. ابن اثير از پيامبر اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله روايت كرده است كه خطاب به على عليه‏السلام فرمود: «ستقدّم على اللّه‏ انت و شيعتك راضين مرضيين، و يقدم عليه عدوّك غضبانا مقمحين» (النهاية: 4/106): تو و شيعيانت روز قيامت با رضايت و خشنودى بر خداوند وارد مى‏شويد و دشمنان تو روز قيامت با ناراحتى و شرمندگى بر خداوند وارد خواهند شد. ▪️3. ابن حجر از امّ‏سلمه روايت كرده است كه گفت: پيامبر اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله نزد من بود، فاطمه زهرا (س) و پس از او على عليه‏السلام بر پيامبر وارد شدند، آن حضرت خطاب به على عليه‏السلام فرمود: «يا علي انت و اصحابك في الجنّة، انت و شيعتك في الجنّة» (الصواعق المحرقة، ص 161). ▪️4. خطیب خوارزمی از جابر روايت كرده كه گفت: ما نزد پيامبر اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله بوديم. در اين هنگام على بن ابى‏طالب عليه‏السلام وارد شد، پيامبر خطاب به ما فرمود: «أتاكم اخى» سپس روى به كعبه نمود و فرمود:سوگند به خداوند «ان هذا و شيعته هم الفائزون يوم القيامة» (المناقب، فصل نهم، ص 111، حديث 120). ▪️احاديث ديگرى نيز در كتب اهل‏سنّت در اين باره روايت شده است (ر.ك: تاريخ الشيعة، ص 4 ـ 8؛ بحوث في الملل و النحل: 6/102 ـ 106). 🔸خلاصه جواب ▪️طبق احادیث معتبر از منابع شیعه و اهل سنت، نام شيعه نخستين بار توسط پيامبر اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله بر هواداران و پيروان على عليه‏السلام اطلاق شده است، و ادعایی که آن را فرقه ای جدید می دانند کاملا نادرست است. 🔰 برگرفته از کتاب درآمدی بر شیعه شناسی، استاد علی ربانی گلپایگانی، ص 28- 31 @kharejkalam
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔳 باز نشر: درآمدی بر علم کلام (برای فراگیری علم کلام چه مراحلی را باید پیمود و چه علومی را باید فراگرفت) 🔸 حضرت استاد 🔳 موضوع: در آمدی بر علم کلام ▫️ کلام جدید ▫️ کلام جدید در ایران ▫️ تاریخ اصطلاح کلام جدید ▫️ تفاوت کلام جدید و قدیم ▫️ کلام جدید در مسیحیت ▫️ روشی نوین درکلام مسیحی ▫️ کلام در جهان اسلام ▫️ اسلام و انطباق با زمان از نگاه استاد مطهری ▫️ جایگاه علمی شهید مطهری 🔳 جلسه ششم @kharejkalam 🌾 اللّهُمَّ صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم 🌾
006_kalam029.docx
46.1K
🔳 متن و تقریر مباحث «درآمدی بر علم کلام» 🔸 جلسه ششم @kharejkalam
🟡 ❓به نظر شما علت اینکه برخی از کتاب ها مانند «المراجعات» نوشته امام شرف الدین، توانسته است افراد زیادی از مذهب مختلف را جذب کند چیست؟ 🔻دو علت را برای این امر می توان نام برد: ▪️1. مرحوم شرف الدین سبکی مؤدبانه در کلام خويش استفاده کرده است. ايشان با اينکه در مباحث خويش سر سوزنی از عقايد رسمی شيعه عدول و يا آن را کتمان نمی کند، اما در عين حال باب گفتگو و مناظره را نبسته است. اين امر ممکن نيست مگر اينکه فرد از اخلاقی بالا و مهارت ويژه ای برخوردار باشد. اساسا سب و لعن کردن در اين مباحث هنر نيست، آنچه هنر است روشن نمودن حقيقت به شيوه ای زيبا است. ▪️حضرت اميرالمومنين (ع) به عده ای از ياران خود که لشکر دشمن را با باد ناسزا گرفته بودند فرمود: «إِنِّی أَكْرَهُ لَكُمْ أَنْ تَكُونُوا سَبَّابِينَ وَ لَكِنَّكُمْ لَوْ وَصَفْتُمْ أَعْمَالَهُمْ وَ ذَكَرْتُمْ حَالَهُمْ كَانَ أَصْوَبَ فِی الْقَوْلِ وَ أَبْلَغَ فِی الْعُذْر» من خوش ندارم كه شما دشنام دهنده باشيد، اما اگر كردارشان را تعريف، و حالات آنان را باز گو مى‏كرديد به سخن راست نزديك‏تر، و عذر پذيرتر بود. ▪️خود امير المومنين (ع) کسی است که هم در جبهه وحدت پيشتاز همه بودند و هم در جبهه روشنگری از همه مقدم تر هستند. ▪️2. وجه دیگر آن سبک جذاب و جالبی است که ایشان در این کتاب در پیش گرفته است. این سبک مخاطب را جذب می کند تا مطالب کتاب را همانند یک سریال تلویزیونی دنبال کند. 🔰 برگرفته از درس خارج امامت، استاد علی ربانی گلپایگانی، 17 /7/ 94 @kharejkalam