5ff4152b6d4b38c21f6b60e5_-9198643660393151587.mp3
9.33M
#ویتگنشتاین_متقدم
جلسه ششم
حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد علی عبداللهی
🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان
#عبداللهی
————
👈 در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
5ff4152b6d4b38c21f6b60e5_5824183336821207270.mp3
9.32M
#ویتگنشتاین_متقدم
جلسه هفتم
حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد علی عبداللهی
🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان
#عبداللهی
————
👈 در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
مهلت ارسال چکیده مقالات به دبیرخانه کنگره تا ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ و اصل مقالات تا ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ است. همچنین زمان برگزاری کنگره، آبان ۱۴۰۰ خواهد بود.
👇 علاقهمندان میتوانند آثار خود را به نشانی الکترونیکی nezamsazi@quran.ac.ir ارسال کنند.
✍ جای خالی مقالاتی با موضوعات فلسفه زبان، معناشناسی و نشانه شناسی در همایش هایی نظیر این همایش احساس می شود.
چنانچه سروران ارجمندی مایل به کار گروهی جهت به ثمر رساندن مقالاتی در این زمینه باشند، می توان به نوعی مشاوره و نگارش اشتراکی را در دستور کار قرار داد
_____
🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان
————
👈 در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
🔹سرفصلها و زیرموضوعات همایش در وبسایت بنیاد حکمت اسلامی صدرا به نشانی www.mullasadra.org در دسترس عموم قرار دارد.
✅مهلت ارسال چکیده 15 فروردین 1400
✍فلسفه مرحوم ملاصدرا در زمینه تعامل میان جهان و انسان، بسیار غنی است و پر از استعاره های مفهومی، پر از استدلال هایی به شیوه انسجام گروی، مملو از ملاحظات زبان شناختی و نشانه شناختی، منطق و روش شناسی ملاصدرا بسیار به منطق های چندفازی و عقلایی نزدیک شده است، امتداد این نوع نگرش به مسائل جدید طبیعت و زیست محیطی انسان می تواند امتداد بخش حکمت متعالیه باشد
_____
🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان
————
👈 در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
5ff4152b6d4b38c21f6b60e5_1661640208012766338.mp3
8.7M
#ویتگنشتاین_متقدم
جلسه هشتم
حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد علی عبداللهی
🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان
#عبداللهی
————
👈 در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
5ff4152b6d4b38c21f6b60e5_7480795037295764874.mp3
9.14M
#ویتگنشتاین_متقدم
جلسه نهم
حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد علی عبداللهی
🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان
#عبداللهی
————
👈 در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
5ff4152b6d4b38c21f6b60e5_-1133095307515228391.mp3
9.79M
#ویتگنشتاین_متقدم
جلسه دهم
حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد علی عبداللهی
🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان
#عبداللهی
————
👈 در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
5ff4152b6d4b38c21f6b60e5_8244623945541456778.mp3
11.31M
#ویتگنشتاین_متقدم
جلسه یازدهم
حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد علی عبداللهی
🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان
#عبداللهی
————
👈 در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
نظر جنابعالی در خصوص متن ذیل چیست؟
با این توصیفات فلسفه تحلیلی و مرکز آن که فلسفه زبان است چه جایگاهی در سنت فلسفی اسلامی پیدا میکند؟ البته قبول که برخی مباحثش به کار اصول می اید
آموزش فلسفه صص ۲۶۴-۲۶۵
"هشداري دربارهٔ الفاظ"
دانستيم که ابزار اصلي انديشيدن و استدلال کردن، مفاهيم و معقولات است، ولي نقل و انتقال انديشهها و تفهيم و تفهم، همواره بهوسيله الفاظ صورت ميگيرد و همانگونه که مفاهيم نقش مرآت و آينه را براي امور خارجي ايفا ميکنند، الفاظ نيز همين نقش را نسبت به مفاهيم بازي ميکنند و ميان الفاظ و مفاهيم آنچنان رابطه مستحکمي به وجود ميآيد که غالباً هنگام فکر کردن، الفاظ حاکي از مفاهيم به ذهن ميآيد و بر اين اساس، الفاظ را «وجود لفظي» اشياء ناميدهاند، چنانکه مفاهيم را «وجود ذهني» آنها تلقي کردهاند و بعضي چندان مبالغه کردهاند که اساساً فکر کردن را سخن گفتن ذهني دانستهاند، و طرفداران مکتب «تحليل زباني» و «لينگويستيک» پنداشتهاند که مفاهيم فلسفي، واقعيتي وراي الفاظ ندارند و بازگشت بحثهاي فلسفي، به شاخهاي از مباحث زبانشناختي است؛ پنداري که بيمايگي آن تا حدودي در مبحث شناختشناسي آشکار شده است.
رابطه لفظ و معنا گاهي چنين توهمي را پديد ميآورد که صفات الفاظ به مفاهيم هم سرايت ميکند و مثلاً وحدت لفظ و اشتراک لفظي از نوعي وحدت معنا و مفهوم حکايت ميکند، چنانکه برعکس گاهي مشترک معنوي از قبيل مشترک لفظي پنداشته ميشود، يا اينکه کليد حل مشکلات فلسفي از تبيين شئون الفاظ و حقيقت و مجاز و استعاره و مانند آنها جستوجو ميگردد، يا اينکه مفاهيمي که در لفظ و اصطلاح واحدي شريک هستند، در اثر قرابت بهجاي يکديگر گرفته ميشوند و مغالطهاي از باب اشتراک لفظي رخ ميدهد، چنانکه در درس چهارم اشاره شد. ازاينرو بايد دقت کرد که مسائل لفظي با مسائل معنوي درنياميزند و همچنين احکام الفاظ به معاني سرايت داده نشود و نيز در هر مبحثي معناي مورد نظر کاملاً مشخص شود تا مغالطهاي از جهت اشتراک در لفظ پيش نيايد.
———————————
🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان
————
👈 در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
با سلام و احترام و تشکر از سؤال بسیار مهمتون
👈سعی می کنم پاسخ خود را در دو سرفصل کلی سامان دهم:
1️⃣چیستی فلسفه تحلیلی زبان
🔻سنت فلسفه تحلیلی معاصر پس از چرخش زبانی ایجاد شده است
🔻فهم این فلسفه منوط به فهم چرخش زبانی است.
🔻در چرخش زبانی فیلسوفان تحلیلی جهت نقد عقیده کانت – مبنی بر مسدود بودن راه شناخت واقعیت ( نومن) ـ به چند انگاره رسیدند که برخی از مهمترین انگاره ها را در ذیل لیست می کنم:
🔹واقعیت به دو گونه تصویر می شود: واقعیت فیزیکی ( طبیعی) و واقعیت نهادی
🔹واقعیت فیزیکی به حیث هستی شناختی مستقل از شناخت انسان وجود دارد اما به عنوان شاکله و صورت شناخت لحاظ می شود. ( از این رو فلسفه تحلیلی قائل به رئالیسم است)
🔹در حوزه شناخت و بر اساس چرخش زبانی، به جای اینکه ذهن واسطه ارتباط میان فاعل شناسا و واقعیت باشد، این زبان است که به طور مستقیم با واقعیت مرتبط می شود.
🔹زبان در اندیشه فیلسوفان تحلیلی، صرف الفاظ نیست بلکه زبان مجموعه ای از عادات، رفتار، قواعد و سبک ها و صورت های مختلف زندگی است. لذا فروکاستن فلسفه تحلیلی زبان به فلسفه الفاظ نوعی مغالطه و عدم اطلاع از کارکردهای « لینگویستیک» محسوب می شود. ترجمان زبان در این نوع فلسفه بحث از " واقعیات نهادی" است.
🔹در واقعیت نهادی، به حیث های التفاتی دیگر همچون احساسات، عواطف، حیث التفاتی جمعی و ... توجه می شود. ( یعنی به عناصر دیگر در فلسفه فعل)
👈در این کوتاه سعی کردم دیدگاه متفکر نامبرده در مورد لینگویستیک را نقد کنم، فلسفه زبان هم رئالیسم را قبول دارد، هم قائل به تطابق در نظریات صدق است و هم ورای الفاظ واقعیتی قائل است و هم برای رسیدن به این واقعیت تعین قائل است.
2️⃣اما در مورد جایگاه این مباحث در سنت فلسفه اسلامی
نگارنده معتقد است :
🔻اولا: باید منظور از سنت اسلامی فهم شود، آیا سنت فلسفه اسلامی منحصر در آراء وجودی ملاصدرا و قرائت خاص مرحوم علامه طباطبایی و شاگردان ایشان است؟ مثلا اگر کسی به دنبال حکمت عملی فارابی و یا مباحث تجربی ابن سینا باشد جزء سنت فلسفه اسلامی تلقی نمی شود؟
🔻ثانیا: علیرغم انتقاد فوق، معتقدم که بحث از فلسفه فعل و عمل حتی در حکمت عملی در سنت فلسفه اسلامی، شناختاری بوده و به دیگر حیث های التفاتی پرداخته نشده است، از این رو می توان در یک روش تطبیقی از توجه لازم فیلسوفان تحلیلی به حیث های التفاتی استفاده کرد.
🔻ثالثا: سنت هایی همانند علم اصول و فقه، که به نوعی استظهار متنی و کشف معنا دغدغه اصلی شان بوده است، می توانند به عنوان یک فلسفه مضاف تحت عنوان فلسفه زبان در ذیل فلسفه اسلامی قرار گیرند .
🔻رابعا: پیشنهاد دادیم سابقا، که بسیار مغتنم خواهد بود دانش ترکیبی میان فلسفه تحلیلی و سنت اسلامی با عنوان " فلسفه زبان اسلامی" پا به عرصه نظم علمی نهد.
——————————
🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان
————
👈 در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
🔔فراخوان همایش ملی قرآن و ترجمه
🔻برگزار کنندگان: دانشگاه قم و دانشکده اصول الدین قم با مشارکت مراکز علمی
📆مهلت ارسال مقاله: ۴ تیرماه ۱۴۰۰
سایت همایش: ierf.ir
پست الکترونیکی دریافت آثار: Adab.Quran99@gmail.com
___
🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان
————
👈 در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
5ff4152b6d4b38c21f6b60e5_-3395017178672719592.mp3
11.46M
#ویتگنشتاین_متقدم
جلسه دوازدهم
حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد علی عبداللهی
🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان
#عبداللهی
————
👈 در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd