eitaa logo
افغانستان | سرزمین خراسان و سیستان🇦🇫
987 دنبال‌کننده
272 عکس
258 ویدیو
12 فایل
آریانا بلخی مزارشریف مزاری هرات بامیان کابلی زابل غزنی جاغوری هیرمند قندوز بدخشان طالقان بغلان پروان سمنگان بلخاب سرپل جوزجان پنجشیر بهسودی اسد آباد قندهار فاریاب بادغیس سیستان زرنج نیمروز غرجستان اخبار افغانستان harfeto.timefriend.net/16675510100486
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 «واخان» بهشت گمشده افغانستان در افغانستان جدای از جنگ و نا آرامی‌هایی که بوده است، طبیعت زیبا، منابع طبیعی، فرهنگ جذاب و مناظر دلکش زیادی وجود دارد که در به معرفی شان میپردازیم. در این قسمت هم از واخان و پامیر برایتان گفته‌ایم پس تا آخر این پادکست با ما همراه باشید.
🇦🇫🇮🇷🇹🇯🇺🇿🇹🇲 خراسان بزرگ خراسان، نامی آشنا برای اهل ادب و فرهنگ است. کمتر کسی است که اهل سواد باشد اما نام خراسان را نشنیده و به آن عشق نورزیده باشد. قدمت واژه خراسان به قبل از اسلام برمی‌گردد. خراسان در زمان ساسانیان و اوایل دوره اسلامی، اغلب به منطقه‌ای بسیار بزرگ اطلاق می‌شد که نه تنها مناطق فعلی خراسان در ایران، بلکه همه سرزمین‌های شرقی، از هرات گرفته تا قندهار، بلخ، غزنی و تا کرانه‌های کابل قدیم را در بر می‌گرفت. در منابع تاریخی، محدوده خراسان، با قبض و بسط همراه بوده ولی بیشتر خاک سرزمینی که اکنون افغانستان نامیده می‌شود، جزء خراسان شمرده شده است. خراسان که به معنای «مطلع شمس» یا محل «طلوع خورشید» است، تا منتها علیه بدخشان افغانستان و تاجیکستان و حتی قسمت زیادی از خاک‌های ازبکستان و ترکمنستان فعلی را نیز شامل می‌شده است. شاهانی که در سرزمین فعلی افغانستان حکمرانی می‌کردند، نیز خود را حاکم و شاه خراسان می‌نامیده‌اند. شاعرانی چون «عنصری»، «منوچهری»، «ناصرخسرو»، «خاقانی» و حتی «سعدی»، از سرزمینی به اسم خراسان یاد کرده‌اند که اکنون افغانستان یاد می‌شود. مورخین و جغرافیه نگارانی مثل «ابن خرداذبه»، «یعقوبی»، «طبری»، «ابن اثیر»، «استخری»، «ابن حوقل»، «مقدسی» و «حمدالله مستوفی» نیز در آثارشان از خراسان و موقعیت آن بحث کرده‌اند. @KHURASANO_SISTAN
252190466_830004990.mp3
4.99M
💢 دانلود آهنگ امید حاجیلی بنام ایران @KHURASANO_SISTAN
(ازبک، ترکمن، قرقیز و ...) 🔖 در قسمت های قبل با جغرافیای طبیعی و انسانی افغانستان و همچنین با مرزها، جمعیت، نژاد و اقوام پشتون، تاجیک، فارسیوان و هزاره ها آشنا شدیم؛ قسمت هایی از بخش های شمالی افغانستان از طرف نویسندگان غربی طی قرن های ۱۹ و ۲۰ ترکستان افغان خوانده می شد. ترکستان افغانستان دشت نسبتاً عمیقی در شمال است‌. کوه های جنوبی این منطقه نیز " تیربند ترکستان" نام دارد. در این منطقه اقوام ترک تبار مانند ازبک، ترکمن، قرقیز و قزاق سکونت دارند و عموماً دارای عرق مغولی هستند. ترک تبارها چهارمین گروه قومی مهم افغانستان هستند و از چند تیره قومی متفاوت تشکیل شده اند. مهم ترین آن ها به ترتیب اهمیت و تعداد جمعیت در افغانستان عبارتند از: ازبک ها، ترکمن ها، قرقیزها و کمی هم قزاق، مغول و اویغورها. آنان عمدتاً در استان های شمالی مانند جوزجان، فاریاب، بلخ، سمنگان، سرپل و اطراف پامیر سکونت دارند و به کشاورزی، دامداری، تجارت و صنایع دستی اشتغال دارند. بعضی قزلباش ها را نیز به لحاظ ریشه ترکی در زمره اقوام ترک محسوب می کنند؛ ولی زبان قزلباش ها فارسی و مذهبشان شیعه است و از نظر نژادی سفید پوست اند و نمی توان آنان را جزء اقوام ترک و نژاد زرد قرار داد. کتاب جامعه و فرهنگ افغانستان/ ص ۹۲ ادامه دارد.... @KHURASANO_SISTAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 آیا از باغ بابر دیدن کرده‌اید؟ باغ بابر یک باغ تاریخی و تفریحی است که در شهر کابل موقعیت دارد. این باغ به دستور یکی از پادشاهان گورکانی که در غرب به مغولان کبیر هندوستان مشهور بودند، در سال ۱۵۲۸ میلادی بنا شده‌است. باغ بابر در دامنه کوه شیر دروازه کابل از معدود بناهای تاریخی این شهر است، که از گزند حوادث محفوظ مانده‌است. این باغ محبوب «بابر» بنیانگذار سلسله مغولان هندوستان بود؛ آنقدر به این باغ علاقه‌مند بود که وصیت کرد بدن او پس از مرگ را به خاک این باغ زیبا بسپارند و گرچه فرسنگ‌ها دور از باغ و شهر محبوبش کابل، در قلب خاک هندوستان در شهر آگره درگذشت اما نهایتا جسد وی پس از فوت به آنجا منتقل شد و اکنون مقبره شاه بابر در باغ بابر در کابل قرار دارد.
🔰 دست بوسی و تکریم طلبه حافظ قرآن کریم توسط استاد قرائتی 🔷 استاد محسن قرائتی در اجتماع طلاب، اساتید و کارکنان نمایندگی المصطفی(ص) در خراسان به نشانه تجلیل و تکریم مقام حاملان قرآن و مروجان وحی در اقدامی نمادین، دست طلبه جوان حافظ قرآن کریم، حسین حیدری، از کشور افغانستان را بوسید. 🔹این معلم نام آشنای قرآن، ضمن تاکید بر ضرورت ارائه معارف عمیق قرآن کریم به زبان ساده و روان و موضوعات کاربردی به جوامع بشری توسط مبلغان، اظهارداشت: باید نسبت به مبلغان و طلابی که در حوزه قرآن کار شاخصی انجام داده اند توجه ویژه و حمایت بیشتری صورت گیرد. 🔹 لازم به ذکر است در همین راستا مقرر شد به منظور بحث و تبادل نظر در خصوص راهکارهای معرفی قرآن به جهان بشری به زبان های مختلف، در روزهای آینده نشستی تخصصی با حضور طلاب غیرایرانی شاخص قرآنی و استاد قرائتی در نمایندگی خراسان تشکیل شود.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 شعرخوانی مقام ارشد طالبان در مدح حضرت علی علیه‌السلام 🔹رئیس رادیو تلویزیون ملی افغانستان که دیوانی از اشعار فارسی و پشتو دارد، در نشست با هیات رسانه ای ایران، شعری را که ۳۰ سال قبل سروده، با این مضمون قرائت کرد: 🔸ما غریبان آمدیم بر آستانت یا علی// صد درود و صد سلام است بر روانت یا علی// طالبانم، کارزارم در ره آزادگی// رحم کن، شیر خدا، بحر کرامت، یا علی
۸ بخش۲ تو نخـچیرگاهی نگه کن به راه بکن چاه چـــندی به نخچیرگاه براندازهٔ رستم و رخش ساز به بـــن در نشان تیغهای دراز همان نیزه و حـــربهٔ آبگــــــون سنان از بر و نیزه زیر اندرون اگر صـــــــــد کَنی چاه بهتر ز پنج چو خواهی که آسوده گردی ز رنج بجای آر صد مرد نیرنگ ساز بکَن چاه و بر باد مگشای راز سر چاه را سخت کن زان سپس مگوی این سخن نیز با هیچ‌کس بشد شاه و رای از منش دور کرد به گفـــــــتار آن بی‌خرد سور کرد مهان را سراسر ز کابل بخواند بخوان پســـندیده‌شان برنشاند چونان خورده شد مجلس آراستند مــی و رود و رامشگران خواستند چو سر پر شد از بادهٔ خسروی شــــغاد اندر آشفت از بدخوی شغاد به شاه کابل گفت: یک شکارگاهی درراه انتخاب کن ودرآن چند چاه به اندازه ی رستم ورخش وی بکَن وته آن شمشیر هاونیزهای تیز جای سازی کن.اگربخواهی ازرنج آسوده گردی صدچاه بکنی بهتر از پنج چاه  است.صدمرد نیرنگ ساز نیز درآنجا آماده داشته باش و راز کندن چاه هارا با کسی درمیان مگذار.سرچاه هارا بپوشان واین سخن را با کسی درمیان مگذار. شاه کابل مردی ومردانگی را نادیده گرفت و به پیشنهاد شغاد بی خردمجلس سوری بپا کرد وبزرگان را به آن جشن وسرور دعوت نمودوهمه را سر سفره ای پسندیده برنشاند.چون نان خوردند،مجلس آراستند ومی ورود رمشگران را آوردند. همه ازباده ی خسروی مست وسرخوش شدند،شغاد روی درهم کشید وخودرا آشفته وپریشان نشان داد. ادامه دارد. ✅ @KHURASANO_SISTAN
Madare Khoobam Ahmad Qasemi.mp3
4.96M
آهنگ زیبا و شنیدنی "مادرم، مادر خوبم" با صدای احمد قاسمی خواننده‌ی پاپ افغانستان تقدیم به همه مادران ❤️ @KHURASANO_SISTAN
Gholamreza Sanatgar - Ghasem Hanooz Zendast.mp3
11.83M
🎙 قاسم هنوز زنده است (انتشار به مناسبت چهارمین سالگرد شهادت) 🎵 غلامرضا صنعتگر 💯 پیشنهاد دانلود
مهم | شایعه‌پراکنی بی‌شرمانه درباره انفجار تروریستی کرمان/عامل انتحاری ۱۰ سال قبل را به جای تبعه افغان معرفی می‌کنند برخی حساب‌های ضد انقلاب با انتشار تصویر فردی که ۱۰‌ سال قبل و دقیقاً در خرداد ۱۳۹۲ در افغانستان به جرم اقدام به عملیات انتحاری دستگیر شده بود، وی را عامل انفجار تروریستی امروز کرمان معرفی می‌کنند و به دنبال تهییج افکار عمومی علیه مهاجرین افغانستانی برآمدند. این اقدام بی‌شرمانه و دروغ بی‌پروا در حالی در فضای مجازی دست‌به‌دست می‌شود که اولاً فرد مذکور تبعه پاکستان بوده و دوماً ۱۰ سال قبل قصد اقدام عملیات تروریستی را در افغانستان داشته که دستگیر شده است. همین قدر راحت و با یک فتوشاپ درصدد آتش‌افروزی میان دو ملت هستند... امروز عاشقان افغانستانی سردار دل‌ها نیز در کرمان بودند و داغدار فراق فرمانده.../تسنیم.
🇦🇫🇮🇷 چرا هرگونه تلاشی برای گسست میان افغانستان و ایران محکوم به شکست است؟ 📝چکیده‌ای از یادداشت دکتر حسن انصاری با عنوان: «شانزده نکته درباره ما و افغانستان» 🔸اهل‌سنت افغانستان حنفی‌اند که در سده‌های نخستين، معتزلی و در توحيد تنزيهی به شيعه بسيار نزديک بودند. حنفیان در سده‌های بعدی ماتريدی شدند که از اشاعره به شیعه نزدیکترند. 🔹امام ابوحنيفه از دوستداران اهل‌بيت و حامی برخی قيامهای علويان بود و پیروانش بيشترين ارتباط را با زيديه و شيعیان امامی بغداد داشتند. در عصر سلجوقی به سبب تقویت این ارتباط، در ری، حنفيان مجالس منظم دههٔ محرم را برگزار می‌کردند. 🔸دليل دوم پيوند حنفی‌ها با شيعيان امامی، زبان فارسی بود. در خراسان و فرارود، حنفیان قرن‌ها در مجالس وعظ و درس و حتی در نوشته‌های فقهی از فارسی استفاده می‌کردند. در عصر امپراتوری گورکانی که مذهب حنفی غالب بود، زبان فارسی موجب ارتباط بيشتر شيعيان و حنفيان شبه‌قاره شد. 🔹پس در مجموع، حنفی‌های شبه‌قاره و افغانستان، پیوند وثیقی با شیعیان و زبان فارسی داشتند. تا اینکه از سدهٔ ۱۸ م. و با نفوذ تمايلات سلفی و وهابی در شبه‌قاره، هم ارتباط فرهنگی حنفیان این منطقه با ادبيات فارسی کم‌رنگ شد و هم نزديکی‌های فکری و کلامی آنان با بخش عظيمی از حنفيان خراسان. اما همچنان سنت کهنسال حنفی، ارتباط گسست‌ناپذيری با زبان فارسی دارد. 🔸عالمان مهم حنفی همواره از خراسان (بلخ و بخارا و سمرقند و خوارزم) بوده‌اند. در کتاب‌های عربی حنفيان بسياری از کلمات به فارسی است. بسياری از کتاب‌های فقه و کلام حنفی، حتی استفتائات و پاسخ آن به فارسی است؛ چون مخاطبان آنها در خراسان بزرگ و فرارود، یا فارس‌زبان بودند و يا فارسی، زبان فرهنگی و علمی آنان بود. 🔹با گسترش حنفی‌گری به سوی آناتولی و آسيای صغير و نیز مهاجرت ترکان به بخش‌های غربی، فارسی نيز بدان سو گسترش بيشتر پيدا کرد. 🔸ادبيات مذهب حنفی در شام و مصر با ادبيات فقه حنفی در خراسان و فرارود نوعی گسست را نشان می‌دهد که دليلش سهم مهم زبان فارسی در نوشته‌های حنفيان خراسان است. زیرا خود امام ابوحنيفه و بيشتر شاگردانش ايرانی و خراسانی بودند. ابوحنيفه حتی قرائت نماز را به زبان فارسی جايز می دانست. 🔹در سده‌های بعد هم اسلام در شرق آسيا بيشتر از طريق حنفيان گسترش یافت و پای زبان فارسی از این راه به چين و برخی مناطق آسيای دور باز شد. 🔸مانع بزرگ در برابر هویت مشترک دینی و زبانی و فرهنگی افغانستان با ایران و خراسان، تفکر وهابی است که البته خود حنفيان بيش از ديگران به پیوندناپذیر بودن مذهب حنفی با وهابیت آگاهند. 🔹اسلاف وهابيت (اصحاب حديث قديم بغداد و شام) بيشترين انتقادها را از امام ابوحنيفه داشته‌اند. در طرف مقابل، اخطب خوارزم (خوارزمی) که يکی از مهمترين کتاب‌ها را در فضائل ابوحنيفه نوشته، خود نويسندهٔ دو کتاب مهم، یکی در فضائل امام علی‌بن ابی‌طالب و ديگری در مقتل امام حسين است. 🔸بنابراین، هرگونه تلاشی برای ايجاد گسست ميان ايران و افغانستان محکوم به شکست است. اشتراک فرهنگی این دو کشور، چندهزار ساله است و فرهنگ دينی و مذهبی و زبانشان پيوندهای عميق دارد؛ اصلا وحدتی است در عين کثرت. ✅ @KHURASANO_SISTAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 استوپه پروان؛ قصه‌ای دیگر از تاریخ افغانستان این عبادت‌گاه بودایی ۱۸۵۰ سال قدمت دارد و بر بنیاد گفته‌های باستان شناسان، در نتیجه کاوش‌ها از اطراف این استوپه یک صد بازماندۀ امپراتوری کوشانی عهد کنشکا به‌شمول یک آموزشگاه دین بودایی کشف شده‌اند. این استوپه ۳۳متر ارتفاع دارد و در دامان جنوبی کوه‌های هندوکش در جنوب غربی شهر چاریکار مرکز پروان موقعیت دارد. استوپۀ توب‌ درۀ پروان یکی از ده استوپه‌یی شناخته می‌شود که نزدیک به دوهزار سال پیش خاکستر جسد سوختانده شدۀ بودا از سوی پیروانش در آن دفن شد و سپس آهسته آهسته به یک عبادتگاه بزرگ دین بودایی مبدل شد.
۹ بخش۳ چنین گفت با شاه کابل که من همی سرفرازم به هر انجمن برادر چو رستم چو دستان پدر ازین نامورتر که دارد گهر ازو شاه کابل برآشفت و گفت که چندین چه داری سخن در نهفت تو از تخمهٔ سام نیرم نه‌ای برادر نه‌ای خویش رستم نه‌ای نکردست یاد از تو دستان سام برادر ز تو کی برد نیز نام تو از چاکران کمتری بر درش برادر نخواند ترا مادرش ز گفتار او تنگ‌دل شد شغاد برآشفت و سر سوی زابل نهاد همی رفت با کابلی چند مرد دلی پر ز کین لب پر از باد سرد بیامد به درگاه فرخ پدر دلی پر ز چاره پر از کینه سر هم‌انگه چو روی پسر دید زال چنان برز و بالا و آن فر و یال بپرسید بسیار و بنواختش هم‌انگه بر پیلتن تاختش ز دیدار او شاد شد پهلوان چو دیدش خردمند و روشن‌روان چنین گفت کز تخمهٔ سام شیر نزاید مگر زورمند و دلیر چگونه است کار تو با کابلی چه گویند از رستم زابلی شغاد به شاه کابل گفت:من درهرانجمنی سرفرازم،چون پدر وبرادری چون زال و رستم دارم.چه کسی از من نام آورتراست؟ شاه کابل به ظاهر ازاو برآشفت وگفت:چرا این همه یاوه می گویی؟تواز نژاد سام نیرم وبرادر رستم نیستی، چون زال ورستم هیچگاه ازتو یادی نکردند.تودر درگاه ایشان ازچاکران کمتری ومادر رستم تورا برادر او نمیداند. شغاد ازگفته ها ی شاه کابل به ظاهر خودرا تنگدل نشان داد وبرآشفت وبه طرف زابل روان شد.به همین صورت بادلی پرازچاره وسری پراز کینه  با چند مرد کابلی همراه شد وبه درگاه پدرش زال آمد.زال احوال اوراپرسید وبسیار نوازشش کرد واورا نزد برادرش رستم برد.رستم چون شغاد را خردمند وروشن روان دید ازدیدار او بسیار شاد شد وگفت از نژاد سام شیر،جز زورمند ودلیر زاده نمی شود.کار تو با شاه کابل چگونه است؟درآنجا درباره ی رستم چه می گویند؟ ادامه دارد. ✅ @KHURASANO_SISTAN