eitaa logo
مجله خردورزی
6.2هزار دنبال‌کننده
367 عکس
65 ویدیو
11 فایل
خردورزی، یک مجلۀ اندیشه‌ای، آزاد و مستقل با هویت اسلامی است که تأملی دارد بر تطبیق مبانی نظری بر انگاره‌های شناختی انسان در جامعۀ مدرن. سایت خردورزی (دسترسی به آرشیو و خرید مجله): kheradvarzi.com ارتباط با ادمین: @erfankhalilifar
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از فکرت
هدایت شده از فکرت
هدایت شده از فکرت
هدایت شده از فکرت
هدایت شده از فکرت
🔸 ا ☑️ حضور رسانه فکرت در بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران ✔️WWW.FEKRAT.NET 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت
هدایت شده از فکرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 ا ☑️ حضور وزیر محترم کشور، آقای وحیدی در غرفه رسانه فکرت و مجله خردورزی در بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران ✔️WWW.FEKRAT.NET 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت
هدایت شده از مؤسسه حضرت‌زینب(س)
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹| ولادت با سعادت حضرت صاحب‌الزمان (عج) مبارک باد 🌸فرزند حیدر امید آخر موعود عالم یا مهدی… @hazratzainab_com
🔻بدن‌های رام ‼️استعمار همچنان قربانی می‌گیرد! ▫️برخی از اندیشمندان فمینیست، با صنعت بدن به‌شدت مخالف‌اند و آن را عاملی برای به‌خطرافتادن سلامت جسمی و روانی زنان می‌دانند. فشار شدیدی که بر زنان وجود دارد تا با پیکرتراشی و مصرف لوازم آرایشی، خود را به سوژۀ برساختۀ زیبا شبیه‌تر کنند، ظلم و ستم بر زنان توصیف شده است. ▫️یکی از قلمروهایی که استعمارگران در آن حضور دارند، «بدن زنان» است. به عبارتی، بدن زن، آخرین نقطۀ فیزیکی است که برای مستعمره کردن آن می‌کوشند. همان‌طور که استعمارِ کشورهای جهان سوم، برای استعمارگران، پول و سلطه به ارمغان می‌آورد، استعمار بدن زنان جهان سوم نیز چنین کارکردی دارد. ▫️من مالکِ بدن خودم هستم؛ اما این مالکیت، به معنای اختیار در مدیریت بدن نیست! دولت، صاحبان صنایع بدن و جامعه، حتی بیش از من بر بدنم تسلط دارند و رد پای امیال و خواسته‌های آنها بر تن من آشکارتر است. در واقع، مالک بدن، تنها مدیر بدن نیست؛ بلکه کارگزار و اجراکنندۀ ارادۀ صاحبان قدرتِ سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است. 📝 دکتر محسن ردادی، عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی ➕ جهت خرید شماره چهارم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید: @ErfanKhalilifar 📍مجله خردورزی: @kheradvarzi_com
🔻جای خالی زنان ‼️ساحت زنانه و جامعه‌پذیری اجتماعی ▫️سؤالات زیادی در ذهن نسل جوان وجود دارد که باید در بستر همین گفتمان‌ها پاسخ آنها را بیابیم و به آنها پاسخ متقن دهیم. اگر گرۀ ذهنی جوان‌ها باز نشود و نتوانند پاسخ خود را به‌درستی دریافت کنند، طبعاً سراغ رسانه‌هایی خواهند رفت که محتوای غلطی به آنها ارائه خواهند کرد و این موضوع می‌تواند برای کشور خطرناک و بحران‌آفرین باشد. ▫️جوانان بسیار مستعدی در کشور وجود دارند که به حوزۀ زنان و خانواده علاقمندند. این جوانان گاهی بسیار خلاق‌اند و می‌توانند از ذهن فعال خود استفاده کنند؛ اما از ظرفیت آنها استفاده نمی‌شود. متأسفانه انحصارگرایی در هر دو گفتمانی که در ساحت سیاسی کشور تعریف می‌شود، وجود دارد. انحصارگرایی باعث شده که موضوعات کلان و خرد حوزۀ زنان و خانواده، صرفاً میان عده‌ای مطرح شود و احساس کنند که فضادادن به جوان‌ترها یا افرادی که هنوز تخصص خاصی به دست نیاورده‌اند، اتفاق خوبی نیست. 📝 دکتر فاطمه محمدی، جامعه‌شناس و سیاست پژوه حوزه‌ی اجتماعی ➕ جهت خرید شماره چهارم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید: @ErfanKhalilifar 📍مجله خردورزی: @kheradvarzi_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻شکست ساختارها ‼️نسل جدید اساساً قائل به مراتب قدرت نیست! ➖ دکتر نصیر عابدینی، روان‌درمانگر نوجوان در گفتگو با خردورزی: ▫️به نظر من نسل امروز خیلی به بهداشت مغز نیاز دارد و باید ضرورت بهداشت مغز برای نوجوان امروزی جا بیفتد که اگر بهداشت مغز و نوروترنزمیتر داشته باشد، آینده‌ای با آرامش مستمر خواهد داشت و اگر بهداشت مغز را نداشته باشد و این نوروترنزمیترها را مدیریت نکند، در آینده با رنج مستمر مواجه خواهد شد. ▫️ذهن دختران ما مانند یک لوح فشرده است که اگر روی آن خش انداختید، دیگر نمی‌توانید در آینده او را تغییر دهید. وقتی شیمی مغزی فرد تحت‌تأثیر رسانه‌ها، تلفن همراه و رمان های عاشقانه قرار گرفت، در آینده چیزی به نام رنج مستمر را درو خواهد کرد. ➕ جهت خرید شماره چهارم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید: @ErfanKhalilifar 📍مجله خردورزی: @kheradvarzi_com
🔻صنعت بدن ‼️بصری‌سازی هویت و نظام مطلوبیت ذهنی زنان ▫️زن تراز مدرنیته، زنی عاری شده از هویت اصیل و فاقد عناصر ارزشمندی مانند حیا، عفت و خرد است. در فضای زن تراز مدرنیته، زن کالایی است که باید زیبا شود تا گران‌تر و تجاری‌تر باشد. زن در نگاه مدرن، زنی است که هویت و اصالتش را از ظاهرش دریافت می‌کند؛ نه توانایی خاص اجتماعی و علمی او. ▫️آنچه این دیدگاه ظاهرگرایانه را تقویت می‌کند، تمرکز زنان بر حوزۀ زیباتر شدن و توجه سایر اجزای جامعه به این زیبایی، فارغ از تقویت سایر ارزش‌هاست؛ در واقع، این‌گونه است که «زن» به‌مثابۀ ابزار برای دیده‌شدن و موردتوجه قرارگرفتن اذهان دست‌کاری شدۀ جامعه، به سمت‌وسوی نگاه افراطی به مؤلفۀ ظاهر حرکت می‌کند. ▫️بسیاری از زنان، بر اثر تعریفی که نسبت به آنها وجود دارد و در اثر فشارهایی که از طریق جامعه و شرایط آن احساس می‌کنند، دچار نوعی اضطراب می‌شوند که باعث رفتن به سمت جراحی زیبایی، استفاده از وسایل آرایشی و... می‌شود. ملاک بودن زیبایی زن در جامعه و درکی که زن از آن دارد، اضطراب زنان جامعه را تعمیق بخشیده و نقطۀ تمرکز آنها را به‌شدت جابه‌جا می‌کند. 📝 دکتر معصومه نصیری، دبیر کل باشگاه مدیریت رسانه و توسعه رسانه‌ای یونسکو - ایران ➕ جهت خرید شماره چهارم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید: @ErfanKhalilifar 📍مجله خردورزی: @kheradvarzi_com
🔻زنانه‌ی شعریِ شاعری زن ‼️زنانگی پروین تا کجای جهان شعری او جاری بود؟ ▫️بانو اعتصامی، سرودن را در راستای خردورزی و آگاه نمودن مردم به کار می‌گیرد؛ آن‌‌هم خردی زنانه! جالب اینکه پروین، آگاهی‌ورزی را در قالب نقدها و پندها در اشعار خود آورده است؛ هنری رندانه که به دست توانای پروین، صورت زنانه به خود می‌گیرد. ▫️عرفان بانو اعتصامی، روی به انزوا ندارد و با وجود سکوتی که در اشعارش حس می‌شود، سکوت او به معنای به فکر واداشتن است؛ نه در سکوت و سکون ماندن. به قول سیروس شمیسا، «سکوت او، سکوتی است معنادار». ▫️اشعار پروین با وجود عقب‌گرد به‌سوی وارثان گذشته، نوگرا است؛ به بیانی دیگر، او با انتخاب سبک و سیاق پیشینیان خود، مطلب نویی را عرضه می‌‌دارد و سروده‌‌های او دربردارندۀ هم‌وغم مردمان است. سروده‌‌های او تعلق به مردم دارد و در مفاهیم اجتماعی ریشه دوانده است. بدین ترتیب، پروین اعتصامی از متجددان عصر خویش است. پس می‌توان مدعی شد، اشعار او نماد برپایی نوعی نئوکلاسیسم در ادبیات‌معاصر است. 📝 پگاه حسینی، شاعر و ویراستار علمی مجلات ادبی ➕ جهت خرید شماره چهارم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید: @ErfanKhalilifar 📍مجله خردورزی: @kheradvarzi_com
🔻فریاد دردمندی ‼️پروین، صدای مادری دردمند، دختری جوان و بیوه‌زنی تنها ▫️زنانگی در شعر پروین اعتصامی، بیان رمانتیسم و یا تنانگی نیست. او دردمند زنان است؛ از داغ و سختی‌های زنان می‌نویسد و فریاد می‌زند؛ گرچه هرگز مادر نبوده، اما مادر است؛ زنی خانه‌دار است؛ دختربچه است؛ دختری جوان است؛ مادربزرگ است و بیوه زنی تنها است و صدای همۀ اینها را در شعرش می‌توان شنید. ▫️زن مدرن در شعر پروین، اصالت فکر و اندیشه دارد و اهل تقلید نیست؛ تقلید از بیگانگان در نگاه پروین، مساوی با گمراهی است. زن مدرن و باهوش از نگاه پروین، به سمت تقلید و گمراهی نمی‌رود. زن مدرن در نگاه پروین، با مرد برابر است و این برابری به معنای رایج در فرهنگ غرب نیست؛ بلکه برابری را در اندیشه و انسانیت می‌داند. ▫️پروین در عمر کوتاه سی و پنج سالۀ خود، همواره کوشیده که سطح اندیشۀ زنان را بالا ببرد؛ در عین اینکه می‌خواهد مدرن باشد، برای زن سنتی ارزش قائل است و در دورۀ شاعری خود، اشعار و آثار گران‌بهایی برای ما به یادگار گذاشته است و تا همیشه، پروین درخشان‌ترین ستارۀ آسمان ادبیات زنان ایران است. 📝 سیده فرشته حسینی، شاعر و پژوهشگر ادبی ➕ جهت خرید شماره چهارم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید: @ErfanKhalilifar 📍مجله خردورزی: @kheradvarzi_com
فرارسیدن بهار و سال نو بر شما فرهیختگان گرامی مبارک باد 🌹 📍کانال مجله خردورزی: @kheradvarzi_com
🔻ما طلبکاریم! ➖بررسی زیست اجتماعی زنِ ایرانی 🔹 دکتر محمدتقی کرمی، دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی در گفتگو با خردورزی: ▫️اگر بخواهیم در مورد چالش‌های زنان ایرانی به لحاظ عینی بحث کنیم، باید بگویم مسئلۀ حجاب، مسئلۀ اساسی زن ایرانی نیست؛ ولی اگر بخواهیم به لحاظ ذهنی و گفتمانی بحث کنیم، مسئلۀ حجاب یکی از مسائل مهم زنان در ایران است که امروز تبدیل به مشکل و معضل شده است. ▫️در فرهنگ ایرانی مؤلفه‌هایی داریم که نسبت به زنان امتیاز دادیم و رسانه‌های ما در برساخت این تبعیض، ناتوان بوده‌اند؛ مثلاً زنان ما بسیاری از تکالیف را ندارند؛ به عبارت دیگر تبعیض مثبت دارند. زنان ایرانی بسیاری از فشارها، استرس‌ها و موقعیت‌های مردان را ندارند؛ اما ما و حاکمیت بدسلیقگی کرده‌ایم و نتوانسته‌ایم این تبعیض‌های مثبت را برای زنانمان و مخاطب جهانی خود توضیح دهیم. ▫️فضای مجازی در زندگی زنان و جوانان تأثیر دارد، اما یک‌سری زمینه‌های تأثیرپذیری وجود دارد و فضای مجازی این زمینه‌ها را تشدید می‌کند؛ نه اینکه ایجاد کند. کاری که اینستاگرام یا اینفلوئنسرها می‌کنند و بسیار مهم و قابل‌مطالعه است، این است که آن زمینه‌ها را بسط می‌دهند و باعث می‌شوند که جامعۀ ایرانی از آن فضاها بیشتر آسیب ببیند. ➕ جهت خرید شماره چهارم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید: @ErfanKhalilifar 📍مجله خردورزی: @kheradvarzi_com
🔻فرهنگِ اجبار ‼️مروری بر تأثیر فرهنگ بر کیفیت پوشش ▫️فرهنگ، امری دستوری نیست؛ بلکه روح جامعه است. جامعه، سیستمی زنده است که افرادش به طور خودآگاه و ناخودآگاه متعهد به عدم آسیب سیستم‌اند و بر اساس شرایط، دست به کنش و واکنش می‌زنند تا زیست فردی و جمعی آنان به خطر نیفتد. ▫️حقیقت آن است که مردم هر جامعه، مرزهای حجاب و عفاف و حرمت‌ها را به‌خوبی می‌شناسند و آزادی در انتخاب پوشش، لزوماً به معنای برهنگی یا انتخاب‌های خارج از عرف نخواهد بود؛ گرچه در هر جمعی گروهی هنجارشکن وجود دارند که از چهارچوب‌ها تعدی می‌کنند. ▫️با گسترش سکولاریسم و فردگرایی در سطح جهانی و رسیدن آن به ایران، حق انتخاب آزاد در پوشش، چهره‌ای جدی‌تری به خود گرفت. در سال‌های اخیر، نسل‌های جدید با عقاید تازه، نسبت به اجبارها اعتراض کردند و نپذیرفتند تا پوشش که به‌نوعی خصوصی‌ترین حوزۀ آزادی فردی است در انحصار حکومت درآید. ▫️تجربه نشان داده که توسل به‌زور، فنری را فشرده کردن است که در نهایت در رفته و به ناکجا سر می‌کشد. تازه کردن فرهنگ نیز کاری سخت و زمان‌بر است؛ اما بوده‌اند نمونه‌هایی مثل کره و ژاپن که به‌خوبی توانسته‌اند به این هم‌نشینی دست یابند و فرهنگشان را متناسب با احوالات جهانی، تازه نگه دارند! 📝 زهرا شیخ، پژوهشگر جامعه‌شناسی فرهنگی ➕ جهت خرید شماره چهارم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید: @ErfanKhalilifar 📍مجله خردورزی: @kheradvarzi_com
🔻شمایل کاریکاتوری یک زن قهرمان ‼️بررسی بحران هویتی زن در فهم شناختی رسانۀ معاصر ▫️هر چقدر دنبال یک کارگردان مشهور و تأثیرگذار زن بگردید و یا یک فیلمنامه‌نویس حاذق نامدار که اثری شاخص را ارائه کرده باشد، چیزی نمی‌یابیم. این مردسالاری، نه در سینمای ایران، بلکه بیشتر در هالیوود و استانداردترین سینمای جهان در حال رخ‌دادن است. ▫️ما بیشتر شاهد زن در جایگاه ضدقهرمان هستیم، ضدقهرمان نه به معنی شخصیت مقابل قهرمان، بلکه به مفهوم ضدیت با روح و پتانسیل قهرمانی خودش؛ پتانسیلی که می‌توانست منجی زنانۀ او باشد و قدرت زنانگی را در خود متبلور کند. ▫️زن مطلوب در سینمای تجاری جهان امروز، یک زن «خدمتکار» گمشده در «سرزمین آواره‌ها» است که اگر مانند «میر» در سویه‌ای موفق باشد، باز هم همچون «مینا» باید تسلیم «رگ خواب»ی باشد که در دستان نظام‌های مردسالارانه و ضد زن است. ▫️از آنجا که زن دارای صفات و ویژگی‌های جنسی، فیزیکی و روحانی جذاب‌تری نسبت به مردان است، شیطان برای انحراف او و انحراف مرد توسط او، توان بیشتری را گذاشته و محوریت اکثر بلواها، آشوب‌ها و تنازعات تاریخی را زنان به عهده گرفته‌اند که یا نقش اصلی را داشته یا مردها پرگار گردون حول نقطۀ آن شده‌اند. 📝 مسعود کارگر، روزنامه‌نگار، تحلیل‌گر و منتقد سینما ➕ جهت خرید شماره چهارم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید: @ErfanKhalilifar 📍مجله خردورزی: @kheradvarzi_com