📢 «رئیسی عزیز خستگی نمیشناخت»
✍️ پیام تسلیت رهبر انقلاب اسلامی و اعلام عزای عمومی در پی درگذشت شهادتگونه رئیسجمهور و همراهان گرامی ایشان
📝 حضرت آیتالله خامنهای در پیامی شهادت حجتالاسلام والمسلمین سیّدابراهیم رئیسی رئیسجمهور اسلامی ایران، دکتر امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، حجتالاسلاموالمسلمین آلهاشم نماینده ولیفقیه در آذربایجان شرقی، دکتر رحمتی استاندار آذربایجان شرقی و همراهان گرامی ایشان در سانحه هوایی را تسلیت گفتند.
📝 متن پیام تسلیت رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم الله الرّحمن الرّحیم
انا لله و انا الیه راجعون
▪️با اندوه و تاسف فراوان خبر تلخِ درگذشتِ شهادت گونهی عالم مجاهد، رئیس جمهور مردمی و با کفایت و پرتلاش، خادمالرضا علیه السلام جناب حجة الاسلام و المسلمین آقای حاج سید ابراهیم رئیسی و همراهان گرامی ایشان رضوان الله علیهم را دریافت کردم.
▪️این حادثهی ناگوار در اثنای یک تلاش خدمترسانی اتفاق افتاد؛ همهی مدت مسئولیت این انسان بزرگوار و فداکار چه در دوران کوتاه ریاست جمهوری و چه پیش از آن، یکسره به تلاش بیوقفه در خدمت به مردم و به کشور و به اسلام سپری شد.
▪️رئیسی عزیز خستگی نمیشناخت. در این حادثهی تلخ، ملت ایران، خدمتگزار صمیمی و مخلص و با ارزشی را از دست داد. برای او صلاح و رضایت مردم که حاکی از رضایت الهی است بر همه چیز ترجیح داشت، از این رو آزردگیهایش از ناسپاسی و طعن برخی بدخواهان، مانع تلاش شبانه روزیش برای پیشرفت و اصلاح امور نمیشد.
▪️در این حادثهی سنگین شخصیتهای برجستهئی مانند حجةالاسلام آل هاشم امام جمعهی محبوب و معتبر تبریز، جناب آقای امیر عبداللهیان وزیر خارجهی مجاهد و فعال، جناب آقای مالک رحمتی استاندار انقلابی و متدین آذربایجان شرقی و گروه پروازی و دیگر همراهان نیز به رحمت الهی پیوستند.
▪️اینجانب پنج روز عزای عمومی اعلام میکنم و به ملت عزیز ایران تسلیت میگویم. جناب آقای مخبر طبق اصل ۱۳۱ قانون اساسی در مقام مدیریت قوهی مجریه قرار میگیرد و موظف است به همراهی رؤسای قوای مقنّنه و قضائیه ترتیبی دهند که ظرف حداکثر پنجاه روز رئیس جمهور جدید انتخاب شود.
▪️در پایان تسلیت صمیمی خود را به مادر گرامی جناب آقای رئیسی و همسر فاضل و بزرگوار ایشان و دیگر بازماندگان رئیس جمهور و خانوادههای محترم همراهان بویژه والد ماجد جناب آقای آل هاشم معروض میدارم و صبر و تسلای آنان و رحمت الهی برای درگذشتگان را مسألت میکنم.
سیّدعلی خامنهای
۴۰۳/۲/۳۱
▫️▫️▫️
🏴
📣 #مباحث_امامت | مباحث مفید از کتاب فتح الملک العلی
🔺 جلسه یازدهم
⭕️ اهل بدعت فاسق اند و فاسق غیر قابل اعتماد
⁉️ برخی اشکال کرده و گفته اند: علت اینکه سخن اهل بدعت (شیعیان) در روایت قبول نمی شود، این است که عقیده آنان باعث فسق است و چگونه می توان به سخن فاسق اعتماد کرد؟
🔹 ابن صدیق غماری در پاسخ چند نکته جالب را بیان می کند:
👇 ادامه بحث ...
@kharejkalam
⭕️ 1. عدم شمول تعریف فسق بر اهل بدعت
🔹 این سخن باطل است، زیرا فاسق به کسی گفته می شود که می داند حدود الهی چیست با این حال از آن خارج می شود، اما کسی که شما او را اهل بدعت می دانید، از حکم خدا خارج نشده است، زیرا او به آنچه اعتقاد دارد حکم خدا است عمل کرده است، اتفاقا او می گوید حکم خدا آن چیزی است که من می گویم. حداکثر چیزی که درباره این فرد می توان گفت این است که او در اجتهادش خطا کرده است و چنین فردی ضال و گمراه است نه فاسق، و میان این دو فرق است.
🔹 این اصطلاح اهل سنت است که اهل بدعت را فاسق می دانند، اما با گفتن آن، حقیقت مساله عوض نمی شود. آیا دلیلی داریم که هر جا کلمه فسق آمد، پس دیگر خبر چنین فردی قابل قبول نیست؟ علاوه بر اینکه خروج از حکم خدا منحصر در کذب نیست و لذا ممکن است فردی فاسق باشد اما نه به خاطر دروغگویی بلکه به خاطر گناهی دیگر، چنین فردی فاسق است اما کاذب نیست.
🔹 آری، اگر فردی گناهانی می کند که به دروغ گویی هم مرتبط است، در این صورت دیگر نمی توان به خبر او اعتماد کرد. مثل کسی که می داند شرب خمر حرام است، اما تقوا ندارد و می خورد، و یا می داند اکل مال به باطل حرام است، با این حال می خورد. روشن است که چنین شخص ابایی ندارد که به رسول خدا (ص) هم دروغ ببندد. البته باید در نظر داشت که درست است که ملازمه ای نیست که چنین فردی حتما دروغ بگوید، اما اعتماد به او را متزلزل شده و نیازمند احراز است.
ابن صدیق می گوید: ولی اهل بدعت بودن، مانند شرب خمر و حرام خواری نیست، زیرا او از نظر خودش مرتکب حرامی نشده است تا نگران باشیم که در حدیث هم دروغ می گوید.
⭕️ 2. اعتقاد بالاتر برخی اهل بدعت درباره دروغ
🔹 نکته بالاتر اینکه برخی از اهل بدعت، مرتکب کبیره را کافر و مخلد در آتش جهنم می دانند در حالی که ما اهل سنت مرتکب کبیره را فاسق می دانیم. روشن است که عقیده این اهل بدعت بیشتر موجب اجتناب از دروغگویی می شود. (معتزله معتقد هستند مرتکب کبیره کافر است و اگر توبه نکند مخلد در آتش بوده و شفاعت شامل حال او نمی شود). آیا درست است که ما خبر چنین فردی را قبول نکنیم و او را فاسق بدانیم در حالی که او ویژگی هایی دارد که در اعتبار راوی خیلی مهمتر است؟
⭕️ 3. وجود افرادی در نهایت تقوا و دینداری در میان شیعیان
🔹 ابن صدیق غماری می گوید: در میان روافض و اهل بدعت کسانی هستند که از در نهایت تقوا و دینداری و پاکدامنی هستند، و ملاکات اعتماد به خبر را در بالاترین سطح دارند. اکنون آیا صحیح است که ما به خاطر برخی عقاید مانند اینکه امیرالمومنین (ع) را افضل می داند، سخنشان را بالکل رد کنیم؟
🔹 این سخن این پیامد باطل را دارد که ما سخن کسانی که غرق در معصیت هستند را با اهل بدعتی که اهل تقوا هستند، در یک ردیف قرار دهیم. آیا حرف یزید و اعمش را که از روات شیعه و بسیار پایبند است را در یک ردیف قرار می دهید؟ آیا عبدالرزاق شیعی که خیلی متدین و اهل ورع است را همانند حجاج بن ثقفی خون ریز در یک ردیف قرار می دهید؟
این مانند آن است که فردی در رانندگی مرتکب یک خطا کوچک شود و ما او را در کنار آدمکش ها و تبهکاران حرفه ای قرار دهیم.
🔍 این بحث ادامه دارد ...
#مباحث_امامت
📙 برگرفته از: فتح الملک العلی، ص 86؛
درس خارج امامت، حضرت استاد ربانی گلپایگانی 98/11/15
@kharejkalam
14030305.mp3
15.5M
▫️🖌 حضرت استاد #ربانی_گلپایگانی
🟪 درس خارج کلام
▪️ موضوع اصلی: حقیقت و خاستگاه پیامبری
| حقیقت مشترک میان ادیان
▫️نکاتی درباره رئیس جمهور فقید و با اخلاص، حضرت آقای رئیسی (ره)
▫️حاصل بحث درباره معنای کتاب و حکمت در قرآن
▫️تقدم سه مرتبه تزکیه بر تعلیم و یکبار تعلیم بر تزکیه در آیات قرآن
🟣 جلسه شصت و ششم
☀️1403/03/05
@kharejkalam
14030306.mp3
14.35M
▫️🖌 حضرت استاد #ربانی_گلپایگانی
🟪 درس خارج کلام
▪️ موضوع اصلی: حقیقت و خاستگاه پیامبری
| حقیقت مشترک میان ادیان
▫️تزکیه و تعلیم در قرآن و وجه تقدم هر کدام بر دیگری
▫️اشکال و جواب
▫️حجت بودن انبیاء برای منحرفین و مومنین
🟣 جلسه شصت و هفتم
☀️1403/03/06
@kharejkalam
14030307.mp3
14.5M
▫️🖌 حضرت استاد #ربانی_گلپایگانی
🟪 درس خارج کلام
▪️ موضوع اصلی: حقیقت و خاستگاه پیامبری
| حقیقت مشترک میان ادیان
▫️توحید شالوده ترین هدف انبیاء الهی
▫️آرمان عدالت، و آرمان توحید
▫️رابطه سایر آرمان های انبیاء و آرمان توحید
🟣 جلسه شصت و هشتم
☀️1403/03/07
@kharejkalam
14030308.mp3
13.48M
▪️حضرت استاد #ربانی_گلپایگانی
🟧 درس #خارج_امامت، بر اساس کتاب المراجعات
| مراجعه 58، نقد و ارزیابی اشکالات حدیث غدیر
▫️روایات ذیل آیه تبلیغ و دلالت آن بر امامت امیرالمومنین (ع)
▫️نکته ای از موازین رجالی اهل سنت
▫️1. روایت ابن عباس
▫️2. روایت ابوسعید خدری
🔶 جلسه چهلم
☀️1403/03/08
🌹 اللّهُمَّ عَجل لِوَلیِّکَ الفَرَج 🌹
@kharejkalam
14030309.mp3
16.52M
▪️حضرت استاد #ربانی_گلپایگانی
🟧 درس #خارج_امامت، بر اساس کتاب المراجعات
| مراجعه 58، نقد و ارزیابی اشکالات حدیث غدیر
▫️سخن ابن حجر عسقلانی درباره مراتب راویان حدیث
▫️سومین روایت ذیل آیه تبلیغ، روایت ابن عساکر
▫️چهارمین روایت، روایت واحدی
▫️اعتبار روایت بر اساس شواهد تاریخی و واقعیت های عینی
▫️اشکالات مربوط به آیه تبلیغ .
🔶 جلسه چهل و یکم
☀️1403/03/09
🌹 اللّهُمَّ عَجل لِوَلیِّکَ الفَرَج 🌹
@kharejkalam
🔻شرح و ترجمه
سخن ابن حجر عسقلانی درباره مراتب راویان حدیث
ابن حجر در کتاب «تقریب التهذیب» چند قسم برای روات حدیث در زمینه اعتبار و وثاقت آنها بیان می کند:
1. مرتبه اول صحابه هستند که از نظر اهل سنت اجماع در وثاقت آنها وجود دارد.
2. مرتبه دوم، رواتی است که در مرتبه بعد از صحابه قرار دارند و مورد مدح و توثیق قرار گرفته اند. از اینها با عنوان «ثقه ثقه» یاد می کنم.
3. مرتبه سوم، کمی پایین تر است و با تعبیر «ثقه ثبت» از آنها یاد می شود.
4. مرتبه چهارم که باز جزء ثقات محسوب می شود در درجه پایین تری از مرتبه سوم قرار دارند و از آنها با تعبیر «صدوق و لاباس به» یاد می شود.
5. مرتبه پنجم درجه پایین تری هستند و با تعبیر «صدوق یهم» یا «صدوق قد یخطا» به آنها اشاره شده است. این درجه هم پذیرفته شده اند. در همین قسم است کسانی که صادق هستند اما اهل بدعت هستند و از جهت مذهب نقص دارند. این نقص مخل به اعتبار حدیث آنها نیست. ابن حجر می گوید: من این راویان را مورد قبول دارم و اینگونه از آنها تعبیر می کنم.
در مورد این اقسام اگر معارضه ای صورت نگیرد، روایات آنها پذیرفته می شود اما اگر معارضه ای واقع شود، روایتی که درجه بالاتری قرار دارند پذیرفته می شود.
6. مرتبه ششم کسانی هستند که کم حدیث نقل کرده اند و چیزی هم در مورد ضعف از آنها نقل نشده است، البته مدح هم ندارند. روایات این راویان قبول است به شرط اینکه روایت متابع داشته باشند.
7. مرتبه هفتم راویانی هستند که افراد زیادی از آنها روایت نقل کرده اند اما توثیقی ندارند. با عبارت مستور از آنها یاد می شود و روایاتشان نه رد و نه قبول می شود.
8. مرتبه هشتم، راویانی است که فرد معتبری آنان را توثیق نکرده است و از آن طرف ضعف هم دارند اما ضعف آنها مفسر نیست یعنی وجهی برای آن بیان نشده و فقط به صورت کلی گفته شده ضعیف است. ابن حجر می گوید به نظر من این قسم راویان ضعیف هستند.
9. مرتبه نهم راویانی هستند که تنها یک نفر از آنها روایت نقل کرده و توثیقی هم ندارند و مجهول هستند.
10. مرتبه دهم کسانی هستند که توثیقی ندارند و تضعیف هم شده و قدح دارند. اینها را متروک یا ساقط می گوییم.
11. مرتبه یازدهم کسانی هستند که نسبت کذب به آنها داده شده است.
12. مرتبه دوازدهم کسانی هستند که واضع و جاعل حدیث هستند.
در میان این مراحل دوازده گانه تا مرتبه پنجم، قابل قبول هستند اما مراتب ششم به بعد دیگر روایاتشان مقبول نیست.
@kharejkalam
14030312.mp3
16.41M
▫️🖌 حضرت استاد #ربانی_گلپایگانی
🟪 درس خارج کلام
▪️ موضوع اصلی: حقیقت و خاستگاه پیامبری
| حقیقت مشترک میان ادیان
▫️قلمرو و کارکرد دین در نگاه نویسنده مسیر پیامبری
▫️نقد و بررسی
▫️معنای حداقلی و حداکثری سکولاریسم
▫️رابطه سکولاریسم با علم تجربی، عقلانیت و مدرنیته
▫️سکولاریسم و اعتقاد به خداوند
▫️ادیان و مساله سکولاریسم
▫️مسئولیت حکومت در عصر غیبت
🟣 جلسه شصت و نهم
☀️1403/03/12
@kharejkalam
14030313.mp3
16.8M
▫️🖌 حضرت استاد #ربانی_گلپایگانی
🟪 درس خارج کلام
▪️ موضوع اصلی: حقیقت و خاستگاه پیامبری
| حقیقت مشترک میان ادیان
▫️دین و کارکرد اجتماعی و سیاسی
▫️نقد و بررسی
▫️کلام شهید صدر در تفاوت مکتب اقتصادی و علم اقتصاد
▫️سخن شهید مطهری در رابطه علم و دین
🟣 جلسه هفتادم
☀️1403/03/13
@kharejkalam
◾ سالگرد ارتحال ملکوتی بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) و قیام خونین ۱۵ خرداد بر مردم ایران و آزادگان سراسر جهان تسلیت باد.
◾رهبری ساده زیست و مردمیکه به عنوان نه تنها یک سیاستمدار بلکه یک عالم بزرگ دینی و یک مجاهد خستگی ناپذیر، با ایمان و اعتقاد و آزادگی راه مبارزه با بی عدالتی و ظلم را هموار و حکومت ستم شاهی را ویران کرد؛ 14 خرداد ماه نه تنها یادآور سالروز ارتحال جانسوز رهبر کبیر انقلاب اسلامی است بلکه یادآور قیام خونین 15 خرداد است که در شکل گیری انقلاب اسلامی نقش بسزایی داشت.
🔸در ثنای پیر عشق
🔻شعر از حضرت استاد ربانی گلپایگانی
وصف آن گویم که او روح خداست آن که گفتارش همه ذکر خداست
آن که در حکمت چو لقمان حکیم حدس(1) او الهامی از سوی خداست
صبر ایوب است، صبر آن عزیز همچو اسماعیل، در صدق و وفاست
بت شکن، خصم همه نمرودیان چو خلیل الله، آن روح خداست
پر خروش اندر مصاف کافران خشم و قهرش موسی عمران نماست
از دم عیسایی آن رادمــــــرد زنده دلها و همه اندیشه هاست
خُلق او یادآور «خلق عظیم»(2) راستی، او یادگار مصطفی است
با صلابت استوار و با نشاط در شجاعت چون علی مرتضاست
باشد او سرچشمه خیر کثیر گوهری از کوثر(3) خیر النساست
👇🏻 ادامه شعر
@kharejkalam
...
درس اخلاص از علی آموخت او عفو و حلمش چون امام مجتباست
از حسین آموخت درس انقلاب نهضت او جلوه ای از کربلاست
هم به زندان رفت و هم تبعید شد شیوه کاظم هم آیین رضاست
قائد اعظم امام مسلمین نائب بر حق ختم اوصیاست
تخم یاس و بیم از دلها زدود مژده پیروزیش دائم نداست
درس وحدت داد با قول و عمل عامل پیروزی و رمز بقاست
کشف اسرار(4) عنودان کرد او زآنکه او دانا به مکر و حیله هاست
پرده از سر خلافت برگرفت در ولایت رازدان آن مقتداست
شاهد این مدعا مصباح(5) اوست عارفان را مرشد و هم رهنماست
رازها بگشوده در سر الصلاه(6) مخلصان را بهره ها از رازهاست
در مکاسب(7) شیخ اعظم را بدیل بیع(8) او فقه جواهر را صلاست
جلوه ای دیگر ز فقه ناب او همچو تحریر الوسیله(9) پر بهاست
از حکومت(10) بحث های ناب کرد بر اساس آن قیام ما بپاست
او اصول فقه را تهذیب(11) کرد الرسائل(12) حاوی بس نکته هاست
سوره الحمد را تفسیر(13) کرد پرتوی از بطن(14) قرآن خداست
مدح حاضر گویم او را بعد مرگ زآنکه او پیوسته حاضر نزد ماست
نیک دانستی که آن ممدوح کیست او خمینی، مهرش اندر سینه هاست
آن مجاهد رادمرد روزگار آن که یادش، یاد آیین خداست
وصف او از کوه پرسیدم، بگفت ای عجب این استقامت از کجاست
آسمان در وصف او گفت آشکار اوج فکرش برتر از اوج سماست
چشمه چوشان بوصف او بگفت در فضایل او خود از سرچشمه هاست
موج دریا را بپرسیدم از او گفت خشم او خروش موجهاست
ماء طاهر، روح پاکش را گواه روح او خود پرتو روح خداست
با همه فضل و کمالاتش بگفت افتخارم بوسه رزمنده هاست
از تواضع قائد اعظم بگفت هان، مردم، راهبر فهمیده هاست
نه همین کرد او قیام اندر حیات انقلابی دیگر از مرگش بپاست
لحظه ای در مرگ او اندیشه کن این چنین مرگی حیاتش از قفاست
گر چه او در مرقدش خوش آرمید عاشقان را رفته خواب از دیده هاست
با دلی آرام و پر امید رفت واصل اینک او به جمع اولیاست
هیچ میدانی چه شد کو زود رفت؟ در پس این حادثه صد نکته هاست
داغ یاران و عزیزانش بسوخت سینه اش آماج تیر غصه هاست
آه مظلومان دلش را می گداخت درد محرومان مر او را رنجهاست
عاقبت قلبش بایستاد از طپش آری این تاوان آن اندوه هاست
مهر و لطفش شامل برنا و پیر پیر و برنا مهر او بر دل سزاست
لحظه دیدار او بعد از فـــراق (15) اشک شوق عاشقان برگونه هاست
دیدهها در روز مرگش خون گریست جمله محرومان عالم در عزاست
در وصیت نیز همچون مصطفی کان وصیت جلوه از وحی خداست
گفت از قرآن و از عترت سخن کاین دو، راه رستگاری و هُداست
از تفاهم، و ز صفا بسیار گفت زآنکه این دو، عامل نصر و بقاست
«عاشقا» این قصه ای بی منتهاست وصف پیر عشق را، کی منتهاست؟
🔻 قم، حوزه علمیه، علی ربانی گلپایگانی
26 خرداد ماه سال 68
@kharejkalam
🔻پاورقی ها
(1) کمال حدس قوة قدسیة یکاد زیتها یضیئ ماتیة
(2) اشاره است به آیه شریفه «انک لعلی خلق عظیم» که در وصف پیامبر (ص) نازل گردیده است.
(3) اشاره به آیه شریفه «انا اعطیناک الکوثر» که مصداق بارز آن فاطمه زهرا (س) است.
(4) اشاره است به کتاب کشف الاسرار از حضرت امام (ره)
(5) اشاره به کتاب مصباح الهدایة الی الخلافة و الولایة تالیف حضرت امام (ره)
(6) اشاره به سر الصلاة یا صلاة العارفین و معارج السالکین، تالیف حضرت امام (ره)
(7) اشاره به کتاب المکاسب المحرمة، تالیف حضرت امام (ره)
(8) اشاره به کتاب البیع، حضرت امام (ره)
(9) تحریر الوسیلة، تالیف حضرت امام (ره)
(10) اشاره است به بحث های کتاب ولایت فقیه یا حکومت اسلامی که حضرت امام (ره) به هنگام تبعید در نجف اشراف تالیف فرمودند.
(11) اشاره به کتاب تهذیب الاصول که تقریرات بحث های اصولی حضرت امام (ره) می باشد و توسط حضرت استاد سبحانی نوشته شده است.
(12) اشاره به کتاب الرسائل حضرت امام (ره) است که حاوی چند رساله در مباحث اصول است و به قلم معظم له نگارش یافته است.
(13) اشاره به تفسیر عارفانه سوره حمد توسط حضرت امام (ره)
(14) اشاره است به روایاتی که می گویند قرآن دارای بطن یا بطونی است که تنها زبدگان بر آن واقفند.
(15) اشاره است به روزی که حضرت امام (ره) به وطن برگشت و عاشقان و مریدان پس از سالها فراق به وصال معشوق و مراد خود نائل شدند و از فرط شادمانی می گریستند.
...