eitaa logo
خاطره از مرحوم علی صفایی حائری
673 دنبال‌کننده
575 عکس
332 ویدیو
105 فایل
دل آدمي بزرگتر از اين زندگيست و اين راز تنهايي اوست... یاد مربی موحد، مجاهد، سردار جبهه تربیت و سازندگی، فقیه صاحب مکتب تربیتی، صفای اهل صفا، سالک خالص، ستاره آسمان گمنامی، سمبل اندیشه‌های ناب، بی‌تاب بوتراب و تطهیر شده با جاری قرآن...
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 بزم اندیشه 🔘مکتب مرحوم علامه طباطبائی 🔘مکتب آیت الله شهید صدر 🔘مکتب آیت الله شهید مطهری 🔘مکتب مرحوم استاد صفائی حائری 📆 ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ 📌 مشهدمقدس، میدان بسیج، قبل از فدائیان اسلام ۲، مجتمع دانشجویی امام رضا علیه السلام ✅جهت ثبت نام عدد ۴ را به ۱۰۰۰۸۸۸ پیامک کنید. 💫 ❇️ @Aqr_Javanan
✨«مرحوم به سال 1330 در شهر قم در خاندانی از عالمان دین تولد یافت. در نوجوانی به سوی حوزه آمد و در پانزده سالگی موفق به پایان سطح گردید. نوزده ساله بود که به تایید برخی استادان به درجه نائل شده و به تدریس سطوح عالی پرداخت. اولین نوشته¬ها و طرح¬های سلوکی¬اش را پیش از بیست¬سالگی در دو کتاب رشد و مسئولیت و سازندگی عرضه کرد. وسعت مطالعات به او این امکان را داده بود که در زمینه¬های متنوعی به تحقیق و تألیف در آموزه¬های دینی بپردازد. از آخرین کتب و مقالات در حوزه گسترده مطالعات دینی مطلع بود؛ حتی از کتاب¬هایی که در ممیزی گرفتار شده، توفیق چاپ نیافته بود. سخنرانی متفاوت بود و معلمی گرم و ؛ از شرایط اجتماعی و تکیه بر طراوتی خاص به سخنانش می داد که احساس سرشار و باور عمیق او، آن را به عمق جان مخاطبان می¬رساند. در تعلیم به همه نیازهای دور و نزدیک شاگردانش می اندیشید و این صمیمیت به ارتباطی میان او و شاگردان می انجامید. او در کنار تفسیر و کفایه و مکاسب، به طلاب جوان صرف و نحو نیز می آموخت؛ چراکه آنان را در سن تصمیم و شکل-گیری می¬دانست و محتاج و . نثری داشت؛ و . خود ریشه این نثر خاص را در ختمهای بسیار ، انس با و گسترده روایات می دانست که در کنار ذوق سرشار ادبی و آشنایی و مرور مستمر ایران و جهان به بلوغ و پختگی رسیده بود. آدمی را در همه عرصه¬ها محتاج می¬دانست و به پاسخگویی دین در همه حوزه¬ها باور داشت؛ اعتقاد او به کفایت دین همراه با حرمتی بود که برای آورده¬های فلسفه، عرفان و علم قائل بود. از نگاه او، دین و تفقه در دین محدود به حوزه احکام نبود و تمامی گستره معارف، عقاید، اخلاق و احکام را در خود جای می¬داد و حتی تمامی نظام¬های فردی و اجتماعی را در بر می¬گرفت. نظام¬های فکری، عرفانی، اخلاقی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، قضایی، حقوقی و جزایی. دین برای تدمین همه این نیازها آماده شده و محتاج حمایت دیگران نبود. باور به دین و متون دینی در تمامی سخنرانی¬ها و درس¬های خارج فقه و اصول و تفسیرش موج می-زد. در پاسخگویی به سوالات اولین دغدغه¬اش بود و اتکاء به حجت. در عقلی ترین مباحث کلامی یا ذوقی ترین گفت¬و¬گوهای عرفانی یا عرفی ترین مباحث اجتماعی تلاش می¬کرد تا پاسخ¬هایش بر مبتنی باشد که دین به او داده بود. زندگی فردی او جلوه¬ای عمیق از باورهای او بود؛ او فراتر از یک زندگی ساده با امکانات محقر بود؛ جلوه زهد و او در دیون سنگینی نمودار می¬شد که برای حفظ و از زندگی بر دوش می¬گرفت. غریبی در معاشران او بود که از و بسیار او خبر می¬داد و در شب¬های ، های بسیار و های مکررش ریشه داشت؛ زیارت¬های ماهیانه¬ی مشهد رضوی که در همین راه به سال 1378 به دیدار محبوبش شتافت.» روحش شاد با ذکر یک صلوات🤲 📗سلوک اخلاقی – طرح¬های برگرفته از کتاب و سنت – ، انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی؛ ص 199 🌷🇮🇷🌷
