eitaa logo
رایحه ی احکام «تخصصی»
36.5هزار دنبال‌کننده
8.5هزار عکس
3.9هزار ویدیو
126 فایل
امـام خـمـيـنــی ره : راه مــاآن روزتمـام میشـودکه هــمـه احـکام اسـلام جـاری شـود«صـحـیفـه» سؤالات شرعی 👇 https://eitaa.com/36182/54383 ارتباط بامدیریت👈 @khosravi11253 تبلیغات ارزان👇 https://eitaa.com/mmmm1253/235
مشاهده در ایتا
دانلود
💞بر زبان جاری ساختن و گرفتن شاهد بر آن =========== ❓سوال: آیا صیغه عقد باید به زبان گفته شود یا رضایت قلبی کافی است؟ در ، حضور لازم است؟ ✅پاسخ: باید به زبان جاری شود. [1] ولی حضور دو شاهد در ازدواج دائم لازم نیست، لکن شاهد گرفتن، مستحب می باشد. [2] ============== ✔️پی نوشت: [1]. توضیح المسائل مراجع، ج 2، م 2363؛ توضیح المسائل آیت الله وحید، م 2427. [2]. تحریر الوسیله، کتاب النکاح، م 5؛ منهاج الصالحین آیت الله سیستانی، ج 3، کتاب النکاح، م 3؛ منهاج آیات عظام: خویی و وحید، ج 3، م 1230. ➖➖➖➖➖➖ ☑️کانال رایحه ی احکام رایحه ی احکام ✔ سبک نوین در بیان احکام ✔ادمین ارتباط با مدیر ✔روزی فقط2پیام ارسال میشود. https://eitaa.com/khosravi1253
💧حد مسح پا 💧 سوال: در وضو، پا را تا کجا باید مسح نمود؟ پاسخ: 🖋آیات عظام: امام، وحید، نوری، مکارم، بهجت و فاضل: تا برآمدگی روی پا و بنابر احتیاط مستحب تا مَفصل. 🖋آیت الله خامنه ای: تا مَفصل پا. 🖋آیات عظام: سیستانی، صافی، زنجانی: بنابر احتیاط واجب، تا مفصل پا. ------------- منبع: امام: تحریر الوسیله، وضو، بعد م 15؛ رهبری: اجوبه الاستفتائات، س 106؛ سیستانی، نوری، مکارم، فاضل، اراکی: عروه الوثقی، الوضو، فصل فی افعال الوضو، الرابع، قبل از م 25؛ وحید، تبریزی، خویی: منهاج الصالحین، الوضو، فصل فی افعال الوضو، قبل از م 96؛ صافی و گلپایگانی: هدایه العباد، وضو، م 108؛ بهجت: وسیله النجاه، الوضو، م 98؛ توضیح المسائل 16 مرجع، ج 1، م 252. >>> بر گرفته از کتاب «احکام کاربردی؛ وضو، غسل، تیمم»، اسماعیل زارعی، ص 25 ➖➖➖➖➖➖ ☑عضویت https://eitaa.com/khosravi1253
📡 💠سال خمسی و خرید طلا برای همسر💠 -------------------------------------- ❓سوال: اگر قبل از سال خمسی پولی را جهت خرید طلا به همسرم بدهم، فرار از خمس محسوب می شود؟ اگر بعد از سال خمسی قصد کاشت دندان داشته باشم می توانم هزینه آن را جدا کنم؟ تا چند روز بعد این امکان وجود دارد؟ ✅پاسخ:👇👇 🔹1) بستگی به نیت شما دارد اگر به قصد فرار از خمس باشد، خمس به آن تعلق می گیرد. 🔹2) اگر تا چند روز بعد از سال خمسی باشد، خمس ندارد. 🔹3) منظور از چند روز، تا یک هفته است. ----------------- ▪️منبع: استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، شماره استفتاء: uE5CKDQqUG4. ➖➖➖➖ لینک کانال رایحه ی احکام ✔ سبک نوین در بیان احکام ✔ادمین ارتباط با مدیر ✔روزی فقط2پیام ارسال میشود. https://eitaa.com/khosravi1253
نحس بودن عدد سیزده برخی از افراد باور به نحس بودن عدد سیزده و بیرون رفتن از منزل در این روز دارند. در حالی که از نظر دین مقدس اسلام، هیچ روزی و هیچ عددی نحس نیست، مگر این‌که در آن روز گناه و معصیتی اتفاق افتاده باشد. همه مراجع: سیزده بدر ریشه شرعی ندارد و از خرافات است ولی تفریح سالم و خالی از گناه بدون اعتقاد به نحس بودن سیزده، اشکالی ندارد. استفتا از دفتر مراجع تقلید 🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂 کانال رایحه ی احکام👇 https://eitaa.com/khosravi1253 👉
🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱 😳امام باقر عليه السّلام فرمودند: الکمال و کل الکمال التفقه فی الدین و الصبر علی انائبة و تقدیر المعیشه؛ کمال و بلکه همه ی کمال انسانی در سه چیز است: _دانا بودن در دین و احکام آن، _شکیبا بودن در ناراحتی ها و مصائب _و برنامه ریزی درست در اقتصاد زندگی . اصول کافي، ج1، ص 32. 😳امام خميني ره : راه ما آن روز تمام می شود که همه احکام اسلام جاری شود. صحیفه نور، ج15، ص200 _._._._._._._._._._._._._._._._._._ صفحات فعال ما در فضای مجازی 1⃣کانال در تلگرام @Ahkamdini1253 2⃣کانال در سروش http://sapp.ir/khosravi1253 3⃣کانال در آی گپ https://iGap.net/khosravi1253_com 4⃣کانال در ایتا https://eitaa.com/khosravi1253 ✔ سبک نوین در بیان احکام ✔ادمین ارتباط با مدیر و تبادلاتhttps://t.me/AHKaMDS 🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱 👈احکام الهی را فرا بگیرید تا از زندگی بیشتر لذت ببرید👌 نشردهنده این پیام باشید به کانال رایحه ی احکام بپیوندید https://eitaa.com/khosravi1253
📡 🔵 =============== ❓سوال: آیا تلقیح اسپرم از برادر، باجناق یا بیگانه اشکال دارد؟ ✅ پاسخ: ✳️ مقام معظم رهبری: به طور کلی حتی در فرض مذکور فی نفسه اشکال ندارد، ولی باید از مقدمات حرام از قبیل و حرام اجتناب شود، به هر حال در صورتی که با این روش کودکی به دنیا بیاید، ملحق به است. [1] ✳️ آیت الله مکارم: ، شرعا حرام است و فرزند حاصل نامشروع خواهد بود، ولي چنانچه نطفه زن و شوهري گرفته، و در خارج رحم ترکيب، سپس به رحم زني تلقيح گردد اين کار ذاتا اشکالي ندارد، ولي با توجه به اينکه غالبا و نظر نامشروع است تنها در صورت ضرورت جايز است. و در هر حال فرزند متعلق به صاحبان نطفه است، هر چند بر مادرجانشين و شوهرش نيز محرم است. [2] ✳️ آیت الله سیستانی: اگر تلقیح در خارج رحم انجام بگیرد، اشکال ندارد. [3] ✳️ آیت الله وحید: حرام است. [4] ✳️ آیت الله شبیری زنجانی: به طور کلی لقاح تخمک و اسپرم غیر زن و شوهر- ولو در خارج رحم - حرام است بنابراین مثل برادر مطلقا جایز نیست.[5] ✳️ آیت الله فاضل: اگر منظور این است که نطفه منعقد شده زن و شوهر را دررحم زن بیگانه قرار بدهد، قرار دادن نطفه منعقد شده زن و شوهر در رحم زن بيگانه، جايز نيست، فرقی نمی کند از ارحام باشد یا غیر ارحام چه نطفه به صورت طبيعى منعقد شده باشد و يا به صورت ولى چنانچه اين عمل حرام انجام شود، فرزند به مرد و زن صاحب تخمك تعلّق دارد ولى نسبتش با زنى كه در رحم او پرورش يافته، نسبت فرزند عرفى است و همه احكام فرزند عرفى از قبيل بودن و غيره را دارد. [6] ================= ✅ پی نوشت: ▪️[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، شماره استفتاء: o17258mZ6ic. ▪️[2]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مکارم شیرازی، کد رهگیری: 9602230184. ▪️[3] استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سیستانی. ▪️[4]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله وحید. ▪️[5]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله شبیری، شماره سوال: 39071. ▪️[6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9600674. ➖➖➖➖ کانال تخصصی 🌹رایحه ی احکام🌹 https://eitaa.com/khosravi1253
📡 🔵 پس از و ❓سوال: اگر بعد از و خواندن نماز، متوجه باقی ماندن نجاست در آن شویم، وظیفه مان چیست؟ ✅ پاسخ:👇👇 ✴️ مقام معظم رهبری: به طور کلی اگر لباس را آب بكشد و يقين كند كه پاك شده است و با آن نماز بخواند و بعد از نماز بفهمد پاك نشده، نمازش صحيح است. [1] ✴️ آیت الله مکارم: در فرض سوال نمازی که با آن لباس خوانده شده است صحیح است و اگر بعدا یقین به عدم تطهیر نموده تا آنرا تطهیر نکند، نمی تواند در آن لباس نماز بخواند. [2] ✴️ آیت الله شبیری زنجانی: نماز خوانده شده صحیح است. [3] ✴️ آیت الله فاضل: اگر با شستن لباس نجس مطمئن شده باشید که لباس پاک شده و بعد از خشک شدن لباس و پوشیدن آن با آن لباس نماز بخوانید و بعد از نماز بفهمید که نجاست لباس برطرف نشده، لباس نجس است باید دوباره بشویید لیکن نمازی که با آن لباس خوانده اید صحیح است. [4] ============== ✅ منبع *⃣ [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، شماره استفتاء: aryGtDUntRg. *⃣ [2]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مکارم شیرازی، کد رهگیری: 9512060140. *⃣ [3]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله شبیری، شماره سوال: 39071. *⃣ [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9503504. ➖➖➖➖ لینک کانال https://eitaa.com/khosravi1253
گذاشتن عکس در سایتهای اینترنتی مثل فیس بوک و ... از نظر شرعی چه حکمی دارد ؟💠 ✅ پاسخ : اگر عکس پوشش کافی نداشته باشد و باعث مفسده یا جلب توجه یا موجب آزار و اذیت صاحب عکس شود، جایز نیست و حرام است. ♻️ دیدن عكس زن مسلمان نامحرم، بدون حجاب، با توجه به شرایط زیر اشكالی ندارد: 🔹الف ـ پوشش زن به حد متعارف ـ مانند پوششی كه زنان در منزل در مقابل خانواده دارند ـ باشد. 🔹 ب ـ صاحب تصویر را نشناسد. 🔹ج ـ نگاه به قصد شهوت نباشد و خوف مفسده نیز نداشته باشد. ➖➖➖➖➖ کانال تخصصی 🌹رایحه ی احکام🌹 رایحه ی احکام امام خميني ره : راه ما آن روز تمام می شود که همه احکام اسلام جاری شود. ادمین ارتباط بامدیر @khosravi11253 آدرس ما در سروش ایرانی http://sapp.ir/khosravi1253 https://eitaa.com/khosravi1253
______________ ⁉️ چند سؤال با موضوع فالگیری: ✔️ الف.آیا فالگیری برای خود ما یا دیگران اشکال دارد؟ ✔️ ب. آیا می توانیم شرعاً برای گرفتن فال به دیگران مراجعه کنیم؟ ✔️ ج. آیا درآمد، از این راه حلال است؟ ✅ پاسخ: «فالگیری شرعاً اعتباری ندارد؛ و کسب درآمد از این طریق جایز نیست.» _______________ ☑️ سایت آیت آیت الله خامنه ای – استفتائات جدید (فروردین ماه) - leader.ir ☑️ رسانه رایحه ی احکام https://eitaa.com/khosravi1253
فرزندان و موسیقى حرام 🔶♣️♣️♣️♣️♣️🔶 ┘◄ سوال : با توجه به اینكه فرزندان ما هنوز به تكلیف نرسیده‌اند و در رفت و آمد با اقوامى که نوار غنا گوش مى‌دهند ممكن است به آن نوار علاقه پیدا كنند و با توجه به اینكه چنانچه آنها را محروم كنیم ممكن است پنهانى آن را گوش دهند تكلیف چیست؟ ✅ پاسخ : گرچه بچه نابالغ تکلیف شرعى ندارد و استماع غنا و موسیقى حرام، بر او حرام نیست لیکن اقدام بزرگترها بر در اختیار گذاشتن نوار موسیقى حرام و غنا براى اطفال جایز نیست؛ و تکلیف شرعىِ والدین کوشش در آشنا کردن اطفال پیش از بلوغ بر ضوابط و موازین و اخلاق شرعى است و جایز نیست به عذر این که بچه تکلیف ندارد او را در ارتکاب هر عملى آزاد بگذارند ➖➖➖➖➖ استفتاء‌ از سایت آیت الله خامنه ای ➖➖➖➖➖➖➖ ⚫️ کانال تخصصی🌹 رایحه ی احکام🌹 https://eitaa.com/khosravi1253
عقیقه حیوانات کانال 🌹رایحه ی احکام🌹 https://eitaa.com/khosravi1253
♻️ كیفیت نماز احتیاط ♻️ 💠 فرق نماز احتیاط با سایر نمازها: 1️⃣ - نیت نمازاحتیاط نباید به زبان بیاید. 2️⃣ - سوره و قنوت ندارد. 3️⃣ - حمد را به احتیاط واجب آهسته بخواند. 🔷 و لذا اینگونه خوانده می شود: کسی که نماز احتیاط بر او واجب است، بعد از سلام نماز باید فورا نیت نماز احتیاط کند و تکبیر بگوید و حمد را بخواند و به رکوع رود و دو سجده نماید. پس اگر یک رکعت نماز احتیاط بر او واجب است، بعد از دو سجده تشهد بخواند و سلام دهد، و اگر دو رکعت نماز احتیاط بر او واجب است، بعد از دو سجده یک رکعت دیگر مثل رکعت اول بجا آورد و بعد از تشهد سلام دهد. 〰〰〰〰 📝 توضیح المسائل مراجع م 1215- 1217 ➖➖➖➖➖➖ ⚫️ کانال🌹رایحه احکام🌹 https://eitaa.com/khosravi1253
✳️ تطهیر نجاست زمین با آب کر و قلیل ✳️ ➖➖➖➖ 1⃣ - اگه روی زمین ادرار ریخته شده باشه با اب کر یا شیر تطهیر کنیم اگر اب به همه جا برسه کفایت میکنه ؟ قبلش لازم عین نجاست را برطرف کنیم؟ و اب به همه جا رسید جمع کردنش لازمه ؟ اگر جمع کردنش لازمه آیا غساله اش نجسه؟ 2⃣ - اگر زمین را با اب قلیل تطهیر کنیم و خروجی هم نداشته باشه یه بار ریختیم و غساله را جمع کردیم غساله نجس است بار دوم اب ریختیم آیا لازمه اب را جمع کنیم ؟ غساله دوم پاکه ؟ 3⃣ - اگر زمین را با اب قلیل خواستیم تطهیر کنیم و خروجی داشت یه بار اب ریختیم بار دوم باید بايد به تمام جاهاي قبلي که آب رسيده برسه؟ 🔺🔺🔺🔺 💠 آیت الله خامنه ای : 1⃣ اگر با آب كر تطهير مى‌شود و هم زمان با شستن، عين نجاست برطرف گردد، مانعى ندارد و باقيمانده محکوم به طهارت است. 2⃣ لازم است هر دو غساله را جمع نماييد و غساله دوم نيز مانند غساله اول نجس مى‌باشد. 3⃣ لازم است آب به تمام جاهاى نجس شده و غساله اول برسد. ➖➖➖➖ ➖➖➖➖ 💠 آیت الله مکارم شیرازی : 1⃣ پاک است و غساله آن هم پاک است و اگر فاضلاب ندارد غساله را باید جمع کرد. 2⃣ هرگاه زمينى را با آب قليل آب بکشند اگر از شن يا ريگ باشد و غساله يعنى آب باقيمانده در آن فرو رود پاک است، امّا ريگهاى زير آن زمين نجس مى شود. همچنين اگر سراشيبى داشته باشد آب از آن بگذرد پاک مى گردد، امّا اگر غساله روى زمين بماند نجس است، مگر با وسيله اى آن را جمع کنند. 3⃣ بعداز برطرف کردن عین نجاست یکبار آب به همه جا برسد کافی است. ➖➖➖➖➖➖➖➖ 💠آیت الله وحید خراسانی : 1⃣ ابتدا عین نجاست را برطرف کنید وبعد از آن آب کر یا جاری را در آن محل بریزید به نحوه ای که روی آن جاری شود و غساله آن نجس نیست و جمع کردن آن هم لازم نیست اگر چه بهتر است آب را قطع کنید و یک بار دیگر روی آن آب جاری نمایید 2⃣ ,و 3⃣ زمين سنگ فرش و آجر فرش و زمين سختى كه آب در آن فرو نمى رود ، اگر نجس شود با آب قليل پاك مى گردد ، ولى بايد به قدرى آب روى آن بريزند كه جارى شود ، و چنانچه آبى كه روى آن ريخته اند از سوراخى بيرون رود همه زمين پاك مى شود ، و اگر بيرون نرود جايى از زمين نجس كه آبها در آن جمع مى شود نجس مى ماند و براى پاك شدن آن بايد به وسيله چيز پاكى آب جمع شده را بر دارند ، و بهتر آن است كه گودالى بكنند كه آب در آن جمع شود ، بعد آب را بيرون بياورند و گودال را با خاك پاك پُر كنند. ➖➖➖➖ ➖➖➖➖ 💠 آیت الله سیستانی: اگر با اب کر تطهیر کردید یک بار کافی است ولازم نیست غساله جمع اوری بشه و اگر با اب قلیل باشد و عین نجاست را اول برطرف کردید کافی است یک دفعه غساله را جمع اوری کنید ➖➖➖➖ 📝استفتاء از سایت مراجع 🍂🍃🍂🍃🍂🍂🍂 کانال رایحه ی احکام https://eitaa.com/khosravi1253
رایحه ی احکام: ⏺ ❓ سوال: آیا درآمدی که از نگهبانی تالار عروسی به دست می آید، اشکال دارد؟ 🅿️ پاسخ مراجع عظام: ⬇️⬇️ 📝 آیت الله خامنه ای: اگر در برابر نباشد، اشکال ندارد. [1] 📝 آیت الله مکارم: در صورتی که کار او، کار بوده باشد و حتی الامکان در مجالس حرام آنها حضور نداشته باشد، کار کردن و حقوق او اشکال ندارد. [2] 📝 آیت الله سیستانی: اشکال ندارد. [3] 📝 آیت الله شبیری زنجانی: اگر غیر از نگهبانی موظف بر کار حرامی نباشد، حقوقش حلال است. [4] 📝 آیت الله وحید: اگر مرتکبِ کارِ حرامی نمی شود، اشکالی ندارد. [5] 📝 آیت الله فاضل: 👮♂ نگهبانی از تالار عروسی به خودی خود اشکال ندارد، و درآمدش نیز حلال است، لیکن اگر مراسم عروسی همراه با رقص و 🎼 آلات لهو برگزار شود، در مراسم عروسی شرکت نکند. [6] ---------------- پی نوشت: ⬇️ [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 78ad3d31e021657d339eb53f216805d1. [2]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مکارم، کد رهگیری: 9504300064. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتا: 515820. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 31865. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال: 21781. [6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9501390. ◀️ کانال تخصصی رایحه ی احکام https://eitaa.com/khosravi1253
❇️ وصیت زمین برای حج نیابتی و کسر هزینه های جانبی انجام آن ================ ❓ سوال: آیا می تواند هزینه های جانبی انجام حج نیابتی مانند را از فروش زمینی که طرف پدر به این منظور وصیت شده است کسر نمود؟ اگر فوق از هزینه انجام حج پدر بیشتر باشد آیا می توان در انجام حج از طرف دختر مرحومش صرف نمود؟ ✅ پاسخ: ⬇️⬇️ ◀️ آیت الله خامنه ای: بله، می تواند هزینه های متعارف را از آن استفاده کند. بقیه قیمت زمین، جزء سهم الارث تمام ورثه می باشد و تصّرف در آن بدون اذن آنها جایز نیست. [1] ◀️ آیت الله مکارم: فقط هزینه بجا اوردن اصل حج را می توان کسر نموده و هزینه ولیمه و... را نمی توان از آن زمین برداشت. مبلغ اضافه باید مطابق قانون ارث بین تمام ورثه تقسیم شود. [2] ◀️ آیت الله سیستانی: نمى تواند هزینه های اضافی را کسر نماید. بقیه قیمت زمین بايد در امور خير به ثواب پدر مصرف شود. [3] ◀️ آیت الله فاضل: اگر پدر زمینی را برای گذاشته که از فروش آن پسر بزرگتر به نیابت از پدر به حج برود، در صورتی که قیمت زمین کفایت کند، هزینه هایی که عرفا مربوط به حج باشد مثل ولیمه دادن، اشکال ندارد اما هزینه هایی که مربوط به حج نباشد مثل گرفتن سوغاتی و امثال آن نمی تواند بدون اجازه سایر از پول زمین مصرف کند. اگر پول زمین از هزینه انجام حق اضافه بماند و پدر وصیت دیگری نکرده باشد، باید پول اضافه قیمت زمین، بین ورثه تقسیم شود. [4] =================== ⬅️ پی نوشت: ⬇️⬇️ [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: waLXAfJjDQ. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9606140091. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتا: 655468. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9611533. ◀️ رسانه تخصصی 🌹رایحه ی احکام🌹 https://eitaa.com/khosravi1253
🥩🍗 خون باقیمانده در گوشت پس از ذبح شرعی _________________ ❓ سوال: آیا خون کمی که روی گوشت بعد از ذبح شرعی می ماند، حلال بوده و خوردن آن جایز است؟ 🅿️ پاسخ: ⬇️⬇️ ❇️ مقام معظم رهبری: اگر بعد از ذبح از حيوان به صورت طبيعى خون خارج شود خونى كه داخل بدن باقى مى‌ماند گرچه نجس نيست ولى خوردن آن جايز نيست مگر آنكه در گوشت و يا غذا مستهلك شود و در هر صورت مى‌توانيد گوشتها را با آب تطهير نماييد. [1] ❇️ آیت الله مکارم: چنانچه به مقدار متعارف شسته اید، خون هاي مختصری که موقع گوشتي خارج مي شود نجس نيست و اگر جدا کردن آن از گوشت بسيار مشکل است يا به هنگام پخته شدن مستهلک مي‏ شود، خوردن آن نيز مانعي ندارد. [2] ❇️ آیت الله سیستانی: اگر خون بعد از با گوشت مستهلک شود خوردن گوشت چرخ کرده حلال خواهد بود. [3] ❇️ آیت الله وحید: اگر را به دستورى كه در شرع معيّن شده بكشند و خون آن به مقدار معمول بيرون آيد، خونى كه در بدنش مى ماند پاك است ولی خوردن آن حرام است و اگر خون ها در میان گوشت ها به تنهایی قابل اجتناب نیست از خوردن همه گوشت اجتناب نمایید. [4] ❇️ آیت الله فاضل: خوردن خون حرام است لیکن خونی که در گوشت بعد از ذبح شرعی می ماند اگر ظاهر گوشت شسته شود و رگ هایی که خون دارد قطع شود؛ بعداز اگر در داخل گوشت خونی بماند خوردن آن اشکال ندارد. [5] _________________ 🔰 پی نوشت: ⬇️⬇️ [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 302000. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 911023118 . [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتا: 135800445294. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال: 57535. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 48935. 💐💐💐 💐به ما بپیوندید💐 💐💐💐💐💐 کانال تخصصی 🌹رایحه ی احکام🌹 https://eitaa.com/khosravi1253
⭕️ هاى بعداز پاک شدن ❓ سؤال: لکه هایی که زن بعد از یقین به پاک شدن میبیند، با توجه به این که آن لکه ها نه اوصاف خون را دارند و نه خون مخلوط با آب را، چه حکمی دارد؟ 🅿️ پاسخ: اگر خون نباشد حکم حيض را ندارد، و اگر خون باشد اگر چه به‌صورت لکه هاى زرد رنگ و از ده روز تجاوز نکند همه آن لکه ها محکوم به حيض است، و تشخيص اين موضوع به عهده . ⬅️ سایت آیت الله خامنه ای – اجوبه الاستفتائات احکام بانوان- leader.ir ✅ رسانه تخصصي🌹 رایحه ی احکام🌹 https://eitaa.com/khosravi1253
✅پرسش: حکم کاور ناخن چيست؟ 🌸☘☘☘☘☘🌸 🌺پاسخ: سلام ایجاد هر گونه مانع(اعم از لاک، کاور،کاشت ناخن مصنوعی و.....) روی ناخن وضو وغسل را باطل می کند وباید برداشته شود هرچند هزینه داشته باشد ➖➖➖➖➖➖ لینک https://eitaa.com/khosravi1253
🔶 🔹حکم عدم تعیین زمان در ازدواج موقت⁉️ ➖ ➖➖پاسخ:👇 آیات عظام: امام و فاضل: عقد تبدیل به دائم می شود. آیات عظام: سیستانی، وحید و خویی: عقد، باطل است. ➖ ➖➖📚منابع: تحریر الوسیله، م 9، القول فی النکاح المنقطع؛ استفتائات آیت الله فاضل، ج 2، س 1257؛ منهاج الصالحین آیات عظام وحید، خویی، ج 3، م 1302؛ منهاج الصالحین آیت الله سیستانی، ج 3، م 243. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✔️ 👈 رایحه ی احکام https://eitaa.com/khosravi1253
💐💐عزیزان کانال رایحه ی احکام را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.💐💐 🔹سروش: http://sapp.ir/khosravi1253 🔹ایتا https://eitaa.com/khosravi1253 🔹ای گپ https://iGap.net/khosravi1253_com ادمین ارتباط بامدیرایتا @khosravi11253
✅پرسش: من کارم نقاشي ساختمان هستش رفتم حموم و اومدم بيرون متوجه شدم رو پام چند لکه رنگ مونده ايا غسلي ک کردم قبوله يانه؟ ممنون ايت الله مکارم شيرازي 🍂🍃🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍃 ✍پاسخ: سلام رنگ را برطرف کنید وهمان قسمت رابه نیت غسل بشوئید واگرنمازی خوانده اید دوباره بخوانید واگر وقت گذشته قضا نمائید. نکته: قسمت راست بدن باشد یا چپ فرقی نداردچون آیت الله مکارم ترتیب بین سمت راست وسمت چپ را در غسل شرط نمی داند.. 🍂🍃🍂🍃🍂🍃 لینک کانال https://eitaa.com/khosravi1253
رایحه احکام ✳️ زمان غسل جمعه ✳️ ➖➖➖➖ 💠 وقت غسل جمعه از اذان صبح است تا : ✅ آیات عظام خامنه ای ، مکارم ، وحید : تا اذان ظهر و بعد از ظهر به نیت ما فی الذّمه انجام دهد. ✅ آیت الله سیستانی : غروب آفتاب . ↙️ توجه : اگر در روز جمعه غسل نکنند مستحبّ است از صبح شنبه تا غروب، قضاى آن را به جا آورند و کسى که مى ترسد در روز جمعه آب پیدا نکند مى تواند روز پنجشنبه غسل را به نیّت مقدّم داشتن انجام دهد. ✳️ همه مراجع: مىتواند قضاى غسل جمعه را صبح شنبه تا غروب به جا آورد ولى قضاى آن در روزهاى ديگر وارد نشده است. ➖➖➖➖ 📝 توضیح المسائل مراجع مسئله مسأله 644 کانال تخصصی 🌹رایحه ی احکام🌹 https://eitaa.com/khosravi1253
♻️ اجاره دادن رحم ♻️ ================= ❓ سوال: آیا اجاره دادن رَحِم، اشکال دارد؟ 🅿️ پاسخ: ⬇️⬇️ ◀️ آیت الله خامنه ای: فى نفسه اشکال ندارد ولی باید از لمس و نظر حرام جلوگیری کند. [1] ◀️ آیت الله مکارم: با توجه به اينکه این کار غالبا مستلزم لمس و نظر نامشروع است تنها در صورت ضرورت جايز است و تصرف در درآمد حاصله مانعی ندارد. [2] ◀️ آیت الله سیستانی: فی نفسه اشکال ندارد. [3] ◀️ آیت الله شبیری زنجانی: در غیر فرض اضطرار و استیصال اگر موجب لمس و نظر حرام شود جایز نیست. در لقاح باید بین و محرمیت باشد. [4] ◀️ آیت الله وحید: حرام است را به زنى نمايند چه عمل تلقيح به وسيله اجنبى انجام شود و يا به وسيله شوهر زن. [5] ◀️ آیت الله فاضل: اجاره رحم و قرار دادن نطفه منعقد شده زن و شوهر در رحم زن بيگانه، جايز نيست، چه نطفه به صورت طبيعى منعقد شده باشد و يا به صورت مصنوعى ولى چنانچه اين عمل حرام انجام شود، فرزند به مرد صاحب و زن صاحب تخمك تعلّق دارد. ولى نسبتش با زنى كه در رحم او پرورش يافته، نسبت فرزند عرفى است و همه احكام فرزند عرفى از قبيل محرم بودن و غيره را دارد. [6] ================== ⬅️ پی نوشت: ⬇️⬇️ [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 78ad3d31e021657d339eb53f216805d1. [2]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مکارم، کد رهگیری: 9504300064. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتا: 515820. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 31865. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال: 21781. [6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9501390. ⬅️ رسانه تخصصی🌹 رایحه ی احکام🌹 https://eitaa.com/khosravi1253
احکام ازدواج ➖➖➖➖ ❇️ اگر مردی‌ با زنی‌ که در عده است از روی‌ جهل به مسئله یا عمد، عقد دائم یا موقت بخواند، آیا این زن بر او حرام ابدی‌ می‌شود؟ ❇️ 🔴 الف: چنانچه مرد و زن، یا یكى از آنان بدانند كه عدّه زن تمام نشده و بدانند عقد كردن زن در عدّه حرام است آن زن بر او حرام مىشود اگر چه مرد بعد از عقد با آن زن نزدیكى نكرده باشد. ب: اگر هیچ كدام نمى دانسته اند زن در عدّه است، یا نمى دانسته اند عقد كردن زن در عدّه حرام است و عقد باطل است که دو صورت دارد: 1⃣➖ اگر نزدیكى كرده باشند بر یكدیگر حرام ابدی می‌شوند. 2⃣➖ اگر نزدیكى نكرده باشند حرام نیست و مى توانند پس از پایان عده دوباره عقد كنند. ✳️ آیت الله مکارم شیرازی: اگر عقد را وکیل آنها خوانده باشد نه خودشان، در هیچ یک از دو صورت، حرام ابدی حاصل نمی شود و پس از عدّه می توانند ازدواج کنند. —------------------------- توضیح المسائل مراجع مسأله 2400 🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃 💐به ما بپیوندید💐 کانال تخصصی 🌹 رایحه ی احکام🌹 https://eitaa.com/khosravi1253