eitaa logo
دروس خارج حضرت استاد ربانی گلپایگانی
1.4هزار دنبال‌کننده
196 عکس
55 ویدیو
511 فایل
ارتباط با کانال از طریق @h_mojtabazadeh آرشیو صوت ها از طریق سایت مدرسه فقاهت http://eshia.ir/Aqaed/Archive/
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ با موضوع مهدویت : جریان انحرافی احمد بصری 👈🏻 قسمت هفتم: | روش‎های احمد بصری در اثبات ادعاهای خود (3) 🔺 3. تحریف 🔹 احمد و یارانش، برای اثبات ادعای خود، به تغییر معنا در روایات روی آورده، اخباری را که به آن‎ها ارتباط ندارد و در مورد حضرت مهدی(ع) نقل شده است، به خود نسبت می‏دهند، به گونه‏ای که گویی دیگر احساس نیازی به آمدن حضرت مهدی(عج) وجود ندارد و تمام آن کارهایی که ایشان قرار است در زمان ظهور انجام دهند، این فرد دروغ‎گو به خود نسبت می‎دهد. 🔺 نام مخفی و نام آشکار 🔹 در روایتی از امیرالمؤمنین(ع) درباره اوصاف مهدی موعود(عج) آمده است: «یخرج رجل من ولدی فی آخر الزمان، أبیض اللون مشرب بالحمرة، مبدح البطن، عریض الفخذین، عظیم مشاش المنکبین، بظهره شامتان، شامة علی لون جلده و شامة علی شبه شامة النبی(ص)، له اسمان اسم یخفی و اسم یعلن، فأما الذی یخفی فاحمد و أما الذی یعلن فمحمد» (کمال الدین، ج2، ص653.): از فرزندان من در آخر الزمان فرزندی ظهور کند که رنگش سفید متمایل به سرخی، سینه‏اش فراخ، ران‏هایش ستبر، شانه‏هایش قوی است و در پشتش دو خال است، یکی به رنگ پوستش و دیگری مشابه خال پیامبر(ص) و دو نام دارد، یکی نهان و دیگری آشکار. نام نهان، احمد و نام آشکار، محمد است. هواداران احمد بصری گفته‎اند: مراد از عبارت «اسم» در این‎جا «شخصیت» می‏باشد و نمی‎توان آن را بر معنای حقیقی اسم یعنی «نام افراد» حمل کرد؛ از این رو مدعی هستند که در روایت، به شخصیت مخفی و گمنام احمد در برابر شخصیت آشکار و شناخته شده حضرت مهدی(عج) اشاره شده است (ر.ک: المتشابهات، ج1-4، ص 229). 🔍 ادامه👇👇
... 🔺 نقد ✅ این افراد در تعیین مصداق برای صفات ذکر شده در ابتدای روایت، تصریح می‏کنند که این صفات، اختصاص به امام مهدی(عج) دارد و امیرالمؤمنین(ع) در مقام بیان خصوصیات جسمانی حضرت مهدی(عج) بوده است؛ اما ادامه روایت را بدون دلیل، اشاره به دو فرد می‏دانند (یمانی موعود حجت الله، ص 58). در هر حال، اشتباه این گروه در استدلال به روایت مزبور آشکار است، زیرا امیرالمؤمنین(ع) همه این خصوصیات و از جمله نام آشکار و مخفی را برای یک فرد ذکر کرده‎اند، نه دو نفر؛ عبارت‏های مفرد موجود در روایت مانند «یخرج رجل»، «له»، «رایته» و «یده»، نشان این ادعایند. به یقین امیرالمؤمنین(ع) دو اسم را برای یک فرد بیان کرده‎اند و مرادشان در این روایت، حضرت مهدی(عج) است. مراد از اسم مخفی نیز این است که عموماً مردم، حضرت مهدی(عج) را با نام «محمد» می‎شناسند و کمتر از نام «احمد» استفاده می‎کنند. 🔺 مهدی(عج) هم کنیه با عمویش 🔹 عیسی خشاب گفته است: «قُلت للحسین بن علی(ع) «أنت صاحب هذا الامر؟» قال: «لا، و لکن صاحب الامر الطرید الشرید، الموتور بابیه، المکنی بعمه، یضع سیفه علی عاتقه ثمانیة أشهر» (الامامة و التبصرة، ص 115): به امام حسین(ع) گفتم: «آیاشما صاحب الامر هستید؟» فرمود: «نه؛ اما صاحب الامر، طرید و شرید و خونخواه پدرش و دارای کنیه عمویش می‏باشد. او شمشیرش را هشت ماه روی دوش خود می‏نهد». هوادان احمد بصری، مدعی‎اند که مراد از صاحب الامر در این روایت، حضرت مهدی(عج) نیست؛ بلکه شخص احمد می‎باشد، زیرا کنیه امام مهدی(عج)، ابوالقاسم بوده و ایشان نمی‏تواند کنیه‏ای مطابق با اسم عمویش، عباس بن علی بن ابی طالب (ابوالعباس) (ع) داشته باشد؛ لذا روایت، اشاره به فردی دارد که کنیه‎اش «ابوالعباس» بوده و آن فرد، احمد است (الجواب المنیر، ج1-3، ص192). 🔺 نقد ✅ در روایات آمده است که حضرت ولی عصر(عج) دو کنیه دارد، یکی ابوالقاسم و دیگری ابوجعفر (کمال الدین، ج2،ص 475) . بنابراین، احتمال دارد مراد از عموی صاحب الامر در این روایت، جعفر کذاب باشد و کنیه ابوجعفر منسوب به او است. ـــــــــــــــــــــــــــ 📙 برگرفته از کتاب مهدویت، استاد ربانی گلپایگانی، •┈┈••✾••┈┈• 🌐@kharejkalam
⭕️ با موضوع مهدویت : جریان انحرافی احمد بصری ـــــــــــــــــــــــــــ 👈🏻 قسمت هشتم: | روش‎های احمد بصری در اثبات ادعاهای خود (4) 🔺 4. استخاره 🔹 احمد بصری، معتقد است که می‏توان از طریق استخاره با قرآن، به امامت یک امام پی‏برد و حقانیت او را ثابت کرد. در این‏باره به سه روایت استدلال کرده است (ادله جامع یمانی، ص 52) : 🔺 روایت اول 🔹 جاء رجل إلی أمیر المؤمنین(ع) فقال له: «یا أمیر المؤمنین نبئنا بمهدیکم» ... ثم رجع إلی صفة المهدی(عج) فقال: «أوسعکم کهفا و أکثرکم علماً و أوصلکم رحما. اللهم فاجعل بعثه خروجاً من الغمة و اجمع به شمل الأمّة، فإن خار الله لک فاعزم و لا تنثن عنه إن وفقت له و لا تجوزن عنه إن هدیت إلیه هاه -و أوما بیده إلی صدره- شوقاً إلی رؤیته» (غیبت نعمانی، ص 214) : مردی نزد امیرالمؤمنین(ع) آمد و عرض کرد: «ای امیرمؤمنان! ما را از مهدی خودتان (مهدی موعود که از اهل بیت نبوی است)، آگاه کنید...» سپس آن حضرت به توصیف مهدی(ع) پرداخته، فرمود: «ساحت و درگاهش، از همه شما وسیع‌تر و دانش او از همه شما فزون‏تر است. خویشان و نزدیکان را بیش از همه شما سرکشی می‏کند. پروردگارا! بر انگیخته شدن او را مایه در آمدن از دلتنگی و اندوه قرار ده و به واسطه او پراکندگی امّت را جمع ساز. اگر خداوند برای تو خیر خواست، عزم خود استوار کن و اگر در راه رسیدن به خدمت او توفیق یافتی، از او به دیگری باز مگرد و هرگاه به سویش راه یافتی، از او در مگذر». پس از این [سخن] آه برآورد- و در این حال با دست خویش به سینه خود اشاره کرد- و فرمود: «به دیدن او مشتاقم!» 🔍 ادامه👇👇 ...
🔺 نقد ✅ عبارت «خارالله لک»، نه تنها اشاره‏ای به استفاده از استخاره برای اثبات امامت ندارد؛ بلکه عنوانی عمومی و به معنای عنایت خداوند بر فرد و همراهی با حضرت مهدی(عج) است. لغت شناسان می‎گویند: خار الله لک: ای أعطاک الله ما هو خیر لک؛ (النهایة، ج2، ص 91؛ لسان العرب، ج5، ص 187؛ مجمع البحرین، ج3، ص 296). مراد از «خار الله لک» یعنی خداوند به تو خیر عطا کند. مراد امیرالمؤمنین(ع) نیز از عبارت، این بوده که وقتی خداوند به تو خیر یاری حضرت مهدی(عج) را عنایت کرد، تو نیز از این عنایت استقبال نما و به مهدی(عج) بپیوند. در تأیید مطلب فوق می‏توان به استفاده این عبارت توسط یاران امام حسین(ع) در مقام دعا برای آن حضرت و نیز توسط همسر زهیر برای او اشاره کرد (بحار الانوار، ج 44، ص 372 – 373). 🔺 روایت دوم 🔹 در فرازی از وصیت امام علی(ع) به امام حسن مجتبی(ع) آمده است: «وَ أَخْلِصْ فِي الْمَسْأَلَةِ لِرَبِّكَ، فَإِنَّ بِيَدِهِ الْعَطَاءَ وَ الْحِرْمَانَ، و أَكْثِرِ الاِسْتِخَارَةَ» (نهج البلاغة، نامه 31): در سوال از پروردگارت مخلص باش، زیرا عطا و حرمان به دست او است و بسیار طلب خیر کن. در جزوه‎‏ای منسوب به احمد بصری (بشارتی برای تمام اهل زمین، ص 28) عبارت: «و اکثر الاستخارة»، به «و استخاره زیاد بگیر» ترجمه شده و گفته شده می‎توان حقانیت ادعای احمد بصری را از طریق استخاره تشخیص داد، و به آن استدلال کرد. 🔺 نقد ✅ این استدلال بی‎پایه است، زیرا معنای عبارت مزبور، چنان‎که سیاق کلام امام بر آن دلالت می‎کند، طلب خیر کردن بسیار از خداوند است، زیرا مفاد عبارت قبل از آن این است که چون عطا و حرمان به دست خداوند است، در خواستن چیزی از خداوند، باید اخلاص داشت، یعنی به دخالت هیچ سبب دیگری، مگر به اذن خداوند، اعتنا و اعتماد نکرد، سپس فرمود از خداوند بسیار خیر درخواست کن. حاصل دو جمله مزبور این است که از خداوند بسیار درخواست خیر کن، و د ردرخواست خود مخلص باش. روشن است که مطلب مزبور که مقتضای جهان‎بینی توحیدی است، ربطی به استخاره مصطلح ندارد. 🔺 روایت سوم 🔹 روی علی بن معاذ قال: قلت: لصفوان بن یحیی بأی شئ قطعت علی علیّ؟ قال: «صلیت و دعوت الله و استخرت علیه و قطعت علیه» (ریاض الابرار، ج1، ص217-218): علی بن معاذ گوید: به صفوان بن یحیی گفتم: «چگونه به امامت امام رضا(ع) اعتقاد یافتی؟ در پاسخ گفت: «نماز خواندم و دعا کردم و استخاره نموده و به امامت ایشان به یقین رسیدم». 🔺 نقد ✅ اولاً: این سخن از صفوان بن یحیی است و عمل او برای ما حجت نیست، آن‎چه برای ما حجت است، قول، فعل و تقریر معصوم است، و قرینه‎ای وجود ندارد که سخن یا عمل صفوان مورد تأیید امام معصوم قرار گرفته است. ✅ ثانیاً: شیخ طوسی بر خلاف ادعای احمد بصری، پس از نقل این خبر، آن را حیله‎ای از طرف واقفیه و علی بن احمد علوی دانسته است که خواسته‎اند حقانیت امامت امام رضا(ع) را بدین وسیله بی اعتبار کنند. در واقع این نویسنده واقفی، قصد داشته است با ذکر این مطلب، سستی و بی‏پایگی ادله شیعیان امام رضا(ع) را مطرح کند و به زعم خود، نقصی بر حقانیت شیعیان رضوی وارد نماید؛ لذا شیخ در پاسخ و نقد او می‎گوید: این روایت جز بر ناروایی تقلید دلالتی ندارد. و اگر این عمل از سوی صفوان انجام شده، بر غیر او حجت نیست؛ به علاوه چنین نسبتی به صفوان ین یحیی با توجه به علم و زهد و دیانت او، سازگار نیست، چگونه پسندیده است که در مسأله‏ای علمی، با مخالفان خود از طریق استخاره استدلال کند؟ (الغیبة، شیخ طوسی، ص 54) ✅ ثالثاً: چه بسا مراد صفوان بن یحیی، معنای عام و غالبی استخاره، یعنی طلب خیر از خداوند و راه‏گشایی برای او بوده است. 🔹 در مجموع باید گفت: اکثر روایات استخاره بیان‎گر این مطلب است که انسان در انجام کارهای خیر، به خواندن نماز یا دعا و یا بدون آن، از خداوند طلب خیر کند و با اعتقاد راسخ به این‏که خداوند خیر انسان را می‎خواهد و بر انجام آن تواناست، آن کار را انجام دهد. در این صورت از خیر و برکت الهی بهره‎مند خواهد شد، البته، برخی از روایات نیز بیان‎گر استخاره با قرآن یا با تسبیح، با آداب مخصوص است (ر.ک: رسائل الشیعة، ج 5، ص 204 -221). ولی از این روایات، به دست نمی‎آید که می‏توان برای تشخیص امام معصوم(ع) یا فرستاده مخصوص او، از استخاره با قرآن یا تسبیح استفاده کرد. در باب امامت و امور مربوط به آن باید از دلایل عقلی و نقلی بهره‏گرفت. و در خصوص سید یمانی، قبل از هر چیز باید به نشانه‎هایی که در روایات معتبر درباره او آمده است، رجوع کرد، که البته، هیچ یک از آن‎ها بر احمد بصری منطبق نیست، یا انطباقش مشکوک است. ـــــــــــــــــــــــــــ 📙 برگرفته از کتاب مهدویت، استاد ربانی گلپایگانی، •┈┈••✾••┈┈• 🌐@kharejkalam
ریشه ها و نشانه های سکولاریسم1.pdf
362.7K
🔸مقاله ریشه ها و نشانه های سکولاریسم 1 | استاد 📚فصلنامه علمی پژوهشی کلام اسلامی، سال 76، شماره 21 🔸چکیده از مباحث جدیدى که در حوزه‏ى جامعه شناسى و دین شناسى مطرح گردیده است، مسئله سکولاریزم است. از سوى غربیان بحثهاى فراوانى در ارتباط با سکولاریزم ارایه گردید و چندى است که در جامعه ما نیز توجه محققان را به خود جلب نموده است. با توجه به مقالات متعددى که در این باره نگارش یافته، هنوز ابهاماتى پیرامون آن به چشم مى‏خورد. این امر، نگارنده را بر آن داشت تا ضمن ارج نهادن به تلاشهاى انجام گرفته از سوى صاحبان قلم، بحث و تحقیقى را پیرامون سکولاریزم عرضه کند بدین منظور که در راه تبیین بیشتر آن گامى برداشته و به رشد فرهنگ علمى دینى جامعه اسلامى، خدمتى هر چند ناچیز نموده باشد. @kharejkalam
ریشه ها و نشانه های سکولاریسم2.pdf
521.4K
🔸مقاله ریشه ها و نشانه های سکولاریسم 2 | استاد 📚فصلنامه علمی پژوهشی کلام اسلامی، سال 76، شماره 22 @kharejkalam
🔺قابل توجه دوستان و همراهان گرامی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸درس های حضرت استاد ربانی گلپایگانی با عناوین زیر از روز شنبه 9 اردیبهشت برقرار می باشد: ▪️1. درس خارج کلام با موضوع نقد مسیر پیامبری ، شنبه، یکشنبه و دوشنبه ها ▪️2. درس خارج امامت با موضوع المراجعات، سه شنبه و چهارشنبه ها 🔸زمان و مکان: مدرسه فیضیه، مدرس زیر کتابخانه، ساعت 10 تا 11 صبح @kharejkalam
🔺🔺🔺 اصلاحیه: ـــــــــــــــــــــ به مناسب سالروز جانگداز تخریب ائمه بقیع (علیهم السلام) درس روز شنبه تعطیل است و از روز یکشنبه انشاءالله آغاز می شود.
▪️ 8 شوال سالروز تخریب بارگاه مقدس ائمه بقیع (علیهم السلام) بر همه دوستداران و شیعیان تسلیت باد. @kharejkalam
📜 ــــــــــــــــــــــــــــ 💠 این قسمت: ورود عالمان دین به سیاست، آری یا نه؟ ــــــــــــــــــــــــــــ 👈🏻 حاج آقا راستی، یکی از دوستان من است که در راه سفر با راننده ای همراه می شود و گفت و گوی جالبی میان این دو واقع می شود، که در ادامه برای شما بازگو می کنم: 👳🏻‍♂️ آقا، خیلی محبت کردید که بنده رو سوار کردید، مزاحمتان شدم. 🕵🏻‍♂️ نه آقا، اتفاقا هم صحبت می شویم و رنج سفر کم میشه. خدا رحمت کنه، پدر بزرگ من هم یه عالم دینی بود که در دِه ما سرشناس و مورد مراجعه مردم در حل مشکلات اونها بود. اون کاری به سیاست نداشت و مسئولتی رو قبول نمی کرد و به همین خاطر ارج و قرب بالایی در میان مردم داشت، اما امروزه وضعیت روحانیت عوض شده. به نظر من روحانیت باید به همان صورت مردمی باقی میماند و وارد عرصه سیاسی نمی شد، می دونی چرا؟ چون وقتی از بعضی از اون ها که مسئولیتی رو قبول کردند، کارهای خلافی سر بزنه، اون کارها به پای کل روحانیت نوشته شده و این طوری اصل دین هم تو چشم مردم خراب میشه. 👳🏻‍♂️ این حرف شما کاملا درسته که رفتار مسئولان جامعه خصوصا عالمان دین در دورانی که حکومتی به نام دین و اسلام تشکیل شده، نقش مهمی در دینداری مردم داره و به همین خاطر هم هست که مسئولیت اونها خیلی سنگین تر است، اما اجازه بده دو تا نکته را برای شما بگم: 👇👇👇 ادامه ... ...
🔹 1. مسئولیت داشتن آن زمان که دوران حاکمیت طاغوت بود و مسئولیت داشتن دوران کنونی که حاکمیت اسلام است با هم خیلی فرق میکنه، و این دو زمان را نباید با هم قیاس کرد. برای همین اگر پدر بزرگ شما الان زنده بود شاید طور دیگه ای عمل می کرد. 🔹 2. این طور نیست که علمای قدیم ارج و قرب بیشتری در میان مردم نسبت به علمای کنونی داشتند. چرا میگم؟ به نظر شما شرکت کم نظیر مردم در مراسم تشیع جنازه مراجع دینی، که از راه های دور و نزدیک و به صورت انبوه شرکت می کنند، چه معنایی داره؟ و یا اظهار علاقه و لبیک مردم به سخنان مقام معظم رهبری که در بالاترین مسئولیت حکومتی قرار داره، چه معنایی داره؟ و یا لبیک به ندای مرجعیت شیعه عراق، آیت الله سیستانی در امر جهاد، و یا محبوبیت سید حسن نصرالله، عالم مبارز شیعه، در میان جوانان شیعه و حتی اهل سنت سایر کشورها چه معنایی داره؟ آیا اینها نشان دهنده اظهار علاقه و دلبستگی مردم به ساحت مرجعیت و روحانیت خدوم نیست؟ 🕵🏻‍♂️ آخه این چه کاری که آدم اون جایگاه رو رها کنه و به این وادی خطرناک و پیچیده وارد بشه! 👳🏻‍♂️ بگذار دو تا سوال می پرسم و شما جواب بده: ❓ اگر زمینه برای نشر معارف اهل بیت (ع) فراهم بشه، آیا یک مؤمن دلسوز، از این فرصت استفاده میکنه یا آن را رها میکنه؟ اصلا دین و شریعت از او چه می خواهد؟ 🕵🏻‍♂️️ خب، بنظرم باید از فرصت ها استفاده کنه. 👳🏻‍♂️ درسته، آرمان ما گسترش فرهنگ اسلام و اهل بیت (ع) در سراسر عالم و نجات همه انسان ها است. البته خب دستیابی به این امر هم بدون تشکیل یک حکومت مستقل و قوی ممکن نیست. ❓ سوال دوم: اگر امر دائر باشه که چنین اثری بزرگی بدست بیاید و گروه بسیاری هدایت شوند (هر چند عده کمی هم سوء استفاده می کنند) و یا به خاطر سوء استفاده این عده کم، از آن همه منافع بزرگ چشم پوشی بشه و کل برنامه تعطیل شود، کدام گزینه عاقلانه تر است؟ 🕵🏻‍♂️️ این حرف شما رو قبول دارم، چون منفعت بزرگ تر رو نباید از دست داد. 👳🏻‍♂️ درسته، این مثل آوردن لوله های گاز به خانه های مردم است که فواید بسیاری برای اونها داره، اما در عین حال ممکنه برخی رو هم دچار خطر و گاز گرفتگی کنه. آیا میشه گفت چون برخی از این گاز آسیب می بینند، کل آن رو باید کنار گذاشت و از این همه منافع اون چشم پوشی کرد؟! 🔹 البته ما هرگز موافق کار خلاف خصوصا از ناحیه مسئولین و عالمان دین نیستیم، اما بحث بین اهم و مهم است. امام راحل هم ابتدایی که حکومت دینی را در ایران تشکیل دادند، به این امر واقف بودند و جانب اهم را گرفت و حقا و انصافا که توانست در ایران و دنیا اسلام و فرهنگ اهل بیت (ع) را گسترش بده که اکنون هم ادامه داره. 🕵🏻‍♂️ اصلا اینها به کار، من یه جایی خوندم که دین برای کارهای فردی و شخصی و نباید اون رو با آوردن در عرصه سیاست و اجتماع آلوده کرد. درباره این حرف چی میگه؟ 👳🏻‍♂️ ببین این حرف به خاطر نشناختن درست اسلامه و فرهنگ اهل بیت (ع) است که از طرف سکولارها مطرح میشه. اون دینی که منحصر به عبادت های فردی است، همان مسیحیت تحریف شده و تاریخ گذشته است، اما دین اسلام برای همه شئون زندگی بشر برنامه داره. این تصور اشتباه سکولارها است که خیال می کنند دین کاری به سیاست و جامعه نداره و این عالمان هستند که به زور اون رو در این عرصه نگاه داشتند. اسلام که از سرچشمه قرآن و سنت صحیح شکل گرفته، فقط در عقیده و عبادت شخصی خلاصه نمیشه بلکه امور دیگه ای مثل حکومت، اقتصاد و فرهنگ و اداره امور جامعه هم بخشی از تعالیم اون به شمار میره. از اون طرف هم باید دانست که اسلام به هیچ وجه اجازه نمیده، زمام امور سیاسی و اجتماعی، اقتصادی، تعلیم و تربیت و وسایل ارتباط جمعی در اختیار بردگان و عوامل دشمنان اسلام و امت اسلامی قرار داشته باشه. 🕵🏻‍♂️ ️ خدا خیرت بده، تا حال کسی با من این طور منطقی و روان حرف نزده بود. 👈🏻 این داستان ادامه دارد ... ـــــــــــــــــــــــــــ 📙 بازسازی و برگرفته از «نقد مبانی سکولاریسم»، استاد ربانی گلپایگانی، ص47 – 70 و مقاله کارنامه سیاه سکولاریسم، عبدالعزیر سلیمی، ندای اسلام، س6، ش 24 •┈┈••✾••┈┈• 🌐@kharejkalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖌 حضرت استاد 🔅موضوع: ▪️ نقد مسیر پیامبری، نقد و بررسی اشکالات ▫️خلاصه ای از آنچه تا کنون بیان شده ▫️بررسی ادله نویسنده ▫️چرا همه انبیاء مرد بوده اند؟ 🔸جلسه پنجاه و ششم ☀️402/02/10 @kharejkalam
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️🖌 حضرت استاد 🔅موضوع: ▪️ نقد مسیر پیامبری، نقد و بررسی اشکالات ▫️مقام و جایگاه زن در اسلام ▫️کلام شهید مطهری درباره مقام و جایگاه زن 🔸جلسه پنجاه و هفتم ☀️402/02/11 @kharejkalam
🔻شهید حکمت اشعاری درباره استاد شهید مرتضی مطهری 🔰 اندیشه مطهر، علی ربانی گلپایگانی، ص 10-11 @kharejkalam |
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔵 امامت بر اساس کتاب المراجعات 🖌 حضرت استاد 🔅موضوع: ▪️درباره استاد شهید مرتضی مطهری ▫️سخنانی از امام راحل درباره ایشان ▫️گفتاری از کتاب امامت و رهبری شهید مطهری 🔘 جلسه سی و نهم ☀️1402/02/12 @kharejkalam 🌹 اللّهُمَّ عَجل لِوَلیِّکَ الفَرَج 🌹
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔵 امامت بر اساس کتاب المراجعات 🖌 حضرت استاد 🔅موضوع: ▪️مراجعه 54 حدیث غدیر ▫️حدیث غدیر به نقل زید بن ارقم 🔘 جلسه چهلم ☀️1402/02/13 @kharejkalam 🌹 اللّهُمَّ عَجل لِوَلیِّکَ الفَرَج 🌹