eitaa logo
تجوید حفظ تفسیر تدبر ( ختم نور )
1.8هزار دنبال‌کننده
9.2هزار عکس
3.1هزار ویدیو
1.2هزار فایل
⚘﷽⚘ تقدیم محضر مولی صاحب الزمان علیه السلام #قرائت_تجوید_حفظ_تفسیر_تدبر #قرآن_ونهج_البلاغه با همکاری اساتید محترم تدبر، قرائت، تجوید و حفاظ کل قرآن کریم آیدی مدیر کانال⏬ @V012345 کانال های دیگر ما :کانال گیف استیکر⏬ https://eitaa.com/stikerrrr
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
منظور از ده درس، در برنامه حفظ قرآن استاد علی رضا نجفی،ازاساتیدحفظ آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها https://eitaa.com/KhatmeNoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🛑 میزان حفظ روزانه میزان حفظ روزانه برای هرفرد باتوجه به پارامترهایی همچون 🔸وقت,استعداد,نقطه شروع حفظ و...🔸فرق میکند.ولی برای دوستانی که ابتدای شروع حفظ هستند توصیه می شود که برنامه روزانه خود را بین 2 تا5 خط درنظر بگیرند و حتی اگر توانایی بخاطرسپردن بالایی هم دارند ,در هر روز بیش از نصف صفحه حفظ نکنند ,چرا که اگرچه حفظ آیات کاریست آسان ولی مرور به موقع و نگهداری آنها کاری سخت است. 👌البته پس از شروع و عادت کردن به این مقدار کم حفظ روزانه ,می توان کم کم و نه یکباره آن را افزایش داد.چرا که مغز انسان نیز مانند هر عضو دیگری از بدن که براثر ورزش و کارکردن تقویت میشود, توانایی قوی تر شدن را دارد. https://eitaa.com/KhatmeNoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از عطر گل یاس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تلاوت و قرائت صفحه ای قرآن کریم - صفحه 6 - استاد پرهیزکار
هدایت شده از عطر گل یاس
وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ أَبَىٰ وَاسْتَكْبَرَ وَكَانَ مِنَ الْكَافِرِينَ ۳۴ و چون فرشتگان را فرموديم: «براى آدم سجده كنيد»، پس بجز ابليس -كه سر باز زد و كبر ورزيد و از كافران شد- [همه‌] به سجده درافتادند. بقرة - 34
هدایت شده از عطر گل یاس
🌻🌻🌻🌻 🌷معنای واژگان آیه ۳۴ سوره بقره🌷 💠وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ أَبَىٰ وَاسْتَكْبَرَ وَكَانَ مِنَ الْكَافِرِينَ (۳۴) ✍1-اَبی : سر باز زد ✍2-کانَ : در اینجا به معنی شدن و صَیرورت است نه بودن و کینونت ⬅️زیرا ابلیس از ابتدا کافر نبوده بلکه بر اثر عصیان از فرمان حق تعالی کافر شده است . 🛑و [یاد آر ] آن گاه که به فرشتگان گفتیم بر آدم سجده آرید [همه فرشتگان] سجده آوردند مگر ابلیس که سر باز زد و تکبر ورزید و [بدین جهت ] از کافران شد. ⬅️عموم مفسران این سجده را نه سجده پرستش بل سجده احترام و تشریف دانسته اند .مفسران و اهل لغت در اینکه آیا ابلیس لفظی عربی است یا بیگانه اختلاف کرده اند .راغب در مفردات برای ابلیس ،ریشه عربی قائل است و آن را از ابلاس (نا امید شدن) مشتق دانسته است .لیکن اکثر مفسران مانند زمخشری ،ابوالفتوح ،طبرسی "ابلیس "را لفظی غیر عربی شمرده اند نیز در اینکه آیا از فرشتگان بوده و یا جنیان باز اختلاف رفته است .آنان که او را فرشته دانسته اند .اِلّا را اسنثنای متصل و آنان که او را جن دانسته اند الّا را استثنای منقطع شمرده اند .اما قول به جنی بودن ابلیس با مبادی دینی سازگارتر می آید زیرا فرشتگان اهل عصیان و سرکشی نیستند مگر آنکه بگوییم سجده نکردن او از پیش تعیین شده بود و در این صورت سجده نیاوردن او عین اطاعت از حق است .و این در عرف عقاید دینی معهود نیست.
هدایت شده از عطر گل یاس
به یادآور زمانی که به فرشتگان گفتیم به آدم سجده کنید پس همه تسلیم شدندو خاضعانه عظمت آدم را پذیرفتند الا ابلیس🔥🔥🔥🔥 🔹بقره آیه۳۴
هدایت شده از عطر گل یاس
آدم خودهرگز نه برای احترام و نه برای عبادت مورد سجده قرار نگرفته است... چون انسان لیاقت سجده ندارد.... سجده فقط از آن خداست...... بقره آیه۳۴
هدایت شده از عطر گل یاس
🍃🌸 🌸🍃 📍که ابلیس جز ملائکه نبود ، از جن بود .... 📍بواسطه عبادت زیاد خدا {۶۰۰۰سال} جز ملائکه شده بود ... 📍تکبر نمود و از سجده امتناع ورزید. 📍و از کسانی شد که حقیقت روشن [آدمی برتراست ] را انکار می کنند ،.......[کافرین] 🔹بقره آیه ۳۴
هدایت شده از عطر گل یاس
وَقُلْنَا يَاآدَمُ اسْكُنْ أَنتَ وَزَوْجُكَ الْجَنَّةَ وَكُلَا مِنْهَا رَغَدًا حَيْثُ شِئْتُمَا وَلَا تَقْرَبَا هَـٰذِهِ الشَّجَرَةَ فَتَكُونَا مِنَ الظَّالِمِينَ ۳۵ و گفتيم: «اى آدم، خود و همسرت در اين باغ سكونت گير[يد]؛ و از هر كجاى آن خواهيد فراوان بخوريد؛ و[لى‌] به اين درخت نزديك نشويد، كه از ستمكاران خواهيد بود.» بقرة - 35
هدایت شده از عطر گل یاس
🌻🌻🌻🌻 🌷معنای واژگان آیه ۳۵ سوره بقره🌷 💠وَقُلْنَا يَا آدَمُ اسْكُنْ أَنتَ وَزَوْجُكَ الْجَنَّةَ وَكُلَا مِنْهَا رَغَدًا حَيْثُ شِئْتُمَا وَلَا تَقْرَبَا هَٰذِهِ الشَّجَرَةَ فَتَكُونَا مِنَ الظَّالِمِينَ (۳۵) ✍1-کُلا : شما دو نفر بخورید ✍2-رَغَد :زندگی راحت و بدون زحمت 🛑و گفتیم : آدما!تو و همسرت [حوا] در این بهشت جای گیرید و [ از نعمت های] آن از هر کجا که خواهید به گوارایی بخورید ، و [اما] بدین درخت نزدیک مشوید که از ستمکاران خواهید شد . ⬅️مفسران در ماهیت شجره ممنوعه اختلاف کرده اند .بسیاری همان تفسیر ظاهری را برگزیده اند و جمعی نیز بسوی تفسیر باطنی گراییده اند .گروه نخست آن شجره را سنبله گندم، تاک ، کافور و انجیر دانسته اند .و گروه دوم نفس ، هوی و هوس ،عشق ، رنج ، محنت ، حسد و علم مخصوص پیامبر (ص) و خاندان او بشمار آورده اند . ⬅️در تورات ،سفر پیدایش ،آن درخت را "شناخت نیک و بد "دانسته است .و مرحوم دکتر شریعتی با الهام از روایت تورات می گوید : "پس درخت ممنوع ،درخت بینایی است .انسان تا وقتی به بینایی و آگاهی نرسیده خودش را مرکز عالم می پندارد و همینکه آگاه شد می بیند چقدر حقیر است !" ⬅️در مجمع البیان ،ابو الفتوح رازی ، قرطبی و دیگر تفاسیر عمومی ،این شجره را بوته گندم ،تاک و کافور و انجیر گفته اند .لطائف الاشارات آن را درخت رنج و محنت دانسته است .میبدی در کشف الاسرار آن را درخت عشق شمرده است : "فرمان آمد ای آدم حال که قدم در کوی عشق نهادی از بهشت بیرون شو که این سرای راحت است و عاشقان را با سلامت چه کار ؟ که همواره عاشقان در حلقه دام بلایند" . ⬅️ملا سلطان در بیان السعاده معتقد است که اگر این درخت را نفس بگیریم اختلاف مفسران از میان می رود زیرا نفس اماره انسانی درختی است که انواع میوه ها را می دهد . ⬅️به هر حال همان سان که دیده می شود چون قرآن کریم مقصود خود را آشکارا از آن درخت ممنوع بیان نکرده است دامنه روایات مختلف و تاویلات گوناگون درباره آن گسترش یافته است و برخی دیگر داستان آدم و سایر مطالب آن از جمله شجره ممنوعه را از متشابهات دانسته اند . ⬅️و اما بهشتی که آدم در آن سکنی داشت نباید بهشت موعود باشد چرا که بهشت موعود جاودانی است نه موقتی.و نیز در بهشت موعود جایی برای نفوذ شیطان و وساوس او نیست.و همچنین بهشت موعود نتیجه اعمال و ملکات فاضله آدمی است .بهشت آدم (ع) احتمالا در یکی از نقاط خوش آب و هوای زمین بوده است .
هدایت شده از عطر گل یاس
از میوه های پاکیزه و فراوان استفاده کنید 🍍🍑🌽 درهرجای بهشت که خواستید و قراردارید اما به یک درخت نزدیک نشوید اگر رفتید پس شمادونفر [آدم وحوا]جز ستمکاران هستید 🔹بقره آیه۳۵
هدایت شده از عطر گل یاس
فَأَزَلَّهُمَا الشَّيْطَانُ عَنْهَا فَأَخْرَجَهُمَا مِمَّا كَانَا فِيهِ ۖ وَقُلْنَا اهْبِطُوا بَعْضُكُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ ۖ وَلَكُمْ فِي الْأَرْضِ مُسْتَقَرٌّ وَمَتَاعٌ إِلَىٰ حِنٍ ۳۶ پس شيطان هر دو را از آن بلغزانيد؛ و از آنچه در آن بودند ايشان را به درآورد؛ و فرموديم: «فرود آييد، شما دشمن همديگريد؛ و براى شما در زمين قرارگاه، و تا چندى برخوردارى خواهد بود.» بقرة - 36
هدایت شده از عطر گل یاس
🌻🌻🌻🌻 🌷معنای واژگان آیه ۳۶ سوره بقره🌷 💠فَأَزَلَّهُمَا الشَّيْطَانُ عَنْهَا فَأَخْرَجَهُمَا مِمَّا كَانَا فِيهِ وَقُلْنَا اهْبِطُوا بَعْضُكُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ وَلَكُمْ فِي الْأَرْضِ مُسْتَقَرٌّ وَمَتَاعٌ إِلَىٰ حِينٍ (۳۶) ✍1-ضمیر "ها"در عَنها به الشجره باز می گردد ✍2-اَزَلَّ : لغزاند و به گناه واداشت ✍3-اِهبِطوا : پایین بیایید ⬅️برخی با استناد به معنی "هبوط" نتیجه گرفته اند که بهشت نخستین در مکانی غیر از زمین و بالاتر از آن مثلا در یکی از کرات آسمانی بوده است ✍4-مُستَقَر : قرارگاه ✍5-متاع : بهرمندی زودگذر ✍6-اِلی حین : تا هنگامی 🛑آن گاه شیطان [قدم] آن دو [ یعنی آدم و حوا] را به سبب [خوردن از] آن درخت بلغزانید و از جایگاهی که در آن بودند [یعنی از بهشت زمینی] بیرون شان کرد و [ در این هنگام بود که به آنان ] گفتیم : فرود آیید که دشمن یکدیگرید ، و برای شما در زمین تا سرآمدی معین [یعنی مرگ] آرامشگاه و بهرمندی خواهد بود . ⬅️سرانجام شیطان ،آدم و حوا را به تناول از شجره ممنوعه برانگیخت و آن رفت که رفت ! و بدین ترتیب از بهشت نخستین رانده شدند .
هدایت شده از عطر گل یاس
🌼شیطان آدم و حوا را لغزاند و گمراه کرد 🌼خداوند هم آدم و حوا را از باغ خارج کرد 🌼گفتیم :بیایید پایین 🌼حال آنکه دشمنان همدیگرید.... 🌼برای شما درزمین قرار گاهی است 🌼 و تا چندی{چند صباحی} از نعمت ها برخوردارید .... 🌼دوباره به جایگاه تان بر می گردید ...... 🔹 بقره آیه۳۶ 🌸 🍂🌸🍂 🍃🍂🌸🍃🍂🌸 🍂🌸‎‌‌‌‌ 🍃
هدایت شده از عطر گل یاس
فَتَلَقَّىٰ آدَمُ مِن رَّبِّهِ كَلِمَاتٍ فَتَابَ عَلَيْهِ ۚ إِنَّهُ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ ۳۷ سپس آدم از پروردگارش كلماتى را دريافت نمود؛ و [خدا] بر او ببخشود؛ آرى، او[ست كه‌] توبه‌پذيرِ مهربان است. بقرة - 37