eitaa logo
دروس خارج حضرت استاد ربانی گلپایگانی
1.4هزار دنبال‌کننده
195 عکس
53 ویدیو
511 فایل
ارتباط با کانال از طریق @h_mojtabazadeh آرشیو صوت ها از طریق سایت مدرسه فقاهت http://eshia.ir/Aqaed/Archive/
مشاهده در ایتا
دانلود
-----------------------------------------------------
🔲 السلام علیک یا محمد بن علی الباقر علیه السلام 🔶 لا فَضیلَةَ کالجِهادِ ، ولا جِهادَ کمُجاهَدَةِ اَلهَوی. امام محمد باقر - علیه السلام - می فرماید: فضیلتی چون جهاد نیست و جهادی چون مبارزه با هوای نفس نیست. تحف العقول ص ۲۸۶.
🔻معرفی کتاب 📚 الدراسات الفلسفیة بین الرفض و القبول | بحث موضوعی حول موقف المؤیدین للدراسات الفلسفیة ✍️ آیت الله سبحانی حفظه الله ...
📌 فرا رسیدن عید سعید قربان بر تمام مسلمانان جهان مبارک و فرخنده باد 🕋 ، ، ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
"هادے" اگر تویی که کسی گُم نمی شود امام هادی علیه السلام: 🌷 اَلشَّاکِرُ اَسْعَدُ بِالشُّکْرِ مِنْهُ بِالنِّعْمَهِ الَّتِی اَوْجَبَتِ الشُّکْرَ لِاَنَّ النِّعَمَ مَتاعٌ وَ الشُّکْرَ نِعَمٌ وَ عُقْبی؛ (بحارالانوار، ج۷۱، ص۴۱۷) شخص شکرگزار به سبب شکر، سعادتمند‌تر است تا به سبب نعمتی که باعث شکر شده است؛ زیرا نعمت کالای دنیاست و شکرگزاری، نعمت دنیا و آخرت است.
▪️مجموعه 🔻اثر یک روز مجاهدت ائمه اطهار (علیهم السلام) 🔹یک روز مجاهدت این ائمه بزرگوار (ع) به قدر سال ها اثر می گذارد و مانند این است که در مقابل آن یک روز، جماعتی سال ها کار کرده باشند. این بزرگواران دین را همین طور حفظ کردند و الا دینی که در راسش متوکل و معتز و معتصم و مامون باشد و علمایش اشخاصی مثل یحیی بن اکثر باشند که با آن که عالم بودند اما خودشان از فساق و فجار درجه یک بودند اصلا نباید بماند. باید همان روزها به کل کلک آن کنده می شد و تمام می شد. این است که مجاهدت و تلاش ائمه (ع) نه فقط تشیع، بلکه قرآن، اسلام و معارف دینی را حفظ کرد. 🔹اگر اسلام انسان های کمربسته نمی نداشت، نمی توانست بعد از هزار و دویست، سیصد سال تازه زنده شود و بیداری اسلامی بوجود آورد. 🔰انسان 250 ساله، مقام معظم رهبری، ص 323 🌐@kharejkalam
▪️مجموعه 🔻اگر معصومین (ع) نبودند ... 🔹در روایتی از امام حسن عسکری (ع) آمده است «و لولا محمد صلى الله عليه و آله و الأوصياء من ولده كنتم حيارى كالبهائم، لا تعرفون فرضا من الفرائض»: اگر حضرت ختمى مرتبت محمّد مصطفى صلّى اللَّه عليه و آله و اوصياء آن حضرت كه جملگى فرزندانش می ‏باشند نبودند، شما همچون بهائم متحيّر می‏بوديد يعنى يك واجب از واجبات را هم نمی ‏دانستيد. 🔰 علل الشرایع، ج1، ص 249؛ امالی طوسی، ص 655؛ تفسیر نورالثقلین، الحویزی، ج1، ص 590 🌐@kharejkalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☘️ فضا معطر به عطر امام هادی (ع) است. 🌷«السلام علیک یا اباالحسن یا علی بن محمد ایها الهادی النقی یابن رسول الله». 🌐@kharejkalam
⭕️ با موضوع امامت: بررسی حدیث غدیر 👈🏻 قسمت اول: | حديث غدير در نقل محدثان و مورخان 🔹 نقل‌هاي بسيار محدثان و مورخان اسلامي بيان‌گر اين است كه پيامبر (ص) هنگام بازگشت از سفر حجة الوداع به مدينه در غدير خم كه نزديكي جحفه بود توقف و براي مردم سخنراني كرد. آن حضرت در آن سخنراني، مطالب بسياري را در زمينة مسائل ديني بيان كرد و ولايت اميرالمؤمنين (ع) را با تأكيد ويژه‌اي اعلام فرمود. به همين جهت در نقل‌هاي مربوط به واقعة غدير آنچه بيش از هر سخن ديگر پيامبر (ص) مورد توجه محدثان و مورخان واقع شده است، مسئلة ولايت اميرالمؤمنين (ع) است، تا آنجا كه عده‌اي از آنان تنها به نقل اين مسئله اكتفا كرده و ديگر سخنان پيامبر اكرم (ص) را كه قبل و بعد از اعلام ولايت علي (ع) بيان شده است، نقل نكرده‌اند. بنابراین حديث غدير در آثار محدثان و مورخان اسلامي از نظر كوتاهي و بلندي، و اختصار و تفصيل، متفاوت نقل شده است. در اينجا گونه‌هايي از اين نقل‌ها را بازگو مي‌كنيم. 🔍 ادامه👇👇 ...
🔺 1. كوتاه‌ترين نقل 🔹 كوتاه‌ترين نقل حديث غدير به جمله «من كنت مولاه فعلي مولاه» بسنده كرده است؛ به عبارت ديگر در همه آثار اسلامي كه به واقعه غدير توجه شده است – اعم از كتاب‌هاي حديث، تاريخ، تفسير و كلام – اين جمله نقل شده است. در متواتر بودن اين بخش از حديث غدير، مجال ترديد وجود ندارد، چنان‏كه بسياري از محدثان بر آن تصريح كرده‌اند. 🔺 2. گزارش دوم 🔹 گزارش دوم حديث غدير از دو بخش تشكيل شده است: بخش اول، جمله «من كنت مولاه فعلي مولاه» و بخش دوم جمله «اللهم وال من والاه و عاد من عاداه، و انصر من نصره و اخذل من خذله». اكثر نقل‌هاي حديث غدير اين گونه‌اند، چنان‏كه تواتر آن نيز مورد قبول شماري از عالمان اهل سنت است و شماري از آنان نيز صحت آن را پذيرفته‌اند. 🔺 3. گزارش سوم 🔹 در بسياري از گزارش‏هاي حديث غدير، قبل از بيان آنچه در گزارش‌هاي اول و دوم نقل شده، جمله «ألست اولي بالمؤمنين من انفسهم» يا جمله «ألست اولي بكم من انفسكم»، يا عبارت‌هاي ديگري بيان شده است كه مفاد آنها اين است كه پيامبر اكرم (ص) بر مؤمنان ولايت دارد. گزارش‏هايي كه مطالب مزبور را در بر دارند نيز بسيار است و در متواتر بودن آن نمي‌توان ترديد كرد. در احتجاج اميرالمؤمنين (ع) در رحبه كوفه، سي نفر از صحابه- كه دوازده نفر آنان صحابي بدري بودند- شهادت دادند حديث غدير را از پيامبر شنيده‌اند. در شهادت آنان جمله «ألست اولي بالمؤمنين من أنفسهم» نيز آمده است. گروهي از صحابه و تابعين این واقعه را گزارش کرده اند كه علامه اميني نام هيجده نفر از آنان را با گزارش‏هايشان نقل كرده است (ر.ك: الغدير، ج 1، ص 339-375). در اينجا به نقل ابوالطفيل بسنده مي‌كنيم: احمد بن حنبل با سند معتبر از ابوالطفيل نقل كرد که علي (ع) مردم را در رحبه كوفه جمع كرد و به آنان گفت: «هر كس كه واقعه غدير را ديده و شنيده است به خدا سوگند مي‌دهم كه به آن شهادت دهد. در اين هنگام سي نفر برخاستند و گواهي دادند.» سپس می‏افزاید ابونعيم گفته است که افراد بسياري برخاستند و شهادت دادند كه پيامبر (ص) در حالي كه دست علي (ع) را گرفته بود، خطاب به مردم گفت: «آيا مي‌دانيد كه من بر مؤمنان از خود آنان برترم؟» گفتند: «آري، اي رسول خدا.» پيامبر گفت: «هر كس كه من مولاي او هستم، اين (علي علیه السلام) مولاي اوست. خدايا! هر كس او را دوست مي‌دارد، دوست بدار، و هر كس او را دشمن مي‌دارد، دشمن بدار». (المسند، ج 14، ص 436، حديث 19198. محقق كتاب المسند، حمزه احمد الزين سند حديث را صحيح دانسته است. حافظ هيثمي در مجمع الزوائد، ج 9، ص 1049، پس از نقل حديث گفته است: رجال آن رجال صحيح است مگر فطر بن خليفه كه او نيز ثقه است. الغدير، ج 1، ص 356). در نقل‌هاي احتجاج اميرالمؤمنين (ع) به حديث غدير در رحبه كوفه، شمار گواهان مختلف گزارش شده است. دوازده نفر، شانزده نفر، هفده نفر، هجده نفر و سي نفر، افراد بسياري در اين گزارش‌ها آمده است. منشأ اين اختلاف – همان‏گونه كه علامه اميني گفته است – ناشي از اين بوده كه هر يك از راويان كساني را كه شناخته يا مورد توجه او بوده، يا در كنار او قرار داشته نقل كرده و يا عواملي از اين قبيل بوده است (المسند، ج 1، ص 378.). علامه اميني پس از نقل روايات مربوط به احتجاج اميرالمؤمنين (ع) در رحبه كوفه نام 24 نفر از صحابه‌ را ذكر كرده است كه بر حديث غدير شهادت دادند. علاوه بر احاديث پيشین در روايات بسيار ديگري نيز كه از صحابه پيامبر (ص) درباره حديث غدير نقل شده، جمله «ألست اولي بالمؤمنين من انفسهم» يا جمله‌هاي مشابه آن آمده است. از باب مثال، مطلب یاد شده در رواياتي از براء بن عازب، بريده اسلمي، جابر بن عبدالله انصاري، حبّه عُرني، حذيفة بن اسيد غفاري، حذيفة بن يمان، زيد بن ارقم، سعد بن ابي‏وقاص، ابوسعيد خدري، عامر بن ليلي و عبدالله بن عباس، بيان شده است (ر.ك: الغدير، ج 1، ص 41 – 144.). 🔍 ادامه👇👇 ...
🔺 4. نكاتي ديگر در مقدمه حديث غدير 🔹 در گزارش‌هاي ديگري از واقعه غدير و سخنراني پيامبر اكرمص) در آن مناسبت، نكات ديگري نيز در مقدمه سخنراني پيامبر (ص) گزارش شده است كه در فهم معنا و مدلول حديث غدير موثر است. اين نكات عبارت‏اند از: الف) مورد سؤال قرار گرفتن پيامبر (ص) و همه مسلمانان درباره وظايفشان؛ ب) تجديد ايمان مؤمنان نسبت به توحيد، نبوت و معاد. ج) خبر دادن از رحلت قريب الوقوع خود؛ د) بر جاي گذاشتن دو چیز مهم و گرانبها، يعني قرآن و عترت و اينكه آن دو از يكديگر جدايي‏ناپذيرند، و مردم بايد مراقب رفتار خود با آن دو باشند؛ زيرا اگر به آن دو تمسك جويند، گمراه نخواهد شد. نكات ياد شده در احاديث بسياري كه از طريق شيعه و اهل سنت دربارة حديث غدير آمده، بيان شده است كه از آن جمله مي‌توان به احاديثی اشاره کرد كه از اميرالمؤمنين (ع)، جابر بن عبدالله انصاري، زيد بن ارقم، حذيفة بن اسيد و عامر بن ليلي روايت شده است. 🔺 5. نكاتي در مؤخره حديث غدير 🔹 در برخي گزارش‏هاي معتبري كه از واقعه غدير و سخنراني پيامبر (ص) شده، آمده است که پس از اعلام ولايت اميرالمؤمنين(ع) آيه اليوم اكملت لكم دينكم نازل شد. در اين هنگام پيامبر اكرمص) ، به عنوان اظهار سپاسگزاري از خداوند بر اكمال دين و اتمام نعمت و رضايت خداوند از رسالت پيامبر(ص) و ولايت علي (ع) پس از او، تكبير گفت. مطلب ياد شده از مسائل قطعي در روايات شيعه است. علاوه بر عالمان شيعه، بسياري از عالمان تفسير و حديث اهل سنت نيز نزول آيه «اكمال دين» را درباره واقعه غدير نقل كرده‌اند، چنان‏كه تكبير گفتن پيامبر و اظهار شكرگزاري از اعلام ولايت اميرالمؤمنين (ع) را از ابوسعيد خدري گزارش كرده‌اند. ابوجعفر طبري (متوفاي 310 ق)، حافظ ابن‏مردويه اصفهاني (متوفاي 410 ق)، ابونعيم اصفهاني (متوفاي 430 ق)، خطيب بغدادي (متوفاي 463 ق)، حافظ ابوسعيد سجستاني (متوفاي 430 ق)، حافظ ابوالقاسم حسكاني (متوفاي بعد از 470 ق)، حافظ ابن‏عساكر شافعي (متوفاي 571 ق)، خطيب خوارزمي (متوفاي 568 ق) و شيخ الاسلام حمويي حنفي (متوفاي 722 ق) از راويان حديث مزبوراند (ر.ك: الغدير، ج 1، ص 447 – 455.). 🔍 این بحث ادامه دارد ... ـــــــــــــــــــــــــــ 📙 برگرفته از کتاب براهین و نصوص امامت، استاد ربانی گلپایگانی، •┈┈••✾••┈┈• 🌐@kharejkalam
⭕️ با موضوع امامت: بررسی حدیث غدیر 👈🏻 قسمت دوم: | حديث غدير در نقل محدثان و مورخان 🔺 6. روايت سليم بن قيس هلالي 🔹 ابواسحاق حموئي از سليم بن قيس نقل كرده است كه اميرالمؤمنين (ع) روزي در دوران خلافت عثمان در مسجد پيامبرص) با عده‌اي از مسلمانان درباره ولايت خود سخن گفت و با آنان احتجاج کرد. ايشان آياتي از قرآن كريم مانند آيه «اولي الامر» (سوره نساء، آیه 59) و آيه «ولايت» (سوره مائده، آیه 59) را قرائت كردند. سپس خطاب به حاضران گفتند که آيا مي‌دانيد وقتي اين آيات نازل شد، مردم از پيامبر(ص) پرسيدند: «آيا ولايت در اين آيه عموم مؤمنان را شامل مي‌شود يا به بعضي از آنان اختصاص دارد؟» خداوند به پيامبر(ص) دستور داد تا همان‏گونه كه نماز، زكات و حج را براي مردم تفسير و تبيين كرده است، مسئله ولايت را نيز با اعلام ولايت من در غدير خم تفسير و تبيين كند. 🔍 ادامه👇👇 ...
🔹 پيامبر(ص) براي مردم خطبه خواند و به آنان گفت: «اي مردم! خداوند مرا به انجام كاري دستور داده است كه برايم بسيار دشوار است و فكر مي‌كنم اگر آن را اعلام كنم مرا تكذيب خواهند كرد، ولي خداوند بر انجام آن تأكيد كرده و بايد آن را تحقق ببخشم.» سپس به آنان فرمود: «آيا مي‌دانيد كه خدا مولاي من و من مولاي مؤمنان هستم، و من بر مؤمنان از خودشان برترم؟» آنان گفتند: «آري، يا رسول الله!» پيامبر(ص) فرمود: »هر كس كه من مولاي اویم، علي مولاي او است. خدايا! هر كس او را دوست مي‌دارد دوست بدار و هر كس او را دشمن مي‌دارد دشمن بدار.» سلمان برپاي خاست و گفت: «اي رسول خدا! ولايت علي چگونه است؟» پيامبر(ص) فرمود: «ولايتي همانند ولايت من، هر كس كه من بر او از خودش برترم، علي نيز بر او برتر است.» در اين هنگام آيه اكمال دين نازل شد. پيامبر(ص) تكبير گفت و بر اكمال دين با ولايت علي(ع) خدا را سپاس گفت. ابوبكر و عمر برخاستند و گفتند: «اي رسول خدا! آيا اين آيات به علي اختصاص دارد؟» 🔹 پيامبر(ص) فرمود: «آري، اين آيات، مخصوص او و اوصياي من تا روز قيامت است.» آنان گفتند: «اي رسول خدا! آنها را براي ما معرفي كن.» پيامبر(ص) فرمود: «آنان عبارت‏اند از: علي كه برادر، وصي و جانشين من و ولي هر مؤمني پس از من است و پس از او فرزندم حسن و سپس فرزندم حسين، و پس از او نه تن از فرزندان حسين، يكي از پس ديگري مي‌باشند. قرآن با آنان و آنان با قرآن‌اند و از يكديگر جدا نخواهند شد تا در كنار حوض نزد من مي‌آيند.» حاضران در مسجد، سخنان علي(ع) را تأیيد كردند و گفتند: «ما بر آنچه گفتي شهادت مي‌دهيم.» زيد بن ارقم، براء بن عازب، سلمان، مقداد و عمار از جمله آنان بودند (فرائد السمطين، ج 1، ص 312، حديث 250.). 🔺7. بلندترين گزارش 🔹 بلندترين گزارش حديث غدير را احمد بن ابي‏طالب طبرسي (الاحتجاج، ج 1، ص 55-66.) و فتال نيشابوري (روضة الواعظين، ص 89-99.) از امام محمد باقر(ع) روايت كرده‌اند. علامه مجلسي (بحارالانوار، ج 37، ص 201-219.) و سيد هاشم بحراني (غايه المرام و حجة الخصام، ج 1، ص 325-337) از احتجاج طبرسي آن را نقل كرده‌اند. راوي حديث از امام باقر(ع) علقمة بن محمد حضرمي است. امام باقر(ع) قبل از نقل خطبة غدير كه پيامبر(ص) ايراد کرده است به اختصار درباره سفر حجة الوداع پيامبر(ص) و دستور خداوند سبحان به او درباره اعلان ولايت و امامت اميرالمؤمنين(ع) توضيح داده است. خلاصه توضيحات امام باقر(ع) چنين است: پيامبر)ص) قبل از سفر حجة الوداع همه احكام الهي غير از حج و ولايت را ابلاغ كرده بود. در اين هنگام جبرئيل از سوي خداوند بر پيامبر(ص) نازل شد و دستور خداوند را درباره لزوم ابلاغ اين دو فريضه الهي به او رساند. طبق اين دستور، پيامبر مأمور شد كه مردم را به حج فراخواند تا هم احكام حج را براي آنان بيان و هم ولايت اميرالمؤمنين(ع) را به آنان ابلاغ کند. 🔹 رسول اكرم(ص) دستور داد تا به مردم اعلان كنند كه براي سفر حج آماده شوند. در نتيجه، بيش از هفتاد هزار نفر از مردم مدينه و اطراف مدينه و مناطق ديگر براي انجام فريضه حج عازم مكه شدند. هنگامي كه پيامبر(ص) به موقف (سرزمين مكه) رسيد جبرئيل از سوي خداوند نزد او آمد و گفت: خدا به تو سلام مي‌رساند و مي‌گويد مرگ تو نزديك است. بايد جانشين خود را معرفي كني و همه علوم و آنچه از آثار پيامبران كه نزد تو است را به او بسپاري؛ او علي ابن ابي‌طالب(ع) است، او را به مردم معرفي كن و عهد و ميثاق من درباره ولايت او بر هر مرد و زن با ايماني را به آنان يادآوري كن، زيرا من هيچ پيامبري را از مردم نگرفتم، مگر پس از آنكه دين خود را كامل و نعمت خود را با ولايت اوليای خود تمام کردم، چون كمال توحيد و دين من و اتمام نعمت من بر خلق خود به پيروي و اطاعت از ولي من است، و من هيچ‏گاه زمين را از ولي و رهبري كه حجت من بر مردم باشد رها نمي‌كنم. بنابراين، امروز دين خود را با ولايت ولي خود و مولاي هر مرد و زن با ايماني يعني عليع) کامل کردم كه بنده من و وصي و جانشين پيامبر من و حجت بالغه من بر خلقم است و نعمت خود را بر شما تمام كردم و از اسلام به عنوان دين از شما راضي هستم. اطاعت از او با اطاعت از من و پيامبر همراه است. هر كس وی را اطاعت كند، مرا اطاعت كرده و هر كس بر او عصيان ورزد بر من عصيان ورزيده است. وی را نشانه‌اي ميان خود و خلقم قرار دادم، هر كس او را بشناسد (به ولايت وی معتقد باشد) مؤمن و هر كس او را انكار كند كافر است. هر كس با ولايت او مرا ملاقات كند وارد بهشت خواهد شد و هر كس با عداوت وی مرا ملاقات كند داخل دوزخ خواهد شد. پس اي محمد (ص) علي را به عنوان نشانه حق معرفي كن و از آنان برايش بيعت بگير و عهد و ميثاق من از آنان را تجديد کن. 🔍 ادامه👇👇 ...
