eitaa logo
شیـــخ احمــدخسـروی مازندرانی
25 دنبال‌کننده
18 عکس
7 ویدیو
2 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
مرا سوسن، مرا عنبر چه لازم؟ مرا شعر و مرا دلبر چه لازم؟ زبان بی زبانی هم، زبانیست! مرا دفتر، مرا مِنبَر چه لازم؟ مرا بهر چشیدن، بهر دیدن نشستن گوشه ای چنبر چه لازم؟ چو اسطرلاب حق در سینه دارم کشیدن این کتب در بَر چه لازم؟ قم‌المقدسه ۲۲رجب‌المرجب۱۴۴۴ ۲۴بهمن۱۴۰۱ @khosravi_ir
كتمان را تشديد كن و پيمان را تسديد. مواظب مراقبت باش و مراقب حضور و عبادت تا عبد اللّه شوى و عند اللّه شوى و مشمول كريمه: إِنَّ الْمُتَّقِينَ فِي جَنَّاتٍ وَ نَهَرٍ فِي مَقْعَدِ صِدْقٍ عِنْدَ مَلِيكٍ مُقْتَدِرٍ گردى. نامه‏‌‌ها‌برنامه‌ها،ص: 9 🌺عیـــد مبعث رسول اکرم مبارک🌺 @khosravi_ir
علت کریره بودن چهره و یا نورانی بودنش؟ در قرآن كريم آمده است "وللاخرة اكبر درجات و اكبر تفضيلا" اگر ظاهر را آفتي رسيد جمال و زيبايي ظاهر از انسان مي رود ، اگر خوي هاي ناپسند در باطن نشيند سيرت انسان را كه همان حقيقت انسان است به صورتهاي زشت در مي آورد و با همان صورت ها كه هيئات اعمال اوست محشور ميشود والان هم با آنها محشور است . هميشه انسان با خودش محشور است وخودش اعمال خودش است و اعمال او خود اوست همه جا دوش بدوشند مكافات و عمل . نامه‌هاوبرنامه‌ها @khosravi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
38.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تاثیرحرکت قمر بر کره زمین دلیل منع کردن اهل بیت در ایام قمردرعقرب.. ۱-دلیل بی‌برکتی چیست؟ ۲-علت بیماری‌نوزادان(مثل:صرع،اوتیسم‌و‌‌..)؟ ۳-یکی از علتهای‌ طلاق و بی‌برکتی‌زندگی..؟ @khosravi_ir
توضیح مختصر و روائی: ماه در ايامي خاص با توجه به حركتش نسبت به زمين، آثاري وضعي بر روي زمين مي گذارد آثاري كه سبب جزر و مد آب دريا و اقيانوس ها و تاثيراتي بر جسم انسان مي شود. در روايات از انعقاد نطفه در اين ايام نهي شده است. در روایتی امام صادق(ع) می فرمایند: «هر کس در هنگامی که قمر در عقرب باشد مسافرت یا ازدواج نماید، خیری نمی بیند» الکافی، ج۸، ص ۲۷۵ روایت امام کاظم علیه‌السلام: … فقد رُوِيَ عَنْ سُلَيْمَانَ بْنِ جَعْفَرٍ الْجَعْفَرِيِّ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ ( عليه السلام ) أنه قَالَ : ” مَنْ أَتَى أَهْلَهُ فِي مُحَاقِ الشَّهْرِ فَلْيُسَلِّمْ لِسِقْطِ الْوَلَدِ “.من لا يحضره الفقيه. ج۳ ص۴۰۳ امام كاظم عليه السّلام فرمودند: «هر كس در محاق ماه (دو شب آخر ماه قمري) با زنش همبستر شود، خود را آماده سقط فرزند نمايد. @khosravi_ir
منظور از قمردر صورت يا برج عقرب است؟ اين اختلاف كه منظور از قمر در عقرب چيست آيا منظور بودن قمر در خود برج عقرب است و يا در صورت آن؟ وجود دارد. علامه حسن زاده آملی (رضوان‌الله‌علیه ) در کتاب دروس معرفة الوقت و القبله، الدرس خامس و العشرون -خاتمه في الفرق بين البرج و الصوره-، ص۱۶۱ به صورت مبسوط در اين باره بحث مي كنند و برخي از اقوال فقها را نيز مطرح مي نمايند: «و بما قدّمنا دریت مقصود أرباب التقویم في تعابیرھم بأنّ القمر في برج العقرب أو في صورة العقرب، و قداختلف الفقھاء في قول الصادق علیه السّلام « من سافر أو تزوج و القمر في العقرب لم یر الحسني » بأنّ لفظ الخبر ھل ھو مقول على عرف أھل النجوم أعنى الكون في برج العقرب، أو على ما یرى عند عامة الناس من كون القمر في العقرب لا على ما یقرره أھل النجوم من الدرجات و الدقائق و نحو ذلك مما ھو جار على مصطلحاتھم، أو یكون محمولا على إطلاقه أي كون القمر في برج العقرب أو صورته فما دام القمر انتقل إلى برج القمر یكره التزوج و السفر مثلا إلى أن یخرج من صورته…)) ». ايشان سه نظر را مطرح مي كنند. ۱- نظر منجمان كه گويند: منظور از قمر در عقرب بودن قمر در برج عقرب است. ايشان در ادامه مطلب، موافقان اين قول را جناب فاضل هندي و شهيد ثاني معرفي مي كنند. ۲- نظر عموم مردم كه گويند: منظور از قمر در عقرب بودن قمر در صورت عقرب است. مرحوم صاحب جواهر از موافقان اين نظريه اند. «… ذھب صاحب الجواھر إلى الثاني و ظاھر قوله “على ما یرى عند عامة الناس من كون القمر في العقرب لا على ما یقرّره إلخ،” أنّ الملاك كون القمر في صورة العقرب حیث یراه و یعاینه عامة الناس في السماء فما دام القمر كذلك فھو في العقرب فالمدار و العبرة فیه رؤیة عامّة الناس بالبصر عادة لا على الدقّة الریاضیّة من تعیین الدرجات و الدقائق من بدأ وروده إلى آخر خروجھ من الصورة كما قرر عند أھل النجوم فإنّ عامّة الناس لم یكلفوا في أمثال ھذه الأمور بتلك الدقّة الّتي لا تخلو لھم من مشقة لأنهم ما كانوا ذوي معرفة بالھندسة و لا بالآلات الرصدیة و لا یمكنھم الاقتحام في ذلك الأمور الصعبة العلمیة. آنچه منظور روايات است همان صورت عقرب است كه عموم مردم نيز مي توانند آن را در آسمان مشاهده و با آن برخورد نمايند. لذا آنچه ملاك قرار گرفته عرف مردم است نه محاسبات رياضي دقيق منجمان، چون عموم مردم مكلف به رعايت اين دقت هاي رياضي نيستند و براي آنان سخت و مشقت آور است. ۳- نظر برخي از فقها كه گويند: در اينجا بايد احتياط كرد و جمع نمود. آيت الله سید کاظم یزدی طباطبایی از طرفداران اين قول مي باشند. علامه حسن زاده در جمع بندي نظر خود را اينگونه مطرح مي كنند: و ھو موافق الاحتیاط لا ینبغي تركه و وجھه ظاھر و أوثق الأقوال في ذلك ھو كون القمر في صورة العقرب أى البرج الطبیعي منه حقیقة على ما ھو المقرّر عند أھل الصناعة. آنچه موافق احتياط است همين جمع بين صورت و برج است. و بهترين و موثق ترين اين نظريه ها همان قول دوم است يعني منظور از قمر در عقرب بودن قمر در صورت یا برج طبیعی عقرب است. آیت الله حسن‌زاده آملی در هزار و یک کلمه، کلمه ۵۵۴/صفحه ۲۲٫ فرق ميان برج و صورت و منازل قمر را توضيح داده اند و برخي از اقوال بالا را مطرح كرده اند. @khosravi_ir
قِران یا مقارنه یا اجتماع کواکب: چون دو کوکب در یک برج و یک درجه جمع آیند آن را قِران یا مقارنه خوانند. اگر این حالت میان آفتاب و ماه باشد آن را اجتماع خوانند و اگر میان آفتاب و یکی از کواکب متحرّه باشد آن را احتراق خوانند و مقارنه رأس و ذنب را مجاسده گویند. راقم گوید: در نظر اساتید علم نجوم قویترین نظر مجامعه(اجتماع) است (وقتی که قمر و خورشید در یک برج و یک درجه باشد) و بعد کواکب دیگر به همین قاعده‌اند و پس از مجامعه(اجتماع) نظر مقابله از قویترین نظرها است. سیر کواکب در بروج: قِران یا مقابله تسدیس تربیع(راست‌وچپ) تثلیث مقابله هر یک از این حرکت کواکب در بروج شرحی دارد که در زمان مناسب توضیح داده خواهد شد. قم المقدسه ۳اسفند۱۴۰۱ ۱شعبان‌المعظم۱۴۴۴ق @khosravi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امشب-آسمان قم اجتماع هلال‌ماه با سیاره مشتری و زهره عکاس:احمدخسروی پست‌بعدی👇👇 ۳اسفند۱۴۰۱ @khosravi_ir
هو حکیم ملاهادی‌سبزواری علاوه بر قوت در حکمت اشعار آبدار و نغزی هم دارد و در شعر "اسرار" تخلص میفرمود و این نمونه شعری از حکیم سبزواری است در استقبال شعر حافظ: شورش عشق تو در هیچ سری نیست که نیست منظر روی تو زیب نظری نیست که نیست نیست یک مرغ دلی کش نفکندی به قفس تیر بیداد تو تا پر به پری نیست که نیست ز فغانم ز فراق رخ و زلفت به فغان سگ کویت همه شب تا سحری نیست که نیست نه همین از غم او سینه ما صد چاک است داغ او لاله صفت، بر جگری نیست که نیست موسیئی نیست که دعوی اناالحق شنود ورنه این زمزمه اندر شجری نیست که نیست چشم ما دیده خفاش بود ورنه تو را پرتو حسن به دیوار و دری نیست که نیست گوش اسرار شنو نیست و گرنه "اسرار" برش از عالم معنی خبری نیست که نیست دیوان اسرار - حکیم‌ملاهادی‌سبزواری تصویر: آرامگاه اسرار، تربت جنت نشان حکیم سبزواری، خراسان رضوی، سبزوار-آرامگاه شیخ ملاهادی سبزواری امروز سالروز رحلت عالم والامقام ملاهادی سبزواری،شادی روحش فاتحه‌ای قرائت فرمایید @khosravi_ir