⚡️سؤال: «شهریه ایشان [آقای صفایی] هرگز بدست خودشان نمی‌رسید و با واسطه بدست خانواده‌‌های افراد آبرومندی می‌رسید که بدلایلی زندانی شده یا گرفتاری دیگری داشتند.» (رد پای نور) ✨سوال اینجاست که ایشان خرج خود و خانواده‌شان را از کجا تامین می‌کردند؟ 🌱پاسخ: یک دوست: ✨شاید این نوع زندگی برای ما که تجربه ای ازش نداریم غیر قابل باور و یا داستانهایی مربوط به افسانه ها و اساطیر بیاید اما مرحوم استاد علی صفایی به تاسی از مرحوم پدرشان شیخ عباس صفایی قائل به رزق من حیث لایحتسب بودند تا رزقی که ماهیانه به حساب واریز شود و بتوان روی ان برنامه ریزی کرد. مرحوم پدرشان میگفتند وظیفه من تحصیل است و وظیفه خدا براوردن رزق طالب های علم. به من ربطی ندارد که خدا کی و چگونه رزقش را میفرستد. چیزی که به من مربوط است طلب علم است. خدا خودش بهتر میداند رزق و روزی مرا چگونه و با چه واسطه ای واریز کند. رزقی که ثابت و حساب شده باشد انسان را وابسته و ذلیل میکند و خدا مومن را ذلیل نمی خواهد. این فقط یک حرف نبود. ایشان از خدا خواسته بودند که رزق هر ساله شان حج خانه خدا باشد و سالی که نمیتواند ایام حج در عرفات و مشعر حضور پیدا کند اخرین سال او باشد. یک سال که شیخ عباس صفایی در عطش رفتن به حج دست و پا میزده، هیچ پولی برایش فراهم نمیشود. از قضا یکی از دوستانش را در مسیر میبیند که مشغول فراهم کردن تدارکات سفر به حج بوده. به او میگوید پول تو، هزینه رفت و برگشتت را میدهد درست است؟ با شنیدن پاسخ میگوید: تو هزینه سفر من تا مکه را بده، من هزینه برگشت تو را میدهم. آن شخص اگرچه از این معامله بیم داشته اما به خاطر دوستی و اطمینانی که به ایمان شیخ عباس داشته میپذیرد و میگوید: قبول، اما باید قول بدهی در بازگشت دستم را توی حنا نگذاری. پدر مرحوم استاد بی هیچ ترس و واهمه ای و صرفا با توکل به رازق بودن کسی که راهی حرمش شده میپذیرد و آن سال هر دو راهی حج میشوند. با رسیدن به خانه خدا و پس از اعمال حج هنوز برای شیخ عباس صفایی گشایشی صورت نپذیرفته است. شیخ رو به کعبه به خدا عرضه میدارد: خدایا، من به امید گدایی در خانه ات تا اینجا آمده ام و به تو ایمان دارم. اگر عشق و ایمان من به تو و وعده های راستینت نبود میدانی که چنین نمیکردم. اکنون هم من نگران نیستم. ازت میخواهم که نگرانی را از قلب همراهانم دور کنی. وقت مراجعت به منزل، در راه یکی از آشنایان را میبیند که چند روز آزگار در به در دنبالش میگشته را میبیند. آن شخص، مبلغی از طرف یکی از علما به شیخ میرساند و میگوید: آقا فرمودند این را به آشیخ عباس صفایی برسانید سلام ما را ابلاغ کرده و بگویید ایشان ملتمس دعا هستند. وقتی شیخ به خانه میرسد تمام مخارج دوستش علاوه بر هدیه ای برایش میگیرد و وی را از نگرانی در می آورد. این نوع زندگی برای ما که پر از تعلق و توقع هستیم به خواب و خیالی شبیه است. تنها کسانی میتوانند اینگونه زندگی کنند که توقع شان را از تمام عالم بریده و فقط و فقط چشم به پروردگارشان دوخته اند. 📚داستان فوق از کتاب خواندنی «افکار و امال شیخ عباس صفایی» و به نقل از خودشان روایت شده. ایشان در سال 57 وقتی نتوانستند به سفر حج بروند به همه می گفتند که امسال آخرین سال عمر من است. طولی نکشید که ایشان در همان روزها به دیار باقی شتافت و حج آن سال را در جوار اولیای خدا بود. رحمت و رضوان خدا بر روح مطهر پدر و پسر 📢فردا 22 تیر ماه ساگرد رحلت ملکوتی عالم مفسر دانشمند مربی گرانقدر آیت الله علی صفایی حائری است. مباد بخل ورزیدن از تحفه ای برای شادی روح پدر و پسر و شهید محمد صفایی حائری آرزو بر جوانان عیب نیست. خدایا کاری کن که ما هم اینگونه شویم.🤲 آمین🙏🌱☘️🌷💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌ چیزی نمی نویسم ✅ خودتون بشنوید 💌دعوت رسول ✨استَجيبوا لِلَّهِ وَلِلرَّسولِ إِذا دَعاكُم لِما يُحييكُم ⭐️@arameshemandegar
هدایت شده از جواد فدایی
🔰 بزم اندیشه 🔘مکتب مرحوم استاد صفائی حائری 🔘مکتب آیت الله شهید صدر 🔘مکتب آیت الله شهید مطهری 🔘مکتب مرحوم علامه طباطبائی 📆 ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ 📌 مشهدمقدس، میدان بسیج، قبل از فدائیان اسلام ۲، مجتمع دانشجویی امام رضا علیه السلام ✅جهت ثبت نام عدد ۴ را به ۱۰۰۰۸۸۸ پیامک کنید. 💫 ❇️ @Aqr_Javanan
هدایت شده از ذکری
بزم اندیشه هم اکنون منتظر ارائه چهار استاد محترم هستیم. 1. استاد غنوی، نماینده اندیشه آقای صفایی 2. استاد وکیلی، نماینده اندیشه علامه طباطبایی 3. استاد ملک زاده، نماینده اندیشه شهید صدر 4. آقای گلپایگانی نماینده اندیشه شهید مطهری 3 بزرگوار اول را توفیق شاگردی در عرصه های مختلف را خدمتشون داشتم. امیدوارم جلسه خوب و پر ثمری داشته باشیم. لینک پخش زنده: http://p.javanan.org/bazm
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📗نگره خطا ✨ ریچارد بل و شاگرد بلافصل وی ویلیام مونتگمری وات، خاورشناسان قرآن‌پژوه پروتستان و اهل انگلستان هستند. این دو با خطاهای خواسته یا ناخواسته خود در مطالعات قرآن‌پژوهشی و اسلام‌شناسی بر الهی‌بودن اسلام و وحیانی‌بودن قرآن خدشه جدی وارد کردند.   ویلیام مونتگمری وات ضمن پرهیز از صراحت در نفی رسالت رسول اللّه(ص) اصرار دارد که نباید مسلمانان را از این جهت آزرده‌خاطر کرد؛ ولی خود با در پیش گرفتن روشی خاص بدون سر و صدا و جنجال در آثار خود بر طبل استاد می‌کوبد. در این اثر آرای خاورشناسان مذکور بررسی و نقد شده است. عنوان اثر: نگره  خطا بررسی  و نقد درون دینی  آرای ریچارد بل  و ویلیام مونتگمری وات در مطالعات اسلام شناسی و قرآن پژوهی با نگاهی به 📙 کتاب در آمدی  بر تاریخ قرآن نویسنده: سیدمجید پورطباطبایی تهیه: پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن نوبت چاپ: اول، 1399 صفحات: 392 👇 http://www.dte.ir/portal/home/showpage.aspx?object=relatedtopics&categoryid=4cecbbff-5f2f-4692-adbd-623209ba6bd1&webpartid=789e3391-c5de-4523-93a6-378e6a1d84f5&id=c997bbc5-e400-48f8-8c6c-cba87fac4b2a
هدایت شده از نظام فکری معرفتی و تربیت
5.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹 نخریدند تمام شد... 👤 حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری ⏱ یک دقیقه 🌷🇮🇷🌷