#گفتگو
🔰 مرز دانش را بشکنیم نه در و شیشه دانشگاه را!
دکتر مجتبی رستمیکیا، کارشناس عرصه نخبهپژوهی و مسئول دفتر حمایت از جامعه نخبگانی مرکز خدمات حوزههای علمیه
▪️اگر نخبه حقیقی اعتراضی کند و آن اعتراض شکل بگیرد، کل بشریت از آن سود میبرد. جنس اعتراض نخبه جوری نیست که وقتی اعتراض میکند، شیشه مغازه مردم را پایین بیاورد یا درب دانشگاه را بشکند. ما اگر قرار باشد چیزی را بشکنیم، آن مرز دانش و ساختار است. این مطالب در نگاه نخبه حقیقی بسیار ارزشمند است و نخبه حقیقی اگر قرار به شکاندن را داشته باشد، آبادی دو محله را در دستور کار خود قرار میدهد؛ بنابر این در مورد تمام این موارد میتوان ساعتها گفتوگو کرد.
▪️مدارس سمپاد ما نیز کاملاً آمریکاییمحور است و در همین چندسال اخیر، علوم انسانی را داخل در علوم حساب نمیکردند؛ چون نگاه، نگاهی ابزاری است و در اندیشهشان این حاکم بود که نخبگان دارای یک هوشهای خاص و ریاضی هستند و به همین دلیل مابقی استعدادهای برتر نادیده گرفته میشوند.
💢متن کامل گفتوگو در فکرت
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
161024_001[1].mp3
11.26M
درس #روش_مقاله_نویسی
👤 دکتر مجتبی رستمی کیا
📅 تاریخ: 1401/10/13
جلسه هفتم
مدرسه مصباح الهدی
در این فایل می شنوید :
🔸 تکنیک رصد وضعیت موجود
————
👈 در ایتا
🆔@projectsystem
🌐
جهت حضور با ایدی هماهنگی کنید
درس #الهیات_سایبر
👤 دکتر مجتبی رستمی کیا
📅
————
👈 در ایتا
🆔@projectsystem
🌐
161029_001[1].mp3
16.88M
درس #الهیات_سایبر
👤 دکتر مجتبی رستمی کیا
📅 تاریخ: 1401/10/18
جلسه اول
قطب فلسفه دین پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
در این فایل می شنوید:
🔸 مقدماتی کلی در مورد هدف نگارش کتاب
نوآوری های ویژه در الهیات سایبر
————
👈 در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
161031_001[1].mp3
11.82M
درس #روش_مقاله_نویسی
👤 دکتر مجتبی رستمی کیا
📅 تاریخ: 1401/10/20
جلسه هشتم
مدرسه مصباح الهدی
در این فایل می شنوید:
🔸 روش صورتبندی مقاله
————
👈 در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنرانی دکتر قائمینیا در نشست متاورس و مدرسه با عنوان «مبانی فلسفی الهیاتی متاورس»
@hekmatebalge
————
👈 "فلسفه زبان اسلامی"در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
cybertheology2.mp3
12.69M
درس #الهیات_سایبر
👤 دکتر مجتبی رستمی کیا
📅 تاریخ: 1401/11/02
جلسه دوم
قطب فلسفه دین پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
در این فایل می شنوید:
🔸 سایبر چیست؟ تفاوت میان وب 1، وب 2 و وب3
————
👈 در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
161121_001[1].mp3
11.1M
درس #روش_مقاله_نویسی
👤 دکتر مجتبی رستمی کیا
📅 تاریخ: 1401/11/11
جلسه نهم
مدرسه مصباح الهدی
در این فایل می شنوید:
🔸 روش استقرایی/ روش قیاسی/ روش تمثیلی
————
👈 در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
📌یک کم دقتی رایج
✍مجتبی رستمیکیا
امروزه به طور سنتی و در بیان بسیاری از حوزویان، بحث از معنا هرمنوتیک نامیده می شود. این اطلاق شاید به لحاظ لغوی اشتباه نباشد اما به جهت استعمال واژه " هرمنوتیک" یک رویکرد از میان دیدگاه مختلف در مورد معنا محسوب می شود؛
در یک نگاه کلان مطالعه معنا در دو حوزه سامان می یابد:
1. حوزه معناشناسی ( این نگاه حداقل خود به چهار دیدگاه خردتر تقسیم می شود)
1⃣معناشناسی ساختارگرا ( سوسور)
2⃣معناشناسی زایشی ( نوآم چامسکی)
3⃣معناشناسی نقش گرا ( مایکل هلیدی و همسرش رقیه حسن)
4⃣معناشناسی شناختی ( لیکاف)
2. حوزه فلسفه معنا
2.1. فلسفه تحلیلی زبان
◽فلسفه تحلیلی زبان استاندارد ( پوزیتویسم منطقی= فرگه، راسل، ویت متقدم)
◽فلسفه تحلیلی زبان متعارف ( ویت متاخر و سرل)
2.2. فلسفه قاره ای زبان (هرمنوتیک)
▫هرمنوتیک کلاسیک ( گلادنیوس)
▫هرمنوتیک رمانتیک ( شلایر ماخر)
▫هرمنوتیک فلسفی ( هایدگر، گادامر)
💠عمده کسانی که در ایران در حال حاضر در حوزه معنا مشغولند تحت تاثیر فلسفه قاره ای هستند، شاید این مسئله هم مزید بر علت شده که به کل حوزه مطالعات معنا، اطلاق هرمنوتیک شود.
#هرمنوتیک
____
🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان
————
👈 در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
جدول تاثیرات متقاطع جریان های فلسفی و معناشناسانه در مطالعات معنا
✍ مجتبی رستمیکیا
نتایج تحلیل جدول:
- فلسفه های تحلیلی زبان استاندارد به معناشناسی هایی که مبتنی بر نگاه ذاتی یا طبیعی به معنا هستند توسعه داده است.
- فلسفه تحلیلی زبان متعارف به دلیل به رسمیت شناختن بازی های زبانی نسبت یکسانی با معناشناسی ها برقرار کرده است.
- هرمنوتیک کلاسیک ساخت گرایی در معنا را توسعه بخشیده است.
- هرمنوتیک رمانتیک به لحاظ مسائل به معناشناسی شناختی گرایش بیشتری دارد.
- هرمنوتیک فلسفی بیشترین همگرایی با معناشناسی شناختی را داراست.
____
🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان
————
👈 در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
💠خوش آمد گویی به زبان شناسان
✍️جان سرل
🔺تا همین اواخر تعیین مرز ، هر چند مبهم ، بین زبان شناسی و فلسفه زبان امکان پذیر به نظر می رسید: زبان شناسی با واقعیت های تجربی زبان های طبیعی انسان سروکار دارد. فلسفه زبان با حقایقی مفهومی سروکار دارد که زیربنای هر زبان یا سیستم ارتباطی احتمالی است. با توجه به این تمایز ، به نظر می رسید که مطالعه افعال گفتاری کاملاً در فلسفه زبان است و تا چند سال گذشته بیشتر تحقیقات درباره اعمال گفتاری توسط فیلسوفان انجام می شده است و نه توسط زبان شناسان ، همه اینها تغییر کرده است.
🔺در دوره کنونی، زبان شناسان به سادگی به قلمرو وسیعی نقل مکان کرده اند که قبلاً فقط فیلسوفان در آن کار می کردند و نوشته های فلاسفه ای مانند آستین ، گریس و دیگران اکنون به ابزار کار زبان شناس معاصر تبدیل شده است.
💢فیلسوف زبان فقط می تواند از این پیشرفت استقبال کند و به آنها خوش آمد بگوید ، چرا که زبان شناس واقعیات زبانهای طبیعی انسان را همراه با تکنیک های تجزیه و تحلیل نحوی که حداقل در گذشته ، در نوشته های کاملاً فلسفی در مورد زبان وجود نداشته است، تحقق می بخشد. همکاری بین زبان شناسان و فیلسوفان به ویژه در مطالعه سوالات ذیل دارای اهمیت است:
❗️ساختار و عملکرد (فعل) چگونه با هم تعامل دارند؟
❗️ چه ارتباطی بین افعال گفتاری و اشکال نحوی آنها در زبان طبیعی وجود دارد؟
EXPRESSION AND MEANING, p 162
———————————-
کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای تعاملی به سوی تأملات شما در باب زبان
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اولین ربات انساننمای مبتنی بر هوش مصنوعی ساخت عربستان معرفی شد
🔹 عربستان سعودی از اولین ربات خود که مبتنی بر هوش مصنوعی ساخته شده است و میتواند با زبان عربی صحبت کند، رونمایی کرد. این ربات در رویداد فناوری LEAP23 به نمایش گذاشته شد تا با انسانها تعامل داشته باشد.
🔹این نمایشگاه میزبان رباتی به نام «ساره» بود که دوربین دارد و با کمک هوش مصنوعی میتواند حضور افراد را در مقابل خود تشخیص دهد. این ربات پس از تشخیص انسانها و شنیدن فرمان «سلام ساره» قادر است با افراد وارد گفتوگو شود.
🔹ربات جدید عربستان میتواند گویشهای مختلف عربی در این کشور را تشخیص دهد و با تحلیل جملات، محتوای آنها را بفهمد. به همین خاطر، او به هر سؤال بهشکل متفاوتی پاسخ می دهد
————
👈 "فلسفه زبان اسلامی"در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
پوزیتویسم منطقی و تأثیر آراء و یتگنشتاین متقدم.pdf
540K
د.آ:
با سلام و ارادت. واژه "منطقی" در ترکیب "پوزیتویسم منطقی" به چه معناست؟
✍در پاسخ به سوال ایشان فایل پیوست رو تقدیم کردم
————
👈 "فلسفه زبان اسلامی"در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
از انئاد تا اثولوجیا
✍ مجتبی رستمي کیا
🔰اثولوجیا ترجمه آزاد کندی و تیمش از انئاد ( تاسوعات) پلوتینوس ( معروف به فلوطین) است؛ مسلمانان به اشتباه تصور می کردند این کتاب از آن ارسطو است. ساخت فلسفه اسلامی فلوطینی است و در جای جای این فلسفه ( چه در مشاء، چه در اشراق و چه در متعالیه) رگه هایی از این اثر دیده می شود. در این زمینه چند نکته قابل ذکر است:
1⃣ مقابله ترجمه های مختلف این اثر نشان می دهد که در اخذ واژه ها توسط کندی و تیمش دقت لازم اعمال نشده است و اشتباهات عدیده ای به چشم می خورد. از این رو دقت های بی شمار در الفاظ برگردان شده از این فلسفه و تأکید بی شمار بر آنها در فلسفه اسلامی جای تامل دارد ( واژگانی مثل جوهر، عرض، نفس، عقل، بدن و ...)
2⃣مبنای فلسفه یونانی و غربی است لذا امتداد آن فلسفه در غرب هم باید محل تأمل باشد و این گونه برداشت نشود که فلسفه اسلامی در مقابل فلسفه غربی قرار گرفته است، و از این رو نوعی تقابل میان این فلسفه و فلسفه غرب برقرار شود. استراتژی های رقابتی و سنت گرایی در پژوهش های فلسفی باعث خواهد شد که نکات دقیق و ظریف دو فلسفه مورد غفلت قرار گیرد.
3⃣با توجه به دو نکته پیش گفته، مطالعه تطبیقی به عنوان نرم پژوهشی در علوم اسلامی صحیح نیست، زیرا نیاز به نوعی فیلولوژی ـ به قول هایدگر ـ و کنکاش از تبار واژه ها و امتداد آن در فلسفه اسلامی هستیم.
4⃣با توجه به اهمیت دوران طلایی نهضت ترجمه در ساخت فلسفه اسلامی، باید از سیاستگذار فلسفه و برنامه ریز آموزشی این رشته در حوزه و دانشگاه سوال کرد چرا این دوره را با دقت لازم و تطبیق متون و نکات اصلاحی در امتداد آن بازخوانی نمی کنیم؟ پسندیده نیست دکتری یا سطح 4 فلسفه اسلامی بی اطلاع از این اتفاقات باشد.
5⃣مطالعه جریان های فلسفه اسلامی و نحوه خوانش آنها از این ترجمه های ناقص، این حقیقت را آشکار می کند که ملتزم شدن به ساختارهای صلب این فلسفه که اساس ساختار آن به سنت یونانی ـ نه اسلامی ـ بر می گردد از منطق خاصی بهره نمی برد.
————
👈 "فلسفه زبان اسلامی"در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
مقابله اثولوجیا (2).pdf
387.8K
در این فایل می بینید:
👇
مقابله اثولوجیا و انئاد (تاسوعات)
161128_001[1].mp3
13.74M
درس #روش_مقاله_نویسی
👤 دکتر مجتبی رستمی کیا
📅 تاریخ: 1401/11/18
جلسه دهم
مدرسه مصباح الهدی
در این فایل می شنوید:
🔸 اخلاق حرفه ای پژوهشگری
🔸 نحوه شرکت در همایش های معتبر
————
👈 در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
161121_001[1].mp3
11.1M
جلسه اندیشگاهی
#علم_سنجی
👤 دکتر مجتبی رستمی کیا
📅 تاریخ: 1401/11/10
اندیشکده جامعه الزهرا
در این فایل می شنوید:
🔸 آشنایی با روش های علم سنجی
🔹آشنایی با آینده پژوهی علم سنجی
🔸آشنایی با شیوه جایگذاری کلان روندهای تراث اسلامی در علم سنجی
————
👈 در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
cybertheology3.mp3
12.79M
درس #الهیات_سایبر
👤 دکتر مجتبی رستمی کیا
📅 تاریخ: 1401/11/23
جلسه سوم
قطب فلسفه دین پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
در این فایل می شنوید:
🔸 الهیات چیست؟
🔸 پدیدار شناسی الهیات
————
👈 در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
161205_001[1].mp3
11.86M
درس #روش_مقاله_نویسی
👤 دکتر مجتبی رستمی کیا
📅 تاریخ: 1401/11/25
جلسه یازدهم
مدرسه مصباح الهدی
در این فایل می شنوید:
🔸 روش صحیح پاراگراف نویسی
🔸 آشنایی با خطوط کلی مقاله پنج پاراگرافی
📎 در این جلسه بخاطر سوال انحرافی دوستان 😊حدودا یک ربع در مورد روش شناسی دکتر شریعتی و چپ اسلامی توضیحاتی دادم
————
👈 در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
♨️غیبت پژوهشهای بنیادین قرآنی و حدیثی در کتاب سال جمهوری اسلامی ایران
✍حجتالاسلام استاد راد
چهلمین جایزه کتاب سال و سی اُمین جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، چهارشنبه (نوزدهم بهمن ماه ۱۴۰۱) در تهران برگزار شد و برگزیدگان آن معرفی شدند که جا دارد از متولیان امر تشکر نمایم. برگزاری مراسم کتاب سال هر چند در جای خود مهم و قابل توجه است اما توجه به بازتاب ها و پیامدهای آن بسیار مهم تر از اصل برگزاری آن است ؛ جایزه کتاب سال باید آینه درخشان جریان تحقیق و نقد در حوزه کتاب باشد.
✅برای بنده غیبت پژوهش های بنیادین قرآنی و حدیثی در این دوره از جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران بسیار معنادار و رنج آور بود؛ هر چند راه یابی برخی از آثار به مرحله دوم خبر خوبی بود اما ظاهرا این آثار موفق به جلب نظر هیئت محترم داوران نهایی نشدند. کتابهایی که بنده سطر به سطر آنها را به دقت خوانده بودم و بهره ها برده ام؛
آثاری که آفاق سنّت و نقش آن را در توسعه دلالت های قرآنی به خوبی و از سر دقت و تحقیق و استوار بر بیش از دو دهه درنگ در حدیث پژوهی موشکافی کرده اند و برای نخستین بار دستگاه ارجاع احادیث به قرآن کریم را برای کشف موافقت معنایی و مفهومی با قرآن را ارائه کرده بودند که در نوع خود کم نظیر و بی سابقه است. بدیع و برخاسته از تحقیق و تتبع و سرشار از نکات و درنگ های محققانه که خواننده را با عمق سنّت پژوهی عالمانه و حرفه ای آشنا نموده و افق های جدید و نگرش های تازه ای را فرا روی مخاطب خود می گشودند؛ بنده به سهم خودم از نویسندگان این کتاب ها از بن وجود و از صمیم قلبم تشکر می کنم و دوام توفیقات ایشان از خداوند خواستارم. غیبت این آثار در مرحله نهایی, این پرسشهای را در ذهن بنده تداعی کرد: دستاورد کتاب سال برای معرفی پژوهشهای بنیادین قرآن و حدیث پژوهی کشور در سال 1400 چیست؟ چرا پژوهش های اصیل با معیارهای کتاب سال انطباق پیدا نمی کنند؟ به امید آنکه جریان قرآن پژوهی و حدیث پژوهی کشور پاسخ های روشنی از کتاب سال دریافت کند و افق روشن تری را برای محققان تصویر نماید.
📣با مَدرَس استاد راد همراه باشید:
🆔✨@OstadRad✨
#موافقت_معنایی
⚫️ انا لله و انا الیه راجعون ⚫️
#طلبه_مجاهد و ذخیره استعداد و از اعضای اتاق فکر جامعه نخبگانی حوزه های علمیه حجت الاسلام #سیدمصطفی_مدرس، در اثر سانحه رانندگی در مسیر زیارت حضرت رضا علیه السلام، به رحمت حق پیوست.
فقدان او مصیبتی سخت و جانسوز است. خداوند به همه بستگان و دوستانش صبر عنایت فرماید.
خداوند روح مطهرش را با ائمه هدی(علیهمالسلام) محشور فرماید.
#اطلاعیه
#تسلیت
800(1) 08-Feb-2023 17-20-09.pdf
13.81M
دین و مطالعات دینی در تقاطع پدیدار شناسی و علوم شناختی
#مصاحبه
👤 دکتر علیرضا قائمی نیا
————
👈 در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
🔹 مراسم معرفی و تقدیر از برگزیدگان بیست و چهارمین دوره کتاب سال حوزه برگزار شد بدینوسیله کسب این افتخارات را به سرور ارجمندم استاد عزیز حجتالاسلام والمسلمین دکتر علیرضا قائمی نیا تبریک عرض می کنم.
▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️
⬅️🏅 اثر شایسته تقدیر
📕 کتاب الهیات سایبر
▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️
⬅️🏅 اثر شایسته تحسین:
📗 کتاب «موافقت معنایی»
#افتخارات
#کتاب_سال_حوزه
#علیرضا_قائمی_نیا