#شهید_صدر_فیلسوف_استراتژیک_انقلاب
🔰امتداد علم در ساحت عمل ( پراکتیس عینی و اجتماعی) از جمله پروژه هایی است که متفکران اسلامی بدان عمل کرده اند؛ اگر #انقلاب یکی از این امتدادها باشد؛ شهید صدر را می توان فیلسوف انقلاب دانست.
💢توضیح:در فلسفه محض ـ بواسطه تاکید بر #عقل_نظری ـ امتداد علم از صحنه نظر به عمل و ارتباط تولیدی میان نظر و عمل شبهات منطقی فراوانی را به دنبال داشته است که از آن جمله می توان به شبهه عدم ارتباط تولیدی میان #باید و #هست اشاره کرد. اما فیلسوفانی که ملاک صدق را به جای نظر بر #عمل بگذارند، نه تنها دچار چنین شبهه ای نخواهند شد بلکه #نظریه_انقلاب و انتساب نظام ها، نهادها و واقعیت های اجتماعی به نظریه را براحتی می توانند اثبات کنند.
🔰 نکته اول: در نگاه سیستمی می توان چنین شواهدی را از مجموعه آثار، افکار و فعالیت های #شهید_صدر برداشت کرد.
💠به غیر از « ظهورگیری متنی» و اینکه دوستان منتظر اثبات این مطالب در صراحت کلام شهید صدر باشند بهتر است به روش استظهار خود او عمل کنند «#فهم_اجتماعی» ( البته شواهد متنی از آثار شهید به مرور زمان تقدیم می شود)
🔰 نکته دوم: به نظر می آید نظرات شهید صدر در پیشفرض های مکتب #قمی_ها اشراب شده است؛ برای هضم بهتر نکات ایشان خود را از #قم رها کنید.
🔶 لا اقل در حدّ نُسِبَ الی می توان به این پروژه فکر کرد.
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
#جغرافیای_زبان_شناسی
🔰جغرافیای دانش های مربوط به مطالعه زبان
1️⃣زبان شناسی
- آواشناسی و واج شناسی
-نشانه شناسی تاریخ گرا
-معناشناسی ساخت گرا: فردینان دوسوسور
-معناشناسی زایشی: زبان شناسی زایشی نوآم چامسکی
-معناشناسی شناختی: همانند نظریه لیکاف، توشی هیکو ایزوتسو
-معناشناسی های گفتمان گرا: مکتب پراک
2️⃣دانش های فلسفی پیرامون زبان:
-فلسفه قاره ای ( هرمنوتیک)
- هرمنوتیک کلاسیک ( کلادنیوس)
- هرمنوتیک رمانتیک ( شلایر ماخر، دیلتای)
-هرمنوتیک فلسفی ( گادامر- هایدگر)
- فلسفه تحلیلی
- شاخه پوزیتویستی ( فرگه، راسل، ویتگنشتاین متقدم)
- شاخه زبان متعارف (ویتگنشتاین متآخر، آنسکوم، آستین، جان سرل)
3️⃣ دانش های تحلیل گفتمان
- نظریات فوکو در تحلیل گفتمان
- تحلیل گفتمان به شیوه لاکلا و موف و کشف دال های مرکزی و شناور
- تحلیل گفتمان به شیوه فرکلاف و داف
4️⃣نشانه شناسی در فضای اسلام
- ادبیات تحلیلی (صرف، نحو)
- دانش منطق
- علم اصول فقه
-تفسیر
5️⃣ دانش های میان رشته ای جدید در جغرافیای زبان
- زبان و نظریات فرگشتی ( میان رشته زبان شناسی و نظریه تکامل = زیست شناسی)
- عصب ـ زبان شناختی ( کارهای اخیر جان سرل)
- روان ـ زبان شناختی
- زبان ـ رایانشی
- جامعه شناسی زبان
- زبان درمانی ( گفتار درمانی)
- زبان شناسی قضایی
- زبان شناسی و مردم ـ گویش شناسی
- زبان دین
⛔️عمیقا معتقدم ما فاقد یک نظریه منسجم در ساحت های مختلف زبان شناسی هستیم
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
#نظر_مخاطبین:
💠 جناب استاد بابایی عزیز از دوستان خوب در فلسفه تحلیلی:
سلام و عرض ادب
وقت شما بخیر
طاعات و عبادات شما نیز مقبول درگاه احدیت
با عرض پوزش بخاطر مزاحمت، نسبت به پیام آخرتان در کانال با عنوان «جغرافیای زبانشناسی» نکتهای داشتم. ظاهراً اشتباهی در نامگذاری گرایشهای فلسفهی زبان تحلیلی رخ داده است. بنظر میرسد بهتر است در مقابل «فلسفهی زبان متعارف» از واژهی«فلسفهی زبان ایدئال» استفاده شود. زیرا که نه راسل، نه فرگه و نه ویتگنشتاین هیچکدام پوزیتیویست نبودهاند.
هرچند مطلب مهمی نیست اما از آن رو که این اشتباه در ایران و بخصوص در میان متفکران حوزوی مرسوم شده، بهتر است اصلاح شود.
سپاسگزارم🌺
#نظر_مخاطبین:
💠 سرور ارجمند جناب استاد احمد میرزایی، سعی کرده اند در ضمن کتاب خود نظریه منسجمی را درباره ساخت های مختلف زبان عرضه کنند:
💢خلاصه طرحی که در ذهنم هست، در نوشتار زیر گزارش دادم که البته اگر بخواد دقیقا نظارتش به مباحث روشنتر بشه، به نظرم یک نوشتار مفصل نیاز است
لذا این نوشته بیشتر به درد کسانی میخورد که اون سؤالات اصلی براشون شکل گرفته باشه و ازش اطلاع داشته باشند. نقد و نظری بود، ممنون میشم بفرمایید
http://bayanbox.ir/view/2136959736564062163/%D9%81%D8%B1%D8%A2%DB%8C%D9%86%D8%AF-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%86%D8%A8%D8%A7%D8%B7-%D9%85%D8%B9%D9%86%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D8%AA%D9%86-%D9%86%D9%87%D8%A7%DB%8C%DB%8C.pdf
#نظر_مخاطبین
💠استاد دکتر سید مهدی موسوی عزیز هم به بنده توصیه کردند که این مقاله را مطالعه کنم؛ مطالعه آن را به شما عزیزان هم توصیه می کنم:
تعامل متقابل فلسفه و اصول فقه از منظر شهید سید محمّدباقر صدر
نویسنده: سید مهدى موسوى
منبع: معرفت 1388 شماره 140
کلید واژه ها: فلسفه فلسفه زبان علم اصول اخباریگرى سید محمدباقر صدر
چکیده
ارتباط میان علوم و تغذیه آنها از یکدیگر در گسترش معرفتهاى بشرى امرى حیاتى است و در تدوین تاریخ علم و فلسفه راهگشا و اثربخش. ارتباط میان فلسفه و اصول فقه، به عنوان دو علم عقلانى و محورى در تمدن اسلامى موجب آثار و جریانات مهم فکرى و سیاسى شده است. از اینرو، تبیین این مسئله براى آینده هر دو علم و تحلیل فلسفه آنها نکتهاى اساسى است. این مقاله با رویکرد تحلیلى به تبیین آراء شهید سید محمّدباقر صدر از اصولیان بزرگ و فلسفه معاصر اسلامى در این موضوع مىپردازد. از نظرگاه شهید صدر، فلسفه نقش عمدهاى در تحولات اخیر علم اصول و گسترش آن در دوره سوم حیات علم اصول داشته است. وى تأثیر فلسفه را در علم اصول در پیروزى اصولیان بر اخباریگرى، تأسیس مکتب وحید بهبهانى و طرح مسائل جدید در علم اصول دانسته است. از سوى دیگر، علم اصول نیز در طرح برخى مباحث فلسفى همچون معرفتشناسى و زبانشناسى بر فلسفه تقدم داشته است و در نهایت، این علم پاسخگوى برخى مسائل تحلیل زبانى است که از سوى فیلسوفان تحلیلى غرب بیان شده است.
اصل مقاله تعامل متقابل فلسفه و اصول فقه از منظر شهید سید محمّدباقر صدر
http://ensani.ir/fa/article/70416/%D8%AA%D8%B9%D8%A7%D9%85%D9%84-%D9%85%D8%AA%D9%82%D8%A7%D8%A8%D9%84-%D9%81%D9%84%D8%B3%D9%81%D9%87-%D9%88-%D8%A7%D8%B5%D9%88%D9%84-%D9%81%D9%82%D9%87-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D9%86%D8%B8%D8%B1-%D8%B4%D9%87%DB%8C%D8%AF-%D8%B3%DB%8C%D8%AF-%D9%85%D8%AD%D9%85%D9%91%D8%AF%D8%A8%D8%A7%D9%82%D8%B1-%D8%B5%D8%AF%D8%B1
May 11
May 11
🔰نظر به توصیه برخی از دوستان عزیز و سروران ارجمندم، و جهت بهره مندی از سایر نظریات زبان شناسی و لزوم کار ترویجی بیشتر، نام کانال به " فلسفه زبان اسلامی" تغییر می کند، امیدوارم با همراهی شما بتوانیم حلقه ای از علاقمندان به مباحث معناشناسی و فلسفه زبان را تشکیل دهیم
💢 از همراهی شما بی نهایت سپاسگزارم
97_05_14_Dr_Vaseti_EjtehadSistemi[3].mp3
19.24M
✅زبان شناسی سیستمی - استاد #عبدالحمید_واسطی
💢این فایل حاوی تدریس استاد در جمعی از نخبگان حوزه در مشهد مقدس است که برای اولین بار از این طریق ارائه می گردد
💠 استاد در این درس کوشیده است، روش جدید استظهار و زبان شناسی سیستمی در علم اصول فقه را توضیح دهند
🔰 از منظر استاد، زبان شناسی سیستمی نوعی نگرش راهبردی به مباحث اسلامی را فراهم خواهد نمود.
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
#صدر_متأخر
🔰محوریت منطق استقراء در نظام فکری شهید صدر_متأخر
💠زندگی علمی مرحوم شهید صدر، را شاید بتوان به دو دوره تقسیم نمود:
1️⃣ دوره متقدم تا پیش از انتشار منطق استقراء
2️⃣ دوره متأخر پس از انتشار منطق استقراء
به نظر می آید در دوره متأخر، یکی از اساسی ترین محورها، در اندیشه اجتهادی وی بهره گیری از نظریه استقراء در زمینه های مختلف اندیشه دینی بوده است، در مباحث ذیل وی تلاش کرده است در آثار خود از این محور استفاده نماید: (مطالب ذیل به شیوه استقرایی و نتیجه تتبع حقیر بوده و ممکن است فضلای ارجمند به این موارد بیفزایند)
1- روش جدید اثبات اعتقادات
2- روش جدید در معقولیت گزاره های دینی
3- روش جدید در باب اثبات امامت و نبوت
4- در منطق ( یقین به معنای توالد ذاتی)
5- سنت های اجتماعی
6- فهم اجتماعی نص ( تفاوت میان مدلول لفظی و مدلول اجتماعی)
7- نظریه عدالت در اقتصاد
8- نظریه منطقه الفراغ
9- حجبت اجماع
10- حجیت سیره عقلائیه
11- حجیت سیره متشرعه
12- مبانی فلسفی علیت
13- مستقلات عقلیه
14- منجزیت علم اجمالی
15- نگرش جدید در حسن و قبح عقلی
16- مفهوم تأویل از نگاه شهید صدر
17- تفاوت میان فهم تفسیری و فهم اکتشافی
18- حجیت ظهور
19- طبقه بندی جدید در مباحث الفاظ
20- حجیت نظریه نظام های فقهی
21- در علم رجال و تعیین مورد وثوق بودن راوی
22- در نظریه استعمال
23- در تعارض میان ادله
24- تعریف جدید از اطمینان در فقه
25- تاریخی نگری
26- ارتکازات زبانی در علم اصول
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
فلسفه زبان اسلامی
✅پروژه #شهید_صدر: تبدیل علم #اصول_فقه به #فلسفه_زبان 🔰در لابلای گشت و گذار و پر س و جو از اساتیدی
💢با توجه به ذکر شواهدی که در بالا گذشت ( حداقل 26 مورد از مسائل در دیدگاه #صدر_متأخر)، مسئله پیش گفته در مورد پروژه شهید صدر در زمینه تبدیل اصول فقه به فلسفه زبان نمود بیشتری پیدا می کند که تا حدودی مناسبات دانش اصول فقه و فلسفه را نمایان می سازد.
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
پیغامی - رابطه خطی و تولیدی میان مبانی و تئوریهای علمی از نظر شهیدصدر مردود است.mp3
13.02M
🔰نقدی بر برداشت دکتر عادل پیغامی در مورد ارتباط خطی و تولیدی میان مبانی و دانش
💠 در فایل صوتی بالا، دکتر #عادل_پیغامی سعی نموده است، با استفاده از " رسالتنا" شهید صدر، ارتباط خطی و تولیدی میان مبانی و دانش را در اندیشه شهید صدر نفی کند.
💢 این حقیر ضمن تأیید کلی نفی " مبناگروی" در اندیشه #صدر_متأخر، به نحوه نتیجه گیری و برداشت های وی از #علم_دینی در دیدگاه #صدر_متأخر نقد دارم؛ اینگونه نیست آنگونه که برخی برداشت کرده اند " کل گرایی" را مبنای انحصاری حجیت بداند، بلکه در دیدگاه شهید صدر متأخر، تولید یقین به معنای توالد ذاتی در حجیت نظام سازی ها باید مورد توجه قرار گیرد. و این تفکر، نحوه ای از دور هرمنوتیکی جهت صدق و درجات یقین را پیش خواهد کشید؛ به عبارت دیگر نوعی "#علم_دینی_پیچیده" رقم خواهد خورد، نه "#علم_دینی_خام"
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd