🌐@ali_shamlu🌐
چرا شیفته «عین صاد» هستم ؟
در طول این سالهای طلبگی ، شاید پرتکرارترین سوالی که پاسخ داده ام، این بوده که « چه شد که پس از سالها تحصیل دانشگاهی و کار صنعتی و... طلبه شدی». (شاید بد نباشد عرض کنم که بنده فارغ التحصیل کارشناسی مهندسی پلیمر از دانشگاه صنعتی امیرکبیر و کارشناسی ارشد مهندسی صنایع از دانشگاه علم و صنعت هستم و در 28 سالگی تحصیل حوزوی را آغاز کردم .)
این سوال یک جواب دارد و آنهم آشنایی من با نوشته ها و اندیشه های استاد «آیت الله علی صفایی حایری» است. در تمام سالهای دانشجویی، حتی لحظه ای به ذهنم خطور نکرده بود که ممکن است روزی لباس «طلبگی» بپوشم و «آخوند» شوم. تا اینکه استاد را شناختم و همه زندگی ام به هم ریخت...
یادم هست که مشغول آماده شدن برای آزمون دکتری بودم. آن سالها، سالهای ۸۶ و ۸۷، کتابخانه دانشگاه تهران تا ساعت ۱۲ شب باز بود و برای مطالعه آنجا میرفتم.
هر روز صبح کتاب آمار مهندسی جان فروند و یکی دو تا دیگر از منابع مهندسی صنایع را به همراه چند تا از کتابهای استاد توی کیفم میگذاشتم و کتابخانه می آمدم. شب، هنگام برگشتن به منزل، میدیدم که فقط کتابهای استاد را خوانده ام و تمام روزم به مطالعه و تفکر روی آنها گذشته است.
اولین تجربیات تبلیغی من در همین دوران و قبل از طلبگی شکل گرفت، که در جمعهای چند نفری، کتاب «رشد» ایشان را توضیح و شرح میدادم و آثار شگفت آنرا روی دوستانم میدیدم. از اینجا ایده طلبه شدن کم کم در ذهنم جدی شد و رسیدم به جایی که الان هستم.
در این هشت سال ، روزبروز بیشتر معتقد شده ام که نوشته ها و اندیشه های استاد، گنجینه ای بینظیر است. امروز اعتقاد جدی دارم که برای معرفی دین و پاسخ به هجمه ها و شبهه ها، و تبیین اینکه اصلا در دنیای پرآشوب و پرتحول امروز چه نیازی به دین داریم و زندگی دیندارانه چه برتری بر زندگی بدون دین دارد، هیچ مجموعه ای بیشتر از آثار ایشان راهگشا نیست، مخصوصا اگر با مخاطب دانشگاهی، اهل مطالعه و خوشفکر مواجه باشیم. و البته سلوک عملی پیامبرگونه و برخوردهای تربیتی و انسان ساز ایشان هم دنیایی دیگر است که جذابیتی، چه بسا بیشتر از اندیشه ایشان داشته باشد.
توضیح بیشتر این موضوع، و ویژگیهای نظام اندیشه ای استاد صفایی را در فایل صوتی زیر عرض کرده ام که اولین جلسه از سیر مطالعاتی آثار استاد است. امیدوارم نیازمندان واقعی، این مباحث بشنوند و منشا تحول برایشان باشد. انشاالله درباره این عالم ربانی و تئوریسین تربیت دینی، و همچنین درباره مسیر طلبگی در دنیای امروز بیشتر خواهم نوشت.
(آدرس yon.ir/QvBvA رو لمس کنید و صوت رو شنیده یا دانلود کنید. صوت بقیه جلسات هم به مرور در کانال قرار خواهد گرفت)
#صفایی_حایری
#طلبگی
#حوزه
🌐@ali_shamlu🌐
هدایت شده از شناخت مرحوم صفایی حائری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هدایت شده از شناخت مرحوم صفایی حائری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#خب_که_چی؟؟ جرا اندیشه استاد صفایی؟؟
#استاد_صفایی کی بود؟ #کتاب_باز #حجه_الاسلام_شاملو #مشهور_آسمان 🌷👌
هدایت شده از شناخت مرحوم صفایی حائری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هدایت شده از شناخت مرحوم صفایی حائری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هدایت شده از بدون توقف
ادعای عرفان موجود (عرفان مسلمین) در شکل خانقاهی آنست که از شریعت و طریقت به حقیقت میرسد و در شکل خراباتی با رنج و بلا و عشق به حقیقت راه پیدا میکند و در هر حال برای وصول به حقیقت باید متکی به آداب و احکام و یا عشق و محبت و یا اذنِ قطب و مرشد و طریقت باشی تا بتوانی به حقیقت برسی و به قدرت ها دست پیدا کنی...
پس جلوتر از حقیقت باید آداب و احکام و یا عشق و محبتی در تو باشد و ناچار اینها متکی به عادت و تحمیل و تلقین است.
اما در عرفان اسلامی همراهِ آن بینش و معرفت و آن جریان فکری، تو در معیت حق هستی و حقیقت را میفهمی و فهم و معرفت در تو، عشق و علاقه را سبز میکند و با این محبت و ایمان نوبت به عمل و بلا میرسد و پس از آن نوبت به عجز و سپس نوبت به اعتصام و تفویض...
در این بینش اول معرفتِ حقیقت است و سپس عشق و عمل و بلا و عجز، و هدف نهایی معرفتی است که به عبودیّت ختم شده و شهودی است که اطاعت و تسلیم را به دنبال دارد؛ زیرا کشف و شهود بدون عبودیت رتبهی شیطان است.
#نقد_تصوف
🔈https://www.instagram.com/p/CI0n4stHuPN/?igshid=181twy9ji8jmg
⏳بدون توقف
🔉https://eitaa.com/bedonetavaghoff
خاطره از مرحوم علی صفایی حائری
ادعای عرفان موجود (عرفان مسلمین) در شکل خانقاهی آنست که از شریعت و طریقت به حقیقت میرسد و در شکل خرا
ظاهرا از روش نقد ج 3 است اما آدرس نداده است. و انسان در دو فصل/ص ۷۶
هدایت شده از نصرت الله
وقتی که در مطالعه ی تاریخ اسلام رسیدم به ماجرای ورود حضرت علی ع به کوفه و اینکه حضرت وارد دارالخلافه نمیشوند و میفرمایند در اینجا گناهان بسیاری رخ داده است یاد مرحوم حاج شیخ ره افتادم که یک بار به همراه ایشان به اردوگاه منظریه رفتیم. در آنجا عمارتی قدیمی به اما مجهز و تر و تمیز وجود داشت که مربوط به درباریان سابق بوده است حاج شیخ از نماز خواندن در آن مکان امتناع کرد و ترجیح داد در فضای بیرون از عمارت نماز بخواند و گفت در اینجا گناهان بسیاری رخ داده است !
قناعتِ اسلام به معنای
کم به دست آوردن نیست
که کم برداشتن و
به همراهان رسیدن است.
«مرحوم علی صفایی»
#دوخط_منبر
وصیتنامه مرحوم استاد صفایی تحت عنوان «نامه ای برای پس از من»
اعلام صریح مواضع سیاسی
بخشی از نامه:
«اين نوشته را براي پس از مرگم ميگذارم تا آن روزي كه من، يعنيبزرگترين دشمن نوشتههايم در خاك نشستم، آنها كه برفرازند، ايننوشتهها را ببينند و بسنجند كه ميشود يك متهم به اندازهي تمام قاضيانشهر نسبت به خودش سختگير باشد و به اندازهي تمامي آنها حوصله وظرفيت داشته باشد، تا بتواند جرم بزرگ آنها را كه پيش از محاكمه محكومكردن و اعدام كردن است، از پيش ببخشد و بر آبروي ريخته و خون مهدورشحتي به اندازهي خون پشهاي مزاحم و آب راكدي گنديده، دريغ نخورد; كه او بااز دست دادن همهي اينها، تمامي اينها را به دست آورده است.
آنها بسوزند كه با گرفتن اينها چيزي به دست نياوردند و چيزها از دستدادند.
. . . و اين حرفها را در حالتي مينويسم كه بهترين اتهامها را و شيرينتريننجواها و گرمترين انسها را در غربتم و تنهاييام، در جام دلم و گوشم وحضورم ريختهاند. راستي مثل كسي هستم كه در زير سختترين توفانها وشديدترين برفها و بارانها، در حصار امني و كنار آتشي ايستاده و رقص برفو اشك ابر را نگاه ميكند و از اين همه بارش تهمت و توفان دشمني، حتي نمبرنمي دارد و خدا را... كه چهها نميكند. با اتهامها تبرئه ميكند و با همانكاري كه ،ميخواهند تو را بسوزانند، با همان كار تو را ميسازد. برادران يوسفبا آنچه كردند، يوسف را به عزت رساندند و با به چاه انداختنشان او را عزيزيمصر دادند... كه" والله غالب علي امره...
اينها با آنچه كه ميكنند و آنچه كه از من ميگيرند، فراغت و راحتيبيشتري را به من ميبخشند; كه اگر اينها نبود و اين حرفها نميآمد، بايستشب و روز، انسان به كاري و برخوردي ميرسيد و مدام گامي برميداشتم وگامي پيش ميگذاشتم.
راستي كه امتحانها گوناگون است و همه با هم امتحان ميشويم و همهبه هم مبتلاييم.
آن يكي با گفتنش و من با ثباتم و ضعفم و ديگران با شنيدن و پذيرفتن ونپذيرفتن و توضيح خواستن و مدعي را به محاكمه كشاندشان... و يا مدعيعليه را به زحمت انداختن و رنجدادنشان... و راستي با اين ديد ديگر چهرنجي؟
الهي لك الحمد حمد الشاكرين لك علي مصابهم. اللهم اني اسئلك انتقطع عني كلما يقطعني عنك...»
دو متن دیگر در توصیف حضرت امام (ره):
نامه هاى بلوغ ؛ ص17
. . . پسرم، خدا را شاكر باش كه رهبر امروز كشور تو، از اين انس برخوردار است و از اين امن سرشار. و اين است كه براى مبارزه با همهى اينهايى كه آتش مىكارند، ايستاده است و نه بر شرق و نه بر غرب و نه بر جهان سوم و حتّى نه بر ملّيت ايرانى، كه بر ايمان مردم و آنهم نه ايمان غرور، كه بر ايمان به خداى واحد قهّار متّكى است.
نامه هاى بلوغ ؛ ص19
هر گروهى؛ چه سياسى، چه ولايتى و چه عرفانى، بايد گذشته از مبانى و اهداف، از اين روش بيّناتى برخوردار باشد. اين اصول در تشكّل و سازماندهى، وضع جديدى را باعث مىشود و ظرفيّت و حلم را در رهبرى ضرورى مىسازد. تو شايد خيلى متوجه نبودى، ولى ما شاهد بوديم كه رفسنجانى زيرك و بهشتى مدير، با تمام سازمان گسترده و تشكّل حزبى، در برخورد با شيطنتهاى چند رنگ گروهها و بازىهاى بنىصدر چگونه به انزوا كشيده شدند تا آنكه ظرفيّت و حلم امام، همراه آن روش به كمك آنها آمد و حسابها را به هم زد. عنصر ظرفيّت و حلم، عنصرى است كه در مباحث مديريت و تشكّل جديد بايد مطرح شود.
(تاريخ تحريرنامه، 15 فروردينماه 1364، مطابق با شب سيزدهم رجب 1405)
خاطره از مرحوم علی صفایی حائری
نامه ای به مرحوم استاد: وجود خدا برایم ثابت شده ولی احساسی نسبت به خدا ندارم....پاسخ استاد: حسن آن د
علیزاده طباطبایی: ...من کپی این نامه را شاید 14 سال پیش به آقا موسی دادم. خودم هم دیگر خاطرم نبود. شما که جواب استاد به نامه جوانی را منتشر کردید یاد این موضوع افتادم و از فامیلی که اصل نامه را داشت پیگیر شدم و تصویر را در گروه ارسال کردم. بنظرم کسانی که چنین دست نوشته هایی از استاد دارند تعمدی بر محبوس کردن ندارند گرفتاریهای روزمره و گذر زمان و چه بسا بیخبری از اشتیاق و نیاز عظیمی که به این آثار هست باعث این موضوع است.
پرسش و پاسخ زنده مجازی
با حضور «حجة الاسلام استاد مسعود حیدری نیک»
با موضوع :
مذاکره با دشمن از منظر « استاد صفایی حائری ره »
سه شنبه ۹ دی ماه ۹۹ روز بصیرت
ساعت ۲۱
از طریق اینستاگرام موسسه راز انسان
@raz_e_ensan
موسسه راز انسان شیراز
هدایت شده از گروه علمی فرهنگی فتح
📖 از مشکلات بهرهمندی بدست بياوریم!
🔸ما خیال میکنیم که اگر زندگی یک زندگی بیدردسر و بدون درگیری باشد، زندگی مناسبی است، درحالیکه آنچه که مطلوب است و آنچه که به آدمها تکامل میدهد و آنها را رشد میدهد و بهرهمند میکند این است که در هر برخوردی بیاموزم که چگونه موضع گیری کنم و در هر موقعیتی چگونه با مسائل روبرو بشوم.
🔹اینجاست که دیگر آدم دنبال یک زندگی بیدغدغه و بی درگیری نیست. برایش این مسئله است که با هر درگیری و با هر گرفتاری چه باید بکند، از مشکل فرار نمیکند، بین خودش و مشکلات هم حائلی را قرار نمیدهد، بلکه میکوشد از مشکلاتی که برایش شکل میگیرد بهرهمند شود، یعنی از مشکلات بهرهمندی بدست بیاورد!
✂️ #برشی_از_کتاب : روابط متکامل زن و مرد، ص ۵۰
👤 استاد علی صفایی حائری (ره)
🌐 fatehan.net
🆔 @fatehan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷اللهم سَدّد السنتَنا بالصواب و الحکمه🌷
✨تا میتوانید برای اسلام انسان فداکار و همفکر تربیت نمایید. امام خمیتی (رحمه الله علیه ✨در نامه 45 نهج البلاغه حضرت علی علیه السلام به عثمان بن حُنَيف فرمودهاند: «أَلَا وَ إِنَّ لِكُلِّ مَأْمُومٍ إِمَاماً يَقْتَدِى بِهِ وَ يَسْتَضِىءُ بِنُورِ عِلْمِهِ أَلَا وَ إِنَّ إِمَامَكُمْ قَدِ اكْتَفَى مِنْ دُنْيَاهُ بِطِمْرَيْهِ وَ مِنْ طُعْمِهِ بِقُرْصَيْهِ أَلَا وَ إِنَّكُمْ لاتَقْدِرُونَ عَلَى ذَلِكَ وَ لَكِنْ أَعِينُونِى بِوَرَعٍ وَ اجْتِهَادٍ وَ عِفَّةٍ وَ سَدَادٍ» ؛ اگر نمىتوانيد مثل من باشيد، پس مرا در اين چهار امر كمك كنيد:
ورع، اجتهاد، عفّت، سَداد .
⏪سداد
✨سداد، پر كردن رخنهها و شكافها و برداشتن كسرىها و كمبودها است. گاهى سفرهاى مىافتد و فرزندت به تقليد از تو به آشپزخانه مىرود و هر چه دم دست هست به سوى سفره مىآورد، ولى گاهى با توجّه به كمبودها و كسرىهاى سفره و نيازهاى موجود، اقدام مىكند و دنبال كارى مىرود.
اهل سداد، كسانى هستند كه شكافها و كسرىها را پُر مىكنند و كمبودها را مىآورند. نيازهاى برآورده نشده را در نظر مىآورند و با توجّه به اهميّتها و اولويّتها به آن می پردازند. #اهل_سداد #استاد_صفایی #عهده_داری #طرح_پشتیبان_همیار