مجله خردورزی
🔻از طبیعت به آسمان و نیمههبوطی از آن
‼️درآمدی بر ریشههای مفهومی نسبت ذهن و نفس
▫️اگر ترجیحی برای اصطلاح «ذهن» وجود دارد، به این دلیل است که دکارت برداشت خاصی از نفس، یعنی تصور ارسطویان مدرسی را رد میکند و میخواهد آن را با تصور دیگری جایگزین کند.
▫️فرایند ادراکی و شناختی، در ابتدا معطوف به چیزهای مشخص و خاص است، اما پس از آن، همانطور که متون اصلی عهد عتیق این مفهوم را پیشمیبرند، قلب میتواند به سمت دستورالعملها و نشانهها نیز هدایت شود. علاوه بر این، قلب جایگاه یا انبار حافظه است که برای یادآوری موقعیت قبلی بهمنظور یافتن انگیزهای برای یک عمل خاص استفاده میشود.
▫️حقیقت انسان که تا پیش از این، قلب با کارکردهای شناختی و ارادی و عاطفی و در پیوستگی کامل با بدن، در مرکز آن بود، اکنون نزد افلاطون-سقراط، عقل و نوسی است که اگرچه نزد هومر یا یونان باستان، کاملاً امری بدنی بود، اما اکنون امری متعالی و جدا از بدنی شرگون شده است. مبدأ معرفت و مبدأ حیات در افلاطون-سقراط، عین یکدیگر شده و شکافی عمیق بین آنها و بدن، پدیدار گردید.
▫️دیدگاههای افلاطون-سقراطی هرچه باشند، وقتی او به سؤالات مربوط به نفس روی میآورد، تقریباً همیشه در یک زمینۀ اخلاقی یا با یک دیدگاه اخلاقی سر و کار دارد، چه خیر یک فرد یا خیر سیاسی در جامعه و بهندرت به سؤالات متافیزیکی در مورد ماهیت، ترکیب و کارکردهای نفس توجه میکند.
📝دکتر محمدحسین وفائیان، عضو هیئت علمی دانشگاه امیرکبیر
📝سید مهدیار رحیمی، مشاوره خانواده و پژوهشگر حوزه روانکاوی
➕ جهت خرید شماره پنجم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید:
@ErfanKhalilifar
📍مجله خردورزی:
@kheradvarzi_com
🔻بر علم شناختی چه گذشت؟
‼️انقلاب شناختی، شیوهای تدریجی، غیرهنجاری و غیرانقلابی
▫️انقلاب شناختیِ دهههای ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰، چشمانداز هیجان انگیزی از بررسی علمی «ذهن» در قالب یک حوزۀ میانرشتهای یکپارچه با موضوعی منسجم، سؤالات پژوهشی مشترک، روشهای مکمل و توسعههای نظری به همراه آورد.
▫️در هر مرحله از کنفرانس بنیاد اسلوان، تنشهایی در مورد اینکه این رشته چیست، چه کسی آن را درک میکند، چه کسی آن را تهدید میکند و در چه جهتی باید برود، احساس شد و تا به امروز ادامه داشته است.
▫️«شناخت بدنمند» این نظریه را پیشبُرد که شناخت ذاتاً بر اساس ویژگیهای بدنی شکل گرفته و بر مبنای بازنمودهای آمودال کار نمیکند و «شناخت وضعشده» رویهمرفته این اصل اساسی که بازنماییهای ذهنی برای درک شناخت ضروری هستند را رد کرد.
▫️محاسبه میتواند بهعنوان یک نظریۀ بنیادی در مورد چگونگی پردازش فعالانۀ اطلاعات توسط افراد در خدمت کنترل و تصمیمگیری عمل کند. باید تلاش بیشتری برای اتصال نظریههای علم شناختی به مبانی محاسباتی صورت گیرد.
▫️علم شناختی با ویژگیهای اساسی خود (احتمالاً تقلیلگرا)، شاهد چالش تدریجی هستۀ سخت خود بوده و تا حدی از درون توسط مکاتب و رویکردهای مختلف ابطال شده و در ساخت یک کمربند محافظ قوی از فرضیههای کمکی، حول یک هستۀ سخت منسجم، شکست خورده است.
📝پروفسور رافائل نونیز، دانشیار گروه علوم شناختی دانشگاه کالیفرنیا
➕ جهت خرید شماره پنجم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید:
@ErfanKhalilifar
📍مجله خردورزی:
@kheradvarzi_com
#ذهن #مغز #علوم_شناختی #هوش_مصنوعی
مجله خردورزی
🔻چالش آگاهی
‼️گزارشی از دیدگاه دنت دربارۀ آگاهی
▫️دنت بر خلاف دیگران که در ابتدا با تأثیرپذیری از دکارت شکاف بین ذهن و بدن را پذیرفتهاند و درصدد پر کردن آن هستند، از همان ابتدا منکر وجود چنین شکافی میشود و مدعی است که اعتقاد به چنین شکافی، خود نتیجۀ جاذبۀ دکارتی است که دیگران ناخواسته جذب آن شدهاند.
▫️دنت ادعا میکند که احساسی که ما از خودمان داریم، صرفاً یک توهم است. دنت معتقد است انسانها موجودات اجتماعی هستند و برای ارتباط با یکدیگر، مجبورند اطلاعات را در فعالیتهای ارتباطی با دیگران به مشارکت بگذارند و از یکدیگر درخواست دلیل کنند؛ لذا در ضمن این رویه، «کاربر توهم شخصی» ما به وجود میآید؛ یعنی شخص بودن در ضمن این فرایند به وجود آمده است. بنا بر ادعای دنت، هیچچیزی به نام «من» وجود ندارد و آنچه ما بهعنوان احساس درونی از هویت شخص خود داریم، صرفاً یک توهم است.
▫️از منظر الحاد مدرن، در هستی جایی برای امور غیرمادی وجود ندارد و تکامل از طریق انتخاب طبیعی، تبیینگرِ همه چیز و نافی خالق هستی است. به بیانی دیگر، از نظرگاه ملحدین جدید، تکامل از طریق انتخاب طبیعی جای خدا نشسته و با وجود چنین چیزی نیاز به فرض گرفتن آفرینندهای نیست.
📝دکتر صمد دهناد، پژوهشگر فلسفه دین
➕ جهت خرید شماره پنجم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید:
@ErfanKhalilifar
📍مجله خردورزی:
@kheradvarzi_com
#ذهن #مغز #علوم_شناختی #هوش_مصنوعی