@khosravi1253
💥حکم خروج #زن 🙎از منزلش🏠 بدون اذن #شوهر 👴
✍امام خمینی(ره):
اذن همسر 👴لازم است مگر شرط ضمن عقد کرده باشد یا به خاطر کار واجبی از منزل خارج شود.
‼️اجازه شوهر در حج واجب شرط نیست.
✍امام خامنه ای(دام ظلّه):
موردی که انجام واجب شرعی با ضرورت های عقلی متوقف بر خروج از منزل 🏠باشد مانند سفر حج 🕋یا کسب درآمد برای اداره زندگی، اذن لازم نیست.
✍آیة الله اراکی(ره):
چنانچه نتواند معاش خود را تهیه کند🙎، مگر این که بی اجازه شوهر از خانه خارج شود اطاعت از شوهر واجب نیست.
‼️اذن زوج برای زوجه در حج واجب شرط نیست.
✍آیة الله بهجت(ه):
برای امری که وجوب عینی و تعیینی شرعی داشته باشد نه کفائی و تخییری و یا علم به رضایت شوهر 👴داشته باشد.
✍آیة الله تبریزی(ره):
خارج شدن زن از منزل 🏠باید ب اذن شوهر 👴باشد و بدون اذن شوهر حتی اگر خارج شدن منافات با حق شوهر نداشته باشد بنابر احتیاط جایز نیست مگر اینکه برای امر لازمی مثل تعلّم حکم شرعی در مسجد🕌 که موقوف به خارج شدن از منزل است یا خرید نفقه از بیرون از منزل خارج شود والله العالم.
✍آیة الله سیستانی(دام ظلّه):
مواردی که خروج واجب است یا ضروری است یا برای کسب نفقه است در فرضی که شوهر👴 نفقه نمی دهد و از موارد اول است خروج کارمند زن برای انجام کار اداری است اگر پیش از ازدواج اجیر بوده یا بعد از آن و با اجازه زوج.
✍آیة الله شبیری زنجانی(دام ظلّه):
نباید بدون عذر شرعی بدون اجازه شوهر👴 از خانه خارج شود، چنانچه زن 🙎ناچار باشد که معاش خود را تهیه کند و با اطاعت شوهر تهیه معاش برای وی ممکن نباشد در موقعی که مشغول تهیه معاش است اطاعت شوهر واجب نیست و در حج واجب هم اذن همسر شرط نیست.
✍آیة الله صافی گلپایگانی(دام ظلّه):
اگر ناچار است زن خودش معاش را تهیه کند، و نمی تواند با اطاعت شوهر تهیه معاش کند در موقعی که مشغول تهیه معاش است اطاعت از شوهر👴 به او واجب نیست ولی احتیاط آن است که از حاکم شرع هم اذن بگیرد و در حج واجب اذن همسر شرط نیست.
✍ آیة الله فاضل لنکرانی(ره):
به طور کلی اگر کاری بر زن واجب باشد و نتواند آن را در خانه🏠 انجام دهد یا ضرورتی ایجاد شود که ناچار به خروج از منزل باشد. چنانچه زوج اجازه ندهد. زن می تواند بدون اذن شوهر از منزل خارج شود.
👌براساس منابع فقهی، لازم است زوجه به عقد دائم، جهت خروج از منزل رضایت زوج را جلب کند.
🍃🌺🍂🌺🍃🍃🌺🍂🌺
لینک کانال
http://eitaa.com/joinchat/2371223552Ca5be77fd53
همراهان گرامی خواهران وبرادران جهت مطالعه ابتدای کانال، میتوانید اینجا👇 کلیک کنید🌺🍃
https://eitaa.com/khosravi1253/2
⁉️ #اذن_پدر در ازدواج موقت دختر رشیده
✅ پاسخ: در تصویر ⬆️⬆️
◀️ کانال رایحه ی احکام
▶️ @khosravi1253
@khosravi1253
🌺 #حقوق_زن_نسبت_به_شوهر
✅ الف - تهیه غذا به اندازه متعارف.
✅ ب - تهیه پوشاک به اندازه شأن زن.
✅ ج - تهیه وسایل مورد لزوم خانه.
✅ د - تهیه مسکن متناسب با شأن و منزلت اجتماعی زن.
✅ و - خوش رویی و خوش رفتاری با زن.
✅ ز - تعلیم احکام و مسائل اعتقادی (به وجوب کفایی).
✅ ح - حداقل هر چهار ماه یکبار با او آمیزش کند.
🌺 منبع:🍃🍃🍃👇
🌺 کتاب احکام روابط زن و شوهر – مسأله 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
✳️ کانال تخصصی رایحه احکام
✅ @khosravi1253
🔴https://eitaa.com/khosravi1253🔴
🔴 #توهین به قرآن توسط شوهر و ادامه زندگی با وی🔴
#توهين_به_قران
#ادامه_زندگی
——————————
▪️سؤال: شوهرم مرتب به نماز و قرآن خواندنم اعتراض کرده و #قرآن رو #دروغ خطاب می کند و در هر فرصتی به #اسلام و #دین توهین می کند. تکلیف من نسبت به وی و رابطه زن و شوهری چیست؟
✍پاسخ: 👇
✍ امام خامنه ای: اگر #منکر_نبوت پیامبر اسلام یا منکر وجوب نماز یا روزه باشد، #مرتد است و باید ــ بدون نیاز به طلاق ــ از او جدا شوید و عده نگه دارید. [1]
✍آیت الله مکارم: اگر اهانت و انکار او به اهانت و انکار خدا و رسول برگردد چنانچه حال او حال عادى باشد، از اسلام بیرون رفته است و همسرش باید از او جدا بشود و نیازی به #طلاق ندارد ولى اگر از حال طبیعى خارج شده و یامشکوک است که از حال طبیعى خارج شده یا نه، و یا جاهل است و با نصیحت بر می گردد در واقع هنوز حکم مرتد را ندارد و محکوم به اسلام است ودر صورت اوّل اگر توبه کند و دوباره آن زن به عقد آن مرد درآید عقدش صحیح است. [2]
✍آیت الله سیستانی: اگر به صراحت چنين مى گويد كافر ومرتد است و جايز نيست لحظه اى با او بمانيد او همسر شما نيست وازدواج باطل است. [3]
✍آیت الله شبیری زنجانی: اگر قصد جدّی در #انکار اسلام دارد یا نبوت حضرت خاتم صلی الله علیه و آله را انکار می کند مرتد بوده و نسبت به شما نامحرم است و باید از وی جدا شوید و نیاز به طلاق نیز نیست. [4]
✍ آیت الله فاضل: اگر آنچه نوشته اید واقعیت داشته باشد و شوهر شما به قرآن و اسلام و نماز توهین میکند، و نوشته های قرآن را دروغ و مسلمان بودن را اشتباه میداند، مرتد است و بودن شما برای یک لحظه با این مرد حرام است و عقد شما باطل شده و اگر از حالا که مسئله را فهمیده اید با شوهر نزدیکی کنید برای شما حرام است و اگر به اختیار خود نزدیکی کنید زنا با کافر حساب میشود و اگر نطفه منعقد شود حرام زاده حساب میشود، اگر تا حالا نمی دانستید و نطفه منعقد شده باشد حلال زاده است و باید فورا از او جدا شوید، وعده وفات نگهدارید، بعد از عده وفات از نظر شرعیمیتوانید با مرد دیگری ازدواج کنید، از نظر قانونی و اثبات این مسئله، سعی کنید مدرکی بدست آورید تا قانونا مشکل نداشته باشد و بعد از بدست آوردن مدرک اثبات ارتداد، از شوهر خود در دادگاه شکایت کنید. [5]
—------------—
▫️ پی نوشت: ⬇️
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 7bfb7423a250d60cd6fb8ec45bdc83ad.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9502290043.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 480606.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 30093.
[5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9500567.
————————————
☘کانال تخصصی رایحه ی احکام
☘ https://eitaa.com/khosravi1253
حکم پولی که #موقع_رقصیدن_عروس و داماد، مهمانان به عنوان شاد باش به آنها می دهند، چیست؟
✍آیت الله #خامنه_ای: شاباش اگر در مقابل رقص حرام باشد، جایز نیست و مال مذکور را صاحب نمىشوید و لازم است به نحوى به صاحبش برگردانید.
✍آیت الله مکارم #شیرازی: اگر در برابر رقص گرفته اید دادن و گرفتن این پول ها جایز نیست. باید آن را به گونه ای برگردانید و اگر نمی شناسید و یا امکان بازگرداندن نیست از طرف صاحبانشان به نیازمندان بدهید.
استنفتاء از سایت مراجع
🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴
🔴#احکام_نامحرم 🔴
✅سئوال
آیا #چت_کردن دختر و پسر اشکال دارد؟
✍پاسخ
از نظر شرع مقدس اسلام هر گونه ارتباط بین #دختر و #پسر، قبل از ازدواج، اعم از ارتباط مستقیم و غیر مستقیم، اگر با قصد لذت (جنسی) باشد و یا خوف فتنه و ترس افتادن به گناه در آن وجود داشته باشد، جایز نبوده و اشکال دارد. با نگاهی به پاسخ مراجع عظام تقلید به برخی از استفتاءات، این مطلب روشن می شود:
✅سؤال1: آیا در گفتگوی زن و مرد نامحرم، فرقی بین گفت و گوی مستقیم و از راه دور هست؟
همه مراجع: خیر، هیچ تفاوتی در حکم نمی کند و در هر دو مورد، اگر با قصد لذت و ترس افتادن به حرام باشد، اشکال دارد.
✅سؤال2: چت کردن با جنس مخالف و رد و بدل کردن صحبت های معمولی، چه حکمی دارد؟
✍همه مراجع: در صورتی که خوف فتنه و کشیده شدن به گناه وجود داشته باشد. جایز نیست.
✅سؤال3: آیا سلام کردن مرد به زن نامحرم و زن به مرد نامحرم، جایز است؟
✍همه ی مراجع: اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به حرام باشد، اشکال ندارد.
✅سؤال4: شوخی کردن با نامحرم چه حکمی دارد؟
✍همه ی مراجع: اگر با قصد لذت (جنسی) باشد و یا بترسد به گناه بیفتد، جایز نیست.
✅سؤال5: آیا ارتباط صمیمی بین دختر و پسر در هنگام همکاری یا مهمانی اشکال دارد؟
✍همه ی مراجع: دوستی بین دختر و پسر جایز نیست؛ چون ترس افتادن به گناه در میان است. اما ارتباط شغلی، اگر باعث #مفسده نشود و موازین شرع در آن رعایت شود، اشکال ندارد.
✅سؤال6: نامه نگاری با #نامحرم و طرح مسائل شهوانی از طریق ایمیل، چه حکمی دارد؟
✍همه ی مراجع: طرح مسائلی که باعث ایجاد فتنه و فراهم آوردن زمینه فساد است، اشکال دارد.
☘از مجموع مطالب و مسائل مطروحه ی فوق نتیجه می گیریم که: هر گونه ارتباط بین دختر و پسر، قبل از ازدواج، اعم از ارتباط مستقیم و غیر مستقیم، اگر با قصد لذت (جنسی) باشد و یا خوف فتنه و ترس افتادن به گناه در آن وجود داشته باشد، جایز نبوده و اشکال دارد.
اما ارتباط شغلی و حرفه ای و علمی و تحصیلی، اگر باعث فتنه و مفسده نشود و موازین شرع در آن رعایت شود، اشکال ندارد.
______________
☘☘ لینک کانال
@khosravi1253
🔅آیدی پاسخگوی
@khosravi11253
🔃جهت فراگیری احکام، لطفا نشر دهید...
📡
💠پوشیدن پاپوش در سجده💠
#پاپوش_مسجد
❓سوال: حکم پوشیدن پاپوش (ضخیم تر از جوراب و نازک تر از کفش) در سجده نماز چیست؟
✅ پاسخ:
📝 آیت الله خامنه ای: اگر عرفا سر انگشت بزرگ پا روی زمین قرار می گیرد،(ولو باواسطه) اشکالی ندارد. [1]
📝 آیت الله مکارم: چون همانند جوراب نوک انگشت روی زمین قرار می گیرد مانعی ندارد. [2]
📝 آیت الله سیستانی: اگر انگشت ابهام پا بر زمین قرار داده شود صحیح است. [3]
📝 آیت الله شبیری زنجانی: در فرض سوال سجده صحیح بوده و قضا ندارد. [4]
📝 آیت الله وحید: اگر توانسته با این پاپوش دو انگشتِ شستِ پا را در سجده درست بر زمین بگذارد نمازش اشکالی ندارد و الا نمازش باطل است و باید قضاء نماید. [5]
📝 آیت الله فاضل: اگر پا پوش مانند جوراب باشد در نماز و هنگام سجده، بودن پاپوش در پا اشکال ندارد، اما اگر به صورت کفش باشد جایز نیست. ملاک این است که عرفا سر انگشت بزرگ پاها هرچند با واسطه جوراب و پارچه روی زمین قرار می گیرد یا نه در کفش اگر باشد عرفا گفته می شود سر کفش روی زمین قرار گرفته است ولی در مثل جوراب و امثال آن عرفا سر انگشت پارا روی زمین می دانند. [6]
________________
✔️پی نوشت:
◀️[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: wVH8Ha0mpCw.
◀️[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9509200147.
◀️[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 560046.
◀️[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 36296.
◀️[5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال: 26574.
◀️[6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9502825.
______________
✅ کانال رایحه ی احکام
http://eitaa.com/joinchat/2371223552Ca5be77fd53
✍ عزیزانم حتما کانال رو تبلیغ کنید،اگه امکان داشت یکی از پست ها👆 رو همراه با لینک
به دیگران ارسال کنید.
خیلی ممنون🌺🍃
🔴چت با نامحرم👆
امام صادق عليه السّلام فرمودند:
النَّظْرَةُ سّهمٌ مِنْ سِهامِ ابليسَ.
نگاه به نامحرم تيري از تيرهاي شيطان بر قلب انسان است.
📚من لا يحضره الفقيه، ج 4، ص 18
☘ لینک کانال
@khosravi1253
🔅آیدی پاسخگوی
@khosravi11253