✍حسین صبوری
🔻باسلام و احترام خدمت دکتر عزیز و با تشکر از نکات ارزشمند شما در یادداشت «یک گفتگوی علمی و جای خالی بحث از فلسفه فعل و واقعیت اجتماعی»
🔻 به نظر می رسد تحلیل افعال اختیاری انسان از جهت مناشی و روش و منطق، اگر چه به عنوان یک فصل متمایز و جدا در اصول فقه مطرح نگردیده است ولی با بررسی برخی از عناوین مرتبط، می توان به پاره ای از شاخصه های آن دست یافت.
🔻مباحثی نیز «فعل و تقریر معصوم»، «اعتباریات و سیستم افعال اختیاری»، «عرف و نحوه تعامل آن با پدیده ها»، «تحلیل تاریخی افعال معصومین و تفسیر آن براساس اقتضائات زمان و مکان»، «ضوابط و شرایط احراز بناء عقلا و موافقیت یا عدم موافقت شارع با آن»، «تحلیل مصداقی بناءات عقلا در موضوعات عقلایی و غیرمخترعه فقهی نظیر مباحث معاملات و قراردادها» از جمله موضوعاتی هستند فقها و اصولیون تا حدودی به شاخصه های تحلیل فعل انسان و بنائات عقلایی پرداخته اند.
🔻بی شک، متن محور بودن کتب مقدس، فاصله زمانی تا عصر معصوم و غلبه دسترسی به متون احادیث نسبت به وقایع تاریخی، غلبه گفتمان فقهی متاثر از احادیث نسبت به گفتمان عقل عملی از منظر فسلفه در اتمسفر گزاره های دینی، غفلت به نگرش های تاریخی به وقایع و عدم رشد نگاه سیره محور به جای نگاه فعل محور، توسعه و رشد گفتمان شهرت محور و اجماع محور در فقه که به دلیل نگاه به عقب و تعصب به پیشنینه های فقهی، مانع از توسعه سایر گفتمان های تحلیلی در برداشت متفاوت از متون می گردد، از جمله اموری هستند که مانع از توسعه و تاثیر فلسفه فعل و منطق تحلیل آن، در زمان بررسی موضوعات و گزاره های دینی می گردد.
___
🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان
👈 در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
✍علی ابراهیم پور
یادداشت دغدغهمند شما را در کانال فلسفه زبان اسلامی خواندم. پرسشی ساده به ذهنم که جهت آموزش خودم میپرسم:
فرمودید: "...اما در دیدگاه فلسفه فعل و حکمت عملی، فتوا دادن خود یک فعل است و منطق افعال انسانی در مورد آن وجود دارد..."
بهنظرمیرسد این تعبیر که زیربنای یادداشت شماست، محل تامل باشد. در واقع جمله صحیح این است که:"فتوا دادن خود یک فعل #هم هست"
در واقع تحویل فتوا به فعل، نوعی مغالطه کنهوجه است. حقیر باورمندم مطالعات معاصر علوم انسانی دچار آسیب یک سری مغالطه است که این تحویلینگری نیز جزئی از آنهاست.
بله؛ فتوا فعل هم هست؛ ولی فقط فعل نیست. خودش انضباطهای ذاتی دارد.
هنر این است که جمع سالمی میان بعد ذاتی و بعد نهادی آن ارائه داد. این را شاید بتوان ماموریت فلسفه زبان اسلامی دانست.
از توجه شما سپاسگزارم. 🥀
_______
🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان
👈 در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
پیشنهاد منابع مطالعاتی.docx
16K
سلام علیکم
بنده طلبه درس خارج هستم، علاقه مندم که در زمینه های مربوط به زبانشناسی مطالعه داشته باشم، این علاقه ام از آنجا ناشی می شود که به نظرم تحصیل سواد دینی هم اکنون از طریق "متون" وحیانی برای ما ممکن است.
غرض از مزاحمت می خواستم ببینم پیشنهاد شما برای شروع چه کتابی است؟
نکته آخر اینکه بنده توانایی خواندن متون به زبان انگلیسی را دارم، و همچنین سالهای متمادی فلسفه تحلیلی از جمله فلسفه زبان خوانده ام.
💠 آنچه در فایل بالا مشاهده می کنید پاسخ بنده به ایشان بوده است، اگر دوستان منابع قابل توجه دیگری را بیفزایند سپاسگزار می شوم، منابع معرفی شده ترکیبی از معناشناسی، فلسفه تحلیلی و قاره ای و مباحث معنا در فلسفه دین و خطابات دینی است
—————————-
🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان
👈 در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
🔶حوزه عمومی public sphere هابرماس و آزادی در فضای اجتماعی
گزارشی کوتاه از سخنرانی دکتر قائمی نیا در نشست آزادی دیجیتال، آزادی معنوی
بر اساس دیدگاه هابرماس حوزه عمومی چهار خصوصیت دارد،
🔻مشارکت
🔻عدم تبعیض
🔻حوزه مستقل
🔻استفاده از ابزار منطقی و تحلیلی در تفاهم
حوزه عمومی با ویژگی هایی که هابرماس گفت در عرصه تحقق عینی موجودینی نیافت.
به نظر برخی در فضای مجازی cyber این اتفاق افتاده است؛ اما خب این یک حرف ایده آل است چرا که آزادی دیجیتال ابعاد بسیار پیچیده ای دارد، از سوی دیگر بنابر اصطلاح شهید مطهری، رشد تکثر گونه در فضای مجازی چندان با آزادی معنوی سازگار نیست، از سوی دیگر فضای مجازی بسیار تبلیغات زده است و چندان آزادی در آن وجود ندارد، این را می توان به واسطه زبان تصویری و زبان های نشانه شناسی ( تصویری) یافت. و به نوعی فضای مجازی دارد به تمامیت خواهی می رسد؛ توده ها بیشتر با تخیل و وهم شان عمل می کنند و توان سنجش حرف دیگران را ندارند.
✍️ امتداد مباحث زبان و نشانه شناسی از فلسفه قاره ای به عرصه اجتماع و فضای مجازی در نوع تحلیل هابرماس دیده می شود؛ این جنس تطبیق ها و امتداد بخشی ها در حوزه فضای مجازی مبتنی بر #ساخت_واقعیت_اجتماعی یکی از موارد بسیار لازمی است که باید در دستور کار #فلسفه_زبان_اسلامی قرار گیرد.
ماهیت سپهر عمومی، عرف؛ عقلا و میزان خطاپذیری و ارتباط آن با انگاره های زبان استاندارد از جمله نکاتی است که می تواند دستخوش تحولات جدی در زبان شناسی اسلامی شود
👈 امیدوارم هر چه سریعتر کتاب " #الهیات_سایبر" دکتر قائمی نیا به زیور چاپ آراسته شود و جامعه علمی از آن بهره گیرند.
——————-
🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان
👈 در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
The structural transformation of the public sphere_ an inquiry into a category of bourgeois society ( PDFDrive ).pdf
19.65M
متن اصلی کتاب: تحول ساختاری حوزه عمومی
درآمدی بر طبقات جامعه بورژوازی
اثر یورگن هابرماس
🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان
#هابرماس
————
👈 در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
💠به فضل الهی و به مناسبت عید مبعث، سایت خبری، تحلیلی " فلسفه زبان اسلامی" جهت انعکاس اخبار، رویدادها و نظریات فرهیختگان فلسفه زبان و معناشناسی با رویکرد حوزوی و اسلامی در حال طراحی است؛ خواهشمندم از همه سروران ارجمند، نظرات خود را در مورد قسمت های مختلف سایت مطرح نمایند.
🔶 " فلسفه زبان اسلامی" مرجع مباحث فلسه زبان و زبان شناسی در حوزه های علمیه و علوم اسلامی
————
👈 در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
#کرسی_مجازی
🔺 توسط گروه منطق فهم دین پژوهشگاه برگزار می شود:
✅ کرسی علمی- ترویجی "نظریه فهم شبکه ای متن ( با تاکید بر گزارههای توصیفی)"
🎙 با حضور:
عبدالحمید واسطی
عبدالهادی مسعودی
رمضان علی تبار
محمدعلی سوادی
📅 سه شنبه 26 اسفند ماه 99 / ساعت 19:00
📡 تحت نرم افزار اسکایپ و ارتباط از طریق :
👇👇👇👇👇👇
🌐 join.skype.com/jiH7ab0F0Ybu
📱هماهنگی و دریافت اطلاعات بیشتر : 02537603571 داخلی 115 (آقای عزیزی)
┄┅═══••✾••═══┅
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
☝️☝️☝️☝️☝️
✍ مقالاتی که استاد واسطی امشب جهت توضیح نظریه معنای شبکه ای توصیه کردند مطالعه شود
_________
🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان
#واسطی
————
👈 در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
1_913102856.mp3
9.4M
#واسطی
#زبان_شناسی_سیستمی
✅ کرسی علمی ترویجی "نظریه فهم شبکه ای متن ( با تاکید بر گزارههای توصیفی)"
🎙 ارائه دهنده:
حجت الاسلام والمسلمین عبدالحمید واسطی
📅 سه شنبه 26 اسفند ماه 99
___🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان
#واسطی_____
👈 در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
با سلام و شب بخیر.فایلهای تدریس دکتر عبدالهی درباره ویتگنشتاین را ادامه ندادید و فقط یک فایل گذاشتید...چگونه میشود این فایلهای صوتی را دریافت کرد؟ممنون
🔻نظر به درخواست سروران ارجمند، فایل های #ویتگنشتاین دکتر عبداللهی در تعطیلات نوروزی تقدیم خواهد شد.
———🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان
#عبداللهی
————
👈 در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
5ff4152b6d4b38c21f6b60e5_-152759952913530309.mp3
9.98M
#ویتگنشتاین_متقدم
جلسه اول
حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد علی عبداللهی
🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان
#عبداللهی
————
👈 در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
5ff4152b6d4b38c21f6b60e5_-4974531864922186483.mp3
11.35M
#ویتگنشتاین_متقدم
جلسه دوم
حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد علی عبداللهی
🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان
#عبداللهی
————
👈 در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
#صور_حیات
#نشانه_شناسی_نوروز
#ویتگنشتاین
🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان
————
👈 در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
Follow me on Instagram! Username: kiamojtabaphd
https://www.instagram.com/kiamojtabaphd?r=nametag
✅دغدغه ام در این صفحه به #عمومی_سازی مباحث فلسفی اختصاص یافته است
🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان
————
👈 در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
5ff4152b6d4b38c21f6b60e5_-7772724150786932937.mp3
10.59M
#ویتگنشتاین_متقدم
جلسه سوم
حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد علی عبداللهی
🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان
#عبداللهی
————
👈 در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
5ff4152b6d4b38c21f6b60e5_-1020448192508415940.mp3
9.15M
#ویتگنشتاین_متقدم
جلسه چهارم
حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد علی عبداللهی
🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان
#عبداللهی
————
👈 در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
#امتداد_حکمت
ساخت واقعیت اجتماعی و امتداد حکمت به عرصه زندگی، از دلمشغولیهای فیلسوفان زبان متعارف بوده است، اساساً فلسفه باید در جریان زندگی انسان معنا پیدا کند
ساخت تکنیک نیز از دل #فلسفه_فعل دارای ظرافت های بی شماری است که تحلیل رفتار #کنشگران مختلف عرصه علم (به معنای دیسیپلین) باید مورد توجه قرار گیرد
🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان
————
👈 در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd