eitaa logo
فلسفه زبان اسلامی
1.2هزار دنبال‌کننده
623 عکس
53 ویدیو
162 فایل
#فلسفه_زبان_متعارف #فلسفه_زبان_اسلامی #نظریه_فعل #Islamic_philosophy ارتباط با ادمین @projectsystem مجتبی رستمی کیا، دکتری مبانی نظری اسلام
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
161029_001[1].mp3
16.88M
درس 👤 دکتر مجتبی رستمی کیا 📅 تاریخ: 1401/10/18 جلسه اول قطب فلسفه دین پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در این فایل می شنوید: 🔸 مقدماتی کلی در مورد هدف نگارش کتاب نوآوری های ویژه در الهیات سایبر ———— 👈 در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
161031_001[1].mp3
11.82M
درس 👤 دکتر مجتبی رستمی کیا 📅 تاریخ: 1401/10/20 جلسه هشتم مدرسه مصباح الهدی در این فایل می شنوید: 🔸 روش صورتبندی مقاله ———— 👈 در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنرانی دکتر قائمی‌نیا در نشست متاورس و مدرسه با عنوان «مبانی فلسفی الهیاتی متاورس» @hekmatebalge ———— 👈 "فلسفه زبان اسلامی"در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
cybertheology2.mp3
12.69M
درس 👤 دکتر مجتبی رستمی کیا 📅 تاریخ: 1401/11/02 جلسه دوم قطب فلسفه دین پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در این فایل می شنوید: 🔸 سایبر چیست؟ تفاوت میان وب 1، وب 2 و وب3 ———— 👈 در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
161121_001[1].mp3
11.1M
درس 👤 دکتر مجتبی رستمی کیا 📅 تاریخ: 1401/11/11 جلسه نهم مدرسه مصباح الهدی در این فایل می شنوید: 🔸 روش استقرایی/ روش قیاسی/ روش تمثیلی ———— 👈 در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
📌یک کم دقتی رایج ✍مجتبی رستمی‌کیا امروزه به طور سنتی و در بیان بسیاری از حوزویان، بحث از معنا هرمنوتیک نامیده می شود. این اطلاق شاید به لحاظ لغوی اشتباه نباشد اما به جهت استعمال واژه " هرمنوتیک" یک رویکرد از میان دیدگاه مختلف در مورد معنا محسوب می شود؛ در یک نگاه کلان مطالعه معنا در دو حوزه سامان می یابد: 1. حوزه معناشناسی ( این نگاه حداقل خود به چهار دیدگاه خردتر تقسیم می شود) 1⃣معناشناسی ساختارگرا ( سوسور) 2⃣معناشناسی زایشی ( نوآم چامسکی) 3⃣معناشناسی نقش گرا ( مایکل هلیدی و همسرش رقیه حسن) 4⃣معناشناسی شناختی ( لیکاف) 2. حوزه فلسفه معنا 2.1. فلسفه تحلیلی زبان ◽فلسفه تحلیلی زبان استاندارد ( پوزیتویسم منطقی= فرگه، راسل، ویت متقدم) ◽فلسفه تحلیلی زبان متعارف ( ویت متاخر و سرل) 2.2. فلسفه قاره ای زبان (هرمنوتیک) ▫هرمنوتیک کلاسیک ( گلادنیوس) ▫هرمنوتیک رمانتیک ( شلایر ماخر) ▫هرمنوتیک فلسفی ( هایدگر، گادامر) 💠عمده کسانی که در ایران در حال حاضر در حوزه معنا مشغولند تحت تاثیر فلسفه قاره ای هستند، شاید این مسئله هم مزید بر علت شده که به کل حوزه مطالعات معنا، اطلاق هرمنوتیک شود. ____ 🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان ———— 👈 در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
جدول تاثیرات متقاطع جریان های فلسفی و معناشناسانه در مطالعات معنا ✍ مجتبی رستمی‌کیا نتایج تحلیل جدول: - فلسفه های تحلیلی زبان استاندارد به معناشناسی هایی که مبتنی بر نگاه ذاتی یا طبیعی به معنا هستند توسعه داده است. - فلسفه تحلیلی زبان متعارف به دلیل به رسمیت شناختن بازی های زبانی نسبت یکسانی با معناشناسی ها برقرار کرده است. - هرمنوتیک کلاسیک ساخت گرایی در معنا را توسعه بخشیده است. - هرمنوتیک رمانتیک به لحاظ مسائل به معناشناسی شناختی گرایش بیشتری دارد. - هرمنوتیک فلسفی بیشترین همگرایی با معناشناسی شناختی را داراست. ____ 🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان ———— 👈 در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
💠خوش آمد گویی به زبان شناسان ✍️جان سرل 🔺تا همین اواخر تعیین مرز ، هر چند مبهم ، بین زبان شناسی و فلسفه زبان امکان پذیر به نظر می رسید: زبان شناسی با واقعیت های تجربی زبان های طبیعی انسان سروکار دارد. فلسفه زبان با حقایقی مفهومی سروکار دارد که زیربنای هر زبان یا سیستم ارتباطی احتمالی است. با توجه به این تمایز ، به نظر می رسید که مطالعه افعال گفتاری کاملاً در فلسفه زبان است و تا چند سال گذشته بیشتر تحقیقات درباره اعمال گفتاری توسط فیلسوفان انجام می شده است و نه توسط زبان شناسان ، همه اینها تغییر کرده است. 🔺در دوره کنونی، زبان شناسان به سادگی به قلمرو وسیعی نقل مکان کرده اند که قبلاً فقط فیلسوفان در آن کار می کردند و نوشته های فلاسفه ای مانند آستین ، گریس و دیگران اکنون به ابزار کار زبان شناس معاصر تبدیل شده است. 💢فیلسوف زبان فقط می تواند از این پیشرفت استقبال کند و به آنها خوش آمد بگوید ، چرا که زبان شناس واقعیات زبانهای طبیعی انسان را همراه با تکنیک های تجزیه و تحلیل نحوی که حداقل در گذشته ، در نوشته های کاملاً فلسفی در مورد زبان وجود نداشته است، تحقق می بخشد. همکاری بین زبان شناسان و فیلسوفان به ویژه در مطالعه سوالات ذیل دارای اهمیت است: ❗️ساختار و عملکرد (فعل) چگونه با هم تعامل دارند؟ ❗️ چه ارتباطی بین افعال گفتاری و اشکال نحوی آنها در زبان طبیعی وجود دارد؟ EXPRESSION AND MEANING, p 162 ———————————- کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای تعاملی به سوی تأملات شما در باب زبان 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
22.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 اولین ربات انسان‌نمای مبتنی بر هوش مصنوعی ساخت عربستان معرفی شد 🔹 عربستان سعودی از اولین ربات خود که مبتنی بر هوش مصنوعی ساخته شده است و می‌تواند با زبان عربی صحبت کند، رونمایی کرد. این ربات در رویداد فناوری LEAP23 به نمایش گذاشته شد تا با انسان‌ها تعامل داشته باشد. 🔹این نمایشگاه میزبان رباتی به‌ نام «ساره» بود که دوربین دارد و با کمک هوش مصنوعی می‌تواند حضور افراد را در مقابل خود تشخیص دهد. این ربات پس از تشخیص انسان‌ها و شنیدن فرمان «سلام ساره» قادر است با افراد وارد گفت‌وگو شود. 🔹ربات جدید عربستان می‌تواند گویش‌های مختلف عربی در این کشور را تشخیص دهد و با تحلیل جملات، محتوای آن‌ها را بفهمد. به‌ همین خاطر، او به هر سؤال به‌شکل متفاوتی پاسخ می دهد ———— 👈 "فلسفه زبان اسلامی"در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
پوزیتویسم منطقی و تأثیر آراء و یتگنشتاین متقدم.pdf
540K
د.آ: با سلام و ارادت. واژه "منطقی" در ترکیب "پوزیتویسم منطقی" به چه معناست؟ ✍در پاسخ به سوال ایشان فایل پیوست رو تقدیم کردم ———— 👈 "فلسفه زبان اسلامی"در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
از انئاد تا اثولوجیا ✍ مجتبی رستمي کیا 🔰اثولوجیا ترجمه آزاد کندی و تیمش از انئاد ( تاسوعات) پلوتینوس ( معروف به فلوطین) است؛ مسلمانان به اشتباه تصور می کردند این کتاب از آن ارسطو است. ساخت فلسفه اسلامی فلوطینی است و در جای جای این فلسفه ( چه در مشاء، چه در اشراق و چه در متعالیه) رگه هایی از این اثر دیده می شود. در این زمینه چند نکته قابل ذکر است: 1⃣ مقابله ترجمه های مختلف این اثر نشان می دهد که در اخذ واژه ها توسط کندی و تیمش دقت لازم اعمال نشده است و اشتباهات عدیده ای به چشم می خورد. از این رو دقت های بی شمار در الفاظ برگردان شده از این فلسفه و تأکید بی شمار بر آنها در فلسفه اسلامی جای تامل دارد ( واژگانی مثل جوهر، عرض، نفس، عقل، بدن و ...) 2⃣مبنای فلسفه یونانی و غربی است لذا امتداد آن فلسفه در غرب هم باید محل تأمل باشد و این گونه برداشت نشود که فلسفه اسلامی در مقابل فلسفه غربی قرار گرفته است، و از این رو نوعی تقابل میان این فلسفه و فلسفه غرب برقرار شود. استراتژی های رقابتی و سنت گرایی در پژوهش های فلسفی باعث خواهد شد که نکات دقیق و ظریف دو فلسفه مورد غفلت قرار گیرد. 3⃣با توجه به دو نکته پیش گفته، مطالعه تطبیقی به عنوان نرم پژوهشی در علوم اسلامی صحیح نیست، زیرا نیاز به نوعی فیلولوژی ـ به قول هایدگر ـ و کنکاش از تبار واژه ها و امتداد آن در فلسفه اسلامی هستیم. 4⃣با توجه به اهمیت دوران طلایی نهضت ترجمه در ساخت فلسفه اسلامی، باید از سیاستگذار فلسفه و برنامه ریز آموزشی این رشته در حوزه و دانشگاه سوال کرد چرا این دوره را با دقت لازم و تطبیق متون و نکات اصلاحی در امتداد آن بازخوانی نمی کنیم؟ پسندیده نیست دکتری یا سطح 4 فلسفه اسلامی بی اطلاع از این اتفاقات باشد. 5⃣مطالعه جریان های فلسفه اسلامی و نحوه خوانش آنها از این ترجمه های ناقص، این حقیقت را آشکار می کند که ملتزم شدن به ساختارهای صلب این فلسفه که اساس ساختار آن به سنت یونانی ـ نه اسلامی ـ بر می گردد از منطق خاصی بهره نمی برد. ———— 👈 "فلسفه زبان اسلامی"در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd