eitaa logo
دروس خارج حضرت استاد ربانی گلپایگانی
1.4هزار دنبال‌کننده
197 عکس
58 ویدیو
511 فایل
ارتباط با کانال از طریق @h_mojtabazadeh آرشیو صوت ها از طریق سایت مدرسه فقاهت http://eshia.ir/Aqaed/Archive/
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️🖌 حضرت استاد 🟪 درس خارج کلام ▪️ موضوع اصلی: حقیقت و خاستگاه پیامبری | حقیقت مشترک میان ادیان ▫️هدف تعلیم و تزکیه برای پیامبران در قرآن ▫️معنای کتاب و حکمت ▫️معنای تزکیه 🟣 جلسه شصت و سوم ☀️1403/02/22 @kharejkalam
🔻با سلام و عرض ارادت 🔸دوستان همراه، با توجه به سفر ضروری حضرت استاد، دروس این هفته تعطیل می باشد. 🤲 از خدای متعال طول عمر با عزت و توفیقات روزافزون همه خدمتگذاران به اسلام و اهل بیت (ع)، خاصه حضرت استاد را خواستاریم. @kharejkalam
📣 | مباحث مفید از کتاب فتح الملک العلی 🔺 جلسه دهم ⁉️ معیار تشخیص راستگویی یا دروغ گویی راوی چیست؟ 🔹 سخن در این بود که آیا مذهب راوی خصوصا مذهب تشیع در اعتبار حدیث دخالت دارد یا نه؟ برخی مخالفین به صرف اینکه می بینند در سند روایتی فردی شیعی قرار گرفته آن را نامعتبر دانسته و کنار می گذارند. اما گفته شد این معیار صحیحی حتی نزد عالمان بنام اهل سنت نیست. همان طور که نویسنده کتاب «فتح الملک العلی» گفته است: شاخص در اعتبار حدیث در علم رجال دو چیز است: اول وثاقت قول و راستی کلام و دوم صحیح بودن قوه حافظه و ضبط راوی. اگر راوی این دو رکن را داشته باشد، دیگر نوع مذهب او دیگر تاثیری در اعتبار کلامش ندارد. 🔹 ابن صدیق غماری در ادامه این بحث کلام جالبی را از ابوعبدالله ذهبی که از عالمان مشهور و سخت گیر اهل سنت و صاحب کتاب رجالی «میزان الاعتدال» است نقل می کند. ذهبی در شرح حال ابان بن تغلب کوفی می گوید: او شیعه ای سرسخت اما راستگو است. صداقت او مربوط به ما و بدعت او مربوط به خود اوست. احمد بن حنبل، ابن معین و ابو حاتم نیز او را توثیق کرده، و ابن عدی وی را شیعه افراطی دانسته است. 👇 ادامه بحث ... ...
⭕️ سخن جالب ذهبی درباره پذیرش روایان شیعه 🔹 ذهبی بعد می گوید: اگر به من اشکال شود که چطور با وجود مذهب تشیع او را ثقه می دانید، در حالی که معیار وثاقت عدالت است و صاحب بدعت عادل نیست، می گویم: بدعت دو گونه است: 1. بدعت صغری: مانند کسی که افراط در تشیع یا تشیع بدون غلو دارد. این گونه افراد که هم متدین و اهل ورع و راستگو اما شیعه بودند در میان تابعین فراوان هستند و اگر قرار باشد روایات این افراد (به خاطر تشیع آنها) کنار گذاشته شود دیگر چیزی از آثار نبوی باقی نمی ماند و این مفسده ای آشکار است. 2. بدعت کبری: کسی که در رفض وارد شده و مطاعن خلفا را بگوید و یا مبلغ مذهب خویش باشد، روایت او درباره آنچه تقویت مذهبش به شمار می رود پذیرفته شده نیست (میزان الاعتدال، ج1، ص 5). 🔹 جالب است بدانید امام شرف الدین صاحب «المراجعات»، نام 100 نفر از علمای شیعی را می برد که در سند عالمان اهل سنت آمده اند، با این حال روایات آنها را پذیرفته و معتبر دانسته اند. برخی از آنان کسانی هستند که خلفا را طعن و حتی لعن کرده اند. بنابراین اگر حتی راوی داعی هم باشد در صورتی که ثقه باشد روایتش مقبول است. ⭕️ راه تشخیص انسان راستگو از دروغ گو 🔹 ابن صدیق در توضیح می گوید: رد و قبول یک خبر تنها به این دلیل است که آن خبر فی نفسه کذب و یا فی نفسه صدق است، و به چیزی دیگری نیاز ندارد. پس اگر امین اهل سنتی دروغ بگوید، کلامش مردود است و توصیف او به خوبی، دروغ او را راست نمی کند، کما اینکه اگر انسان دروغ گویی واقعا راست بگوید، آن سخن پذیرفته است و توصیف او به بدی باعث نمی شود راست او دروغ شود. این یک حکم پذیرفته شده عقلی است. اما از آنجا که تشخیص حقیقت در مورد افراد در بیشتر موارد ممکن نیست، به ظن و گمان قوی در آنها اکتفا می شود، و این امر با توصیف راوی به راستگویی یا توصیف او به بدی بد اتفاق می افتد. بنابراین هر کس به صداقت متصف شود، تا زمانی که به آن شناخته شود، ظن راستی به خبرش پدید می آید، و کسی که دروغ گو باشد و آن را تکرار کند، گمان دروغ به خبرش می رود. و چون عامل پرهیز از دروغگویی، خوف از خدای متعال است، این گمان به کسی حاصل نمی شود مگر اینکه صفت خوف از خدا را داشته باشد، چون کسی که جرات بر دروغ گویی پیدا کرده باشد می تواند به خدا و پیامبر (ص) هم دروغ بگوید. 🔹 ابن صدیق در ادامه می گوید: و چون دروغ (خلاف واقع گفتن) ممکن است از روی عمد نباشد بلکه از روی توهم و اشتباه رخ داده باشد، به عدالت راوی، سلامت قوه حافظه نیز اضافه شده است تا این باور را ایجاد کند که راوی از توهم و خطا هم دور است. 🔹 اما باورهای دیگری که یک راوی می تواند داشته باشد مثل اعتقاد یا عدم اعتقاد او به قضا و قدر الهی، و یا اعتقاد او به اینکه علی (ع) افضل از ابوبکر و عمر است و یا سزاورتر به خلافت است و مانند آن، هیچ یک دخالتی در درستی یا نادرستی خبر او ندارد. بنابراین شرط کردن چنین اموری در قبول خبر واضح البطلان است. 🔍 این بحث ادامه دارد ... 📙 برگرفته از: فتح الملک العلی، ص 85 - 86؛ درس خارج امامت، حضرت استاد ربانی گلپایگانی @kharejkalam
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️🖌 حضرت استاد 🟪 درس خارج کلام ▪️ موضوع اصلی: حقیقت و خاستگاه پیامبری | حقیقت مشترک میان ادیان ▫️هدف تعلیم و تزکیه برای پیامبران در قرآن ▫️معنای کتاب و حکمت و بیان دیدگاه ها ▫️دو بیان از علامه طباطبایی ▫️دو بیان از صاحب تفسیر تسنیم 🟣 جلسه شصت و چهارم ☀️1403/02/29 @kharejkalam
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️🖌 حضرت استاد 🟪 درس خارج کلام ▪️ موضوع اصلی: حقیقت و خاستگاه پیامبری | حقیقت مشترک میان ادیان ▫️دیدگاه دیگر: کتاب به معنای قرآن و حکمت به معنای سنت ▫️نقد و بررسی ▫️دیدگاه مختار در معنای کتاب و حکمت 🟣 جلسه شصت و پنجم ☀️1403/02/30 @kharejkalam
«اللهم صل علی علی ابن موسی الرضا المرتضی » 🔻با سلام و ادب به دوستان 🔸درس خارج کلام، امروز تعطیل می باشد. در پناه امام رئوف و مهربان علی بن موسی الرضا (علیه السلام) موفق و موید باشید. @kharejkalam
◽️انا لله و انا الیه راجعون 📸 یادگار بهشتی به استاد شهیدش پیوست ▫️خادمان، تنها واصلان راه شهادت‌اند. سلام بر ابراهیم. سلام بر قاسم و سلام بر همه خادمان راه خدا. ▫️شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی و گروه همراه ایشان را به رهبر معظم انقلاب اسلامی و ملت شریف ایران و امت مسلمان جهان، تسلیت میگوییم. @kharejkalam
📢 «رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت» ✍️ پیام تسلیت رهبر انقلاب اسلامی و اعلام عزای عمومی در پی درگذشت شهادت‌گونه رئیس‌جمهور و همراهان گرامی ایشان 📝 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی شهادت حجت‌الاسلام والمسلمین سیّدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور اسلامی ایران، دکتر امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین آل‌هاشم نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان شرقی، دکتر رحمتی استاندار آذربایجان شرقی و همراهان گرامی ایشان در سانحه هوایی را تسلیت گفتند. 📝 متن پیام تسلیت رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است: بسم الله الرّحمن الرّحیم انا لله و انا الیه راجعون ▪️با اندوه و تاسف فراوان خبر تلخِ درگذشتِ شهادت گونه‌ی عالم مجاهد، رئیس جمهور مردمی و با کفایت و پرتلاش، خادم‌الرضا علیه السلام جناب حجة الاسلام و المسلمین آقای حاج سید ابراهیم رئیسی و همراهان گرامی ایشان رضوان الله علیهم را دریافت کردم. ▪️این حادثه‌ی ناگوار در اثنای یک تلاش خدمت‌رسانی اتفاق افتاد؛ همه‌ی مدت مسئولیت این انسان بزرگوار و فداکار چه در دوران کوتاه ریاست جمهوری و چه پیش از آن، یکسره به تلاش بی‌وقفه در خدمت به مردم و به کشور و به اسلام سپری شد. ▪️رئیسی عزیز خستگی نمیشناخت. در این حادثه‌ی تلخ، ملت ایران، خدمتگزار صمیمی و مخلص و با ارزشی را از دست داد. برای او صلاح و رضایت مردم که حاکی از رضایت الهی است بر همه چیز ترجیح داشت، از این رو آزردگیهایش از ناسپاسی و طعن برخی بدخواهان، مانع تلاش شبانه روزیش برای پیشرفت و اصلاح امور نمیشد. ▪️در این حادثه‌ی سنگین شخصیتهای برجسته‌ئی مانند حجةالاسلام آل هاشم امام جمعه‌ی محبوب و معتبر تبریز، جناب آقای امیر عبداللهیان وزیر خارجه‌ی مجاهد و فعال، جناب آقای مالک رحمتی استاندار انقلابی و متدین آذربایجان شرقی و گروه پروازی و دیگر همراهان نیز به رحمت الهی پیوستند. ▪️اینجانب پنج روز عزای عمومی اعلام میکنم و به ملت عزیز ایران تسلیت میگویم. جناب آقای مخبر طبق اصل ۱۳۱ قانون اساسی در مقام مدیریت قوه‌ی مجریه قرار میگیرد و موظف است به همراهی رؤسای قوای مقنّنه و قضائیه ترتیبی دهند که ظرف حداکثر پنجاه روز رئیس جمهور جدید انتخاب شود. ▪️در پایان تسلیت صمیمی خود را به مادر گرامی جناب آقای رئیسی و همسر فاضل و بزرگوار ایشان و دیگر بازماندگان رئیس جمهور و خانواده‌های محترم همراهان بویژه والد ماجد جناب آقای آل هاشم معروض میدارم و صبر و تسلای آنان و رحمت الهی برای درگذشتگان را مسألت میکنم. سیّدعلی خامنه‌ای ۴۰۳/۲/۳۱ ▫️▫️▫️ 🏴
📣 | مباحث مفید از کتاب فتح الملک العلی 🔺 جلسه یازدهم ⭕️ اهل بدعت فاسق اند و فاسق غیر قابل اعتماد ⁉️ برخی اشکال کرده و گفته اند: علت اینکه سخن اهل بدعت (شیعیان) در روایت قبول نمی شود، این است که عقیده آنان باعث فسق است و چگونه می توان به سخن فاسق اعتماد کرد؟ 🔹 ابن صدیق غماری در پاسخ چند نکته جالب را بیان می کند: 👇 ادامه بحث ... @kharejkalam
⭕️ 1. عدم شمول تعریف فسق بر اهل بدعت 🔹 این سخن باطل است، زیرا فاسق به کسی گفته می شود که می داند حدود الهی چیست با این حال از آن خارج می شود، اما کسی که شما او را اهل بدعت می دانید، از حکم خدا خارج نشده است، زیرا او به آنچه اعتقاد دارد حکم خدا است عمل کرده است، اتفاقا او می گوید حکم خدا آن چیزی است که من می گویم. حداکثر چیزی که درباره این فرد می توان گفت این است که او در اجتهادش خطا کرده است و چنین فردی ضال و گمراه است نه فاسق، و میان این دو فرق است. 🔹 این اصطلاح اهل سنت است که اهل بدعت را فاسق می دانند، اما با گفتن آن، حقیقت مساله عوض نمی شود. آیا دلیلی داریم که هر جا کلمه فسق آمد، پس دیگر خبر چنین فردی قابل قبول نیست؟ علاوه بر اینکه خروج از حکم خدا منحصر در کذب نیست و لذا ممکن است فردی فاسق باشد اما نه به خاطر دروغگویی بلکه به خاطر گناهی دیگر، چنین فردی فاسق است اما کاذب نیست. 🔹 آری، اگر فردی گناهانی می کند که به دروغ گویی هم مرتبط است، در این صورت دیگر نمی توان به خبر او اعتماد کرد. مثل کسی که می داند شرب خمر حرام است، اما تقوا ندارد و می خورد، و یا می داند اکل مال به باطل حرام است، با این حال می خورد. روشن است که چنین شخص ابایی ندارد که به رسول خدا (ص) هم دروغ ببندد. البته باید در نظر داشت که درست است که ملازمه ای نیست که چنین فردی حتما دروغ بگوید، اما اعتماد به او را متزلزل شده و نیازمند احراز است. ابن صدیق می گوید: ولی اهل بدعت بودن، مانند شرب خمر و حرام خواری نیست، زیرا او از نظر خودش مرتکب حرامی نشده است تا نگران باشیم که در حدیث هم دروغ می گوید. ⭕️ 2. اعتقاد بالاتر برخی اهل بدعت درباره دروغ 🔹 نکته بالاتر اینکه برخی از اهل بدعت، مرتکب کبیره را کافر و مخلد در آتش جهنم می دانند در حالی که ما اهل سنت مرتکب کبیره را فاسق می دانیم. روشن است که عقیده این اهل بدعت بیشتر موجب اجتناب از دروغگویی می شود. (معتزله معتقد هستند مرتکب کبیره کافر است و اگر توبه نکند مخلد در آتش بوده و شفاعت شامل حال او نمی شود). آیا درست است که ما خبر چنین فردی را قبول نکنیم و او را فاسق بدانیم در حالی که او ویژگی هایی دارد که در اعتبار راوی خیلی مهمتر است؟ ⭕️ 3. وجود افرادی در نهایت تقوا و دینداری در میان شیعیان 🔹 ابن صدیق غماری می گوید: در میان روافض و اهل بدعت کسانی هستند که از در نهایت تقوا و دینداری و پاکدامنی هستند، و ملاکات اعتماد به خبر را در بالاترین سطح دارند. اکنون آیا صحیح است که ما به خاطر برخی عقاید مانند اینکه امیرالمومنین (ع) را افضل می داند، سخنشان را بالکل رد کنیم؟ 🔹 این سخن این پیامد باطل را دارد که ما سخن کسانی که غرق در معصیت هستند را با اهل بدعتی که اهل تقوا هستند، در یک ردیف قرار دهیم. آیا حرف یزید و اعمش را که از روات شیعه و بسیار پایبند است را در یک ردیف قرار می دهید؟ آیا عبدالرزاق شیعی که خیلی متدین و اهل ورع است را همانند حجاج بن ثقفی خون ریز در یک ردیف قرار می دهید؟ این مانند آن است که فردی در رانندگی مرتکب یک خطا کوچک شود و ما او را در کنار آدمکش ها و تبهکاران حرفه ای قرار دهیم. 🔍 این بحث ادامه دارد ... 📙 برگرفته از: فتح الملک العلی، ص 86؛ درس خارج امامت، حضرت استاد ربانی گلپایگانی 98/11/15 @kharejkalam
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️🖌 حضرت استاد 🟪 درس خارج کلام ▪️ موضوع اصلی: حقیقت و خاستگاه پیامبری | حقیقت مشترک میان ادیان ▫️نکاتی درباره رئیس جمهور فقید و با اخلاص، حضرت آقای رئیسی (ره) ▫️حاصل بحث درباره معنای کتاب و حکمت در قرآن ▫️تقدم سه مرتبه تزکیه بر تعلیم و یکبار تعلیم بر تزکیه در آیات قرآن 🟣 جلسه شصت و ششم ☀️1403/03/05 @kharejkalam
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️🖌 حضرت استاد 🟪 درس خارج کلام ▪️ موضوع اصلی: حقیقت و خاستگاه پیامبری | حقیقت مشترک میان ادیان ▫️تزکیه و تعلیم در قرآن و وجه تقدم هر کدام بر دیگری ▫️اشکال و جواب ▫️حجت بودن انبیاء برای منحرفین و مومنین 🟣 جلسه شصت و هفتم ☀️1403/03/06 @kharejkalam
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️🖌 حضرت استاد 🟪 درس خارج کلام ▪️ موضوع اصلی: حقیقت و خاستگاه پیامبری | حقیقت مشترک میان ادیان ▫️توحید شالوده ترین هدف انبیاء الهی ▫️آرمان عدالت، و آرمان توحید ▫️رابطه سایر آرمان های انبیاء و آرمان توحید 🟣 جلسه شصت و هشتم ☀️1403/03/07 @kharejkalam
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️حضرت استاد 🟧 درس ، بر اساس کتاب المراجعات | مراجعه 58، نقد و ارزیابی اشکالات حدیث غدیر ▫️روایات ذیل آیه تبلیغ و دلالت آن بر امامت امیرالمومنین (ع) ▫️نکته ای از موازین رجالی اهل سنت ▫️1. روایت ابن عباس ▫️2. روایت ابوسعید خدری 🔶 جلسه چهلم ☀️1403/03/08 🌹 اللّهُمَّ عَجل لِوَلیِّکَ الفَرَج 🌹 @kharejkalam
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️حضرت استاد 🟧 درس ، بر اساس کتاب المراجعات | مراجعه 58، نقد و ارزیابی اشکالات حدیث غدیر ▫️سخن ابن حجر عسقلانی درباره مراتب راویان حدیث ▫️سومین روایت ذیل آیه تبلیغ، روایت ابن عساکر ▫️چهارمین روایت، روایت واحدی ▫️اعتبار روایت بر اساس شواهد تاریخی و واقعیت های عینی ▫️اشکالات مربوط به آیه تبلیغ . 🔶 جلسه چهل و یکم ☀️1403/03/09 🌹 اللّهُمَّ عَجل لِوَلیِّکَ الفَرَج 🌹 @kharejkalam
🔻مراتب دوازهگانه راویان در تقریب التهذیب، ابن حجر عسقلانی، ص 80 و 81 ...