eitaa logo
افغانستان | سرزمین خراسان و سیستان🇦🇫
1هزار دنبال‌کننده
275 عکس
286 ویدیو
12 فایل
بلخی مزارشریف مزاری هرات آریانا بامیان کابلستان غزنی زابلستان جاغوری هیرمند قندوز بدخشان طالقان بغلان پروان سمنگان بلخاب سرپل جوزجان پنجشیر بهسودی اسد آباد قندهار فاریاب بادغیس زرنج نیمروز غرجستان غور اخبار افغانستان harfeto.timefriend.net/17273679091597
مشاهده در ایتا
دانلود
Gholamreza Sanatgar - Ghasem Hanooz Zendast.mp3
11.83M
🎙 قاسم هنوز زنده است (انتشار به مناسبت چهارمین سالگرد شهادت) 🎵 غلامرضا صنعتگر 💯 پیشنهاد دانلود
مهم | شایعه‌پراکنی بی‌شرمانه درباره انفجار تروریستی کرمان/عامل انتحاری ۱۰ سال قبل را به جای تبعه افغان معرفی می‌کنند برخی حساب‌های ضد انقلاب با انتشار تصویر فردی که ۱۰‌ سال قبل و دقیقاً در خرداد ۱۳۹۲ در افغانستان به جرم اقدام به عملیات انتحاری دستگیر شده بود، وی را عامل انفجار تروریستی امروز کرمان معرفی می‌کنند و به دنبال تهییج افکار عمومی علیه مهاجرین افغانستانی برآمدند. این اقدام بی‌شرمانه و دروغ بی‌پروا در حالی در فضای مجازی دست‌به‌دست می‌شود که اولاً فرد مذکور تبعه پاکستان بوده و دوماً ۱۰ سال قبل قصد اقدام عملیات تروریستی را در افغانستان داشته که دستگیر شده است. همین قدر راحت و با یک فتوشاپ درصدد آتش‌افروزی میان دو ملت هستند... امروز عاشقان افغانستانی سردار دل‌ها نیز در کرمان بودند و داغدار فراق فرمانده.../تسنیم.
🇦🇫🇮🇷 چرا هرگونه تلاشی برای گسست میان افغانستان و ایران محکوم به شکست است؟ 📝چکیده‌ای از یادداشت دکتر حسن انصاری با عنوان: «شانزده نکته درباره ما و افغانستان» 🔸اهل‌سنت افغانستان حنفی‌اند که در سده‌های نخستين، معتزلی و در توحيد تنزيهی به شيعه بسيار نزديک بودند. حنفیان در سده‌های بعدی ماتريدی شدند که از اشاعره به شیعه نزدیکترند. 🔹امام ابوحنيفه از دوستداران اهل‌بيت و حامی برخی قيامهای علويان بود و پیروانش بيشترين ارتباط را با زيديه و شيعیان امامی بغداد داشتند. در عصر سلجوقی به سبب تقویت این ارتباط، در ری، حنفيان مجالس منظم دههٔ محرم را برگزار می‌کردند. 🔸دليل دوم پيوند حنفی‌ها با شيعيان امامی، زبان فارسی بود. در خراسان و فرارود، حنفیان قرن‌ها در مجالس وعظ و درس و حتی در نوشته‌های فقهی از فارسی استفاده می‌کردند. در عصر امپراتوری گورکانی که مذهب حنفی غالب بود، زبان فارسی موجب ارتباط بيشتر شيعيان و حنفيان شبه‌قاره شد. 🔹پس در مجموع، حنفی‌های شبه‌قاره و افغانستان، پیوند وثیقی با شیعیان و زبان فارسی داشتند. تا اینکه از سدهٔ ۱۸ م. و با نفوذ تمايلات سلفی و وهابی در شبه‌قاره، هم ارتباط فرهنگی حنفیان این منطقه با ادبيات فارسی کم‌رنگ شد و هم نزديکی‌های فکری و کلامی آنان با بخش عظيمی از حنفيان خراسان. اما همچنان سنت کهنسال حنفی، ارتباط گسست‌ناپذيری با زبان فارسی دارد. 🔸عالمان مهم حنفی همواره از خراسان (بلخ و بخارا و سمرقند و خوارزم) بوده‌اند. در کتاب‌های عربی حنفيان بسياری از کلمات به فارسی است. بسياری از کتاب‌های فقه و کلام حنفی، حتی استفتائات و پاسخ آن به فارسی است؛ چون مخاطبان آنها در خراسان بزرگ و فرارود، یا فارس‌زبان بودند و يا فارسی، زبان فرهنگی و علمی آنان بود. 🔹با گسترش حنفی‌گری به سوی آناتولی و آسيای صغير و نیز مهاجرت ترکان به بخش‌های غربی، فارسی نيز بدان سو گسترش بيشتر پيدا کرد. 🔸ادبيات مذهب حنفی در شام و مصر با ادبيات فقه حنفی در خراسان و فرارود نوعی گسست را نشان می‌دهد که دليلش سهم مهم زبان فارسی در نوشته‌های حنفيان خراسان است. زیرا خود امام ابوحنيفه و بيشتر شاگردانش ايرانی و خراسانی بودند. ابوحنيفه حتی قرائت نماز را به زبان فارسی جايز می دانست. 🔹در سده‌های بعد هم اسلام در شرق آسيا بيشتر از طريق حنفيان گسترش یافت و پای زبان فارسی از این راه به چين و برخی مناطق آسيای دور باز شد. 🔸مانع بزرگ در برابر هویت مشترک دینی و زبانی و فرهنگی افغانستان با ایران و خراسان، تفکر وهابی است که البته خود حنفيان بيش از ديگران به پیوندناپذیر بودن مذهب حنفی با وهابیت آگاهند. 🔹اسلاف وهابيت (اصحاب حديث قديم بغداد و شام) بيشترين انتقادها را از امام ابوحنيفه داشته‌اند. در طرف مقابل، اخطب خوارزم (خوارزمی) که يکی از مهمترين کتاب‌ها را در فضائل ابوحنيفه نوشته، خود نويسندهٔ دو کتاب مهم، یکی در فضائل امام علی‌بن ابی‌طالب و ديگری در مقتل امام حسين است. 🔸بنابراین، هرگونه تلاشی برای ايجاد گسست ميان ايران و افغانستان محکوم به شکست است. اشتراک فرهنگی این دو کشور، چندهزار ساله است و فرهنگ دينی و مذهبی و زبانشان پيوندهای عميق دارد؛ اصلا وحدتی است در عين کثرت. ✅ @KHURASANO_SISTAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 استوپه پروان؛ قصه‌ای دیگر از تاریخ افغانستان این عبادت‌گاه بودایی ۱۸۵۰ سال قدمت دارد و بر بنیاد گفته‌های باستان شناسان، در نتیجه کاوش‌ها از اطراف این استوپه یک صد بازماندۀ امپراتوری کوشانی عهد کنشکا به‌شمول یک آموزشگاه دین بودایی کشف شده‌اند. این استوپه ۳۳متر ارتفاع دارد و در دامان جنوبی کوه‌های هندوکش در جنوب غربی شهر چاریکار مرکز پروان موقعیت دارد. استوپۀ توب‌ درۀ پروان یکی از ده استوپه‌یی شناخته می‌شود که نزدیک به دوهزار سال پیش خاکستر جسد سوختانده شدۀ بودا از سوی پیروانش در آن دفن شد و سپس آهسته آهسته به یک عبادتگاه بزرگ دین بودایی مبدل شد.
۹ بخش۳ چنین گفت با شاه کابل که من همی سرفرازم به هر انجمن برادر چو رستم چو دستان پدر ازین نامورتر که دارد گهر ازو شاه کابل برآشفت و گفت که چندین چه داری سخن در نهفت تو از تخمهٔ سام نیرم نه‌ای برادر نه‌ای خویش رستم نه‌ای نکردست یاد از تو دستان سام برادر ز تو کی برد نیز نام تو از چاکران کمتری بر درش برادر نخواند ترا مادرش ز گفتار او تنگ‌دل شد شغاد برآشفت و سر سوی زابل نهاد همی رفت با کابلی چند مرد دلی پر ز کین لب پر از باد سرد بیامد به درگاه فرخ پدر دلی پر ز چاره پر از کینه سر هم‌انگه چو روی پسر دید زال چنان برز و بالا و آن فر و یال بپرسید بسیار و بنواختش هم‌انگه بر پیلتن تاختش ز دیدار او شاد شد پهلوان چو دیدش خردمند و روشن‌روان چنین گفت کز تخمهٔ سام شیر نزاید مگر زورمند و دلیر چگونه است کار تو با کابلی چه گویند از رستم زابلی شغاد به شاه کابل گفت:من درهرانجمنی سرفرازم،چون پدر وبرادری چون زال و رستم دارم.چه کسی از من نام آورتراست؟ شاه کابل به ظاهر ازاو برآشفت وگفت:چرا این همه یاوه می گویی؟تواز نژاد سام نیرم وبرادر رستم نیستی، چون زال ورستم هیچگاه ازتو یادی نکردند.تودر درگاه ایشان ازچاکران کمتری ومادر رستم تورا برادر او نمیداند. شغاد ازگفته ها ی شاه کابل به ظاهر خودرا تنگدل نشان داد وبرآشفت وبه طرف زابل روان شد.به همین صورت بادلی پرازچاره وسری پراز کینه  با چند مرد کابلی همراه شد وبه درگاه پدرش زال آمد.زال احوال اوراپرسید وبسیار نوازشش کرد واورا نزد برادرش رستم برد.رستم چون شغاد را خردمند وروشن روان دید ازدیدار او بسیار شاد شد وگفت از نژاد سام شیر،جز زورمند ودلیر زاده نمی شود.کار تو با شاه کابل چگونه است؟درآنجا درباره ی رستم چه می گویند؟ ادامه دارد. ✅ @KHURASANO_SISTAN
🔴 خصوصیات ظاهری «شعیب بن صالح»... فرمانده لشکر خراسانی إن على مقدمة جیش المهدی رجلاً من تمیم ضعیف اللحیة یقال له شعیب بن صالح «فرماندة لشکریان پیشرو حضرت مهدی علیه‌السلام مردی از قبیلة بنی تمیم است که محاسن کمی دارد و او را شعیب بن صالح می نامند»   ... رجل ربعة أسمر، مولى لبني تميم، كوسج يقال له شعيب بن صالح مردی گندمگون ، متوسط القامه ، کم ریش و کوسه به نام شعیب بن صالح...  📗الملاحم و الفتن،ص۴۲ غلام حدث السن ، اسمراصفر، خفیف الحیه کوسج ... جوانی نورس ، زرد و گندمگون ، محاسن کم پشت (خفیف اللحیه) و کوسه... 📗المهدی ص۱۹۰ الملاحم و الفتن ص ۴۳ ،۵۷ ،۶۸ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ نکته: رنگ چهره‌ای گندمگون و قهوه‌ای دارد(قابل توجه که گندمگون با سبزه متفاوت است و بین زرد و سفید و سبزه میباشد و مایل به زرد و سفید) محاسن کم پشتی دارد(کوسج ذکر شده در روایات به معنای بدون ریش ، ریش ها بیشتر زیر چانه ، ریش ها فقط زیر چانه است) ضعیف الجثه و لاغر است(ضعیف الجثه و لاغر به معنای لاغر بسیار نمیباشد در اصل به معنای کسی با استخوان بندی ریز و قد کوتاه یا متوسط میباشد) صاحب ارده ای بسیار قوی و خلل ناپذیر است. @KHURASANO_SISTAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 زیارتگاه "پیر بلند" در بام کابل از آنجا که مردم افغانستان بیشتر علاقه دارند اوقات فراغت خویش را در اماکنی بگذرانند که این محلات به نوعی با مسائل عقیدتی‌شان پیوند داشته باشد، تردد در زیارت پیر بلند بسیار زیاد است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹امیرعلی شهید افغانستانی اهل سنت درحادثه کرمان بود، تا آخرش ببینید مخصوصا آخراشو. ببینید چجوری بوده این بچه، یازده سالش بود ولی اندازه یک مرد پخته بزرگسال می‌فهمیده، به آه کشیدن مادر نگاه کنید...😭😭
افغانستان | سرزمین خراسان و سیستان🇦🇫
#اقوام_وقبایل #ترک_تبارها (ازبک، ترکمن، قرقیز و ...) 🔖 در قسمت های قبل با جغرافیای طبیعی و انسانی
( ازبک ها) 🔖 در قسمت های قبل با جغرافیای طبیعی و انسانی افغانستان و همچنین با مرزها، جمعیت، نژاد و اقوام پشتون، تاجیک، فارسیوان و هزاره ها آشنا شدیم؛ ازبک ها تاریخی غنی و طولانی دارند و قرن ها در بلخ و بخارا حاکمیت داشته اند. بیشترین شمار ترک تبارهای افغانستان را ازبک ها تشکیل می دهند. آنان طی سیصدسال اخیر از شمال آمودریا به سواحل جنوبی آن مهاجرت کرده، در بلخ، مزار شریف، شیبرغان، میمنه، اندخوی، خان آباد، قندوز، تخار، اطراف بدخشان و ... سکونت داشته و به کشاورزی، دامداری، پرورش اسب و گوسفند، قره کل، تجارت، صنایع دستی از جمله قالی بافی و گلیم بافی مشغول بوده اند. ازبک ها مردمانی زیرک و ماهرند و قشر عظیمی از تجار و اهل حرفه را تشکیل می دهند. گاز طبیعی افغانستان در شیبرغان، قلب منطقه ازبک نشین، قرار دارد و برای توسعه اقتصادی و گسترش شهرنشینی و مدنیت در منطقه ازبک نشین منبع اقتصادی مفیدی محسوب می شود. علاوه بر این دشت های شمال افغانستان که عمدتاً در مناطق ازبک نشین قرار دارد، بزرگ ترین و مهم ترین منطقه کشاورزی افغانستان است. بعد از کشور ازبکستان، بزرگ ترین جمعیت ازبک در افغانستان سکونت دارد. ازبک ها به طوایف و قبایل متعدد تقسیم می شوند و در مجموع بیش از ۹۰ قبیله و طایفه دارند. ازبک ها حنفی مذهب اند؛ ولی گفته می شود تعداد کمی از آن ها شیعه هستند. ازبک ها به زبان ازبکی سخن می گویند. زبان یکی از گویش های زبان جغتایی است. ولی به طور عمیق تحت تأثیر زبان فارسی قرار دارد. زبان اول ازبک ها، ازبکی و زبان دوم آن ها فارسی است. ازبک ها عبایی بر دوش می اندازند که " چپن " نامیده می شود. ازبک ها در طول تاریخ معاصر افغانستان( ۱۷۴۷ به بعد) دچار محرومیت های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بوده و تحت فشارهای مختلف قرار داشته اند؛ از لحاظ فرهنگ و شیوه زندگی بیشتر به تاجیک ها شبیه اند. ازبک ها تا پایان قرن ۱۹ به صورت خان نشین اداره می شدند و رهبران آن ها " بیگ " نامیده می شدند مانند مرادبیگ. محمدخان شیبانی، سلسله شیبانی را در آسیای مرکزی تأسیس کرد. عده از ازبکان شیبانی پس از جدال های زیاد با دولت صفوی و دولت مغولی هند، در شمال هندوکش ساکن و بر بلخ مسلط شدند. در زمان شیبک خان عده بیشتری از ازبکان از آسیای مرکزی به افغانستان مهاجرت کردند و به تدریج از خانه بدوشی به شهرنشینی روی آوردند. با مهاجرت ازبکان به شمال افغانستان عده ای از ترکمن ها و قرقیزها نیز که با آن ها خویشاوندی نژادی داشتند، به آنان پیوستند. کتاب جامعه و فرهنگ افغانستان/ ص ۹۴ ادامه دارد.... @KHURASANO_SISTAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کاظمی قمی: ⭕️ ناامن سازی افغانستان اولویت امریکا است؛ کشورهای همسایه افغانستان از فضای پسااشغالگری در جهت همگرایی استفاده کنند 🔸حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه و سفیر جمهوری اسلامی ایران در کابل در مصاحبه ی جدید خود گفته است که امریکایی‌ها با وجود شکست مفتضحانه‌، همچنان مرتکب ناامن‌سازی افغانستان و حمایت از تروریسم به ویژه داعش می‌شوند. وی همچنین افزوده که کشورهای همسایه و منطقه باید از فضای پسااشغالگری افغانستان که امروز یک فرصت جدید تلقی می‌شود، در جهت یک همگرایی استفاده نمایند و از طریق همکاری‌های خود بهبود شرایط سیاسی، امنیتی و اقتصادی در افغانستان را دنبال کنند.
۱۰ بخش۳ چنین داد پاسخ به رستم شغاد که از شاه کابل مکن هیچ یاد ازو نیکویی بُد مرا پیش ازین چو دیدی مرا خواندی آفرین کنون مِی خورد چنگ سازد همی سر از هر کسی برفرازد همی مرابر سر انجمن خوار کرد همان گوهر بد پدیدار کرد همی گفت تا کی ازین باژ و ساو نه با سیستان ما نداریم تاو ازین پس نگوییم کو رستمست نه زو مردی و گوهر ما کمست نه فرزند زالی مرا گفـــــــــت نیز وگر هستی او خود نیرزد به چیز ازان مهتران شد دلم پر ز درد ز کابل براندم دو رخساره زرد چو بشنید رستم برآشفت و گفت که هـــــرگز نماند سخن در نهفت ازو نیر مــــــــندیش وز لشکرش که مه لشکرش باد و مه افسرش من او را بدین گفته بیجان کنم برو بر دل دوده پیــــــچان کنم ترا برنـــــــــــشانم بر تخت اوی به خاک اندر آرم سر بخت اوی توضیح: شغاد درجواب رستم گفت:ازشاه کابل هیچ یاد مکن. پیشتر با من خیلی خوب رفتار می کرد وهروقت مرا میدید،آفرین می گفت،اما اخیراً وقتی با بزرگان به میخواری می نشیند،خودرا ازهمه برتر می شمارد و مرا درمیان انجمن خوار می گرداند،اوگوهر بد خودرا پدیدار کرده است.در جشنی که برپا کرده بود وتمام بزرگان کابل درآن حضور داشتند،گفت ما تاکی باید به رستم باژ بدهیم ما میتوانیم جلوی سیستانی ها بایستیم و به آنها باج ندهیم.ازاین پس ما به رستم اهمیت نمی دهیم،زیرا مردی ما ازاو کمتر نیست.به من گفت توفرزند زال نیستی،اگر باشی هم ماارزشی برای زال قائل نیستیم.من درپیش بزرگان کابل شرمگین شدم ودلم به درد آمد.شاه کابل مرا به خواری ازشهر بیرون کرد.رستم چون سخنان شغاد را شنید خشگین شد وگفت:سخنی که گفته شود هیچگاه پنهان نمی ماند.ازشاه کابل ولشکر او اندیشه به دل راه مده که لشکر و تاج وتختش را درهم میشکنم.به خاطر این حرف هایی که زده است من اورا میکشم ودل دودمان اورا از کشتن او پیچان می کنم،سپس تورا به جای اوبر تخت پادشاهی کابل می نشانم وسربخت اورا به خاک می آورم. ادامه دارد. ✅ @KHURASANO_SISTAN