🔸 نهاد علم، سلبریتی میخواهد!
🔻تفکر خلاق؛ راه مقابله با ناکارآمدی علمی
📌بخشی از گفتگو با دکتر حمیدرضا آیتاللهی، استاد دانشگاه و عضو انجمن علمی فلسفه دین ایران
📥 جهت دریافت نسخه الکترونیکی مجله کلیک کنید.
📍کانال مجله خردورزی:
@kheradvarzi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‼️ فرهنگ جامعه ما نه شرقی است و نه غربی
🔻دکتر مهدی گلشنی در گفتگوی اختصاصی با خردورزی:
🔹در شورای عالی انقلاب فرهنگی، در زمان آقای روحانی گفتم فرهنگ حاکم بر جامعه ما نه شرقی است و نه غربی و ایشان خندیدند.
🔹به این دلیل غربی نیست که غرب اقلاً در جهاتی پیشرفت کرده است. شرقی هم نیست؛ زیرا چین و ژاپن با تغییر فرهنگ حاکم بر جامعه، خودشان را نجات دادهاند.
🔹فرهنگ حاکم در ایران، اسلامی هم نیست؛ زیرا وقتی عکاس-خبرنگار فرانسوی به تهران میآید، هنگام ارائه گزارش میگوید: «آنها در مقام شعار، عکس اوباما و شمر را با هم منتشر میکنند؛ اما همه چیز ایرانیها آمریکایی است.»
🔹فرهنگ باید از دوران دبستان، دبیرستان و دانشگاه مورد توجه قرار گیرد.
📥 جهت دریافت نسخه الکترونیکی مجله کلیک کنید.
📍کانال مجله خردورزی:
@kheradvarzi_ir
💠 «خدمتِ علم»
نهاد علم از منظر آیتالله خامنهای
📝 مهدی مطهری، عضو شورای دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری
📥 جهت دریافت نسخه الکترونیکی مجله کلیک کنید.
📍کانال مجله خردورزی:
@kheradvarzi_ir
💠 شناخت علم
📌 مروری بر عناوین مطالب شماره اول خردورزی (پرونده دوم)
📥 جهت دریافت نسخه الکترونیکی مجله کلیک کنید.
📍کانال مجله خردورزی:
@kheradvarzi_ir
💠 «چه کسی علم را از اسلام بیرون کرد؟»
نقد آرا و تفکرات ضد علمی امام محمد غزالی
📝 سمیه جبارپور، پژوهشگر ادبیات عرفانی
📥 جهت دریافت نسخه الکترونیکی مجله کلیک کنید.
📍کانال مجله خردورزی:
@kheradvarzi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
استاد محمدجعفر جعفری لنگرودی، از بزرگترین حقوقدانان ایرانی در سن ۹۹ سالگی در شهر ایستبورن انگلستان درگذشت.
دانشنامه حقوقی، مبسوط در ترمینولوژی حقوق، مکتبهای حقوقی در حقوق اسلام، دایرهالمعارف حقوق مدنی و تجارت و… از جمله آثار پرشمار این دانشمند فقید است.
📍کانال مجله خردورزی:
@kheradvarzi_ir
🔻مروری بر افکار و اندیشههای استاد #سیدجواد_طباطبایی به مناسبت در گذشت ایشان:
🔸حیات 7000 ساله؛ جریانشناسی مواجهه با ایران باستان
🔸خوانشی خاص از ایران
🔸 نقد و ارزیابی اندیشه ایرانشهری
🔸اهمیت اندیشه سیاسی طباطبایی
🔸فیلسوف ایران رفت...
🔸ناسیونالیزم ایرانی
🔸 مکتب سیاسیِ ویرانشهری
🔸تنگنای دانشگاه
🔸طباطبایی به دنبال بازگشت سلطنت
🔸خاک سعدی پرور
🔻مطالب طرح شده، تایید یا رد نمیگردد.
📍کانال مجله خردورزی:
@kheradvarzi_ir
💠 «مصائب نهاد علم در ایران»
مؤلفههای موثر در نهادی شدن علم
📝 سید حسین امامی، دانشجوی دکترای جامعهشناسی سیاسی
📥 جهت دریافت نسخه الکترونیکی مجله کلیک کنید.
📍کانال مجله خردورزی:
@kheradvarzi_ir
هدایت شده از فکرت
🔍#رصد_اندیشه| گفتوگوی با سیدجواد میری درباره پروژه فکری سیدجواد طباطبایی
✅ پروژه ایرانشهری مایه تفرقه و تجزیه ایران است
▪️یکی از منتقدان سیدجواد طباطبایی در سالهای گذشته سیدجواد میری، عضو هیاتعلمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی است. وی در گفتوگوی پیشرو معتقد است اگر تصور کنیم که ایده ایرانشهری سازمانیافته و محقق شود و در حوزه سیاست و امر سیاسی شکل پیدا کند، یقینا ایران را دچار چالشهای بسیار خطرناکی میکند. واقع امر این است که ایده ایرانشهری بهنوعی که طباطبایی و دیگران صورتبندی میکنند، خود مایه تفرقه و تجزیه ایران است.
▪️میری بر این باور است که صرفا یکی از مولفههای هویتی ایران -باستانی، دینی و متجدد- را نباید به جامعه متکثر ایران تحمیل کرد که این امر خود مایه تفرقه و تجزیه در کشور خواهد شد. وی میگوید جریانهایی در دهه 90 تلاش میکردند این تفکر را بر وزارت علوم یا وزارت فرهنگ و ارشاد و وزارت آموزشوپرورش حاکم کنند. اگر همین روند در حوزه امر سیاسی و سیاستگذاری ادامه پیدا کند، بسیار خطیر و خطرناک خواهد بود.
🔗 مطالعه گفتوگو در فرهیختگان
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
☑️@Fekrat_Net
🔻دکتر مجتبی عبدخدایی، دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی در گفتگو با خردورزی:
🔹نظریات غربی روابط بینالملل اسیر مادیگرایی افراطی هستند و از تبیین علل مهمترین وقایع جهانی نظیر جنگ سرد و فروپاشی شوروی عاجز ماندند.
🔹نظریه اسلامی روابط بینالملل باتوجه به نقش دین در عرصه جهانی، خلأهای معرفتی نظریات غربی را نخواهد داشت.
🔹تدوین نظریه اسلامی روابط بینالملل باعث میشود دستگاه دیپلماسی کشور در ادوار مختلف، در یک مسیر از پیشطراحی شده حرکت کند.
🔹مشروح این گفتگو در شماره دوم خردورزی منتشر خواهد شد.
📍کانال مجله خردورزی:
@kheradvarzi_ir
🔸 علم در بندِ ثروت
🔻درآمدی بر جامعهشناسی نهاد علم در ايران
📌بخشی از گفتگو با دکتر ابراهیم فیاض، استاد دانشگاه، نويسنده و پژوهشگر جامعهشناسی
📥 جهت دریافت نسخه الکترونیکی مجله کلیک کنید.
📍کانال مجله خردورزی:
@kheradvarzi_ir
💠 مجله خردورزی تأملی دارد بر تطبیق مبانی علوم انسانی اسلامی بر مسائل و انگارههای شناختی انسان در جامعه مدرن.
🔸صفحه روبیکا
🔸صفحه اینستاگرام
📌 با ما همراه باشید.
📍کانال مجله خردورزی:
https://eitaa.com/joinchat/2865561627C9465bdfd97
🔻دوست داشتم بنویسم. و نمیتوانستم....
دوست داشتم بنویسم. و نمیتوانستم. حتی چند کلمه. هرروز ضعیفتر از روز قبل میشدم و گرفتارتر. از بیمارستان که بیرون میآمدم تصورم از روزهای پیش رو این نبود. حال خوشی داشتم. سبک بودم. پر از امید و شوق. ناامیدی از درمان در وجودم چراغ امیدی روشن کرده بود که زندگی را در سایهی مرگ از نو برایم تازه و شیرین میکرد. دوست داشتم روزهای پر عاطفهای را با فاطمه و ارغوان و آیه بگذرانم. پر خاطره. پر از گفتگو و آغوش. پر از لبخند. دوست داشتم کار بکنم. برای سوره ماه رمضان کلی شوق و انگیزه داشتم. اتاقم را از نو چیدم. صندلیام را آوردم بالای تختم. کتابهایی که دوست داشتم را بالای سرم چیدم. برای خودم تبلت گرفتم. که هیچ وقت نداشتم. چراغ مطالعهی ایستادهای که سالها بود دوستش داشتم را سفارش دادم. حتی به رؤیای خریدن دوچرخهی برقی فکر میکردم. دوست داشتم واپسین روزهایم بهترین و شادترین باشد. درونم اینگونه بود. بیرون اما سر سازگاری نداشت. درد، زخم، ضعف، بیماریهای رنگرنگ، حالهای بد پی در پی، به خود پیچیدنها، تهوعها و حالخرابیهای لحظه به لحظه، افتادنهای بدون بلند شدن، سوختنهای از درون، مچالهشدنهای در خود و درد، و درد، و درد جایی برای این رؤیاها باقی نگذاشته بود....
✍مسعود دیانی
------
ضایعه درگذشت این پژوهشگر فقید و دینپژوه آگاه را به جامعه علمی و مذهبی کشور تسلیت عرض میکنیم.
روحش شاد و یادش گرامی🖤
____
@kheradvarzi_ir
💠 «نقض علم در نهاد علم»
قواعد و ملاکهای ارزیابی نهاد علم
📝 محمدرضا کدخدایی، نويسنده و پژوهشگر
📥 جهت دریافت نسخه الکترونیکی مجله کلیک کنید.
📍کانال مجله خردورزی:
@kheradvarzi_ir
💠 «نهاد علم و فقدان رویکرد سیستمی»
نقد ساختاری، مفاهیم و چالشها
📝 دکتر سید حسین حسینی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علومانسانی و مطالعات فرهنگی
📥 جهت دریافت نسخه الکترونیکی مجله کلیک کنید.
📍کانال مجله خردورزی:
@kheradvarzi_ir
🟥 جامعه نمیخواهد بیدین باشد
میزگرد فرهیختگان با جبار رحمانی و محسن صبوریان درباره دین و وقایع 1401؛
🔻جبار رحمانی: در تحلیلها دیدهام که برخی این جنبش را به نزاع بین دین و بیدینی و نزاع بین اخلاق و بیاخلاقی تقلیل میدهند. این کلیشه تحلیلی، درست نیست و به تعبیری برای فهم واقعیت موجود کلیشهای غیراخلاقی است. دادههای موجود نشان نمیدهد که در جامعه ایرانی دین امری خنثی باشد.
🔻محسن صبوریان: از یک جهت این جنبش را شکل و امتدادی از جنبش می ۱۹۶۸ میدانم که بهنوعی با خوشباشی قرین بود، یعنی افراد سعی میکنند از قیودی که آزادیهایشان را محدود میکند، رها شوند.من حس میکنم حداکثر تلاش کسانی که در این جنبش درگیر بودند، این بود که منازعه خیلیسختی با دین پیدا نکنند تا دیندارانی که با حکومت رابطه خوبی ندارند هم با اینها در نیفتند ولی از آنجا که در این مرحله هم چندان موفق نبودند، دینداران تلاش چندانی نکردند تا طرف آنها باشند.
📍کانال مجله خردورزی:
@kheradvarzi_ir