🔺 نقد
✅ عبارت «خارالله لک»، نه تنها اشارهای به استفاده از استخاره برای اثبات امامت ندارد؛ بلکه عنوانی عمومی و به معنای عنایت خداوند بر فرد و همراهی با حضرت مهدی(عج) است. لغت شناسان میگویند: خار الله لک: ای أعطاک الله ما هو خیر لک؛ (النهایة، ج2، ص 91؛ لسان العرب، ج5، ص 187؛ مجمع البحرین، ج3، ص 296). مراد از «خار الله لک» یعنی خداوند به تو خیر عطا کند. مراد امیرالمؤمنین(ع) نیز از عبارت، این بوده که وقتی خداوند به تو خیر یاری حضرت مهدی(عج) را عنایت کرد، تو نیز از این عنایت استقبال نما و به مهدی(عج) بپیوند.
در تأیید مطلب فوق میتوان به استفاده این عبارت توسط یاران امام حسین(ع) در مقام دعا برای آن حضرت و نیز توسط همسر زهیر برای او اشاره کرد (بحار الانوار، ج 44، ص 372 – 373).
🔺 روایت دوم
🔹 در فرازی از وصیت امام علی(ع) به امام حسن مجتبی(ع) آمده است: «وَ أَخْلِصْ فِي الْمَسْأَلَةِ لِرَبِّكَ، فَإِنَّ بِيَدِهِ الْعَطَاءَ وَ الْحِرْمَانَ، و أَكْثِرِ الاِسْتِخَارَةَ» (نهج البلاغة، نامه 31): در سوال از پروردگارت مخلص باش، زیرا عطا و حرمان به دست او است و بسیار طلب خیر کن. در جزوهای منسوب به احمد بصری (بشارتی برای تمام اهل زمین، ص 28) عبارت: «و اکثر الاستخارة»، به «و استخاره زیاد بگیر» ترجمه شده و گفته شده میتوان حقانیت ادعای احمد بصری را از طریق استخاره تشخیص داد، و به آن استدلال کرد.
🔺 نقد
✅ این استدلال بیپایه است، زیرا معنای عبارت مزبور، چنانکه سیاق کلام امام بر آن دلالت میکند، طلب خیر کردن بسیار از خداوند است، زیرا مفاد عبارت قبل از آن این است که چون عطا و حرمان به دست خداوند است، در خواستن چیزی از خداوند، باید اخلاص داشت، یعنی به دخالت هیچ سبب دیگری، مگر به اذن خداوند، اعتنا و اعتماد نکرد، سپس فرمود از خداوند بسیار خیر درخواست کن. حاصل دو جمله مزبور این است که از خداوند بسیار درخواست خیر کن، و د ردرخواست خود مخلص باش. روشن است که مطلب مزبور که مقتضای جهانبینی توحیدی است، ربطی به استخاره مصطلح ندارد.
🔺 روایت سوم
🔹 روی علی بن معاذ قال: قلت: لصفوان بن یحیی بأی شئ قطعت علی علیّ؟ قال: «صلیت و دعوت الله و استخرت علیه و قطعت علیه» (ریاض الابرار، ج1، ص217-218): علی بن معاذ گوید: به صفوان بن یحیی گفتم: «چگونه به امامت امام رضا(ع) اعتقاد یافتی؟ در پاسخ گفت: «نماز خواندم و دعا کردم و استخاره نموده و به امامت ایشان به یقین رسیدم».
🔺 نقد
✅ اولاً: این سخن از صفوان بن یحیی است و عمل او برای ما حجت نیست، آنچه برای ما حجت است، قول، فعل و تقریر معصوم است، و قرینهای وجود ندارد که سخن یا عمل صفوان مورد تأیید امام معصوم قرار گرفته است.
✅ ثانیاً: شیخ طوسی بر خلاف ادعای احمد بصری، پس از نقل این خبر، آن را حیلهای از طرف واقفیه و علی بن احمد علوی دانسته است که خواستهاند حقانیت امامت امام رضا(ع) را بدین وسیله بی اعتبار کنند. در واقع این نویسنده واقفی، قصد داشته است با ذکر این مطلب، سستی و بیپایگی ادله شیعیان امام رضا(ع) را مطرح کند و به زعم خود، نقصی بر حقانیت شیعیان رضوی وارد نماید؛ لذا شیخ در پاسخ و نقد او میگوید: این روایت جز بر ناروایی تقلید دلالتی ندارد. و اگر این عمل از سوی صفوان انجام شده، بر غیر او حجت نیست؛ به علاوه چنین نسبتی به صفوان ین یحیی با توجه به علم و زهد و دیانت او، سازگار نیست، چگونه پسندیده است که در مسألهای علمی، با مخالفان خود از طریق استخاره استدلال کند؟ (الغیبة، شیخ طوسی، ص 54)
✅ ثالثاً: چه بسا مراد صفوان بن یحیی، معنای عام و غالبی استخاره، یعنی طلب خیر از خداوند و راهگشایی برای او بوده است.
🔹 در مجموع باید گفت: اکثر روایات استخاره بیانگر این مطلب است که انسان در انجام کارهای خیر، به خواندن نماز یا دعا و یا بدون آن، از خداوند طلب خیر کند و با اعتقاد راسخ به اینکه خداوند خیر انسان را میخواهد و بر انجام آن تواناست، آن کار را انجام دهد. در این صورت از خیر و برکت الهی بهرهمند خواهد شد، البته، برخی از روایات نیز بیانگر استخاره با قرآن یا با تسبیح، با آداب مخصوص است (ر.ک: رسائل الشیعة، ج 5، ص 204 -221). ولی از این روایات، به دست نمیآید که میتوان برای تشخیص امام معصوم(ع) یا فرستاده مخصوص او، از استخاره با قرآن یا تسبیح استفاده کرد. در باب امامت و امور مربوط به آن باید از دلایل عقلی و نقلی بهرهگرفت. و در خصوص سید یمانی، قبل از هر چیز باید به نشانههایی که در روایات معتبر درباره او آمده است، رجوع کرد، که البته، هیچ یک از آنها بر احمد بصری منطبق نیست، یا انطباقش مشکوک است.
#گزیده_های_اعتقادی
#جریان_انحرافی_احمد_بصری
ـــــــــــــــــــــــــــ
📙 برگرفته از کتاب مهدویت، استاد ربانی گلپایگانی،
•┈┈••✾••┈┈•
🌐@kharejkalam
ریشه ها و نشانه های سکولاریسم1.pdf
362.7K
🔸مقاله ریشه ها و نشانه های سکولاریسم 1
| استاد #ربانی_گلپایگانی
📚فصلنامه علمی پژوهشی کلام اسلامی،
سال 76، شماره 21
🔸چکیده
از مباحث جدیدى که در حوزهى جامعه شناسى و دین شناسى مطرح گردیده است، مسئله سکولاریزم است. از سوى غربیان بحثهاى فراوانى در ارتباط با سکولاریزم ارایه گردید و چندى است که در جامعه ما نیز توجه محققان را به خود جلب نموده است. با توجه به مقالات متعددى که در این باره نگارش یافته، هنوز ابهاماتى پیرامون آن به چشم مىخورد. این امر، نگارنده را بر آن داشت تا ضمن ارج نهادن به تلاشهاى انجام گرفته از سوى صاحبان قلم، بحث و تحقیقى را پیرامون سکولاریزم عرضه کند بدین منظور که در راه تبیین بیشتر آن گامى برداشته و به رشد فرهنگ علمى دینى جامعه اسلامى، خدمتى هر چند ناچیز نموده باشد.
@kharejkalam
ریشه ها و نشانه های سکولاریسم.docx
47.8K
🖕🖕فایل ورد مقاله
ریشه ها و نشانه های سکولاریسم2.pdf
521.4K
🔸مقاله ریشه ها و نشانه های سکولاریسم 2
| استاد #ربانی_گلپایگانی
📚فصلنامه علمی پژوهشی کلام اسلامی،
سال 76، شماره 22
@kharejkalam
🔺قابل توجه دوستان و همراهان گرامی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸درس های حضرت استاد ربانی گلپایگانی با عناوین زیر از روز شنبه 9 اردیبهشت برقرار می باشد:
▪️1. درس خارج کلام با موضوع نقد مسیر پیامبری ، شنبه، یکشنبه و دوشنبه ها
▪️2. درس خارج امامت با موضوع المراجعات، سه شنبه و چهارشنبه ها
🔸زمان و مکان: مدرسه فیضیه، مدرس زیر کتابخانه، ساعت 10 تا 11 صبح
@kharejkalam
🔺🔺🔺
اصلاحیه:
ـــــــــــــــــــــ
به مناسب سالروز جانگداز تخریب ائمه بقیع (علیهم السلام) درس روز شنبه تعطیل است و از روز یکشنبه انشاءالله آغاز می شود.
▪️ 8 شوال سالروز تخریب بارگاه مقدس ائمه بقیع (علیهم السلام) بر همه دوستداران و شیعیان تسلیت باد.
@kharejkalam
📜 #مجموعه_حکایت_های_اعتقادی
ــــــــــــــــــــــــــــ
💠 این قسمت: ورود عالمان دین به سیاست، آری یا نه؟
ــــــــــــــــــــــــــــ
👈🏻 حاج آقا راستی، یکی از دوستان من است که در راه سفر با راننده ای همراه می شود و گفت و گوی جالبی میان این دو واقع می شود، که در ادامه برای شما بازگو می کنم:
👳🏻♂️ آقا، خیلی محبت کردید که بنده رو سوار کردید، مزاحمتان شدم.
🕵🏻♂️ نه آقا، اتفاقا هم صحبت می شویم و رنج سفر کم میشه. خدا رحمت کنه، پدر بزرگ من هم یه عالم دینی بود که در دِه ما سرشناس و مورد مراجعه مردم در حل مشکلات اونها بود. اون کاری به سیاست نداشت و مسئولتی رو قبول نمی کرد و به همین خاطر ارج و قرب بالایی در میان مردم داشت، اما امروزه وضعیت روحانیت عوض شده. به نظر من روحانیت باید به همان صورت مردمی باقی میماند و وارد عرصه سیاسی نمی شد، می دونی چرا؟ چون وقتی از بعضی از اون ها که مسئولیتی رو قبول کردند، کارهای خلافی سر بزنه، اون کارها به پای کل روحانیت نوشته شده و این طوری اصل دین هم تو چشم مردم خراب میشه.
👳🏻♂️ این حرف شما کاملا درسته که رفتار مسئولان جامعه خصوصا عالمان دین در دورانی که حکومتی به نام دین و اسلام تشکیل شده، نقش مهمی در دینداری مردم داره و به همین خاطر هم هست که مسئولیت اونها خیلی سنگین تر است، اما اجازه بده دو تا نکته را برای شما بگم:
👇👇👇 ادامه ...
...
🔹 1. مسئولیت داشتن آن زمان که دوران حاکمیت طاغوت بود و مسئولیت داشتن دوران کنونی که حاکمیت اسلام است با هم خیلی فرق میکنه، و این دو زمان را نباید با هم قیاس کرد. برای همین اگر پدر بزرگ شما الان زنده بود شاید طور دیگه ای عمل می کرد.
🔹 2. این طور نیست که علمای قدیم ارج و قرب بیشتری در میان مردم نسبت به علمای کنونی داشتند. چرا میگم؟ به نظر شما شرکت کم نظیر مردم در مراسم تشیع جنازه مراجع دینی، که از راه های دور و نزدیک و به صورت انبوه شرکت می کنند، چه معنایی داره؟ و یا اظهار علاقه و لبیک مردم به سخنان مقام معظم رهبری که در بالاترین مسئولیت حکومتی قرار داره، چه معنایی داره؟ و یا لبیک به ندای مرجعیت شیعه عراق، آیت الله سیستانی در امر جهاد، و یا محبوبیت سید حسن نصرالله، عالم مبارز شیعه، در میان جوانان شیعه و حتی اهل سنت سایر کشورها چه معنایی داره؟ آیا اینها نشان دهنده اظهار علاقه و دلبستگی مردم به ساحت مرجعیت و روحانیت خدوم نیست؟
🕵🏻♂️ آخه این چه کاری که آدم اون جایگاه رو رها کنه و به این وادی خطرناک و پیچیده وارد بشه!
👳🏻♂️ بگذار دو تا سوال می پرسم و شما جواب بده:
❓ اگر زمینه برای نشر معارف اهل بیت (ع) فراهم بشه، آیا یک مؤمن دلسوز، از این فرصت استفاده میکنه یا آن را رها میکنه؟ اصلا دین و شریعت از او چه می خواهد؟
🕵🏻♂️️ خب، بنظرم باید از فرصت ها استفاده کنه.
👳🏻♂️ درسته، آرمان ما گسترش فرهنگ اسلام و اهل بیت (ع) در سراسر عالم و نجات همه انسان ها است. البته خب دستیابی به این امر هم بدون تشکیل یک حکومت مستقل و قوی ممکن نیست.
❓ سوال دوم: اگر امر دائر باشه که چنین اثری بزرگی بدست بیاید و گروه بسیاری هدایت شوند (هر چند عده کمی هم سوء استفاده می کنند) و یا به خاطر سوء استفاده این عده کم، از آن همه منافع بزرگ چشم پوشی بشه و کل برنامه تعطیل شود، کدام گزینه عاقلانه تر است؟
🕵🏻♂️️ این حرف شما رو قبول دارم، چون منفعت بزرگ تر رو نباید از دست داد.
👳🏻♂️ درسته، این مثل آوردن لوله های گاز به خانه های مردم است که فواید بسیاری برای اونها داره، اما در عین حال ممکنه برخی رو هم دچار خطر و گاز گرفتگی کنه. آیا میشه گفت چون برخی از این گاز آسیب می بینند، کل آن رو باید کنار گذاشت و از این همه منافع اون چشم پوشی کرد؟!
🔹 البته ما هرگز موافق کار خلاف خصوصا از ناحیه مسئولین و عالمان دین نیستیم، اما بحث بین اهم و مهم است. امام راحل هم ابتدایی که حکومت دینی را در ایران تشکیل دادند، به این امر واقف بودند و جانب اهم را گرفت و حقا و انصافا که توانست در ایران و دنیا اسلام و فرهنگ اهل بیت (ع) را گسترش بده که اکنون هم ادامه داره.
🕵🏻♂️ اصلا اینها به کار، من یه جایی خوندم که دین برای کارهای فردی و شخصی و نباید اون رو با آوردن در عرصه سیاست و اجتماع آلوده کرد. درباره این حرف چی میگه؟
👳🏻♂️ ببین این حرف به خاطر نشناختن درست اسلامه و فرهنگ اهل بیت (ع) است که از طرف سکولارها مطرح میشه. اون دینی که منحصر به عبادت های فردی است، همان مسیحیت تحریف شده و تاریخ گذشته است، اما دین اسلام برای همه شئون زندگی بشر برنامه داره.
این تصور اشتباه سکولارها است که خیال می کنند دین کاری به سیاست و جامعه نداره و این عالمان هستند که به زور اون رو در این عرصه نگاه داشتند. اسلام که از سرچشمه قرآن و سنت صحیح شکل گرفته، فقط در عقیده و عبادت شخصی خلاصه نمیشه بلکه امور دیگه ای مثل حکومت، اقتصاد و فرهنگ و اداره امور جامعه هم بخشی از تعالیم اون به شمار میره.
از اون طرف هم باید دانست که اسلام به هیچ وجه اجازه نمیده، زمام امور سیاسی و اجتماعی، اقتصادی، تعلیم و تربیت و وسایل ارتباط جمعی در اختیار بردگان و عوامل دشمنان اسلام و امت اسلامی قرار داشته باشه.
🕵🏻♂️ ️ خدا خیرت بده، تا حال کسی با من این طور منطقی و روان حرف نزده بود.
👈🏻 این داستان ادامه دارد ...
ـــــــــــــــــــــــــــ
📙 بازسازی و برگرفته از «نقد مبانی سکولاریسم»، استاد ربانی گلپایگانی، ص47 – 70 و مقاله کارنامه سیاه سکولاریسم، عبدالعزیر سلیمی، ندای اسلام، س6، ش 24
•┈┈••✾••┈┈•
🌐@kharejkalam
14020210.mp3
16.51M
🖌 حضرت استاد #ربانی_گلپایگانی
🔅موضوع:
▪️ نقد مسیر پیامبری، نقد و بررسی اشکالات
▫️خلاصه ای از آنچه تا کنون بیان شده
▫️بررسی ادله نویسنده
▫️چرا همه انبیاء مرد بوده اند؟
🔸جلسه پنجاه و ششم
☀️402/02/10
@kharejkalam
14020211.mp3
18.53M
▫️🖌 حضرت استاد #ربانی_گلپایگانی
🔅موضوع:
▪️ نقد مسیر پیامبری، نقد و بررسی اشکالات
▫️مقام و جایگاه زن در اسلام
▫️کلام شهید مطهری درباره مقام و جایگاه زن
🔸جلسه پنجاه و هفتم
☀️402/02/11
@kharejkalam
🔻شهید حکمت
اشعاری درباره استاد شهید مرتضی مطهری
🔰 اندیشه مطهر، علی ربانی گلپایگانی، ص 10-11
@kharejkalam |
14020212.mp3
17.46M
🔵 امامت بر اساس کتاب المراجعات
🖌 حضرت استاد #ربانی_گلپایگانی
🔅موضوع:
▪️درباره استاد شهید مرتضی مطهری
▫️سخنانی از امام راحل درباره ایشان
▫️گفتاری از کتاب امامت و رهبری شهید مطهری
🔘 جلسه سی و نهم
☀️1402/02/12
@kharejkalam
🌹 اللّهُمَّ عَجل لِوَلیِّکَ الفَرَج 🌹
14020213.mp3
8.97M
🔵 امامت بر اساس کتاب المراجعات
🖌 حضرت استاد #ربانی_گلپایگانی
🔅موضوع:
▪️مراجعه 54 حدیث غدیر
▫️حدیث غدیر به نقل زید بن ارقم
🔘 جلسه چهلم
☀️1402/02/13
@kharejkalam
🌹 اللّهُمَّ عَجل لِوَلیِّکَ الفَرَج 🌹
🔺 جمع صمیمی کلاس درس حضرت استاد ربانی گلپایگانی و شاگردان، به مناسب گرامی داشت روز معلم
🍀 شاعری، شاعرانه می خواند گوییا جمع دوستان جمع است
🍀 برسان ای صبا بدان دلدار که بیا جمع دوستان جمع است
🌹 اللّهُمَّ عَجل لِوَلیِّکَ الفَرَج 🌹
@kharejkalam