🔹 پيامبر(ص) در اين باره نگران بود که قوم او گرفتار شقاق و پراكندگی شوند و به جاهليت بازگردند، زيرا از عداوت و بغض آنان به عليع) آگاه بود. بدين سبب از جبرئيل خواست كه مصونيت (دين و آيين) وی را از خدا بخواهد، و منتظر ماند تا جبرئيل، پاسخ درخواستش را از سوي خدا بياورد، پس اعلام ولايت عليع) را به تأخير انداخت تا به مسجد خيف رسيد. در آنجا جبرئيل(ع) بر او نازل شد و بار ديگر فرمان خدا را درباره معرفي علي(ع) به عنوان نشانه هدايت به مردم به وی ابلاغ كرد، ولي وعده‌اي را درباره حفظ وي نياورد. پيامبر(ص) نيز انجام آن مأموريت را به تأخير انداخت تا به منطقه كراع الغميم (بين مكه و مدينه) رسيد. بار ديگر جبرئيل نزد وی آمد و امر الهي را به او ابلاغ كرد، اما وعده حفظ را نياورد. 🔹 پيامبر(ص) نگراني خود را درباره ابلاغ اين مأموريت به جبرئيل اظهار كرد و از آن منطقه كوچه كرد تا به غدير خم رسيد. در آن هنگام كه پنج ساعت از روز گذشته بود، جبرئيل بر آن حضرت نازل شد و اين بار وعده مصونيت الهي را براي او آورد و آيه «يا أَيهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيكَ مِنْ رَبِّكَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ يعْصِمُكَ مِنَ النَّاس» (مائده/ 67.) را بر وی تلاوت كرد. پيامبر(ص) دستور داد تا كاروان بايستد، و كساني كه جلوتر رفته بودند بازگردند، و كساني كه عقب‌تر بودند برسند و دستور داد تا منادي، مردم را به نماز جماعت فراخواند و نيز دستور داد تا زير چند درخت را جارو كردند و منبري از سنگ برايش آماده کرده آن‏گاه بر بالاي آن سنگ‌ها رفت و خطبة خود را ايراد كرد. ـــــــــــــــــــــــــــ 📙 برگرفته از کتاب براهین و نصوص امامت، استاد ربانی گلپایگانی، •┈┈••✾••┈┈• 🌐@kharejkalam
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔳 باز نشر: درآمدی بر علم کلام (برای فراگیری علم کلام چه مراحلی را باید پیمود و چه علومی را باید فراگرفت) 🔸 حضرت استاد 🔳 موضوع: ▫️ علم کلام به لحاظ موضوع و غایت ▫️ علم کلام به لحاظ روش ▫️ جایگاه و ارزش علم کلام ▫️ آنچه در حوزه علمیه خوانده می شود ▫️ مبادی مباحث کلامی ▫️ منطق ▫️ فلسفه ▫️ معرفت شناسی 🔳 جلسه اول @kharejkalam 🌾 اللّهُمَّ صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم 🌾
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سخنان تکان‌دهنده و اعترافات تلخ شیخ طارق یوسف المصری (عالم و دعوتگر اهل سنت) در مورد حدیث غدیر! 👈 شیخ طارق یوسف المصری: به خداوند قسم ما امتی هستیم که علی [علیه السلام] را تنها گذاشتیم!/ برخی از صحابه پس از بر ضدّ حضرت علی توطئه کردند و ایشان را از خلافت کنار گذاشتند و راه بغض و کینه را نسبت به وی در پیش گرفتند!
⭕️ با موضوع امامت: بررسی حدیث غدیر 👈🏻 قسمت سوم: | محورهای خطبه غدیر 🔹 محور اصلي خطبة غدير مسئله ولايت و امامت است، ولي مضامين ديگري نيز دارد كه عبارت‌اند از: 🔺 1. خداشناسي 🔹 پيامبر(ص) خطبة غدير را با حمد و ستايش خداوند آغاز كرد، و درباره صفات جمال و جلال خداوند سخن گفت. توحيد و يگانگي خداوند، علم گسترده و فراگير الهي، قدرت، قوت و غلبه بر هر چيز، آفريدگاري، رحمت واسعه، نعمت‌هاي بي‌شمار، بي‌نيازي از غير، بي‌همتايي، اتقان صنع، قدوسيت و پيراستگي از نواقص، تفضل بر موجودات عدل در افعال، برخي از صفات جمال و جلال خداوند است كه در فراز اول خطبة غدير بيان شده است. 🔍 ادامه👇👇 ...
🔺 2. فرايض الهي 🔹 پيامبر(ص) در لابه‏لاي خطبة غدير، مردم را به رعايت فرايض الهي توصيه كرده است. نماز، زكات، حج، امر به معروف و نهي از منكر از جمله فرايض الهي است كه در اين خطبه مورد توصيه و تأكيد پيامبر(ص) قرار گرفته‌اند. 🔹 اي مردم! آن‏گونه كه خداوند به شما دستور داده است نماز را برپا داريد و زكات را بپردازيد، اگر با گذشت زمان، مطلبي را ندانستيد يا فراموش كرديد، علي(ع) كه ولي شماست براي شما بيان خواهد كرد. 🔹 اي مردم! حج خانه خدا را انجام دهيد، هر مؤمني كه آن را به‏جاي آورد خداوند، گناهان گذشته‌اش را مي‌آمرزد و او پس از حج اعمالش را از نو آغاز مي‌كند. حج را با كمال ديانت و آگاهي به‏جاي آوريد و از مشاهد جز با توبه و ترك گناهان بازنگرديد. 🔹 نماز را برپا داشته و زكات را بپردازيد و امر به معروف و نهي از منكر كنيد. اين سخنِ مرا به كساني كه در اين جا نيستند برسانيد و آنان را به قبول آن امر و از مخالفت با آن نهي كنيد. 🔺 3. ياد مرگ و قيامت 🔹 از آنجا كه ياد مرگ و قيامت و حساب و پاداش و عقاب در آخرت، نقش مؤثري در توجه و التزام انسان به دستوراهای الهي دارد، پيامبر(ص) در فرازي از خطبة خود، مردم را به مرگ و معاد توجه داده و فرموده است: «اي مردم! تقواپيشه باشيد، از قيامت برحذر باشيد، چنان‏كه خدا فرموده است: «إِنَّ زَلْزَلَةَ السَّاعَةِ شَيءٌ عَظِيمٌ» (حج/1) به ياد مرگ، حساب، ميزان، محاسبه در پيشگاه پروردگار جهانيان و پاداش و كيفر باشيد. هر كس كار نيكي انجام دهد پاداش داده مي‌شود و هر كس گناهي انجام دهد، بهره‌اي در بهشت ندارد. 🔺 4. فضايل اميرالمؤمنين(ع) 🔹 در فرازهاي مختلف اين خطبه از فضايل اميرالمؤمنين(ع) سخن به ميان آمده و برتري او بر ديگران مورد تأكيد پيامبر(ص) قرار گرفته است. در فرازي از خطبة غدير در اين باره چنين آمده است: «اي مردم! اين علي بيش از شما مرا ياري كرده و نزديك‌تر و گرامي‌ترين افراد نزد من است. خدا و من از او راضي هستيم و آيه‌اي درباره رضايت خدا از مؤمنان و در ستايش آنان نازل نشده است مگر اينكه علي(ع) مشمول آن است. ذريه هر پيامبري از صلب او است و ذريه من از صلب علي است. او ياور دين خدا و مدافع رسول خدا، تقي، نقي، هادي و مهدي است. 🔹 در فراز ديگري، برتري علمي اميرالمؤمنين(ع) را بيان كرده است: «اي مردم! هيچ علمي نيست، مگر اينكه خداوند، آن را به من عطا كرده است و من آن علوم را به علي- كه امام مبين است- آموخته‌ام. او هدايتگر به حق و عامل به آن است، از باطل نهي می‏کند و با آن مي‌ستيزد و در اين راه از سرزنش كسي باكي ندارد.» 🔹 در فراز ديگري، از پيشتازي اميرالمؤمنين(ع) در ايمان و ايثار سخن به ميان آمده است: «او نخستين كسي است كه به خدا و رسولش ايمان آورد و جان خود را فداي رسول خدا كرد، و نخستين مردي است كه با پيامبر به عبادت خدا پرداخت.» 🔹 بيان فضايل و برتري علي(ع) بدان علت است كه نصب او به امامت و جانشيني پيامبر(ص) صرفا جنبه تعبدي ندارد و مقتضاي عقل و فطرت آدمي است، زيرا تقديم مفضول بر افضل از نظر عقل قبيح است. 🔺 5. قرآن و عترت 🔹 در فرازي از خطبة غدير از ثقل اصغر و اكبر سخن به ميان آمده است: «اي مردم! علي و پاكان از فرزندان من ثقل اصغر و قرآن، ثقل اكبر است. آن دو از يكديگر خبر مي‌دهند و موافق يكديگرند و از هم جدا نخواهند شد تا نزد حوض بر من وارد شوند. آنان امناي خدا در ميان خلق و حكماي الهي در زمين‌اند.» 🔍 ادامه👇👇 ...
🔺 آيه تبليغ و سبب نزول آن 🔹 پيامبر(ص) در فراز دوم خطبة غدير يادآور شد كه خداوند به او وحي كرده است و اگر آنچه را بر او نازل شده ابلاغ نكند، رسالت الهي را ابلاغ نكرده، و خداوند ضمانت كرده است كه او را در ابلاغ اين رسالت ويژه حفظ خواهد كرد، آن‏گاه آيه «يا أَيهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيكَ مِنْ رَبِّكَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ يعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ» (مائده/67.) را تلاوت كرد. سپس سبب نزول آن را بيان كرد و فرمود: «سبب نزول اين آيه آن است كه جبرئيل سه بار از سوي خداوند بر من نازل شد و از من خواست كه علي بن‏ ابي‏طالب را به عنوان وصي و جانشين و امام پس از خود معرفي كنم، زيرا نسبت او به من مانند نسبت هارون به موسي است، مگر اينكه پس از من پيامبري نخواهد بود. او ولي شما پس از خدا و رسول خداست و آيه «إِنَّمَا وَلِيكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ» (مائده/55.) در شأن او نازل شده است. علي بن ابي‏طالب كسي است كه نماز خواند و در حال ركوع زكات داد. من از جبرئيل خواستم كه از خدا بخواهد تا مرا از ابلاغ اين مطلب به شما معاف دارد، زيرا من از كمي متقيان و كثرت منافقان آگاهم؛ آنان كساني‌اند كه بسيار مرا آزار دادند تا اينكه خداوند آيه «وَمِنْهُمُ الَّذِينَ يؤْذُونَ النَّبِي وَيقُولُونَ هُوَ أُذُنٌ» (توبه/61) را درباره آنها نازل كرد و اگر بخواهم آنها را با نام‏هايشان معرفي می‏كنم، ولي من اين كار را نخواهم كرد. خداوند، اين درخواست را از من نپذيرفت و از من خواست كه آنچه را بر من نازل شده ابلاغ كنم و آيه تبليغ بيانگر همين مطلب است.» ـــــــــــــــــــــــــــ 📙 برگرفته از کتاب براهین و نصوص امامت، استاد ربانی گلپایگانی، •┈┈••✾••┈┈• 🌐@kharejkalam
🌾 مجموعه 🔸امیرالمؤمنین (ع) فرمود: «فَإِنْ أَطَعْتُمُونِي فَإِنِّي حَامِلُكُمْ إِنْ شَاءَ اللَّهُ عَلَى سَبِيلِ الْجَنَّةِ وَ إِنْ كَانَ ذَا مَشَقَّةٍ شَدِيدَةٍ وَ مَذَاقَةٍ مَرِيرَة» 🔹اگر از من پيروى كنيد، به خواست خدا شما را به راه بهشت خواهم برد، هر چند سخت و دشوار و پر از تلخى‏ها باشد. 🟡 نهج البلاغه، ص 218، خطبه 156 🌐@kharejkalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️ با موضوع امامت: بررسی حدیث غدیر 👈🏻 قسمت چهارم: | محورهای خطبه غدیر 🔺 6. اعلام امامت علي (ع) 🔹 رسول اکرم(ص) : اي مردم! بدانيد كه خدا علي بن ابي‏طالب را ولي و امام مفترض الطاعه بر مهاجران و انصار و كساني كه به نيكي از آنان پيروي مي‌كنند، و او را امام بر غايب و حاضر، و عرب و عجم، و حرّ و مملوك، و كوچك و بزرگ و سپيد و سياه قرار داده است. گفتار او روا، حكمش گذرا، و دستورش نافذ است. هر كس با او مخالفت كند ملعون، و هر كس از او پيروي كند مرحوم خواهد بود. 🔹 اي مردم! شنوا و مطيع امر پروردگار باشيد، زيرا خداوند ولي شماست، و پس از او رسولش ولي شما است، و پس از من علي ولي و امام شما به امر پروردگارتان است، و پس از او امامت تا روز قيامت در ذريه من از فرزندان علي(ع) خواهد بود. 🔍 ادامه👇👇 ...
🔹 اي مردم! در قرآن تدبر كنيد و آيات آن را بفهميد، به محكماتش بنگريد و از متشابهاتش پيروي نكنيد، سوگند به خدا، احكام بازدارنده قرآن را بيان نمي‌كند و تفسيرش را رون نمي‌سازد، مگر كسي كه من دستش را گرفته و بالابرده‏ام و به شما مي‌گويم كه هركس من مولاي او هستم او مولاي اوست، و او علي بن ابي‏طالب برادر و وصي من است، ولايت او از سوي خدا بر من نازل شده است. 🔹 آگاه باشيد كه من رسالت الهي را ادا و ابلاغ كردم و آن را به گوش شما رساندم و آشكار کردم. آگاه باشيد كه آنچه گفتم را خدا فرموده و من از سوي او به شما گفتم. آگاه باشيد كه اميرالمؤمنين كسي غير از اين برادرم (علي علیه السلام) نيست و رهبري بر مؤمنان پس از من براي كسي غير از او روا نیست. و من به دستور پروردگارم مي‌گويم: «خدايا! هر كس علي را دوست دارد دوست بدار و هر كس او را دشمن دارد، دشمن دارد و هر كس او را انكار كند از رحمت خود دور كن، و هر كس كه حق او را انكار كند مورد غضب خود قرار بده. اي مردم! خداوند دين خود را با امامت علي(ع) كامل كرده است. پس هر كس به او و به جانشينانش از فرزندان من تا روز قيامت كه از صلب او هستند اقتدا نكند، اعمال نيكش حبط شده و اهل دوزخ خواهد بود». 🔺 7. امامت، صراط مستقيم هدايت 🔹 پيامبر(ص) در فرازي از خطبة غدير فرموده است: «من همان صراط مستقيمي هستم كه پيروي از آن بر شما واجب شده است و پس از من علي و سپس امامان هدايت از فرزندان من كه از صلب علي هستند، صراط مستقيم‏اند.» آن‏گاه سوره حمد را تلاوت كرد و فرمود: «درباره من و علي و امامان از ذريه من نازل شده است، يعني صراط مستقيم كه در اين سوره مطرح شده پيامبر و علي و امامان از ذريه او هستند. علي و امامان از ذريه او اوليای خدايند كه ترس و اندوهي متوجه آنان نيست و آنان حزب خدايند كه رستگار و غالب‏اند، و دشمنان علي، اهل شقاق و برادران شيطان‏اند كه سخنان نادرست را به يكديگر القا مي‌كنند، و دوستان علي و امامان از ذريه او مؤمنان راستين‌اند، آنان همان كساني‌اند كه خداوند در وصف آنان فرموده است: «لاَ تَجِدُ قَوْماً يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ يُوَادُّونَ مَنْ حَادَّ اللَّهَ وَ رَسُولَه» (مجادله/22) كساني را كه به خدا و روز قيامت ايمان دارند نمي‌يابي كه دشمنان خدا و رسول خدا را دوست بدارند. اوليای آنان كساني‌اند كه خداوند در وصف آنان فرموده است: «الَّذِينَ آمَنُوا وَ لَمْ يَلْبِسُوا إِيمَانَهُمْ بِظُلْمٍ أُولئِکَ لَهُمُ الْأَمْنُ وَ هُمْ مُهْتَدُونَ» (انعام/82.) مؤمناني كه ايمانشان را با ظلم (شرك) نياميخته‌اند از امنيت و هدايت برخوردارند. اوليای آنان كساني‌اند كه داخل بهشت خواهند شد و فرشتگان به گرمي از آنان استقبال خواهند كرد و به آنان خوش‏آمد خواهند گفت و دشمنان آنان اهل دوزخ‏اند. 🔺 8. امامت و كمال دين 🔹 پيامبر(ص) در فرازي از خطبة غدير به كامل شدن دين با امامت اشاره كرده و فرموده است: «خدايا! تو بر من (اين مطالب را) نازل كردي كه امامت پس از من از آنِ علي است و هنگامي كه من آن را براي مردم بيان كنم و او را به امامت نصب کنم دين مسلمانان كامل شده و نعمت تو بر آنان تمام شده و از اسلام به عنوان دين براي آنان راضي هستي، و نيز فرموده‌اي هر كس غير از اسلام ديني را برگزيند از او پذيرفته نخواهد شد و او در آخرت از زيانكاران خواهد بود (آل عمران/85.). خدايا! شاهد باش كه من اين دستور را به آنان ابلاغ كردم. اي مردم! خداوند، دين شما را فقط با امامت علي(ع) كامل كرده است، پس كسي كه به او و به امامان از فرزندان او تا روز قيامت اقتدا نكند، كارهاي نيكش حبط شده و در دوزخ جاویدان خواهد بود.» ـــــــــــــــــــــــــــ 📙 برگرفته از کتاب براهین و نصوص امامت، استاد ربانی گلپایگانی، •┈┈••✾••┈┈• 🌐@kharejkalam
⭕️ با موضوع امامت: بررسی حدیث غدیر 👈🏻 قسمت پنجم: | جایگاه حدیث غدیر در تفکر اسلامی 🔹 حدیث غدیر در تفکر اسلامی جایگاه ممتازی دارد، تا آنجا که در اکثر شاخه‌های علوم اسلامی از قبیل لغت، تاریخ، شعر، حدیث، تفسیر و کلام به آن توجه شده است. 🔹 لغت‌شناسان عرب، هنگام بیان معنای واژگانی چون «مولی»، «ولی»، «غدیر» و «خم» از آن یاد کرده‌اند. مورخان اسلامی آنجا که از حوادث سال دهم هجری گزارش داده‌اند، به واقعة غدیر خم پرداخته و از حدیث غدیر سخن گفته‌اند. شاعران بلندآوازه‌ای از نخستین لحظه‌ای که حدیث غدیر از رسول اکرم(ص) صادر شد تا زمان حاضر به زبان‌های گوناگون درباره واقعه و حدیث غدیر، اشعار بسیاری را سروده‌اند. (علامه امینی نام بیش از یکصد نفر از آنان را با سروده‌هایشان در کتاب گرانسنگ الغدیر آورده است) 🔹 محدثان اسلامی نیز از دیر زمان به نقل حدیث غدیر در کتاب‌های حدیثی خود پرداخته‌اند. مفسران اسلامی در تفسیر آیاتی از قرآن کریم، به ویژه دو آیه سوم و شصت و هفتم سوره مائده، دربارة حدیث غدیر سخن گفته‌اند. متکلمان اسلامی در مبحث امامت، آنجا که دربارة دلایل امامت امیرالمؤمنین(ع) بحث کرده‌اند، دربارة حدیث غدیر به بحث پرداخته‌اند. 🔍 ادامه👇👇 ...