فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️جای خالی دانش «مطالعات معنویت»
ما با یک جای خالی در طبقهبندی علوم اسلامی مواجه هستیم و آن جای خالی علمی به نام علم معنویت یا مطالعات معنویت است.
▫️استاد حمیدرضا مظاهری سیف، در گفتگو با خردورزی
✅ بازخوانی ویژهنامه «اندیشههای معنویت مدرن» مجله خردورزی در ماه رمضان
📍کانال مجله خردورزی:
@kheradvarzi_ir
هدایت شده از برنامه تلویزیونی کلمه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸«السلام على فلسطين القوية والمظلومة»
🔻حضور شما در میدان دفاع واقعیِ سیاسی و مردمی از قدس موجب نیرو گرفتن و افزایش استقامت کسانی است که با جسم و جان خود از قدس و مسجدالاقصی دفاع میکنند.
و به امید خدا حرکت فلسطینی و مبارزه بزرگ فلسطینی به نتایج نهایی خود به توفیق الهی نزدیک خواهد شد.
-رهبر انقلاب
#نجوا
#روز_قدس
▫️«برنامه تلویزیونی کلمه»
🏷️@kalame_tv1
◾️انا لله و انا الیه راجعون
▪️دکتر عماد افروغ، متفکر گرانقدر انقلاب اسلامی سحرگاه شب قدر بیست و سوم به رحمت ایزدی پیوست.
▪️مجله خردورزی فقدان آن استاد اندیشمند، آزاداندیش و متقی را به خاندان محترم، علاقمندان و دوستان ایشان تسلیت عرض نموده و از پیشگاه خداوند متعال برای آن فقید سعید، غفران و رضوان و حشر با اولیای طاهرینش خواستار است.
▪️دکتر عماد افروغ در آخرین گفتگویی که با مجله خردورزی داشتند از دغدغهها، آسیبها و عدم تبیین مبانی انقلاب سخن گفتند، متن این گفتگو در شماره آینده مجله محضر مخاطبان فرهیخته تقدیم میگردد.
🏴 روحشان شاد و یادشان گرامی
#عماد_افروغ
📍مجله خردورزی:
@kheradvarzi_ir
▪️برای دکتر عماد افروغ
دکتر پرویز امینی، استاد دانشگاه و جامعهشناس سیاسی در یادداشتی در روزنامه فرهیختگان پیرامون مرحوم دکتر عماد افروغ نوشت:
🔻آقای دکتر عماد افروغ به لحاظ فردی انسان آزاداندیش و مستقل بود و در عین باورمندی به انقلاب اسلامی، نگاه انتقادی به روندها و تجربههای عملی حکمرانی در جمهوری اسلامی داشت و به عنوان یک عالم علوم انسانی و اجتماعی، بر نقطه عزیمتهای درستی برای حرکت علمی ایستاده بود.
۱) به مساله تئوری و تئوریزه کردن انقلاب اسلامی و سازمان حکمرانی اهمیت میداد و به آن توجه داشت.
۲) متوجه اهمیت و ضرورت بازاندیشی و بازتفسیر مداوم اندیشه انقلاب اسلامی بود و میدانست بدون بازاندیشی فکری، انقلاب اسلامی راکد و از اثرگذاری خواهد افتاد.
۳) مساله روششناسی برایش موضوعیت داشت. برخی از پارادایمهای موجود علوم انسانی از جمله پوزیتیویسم را ناتوان و برخی پارادایمهای دیگر مثل هرمنوتیک را به سبب ضعف وجوه تبیینی ناکافی میدانست و در پی طرحافکنی نوعی رئالیسم انتقادی بود که به فرا روی از سطح قابل مشاهده تجربی برود و واجد قدرت تبیین و نگاه علتکاو به مسائل باشد.
۴) در حوزه فکر بر استقلالاندیشی و مقلد نبودن تاکید داشت.
۵) مساله جامعیت چه در غایات مثل جمع آزادی و عدالت و معنویت و چه در مبانی مثل جمع حق فردی و حق جمعی و یا جمع حق با تکلیف، ویژگی دیگر او به عنوان یک عالم علوم انسانی و اجتماعی بود.
🔻علاوه بر اینها چه در حوزه فردی و چه در حوزه علمی و چه در حوزه کنش سیاسی، انسانی اخلاقمدار بود. در اواخر سال گدشته برای جلسه نقد کتاب ایشان(انقلاب اسلامی و مبانی بازتولید آن) گفتوگوی تلفنی داشتیم که پیشرفت بیماری کاملا در صدا و لحن ضعیفشده ایشان نمایان بود اما آنچنان بزرگوار و متخلق به اخلاق بودند که در این وضعیت نیز میخواستند به سبب تعویق جلسه نقد و عدم امکان حضور به سبب شدت کسالت، عذرخواهی کنند. در روز نقد کتاب نیز علیرغم ارتباط مجازی نتوانستند به غیر از چند کلمه صحبت کنند اما به احترام دعوتکننده و میزبان با همان حال بیماری لحظاتی به شکل غیرحضوری در جلسه حاضر بودند.
📍مجله خردورزی:
@kheradvarzi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنان آیتالله جوادی آملی پیش از اقامه نماز میت بر پیکر مرحوم #عماد_افروغ
بخشی از سخنان آیتالله جوادی آملی به شرح زیر است:
انسان دو بار مهمان خداست. یکی در سفر مکه و یک بار در ماه مبارک رمضان. خدا اعلام کرد من دو بار از شما دعوت کردم و مهمانی از شما را قبول کردم. من هرجا نمیروم.
📍مجله خردورزی:
@kheradvarzi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️ترمیم سیاستها و رفتارهای متعارض
🔻دکتر عماد افروغ در آخرین گفتگو با خردورزی:
▫️نارضایتیها را میتوانید در حضور مردم در انتخابات و اعتراضات ببینید. این نشانمیدهد که مردم هنوز آنقدر بصیرت دارند که بین گفتمان انقلاب اسلامی و اصل نظام جمهوری اسلامی و سیاستها و رفتارها که باعث نارضایتی آنها شده، تفکیک قائل شوند؛ و این یک فرصت است. از این فرصت باید استفادهکرد و به اسلام و ترمیم سیاستها و رفتارهای متعارض با انقلاب اسلامی پرداخت.
📌 مشروح این گفتگو در شماره آتی مجله منتشر خواهد شد.
#عماد_افروغ
📍مجله خردورزی:
@kheradvarzi_ir
هدایت شده از حمید پارسانیا
#کوتاه_نوشت
▪️دکتر افروغ همانگونه که همواره اعلام میداشت هویت خود را در مسیر رشد و بالندگی انقلاب اسلامی ایران و آرمانهای جهانی آن تعریف میکرد.
#عماد_افروغ
📎 لینک مطلب
💠 @parsania_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️شبکههای اجتماعی و معنویت شخصی
کنش و واکنش افراد در شبکههای اجتماعی، کاملاً به شکل جهتدار، مبتنی بر خود محوری فکری جلو میرود. در همین فضا، معنویت شخصی هم رشد قابل توجهی یافته است و بدیهی است که این رویکرد و نگرش، با فضای معنویت و تجرد معنوی که دین از انسان انتظار دارد، زاویه پیدا مینماید.
▫️حجتالاسلام دکتر محمد جعفری، عضو هیئت علمی مؤسسه امام خمینی (ره) در گفتگو با خردورزی
✅ بازخوانی ویژهنامه «اندیشههای معنویت مدرن» مجله خردورزی در ماه رمضان
📍کانال مجله خردورزی:
@kheradvarzi_ir
هدایت شده از حوزه علمیه تمدن ساز
💢 تاثیر بیعدالتی اقتصادی بر نابودی فرهنگ و اخلاق جامعه
علامه #طباطبایی:
🔶 مهم ترین چیزى که جامعه انسانى را بر اساس خود پایدار مى دارد، اقتصادیات جامعه است که خدا آن را مایه قوام اجتماعى قرار داده؛ و ما اگر انواع گناهان و جرائم و جنایات و تعدیات و مظالم را دقیقا آمارگیرى کنیم و به جستجوى علت آن بپردازیم خواهیم دید که علت بروز تمامى آنها یکى از دو چیز است:
🔸 یا فقر مفرطى است که انسان را به اختلاس اموال مردم از راه سرقت، راهزنى، آدم کشى، گرانفروشى، کم فروشى، غصب و سایر تعدیات وادار مى کند،
🔸 و یا ثروت بى حساب است که انسان را به اسراف و ول خرجى در خوردن، نوشیدن، پوشیدن، تهیه سکنى و همسر، و بى بند و بارى در شهوات، هتک حرمتها، شکستن قرقها و تجاوز در جان، مال و ناموس دیگران وامى دارد.
📚 تفسیر المیزان، ج۹، ص۳۳۰
هدایت شده از برنامه تلویزیونی کلمه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 «شاخص تشخیص عرفانِ صادق از عرفانِ کاذب»
🔻 بخشی از گفتگو با حجتالاسلام واسطی
#گزیده_گفتگو
▫️برنامه تلویزیونی کلمه
🏷️@kalame_tv1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️معنویت در اتمسفر مدرنیسم
جناب آقای ملکیان معنویت را در اتمسفر مدرنیسم جستجو میکنند و معنویتگرایی عرفی را ترویج میکنند و این مطلب، در مباحث ایشان یک «پارادوکسیکال بزرگ» به وجود آورده است.
▫️دکتر رضا غلامی، رئیس مرکز پژوهشهای علوم انسانی اسلامی صدرا در گفتگو با خردورزی
✅ بازخوانی ویژهنامه «اندیشههای معنویت مدرن» مجله خردورزی در ماه رمضان
📍کانال مجله خردورزی:
@kheradvarzi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸آیت الله جوادی آملی:
در دین نه زمان عامل عید است و نه زمین، اگر عبادتی شد و عبادتِ ویژهای بود و بنده در آن عبادت مهمان خدا شد و خدا میزبانی او را پذیرفت، این میشود عید...
#فصل_رهایی
عیدتان مبارک🌹
📍کانال مجله خردورزی:
@kheradvarzi_ir
🔸 ورودِ ایذایی
🔻روششناسی نهاد علم در ایران
📌بخشی از گفتگو با دکتر علیرضا پیروزمند، مدیر گروه مدیریت راهبردی فرهنگی دانشگاه عالی دفاع ملی
📥 دریافت نسخه الکترونیکی مجله.
📍کانال مجله خردورزی:
@kheradvarzi_ir
🔸 راهکاری برای راهبرد علم
🔻 آسیبشناسی نقشه جامع علمی کشور
🔸حفظ کارکرد و آثار نقشه جامع علمی کشور به عنوان سندی بلندمدت، نه تنها مستلزم پایش و کنترل پیشرفت سند در طول زمان اجرا و پیادهسازی آن است؛ بلکه مستلزم مراقبت از صحت، درستی و اعتبار اهداف، مفروضات، راهبردها و شاخصهای طراحی شده در سند نیز میباشد.
🔸این پایش و مراقبت، باید به گونهای باشد که جهتگیری نقشه جامع علمی کشور، در هر زمان به سوی دستیابی به اهداف سند چشمانداز جمهوری اسلامی ایران در افق 1404، حفظ شود.
🔸همچنین در صورت بروز هرگونه تغییرات اثرگذار در مفروضات و شرایط محیطی، این تغییرات در کوتاهترین زمان ممکن شناسایی و با دریافت بازخوردهای منظم و تحلیل دقیق این بازخوردها، سند را در فواصل زمانی مشخص، بهروزرسانی کنند. در صورت اجرای آن اهداف، راهبردها و شاخصها را بازنگری کنند.
📝 پروانه بیاتی، دکترای جامعهشناسی مسائل اجتماعی ایران
📥 دریافت نسخه الکترونیکی مجله.
📍مجله خردورزی:
@kheradvarzi_ir
🔸 فرهنگ شایستهسالاری
🔻چرا علم از جهان اسلام رخت بر بست؟
📌بخشی از گفتگو با دکتر مهدی گلشنی، فیزیکدان، نظریهپرداز و پژوهشگر مطرح فلسفه علم
📥 دریافت نسخه الکترونیکی مجله
📍کانال مجله خردورزی:
@kheradvarzi_ir
🔻 چشمانداز علوم اجتماعی تجددی
🔸مطالعههایی که از چشمانداز علوم اجتماعی تجددی، در جامعۀ ایران صورت گرفتهاند، همگی در پی مصادره به مطلوب کردن بودهاند و این نیز از مسیر تفسیر به رأی عبور کرده است.
🔸بهدلیلاینکه جامعۀ ایران در چهارچوب منطق غیرتجددی و بلکه ناتجددی حرکت میکند و ذیل تاریخ آن نیست؛ بنابراین، علوم اجتماعی تجددی ناگزیر است که واقعیّتهای اجتماعی آن را بر اساس میل و گرایش خود، ببیند و معنا کند؛ نه آنگونه که هست.
🔸ازاینرو، نظریههای خویش را بر این جامعه تحمیل میکند و در مقایسۀ بین نظریۀ اجتماعی و واقعیت اجتماعی، جانب نظریههای خویش را میگیرد و واقعیّت اجتماعی را مطابق آن معنا میبخشد. این در حالی است که رهیافت علمی، تابع واقعیت است و نظریه را اصل نمیانگارد؛
🔸بلکه همواره نظریه را شکننده و تغییر یابنده میداند و هر جا احساس کند که واقعیت، معنایی غیر از دلالتهای نظریه دارد، واقعیّت را به میدان فرامیخواند و صدای معنای آن را بازسازی میکند. بدینجهت باید علوم اجتماعی تجددی را یک نظام نمادینِ تحمیلی دانست که در حق جامعۀ ایران، خشونت شبهعلمی و تحکم تفسیری روا میدارد.
📝 مهدی جمشیدی، عضو گروه فرهنگپژوهی پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی
📥 دریافت نسخه الکترونیکی مجله
📍مجله خردورزی:
@kheradvarzi_com
‼️مردم عدالت میخواهند، نه آزادی
💬 دکتر ابراهیم فیاض در گفتگو با خردورزی:
در حقیقت مردم عدالت میخواهند، نه آزادی. اگر آزادی هم میخواهند از باب عدالت و مبتنی بر آن میخواهند.
📍مجله خردورزی:
@kheradvarzi_com
‼️به نهاد ترویج علم نیاز داریم
💬 دکتر حمیدرضا آیتاللهی در گفتگو با خردورزی:
در ایران به غیر از نهاد علم یک سری نهاد ترویج علم نیز داریم. باید نهاد ترویج علم بداند که چگونه علم را در بسترهای اجتماعی بیاورد و به صورتهای مختلف بتواند از علم استفاده کند.
📍مجله خردورزی:
@kheradvarzi_com
‼️چرا علم در جهان اسلام به انحطاط گرائید؟
📝 این یک سؤال اساسی است و دلایل مختلفی را برای آن بیان کردهاند؛ اما بهنظر من دلیل اصلی، حاکمیت یک مکتب کلامی ضدعقل بود. وقتی اشاعره حاکم شدند، چنین مسائل و مشکلاتی ایجاد شد.
📍مجله خردورزی:
@kheradvarzi_com
هدایت شده از فکرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 #اختصاصی |#امام_خمینی
✅ چرا دچار تحریف امام شدیم؟
▪️چرا باید اندیشههای امام(ره) تحریف شود؟ امام خمینی(ره) یک شخصیت جامع داشت؛ فقیه، فیلسوف، مفسر و متکلم بود و از همه مهمتر یک شخصیت اجتماعی و سیاسی بود که موفق شد مبانی فکری و معرفتی اسلام را به یک نظام سیاسی تبدیل کند. تفکر امام(ره) نقشۀ راه ماست.
▪️راهحل جلوگیری از انحراف از اندیشهای امام(ره) چیست؟ باید اندیشههای امام با سخنان خودِ امام تبیین شود و به بازخوانی اندیشههای امام محتاج هستیم.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه |فکرت |مدرسه فکرت |رادیو فکرت
☑️@Fekrat_Net
🔻رونمایی از هویت بصری جدید خردورزی
در آستانه چاپ شماره دوم، هویت بصری جدید فصلنامه علوم اجتماعی خردورزی رونمایی شد.
📍مجله خردورزی:
@kheradvarzi_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خرد چشم جان است چون بنگری
تو بیچشم شـادان جـهـان نسپری
•حکیم ابوالقاسم فردوسی•
📍مجله خردورزی:
@kheradvarzi_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‼️در جامعهی اسلامی حکومت تکبر بر مردم معنا ندارد
🔻رهبر معظم انقلاب:
در جامعهی اسلامی، حکومت سلطنتی، حکومت شخصی، حکومت زَر و زور، حکومت اشرافی، حکومت تکبّر بر مردم، حکومت امتیازخواهی و زیادهخواهی و برای خود جمع کردن و افزودن و حکومت شهوترانی معنا ندارد.
🔖 بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم؛ ۱۳۹۵/۰۶/۳۰
⏱ آغاز شمارش معکوس برای انتشار شماره دوم مجله خردورزی
📍مجله خردورزی:
@kheradvarzi_com