eitaa logo
مجله خردورزی
5.4هزار دنبال‌کننده
298 عکس
55 ویدیو
11 فایل
خردورزی، یک مجلۀ اندیشه‌ای، آزاد و مستقل با هویت اسلامی است که تأملی دارد بر تطبیق مبانی نظری بر انگاره‌های شناختی انسان در جامعۀ مدرن. سایت خردورزی (دسترسی به آرشیو و خرید مجله): kheradvarzi.com ارتباط با ادمین: @erfankhalilifar
مشاهده در ایتا
دانلود
❓اقتصاد اسلامی: آری یا خیر؟ 🔻مروری بر دو گفتگوی مجزا در شماره سوم خردورزی با: ➖دکتر احمدعلی یوسفی، رئیس مرکز راهبردی اقتصاد مقاومتی ➖و حجت‌الاسلام سید محمد صادق علم‌الهدی، استاد سطوح عالی حوزه علمیه 🔻حجت‌الاسلام علم‌الهدی: کسی که مدعی اقتصاد اسلامی است، شعارش چیست و وعده‌ای که به مردم می‌دهد چیست؟ ایمنی از عقاب اخروی است یا قرار است نظامی اقتصادی بر پایۀ دین طراحی شود که بتواند با نظامات اقتصادی مدرن امروز مقابله کند و نه‌تنها کم نیاورد؛ بلکه پیش‌تر هم باشد؟ ادلۀ فقه سنتی، شما را در این مسیر یاری نمی‌کند. در اقتصاد اسلامی به معنای اول، فرد مدعی به بن‌بست خواهد رسید. 🔻دکتر یوسفی: الان در حوزۀ علمیه، حدود صد نفر هستند که اقتصاد را در حد دکترای دانشگاهی خوانده‌اند و به مباحث فقهی نیز تسلط دارند. تعدادی از این افراد، فقیه اقتصادی هستند؛ یعنی بر چهارچوب‌های فقهی و استنباط مسلط هستند. این افراد کسانی هستند که قادرند مبانی اقتصاد اسلامی را استخراج کنند؛ یعنی اقتصاددان‌هایی که کاملاً با فقه و اسلام آشنایی لازم و کافی دارند. 🔻حجت‌الاسلام علم‌الهدی: برخی اشخاص، اساساً معتقد به اقتصاد اسلامی نیستند؛ بلکه معتقد به اسلامِ اقتصادی هستند. معتقد به اسلامی هستند که با گزاره‌های اقتصادی تطابق می‌یابد؛ بر اساس سیاست روز، گزاره‌ها را تغییر می‌دهند؛ نصوص مورد استدلال خود را جابه‌جا می‌کنند. این مقوله‌ای است که نتیجۀ آن در بلندمدت به ابتذال شریعت و گریزان شدن مردم از دین منجر خواهد شد. 🔻دکتر یوسفی: نظام اقتصادی اسلام با همۀ ابعاد و اجزای آن کار شده است. اولاً خود پیکرۀ نظام اقتصاد اسلامی کاملاً کار شده است؛ یعنی هم از حیث چیستی و هم از حیث هستی، مورد پژوهش قرار گرفته است. هم روش استنباط آن کار شده و هم روش مستخرج و مستنبط آن مورد تحقیق قرار گرفته است. نظام اقتصاد اسلامی در حال تکمیل‌شدن است. ➕ جهت خرید شماره سوم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید: @ErfanKhalilifar 📍مجله خردورزی: @kheradvarzi_com
14.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
‼️ زخم کاری بر پیکر اسرائیل ➖ طوفان الاقصی چه بلایی بر سر جامعه اسرائیل آورد؟ دکتر منصور براتی، پژوهشگر مسائل اسرائیل در گفتگو با خردورزی: ▪️جامعۀ اسرائیل قبل از عملیات طوفان الاقصی تصور می‌کرد از سطح بالایی از امنیت برخوردار است، اما در حال حاضر، چنین رویکردی از بین رفته است. ساکنین اراضی اشغالی به‌شدت نگران شده‌اند و نمی‌توانند از عملکرد دستگاه‌های امنیتی و نظامی مطمئن باشند. ▪️این عملیات در زمانی رخ داد که شخص نتانیاهو نخست‌وزیر بود. در اسرائیل نتانیاهو را با صفت آقای امنیت می‌شناسند و او همیشه روی این موج سوار می‌شد که هیچ کس مثل من نمی‌تواند امنیت اسرائیلی‌ها را حفظ کند و از این طریق، چندین انتخابات را برنده شده است. ▪️انتظار می‌رود هر چقدر که از جنگ فاصله بگیریم، انتقاد افکار عمومی از عملکرد نتانیاهو بالاتر برود. ➕ جهت خرید شماره سوم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید: @ErfanKhalilifar 📍مجله خردورزی: @kheradvarzi_com
🔻بهترین دفاع، حمله است ‼️مقدمه‌ای بر طراحی راهبرد بین‌المللی برای افزایش قدرت نرم ▫️تلاش برای طراحی راهبردهای بین‌المللی رسانه‌ای به منظور تامین منافع ملی - که در ساختار سیاسی کشورها، «دیپلماسی عمومی» نام می‌گیرد - یکی از ستون‌های اجرایی سیاست خارجی هر کشور است؛ یعنی دیپلماسی عمومی به عنوان یک فرع برای اصلِ سیاست خارجی درنظر گرفته نمی‌شود؛ بلکه بخش اصلی طراحی است. ▫️اهمیت دیپلماسی عمومی در نظام بین‌الملل کنونی تا اندازه‌ای است که اساسا می‌توان یک حکم قطعی درباره‌ی آن صادر کرد و از «عدم امکان موفقیت» در اجرا و پیگیری یک راهبرد سیاست خارجی که اعتنایی به دیپلماسی عمومی ندارد، سخن گفت. ▫️در حوزه‌ی عملیات رسانه‌ای به منظور تامین و افزایش قدرت نرم کشورمان، نیاز به یک اتاق فکر تهاجمی وجود دارد که به جای تلاش برای توجیه اقداماتی که در گذشته انجام شده، زمینه را برای تبیین اقداماتی که باید در آینده انجام شود، فراهم کند. 📝 دکتر مهدی خانعلی‌زاده، پژوهشگر روابط بین‌الملل ➕ جهت خرید شماره سوم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید: @ErfanKhalilifar 📍مجله خردورزی: @kheradvarzi_com
🔻اقتصاددانان به چه کار می‌آیند؟ ‼️درمان بیماری‌‌های اقتصادی لزوماً اقتصادی نیست ▫️بازار آزاد و به‌طور کلی آزادسازی اقتصادی، ممکن است به ایجاد تعادل‌های جزئی بینجامد، اما این تعادل‌ها می‌تواند در شرایط ضعیف اقتصادی نیز شکل گیرد. هرچند یک اقتصاد سالم، قوی و پویا در شرایط تعادل بازار قرار دارد، اما عکس قضیه لزوماً درست نیست و تعادل بازار در شرایط ضعف ساختاری اقتصاد ملی نیز می‌تواند به وقوع بپیوندد. ▫️بخش قابل‌توجهی از اقتصاددانان، چه در لباس دین و چه غیر آن، تدبیر و سیاست اقتصادی را فراموش کرده‌اند و به ایدئولوژی مبهم بازار آزاد ایمان آورده و به آن دل‌بسته‌اند. نه آزادی اقتصادی و نه دخالت اقتصادی، هیچ‌کدام نباید و نمی‌تواند از ساحت «ابزار» فراتر رفته و به «ایدئولوژی» بدل شود. ▫️اقتصاددانان طرف‌دار بازار آزاد کمتر مورد نقد قرار می‌گیرند و اتفاقاً در ساخت وضعیت نهادی و حقوقی ضعیف نقش مهمی دارند. اقتصاددانانی که ظاهراً در کسوت دفاع از لیبرالیسم اقتصادی نیستند؛ اما در ایجاد، گسترش و ترویج زیرساخت‌های نهادی و حقوقی آن شریک‌اند. این اقتصاددانان، راه را برای تسهیل سازوکارهای نظام سرمایه‌داری و از جمله اثرگذاری از طریق اعمال تحریم‌ها باز کردند و به آن صورت قانونی داده‌اند. به‌این‌ترتیب آن‌ها با قانون به جنگ «قانون» رفته‌اند. 📝 دکتر علی اکبر ناسخیان، نویسنده و پژوهشگر ➕ جهت خرید شماره سوم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید: @ErfanKhalilifar 📍مجله خردورزی: @kheradvarzi_com
🔻سرمایه‌خواری رفاقتی ‼️علم اقتصاد در ایران، مُبلغِ شبه علم است دکتر علی سعدوندی، استادیار دانشگاه ولونگونگ استرالیا در گفت‌وگو با خردورزی: ▫️در کشور نه خصوصی‌سازی مهم است و نه دولتی‌سازی. آنچه درحال رخ‌دادن است، چپاول اموال است؛ سرمایه‌خواری رفاقتی است.یک سری افراد بر سر سفره نشسته‌اند و دارند باهم چپاول می‌کنند؛ بعد شما انتقاد دارید که چرا علم اقتصاد درست عمل نمی‌کند؟! علم اقتصاد برای حل دائمی تعارض منافع راهکار ارائه می‌دهد؛ منتها در کشور عمل نمی‌شود. ▫️سطح دانش و معرفت در ایران، فوق‌العاده پایین و عقب‌مانده است؛ اساتید اقتصاد ایران از مطالبی آگاهی دارند که سی‌سال پیش‌در دنیا مطرح بوده یا به طور عمومی، جو اقتصاد در ایران مربوط به قبل از انقلاب است. کتاب‌هایی که در دانشکده‌های اقتصاد تدریس می‌شود، قبل از انقلاب نوشته شده‌اند. علم اقتصاد از حیث ماهوی تغییر کرده و متأسفانه جو غالب، همین علم منسوخی است که در ایران در جریان است. ▫️تجربۀ دنیا به ما نشان می‌دهد که شما باید قدرت خلق پول را در اختیار بخش خصوصی قرار دهید و بخش خصوصی را به‌عنوان تضمین نگه دارید و دولت، نه‌تنها دولت، بلکه کل حاکمیت باید چهارچشمی نظارت کند و تنظیم‌گری را اعمال کند. ▫️از جمله افرادی که در بازار سرمایه منع شدند، کارمندان، سیاست‌گذاران و مدیران هستند که از معاملات منع شدند؛ درحالی‌که به اسم فرزندانشان خیلی راحت معامله انجام می‌دهند یا اطلاعات را به افراد آشنا یا صاحب مکنت بالا، قدرت سیاسی و اقتصادی تقدیم می‌کنند و مرتب به اعتماد عمومی و سرمایۀ اجتماعی آسیب می‌زنند؛ اما هیچ‌کس جلودار و منتقد این وضعیت نیست. ➕ جهت خرید شماره سوم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید: @ErfanKhalilifar 📍مجله خردورزی: @kheradvarzi_com
🔻 آشوب در اردوگاه لیبرالیسم ‼️ توهم خودبرتربینی، نظم لیبرال را به زوال کشاند ▫️برداشت لیبرالی از «پیروزی» (فرضی) در جنگ سرد، دو اشتباه شناختی را شکل داده که بر سیاست خارجی و رویکرد کلی آن در روابط بین‌الملل تأثیر گذاشته است. این دو فرض مشکل‌ساز، از یک موضع عملی نشأت می‌گیرند و آن، این است که بقیۀ جهان می‌توانند در تصویر ایدئولوژیک لیبرالیسم غربی جای بگیرند و (هضم شوند) و دوم اینکه کشورهای دیگر نیز علاقه‌مند به حضور در این پازل ایدئولوژیک هستند. ▫️کاهش قدرت لیبرالیسم غربی، برای ارائۀ تصویری مثبت در خارج از کشور، نتیجۀ کاهش قدرت فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و نظامی آن است که به رویکرد فرقه‌گرایانۀ ایدئولوژیک آن مربوط است که البته نه جذاب است و نه مناسب برای فرهنگ‌ها و تمدن‌های مستقل. ▫️استفاده از اجبار و زور در شرایط کنونی، نشانۀ قدرت لیبرالیسم نیست؛ بلکه نشان‌دهندۀ ضعف ایدئولوژیک ناتوانی در تکامل و تطبیق با تغییر محیط انسانی جهانی است. آن‌ها باید به زباله‌دان تاریخ سپرده شوند، اما قبل از اینکه آسیب و ویرانی بیشتری برای بشریت ایجاد کنند؛ زیرا آن‌ها می‌خواهند ناامیدانه به هژمونی در حال نابودی خود تمسک کنند. 📝 یادداشتی از دکتر گرگ سیمونز، دانشیار دانشگاه توریبا لتونی؛ ترجمه‌ی دکتر زینب اصغریان ➕ جهت خرید شماره سوم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید: @ErfanKhalilifar 📍مجله خردورزی: @kheradvarzi_com
🖥 نسخه الکترونیکی شماره ۳ خردورزی،‌ منتشر شد هم‌اکنون می‌توانید نسخه الکترونیکی سومین شماره مجله خردورزی را از سایت پژوهان دریافت و مطالعه نمایید. 💳 قیمت: ۴۰ هزار تومان 📕 تعداد صفحات: ۲۶۰ صفحه 📎 مطالعه در سایت پژوهان (کلیک کنید) 📲 دانلود اپلیکیشن پژوهان 📍مجله خردورزی: @kheradvarzi_com
🔻 رفاه عمومی، لازمۀ عدالت اجتماعی ‼️ راهبرد اقتصادی جمهوری اسلامی ایران از منظر رهبر معظم انقلاب ▫️رفاه مادی، به معنای ترویج روحیۀ مصرف‌گرایی نیست -که خود، یکی از سوغات‌های شوم فرهنگ غرب است- بلکه بدین معنی است که کشور از نظر آبادی و عمران، استخراج معادن و استفاده از منابع طبیعی، تأمین سلامت و بهداشت جامعه، رونق اقتصادی و رواج تولید و تجارت، باتکیه‌بر استعدادهای ذاتی نیروهای انسانی خودی، به حد قابل‌قبول برسد و علم، فرهنگ، تحقیق و تجربۀ همگانی شود و نشانه‌های فقر و عقب‌افتادگی رخت‌بربندد. ▫️مخاطب رهبر انقلاب در فراخوانی به سمت «زهد و ساده‌زیستی»، اولاً مسئولان و کارگزاران کشور بودند و ثانیاً عموم مردم. بیشترین آسیب در کمینِ مسئولان نظام «اشرافی‌گری» بود و وقتی این پدیده از مسئولان به عموم مردم سرریز شد، «تجمل‌گرایی» در میان مردم رواج یافت. به همین دلیل، طی سالیان متمادی، رهبر معظم انقلاب نسبت به احتراز از این دو آسیبِ ویرانگر، بسیار تذکر و هشدار داده است. این هشدارها، گاه مستقیم خطاب به مسئولان و گاه خطاب به عموم مردم بوده است. ▫️مطمئناً حرکت به سمت گشودن گره‌های مردم و بازکردن راه به سمت یک زندگی مرفه، سالم و خوب که مردم از فراوانی و ارزانی و دیگر امکانات استفاده کنند، یک وظیفۀ اسلامی است که... قطعاً جزو آرمان‌های امام عزیزمان است. 📝 علی‌رضا ملااحمدی، پژوهشگر انقلاب اسلامی ➕ جهت خرید شماره سوم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید: @ErfanKhalilifar 📍مجله خردورزی: @kheradvarzi_com
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴| شهادت مظلومانه حضرت زهرا(س) تسلیت باد ▪️ لا اله الا الله فاطمه رفت از دنیا💔 @hazratzainab_com
🔻خصومت سیاسی، ارادت اقتصادی ‼️اقتصاد سرمایه‌داری و سیاست اسلامی، دوگانه‌ای متناقض هستند دکتر حسن سبحانی، استاد تمام اقتصاد دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خردورزی: ▫️شرط توفیق سیاست‌های اقتصادی در دنیا، فراهم‌آوردن بستر آن است. ما باید توجه کنیم که سیاست‌ها نیاز به ایجاد بستر آرام به لحاظ سیاسی و روابط محترمانۀ متقابل با کشورهای دنیا دارد؛ زیرا می‌خواهیم در آن کشورها سرمایه‌گذاری، رقابت یا خریدوفروش کنیم. نمی‌توان در محیط تنش سیاسی این امور را انجام داد؛ یعنی پیش‌نیاز توسعۀ رفتارهای سرمایه‌داری، یک روابط سیاسی مبتنی بر تفاهم و آشتی بین کشورهای دنیا است. ▫️جمهوری اسلامی، قانون اساسی خود را در بخش اقتصادی اجرا نکرده است. نه‌تنها اجرا نکرده، بلکه ناآگاهانه از طرف تصمیم‌گیران کنار گذاشته شده و الان مشکلات موجود را به وجود آورده است. ▫️اقتصاد سرمایه‌داری و سیاست اسلامی، دوگانه‌ای است که با هم ناهماهنگ است. شما اگر بخواهید با دنیا منازعه کنید که در مواقعی هم باید مقابل ظلم ایستاد، باید اقتصاد متناسب با این سیاست را اتخاذ کنید. به نظر من چنین اقتصادی در قانون اساسی وجود دارد. ➕ جهت خرید شماره سوم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید: @ErfanKhalilifar 📍مجله خردورزی: @kheradvarzi_com
21.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻مغزهای کوچک زنگ‌زدۀ مانع از توسعه 📽 نگاهی به جایگاه مرکز و حاشیه اقتصادی در سینمای پس از جنگ ▫️با آغاز بحران مالی ۲۰۰۸م. سینمای جهان برای نخستین‌بار بعد از پایان جنگ سرد، به سراغ صورت‌مسئلۀ نابرابری رفت. اگرچه آثاری که نابرابری را از منظر سوژۀ انسان فقیر روایت کرده‌اند، چندان تیغ حملات خود را به سمت سیستم توزیع درآمد نبرده‌اند. ▫️فیلم پرسروصدای «پاراسایت» هرقدر که زشتی سیمای نابرابری را تصویر می‌کرد؛ اما در پایان، انسان قربانی نابرابری را به پیشرفت فردی در این سیستم دعوت می‌کرد. ▫️جدا ماندگی سینمای ایران از فلسفه و جامعه‌شناسی باعث شده تا به‌ندرت اثری را بیابیم که با چهارچوبی نظری، به دوگانه «مرکز و پیرامون» نظر انداخته باشد. ▫️«مغزهای کوچک زنگ‌زده» و «شنای پروانه» مهم‌ترین پرداخت به «حاشیه» در زمان خود به‌حساب می‌آیند. ▫️حاشیه در «مغزهای کوچک زنگ‌زده»، قربانیان خطرناکی بودند که باید مهار می‌شدند؛ کارگردان حتی ابایی از تشبیه حاشیه به گله‌ای نیازمند چوپان نداشت. ▫️اما در نقطۀ مقابل، «شنای پروانه» در جستجوی قدرت انتخاب حاشیه بود. تفاوت دو برادر در این فیلم، یک آشنازدایی از روایت غالبی بود که حاشیه را ذاتاً شرور، غیرعقلانی و فاقد قدرت انتخاب می‌دانست. 📝 محمدصادق‌ فرامرزی، پژوهشگر جامعه‌شناسی سیاسی ➕ جهت خرید شماره سوم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید: @ErfanKhalilifar 📍مجله خردورزی: @kheradvarzi_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📓 خوشحالم که فلسفه خواندم... ▪️پروفسور کریم مجتهدی چهره ماندگار، فیلسوف و غرب‌شناس، استاد فلسفه دانشگاه تهران، نویسنده تالیفاتی مانند: فلسفه و تجدد، فلسفه نقادی کانت، فلسفه تاریخ، ساعاتی پیش دار فانی را وداع گفت... . ▪️ روحشان شاد. 📍مجله خردورزی: @kheradvarzi_com
🔻عدالت، شرطِ تشکیل نظام اسلامی ‼️گذری بر مبانی عدالت اجتماعی در منظومۀ فکری علامه محمدرضا حکیمی ▫️عدالت در دیدگاه علامه حکیمی، قراردادهای اجتماعی را از قالب قواعد اعتباری خارج کرده و اولاً آن را در مطابقت با امور حقیقی قرار داده و ثانیاً اعتبار را صرف اعتبار بشری نمی‌داند، بلکه مبنای تداوم آن را مطابقت با آیین برمی‌شمرد. ▫️یکی از ضرورت‌هایی که علامه حکیمی در سراسر آثارشان در اجرای عدالت مدنظر قرار داده‌اند، تضمن شکل‌گیری زندگی مدنی و پیرو آن، جامعۀ مدنی است که متضمن آزادی‌های مشروع انسان‌ها خواهد بود و این تضمُن در گرو رعایت اصل عدالت است. در حقیقت، عدالت در اندیشۀ حکیمی، خاستگاه زندگی مدنی سالم انسان‌ها است. 📝 پیام صدریه، دانشجوی دکتری مردم‌شناسی ➕ جهت خرید شماره سوم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید: @ErfanKhalilifar 📍مجله خردورزی: @kheradvarzi_com