eitaa logo
دروس خارج حضرت استاد ربانی گلپایگانی
1.4هزار دنبال‌کننده
197 عکس
58 ویدیو
511 فایل
ارتباط با کانال از طریق @h_mojtabazadeh آرشیو صوت ها از طریق سایت مدرسه فقاهت http://eshia.ir/Aqaed/Archive/
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹 جواب: ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ▪️ این حرف شما یک حرف کاملا بی اساس و بی پایه است، به این سه نکته دقت کنید: ▪️ اولا: لازمه‏ اين فرضيه اين است كه ايرانيان به شهربانو مادر امام سجاد (عليه ‏السلام) احترامى بيشتر از مادران ساير ائمه اطهار عليهم ‏السلام كه ايرانى نبودند قايل باشند، در حالى كه هرگز چنين نيست، و مثلا نرجس خاتون مادر امام عصر(عج) كه يك كنيز رومى بوده است از احترام بيشترى برخوردار است. گذشته از اين، اين فرضيه در مورد امام حسن و اميرالمؤمنين (عليه‏السلام) واقعيت ندارد. ▪️ ثانیا: اگر مردم ايران احترامى كه براى ائمه‏ اطهار (عليهم ‏السلام) قايلند به خاطر انتساب آنها به خاندان ساسانى است، مى ‏بايست به همين دليل براى خاندان اموى نيز احترام قايل باشند، زيرا در زمان وليد بن عبدالملك، در يكى از جنگ ‏هاى قتيبة بن مسلم، يكى از نوادگان يزدگرد به نام «شاه آفريد» اسير شد، و وليد با او ازدواج كرد، و از او يزيد بن وليد كه به «يزيد ناقص» معروف است به دنيا آمد، پس نسب يزيد بن وليد به شاهان ساسانى مى‏ رسد. انتساب يزيد بن وليد به شاهان ساسانى از انتساب امام سجاد (عليه ‏السلام) به آنان از نظر تاريخى مسلّم ‏تر است، زيرا در مورد ازدواج امام حسين عليه ‏السلام با شهربانو دختر يزدگرد ساسانى برخى از مورّخان ترديد كرده ‏اند، ولى آنان در مورد ازدواج وليدبن عبدالملك با «شاه فريد» ترديد نكرده ‏اند. (استاد مطهرى، خدمات متقابل اسلام و ايران، ج١، ص١٤١ ـ ١٤٣). ▪️ ثالثا: اساسا عقايد شيعه (شيعه اثنى ‏عشرى) در مسأله امامت و مسايل ديگر، اعتقادى برگرفته از قرآن كريم و احاديث نبوى و روايات ائمه اهل بيت (عليهم ‏السلام) و دلايل روشن عقلى است و اگر با ديده انصاف داورى شود، بايد گفت اسلام اصيل در تشيّع تبلور يافته است. 🔰 برگرفته از کتاب درآمدی بر شیعه شناسی، استاد علی ربانی گلپایگانی، ص 76 – 77 @kharejkalam
💢 | با موضوع اعتقادی ✅ 40 سال سکوت دانشمند غربی با گفتن نام خدا 🔹 بعضی ها هی میخوان یه جوری القا کنند که ایمان به خدا و دینداری، برای آدم ها کم سواد و قدیمی است، و افراد تحصیل کرده و دانشمندان این چیزها را قبول ندارند. اما زهی خیال باطل، خورشید رو که نمی شه پشت دستها مخفی کرد! چقدر دانشمندان بزرگی که در طول تاریخ آمده اند و الان هم تعدادشون کم نیست که نه تنها خداوند را قبول دارن، بلکه در مقابل او به خاطر علم و دانشی که پیدا کرده اند خاشع تر و متواضع تر هستند. یه نمونه اون رابرت بویل پدر علم شیمی مدرن است. 🔹 رابرت بویل، فیزیکدان، مخترع و پدر علم شیمی مدرن او آن قدر به مقام خداوند حرمت می گذاشت که به مدت چهل سال وقتی نام خدا را می برد، لحظه ای به خاطر احترام و نشان دادن عظمت او سکوت می کرد و بعد به سخنش ادامه می داد. وی در جایی می گوید: «تفکر در وسعت و حرکات منظم اجرام آسمانی و ساختمان شگفت انگیز جانوران و گیاهان، انسان عاقل را به این نتیجه منصفانه می رساند که این نظام تحسین برانگیز، به دست صانعی دارای قدرت و حکمت و خیر بی انتها، طراحی شده است. ناسپاسی است که ما این همه درباره خواص اتم بحث می کنیم، اما درباره خداوند که سازنده همه چیز است بحثی نکنیم». 📚 پی نوشت: [1] برگرفته از درس خارج، حضرت استاد ، 10 / 7 / 91 [2] علم و دین، ایان باربور، ص 44 [3] مبادی ما بعدالطبیعی علوم نوین، ادوین آرثر برت، ص 172- 190 @kharejkalam
🟡 🔻 الگوگیری از مدرسه امام صادق (ع) ❓آیا درست است که امام صادق (ع)،‌ مدرسه خویش را به صورت تخصصی اداره می فرمودند و در موضوعات مختلف شاگردان مخصوصی تربیت کرده بودند؟ ▪️ آری همین گونه است. در سايه ائمه اطهار (ع) ستارگانی مانند: هشام بن حکم، مومن الطاق، هشام بن سالم، قيس بن ماصر، حمران بن اعين، ابوجعفر احول و مانند آنها نيز قرار دارند که به تبيين جايگاه امامت و دفاع از آن پرداخته اند. ائمه اطهار(ع) عنايت داشتند که درباره اين موضوع، شاگردانی را بخصوصه تربيت کنند. حوزه علميه ما نيز اگر بخواهد امروزی و اثر گذار باشد بايد بر اساس همان الگوی مدرسه امام صادق (ع) عمل کند. ▪️ يکی از افرادی که در اين خصوص تربيت شده بود هشام بن حکم است. شهيد مطهری می فرمايد: «امام صادق عليه السّلام، او [هشام بن حکم] را كه در آن وقت جوانى نوخط بود از ساير اصحابش بيشتر گرامى مى‏داشت و او را بالادست ديگران مى‏نشاند. همگان در تفسير اين عمل امام اتّفاق نظر دارند كه اين تجليل ها فقط به علّت متكلّم بودن هشام بوده است. آن حضرت با مقدّم داشتن هشام متكلّم بر ارباب فقه و حديث، در حقيقت مى‏خواسته است ارزش بحث هاى اعتقادى را بالا ببرد و كلام را بالادست فقه و حديث بنشاند» (مجموعه آثار شهید مطهری، ج3، ص 94). 🔍 ادامه را بخوانید👇 ...
❓لطفا جریان جالب هشام بن حکم و مناظره او با عمرو بن عبید را بیان کنید؟ ▪️ در روايتی آمده است امام صادق (ع) درباره هشام فرمود: «نَاصِرُنَا بِقَلْبِهِ وَ لِسَانِهِ وَ يَدِهِ » يعنی هشام کسی است که با تمام وجود ما را ياری کرده است. در مناظره ای که ميان وی و عمرو بن عبيد، ليدر معتزله و خطيب مشهور رخ داد اين مساله نمايان است. وی خبردار شد که عمرو در بصره جلساتی را بر خلاف ديدگاه اماميه تشکيل داده است لذا در روز جمعه ای که در مسجد جامع بصره جمعيتی جمع شده بودند و عمرو به تبيين عقايد خود می پرداخت حاضر شد و در انتهای مجلس نشست. در حين صحبت از عمرو خواست تا سوالات ساده او را پاسخ دهد. ▪️ در ابتدا پرسيد: آيا چشم داری؟ عمرو گفت: اين چه سوال احمقانه ای است که می گويی؟ اما بپرس ای غلام هر چند سوالات اين گونه باشد. هشام از دست و پا و برخی ديگر از اعضای بدن و وظايف آنها از عمرو سوال نمود، بعد فرمود: آيا قلب (به معنای قوه ادراک) داری؟ گفت: آری. گفت: کار قلب چيست؟ عمرو گفت: قلب ساير اعضا را کنترل و مديريت می کند. هشام گفت: آيا اگر قلب نمی بود اين دستگاه های سالم نمی توانستند کار خودشان را انجام دهند؟ گفت: نه، حکمت الهی اقتضا کرده اينها نيازمند کنترل کننده ای باشند. در اينجا که هشام از وی خوب اقرار گرفت، گفت: چگونه می شود خدای حکيم که برای جسم آدمی رهبری اين چنين قرار داده تا آن را کنترل و مديريت نمايد، اما جامعه را بعد از پيامبر اکرم(ص) به حال خودشان رها کرده است؟ اينجا بود که عمر درماند و پرسيد: آيا تو هشام هستی؟ هشام مجبور به تقيه بود. اما عمرو گفت: يا تو هشام هستی و يا از او تعليم گرفته ای، لذا وی را در کنار خود جای داد. ▪️ امام صادق (ع) در جلسه ای که ساير اصحاب بودند از هشام می خواهد که داستان خود با عمرو بن عبيد را بازگو کند. هشام می گويد: من در محضر شما چه بگويم؟ امام می فرمايد: وقتی مولای شما به شما دستور می دهد، عمل کن. هشام پذيرفت و جريان را نقل کرد. سپس امام فرمود: «مَنْ عَلَّمَكَ هَذَا؟» هشام گفت: « شَی‏ءٌ أَخَذْتُهُ‏ مِنْكَ وَ أَلَّفْتُهُ» اصل آن را از شما گرفتم اما طرح آن از خودم بود. امام فرمود: «هَذَا وَ اللَّهِ مَكْتُوبٌ فِی صُحُفِ إِبْراهِيمَ وَ مُوسى‏» يعنی مساله امامت امری الهی و از جانب خدای متعال است است که ريشه آسمانی دارد (کافی، ج1، ص 172). 🔰 برگرفته از درس خارج امامت، استاد علی ربانی گلپایگانی، 25 / 6 / 94 @kharejkalam
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰نکته ای کوتاه از حضرت استاد: ⏱زمان: دو دقیقه و 43 ثانیه 🔸رئيس الازهر به رسميت شناختن مذهب شيعه ▪️اين همانند سخن شيخ شلتوت، رئيس الازهر مصر است که گفته بود شما که چهار مذهب را قبول کرده ايد، شيعه را نيز به عنوان پنجمين مذهب بپذيريد، مگر چه اتفاقی می افتد؟ آيا آيه، حديث و دليل عقلی داريم که اين مذاهب بايد در چهار مذهب منحصر شوند؟ خصوصيت مالک يا شافعی نهايت در اين است که مجتهد برجسته ای بوده اند. خوب امام صادق (ع) را نيز اگر امام ندانيد بالاخره يک مجتهد بسيار برجسته بودند. بنابراين بر مبنای خود آنها بايد مذهب شيعه را نيز به رسميت بشناسند. چگونه است که مکتب شاگرد امام يعنی ابوحنيفه، يک مکتب فقهی شمرده می شود اما مکتب خود استاد يک مکتب فقهی نباشد؟ ابوحنيفه در جريان مناظره ای که منصور تشکيل داده بود و امام صادق (ع) پاسخ کاملی به 30 پرسش سخت در آنجا داد، گفته است: افقه الناس جعفر بن محمد صادق (ع) است زيرا وی هم به همه آراء مسلط است و هم ديدگاه مشخصی دارد. 🔸تناقض گویی سردمداران آمریکایی در ادعای دمکراسی ▪️اين همانند بحثی است که درباره دمکراسی در دنيا و داعيه ابرقدرتها برای آن داريم. آنان در مورد مردم سوريه و بحرين و برخی ديگر از کشور ها، دمکراسی را عمل نمی کنيد. مگر مردم اين کشورها چه می خواهند؟ آنان می خواهند زور بر سر آنها نبوده و خودشان رهبر خود را انتخاب کنند. ... اينان همان کسانی هستند که مدعی هستند به قله انسانيت رسيده و می خواهند برای ديگر کشور ها دمکراسی خود را به عنوان ارمغان ببرند! 🔰برگرفته از درس خارج کلام، 13 / 02 / 95 •┈┈••✾••┈┈• 🌐@kharejkalam
🔰نکته ای کوتاه از حضرت استاد 🔻استفاده زیبای امام رضا (علیه السلام) از قواعد منطقی و عقلایی در مناظره 🔸امام رضا (ع)‌ وقتی با عالمان اديان ديگر احتجاج می فرمودند از همين قواعد منطقی و عقلايی استفاده می نمودند. آن حضرت در گرماگرم مناظره با جاثليق، بزرگ مسيحيان فرمودند: ▪️حضرت عيسی (ع) انسان فوق العاده ای بود اما يک نقص داشت و آن اينکه قليل العباده بود. ▫️جاثليق که فکر کرد اکنون می توان امام رضا (ع) را مغلوب کند گفت: من فکر می کردم شما اعلم دانشمندان هستيد اما با اين سخن فهميدم اطلاعات شما کم است، زيرا همه مردم می دانند که حضرت مسيح (ع) دائم الصوم و قائم الليل بودند و کسی نداريم که مانند وی عبادت کند. ▪️امام رضا (ع) در همين جا به وی فرمود: «فَلِمَنْ كَانَ يَصُومُ وَ يُصَلِّی؟» (بحارالانوار، ج10، ص 303). اينجا بود که جاثليق فهميد ضربه سنگينی خورده است و لذا زبانش از سخن گفتن بند آمد، زيرا اگر عيسی (ع) دارای مقام الوهيت بود چه کسی را عبادت می کرد؟ 🔹نکته: کلام امام رضا (ع) در اينجا کذب نيست و اين گونه نبوده که آن حضرت برای اثبات يک مطلب حق کلامی خلاف واقع گفته باشد، زيرا حضرت عيسی (ع) نسبت به ساير بندگان کثير العباده بود اما نسبت به خدای متعال قليل العباده است. عبادت ايشان هر قدر باشد به اندازه عبادت پيامبر اکرم (ص)‌ نبود که فرمود: «لَا أُحْصِی ثَنَاءً عَلَيْكَ أَنْتَ كَمَا أَثْنَيْتَ عَلَى نَفْسِك‏» (بحارالانوار، ج68، ص 23). کلام حضرت ابراهيم (ع) نيز از همين قبيل است، آن وقتی که از ايشان خواستند تا برای جشن به بيرون از شهر بيايد، اما فرمود: « إِنِّی سَقيم‏» (سوره صافات، آیه 89). مراد ايشان بيماری جسمی نبود بلکه می خواستند بگويند که از جهت روحی با آنان موافق نيستند و اگر به آنجا بيايند ناراحت می شوند. 🔰برگرفته از درس خارج کلام، 09 / 11 / 95 •┈┈••✾••┈┈• 🌐@kharejkalam
🔰نکته ای کوتاه از حضرت استاد ❓ آیا می دانید بهترین راه دفاع از اهل بیت (علیهم السلام) چیست؟ 🔅بهترين راه دفاع از اهل بيت (ع) که شيوه خود آنان نيز بوده است آن است که برجستگي هاي اهل بيت (ع) در علم و عمل را نسبت به ديگران با ادبيات محترمانه و اخلاق بيان کنيم. 🔅امام رضا (ع) فرمود: «رَحِمَ اللَّهُ عَبْداً أَحْيَا أَمْرَنَا فَقُلْتُ لَهُ وَ كَيْفَ يُحْيِي أَمْرَكُمْ قَالَ يَتَعَلَّمُ عُلُومَنَا وَ يُعَلِّمُهَا النَّاسَ فَإِنَّ النَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ كَلَامِنَا لَاتَّبَعُونَا»: خداوند رحمت کن و بيامرزد بنده‏اى را كه طريقه و روش ما را زنده و برپا دارد. سوال شد چگونه كار شما را زنده گرداند؟ فرمود: علوم و دانش هاى ما را ياد گيرد و به مردم ياد دهد، زيرا مردم اگر محاسن سخنان ما را بدانند، هر آينه از ما پيروى و طبق آن عمل مى‏كنند. 🔅کسي که مي خواهد پيرو اهل بيت (ع) باشد بايد اين گونه عمل کند. برخوردهاي نامناسب و بدگويي ها نه تنها منجر به دفاع از مذهب تشيع و رواج آن نخواهد شد، بلکه نتيجه عکس نيز خواهد داد. تجربه هم نتيجه برخوردهاي مناسب و نامناسب را در اينجا به خوبي نشان داده است. 🔰برگرفته از درس خارج کلام، 29 / 08 / 97 •┈┈••✾••┈┈• 🌐@kharejkalam
🔻آغاز درس خارج کلام حضرت استاد 🟣 با سلام و احترام خدمت همه مشتاقان علوم دینی با عنایت الهی، آغاز درس خارج کلام حضرت استاد، از شنبه 8 مهرماه می باشد. جزئیات بیشتر بعدا به اطلاع می رسد. •┈┈••✾••┈┈• 🌐@kharejkalam
🔻درس خارج کلام حضرت استاد 🟠 با موضوع: بررسی و نقد مسیر پیامبری 🔘 زمان: شنبه، یکشنبه، دوشنبه ساعت 11 - 10 صبح 🔘 مکان: مدرسه فیضیه، مدرس زیر کتابخانه 🔸شروع درس ها: از 8 مهرماه 1402 •┈┈••✾••┈┈• 🌐@kharejkalam
🔻درس خارج امامت حضرت استاد 🟠 بر اساس کتاب المراجعات 🔘 زمان: سه شنبه، چهارشنبه ساعت 11 - 10 صبح 🔘 مکان: مدرسه فیضیه، مدرس زیر کتابخانه 🔸شروع درس ها: از 11 مهرماه 1402 •┈┈••✾••┈┈• 🌐@kharejkalam
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️🖌 حضرت استاد 🟪 موضوع: ▪️ نقد مسیر پیامبری، عدم انتخاب زنان به عنوان پیامبر ▫️نکته ای درباره رابطه علم و عمل ▫️معنا و مفاد حدیث ▫️طرح بحث 🟣 جلسه اول ☀️402/07/08 @kharejkalam
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️🖌 حضرت استاد 🟪 درس خارج کلام ▪️ موضوع: نقد مسیر پیامبری، عدم انتخاب زنان به عنوان پیامبر ▫️بررسی و نقل دلیل دوم نویسنده ▫️دلالت قرآن بر مرد بودن همه انبیاء ▫️دلالت کلمه «رجال» بر بلوغ فقهی ▫️مقام نبوت و مقام رسالت 🟣 جلسه دوم ☀️402/07/09 @kharejkalam
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️🖌 حضرت استاد 🟪 درس خارج کلام ▪️ موضوع: نقد مسیر پیامبری، عدم انتخاب زنان به عنوان پیامبر ▫️دلالت قرآن بر مرد بودن همه انبیاء ▫️بیان دو اشکال و پاسخ به آنها ▫️دلالت کلمه «رجال» بر بلوغ فقهی 🟣 جلسه سوم ☀️402/07/10 @kharejkalam
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 صوت: درس خارج امامت بر اساس کتاب المراجعات ▪️حضرت استاد 🔹 موضوع: 👈 مروری بر مباحث گذشته 👈 مراجعه 56، و حدیث غدیر 👈 شواهد متواتر بودن حدیث غدیر 🟧 جلسه اول ☀️1402/07/12 🌹 اللّهُمَّ عَجل لِوَلیِّکَ الفَرَج 🌹 @kharejkalam
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️🖌 حضرت استاد 🟪 درس خارج کلام ▪️ موضوع: نقد مسیر پیامبری، عدم انتخاب زنان به عنوان پیامبر ▫️دلالت قرآن بر مرد بودن همه انبیاء ▫️عدم دلالت آیات قرآن بر بلوغ انبیاء ▫️تفاوت نبوت و رسالت 🟣 جلسه چهارم ☀️402/07/15 @kharejkalam
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️🖌 حضرت استاد 🟪 درس خارج کلام ▪️ موضوع: نقد مسیر پیامبری، عدم انتخاب زنان به عنوان پیامبر ▫️بررسی مساله تفاوت میان نبی و رسول ▫️سخن علامه مجلسی در عدم اطلاق کلمه نبی بر ائمه اطهار (ع) ▫️نکته ای درباره تشریع الهی ▫️معنای درست فرض الرسول 🟣 جلسه پنجم ☀️402/07/16 @kharejkalam
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️🖌 حضرت استاد 🟪 درس خارج کلام ▪️ موضوع: نقد مسیر پیامبری، عدم انتخاب زنان به عنوان پیامبر ▫️شارع احکام الهی ▫️چیستی تشریع و فاعلیت الهی در آن ▫️تفاوت جعل در فعل تکوینی و فعل تشریعی ▫️وجود نوری پیامبر اکرم (ص) و مساله تشریع 🟣 جلسه ششم ☀️402/07/17 @kharejkalam