eitaa logo
فلسفه زبان اسلامی
1هزار دنبال‌کننده
541 عکس
46 ویدیو
137 فایل
#فلسفه_زبان_متعارف #فلسفه_زبان_اسلامی #نظریه_فعل #Islamic_philosophy ارتباط با ادمین @projectsystem مجتبی رستمی کیا، دکتری مبانی نظری اسلام
مشاهده در ایتا
دانلود
| | ❖ مدرس درسگفتار چه کسی می باشد؟ • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
اگر در ایران با رقم خورد، ایده را آقا علی مدرس در مدرسه رقم زد. این مسئله گام بزرگی در امتداد بخشی حکمت متعالیه در ساخت آموزش عالی است. جزو اولین اقدامات رضاخان برای مرجعیت بخشی به ، تبدیل مدرسه سپهسالار به مدرسه ارامنه بود. ———- مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی () @ihispsir @projectsystem
مقام معظم رهبری:«اگر این آینده‌نگری امروز در حوزه‌ی قم انجام نگیرد و به وضع موجود راضی باشیم؛ به همینی که حالا حوزه را یک جوری اداره کنیم؛ به این اگر قناعت کنیم، فردا یا حوزه‌ای نداریم یا حوزه‌ای رو به انحطاط خواهیم داشت ✍️ این سخنرانی بیش از 15 سال پیش ایراد شده است ———- مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی () @ihispsir @projectsystem
گردش مالی در سال 1402 در صنعت نشر 12 همت در صنایع خلاق حدودا 30 همت و در شرکت های دانش بنیان 430 همت بوده است اما همچنان دانشگاهیان و حوزویان به بیشتر اهمیت می دهند تا باز هم تاکید می کنم مرز آکادمی در حال کمرنگ شدن است و جریان دانش به شرکت های بزرگ منتقل می شود ———- مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی () @ihispsir @projectsystem
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
معناشناسی مجتمع شهید حقانی 🎙دکتر مجتبی رستمی‌کیا جلسه نهم 19 اردیبهشت 1403 ◽️ساخت شکنی ( گفتمان) ▫️شناخت ادراک فرهنگی ▫️ هویت ▫️ تکنیک های شناخت گفتمان 🔺دال مرکزی در تخاصمات 🔺دال مرکزی در تکثیر نهادهای انسانی ————- فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
هرمنوتیک و زبان قرآن 🎙دکتر مجتبی رستمی‌کیا جلسه هفتم دکتری تفسیر تطبیقی المصطفی 20 اردیبهشت ▫️ارائه یکی از دانشجویان محترم در خصوص معناشناسی زعم 👇 معناشناسی واژه «زعم» در قرآن با تکیه بر نظریه ایزوتسو https://rhetorical.semnan.ac.ir/article_6377.html کارکلاسی ————- فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
هرمنوتیک و زبان قرآن 🎙دکتر مجتبی رستمی‌کیا جلسه هشتم دکتری تفسیر تطبیقی المصطفی 20 اردیبهشت ▫️ارائه یکی از دانشجویان محترم در خصوص واژه زقوم 👇 خوانش معناشناسانۀ واژۀ «زَقُّوم» در قرآن کریم با تکیه برروابط همنشینی و جانشینی https://style.quran.ac.ir/article_174031.html کار کلاسی ————- فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
از دیروز که یک عکس از کتابخانه شخصی مقام معظم رهبری منتشر شده است، لیست زیر را توانستم تشخیص بدهم که خب خودش می تواند یک سیر مطالعاتی جذاب برای فلسفه باشد، چند نکته به ذهنم رسید عرض می کنم: متنوع بود؛ رویکرد فلسفه تحلیلی در این آثار غالب بود، مترجمین درجه یک برای مطالعه انتخاب شده بود؛ کتاب خاصی از نوقلمان وجود نداشت؛ البته خب طبیعیتا یک گوشه از کتابخانه آقاست و البته بی حساب هم این عکس منتشر نشده است، حاوی پیام های جدی فلسفی است. فلسفه علم و فلسفه زبان به خصوص این رساله منطقی فلسفی ویتگنشتاین آنهم با ترجمه میر شمس الدین ادیب سلطانی از آن شگفتانه ها بود که نمیتوانم ذوقم را پشت نوشته ام پنهان کنم. از همه این کتاب ها گذشته یگانه کتاب معنوی بشریت قرآن کریم در دستان آقاست و به قول جان سرل این خود حاوی افعال مضمون در گفتار است، و فلسفه در خدمت قرآن کریم بایستی قرار گیرد. 👇 ————- فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
✍ مجتبی رستمی‌کیا از دیروز که یک عکس از کتابخانه شخصی مقام معظم رهبری منتشر شده است، لیست زیر را توانستم تشخیص بدهم که خب خودش می تواند یک سیر مطالعاتی جذاب برای فلسفه باشد، چند نکته به ذهنم رسید عرض می کنم: متنوع بود؛ رویکرد فلسفه تحلیلی در این آثار غالب بود، مترجمین درجه یک برای مطالعه انتخاب شده بود؛ کتاب خاصی از نوقلمان وجود نداشت؛ البته خب طبیعتا یک گوشه از کتابخانه آقاست و البته بی حساب هم این عکس منتشر نشده است، حاوی پیام های جدی فلسفی است. فلسفه علم و فلسفه زبان به خصوص این رساله منطقی فلسفی ویتگنشتاین آنهم با ترجمه میر شمس الدین ادیب سلطانی از آن شگفتانه ها بود که نمیتوانم ذوقم را پشت نوشته ام پنهان کنم. از همه این کتاب ها گذشته یگانه کتاب معنوی بشریت قرآن کریم در دستان آقاست و به قول جان سرل این خود حاوی افعال مضمون در گفتار است، و فلسفه در خدمت قرآن کریم بایستی قرار گیرد. 👇 1. درآمدی تاریخی به فلسفه علم، جان لازی، ترجمه دکتر علی پایا 2. ماجراهای جاودان در فلسفه، هنری توماس 3. فلسفه علم( انتشارات سمت هست به نظر) 4. ماده و یاد: رهیافتی به رابطه جسم و روح، هانری لوئی برگسون، ترجمه علی قلی بیانی، دفتر نشر فرهنگ اسلامی 5. اصول حکمت آتن ارسطو، ترجمه محمد ابراهیم باستانی پاریزی، انتشارات علم 6. تحول خلاق، هانری لوئی برگسون، ترجمه علی نقی بیانی، دفتر نشر فرهنگ اسلامی 7. مقدمه ای بر فلسفه، مارک بی وود هاوس ( این کتاب درسی فلسفی است)، نشر نگاه معاصر 8. ارسطو، انتشارات حکمت 9. نیچه، انتشارات حکمت 10. ماکیاولی، انتشارات حکمت 11. ترس و لرز، کی یرکگارد 12. فلسفه علمی، 2 جلدی، انتشارات علمی فرهنگی 13. هستی و جامعه، ( احتمالا بخش مارکس و احتمالا گئورگ لوکاچ) 14. مبادی مابعدالطبیعی علوم نوین، ادوین ارتور برت ترجمه عبدالکریم سروش، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی 15. منطق اکتشاف علمی، کارل پوپر 16. جهان باز، کارل پوپر 17. روح القوانین، منتسکیو 18. شهریار ماکیاولی 19. تحلیل ذهن، برتراند راسل 20. جمهور، افلاطون 21. رساله منطقی فلسفی ویتگنشتاین 22. فلسفه هگل 2جلدی، واتر ترنس استیس، ترجمه حمید عنایت 23. آثار حکمای الهی ایران، سید جلال آشتیانی ( 4 جلد) 24. شرح حال و آرای فلسفی ملاصدرا، سید حلال آشتیانی 25. فلسفه حقوق بشر، عبدالله جوادی آملی 26. تبیین براهین اثبات وجود خدا: جوادی آملی 27. نهایه الحکمه، جامعه مدرسین، احتمالا با تحشیه استاد فیاضی 28. ترجمه فارسی نهایه الحکمه، احتمالا ترجمه سید هادی خسروشاهی 29. شرح منظومه، شهید مطهری 30. شرح مبسوط منظومه، شهید مطهری 31. رحیق مختوم ( 16 جلد) 32. فلسفه صدرا، جوادی آملی 33. اللمعات العرشیه، ملامهدی نراقی 34. شرح نهایه الحکمه 35. شرح اسفار، محمد تقی مصباح یزدی ( چند جلد) 36. شرح الهیات شفا، محمد تقی مصباح یزدی 37. شرح رسائل سهروردی، سجادی 38. دروس فلسفه، محمد تقی مصباح یزدی 39. نظریه شناخت در فلسفه اسلامی، عبدالله نصری 40. فلسفه در قرن بیستم، ژان لوکاست، ترجمه رضا داوری اردکانی 41. پدیدار شناسی چیست؟ انتشارات سمت ( هوسرل، سارتر، هایدگر، لویناس، ماکس شلر) 42. شهاب الدین سهروردی، احتمالا نگاشته غلامحسین ابراهیمی دینانی 43. اندیشه سیاسی سهروردی، 44. دفتر عقل و آیت عشق، غلامحسین ابراهیمی دینانی 45. نیایش فیلسوف، غلامحسین ابراهیمی دینانی 46. قواعد کلی فلسفی در فلسفه اسلامی، غلامحسین ابراهیمی دینانی 47. منطق و معرفت از نظر غزالی، غلامحسین ابراهیمی دینانی 48. وجود رابط و مستقل، غلامحسین ابراهیمی دینانی 49. با یونگ و سهروردی، محمدعلی بتولی، نشر اطلاعات 50. آشنایی ایرانیان با فلسفه های جدید در غرب، کریم مجتهدی 51.معقول ثانی نوشته آقای محمد فنایی اشکوری ————- فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
محمود واعظی (رئیس سابق دفتر ریاست جمهوری) در یکی از مصاحبه های خود گفته بود: یکی از برادرانم درحال‌حاضر رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم است، یکی از برادرانم استاد دانشگاه است، اما درس خارج خوانده و معاون فرهنگی دانشگاه شهید بهشتی است، برادر دیگرم هم که درس خارج و علوم قدیمی خوانده، پزشک است. دوستان به شوخی می‌گفتند که حاج‌آقا خیلی آینده‌نگرند زیرا ۳ تا از پسرهایشان را به قم و ۳ تا را به آمریکا فرستاده‌اند ✍احمد و اصغر واعظی دو نفر از شخصیت های مطرح در زمینه هرمنوتیک در ایران هستند. اصغر به واسطه ترجمه آثار گادامر مشهور است و احمد واعظی به دلیل امتداد مباحث هرمنوتیک به متن حقوقی و دینی سرآمد است. مطالعه آثار این دو می تواند به صورت کلی آراء هرمنوتیک روشی و فلسفی را تا حدود زیادی واضح نماید. مهمترین کتاب های این دو در حوزه هرمنوتیک به شرح ذیل است: آثار هرمنوتیکی حجت الاسلام دکتر احمد واعظی درآمدی بر هرمنوتیک نظریه تفسیر متن هرمنوتیک حقوقی زبان فقه و حقوق کتابهای ترجمه ای اصغر واعظی گادامر (کتاب راهنمای دانشگاه کمبریج) انسان و زمان آگاهی مدرن درس گفتارهای ژیل دلوز درباره کانت گادامر هرمنوتیک، سنت و عقل فلسفه نقادی کانت ژیل دلوز رابطه قوا ————- فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
معروفه که خیرین 17 بار برای آیت الله شهید سید محمد باقر صدر خانه خریدند، تمامی منازل را به شاگردان خود هبه کرد، استدلالش این بود: "خیرین مجددا برای من خانه می خرند اما شاگردانم این فرصت را پیدا نخواهند کرد" هر گونه فروکاست مفهوم استاد در حوزه به هیأت علمی و... خیانت به علمای بزرگی همچون ایشان است ———- مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی () @ihispsir @projectsystem
برنامه-نهایی.pdf
841K
برنامه نشست‌ها و کارگاههای آموزشی دهمین همایش بین‌المللی علوم شناختی ۲۶ تا ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ 📌 ثبت نام و پرداخت در سایت https://iccs.icss.ac.ir/ ایدی هماهنگی: @Admasrejadid پنل زبان شناسی شناختی 👇 https://srb.iau.ir/faculty/m-karbalaei/fa دکتر مهناز کربلایی صادق نظریه صرف شناختی و کاربست آن در زبان فارسی، ویژگی ها و محدودیت ها https://lah.sbu.ac.ir/~s_abdolkarimi/home تنوع رویکردهای شناختی در تبیین چند معنایی سپیده عبدالکریمی https://lah.sbu.ac.ir/~f_bahrami/courses اضداد در مفهوم سازی زمان واژه ها دکتر فاطمه بهرامی https://www.modares.ac.ir/pro/academic_staff/golfamar دکتر ارسلان گلفام مدیر گروه زبان شناسی دانشگاه تربیت مدرس ✍ علوم شناختی به مثابه پیشران آینده در همه زیر رشته های خود قابلیت توجه جدی دارد، این رشته‌ها ماهیت شبکه ای دارند و کاملا مرتبط با هم در حال توسعه هستند از این رو موضوعات پنل های دیگر هم از اهمیت زیادی برخوردار است ————- فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
برخی دیگر از پنل های دهمین همایش بین‌المللی علوم شناختی ۲۶ تا ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ✅پنل فرهنگ و شناخت دکتر جواد حاتمی ✅پنل آموزش و پرورش شناختی دکتر مهدی دوایی ✅پنل فضای مجازی و سلامت دیجیتال دکتر جواد حاتمی ✅پنل هوش مصنوعی دکتر پدرام ————- فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
❖ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند! ▫️دوره بازخوانی هرمنوتیک روش شناختی شلایرماخر ▫️با ارائه ی استاد مجتبی رستمی کیا 🔸 هزینه شرکت در دوره ۷۰ هزارتومان 🔸 برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام 💻 https://nsayeh.com/?p=6938 • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
سلام و احترام ظرفیت و زمان محدودی جهت ثبت نام در این دوره باقی مانده است، هرمنوتیک روشی آنهم مبتنی بر آراء شلایر ماخر در حوزه علوم اسلامی تاثیرات شگرفی بر جای گذاشته است؛ آیت الله سید احمد مددی از جمله افرادی است که در ضمن استفاده از این روش، صراحتا در مصاحبه ای میزان کارکرد و اثرگذاری این روش در اجتهاد را مورد گفتگو قرار داده است. از سوی دیگر جمعی از اندیشمندان اسلامی به تبع از ویلهم دیلتای علاقمندند که دانش اصول فقه را به مثابه هرمنوتیک عام در همه علوم اسلامی به کار گیرند. در این دوره تلاش خواهم کرد تا در ضمن بررسی کلیات هرمنوتیک روشی از اثربخشی این روش عام بر روی فهم اجتهادی در تشیع گفتگو کنم. از جمله این محققان می توان به آثار اساتیدی همچون آقایان اعرافی، مختاری، علی صفائی حائری، سید محمد مهدی میرباقری، حمید پارسانیا، علیرضا قائمی نیا، احمد واعظی، علی عابدی شاهرودی و ... اشاره کرد. ————- فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
🤔 سلام علیکم.حقیر آشنایی اجمالی در حد خوندن کتاب‌های تاریخ فلسفه و برخی دوره های آموزشی تاریخ فلسفه دارم. فلسفه اسلامی هم مطالعات شخصی از تاریخ فلسفه و اینها داشتم و به صورت رسمی کتاب بدایه الحکمه رو تا سر احکام ماهیت درس گرفتم. میخواستم بدونم میتونم از دوره هرمنوتیک شما استفاده کنم؟ پیش زمینه ای نمیخواد؟تمرکز روی خود شلایر ماخر هست یا قراره از کانال ماخر هرمنوتیک درس داده بشه؟ Dr rostamikia: سلام و احترام اگر علم اصول فقه خوانده باشید نیاز به پیشینه خاصی ندارید ————- فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
در ذیل نقداستاد گرامی دکتر حسن عبدی نسبت به « علوم شناختی دین» در روزنامه ایران را مشاهده می کنید، بعد از این نقد، دکتر قائمی نیا در پاسخ به مطالب دکتر عبدی، مصاحبه ای با روزنامه ایران برگزار کردند؛ ضمن ارادت به هر دو استاد گرامی که توفیق شاگردی هر دوی ایشان را داشته ام، نقد دکتر عبدی وارد نبوده، اهم انتقادات دکتر قائمی نیا را می توانید در لینک پایانی مشاهده نمایید. ————- فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
در ذیل نقداستاد گرامی دکتر حسن عبدی نسبت به « علوم شناختی دین» در روزنامه ایران را مشاهده می کنید، بعد از این نقد، دکتر قائمی نیا در پاسخ به مطالب دکتر عبدی، مصاحبه ای با روزنامه ایران برگزار کردند؛ ضمن ارادت به هر دو استاد گرامی که توفیق شاگردی هر دوی ایشان را داشته ام، نقد دکتر عبدی وارد نبوده، اهم انتقادات دکتر قائمی نیا را می توانید در لینک پایانی مشاهده نمایید. ✍ دکتر حسن عبدی مدیر گروه فلسفه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی چالش‌های «علوم‌شناختی دین» برای جوامع دینی سایه سکولاریسم بر دیوار علم روزنامه ایران مورخ 20/1/1403 صفحه 11 امروزه بسیاری از شبهات دینی ما ناشی از تحقیقات «علوم‌شناختی دین» است. از این‌رو، شناخت دقیق این علم برای محققان و پژوهشگران ما یک ضرورت است تا بتوانیم از طریق تعمق و مداقه در آن، ابزارهایی برای تقویت باورهای دینی در جامعه فراهم کنیم. 1.«علوم‌شناختی دین» از شاخه‌های علوم‌شناختی (Cognitive Sciences) است و علوم‌شناختی به مجموعه‌ مطالعاتی درباره ذهن گفته می‌شود که نمودهای آگاهی و هوشمندی انسان همچون استدلال، احساس، تفکر، ادراک، حافظه و... را بررسی می‌کند. در واقع این علم، فرایندهایی را مورد مطالعه قرار می‌دهد که به‌صورت ناآگاهانه اما به نحو شناختی تحقق می‌یابد. از این‌رو، علوم‌شناختی به‌دنبال یافتن پاسخی برای این دست از پرسش‌هاست: ذهن چیست؟ چه تفاوتی با مغز دارد؟ فعالیت ذهن چگونه است؟ عادات و رفتار ما در شکل‌دهی به فرایندهای ذهنی چه سهمی دارند؟ و... . اما «علوم‌شناختی دین» به ابعادی از مطالعات ذهن می‌پردازد که به پدیده‌های دینی مربوط می‌شود. 2. علوم‌شناختی مبتنی‌بر علوم‌تجربی است و علوم‌تجربی هم متکی به نگاه فیزیکالیستی به انسان است و این رویکرد فیزیکالیستی از مهم‌ترین خاستگاه‌های الحاد به‌شمار می‌رود. چرا که هر چیزی خارج از ساحت فیزیکال را به‌عنوان نیستی و توهم تشخیص می‌دهد و فقط آنچه را قابل ارزش و اعتنا می‌داند که توسط علم فیزیک امکان بررسی داشته باشد. از همین‌رو است که برخی مباحث علوم‌شناختی دین می‌تواند پیروان ادیان را در باور به معاد دچار تردید کند. تمدن غربی مدت‌هاست که نقش دین در هدایت بشر را نادیده گرفته است. چرا که تمدن غربی با تأکید بر علوم‌تجربی به یافته‌های بسیاری در علوم‌شناختی دست یافته است که بخشی از آنها برای دین و دینداران چالش ایجاد می‌کند. 3. ارتباطات ناگزیر تمدن اسلامی با تمدن غربی می‌تواند زمینه‌‌های ورود نگرش فیزیکال به انسان و چالش‌هایی را که به دنبال دارد به قلمرو تمدن اسلامی فراهم کند. برای اینکه بتوانیم از این چالش گذر کنیم باید با تمدن غربی و آورده‌هایش «مواجهه فعال» داشته باشیم. اگر در تمدن اسلامی رویکرد «مواجهه فعال» اتخاذ نشود، چه‌بسا ابعاد اسلامیت تمدن ما با چالش مواجه شود و راه برای ورود سکولاریسم به فرهنگ و تمدن اسلامی هموار شود. بنابراین برای مواجهه فعال با چالش‌های علوم‌شناختی دین باید نسبت به مواجهه منطقی و معقول با عناصر دین‌زدایی در ساحت علوم تجربی مقابله کنیم. ما می‌توانیم با حفظ دیانت و شریعت به جدیدترین عرصه‌های علمی دنیا مثل «علوم‌شناختی دین» ورود کنیم و نسبت به شبهات برخاسته از یافته‌های علوم‌شناختی دین مواجهه‌ای فعال و منطقی داشته باشیم. ✍ دکتر علیرضا قائمی نیا - در این مصاحبه به ضرورت تأسیس در این حوزه تأکید شده است. - همچنین در این مصاحبه به شاخه‌های مختلف دین‌شناسی اشاره شده و از سوگیری‌های علیه سخن به میان آمده است. متن کامل خبر : https://irannewspaper.ir/8461/11 ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ————- فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
✍ دکتر علیرضا قائمی نیا ▫باید در حوزه علمیه «» تأسیس شود. تأسیس چنین شاخه‌ای از ضرورت‌های عصر ماست. این نوع الهیات وظایف گوناگونی دارد: برخورد علمی-انتقادی با برخی از آرای دانشمندان شناختی، بهره‌گیری از دستاوردهای این علم در تعمیق باورهای دینی و غیره. ▫مهم‌ترین وظیفه «الهیات‌شناختی» نقد فیزیکالیسم رایج در برخی گرایش‌های علوم‌شناختی و تعمیق دیدگاه‌هایی از قبیل نوظهورگرایی و غیره است که در علوم‌شناختی هم طرفداران جدی دارد و با مبانی دین هم همخوان است. «الهیات‌شناختی» را باید یک برنامه پژوهشی دانست که می‌تواند افق‌های جدیدی را برای تحقیقات فلسفی و دینی بگشاید. ▫«علوم‌شناختی» به طور کلی و «علوم‌شناختی دین» را می‌توانیم یک فرصت مهم به شمار آوریم که زمینه طرح دیدگاه‌های جدیدتری را فراهم می‌آورد. نقد دیدگاه‌های فیزیکالیستی هم در این میان می‌تواند به مباحث جدیدی در زمینه دین‌شناسی دامن بزند. برهان‌هایی که در این علوم برخی علیه فیزیکالیسم ارائه داده‌اند (مانند برهان معرفت، برهان زامبی و غیره) بسیار جای تأمل دارد و چه بسا با بازسازی آنها و پاسخ به نقدهای مقابل جریان جدیدی در تفکر دینی راه بیفتد. ▫در واقع، «معرفت دینی» در مواجهه با «علوم‌شناختی دین» می‌تواند قابلیت‌ها و استعدادهای جدیدی را از خود بروز دهد. آینده معرفت دینی در گرو این مواجهه است. همواره در تاریخ، معرفت دینی در ابتدا با چالش‌هایی روبه‌رو شده است، اما در ادامه این چالش به فرصتی برای رشد معرفت دینی تبدیل شده‌اند. علوم‌شناختی هم یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین فرصت‌های معرفت دینی است. ———— فلسفه زبان اسلامی در ایتا
دانش برچسبی ✍ دکتر مجتبی رستمی کیا ▪️نهاد دانش با تجربه، تکرار و روی گشاده به سوی افکار دیگر بارور می شود، یک دانش به صورت کامل زمانی نقد می شود که فهم صحیحی از آن شکل بگیرد و نقد لزوما به معنای طرد نظر مقابل نیست، ممکن است گزینش یا قبول حداقلی از گزینه های یک نقد مطلوب باشد. نقش « مقابل‌خوانی» در ترویج و انتقال «دانش مدرَسی» نیز قابل تردید نیست. ◾️متاسفانه با مواجهه ای طرف هستیم که از بیرون با چند لیبِل ( برچسب) کار را تمام می کند. نرخ شاه عباسی نقدهای امروزه ما را می توان در چند گزاره خلاصه کرد: - سکولاریسم را در پی خواهد داشت. - غربی هست و هژمونی تمدن غرب را در پی خواهد داشت. - مبتنی بر پوزیتویسم است. - الحادی هست. - به جریان فکری x و y مرتبط است. - این مسئله یک کلان شبهه است. - این ها فیزیکال اند. و ... ▪️پیش خودم فکر می کردم که چرا مثلا بزرگان فلسفه ما در برخی شبهات برچسبی عمل نمی کردند؟ مثلا چرا بزرگان کلام و فلسفه از شبهه ابن کمونه بحث می کرده اند، استدلال هایشان را وارسی می کردند و به دقت مغالطات به کار رفته در آن را نشان می دادند؟ ◾️ مثلا فرض بفرمایید مرحوم شهید مطهری در « علل گرایش به مادیگری» از همان ابتدا می گفت ما « گپ پارادایمی» داریم یا مثلاً می گفت مبانی هستی شناسی و معرفت شناسی ما به مادیگرایان نمی خورد و بحث را تمام می کرد. دیگر این همه برکت از کتاب های آقای مطهری، ملاصدرا، ابن سینا، فارابی و ... نصیب ما می شد؟ ▪️فرض بفرمایید در مواجهه با انتقادات غزالی یا فخر رازی نسبت به فلسفه اسلامی، فیلسوفان می گفتند « ولشان کنید این ها اشعری و اخباری مسلک اند»، واقعا دیگر چه می ماند از فلسفه؟ به قول شهید مطهری خدمتی که فخررازی ها به فلسفه کرده اند، فیلسوفان نکرده اند، نقش رقبا در پیشرفت آرای فلسفی را باید جدی گرفت. ▪️رقیب جدی ما در فلسفه و الهیات در آینده نزدیک بی شک علوم شناختی است، از این رو بایستی اجازه توسعه معقول «دانش های شناختی» در ایران را داد. ▪️البته بی شک تحلیل « کلان رَوندهای دانش‌های اسلامی» و حفظ « سنت‌های دانشی» گذشته از سیاست‌های معقولی است که هر نظامواره مستقل علمی به آن اصرار می ورزد، اما به نظر می رسد این سیاست را نه در گسترش دانش رقیب که در نقد دانش رقیب باید به کار بست. ————- فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
📣 بایدها و نبایدهای تحصیل در علوم عقلی اسلامی 💢با تأکید بر جایگاه فلسه اسلامی در جهان ❇️ کارشناس: جناب استاد دکتر مدیر ایرانی هیأت مدیرۀ فدراسیون جهانی انجمن های فلسفه (FIPS) ❇️ دبیر علمی: حجت الاسلام و المسلمین استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم و مسئول مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) 📡 زمان پخش آنلاین: یک شنبه 30/ 02/ 1403 📺 پخش آفلاین: پنج شنبه 03/ 03/ 1403 ✅ پخش آنلاین و آفلاین در کانال کانال مؤسسه پژوهشی امام علی (ع): http://eitaa.com/joinchat/3181904050C32a22f4cab 💠 مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) 🌐 ایتا | کانال پشتیبان | تلگرام | آپارات | اینستاگرام