eitaa logo
افغانستان | سرزمین خراسان و سیستان🇦🇫
967 دنبال‌کننده
262 عکس
243 ویدیو
12 فایل
آریانا بلخی مزارشریف مزاری هرات بامیان کابلی زابل غزنی جاغوری هیرمند قندوز بدخشان طالقان بغلان پروان سمنگان بلخاب سرپل جوزجان پنجشیر بهسودی اسد آباد قندهار فاریاب بادغیس سیستان زرنج نیمروز غرجستان اخبار افغانستان harfeto.timefriend.net/16675510100486
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 خصوصیات ظاهری «شعیب بن صالح»... فرمانده لشکر خراسانی إن على مقدمة جیش المهدی رجلاً من تمیم ضعیف اللحیة یقال له شعیب بن صالح «فرماندة لشکریان پیشرو حضرت مهدی علیه‌السلام مردی از قبیلة بنی تمیم است که محاسن کمی دارد و او را شعیب بن صالح می نامند»   ... رجل ربعة أسمر، مولى لبني تميم، كوسج يقال له شعيب بن صالح مردی گندمگون ، متوسط القامه ، کم ریش و کوسه به نام شعیب بن صالح...  📗الملاحم و الفتن،ص۴۲ غلام حدث السن ، اسمراصفر، خفیف الحیه کوسج ... جوانی نورس ، زرد و گندمگون ، محاسن کم پشت (خفیف اللحیه) و کوسه... 📗المهدی ص۱۹۰ الملاحم و الفتن ص ۴۳ ،۵۷ ،۶۸ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ نکته: رنگ چهره‌ای گندمگون و قهوه‌ای دارد(قابل توجه که گندمگون با سبزه متفاوت است و بین زرد و سفید و سبزه میباشد و مایل به زرد و سفید) محاسن کم پشتی دارد(کوسج ذکر شده در روایات به معنای بدون ریش ، ریش ها بیشتر زیر چانه ، ریش ها فقط زیر چانه است) ضعیف الجثه و لاغر است(ضعیف الجثه و لاغر به معنای لاغر بسیار نمیباشد در اصل به معنای کسی با استخوان بندی ریز و قد کوتاه یا متوسط میباشد) صاحب ارده ای بسیار قوی و خلل ناپذیر است. @KHURASANO_SISTAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 زیارتگاه "پیر بلند" در بام کابل از آنجا که مردم افغانستان بیشتر علاقه دارند اوقات فراغت خویش را در اماکنی بگذرانند که این محلات به نوعی با مسائل عقیدتی‌شان پیوند داشته باشد، تردد در زیارت پیر بلند بسیار زیاد است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹امیرعلی شهید افغانستانی اهل سنت درحادثه کرمان بود، تا آخرش ببینید مخصوصا آخراشو. ببینید چجوری بوده این بچه، یازده سالش بود ولی اندازه یک مرد پخته بزرگسال می‌فهمیده، به آه کشیدن مادر نگاه کنید...😭😭
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️ شعیب بن صالح چه کسی است ؟ ⭕️ پاسخ: ابراهیم افشاری
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎼 آهنگ زیبای بیکلام 👌عمل به قول ✅ @KHURASANO_SISTAN
( ازبک ها) 🔖 در قسمت های قبل با جغرافیای طبیعی و انسانی افغانستان و همچنین با مرزها، جمعیت، نژاد و اقوام پشتون، تاجیک، فارسیوان و هزاره ها آشنا شدیم؛ ازبک ها تاریخی غنی و طولانی دارند و قرن ها در بلخ و بخارا حاکمیت داشته اند. بیشترین شمار ترک تبارهای افغانستان را ازبک ها تشکیل می دهند. آنان طی سیصدسال اخیر از شمال آمودریا به سواحل جنوبی آن مهاجرت کرده، در بلخ، مزار شریف، شیبرغان، میمنه، اندخوی، خان آباد، قندوز، تخار، اطراف بدخشان و ... سکونت داشته و به کشاورزی، دامداری، پرورش اسب و گوسفند، قره کل، تجارت، صنایع دستی از جمله قالی بافی و گلیم بافی مشغول بوده اند. ازبک ها مردمانی زیرک و ماهرند و قشر عظیمی از تجار و اهل حرفه را تشکیل می دهند. گاز طبیعی افغانستان در شیبرغان، قلب منطقه ازبک نشین، قرار دارد و برای توسعه اقتصادی و گسترش شهرنشینی و مدنیت در منطقه ازبک نشین منبع اقتصادی مفیدی محسوب می شود. علاوه بر این دشت های شمال افغانستان که عمدتاً در مناطق ازبک نشین قرار دارد، بزرگ ترین و مهم ترین منطقه کشاورزی افغانستان است. بعد از کشور ازبکستان، بزرگ ترین جمعیت ازبک در افغانستان سکونت دارد. ازبک ها به طوایف و قبایل متعدد تقسیم می شوند و در مجموع بیش از ۹۰ قبیله و طایفه دارند. ازبک ها حنفی مذهب اند؛ ولی گفته می شود تعداد کمی از آن ها شیعه هستند. ازبک ها به زبان ازبکی سخن می گویند. زبان یکی از گویش های زبان جغتایی است. ولی به طور عمیق تحت تأثیر زبان فارسی قرار دارد. زبان اول ازبک ها، ازبکی و زبان دوم آن ها فارسی است. ازبک ها عبایی بر دوش می اندازند که " چپن " نامیده می شود. ازبک ها در طول تاریخ معاصر افغانستان( ۱۷۴۷ به بعد) دچار محرومیت های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بوده و تحت فشارهای مختلف قرار داشته اند؛ از لحاظ فرهنگ و شیوه زندگی بیشتر به تاجیک ها شبیه اند. ازبک ها تا پایان قرن ۱۹ به صورت خان نشین اداره می شدند و رهبران آن ها " بیگ " نامیده می شدند مانند مرادبیگ. محمدخان شیبانی، سلسله شیبانی را در آسیای مرکزی تأسیس کرد. عده از ازبکان شیبانی پس از جدال های زیاد با دولت صفوی و دولت مغولی هند، در شمال هندوکش ساکن و بر بلخ مسلط شدند. در زمان شیبک خان عده بیشتری از ازبکان از آسیای مرکزی به افغانستان مهاجرت کردند و به تدریج از خانه بدوشی به شهرنشینی روی آوردند. با مهاجرت ازبکان به شمال افغانستان عده ای از ترکمن ها و قرقیزها نیز که با آن ها خویشاوندی نژادی داشتند، به آنان پیوستند. کتاب جامعه و فرهنگ افغانستان/ ص ۹۴ ادامه دارد.... @KHURASANO_SISTAN
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌🎼 آهنگ زیبای بیکلام به نام مادرانه 🎻 کاری از کارن همایونفر @KHURASANO_SISTAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کاظمی قمی: ⭕️ ناامن سازی افغانستان اولویت امریکا است؛ کشورهای همسایه افغانستان از فضای پسااشغالگری در جهت همگرایی استفاده کنند 🔸حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه و سفیر جمهوری اسلامی ایران در کابل در مصاحبه ی جدید خود گفته است که امریکایی‌ها با وجود شکست مفتضحانه‌، همچنان مرتکب ناامن‌سازی افغانستان و حمایت از تروریسم به ویژه داعش می‌شوند. وی همچنین افزوده که کشورهای همسایه و منطقه باید از فضای پسااشغالگری افغانستان که امروز یک فرصت جدید تلقی می‌شود، در جهت یک همگرایی استفاده نمایند و از طریق همکاری‌های خود بهبود شرایط سیاسی، امنیتی و اقتصادی در افغانستان را دنبال کنند.
۱۰ بخش۳ چنین داد پاسخ به رستم شغاد که از شاه کابل مکن هیچ یاد ازو نیکویی بُد مرا پیش ازین چو دیدی مرا خواندی آفرین کنون مِی خورد چنگ سازد همی سر از هر کسی برفرازد همی مرابر سر انجمن خوار کرد همان گوهر بد پدیدار کرد همی گفت تا کی ازین باژ و ساو نه با سیستان ما نداریم تاو ازین پس نگوییم کو رستمست نه زو مردی و گوهر ما کمست نه فرزند زالی مرا گفـــــــــت نیز وگر هستی او خود نیرزد به چیز ازان مهتران شد دلم پر ز درد ز کابل براندم دو رخساره زرد چو بشنید رستم برآشفت و گفت که هـــــرگز نماند سخن در نهفت ازو نیر مــــــــندیش وز لشکرش که مه لشکرش باد و مه افسرش من او را بدین گفته بیجان کنم برو بر دل دوده پیــــــچان کنم ترا برنـــــــــــشانم بر تخت اوی به خاک اندر آرم سر بخت اوی توضیح: شغاد درجواب رستم گفت:ازشاه کابل هیچ یاد مکن. پیشتر با من خیلی خوب رفتار می کرد وهروقت مرا میدید،آفرین می گفت،اما اخیراً وقتی با بزرگان به میخواری می نشیند،خودرا ازهمه برتر می شمارد و مرا درمیان انجمن خوار می گرداند،اوگوهر بد خودرا پدیدار کرده است.در جشنی که برپا کرده بود وتمام بزرگان کابل درآن حضور داشتند،گفت ما تاکی باید به رستم باژ بدهیم ما میتوانیم جلوی سیستانی ها بایستیم و به آنها باج ندهیم.ازاین پس ما به رستم اهمیت نمی دهیم،زیرا مردی ما ازاو کمتر نیست.به من گفت توفرزند زال نیستی،اگر باشی هم ماارزشی برای زال قائل نیستیم.من درپیش بزرگان کابل شرمگین شدم ودلم به درد آمد.شاه کابل مرا به خواری ازشهر بیرون کرد.رستم چون سخنان شغاد را شنید خشگین شد وگفت:سخنی که گفته شود هیچگاه پنهان نمی ماند.ازشاه کابل ولشکر او اندیشه به دل راه مده که لشکر و تاج وتختش را درهم میشکنم.به خاطر این حرف هایی که زده است من اورا میکشم ودل دودمان اورا از کشتن او پیچان می کنم،سپس تورا به جای اوبر تخت پادشاهی کابل می نشانم وسربخت اورا به خاک می آورم. ادامه دارد. ✅ @KHURASANO_SISTAN
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌ ⭕️ قلعه چهل برج؛ نگینی بر انگشتر بامیان با آن که جنگ و ناامنی افغانستان را به یکی از ناامن‌ترین کشورهای جهان مبدل کرده، ولی با همه ناملایمات اما هر گوشه و کنارش زیبایی‌ها و داشته‌های تاریخی فراوانی وجود دارد که هر کدام گویای عظمت و بزرگی این مرز و بوم است. . در این برنامه گردشگری افغانستان یک‌بار دیگر سری زده‌ایم به ولایت زیبا و باستانی بامیان، جایی که همانند نگینی بر انگشتر تاریخ افغانستان است پس تا آخر همراهی مان کنید.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎼 آهنگ علی با صدای محسن چاوشی به مناسبت میلاد با سعادت حضرت علی علیه السلام
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌ ⭕️ مخفی بودن قبر امام علی با صدای شهید حاج شيخ احمد ضيافتے كافے
50.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
گفتگوی ویژه  و مهم حجت الاسلام والمسلمین سیدعیسی حسینی مزاری با تلویزیون جهانی آرزو در این گفتگو لزوم حمایت از حکومت، سوءبرداشت‌ها از سخنان وی حول فساد اخلاقی و اعتقادی دوران جمهوریت،‌ وابستگی مدعیان جبهه مقاومت به دشمنان، تاکید بر برپایی زودتر حاکمیت ثابت، همه‌شمول بودن حکومت، ادعای نسل‌کشی در افشار و طرفین دخیل در آن، برخورد با بی‌حجابی و در مسیر پیشرفت بودن کشور به بحث گرفته شد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸 سخنرانی صاحب مِصباح الأصول، تقریرات دروس مرحوم آیت الله خویی سخنرانی کوتاه آیت الله سید محمد سَروَر واعظ بهسودی صاحب کتاب وزین مصباح الأصول که هیچ درس خارجی در قم و نجف و مشهد و بلاد اسلامی نیست الا اینکه از آن بهره می برند . این عالم ربانی پس از عزیمت از نجف اشرف به تاسیس حوزه علمیه محمدیه در کنار دانشگاه کابل و جوار مرقد سید جمال الدین اسدآبادی (افغانی) همت می کند که متاسفانه پس از مدتی توسط حکومت مارکسیستی کابل وابسته به اتحاد شوروی سابق دستگیر و راهی زندان شده و بطور ناجوانمردانه ای به شهادت می رسد و هیچ گاه بدن پاک او هم تحویل داده نشد و هیچ اطلاعی هم از آن نشر نگردید . رحمت و درود خدا بر او باد . این سخنرانی در دوره اختناق دولت مارکسیستی در کابل ایراد شده است . دوره ای که عالمان دین به شدت در فشار بودند.