eitaa logo
ختم نهج البلاغه
7.6هزار دنبال‌کننده
45 عکس
7 ویدیو
2 فایل
🔹کانال استیکرهای نهج البلاغه ای: @stiker_nahjolbalagheh تبادل نداریم
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شرح حکمت ۴۴ قسمت ۱ (معاد).mp3
1.9M
🔊 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 🔸 شرح 1⃣ 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🌹شرح ( 1 ) 🔹 ویژگی های بهترین بندگان 💠 درود خدا بر امیرالمؤمنین فرمود: خوشا به حال كسی كه به ياد معاد باشد، برای حسابرسی قيامت كار كند، با قناعت زندگی كند و از خدا راضی باشد. 🔰 در حکمت ۴۴ نهج البلاغه مولی علی (علیه السلام) چهار صفت را موجب خوشبختی در دنیا و آخرت معرفی می‌کند که به ترتیب عبارتند از: ۱.ذکر المعاد ۲.عمل برای روز حساب ۳.قناعت از دنیا به مقدار کفاف ۴.رضایت از تقدیرات الهی ما درباره قناعت و رضایت از تقدیرات الهی به اندازه کافی در حکمت ۴۳ مطلب را بیان کردیم؛ لذا در حکمت ۴۴ فقط به بحث ذکر المعاد و عمل برای روز حساب اکتفا می‌کنیم. 🔸 ۱. ذکر المعاد : 🔻در بحث ذکر المعاد نکته اول توصیه های کلی حضرت به یاد معاد و لوازم و لواحق آن مثل قبر و مرگ و غیره هست. 🔵 مطلب اولی که در این باره برای شما عرض میکنم حکمت ۳۹۸ است؛ مولی در این حکمت می فرماید: «ضَعْ فَخْرَكَ وَ احْطُطْ كِبْرَكَ وَ اذْكُرْ قَبْرَكَ» ؛ " فخر فروشی خود را ترک کن، تکبر و خود بزرگ بینی را زمین بنداز و به یاد قبرت باش. " 🔻در خطبه ۹۹ می فرمایند: «أَلَا فَاذْكُرُوا هَاذِمَ اللَّذَّاتِ وَ مُنَغِّصَ الشَّهَوَاتِ وَ قَاطِعَ الْأُمْنِيَاتِ عِنْدَ الْمُسَاوَرَةِ لِلْأَعْمَالِ الْقَبِيحَةِ» ؛ " هنگامی که تصمیم و عزم و اراده نفس برای کار های زشت در شما شکل گرفت، یاد مرگ بکنید، که لذّت ها را منهدم می کند، شهوات را از بین می برد و آرزو ها را قطع می کند." 🔻در نامه ۳۱ هم خطاب به فرزند عزیزشان می نویسند: «أَكْثِرْ مِنْ ذِكْرِ الْمَوْتِ وَ ذِكْرِ مَا تَهْجُمُ عَلَيْهِ وَ تُفْضِي بَعْدَ الْمَوْتِ» ؛ " فراوان به ياد مرگ باش و به ياد آنچه که به سوی آن می روی و پس از مرگ در آن قرار می گيری." 🔻 و در خطبه ۱۸۸ هم می فرمایند: "شما را توصیه می‌کنم به یاد مرگ و کم کردن غفلت از یاد مرگ. " 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع ↩️ ادامه دارد... https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌳شجره آشوب« قسمت صد و سی و ششم » 📌بررسی نفوذی های بنی امیه در حکومت امیرالمومنین علیه السلام 🔻سوالی که ممکن است در اینجا مطرح شود اینکه چرا امام با چهره هایی نظیر طلحه و زبیر جنگید با اینکه جنگ با آن ها نیز به نفع معاویه بود و سبب می شد امام درگیر جبهه داخلی شود و از نبرد با بنی امیه باز بماند، اما حضرت با اشعث و مغیره و ... نجنگید؟ 🔻پاسخ اینکه، طلحه، زبیر و عایشه و اصحاب جمل، به علت قیام مسلحانه (کودتای نظامی ) و بر هم زدن امنیت عمومی جامعه، سبب شدند تا امام برای دفع این فتنه، گزینه نظامی را انتخاب کند. اما حضرت با کسانی هم چون اشعث و مغیره، هرچند از عناصر نفوذی بنی امیه بودند و در مقاطعی از تاریخ، شخصی مانند مغیره رسما به معاویه می پیوندد، به علت عدم قیام مسلحانه و جنگ نظامی، متفاوت برخورد می کرد. 🔻 رویکرد امام در برابر این افراد، تا حد امکان، کاهش هزینه های آن ها برای جامعه اسلامی، مدارا، آگاهی بخشی و بصیرت آفرینی نسبت به مواضع منافقین و نهایتا برخوردهای قهری (مانند آنچه نسبت به اشعث گفتیم)- ولی نه در حد جنگ نظامی- بود. این موضوع تا زمانی بود که آن ها علنا دست به قیام مسلحانه و برهم زدن امنیت جامعه نکنند. 📚 کتاب شجره آشوب 💬 نویسندگان: آقایان یوسفی و آقامیری ↩️ ادامه دارد... https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹 ختم نهج البلاغه در ۲۷۰ روز. سهم روز صد و سی و هشتم •┈┈••••✾🌿🌹🌿✾••••┈┈• 📜 : در حمد خدا و لزوم تقوا 1⃣ شناخت پروردگار ♦️سپاس خداوندی را سزاست كه سپاس او در خلق آشكار و سپاهش پيروز و بزرگی او والا و بيكرانه است. خدا را برای نعمتهای پی در پی و بخشش های بزرگش ستايش می كنم خدایی كه حلمش بزرگ و عفوكننده است، در فرمانش عادل و از گذشته و آينده باخبر است، با علم خود جهان هستی را پديد آورده و با فرمان خود موجودات را آفريده است، بی آنكه از كسی پيروی كند و يا بياموزد و يا از طرح حكيم ديگری استفاده نمايد در آفرينش پديده ها، دچار اشتباهی نشده و نه با حضور و مشورت گروهی آفريده است. گواهی می دهم كه محمد (صلی الله علیه و آله وسلّم) بنده و فرستاده اوست، به هنگامی او را مبعوث فرمود كه مردم در گرداب جهالت فرو رفته و در حيرت و سرگردانی به سر می بردند هلاكت آنان را مهار كرده به سوی خود می كشيد و گمراهی بر جان و دلشان قفل زده بود. 2⃣ ره آورد پرهيزكاری ♦️ای بندگان خدا! شما را به پرهيزكاری سفارش می كنم كه حق خداوند بر شماست و نيز موجب حق شما بر پروردگار است، از خدا برای پرهيزكاری ياری بطلبيد و برای انجام دستورات خدا از تقوا ياری جوييد، زيرا تقوا امروز سپر بلا و فردا راه رسيدن به بهشت است. راه تقوا روشن و رونده آن بهره مند و امانتدارش خدا كه حافظ آن خواهد بود. تقوا همواره خود را بر امّت های گذشته و آينده عرضه می كند، زيرا فردای قيامت همه به آن نيازمندند. آنگاه كه در قيامت آفريده ها را گرد می آورد و درباره همه نعمت ها می پرسد، پس چه اندكند آنان كه تقوا را برگزيدند و بار آن را بدرستی بر دوش كشيدند، آری پرهيزكاران تعدادشان اندك است و شايسته ستايش خداوند سبحان كه فرمود: « بندگان سپاسگزار من اندكند.» پس گوش جان را به ندای تقوا بسپاريد و برای به دست آوردن آن تلاش كنيد، تقوا را به جای آن چه از دست رفته به دست آورديد و عوض هر كار مخالفی كه مرتكب شده ايد انتخاب كنيد، با تقوا خواب خود را به بيداری و روزتان را با آن سپری كنيد، دلهای خود را با تقوا زنده كنيد و گناهان خود را با آن شستشو دهيد، بيماريهای روان و جان خود را با تقوا درمان و خود را آماده سفر آخرت گردانيد، از تباه كنندگان تقوا عبرت گيريد و خود عبرت پرهيزكاران نشويد. آگاه باشيد، تقوا را حفظ كنيد و خويشتن را با تقوا حفظ نماييد. 3⃣ پرهيز از دنيای حرام ♦️ برابر دنيا خويشتن دار و برابر آخرت دلباخته باشيد. آن كس را كه تقوا بلندمرتبت نمود، خوار نشماريد و آن را كه دنيا عزيزش كرد گرامی نداريد. برق درخشنده دنيا شما را خيره نكند و سخن ستاينده دنيا را نشنويد، به دعوت كننده دنيا پاسخ ندهيد و از تابش دنيا روشنایی نخواهيد و فريفته كالاهای گرانقدر دنيا نگرديد. همانا برق دنيای حرام بی فروغ است و سخنش دروغ و اموالش به غارت رفته و كالاهای آن در شرف تاراج است. آگاه باشيد، دنيای حرام چونان عشوه گر هرزه ای است كه تسليم نشود و مركب سركشی است كه فرمان نبرد، دروغگویی خيانتكار، ناسپاس حق نشناس، دشمنی حيله گر، پشت كننده ای سرگردان، حالاتش متزلزل، عزتش خواری، جدش بازی و شوخی و بلندی آن سقوط است. خانه جنگ و غارتگری ، تبهكاری و هلاكت و سرمنزل ناآرامی است. جايگاه ديدار كردنها و جدایی هاست. راه های آن حيرت زا، گريزگاه هايش ناپيدا و خواسته هايش نوميدكننده و زيانبار است. پناهگاههای دنيا انسان را تسليم مرگ می كند و از خانه های خود بيرون می راند و چاره انديشی ها ناتوان كننده است. 4⃣ اقسام دنياپرستان نجات يافته ای مجروح يا مجروحی پاره پاره تن، دسته ای سر از تن جدا و دسته ای ديگر در خون خود تپيده، گروهی انگشت به دندان و جمعی از حسرت و اندوه دست بر دست می مالند، برخی سر بر روی دستها نهاده به فكر فرو رفته اند، عدّه ای بر اشتباهات گذشته افسوس می خورند و خويشتن را محكوم می كنند و عدّه ای ديگر از عزم و تصميم ها دست برداشته كه راه فرار و هر نوع حيله گری بسته شده و دنيا آنها را غافلگير كرده است، زيرا كار از كار گذشته و عمر گرانبها هدر رفته است. هيهات! هيهات! آنچه از دست رفت گذشت و آنچه سپری شد رفت و جهان چنانكه می خواست به پايان رسيد. (نه آسمان بر آنها گريست و نه زمين و هرگز ديگر به آنها مهلتی داده نشد.) •┈┈••••✾🌿🌹🌿✾••••┈┈• https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee
ختم نهج البلاغه در ۲۷۰ روز 138.mp3
8.57M
🔊 ختم گویای نهج البلاغه در ۲۷۰ روز 🌺 سهم روز صد و سی و هشتم خطبه ۱۹۱ https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee
📌سلام و عرض ادب خدمت شیعیان نازنین مولا علی علیه السلام❤️ ضمن خوش آمدگویی، جهت دسترسی به سهم روزانه ختم نهج البلاغه در ۲۷۰ روز روی لینک های زیر کلیک کنید⏬ 🔻متن سهم روز صد و شصت و هشتم https://eitaa.com/khatm_nahj/1466 🔻 فایل صوتی سهم روز صدو شصت وهشتم https://eitaa.com/khatm_nahj/1467 🔻متن سهم روز صد و شصت و نهم https://eitaa.com/khatm_nahj/1473 🔻 فایل صوتی سهم روز صدو شصت ونهم https://eitaa.com/khatm_nahj/1474 🔻متن سهم روز صد و هفتادم https://eitaa.com/khatm_nahj/1479 🔻 فایل صوتی سهم روز صدو هفتادم https://eitaa.com/khatm_nahj/1480 🔻متن سهم روز صد و هفتاد ویکم https://eitaa.com/khatm_nahj/1485 🔻 فایل صوتی سهم روز صدو هفتاد ویکم https://eitaa.com/khatm_nahj/1486 🔻متن سهم روز صد و هفتاد ودوم https://eitaa.com/khatm_nahj/1492 🔻 فایل صوتی سهم روز صدو هفتاد ودوم https://eitaa.com/khatm_nahj/1493 🔻متن سهم روز صد و هفتاد وسوم https://eitaa.com/khatm_nahj/1498 🔻 فایل صوتی سهم روز صدو هفتاد وسوم https://eitaa.com/khatm_nahj/1499 🔻متن سهم روز صد و هفتاد وچهارم https://eitaa.com/khatm_nahj/1504 🔻 فایل صوتی سهم روز صدو هفتاد وچهارم https://eitaa.com/khatm_nahj/1505 🔻متن سهم روز صد و هفتاد وپنجم https://eitaa.com/khatm_nahj/1510 🔻 فایل صوتی سهم روز صدو هفتاد وپنجم https://eitaa.com/khatm_nahj/1511 🔻متن سهم روز صد و هفتاد وششم https://eitaa.com/khatm_nahj/1516 🔻 فایل صوتی سهم روز صدو هفتاد وششم https://eitaa.com/khatm_nahj/1517 🔻متن سهم روز صد و هفتاد وهفتم https://eitaa.com/khatm_nahj/1524 🔻 فایل صوتی سهم روز صدو هفتاد وهفتم https://eitaa.com/khatm_nahj/1525 🔻متن سهم روز صد و هفتاد وهشتم https://eitaa.com/khatm_nahj/1530 🔻 فایل صوتی سهم روز صدو هفتاد وهشتم https://eitaa.com/khatm_nahj/1531 🔻متن سهم روز صد و هفتاد ونهم https://eitaa.com/khatm_nahj/1536 🔻 فایل صوتی سهم روز صدو هفتاد ونهم https://eitaa.com/khatm_nahj/1537 🔻متن سهم روز صد و هشتادم https://eitaa.com/khatm_nahj/1542 🔻 فایل صوتی سهم روز صدو هشتادم https://eitaa.com/khatm_nahj/1543 🔻متن سهم روز صد و هشتاد ویکم https://eitaa.com/khatm_nahj/1549 https://eitaa.com/khatm_nahj/1550 🔻 فایل صوتی سهم روز صدو هشتادو یکم https://eitaa.com/khatm_nahj/1551 🔻متن سهم روز صد و هشتاد ودوم https://eitaa.com/khatm_nahj/1557 🔻 فایل صوتی سهم روز صدو هشتادو دوم https://eitaa.com/khatm_nahj/1558 🔻متن سهم روز صد و هشتاد وسوم https://eitaa.com/khatm_nahj/1563 🔻 فایل صوتی سهم روز صدو هشتادو سوم https://eitaa.com/khatm_nahj/1564 🔻متن سهم روز صد و هشتاد وچهارم https://eitaa.com/khatm_nahj/1569 🔻 فایل صوتی سهم روز صدو هشتادو چهارم https://eitaa.com/khatm_nahj/1570 🔻متن سهم روز صد و هشتاد وپنجم https://eitaa.com/khatm_nahj/1575 https://eitaa.com/khatm_nahj/1575 🔻 فایل صوتی سهم روز صدو هشتادو پنجم https://eitaa.com/khatm_nahj/1577 🔻متن سهم روز صد و هشتاد وششم https://eitaa.com/khatm_nahj/1582 🔻 فایل صوتی سهم روز صدو هشتادو ششم https://eitaa.com/khatm_nahj/1583 🔻متن سهم روز صد و هشتاد وهفتم https://eitaa.com/khatm_nahj/1588 🔻 فایل صوتی سهم روز صدو هشتادو هفتم https://eitaa.com/khatm_nahj/1589 🔻متن سهم روز صد و هشتاد وهشتم https://eitaa.com/khatm_nahj/1595 🔻 فایل صوتی سهم روز صدو هشتادو هشتم https://eitaa.com/khatm_nahj/1596 🔻متن سهم روز صد و هشتاد ونهم https://eitaa.com/khatm_nahj/1601 🔻 فایل صوتی سهم روز صدو هشتادو نهم https://eitaa.com/khatm_nahj/1602 🔻متن سهم روز صد و نودم https://eitaa.com/khatm_nahj/1607 🔻 فایل صوتی سهم روز صدو نودم https://eitaa.com/khatm_nahj/1608 🔻متن سهم روز صد و نود ویکم https://eitaa.com/khatm_nahj/1613 https://eitaa.com/khatm_nahj/1614 🔻 فایل صوتی سهم روز صدو نودویکم https://eitaa.com/khatm_nahj/1615 🔻متن سهم روز صد و نود ودوم https://eitaa.com/khatm_nahj/1621 https://eitaa.com/khatm_nahj/1622 🔻 فایل صوتی سهم روز صدو نودو دوم https://eitaa.com/khatm_nahj/1623 🔻متن سهم روز صد و نود وسوم https://eitaa.com/khatm_nahj/1628 🔻 فایل صوتی سهم روز صدو نودو سوم https://eitaa.com/khatm_nahj/1629 🔻متن سهم روز صد و نود وچهارم https://eitaa.com/khatm_nahj/1634 🔻 فایل صوتی سهم روز صدو نودو چهارم https://eitaa.com/khatm_nahj/1635 🔻متن سهم روز صد و نود وپنجم https://eitaa.com/khatm_nahj/1641 🔻 فایل صوتی سهم روز صدو نودو پنجم https://eitaa.com/khatm_nahj/1642 ┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شرح حکمت ۴۴ قسمت ۱ آثار معاد۲.mp3
1.45M
🔊 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 🔸 شرح 2⃣ 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🌹شرح ( 2 ) 🔹 ویژگی های بهترین بندگان 🔵 بحث دوم در ماجرای ذکر معاد، آثار یاد معاد است. مولا علی (علیه السلام) هشت اثر برای ذکر معاد بیان فرمودند که من یک به یک خدمت شما تقدیم می کنم: 1⃣ اثر اول پرهیز از بازیچه دنیا : 🔻در خطبه ۸۴ می فرمایند: « أَمَا وَاللَّهِ اِنِّی لََیمْنَعُنِی مِنَ اللَّعِبِ ذِکْرُ الْمَوْت » ؛ " به خدا سوگند مرا منع می کند از بازیچه، ذکر مرگ " 2⃣ دومین اثر رضایت از زندگی است. 🔻در حکمت ۳۴۹ فرمود : « مَنْ أَکْثَرَ ذِکْرَ الْمَوْتِ رَضِیَ مِنَ الدُّنْیَا بِالْیَسِیرِ » ؛ " کسی که زیاد یاد مرگ کند، از دنیا به اندکش راضی می شود." 3⃣ اثر سوم جلاء قلب است. 🔻در خطبه ۲۲۲ فرمود : « إِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ وَ تَعَالَى جَعَلَ الذِّكْرَ جِلاءً لِلْقُلُوبِ » ؛ " همانا خداوند سبحان ذکر را مایهٔ جلا پیدا کردن دلها قرار داد." 4⃣ اثر چهارم آماده شدن برای سفر قیامت است. 🔻در حکمت ۲۸۰ میخوانیم : « مَنْ تَذَكَّرَ بُعْدَ السَّفَرِ، إسْتَعَدَّ » ؛ " کسی که طولانی بودن مسیر سفر آخرت را یاد کند آماده می شود." 5⃣ اثر پنجم شب زنده داری عاشقانه است. 🔻در نامه ۴۵ بند آخر درباره حزب اللهی واقعی می فرمایند : « فِي مَعْشَرٍ أَسْهَرَ عُيُونَهُمْ ذِکرُ المَعاد » ؛ " حزب اللهی واقعی در گروهی است که چشمانشان را ترس از معاد، از خواب گرفته است." 6⃣ و ششمین اثر چشم پوشی بر دنیاست. 🔻 در خطبه ۳۲ می فرمایند: « وَ بَقِيَ رِجالٌ غَضَّ أبصارَهُم ذِكرُ المَرجِعِ» ؛ " گروهی باقی ماندند که چشمشان را از دنیا، یاد مرگ و معاد بسته است." 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع ↩️ ادامه دارد... https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌳شجره آشوب« قسمت صد و سی و هفتم» 📌بررسی نفوذی های بنی امیه در حکومت امیرالمومنین علیه السلام 🔻در سطور پیشین، برخی از برخوردهای قهری امام با اشعث را گفتیم. اما امام برای کنترل منافقین و اینکه جلوی تفرقه جامعه را بگیرد اقداماتی را نسبت به اشعث انجام داد. 🔻 این اقدامات، الگویی برای برخورد با اشعث های زمان و ایجاد وحدت در جامعه به منظور ایستادن و مقاومت در برابر جبهه کفار خارجی است. البته برخی از این موارد از سوی امام حسن علیه السلام نیز دنبال شد. ذیلا به این موارد اشاره می کنیم: 🔻1. هنگامی که پسر اشعث از دنیا رفت، امام با روشی پسندیده به او تسلیت گفت. حضرت با چنین اقدامی، در حقیقت گامی برای جذب قلب اشعث و طرفداران او در جهت وحدت جامعه است. 🔻2. زمانی که امام علی می خواست دختر سعید بن قیس را برای امام حسن خواستگاری کند، اشعث از ماجرا باخبر شد و دختر خود، جعده را به عقد امام حسن در آورد. امام علی نیز بنابر مصالحی این مسئله را پذیرفت. در حقیقت با این ازدواج، امام علی، قصد داشت با این منافق جامعه اسلامی، مدارا کرده و از رفتارهای تفرقه افکنانه او جلوگیری کند. 🔻امام حسن نیز به دلیل مصلحت مهم تر، یعنی حفظ جامعه اسلامی این ازدواج را پذیرفت و مانع از دست اندازی های تفرقه افکنانه اشعث شد. نکته مهم اینجاست که صرف رابطه خانوادگی با ولی خدا نمی تواند دلیل بر حقانیت یک شخص یا یک گروه باشد. اشعث، پدر همسر امام حسن بود، اما این نسبت خانوادگی، هیچ گاه امتیاز یا حقانیتی را برای او ثابت نکرد. 📚 کتاب شجره آشوب 💬 نویسندگان: آقایان یوسفی و آقامیری ↩️ ادامه دارد... https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹ختم نهج البلاغه در ۲۷۰ روز. سهم روز صد و سی و نهم ┄┄┅┅✿❀🍃🌼🍃❀✿┅┅┄┄ 📜 : سفارش به ترس از خدا (این سخنرانی در شهر کوفه پیرامون خوارج ایراد شده است.) 1⃣ ضرورت شكرگزاری ♦️خدا را برابر نعمتهايش شكرگزارم و بر انجام حقوق الهی از او ياوری می طلبم، پروردگاری كه سپاهش نيرومند و مرتبت او بزرگ است و گواهی می دهم كه محمّد(صلی الله علیه و آله) ، بنده و پيامبر اوست. انسانها را به اطاعت خدا دعوت كرد و با دشمنان خدا در راه دين او پيكار كرد و مغلوبشان نمود. هرگز همداستانی دشمنان كه او را دروغگو خواندند، او را از دعوت حق باز نداشت و تلاش آنان برای خاموش كردن نور رسالت به نتيجه ای نرسيد. 2⃣ سفارش به پرهيزكاری و ياد مرگ ♦️پس به تقوا و ترس از خدا روی آوريد كه رشته آن استوار ، دستگيره آن محكم و قلّه بلند آن پناهگاهی مطمئن می باشد. قبل از فرا رسيدن مرگ خود را برای پيش آمدهای آن آماده سازيد، پيش از آنكه مرگ شما را دريابد، آنچه لازمه ملاقات است فراهم آوريد، زيرا مرگ پايان زندگی است و هدف نهایی قيامت است. مرگ برای خردمندان پند و اندرز و برای جاهلان وسيله عبرت آموزی است. پيش از فرا رسيدن مرگ از تنگی قبرها و شدت غم و اندوه و ترس از قيامت و درهم ريختن استخوانها و كر شدن گوشها و تاريكی لحد و وحشت از آينده و غم و اندوه فراوان در تنگنای گور و پوشانده شدن آن با سنگ و خاك، چه می دانيد؟ پس ای بندگان! خدا را! خدا را! پروا كنيد كه دنيا با قانونمندی خاصی می گذرد، شما با قيامت به رشته ای اتصال داريد، گويا نشانه های قيامت آشكار می شود و شما را در راه خود متوقف نموده، با زلزله هايش سررسيده است. سنگينی بار آن را بر دوش شما نهاده و رشته پيوند مردم با دنيا را قطع كرده، همه را از آغوش گرم دنيا خارج ساخته است. گویی دنيا يك روز بود و گذشت، يا ماهی بود و سپری شد. تازه های دنيا كهنه شده و فربه هايش لاغر گرديدند. در جايگاهی تنگ، در ميان مشكلاتی بزرگ و آتشی پرشراره كه صدای زبانه هايش وحشت زا شعله هايش بلند، غرشش پرهيجان، پرنور و گدازنده، خاموشی شعله هايش غيرممكن، شعله هايش در فوران، تهديدهايش هراس انگيز، ژرفايش ناپيدا، پيرامونش تاريك و سياه، ديگهايش در جوشش و اوضاعش سخت وحشتناك است. 3⃣ آينده پرهيزكاران ♦️و در آن ميان (پرهيزكاران را گروه گروه، به سوی بهشت رهنمون می شوند) آنان از كيفر و عذاب در امانند و از سرزنش ها آسوده و از آتش دورند. در خانه های امن الهی، از جايگاه خود خشنودند. آنان در دنيا رفتارشان پاك، ديدگانشان گريان، شبهايشان با خشوع و استغفار چونان روز و روزشان از ترس گناه چونان شب می ماند. پس خداوند بهشت را منزلگه نهایی آنان قرار داد و پاداش ايشان را نيكو پرداخت، كه سزاوار آن نعمتها بودند و لايق ملكی جاودانه و نعمتهایی پايدار شدند. ای بندگان خدا! مراقب چيزی باشيد كه رستگاران با پاس داشتن آن سعادتمند شدند و تبهكاران با ضايع كردن آن به خسران و زيان رسيدند. پيش از آنكه مرگ شما فرا رسد با اعمال نيكو آماده باشيد، زيرا در گرو كارهایی هستيد كه انجام داده ايد و پاداش داده می شويد به كارهایی كه از پيش مرتكب شديد. ناگهان مرگ وحشتناك سر می رسد، كه ديگر بازگشتی نيست و از لغزشها نمی توان پوزش خواست. خداوند ما و شما را در راه خود و پيامبرش استوار سازد و از گناهان ما و شما به فضل رحمتش درگذرد. 4⃣ آموزش نظامی ♦️سربازان برجای خود محكم بايستيد، در برابر بلاها و مشكلات استقامت كنيد، شمشيرها و دستها را در هوای زبانهای خويش به كار مگيريد و آنچه كه خداوند شتاب در آن را لازم ندانسته شتاب نكنيد، زيرا هر كس از شما كه در بستر خويش با شناخت خدا و پيامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) و اهل بيت پيامبر (علیه السلام ) بميرد، شهيد از دنيا رفته و پاداش او بر خداست و ثواب اعمال نيكویی كه قصد انجام آن را داشته خواهد برد و نيت او ثواب شمشير كشيدن را دارد. همانا هر چيزی را وقت مشخص و سرآمدی معين است. ┄┄┅┅✿❀🍃🌼🍃❀✿┅┅┄┄ https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee
ختم نهج البلاغه در ۲۷۰ روز 139.mp3
7.82M
🔊 ختم گویای نهج البلاغه در ۲۷۰ روز 🌺 سهم روز صد و سی و نهم خطبه ۱۹۰ https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شرح حکمت ۴۴ قسمت ۳ ویژگی های بهترین بندگان.mp3
1.73M
🔊 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 🔸 شرح 3⃣ 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🌹شرح ( 3 ) 🔹 ویژگی های بهترین بندگان 7⃣ اثر هفتمی که امیرالمؤمنین (علیه السلام) برای یاد معاد بر شمردند، رام کردن نفس در شهوات و خواسته های نابجاست. 🔻مولا علی (علیه السلام) ابتدا به صورت کلّی در نامه ۳۱ خطاب به فرزند عزیزشان می فرمایند: « وَ ذَلِّلْهُ بِذِکرِ الْمَوْت » ؛ " نفس امّاره خودت را با یاد مرگ، رام کن ". 🔻و سپس در خطبه ۹۹، روش رام کردن نفس با ذکر موت و فرایندش را این گونه بیان می فرمایند: « أَلَا فَاذْكُرُوا هَاذِمَ اللَّذَّاتِ وَ مُنَغِّصَ الشَّهَوَاتِ وَ قَاطِعَ الْأُمْنِيَاتِ عِنْدَ الْمُسَاوَرَةِ لِلْأَعْمَالِ الْقَبِيحَةِ» ؛ " آگاه باشید! یاد کنید مرگی را که لذت ها را از بین می برد و شهوات را در هم می کوبد و آرزوها را قطع می کند، وقتی که انسان تصمیم برای کارهای زشت(مثل گناه) گرفته.» اگر یاد مرگ کند، آن خلجان شهوتش و لذتش بریده خواهد شد و در امان می ماند. 8⃣ و امّا آخرین اثر برای یاد معاد، در نامه ۵۳ نهج البلاغه بند آخر، خطاب به شهید مالک اشتر است؛ که عبارت است از کنترل رفتار خود، در مواجهه با مردم (از کبر و غرور و شدّت و غضب و...). 🔻مولا علی (علیه السلام)، در این بند از نامه ۳۱ می فرمایند: «باد غرورت، جوشش خشمت، تجاوز دستت و تندی زبانت را در اختيار خودگير و با پرهيز از شتابزدگی و فرو خوردن خشم، خود را آرامش ده تا خشم فرو نشیند و اختیار نفس در دست تو باشد و تو بر نفس مسلّط نخواهی شد مگر با یاد فراوان قیامت و بازگشت به سوی خدا. » 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع ↩️ ادامه دارد... https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌳شجره آشوب« قسمت صد و سی و هشتم » 📌بررسی نفوذی های بنی امیه در حکومت امیرالمومنین علیه السلام 🔻3. اشعث، چهل روز پس از شهادت امیرالمومنین، به درک واصل شد. در تاریخ آمده است، امام حسن علیه السلام بر جنازه اشعث نماز خواند. 🔻یکی از دلایلی که امام حسن چنین کاری کرد، حفظ وحدت جامعه بود. امام حسن پس از شهادت پدر بزرگوارش به دستور ایشان که فرمود: بعد از من با هر امامی با اهل شام (بنی امیه) بجنگید، قصد داشت به نبرد با معاویه و جبهه کفر برود. گفتیم اشعث، رییس قبیله کنده و دارای طرفداران زیادی بود؛ بنابراین امام حسن باید طوری رفتار می کرد که بتواند از توان طرفداران اشعث به مقابله با شام برود. 🔻 اگر حضرت چنین اقدامی نمی کرد، شاید طرفداران اشعث، عدم اعتنای امام حسن به جنازه اشعث را نشانه بی اهمیتی او قلمداد می کردند و حاضر نمی شدند در لشکر امام برای مقابله با سپاه بنی امیه، بجنگند. 📚 کتاب شجره آشوب 💬 نویسندگان: آقایان یوسفی و آقامیری ↩️ ادامه دارد... https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹ختم نهج البلاغه در ۲۷۰ روز. سهم روز صد و چهلم ┄┄┅┅✿❀🍃🌼🍃❀✿┅┅┄┄ (این سخنرانی در شهر کوفه پیرامون خوارج ایراد شده است.) 📜 : (این سخنرانی که در مسجد کوفه در سال ٣٨ هجری ایراد شد) 1⃣ اقسام ایمان ♦️ ايمان بر دو قسم است: يکی ايمانی که در دل ها ثابت و برقرار و ديگری در ميان دل ها و سينه ها ناپايدار است، «تا سرآمدی که تعيين شده است». پس اگر از کسی بيزاريد، او را به حال خود گذاريد تا مرگ او فرا رسد، پس در آن هنگام وقت بيزاری جستن است. 2⃣ شناخت هجرت و مهاجر واقعی ♦️ و هجرت بر جايگاه ارزشی نخستين خود قرار دارد. خدا را به ايمان اهل زمين نيازی نيست، چه ايمان خود را پنهان دارند يا آشکار کنند و نام مهاجر را بر کسی نمی توان گذاشت، جز آن کس که حجّت خدا بر روی زمين را بشناسد. هرکس حجّت خدا را شناخت و به امامت او اقرار کرد، مهاجر است و نام مستضعف در دين بر کسی که حجّت بر او تمام شد و گوشش آن را شنيد و قلبش آن را دريافت صدق نمی کند (و معذور نيست). 3⃣ مشکل فهم برخی از احادیث ♦️همانا کارِ ما (ولايتِ ما) اهل بيت پيامبر سخت و تحمّل آن دشوار است، که جز مؤمن دين دار که خدا او را آزموده و ايمانش در دل استوار بوده، قدرت پذيرش و تحمّل آن را ندارد و حديث ما را جز سينه های امانت پذير و عقل های بردبار فرا نگيرد. 4⃣ آگاهی ژرف امام (علیه السلام) ♦️ ای مردم! پيش از آن که مرا نيابيد، آنچه می خواهيد از من بپرسيد، که من راههای آسمان را بهتر از راههای زمين می شناسم. بپرسيد قبل از آن که فتنه ها چونان شتری بی صاحب حرکت کند و مهارِ خود را پايمال نمايد و مردم را بکوبد و بيازارد و عقل ها را سرگردان کند. ┄┄┅┅✿❀🍃🌼🍃❀✿┅┅┄┄ https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee